مشاهدة النسخة كاملة : (هاااام) شروط القبول فى تجارة انجلش

Amr Elassal
01-08-2012, 08:48 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا كتبت الموضوع ده عشان انا كنت محتار جدااا زيكو فى موضوع تجارة انجلش وخصوصاا التنسيق الداخلى ودرجتك فى الانجليزى

شروط القبول :

أن يكون الطالب حاصلاً على الثانوية العامة، واللغة الإنجليزية هي اللغة الأجنبية الأولى له .

أن يكون الطالب من بين الطلاب المستجدين ومقبولاً بالفرقة الأولى انتظام أو محولاً من كلية أخرى .

بالنسبة للطلاب المحولين من كليات أخرى للالتحاق بالشعبة ضرورة التقدم بصورة من استمارة الثانوية العامة أو مستخرج رسمي بالدرجات وصورة من إيصال المكتب المركزي للتحويلات بالجامعة لحين ورود الملف الأصلي من الكلية المحول منها. وفى حالة ثبوت عدم صحة البيانات يلغى ترشيح الطالب مع تحمله بكافة الرسوم .

أن يكون الطالب حاصلاً على 80% على الأقل في مادة اللغة الإنجليزية أو حاصلاً على تقدير b بالنسبة للحاصلين على شهادة أجنبية معادلة للثانوية العامة

mohamed_gad_
01-08-2012, 10:14 AM
بص يا معلم انا مش هعرف ابعتلك رسالة علي الخاص عشان ارد علي سؤالك لكن انا لما روحت قدمت في تجارة انجليزي قدمت تاني يوم ظهور نتيجة التنسيق في شؤون الطلبة بتاعت شعبة انجلش وبعد ما قدمت ورقي المطلوب بالكامل قالولي ودية الارشيف في تجارة عربي وبعدين تعالي قدم في تجارة عربي كمان عشر ايام

الورق المطلوب للتقديم في تجارة انجلش

1-صورة شهادة الميلاد
2-صورة شخصية مكتوب عليها الرقم القومي واسم الطالب
3-صورة بطاقة الطالب
4-صورة ورقة الترشيح اللي بتطبعها من علي موقع التنسيق بتاع الوزارة مش اليوم السابع عشان مبيعترفوش الا ببتاع الوزارة
5-ورقة الحافذ الرياضي ان وجد
6-صورة شهادة الثانوية العامة
7-ورقة اعمال ب 50 جنية عملة زي طابع البريد بتشتريها من الكلية
8- بتملي ورقة طلب التحاق بقسم انجلش بتاخدها من شؤون طلبة انجلش
بتقدم الورق وبيمضي علية ويراجعة موظف شؤون الطلبة بتاع انجلش وبتودية الارشيف وبعدين بيقولولك تعالي بعد كده تقدم في تجارة عربي بالملف الاصلي اللي اخدتة من المدرسة ومعاك استمارة 2 جند انا جبتها من المدرية بتاعت الامن وبتقدم وتستني التنسيق الداخلي لو اتقبلت بياخدو ورقك من عربي لانجلش متقبلتش ورقك بيفضل في عربي

Amr Elassal
01-08-2012, 10:53 AM
بص يا معلم انا مش هعرف ابعتلك رسالة علي الخاص عشان ارد علي سؤالك لكن انا لما روحت قدمت في تجارة انجليزي قدمت تاني يوم ظهور نتيجة التنسيق في شؤون الطلبة بتاعت شعبة انجلش وبعد ما قدمت ورقي المطلوب بالكامل قالولي ودية الارشيف في تجارة عربي وبعدين تعالي قدم في تجارة عربي كمان عشر ايام

الورق المطلوب للتقديم في تجارة انجلش

1-صورة شهادة الميلاد
2-صورة شخصية مكتوب عليها الرقم القومي واسم الطالب
3-صورة بطاقة الطالب
4-صورة ورقة الترشيح اللي بتطبعها من علي موقع التنسيق بتاع الوزارة مش اليوم السابع عشان مبيعترفوش الا ببتاع الوزارة
5-ورقة الحافذ الرياضي ان وجد
6-صورة شهادة الثانوية العامة
7-ورقة اعمال ب 50 جنية عملة زي طابع البريد بتشتريها من الكلية
8- بتملي ورقة طلب التحاق بقسم انجلش بتاخدها من شؤون طلبة انجلش
بتقدم الورق وبيمضي علية ويراجعة موظف شؤون الطلبة بتاع انجلش وبتودية الارشيف وبعدين بيقولولك تعالي بعد كده تقدم في تجارة عربي بالملف الاصلي اللي اخدتة من المدرسة ومعاك استمارة 2 جند انا جبتها من المدرية بتاعت الامن وبتقدم وتستني التنسيق الداخلي لو اتقبلت بياخدو ورقك من عربي لانجلش متقبلتش ورقك بيفضل في عربي

الف الف شكر بجد تعبتك معايا

بلادى روحى
06-08-2012, 02:09 PM
طيب انا جايب 40.5 ممكن ادخل

same7 8
11-08-2012, 04:56 PM
اها ان شاء الله