مشاهدة النسخة كاملة : الحقووووووووووووووونى

master fox
29-07-2012, 10:01 PM
السلام عليكم

انا اخوكم محمد اسكندرانى

جالى تنسيق اداب اسكندرية

و انا الله يكرمكم تعرفوانى كل قسم من اقسام اداب و شروطه و كل حاجة عنه و كل قسم

الشغل بتاعه ايه بعد التخرج و كل حاجة ..

الحقونى لحسن مش عارف حاجة خالص .

انا عاوز قسم انجليزى اهممممممممم حاجة و جايب 44 من 50 فى الانجليزى

*-*-*

و انا ليا فى التصميم الثنائى و الثلاثى الابعاد و تصيميم المواقع و المنتديات و البرمجه

ايه الكليات اللى تناسب ده كمان .. .

الحقوووووونى

بسبس نادر
29-07-2012, 10:31 PM
انا كمان جالى اداب اسكندرية
بس انا حقول لحضرتك عن اداب علم اجتماع قسم اعلام
حلو عاوز شوية معلومات انا ف الخدمة

هالة محمد 2
29-07-2012, 10:42 PM
هو فعلا ممكن اداب اجتماع تحول بعدها اداب اعلام

mohamed_hussein.1995
29-07-2012, 10:45 PM
يا جماعة انتم زعلنين لية ... دة احسن كلية من وجة نظرى فى الشعبة الادبية ...كليات الاداب ( اقسام لغات ) والالسن ... وانا كمان هدخل اداب ....بس بما انكم فى اداب يبقى لازم تعر هتددخل قسم اية ...... سيبك من الكلام الهلس دة والى يقولك اعلام وعلم نفس وشوية فلسفة ..لالالالالا كل دة ملهوش فرص فى الشغل خالص ....اما اقسام اللغات بتبقى مطلوبة جدا جدا وانتا عارفين طبعا الغات مطلوبة بصة مستديمة مش زى اى حاجة تانية سوقها ممكن يبقى شغال وممكن لا .... وبم انك هتاخد بكلامى وتخش اداب... يبقى انا بنصحك انك متدخلش انجليزى ... لانها من تخصص نادر وممكن تلاقى اى حد معاة اداب انجليزى .... اختار التخصص النادر من اللغات التانية ...زى الالمانى الايطالى الاسبانى العبرى ..... وصدقنى مش هتندم وهما افضل اقسام فى الاداب ..... لو مقتنع بكلامى . ولو انتا معارض بلغنى فى رد .

Ebrahim_Saw
29-07-2012, 10:48 PM
يا جماعة انتم زعلنين لية ... دة احسن كلية من وجة نظرى فى الشعبة الادبية ...كليات الاداب ( اقسام لغات ) والالسن ... وانا كمان هدخل اداب ....بس بما انكم فى اداب يبقى لازم تعر هتددخل قسم اية ...... سيبك من الكلام الهلس دة والى يقولك اعلام وعلم نفس وشوية فلسفة ..لالالالالا كل دة ملهوش فرص فى الشغل خالص ....اما اقسام اللغات بتبقى مطلوبة جدا جدا وانتا عارفين طبعا الغات مطلوبة بصة مستديمة مش زى اى حاجة تانية سوقها ممكن يبقى شغال وممكن لا .... وبم انك هتاخد بكلامى وتخش اداب... يبقى انا بنصحك انك متدخلش انجليزى ... لانها من تخصص نادر وممكن تلاقى اى حد معاة اداب انجليزى .... اختار التخصص النادر من اللغات التانية ...زى الالمانى الايطالى الاسبانى العبرى ..... وصدقنى مش هتندم وهما افضل اقسام فى الاداب ..... لو مقتنع بكلامى . ولو انتا معارض بلغنى فى رد .

انا مع حضرتك فى كل كلمة قولتها
انا جالى اداب عين شمس وان شاء الله هدخل لغة عبرية
اى لغة بعد الانجليزى بتبقى مطلوبة جداااااا

master fox
29-07-2012, 11:30 PM

كل كلمة انت قلتها صح و انا بحب الكلية جدا

عشان كدة سالت

و حدخل لغات .. بس مش عارف

انا عاوز انجليزى ..؟ ايه رايك ؟

عشان اخد دبلومة سنة فى كلية تربية و اشتغل مدرس ثانوى انجليزى

يعنى دروس خصوصى يعنى فلوس يعنى مستقبل .. ؟؟

ايه اختبارت قسم الانجليزى و ايه كل حاجة عن القسم اتمنى تفيدنى

master fox
29-07-2012, 11:34 PM
انا كمان جالى اداب اسكندرية
بس انا حقول لحضرتك عن اداب علم اجتماع قسم اعلام
حلو عاوز شوية معلومات انا ف الخدمة

طبعا ادينى معلومات

mohamed_hussein.1995
29-07-2012, 11:48 PM
يا جامعة انا وضحت فى كلامى انى التخصصات النادرة بتبقى مطلوبة سواء فى الداخل او ى الخارج والى عايز يدخل اداب انجليزى يدخل ..بس هيلاقى معاة 400 واحد اما اداب ايطالى او المانى او اسبانى بيبقى القسم كلة 40 واحد بس ... وكمان غير كدة وكدة اغلب اشعب المصرى معاة انجليزى ... خليك انسان راقى و انسان مميز ... ويبقى معاك لغة كلاسيكية نادرة فى مصر .... صدقنى انا مش بهزر .... وانتا والى تختاروة ربنا يوفقكم جميعا

master fox
29-07-2012, 11:57 PM
صح ....

طيب فهمنى كدة النظام جوه اازى الاختبارت للاقسام اللى يفشل فيها ميدخلش القسم و لا ابه ؟

mohamed_hussein.1995
30-07-2012, 01:12 AM
مش اختبارات ... فى اقسام زى الايطالى بتاخد من 48/50 فى اللغة الثانية
وكذالك الالمانى ....اما الاسبانى بياخد باعلى مجاميع ل3 لغات ....والغات الشرقية مش اقل من 75% من مجموع اللغات يعنى ... .... الكلام دة لو عايز تتاكد خش على جامعة القاهرة واختار كلية الاداب واختار الاقسام العلمية ... هيجبلك كل الاقسام ... واختار شروط القبول بتاع كل قسم وانتا هتفهم كل حاجة

sarah elmanzlawy
01-08-2012, 04:04 AM
لو سمحتوا عايز ة اعرف قسم الاثار ايه شروطه؟