مشاهدة النسخة كاملة : ارجو الافااااااادة ضوروى

مريم السباعى.
31-07-2012, 06:14 AM
السلام عليكم
انا كان عندى استفسار
انا جبت92 علمى علوم من اسكندريةوحكتب رغبة اولى علوم طبعا وبعد كدة كنت ناوبية اكتب تجارة علشان يعنى بحب الرياضة وكدة
فتفكرو ه للو جبت فيها تقديرات عاليةمع كورسات لغات وكمبيوتر كويس
شغلها حيبقى مناسب ولا ايه
انا محتارة فى الحاجات الى اكتبها بعد علوم
وفى نفس الوقت مش مطمنة قوى لتجارة علشان اعددها كتير والشغل وكدة
فاتمنى الافادة من حضرتكم
وجزاكم الله كل خير

مريم السباعى.
31-07-2012, 07:07 AM
ايه يا جماعه محد شمن التسعة الى شافه الموضوع عندهم اى كومنت نهااااااائى

micheal abadeer
31-07-2012, 08:34 AM
اكتبى تجارة لو حابة الارقام والحسابات وخدى كورسات لغة وكمبيوتر ومحاسبة يبقى تمام

thanawia
31-07-2012, 08:52 AM
علوم كلية كويسة ,,, أيوة صعبة شوية ,,,, بس أي كلية علمية كدة ,,,, و كل كلية بتكون سهلة بالمذاكرة إن شاء الله .
و أعرف ناس فيها و اتخرجوا منها دفعة 2010 و أخدوا دبلومة كيمياء حيوية و رفعوا قضية فتح معمل تحاليل و إن شاء الله بيكسبوا القضية و بيفتحوا معمل .

بالنسبة لكلية تجارة ,, فلا أعلم عنها الكثير بصراحة ,,,, و ما أعلمه عنها هو إن كنت من محبي الحسابات و المحاسبة و الإدارة فهذه هي .

و أسأل الله لك التوفيق .

Ahmed Samy 22
01-08-2012, 06:37 PM
بصي انتي كده تمام اوي ...... زي ما عملتي كده بالظبط انك تحطي تجارة بعد كلية علوم .... مع اني متأكد ان بعد الكلام اللي هقولهولك ده ممكن تعيدي التفكير تاني و مش بعيد تحطي تجارة قبل علوم كمان ...
بصي في قسم في كلية تجارة اسمه قسم العلوم الاكتوارية ....... القسم ده مش موجود في الوطن العربي كله غير في جامعتين بس ...... جامعة القاهرة و الجامعة الامريكية .......... و كمان في جامعة القاهرة احسن عشان تحت اشراف جامعة Kent البريطانية ... ده غير طبعا ان الشهادة بتبقى معتمدة من معهد الخبرة الاكتوارية في بريطانيا .....
انا عن نفسي بعتبر القسم ده ..... هندسة مصغرة .... لإن اصلا اسمه في اوروبا قسم الهندسة المالية
انتي في القسم ده مش بتدرسي غير رياضة و احصاء بس ...... طبعا مع بعض المواد النظري المتعلقة بالرياضة بردوا ....
و كمان في حاجة جامدة جدا ان القسم ده عدد الطلبة المقبولين فيه بيبقى قليل جدا ......
يعني اكبر دفعه خدها القسم ده كانوا 28 طالب فقط .......
ممكن تعملي Search على Wikipedia و تعرفي اكتر عن القسم ده
و بالتوفيق ان شاء الله