مشاهدة النسخة كاملة : الى كل طالب علاج طبيعى

اعمروو
19-07-2012, 04:51 PM
لو سمحتم لى كل من يدرس علاج طبيعى

هل موادها سهلة ولاصعبة
وهل العملى اكتر ولا النظرى
وهل يمكن التفوق فيها بسهولة
هل مجال العمل اكتر ام صيدلة واسنان
وما هى المصاريف المطلوبة طوال العام فى الحكومية
وما هى المصاريف المطلوبة فى الجامعات الخاصة من ادوات طوال العام والكورسات اللازمة
وهل الكورسات فى الجامعات الخاصة اجبارية
وهى الدراسة فى الخاصة بدون كورسات ما عيوبها
وما الفرق بين الجامعات الخاصة والحكومية فى المستوى العلمى والحضور وغيرة

sala
20-07-2012, 02:17 AM
انا برضه عايزة اعرف اجابات الاسئله دى برضه؟؟؟

tahany gamal
21-07-2012, 03:47 PM
السلام عليكم انا طالبة فى كلية العلاج الطبيعى وافخر بذلك ...........وان شاء الله هرد على استفساراتكم قدر المستطاع

tahany gamal
21-07-2012, 03:51 PM
مبدئيا الكليات العلمية والعملية دايما بتحتاج منك مذاكرة اول باول
وعلاج طبيعى فيها بتدرس مواد من طب بشرىلان حضرتك دكتور بالاضافة لمواد التخصص اللى هتأهلك انك متخصص فى العلاج الطبيعى وبالتالى فيها مواد بتعتمد على النظرى ومواد تانية عملى
لكن حتى النظرى بيكون قائم على الفهم اكتر من الحفظ
التفوق فيها سهل بعون الله
الدراسة مش مكلفة فى الحكومى اما الخاص فانا مش عارفة

....................ربنا معاكم ..................

sala
23-07-2012, 06:15 AM
مبدئيا الكليات العلمية والعملية دايما بتحتاج منك مذاكرة اول باول
وعلاج طبيعى فيها بتدرس مواد من طب بشرىلان حضرتك دكتور بالاضافة لمواد التخصص اللى هتأهلك انك متخصص فى العلاج الطبيعى وبالتالى فيها مواد بتعتمد على النظرى ومواد تانية عملى
لكن حتى النظرى بيكون قائم على الفهم اكتر من الحفظ
التفوق فيها سهل بعون الله
الدراسة مش مكلفة فى الحكومى اما الخاص فانا مش عارفة

....................ربنا معاكم ..................

وان شا الله معاكى يا دكتورة ..بس اللى محيرنى بين الصيدله وعلاج طبيعى هو مجال الشغل ..يعنى ايه الاحسن وليه ..ياريت الجزء ده بالتفصيل شويه...ولكى جزيل الشكر;);)

tahany gamal
26-07-2012, 12:42 AM
بالنسبة لمجال الشغل فالصيدلة والعلاج الطبيعى ليهم تكليف ومرتب وحوافز عااادى اما بالنسبة لشغلك الخاص فالعلاج الطبيعى بتفتحى عيادة وبيكون ليكى كيانك واسمك و فيها بجد بتحسى ان دراستك وتعبك ليهم فايدة ...ده غير ان فرص السفر للخارج كتيرة جدا ....... وغير ان اصلا خريج العلاج الطبيعى المصرى كفاءته معروفة فى العالم

سمسم ك.م
27-07-2012, 04:16 PM
السلام عليكم
انا طالبة علاج طبيعى بالنسبة لأسئلتكم
بالنسبة للمواد هى اكيد صعبة لو مفيش مذاكرة لكن لو ذاكرت اكيد هتكون سهلة جدا جدا وكمان احنا بندرس مواد من طب بشرى وهما تشريح وعلم انسجة وعلم وظائف اعضاء وكيمياء حيوية ومن كلية علوم بندرس فيزياء حيوية
ومىاد الكليةة فى اولى مادة اسمها وسائل علاج طبيعى ومادة اسمها ميكانيكا حيوية

وزى كل الكليات الطبية العملى اكيد موجود بصورة كبيرة بس فى تالتة بيكون العملى اكتر بكتير لااننا بننزل مستشفيات اما اولى وتانية بتكون السكاشن فى الكلية

يمكن التفوق فيها بسهولة لان موادها ليست مستحيلة دة مع المذاكرة طبعا

من حيث مجال العمل مجالاتها كتيرة وتقدر تشتغل فيها بسهولة ومن وجهه نظري ان مجال عملها اكتر من صيدلة واسنان لانها كلية واحدة في مصر واعداد الخريجين منها بتكون اقل بكتير من اعداد الكليات التانية علشان كدة الطلب عليهم بيكون كتير
من حيث المصاريف زيها زى اى كلية حكومية
ومن حيث الكورسات انا عن نفسي لم احتاج الى اى كورسات حتى الان

وربنا يوفق الجميع فيها ان شاء الله

واى سؤال تانى احنا فى الخدمة