مشاهدة النسخة كاملة : نصيحة للدفعة الاولى قبل ماتخش تجارة انجلش..!!!!!

Monier
06-08-2012, 02:48 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
ازيكوا يا شباب
دفعة اولى ركز معايا يا حبيبى وانتى يا ختى سيبى الموبايل وركزى معايا الكلام دا اللى هيفيدك الموبايل مش هيفيدك:stickjo4::stickjo4:
اولا
مبروك النجاح
ثانيا
مدام دخلت تجارة انجليزى يبقى ربنا يكون فى عونك
طبعا ناس كتيرة تقولك تجارة انجليزى يبقى بنات والحياة عثل بقا ومفيش محاضرة وحاسس انكوا عندكوا امل انكوا تعيشوا الحياة
:blush:;)
انا بقولكوا انسوا دانتوا هتتفحتوا
اللى قالكوا ان اخر تعب فى ثانوية االعامة ضحك عليكوا
واللى قالكوا ان الثانوية العامة هى اللى بتحدد المستقبل برضو ضحك عليك
لان فى الحقيقة الكلية هى اللى بتحدد مستقبلك لانك اساسى بتلعب على التقدير علشان تعرف تتخرج وطبعا دا بيبقى صعب الى حد ما خصوصا انك داخل مرحلة جديدة لمواد جديدة تدرس بلغة انت مهما كنت متقنها هتلاقى فيها صعوبه
وصدقونى المشكلة مش فى دخول الكلية بالعكس المشكلة فى الخروج منها
نبداء بقا
اولا الشباب نصيحة اخوية (لو ناوى تجيب تقدير ابعد عن البنات هيودوك فى داهية)
والبنات نصيحة برضو ابعدى عن البنات لانهم هيلعبوا عليكى لو انتى شاطرة
دايما كدا فى مجموعة بنات سوهنات :friendsxs3::friendsxs3: كدا يقربوا من الواد والبنت الشاطرين علشان محاضرة علشان اى حاجة
تمام
البنات طرق الولاد لما يحب يتعرف على بنت
1- ممكن لو سمحت المحاضرة علشان ملحقتش انقلها (وساعات تستاخدمها البنات الفشلة لما تحب تاخد محاضرة من واد شاطر اللى هما شباب البنش الاول )
2- هو حضرتك جديدة معانا (لا ياحبيبى جايا مستمعة :wacko::wacko:اكيد جديدة )
3-لما يكون واحد شاطر عايز يتعرف على واحدة شاطرة يقولها انا معايا المحاضرة على فكرة كاملة لو عاوزة تصوريها
الواد هحذرك من حاجة لو انت شاطر هتلاقى كام واحدة كدا بصينلك ومبرقين وبيسرحوا فى خلقتك وفى الاغلب بتكون البنت مش حلوة وبترسم على علاقة او فاشلة وبترسم على محاضرة :bosyht9::bosyht9::bosyht9:

تمام دا كدا اولا
انت يلا ياللى بتضحك ركز معايا يا حبيب وانتى يا ختى مش كل البنات كدا فى نوع محترم فى حالة وفى ولاد فى حالهم
فى الشباب الثورجى
ودا بقا اللى هو مش بيسكت عن حقه خالص وتلاقى كل يوم يتخانق مع فراش او مع ادارى او مع دكتور او مع العميد المهم انه مش بيسيب حقه (لاحظ انك بتدفع مبلغ وقدره مش حاجة سهلة)
فى الواد الوسيم (او الحبيب) ودا تلاقى حوليه بنات كتير وعايش فيها دور تمورة اللى هو كل البنات بتحبك كل البنات مجانين:cool::cool:
وفى الطالب الغلبان
ودا بقا تلاقية دايما ياما فى البنش الاول وقاعد ساكت ولو بنت بصتله تلاقى عينه فى الارض وخجلان من نفسه ميقدرش يرفض لبنت طلب انما الواد ممكن يرفض عادى

تمام بعد النصائع واللذى منه
نجى على الدراسة
اولا العامل بيتنده ب عم (...)
ثانيا اللى بيدرسلك اسمه (دكتور) وحياة ابوكوا انسوا استاذ وابله ومستر ومس والكلام دا متفضحوناش
الدكتور بتكلمه بطريقة محترمه لانه ممكن يعلقكوا
لو مثلا الدكتور واقف قدام البورد(مفيش حاجة اسمها سبورة) وانت مش شايف بتقوله بعد اذنك يا دكتور هيقولك نعم قوله اصلى مش شايف (مش تقوله دكتور نور او وسع والكلام دا)
الدكتور لما بيخش بتعقد فى مكانك مش بتقف خالص غير لو هو قالك اقف
متخرجش من المحاضرة من غير لما تستئذن الدكتور
الدكتور لو خد كارنيهك او اسمك يبقى اعمل حسابك ان المدة دى هتونسك السنة الجديدة علشان كدا لما الدكتور يقولك هات كرنيهك قوله لسه مطلعتهوش وصل المصاريف مش معايا بطاقتك لسه مطلعتهاش امال دخلت ازاى اصلى اعرف الامن خليك كدا بس كله بالاحترام
ماشى فى واحد بيبقى مع الدكتور دا بيبقى اسمه المعيد ودا لما بتيجى تكلمه بتقوله دكتور برضو
تمام
طبعا انتوا تجارة انجليزى يعنى انسى ان اى دكتور يكلمك بالعربى فى دكاترة ممكن تقدر انكوا لسه اول سنة وكدا وتتكلم شوية عربى بس الاغلبية انجليزى
هتحس بتعب فى اول سنة علشان كلية جديدة وكدا
التقدير دا حاجة ملكش دعوة بيه دى حاجة فى ايد الدكتور يعنى ممكن تكون مذاكر وحالل وتجيب جيد او مقبول عادى

الترم الاول هيبقى صعب ودا عادى بس هتعدى فيه لو ذاكرت وتابعت مع الدكتور الترم التانى بيبقى دايما اسهل من الترم الاول لانك ابتديت تتعود على المدة

الشباب الصايع بلاش بلطجة ماشى وبلاش لعب كوتشينه والذى منه فى الجامعة لان ممكن الامن يرخم معاك
صحيح الدكتور لو رخم ممكن يفصلك من الكلية وممكن من الجامعة ويمنعك من دخول اى جامعة فى مصر
يلا اللى عنده سؤال يتفضل
وربنا معاكوا

واحدة وبس
06-08-2012, 07:36 PM
مرسي ليك
يعييييييييييني اتصدم ههههههههههههه

fa_shimaa
06-08-2012, 11:08 PM
كلامك يا استاذ منير عشره على عشره على النصائح الرائعه بس
بس انا عاوز اسال بخصوص المصاريف ثابته ولا مختلفه فى كل كلية
انا اصلا جامعه الاسكندرية وعاوزه اعرف ايه الكورسات اللى ممكن تفيدنى وازاى اذاكر

Monier
07-08-2012, 01:57 AM
مرسي ليك
يعييييييييييني اتصدم ههههههههههههه

لا الصدمة الكبرى هتبقى فى الكلية

Monier
07-08-2012, 02:09 AM
كلامك يا استاذ منير عشره على عشره على النصائح الرائعه بس
بس انا عاوز اسال بخصوص المصاريف ثابته ولا مختلفه فى كل كلية
انا اصلا جامعه الاسكندرية وعاوزه اعرف ايه الكورسات اللى ممكن تفيدنى وازاى اذاكر

اولا نورتى التوبيك
ثانياالمصاريف فى الاغلب بتبفى ثابتة كل اللى بيختلف ان فى جامعة بتجبر الطالب انه ياخد الكتب وبالتالى بتتراوح المصاريف من 4000 الى 5000 جنية فى السنة
وفى جامعات عادى عاوز تشترى الكتب اوك مش عاوز براحتك وبتبقى المصاريف من 3100 الى 3400

ثالثا
موضوع الكورسات
انا دايما بنصح الناس انها متاخدش كورسات غير لو الدكتور شرحه مش حلو فبتشوفى المعيد اللى مع الدكتور لو بيشرح كويس بتساليه لو بيدى كورس لو قالك اه يبقى تمام وروحى خدى معاه
لو قالك لا بتسالى طلاب اللى اكبر منك عن احسن مكان للكورسات وكدا هما عارفين مين الاحسن
وبتاخدى كورسات فى المواد اللى انتى مش فاهمها من الدكتور ودا هيبقى عادى يعنى لو لقيتى كذا مادة مش فاهمها متقوليش انا مش بفهم الكلية دى صعبة خالص هى علشان اولى بتبقى غريبة والدراسة بالانجليزى وكدا هتلاقيها صعبه ومع الوقت هتلاقيها سهلة
رابعا تذاكرى ازاى
انا مش هينفع انصحك لانى انا نفسى داخل بكالوريوس ان شاء الله ولسه مش عارف اذاكر ازاى
بس فى العموم حضرتك
الاعتماد الاساسى على المحاضرات
لو فى كتب نصيحة ركزى مع الدكتور افهمى منه واكتبى العناوين بس اللى هتفيدك وافهمى المحتوى واول ما تروحى البيت افتحى الكتاب وابدائى علمى على اللى انتى خدتيه وذاكريه وياريت كله اول باول علشان مفيش محاضرات تتراكم
فى اخر السنة فى مكاتب بتطلع فيها ملازم بتاعة الكورسات وساعات امتحانات السنين اللى فاتت ودى مهمة علشان تعرفى نظام الدكتور فى الابمتحان اللى فى الاغلب ليه اسئلة بتتكرر
وشوفى الملازم حاولى تتفيدى منها
ولو ى حاجة مش واضحة قوليلى
واى حد عند سؤال قول الفرصة دى مبتتكررش انك تلاقى حد يساعدك قبل الجامعة
وربنا معاكوا

hesho_161
07-08-2012, 03:45 AM
والله انت برنس:022yb4:
متشكرين على التوبيك الجامد اوى ده

Monier
07-08-2012, 03:55 AM
منور يا معلم وانا فى الخدمة

ماما ميا ميا
07-08-2012, 01:55 PM
انا عاوزة اسال عن التنسيق الداخلى انا جايبة 93.2 ينفع ادخل تجارة انجلش

tarek eno
07-08-2012, 02:20 PM
شكرا على المعلومات و انا علمى رياضة و جايب 91.2 و قبلت فى تجارة عربى و جايب فى الانجليزى 46.5 فهل ممكن ان شاء اخش انا كنت معلق املى على حاسبات بس ربنا مأردتش و انا الحمد لله راضى فياريت استفيد منك

usernamo
07-08-2012, 03:32 PM
الله ينور ^_^ .. بس تجارة انجليزى القاهرة اكثر تعقيداً من كده شوية ^_^ .. و عادى على فكرة ممكن تعرف بنات و تجيب تقدير .. بس تبقى هايف انك داخل الجامعة عايز تعرف بنات .. او بمعنى اصح .. تدخل الجامعة عشان البنات .. هتتفقس و هيتقال عليك محدث نعمة ^_^ ..
و العكس صحيح للبنات .. لو مدلوقة على الولاد هيتقال عليكى " كورة شراب " .. فخير الامور الوسط ..
كده كده غصب عن عين اى حد .. الولد هيعرف بنات كزمايل و اخوات و البنات نفس الكلام .. و هيساعدوا بعض لو هما اخوات بجد .. هتلاقى البنت الغلابانة و هتلاقى البنت السوسة :d و هتلاقى كل الانواع و بردو نفس الكلام للولاد ..
الجامعة حياة جوة حياة .. اللى هيجتهد فى شغله او دراسته .. و يعيش حايته بردو و يعرف ينظم بين الاتنين .. و يطلع رحلات و يعيش .. هتبقى الجامعه بالنسبة له .. اجمل ايام حياته ..

و خلى بالك .. لو دخلت جامعةا لقاهرة .. انت فى اجمعة العاصمة .. هتشوف كل يوم ممثلة او ممثلة .. كل يوم سياسى كبير .. او داعية .. و انشطة كتييرة و موديلز .. بجد هتحبها جداً .. و لما تاخد الاجازة .. هتبقى مخنوق جداً زى حالاتى كده :d

Hesham Shafek
07-08-2012, 03:38 PM
السلام عليكم
بقولك لحضرتك بما انك فى تجارة اجلش عاوز اعرف منك حاجة هما بياخدو الاعلى فى المجموع الاعتبارى بغض النظر عن ادبى ولا علوم ولا رياضة اصل الجامعة مليانة ادبة فوق 92 واللى 94 وانا راياضة وجايب 90 فعلى كده ممكن مش ياخدونى ولا ايه

Monier
07-08-2012, 08:21 PM
انا عاوزة اسال عن التنسيق الداخلى انا جايبة 93.2 ينفع ادخل تجارة انجلش

لو الانجليزى فوق ال 40 يبقى ان شاء الله تخشيها وانتى مستريحة باذن الله

Monier
07-08-2012, 08:23 PM
شكرا على المعلومات و انا علمى رياضة و جايب 91.2 و قبلت فى تجارة عربى و جايب فى الانجليزى 46.5 فهل ممكن ان شاء اخش انا كنت معلق املى على حاسبات بس ربنا مأردتش و انا الحمد لله راضى فياريت استفيد منك
ان شاء الله هتخش تجارة انجليزى لان اكبر جامعة فى مصر بتشترط انك تكون جايب فى الانجليزى على الاقل 45 يعنى ان شاء الله انت تجارة انجليزى يا معلم

Monier
07-08-2012, 08:26 PM
الله ينور ^_^ .. بس تجارة انجليزى القاهرة اكثر تعقيداً من كده شوية ^_^ .. و عادى على فكرة ممكن تعرف بنات و تجيب تقدير .. بس تبقى هايف انك داخل الجامعة عايز تعرف بنات .. او بمعنى اصح .. تدخل الجامعة عشان البنات .. هتتفقس و هيتقال عليك محدث نعمة ^_^ ..
و العكس صحيح للبنات .. لو مدلوقة على الولاد هيتقال عليكى " كورة شراب " .. فخير الامور الوسط ..
كده كده غصب عن عين اى حد .. الولد هيعرف بنات كزمايل و اخوات و البنات نفس الكلام .. و هيساعدوا بعض لو هما اخوات بجد .. هتلاقى البنت الغلابانة و هتلاقى البنت السوسة :d و هتلاقى كل الانواع و بردو نفس الكلام للولاد ..
الجامعة حياة جوة حياة .. اللى هيجتهد فى شغله او دراسته .. و يعيش حايته بردو و يعرف ينظم بين الاتنين .. و يطلع رحلات و يعيش .. هتبقى الجامعه بالنسبة له .. اجمل ايام حياته ..

و خلى بالك .. لو دخلت جامعةا لقاهرة .. انت فى اجمعة العاصمة .. هتشوف كل يوم ممثلة او ممثلة .. كل يوم سياسى كبير .. او داعية .. و انشطة كتييرة و موديلز .. بجد هتحبها جداً .. و لما تاخد الاجازة .. هتبقى مخنوق جداً زى حالاتى كده :d
هههههههههههههههههه
صدقنى كل الجامعات واحدة من حيث الدراسة انا فى بنها مش طالع عينى فيها وعادى نفس المنهج فى كل الجامعات انا حضرت محاضرات فى القاهرة وفى عين شمس وفى الزقازيق فعارف ايه النظام
بس القهرة بصراحة جياة ايه فله :d:d

Monier
07-08-2012, 08:29 PM
السلام عليكم
بقولك لحضرتك بما انك فى تجارة اجلش عاوز اعرف منك حاجة هما بياخدو الاعلى فى المجموع الاعتبارى بغض النظر عن ادبى ولا علوم ولا رياضة اصل الجامعة مليانة ادبة فوق 92 واللى 94 وانا راياضة وجايب 90 فعلى كده ممكن مش ياخدونى ولا ايه

بص انا هقولك حاجة بينى وبينك كدا
اولا دا نصيب يعنى لو مكتوب هتخش
ثانيا موضوع العدد دا انا مش مقتنع بيه ليه لانك اكتر من 3000 جنية
تفتكر فى جامعة هتتنازل عن المبلغ دا
وعلى فكرة انا لما دخلت تجارة انجلش كان مجموع الانجليزى بتاعى 41.5 فى ناس كانت جايبة 36 ودخلت فدا عادى سيبها على الله ولو مجتش فلا خير الا فى ما اختاره الله

Hesham Shafek
07-08-2012, 08:53 PM
شكرا جدا ليك انته طمنتى
انا كنت خايف من الجماعة بتوع ادبى لانهم معدين اوووووووووى وحكاية الانجليزى انا جايب 43 فيه ويا رب ادخلها

وكمان يعنى انته شايف تجارة انجلش و علوم

وشكرا جدا على معلومات دى

shahy1999
07-08-2012, 09:32 PM
انا اخويا جت له تجارة القاهرة ومجموعة 364 والانجليزي 41.5 والمستوى الرفيع 8 من 10 وبكرة ان شاء الله رايح يعمل محاولة لانه يدخل تجارة انجلش
ياريت يابرنس تقولي لما يتخرج طالب تجارة عربي وتجارة انجلش
بيكون فيه فرق في الشغل والفرص المتاحة والكلام دا والا بيتساوى كله في الاخر
اصل والدى بينصحه يخليه تجارة عربي وياخد كورسات انجليزي والماني واي سي دي ال والجو دا طول الاربع سنين

Amr Elassal
08-08-2012, 05:54 PM
شكرا يا ريس على المعلومات دى انا كنت متأكد ان هيطلع عينى :d

انا جايب 91.5 علمى وجايب فى الانجليزى 44 وفى المستوى الانجليزى 8.5 بس خايف اول ملحقش تجارة انجليزى عشان المجاميع عالية اوى السنادى

Monier
08-08-2012, 07:20 PM
شكرا جدا ليك انته طمنتى
انا كنت خايف من الجماعة بتوع ادبى لانهم معدين اوووووووووى وحكاية الانجليزى انا جايب 43 فيه ويا رب ادخلها

وكمان يعنى انته شايف تجارة انجلش و علوم

وشكرا جدا على معلومات دى

انا فى الخدمة فى اى وقت يا باشا
وربنا معاك

Monier
08-08-2012, 07:26 PM
انا اخويا جت له تجارة القاهرة ومجموعة 364 والانجليزي 41.5 والمستوى الرفيع 8 من 10 وبكرة ان شاء الله رايح يعمل محاولة لانه يدخل تجارة انجلش
ياريت يابرنس تقولي لما يتخرج طالب تجارة عربي وتجارة انجلش
بيكون فيه فرق في الشغل والفرص المتاحة والكلام دا والا بيتساوى كله في الاخر
اصل والدى بينصحه يخليه تجارة عربي وياخد كورسات انجليزي والماني واي سي دي ال والجو دا طول الاربع سنين
تجارة القاهرة:wacko::wacko::unsure: هو المعروف عن تجارة القاهرة انها بتاخد فى الانجليزى من 44 او 45 مش عارف بصراحة وتقريبا ساعات بتاخد اقل هو لو ليه نصيب هيخشها ان شاء الله
طبعا طالب تجارة انجلش احسن من طالب تجارة عربى مش تقليل من قدرات كلاب تجارة عربى بس الفرق انك بتبقى دارس بالانجليزى كل المواد ودا اللى بيبقى مطلوب اكتر انك يكون معاك لغة فدا بيفتحلك مجال اكبر
ثالثا بصراحة موضوع الكورسات دا وهو فى تجارة عربى مش مفيد اوى لانك مش هتجيبى واحد دارس كل المواد وحياته كلها فى الكلية بالانجليزى لو احد مهما كان اتقانه للغة برضو هيبقى فى كلام صعب قدامه مش هيعرف يفيده
فانا نصيحتى انه يخش تجارة انجليزى لو هو حابب الا طبعا لو فى ظروف فى المنزل تمنع انه يدخل تجارة انجليزى
وانشاء الله اللى فيه خير يقدمه ربنا

Monier
08-08-2012, 07:27 PM
شكرا يا ريس على المعلومات دى انا كنت متأكد ان هيطلع عينى :d

انا جايب 91.5 علمى وجايب فى الانجليزى 44 وفى المستوى الانجليزى 8.5 بس خايف اول ملحقش تجارة انجليزى عشان المجاميع عالية اوى السنادى

لا ان شاء الله مجموعك ياهلك انك تخش تجارة انجلش ومتخافش من حاجة ربنا لا يختار الا ما به خيرا لعباده وربنا معاك

vampire1188
08-08-2012, 09:35 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههه

ضحكتني والله ياعم منير

فكرتني باللذى مضــى يا رااااااااجل

كانت ايام والله الكلية دي .. ايام الزيطة بس يالا بقى الله يرحمها

وانا من منبري هذا بحذر كل شاب وكل فتاه واقوله لا تنحرف ولما البنت تيجي تقولك هات المحاضرة غوزها في كشكولها :)

بس خد بالك انك نسيت اهم عنصر في الكلية

وهوا عنصر الاخوانجية هههههههههههههه .. حبيب قلبي والله

يجيلك في البريك اللى بين المحاضرة والتانية ويديك محاضرة في الاخلاق والقيم الحميدة

hesho_161
09-08-2012, 12:52 AM
طيب حضرتك انا دلوقتى جايب 368.5 مجموع الثانوية و جايب فى الانجلش مستوى رفيع 9من10 تمام مصبتى بقى انى جايب 44من45 فى الانجلش ومقدم تجاره انجلش قاهرة فياترا فرصتى كويسة ولا متوسطة ولا ضعيفة

hesho_161
09-08-2012, 01:14 AM
طيب حضرتك انا دلوقتى جايب 368.5 مجموع الثانوية و جايب فى الانجلش مستوى رفيع 9من10 تمام مصبتى بقى انى جايب 44من45 فى الانجلش ومقدم تجاره انجلش قاهرة فياترا فرصتى كويسة ولا متوسطة ولا ضعيفة

Monier
09-08-2012, 05:39 AM
ههههههههههههههههههههههههههههههه

ضحكتني والله ياعم منير

فكرتني باللذى مضــى يا رااااااااجل

كانت ايام والله الكلية دي .. ايام الزيطة بس يالا بقى الله يرحمها

وانا من منبري هذا بحذر كل شاب وكل فتاه واقوله لا تنحرف ولما البنت تيجي تقولك هات المحاضرة غوزها في كشكولها :)

بس خد بالك انك نسيت اهم عنصر في الكلية

وهوا عنصر الاخوانجية هههههههههههههه .. حبيب قلبي والله

يجيلك في البريك اللى بين المحاضرة والتانية ويديك محاضرة في الاخلاق والقيم الحميدة
ههههههههههههههههههههههههههه
اه الاخوانجية دول تلاقيهم فى مجموعات ودايما القائد بتاعهم قدمهم هتعرفهم من شكلهم

Monier
09-08-2012, 05:42 AM

بص انا مقدرش اقولك فرصتك كبيرة ولا لان دا نصيب
بس مجموع الانجليزى بتاعك كويس بس المجموع الاساسى قليل لو انت ادبى يبقى ان شاء الله فرصتك كبيرة انما لو علمى ليك فرصة
قدم وسيبها على ربنا

hesho_161
09-08-2012, 12:59 PM
بص انا مقدرش اقولك فرصتك كبيرة ولا لان دا نصيب
بس مجموع الانجليزى بتاعك كويس بس المجموع الاساسى قليل لو انت ادبى يبقى ان شاء الله فرصتك كبيرة انما لو علمى ليك فرصة
قدم وسيبها على ربنا

لا انا الحمدالله ادبى...عل عموم الف شكر ليك و انا واثق فى ان ربنا هيقدملى اللى فيه الخير :) بس هو قلق مرضى كدا جوا الانسان فبيحتاج لحد يطمنوا

همسه الجميلة
09-08-2012, 01:32 PM
انا جايلى تجارة بنها وجايبة 45 فى الانجلش

ممكن تفهمنى ازاى اقدم انجلش او ايه الحوار بالظبط
وانهى احسن

Monier
10-08-2012, 02:40 AM
انا جايلى تجارة بنها وجايبة 45 فى الانجلش

ممكن تفهمنى ازاى اقدم انجلش او ايه الحوار بالظبط
وانهى احسن

بصى حضرتك هتروحى الكلية هتعرفى معاد التقديم
وهتقدمى فى تجارة عربى عادى وهتدفعى المصاريف اللى هى حوالى 95 جنية وهتسحبى ملف ب 50 جنية تقريبا بتاع الشعبة الانجليزية هتملى البيانات اللى فيه هتلاقى فيه اقرار بعدم التحويل متملهوش علشان لو قررتى تحولى بعد سنة ولا حاجة (على الرغم انك كده كده مش هتعرفى تحولى :d:d) بعد كدا هتستنى فى البيت لبعد العيد كدا يعنى ممكن قبل الدراسة باسبوع هتوحى هتلاقى الكشوفات اتعلقت واسمك فيها ان شاء الله ومبرووك عليكى تجارة انجلش بنها
هتلاقينا دايما احنا شباب رابعة عاملين هيصة فى كل حتة وهنيجى ننصحكوا برضو وربنا معاكى ويقدرك على انك تخلصى الكلية دى

maichelzoro
10-08-2012, 03:06 AM
حضرتك انا دخلت تجارة وعاوز ادخل تجارة انجليزي بس ماليش في الرياضة اوي هل ده هيبقي صعب عليا مع العلم انا جايب في الانجليزي 43 من 50 وانا ادبي

green rose
10-08-2012, 03:12 AM
شكرا جدا على الموضوع الرائع
صراحه انا محتاره جدا جدا حتى الآن رغم انى كتبت فى الرغبات كليه تجاره عشان ادخل تجاره انجليش
بس انا علمى علوم ومجموعى جايب كليه علوم وانا محتاره بينها وبين كليه تجاره انجليش
عشان كليه علوم صعبه اوى ومش عارفه اعمل ايه انا جالى ليه تجاره القاهره
اكمل ان شاء الله واقدم فى تجاره انجليش ولا احول كليه علوم
انا جايبه فى الانجليش 48 بس انا كنت مستوى رفيع عربى بيتهيالى مفيش مشاكل فيه
ياريت تقولولى رايكم بصراحه تجاره انجليش افضل اقدم فيها ولا احول كليه علوم

Monier
10-08-2012, 03:44 AM
حضرتك انا دخلت تجارة وعاوز ادخل تجارة انجليزي بس ماليش في الرياضة اوي هل ده هيبقي صعب عليا مع العلم انا جايب في الانجليزي 43 من 50 وانا ادبي
بص انا كنت ادبى برضو عادى الرياضة مفيهاش مشكلة خالص هتلاقيها سهلة جدا ان شاء الله واولى بس اللى فيها مادى رياضة انما باقى السنين الرياضة فيها مرتبطة بالاحصاء والمحاسبة يعنى نظام تانى ومتخافش هتبقى سهلة ان شاء الله

Monier
10-08-2012, 03:46 AM
شكرا جدا على الموضوع الرائع
صراحه انا محتاره جدا جدا حتى الآن رغم انى كتبت فى الرغبات كليه تجاره عشان ادخل تجاره انجليش
بس انا علمى علوم ومجموعى جايب كليه علوم وانا محتاره بينها وبين كليه تجاره انجليش
عشان كليه علوم صعبه اوى ومش عارفه اعمل ايه انا جالى ليه تجاره القاهره
اكمل ان شاء الله واقدم فى تجاره انجليش ولا احول كليه علوم
انا جايبه فى الانجليش 48 بس انا كنت مستوى رفيع عربى بيتهيالى مفيش مشاكل فيه
ياريت تقولولى رايكم بصراحه تجاره انجليش افضل اقدم فيها ولا احول كليه علوم

بصى الموضوع اسهل مما تتخيلى
لو ليكى فى الكيمياء او الفيزياء وشغل العلوم دا خشى كلية علوم هيبقى احسنلك
لو ليكى فى الرياضة والحسابات والانجليزى والنظام دا خشى تجارة انجليزى
انتى اللى تحددى مينفعش انا اقولك خشى دا ومتخشيش دا محدش هيعرف مصلحتك زيك

green rose
10-08-2012, 04:31 AM
بصى الموضوع اسهل مما تتخيلى
لو ليكى فى الكيمياء او الفيزياء وشغل العلوم دا خشى كلية علوم هيبقى احسنلك
لو ليكى فى الرياضة والحسابات والانجليزى والنظام دا خشى تجارة انجليزى
انتى اللى تحددى مينفعش انا اقولك خشى دا ومتخشيش دا محدش هيعرف مصلحتك زيك

المشكله انا مش حابه علوم عشان التشريح للضفادع وغيره يعنى ومش حاسه انها حلوة للبنات او بمعنى اصح متعبه اوى
لكن فى كتير بيقولى تجاره افضل وليها مستقبل احسن وانا بحب الانجليزى جدا
ومدام هى جاتلى يبقى ربنا اخترهالى وانى ارضى بيها
وانا ان شاء الله هرضى بيها لان اكيد ربنا هيكتبلى الخير فيها
بما انى ملحقتش صيدله لانى كان نفسى ادخلها
على العموم شكرا على الرد :)

Monier
10-08-2012, 04:56 AM
المشكله انا مش حابه علوم عشان التشريح للضفادع وغيره يعنى ومش حاسه انها حلوة للبنات او بمعنى اصح متعبه اوى
لكن فى كتير بيقولى تجاره افضل وليها مستقبل احسن وانا بحب الانجليزى جدا
ومدام هى جاتلى يبقى ربنا اخترهالى وانى ارضى بيها
وانا ان شاء الله هرضى بيها لان اكيد ربنا هيكتبلى الخير فيها
بما انى ملحقتش صيدله لانى كان نفسى ادخلها
على العموم شكرا على الرد :)
هههههههههه
على فكرة علوم فيها اقسام تانية غير الضفادع
بس عموما ربنا معاكى واحسن حاجة ان انتى اللى تاخدى قرارك

green rose
10-08-2012, 05:39 AM
هههههههههه
على فكرة علوم فيها اقسام تانية غير الضفادع
بس عموما ربنا معاكى واحسن حاجة ان انتى اللى تاخدى قرارك

شكلى كده هجرب لو مرتحتش فى الكليه مثلا اول اسبوعين فى الدراسه
ممكن احول ساعتها ربنا يسهل ان شاء الله
وشكرا مره تانيه على الرد

همسه الجميلة
10-08-2012, 02:04 PM
بصى حضرتك هتروحى الكلية هتعرفى معاد التقديم
وهتقدمى فى تجارة عربى عادى وهتدفعى المصاريف اللى هى حوالى 95 جنية وهتسحبى ملف ب 50 جنية تقريبا بتاع الشعبة الانجليزية هتملى البيانات اللى فيه هتلاقى فيه اقرار بعدم التحويل متملهوش علشان لو قررتى تحولى بعد سنة ولا حاجة (على الرغم انك كده كده مش هتعرفى تحولى :d:d) بعد كدا هتستنى فى البيت لبعد العيد كدا يعنى ممكن قبل الدراسة باسبوع هتوحى هتلاقى الكشوفات اتعلقت واسمك فيها ان شاء الله ومبرووك عليكى تجارة انجلش بنها
هتلاقينا دايما احنا شباب رابعة عاملين هيصة فى كل حتة وهنيجى ننصحكوا برضو وربنا معاكى ويقدرك على انك تخلصى الكلية دى

هههههههههههههههههههه فى جميع الاحوال مش هعرف
اووووووووووووكى
شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ليك

maichelzoro
10-08-2012, 03:43 PM
لكن حضرتك الرياضة في تجارة انجليزي زي رياضة 1 و 2 في ثانوي

Monier
10-08-2012, 05:48 PM
لكن حضرتك الرياضة في تجارة انجليزي زي رياضة 1 و 2 في ثانوي

فى جزء رياضة واحد وفى جزء رياضة اتنين ومتخافش سهلة مفيهاش مشكلة عاوزه بس متابعة اول باول

maichelzoro
11-08-2012, 05:21 AM
هو حضرتك لو واحد دخل تجارة عربي وفي الاخر اخد كورس انجليزي مش تبقي تجارة انجليزي

Monier
11-08-2012, 07:07 AM
لا طبعا فى اختلاف مع احترامى انت مش هتجيب واحد درس المحاسبة والادارة والاحصاء والاقتصاد والجداول وكل دا بالانجليزى لواحد درسهم بالعربى وخد كورس وبعد كدا يبدا يترجم مينفعش طبعا تجارة انجليزى احسن من تجارة عربى

T2rek..Teko
11-08-2012, 08:47 PM
كلامك مظبوط يا منير والله طمنطى الله يبارك فيك
بس ليه شوية اسئلة كده
انا ادبى وجايب 87 ونص وفى الانجليزى جايب 43ونص برضوة ههه
ادخلها ولا ايه طمنى علشان خطرى
وانا فى الغة يعنى الحمد لله عادى بعرف اقرا واترجم وكده شغل النت وبرمجة وكده يعنى
بس كده كده هاخد قرص انجلش اضمن كمان باذن الله ولو ربنا كرمنى هيكون مذاكرى مع النت اى كلام يوقف فى ايدى اشوف ترجمته وكده ايه رايك
وانتا رايك ايه فى انى مثلا اسئل الدكتور نظام الامتحان عامل ايه ولا هيبقى ازاى وكده فهمنى
علفكرة انا تجارة دمياط روحت الكلية قالوى بعد العيد باذن الله التقديم مع دفع المصريف
انتوا عندك النظام ازاى طمنى الله يبارك فيك يارب
هى صعبة ؟بص انا عن نفسى مش هفوت محضارات ولا سكشنات ولا اى حاجة بص هبات فى الكلية بالعربى كده ههههههههههههه

Monier
11-08-2012, 09:17 PM
كلامك مظبوط يا منير والله طمنطى الله يبارك فيك
بس ليه شوية اسئلة كده
انا ادبى وجايب 87 ونص وفى الانجليزى جايب 43ونص برضوة ههه
ادخلها ولا ايه طمنى علشان خطرى
وانا فى الغة يعنى الحمد لله عادى بعرف اقرا واترجم وكده شغل النت وبرمجة وكده يعنى
بس كده كده هاخد قرص انجلش اضمن كمان باذن الله ولو ربنا كرمنى هيكون مذاكرى مع النت اى كلام يوقف فى ايدى اشوف ترجمته وكده ايه رايك
وانتا رايك ايه فى انى مثلا اسئل الدكتور نظام الامتحان عامل ايه ولا هيبقى ازاى وكده فهمنى
علفكرة انا تجارة دمياط روحت الكلية قالوى بعد العيد باذن الله التقديم مع دفع المصريف
انتوا عندك النظام ازاى طمنى الله يبارك فيك يارب
هى صعبة ؟بص انا عن نفسى مش هفوت محضارات ولا سكشنات ولا اى حاجة بص هبات فى الكلية بالعربى كده ههههههههههههه

بص يا باشا
ان شاء الله هتخشها مجموعك كويس
لغتك كويسه بس انت مجربتهاش فى التعامل لاحظ انك فى الكلية كلامك مع الدكاترة هيبقى كله بالانجليزى يعنى التعامل والكلام هيبقى بطريقة انت مش متعود عليها بس عادى هتكون الحياة سهلة معاك
كورس انجلش هيفيدك برضو فى التعامل يعنى لما تاخد كورس خد جنرال ومعاه فوناتكس (علم صوتيات)
لا نظام الامتحان انت هتعرفه من الناس اللى هى اكبر منك وكدا متخافش هتلاقى طلاب 2 و3 و4 لاجئين عندكو اولا علشان يعلقوا بنات:d:d ثانيا يحسوا بقيمتهم انهم كبار B)B)
والله انا لسه معرفتش النظام عندى انا مش بنزل الكلية اليومين دول وكدا بس برضو الاخبار اللى وصلتلى ان التقديم بعد العيد والمصاريف بتدفعها فى اول السنة مع بداية الدراسة واللى بتبقى فى حدود 3200 من غير الكتب او 4500 بالكتب
وربنا معاك يا معلم

T2rek..Teko
12-08-2012, 02:36 AM
بص يا باشا
ان شاء الله هتخشها مجموعك كويس
لغتك كويسه بس انت مجربتهاش فى التعامل لاحظ انك فى الكلية كلامك مع الدكاترة هيبقى كله بالانجليزى يعنى التعامل والكلام هيبقى بطريقة انت مش متعود عليها بس عادى هتكون الحياة سهلة معاك
كورس انجلش هيفيدك برضو فى التعامل يعنى لما تاخد كورس خد جنرال ومعاه فوناتكس (علم صوتيات)
لا نظام الامتحان انت هتعرفه من الناس اللى هى اكبر منك وكدا متخافش هتلاقى طلاب 2 و3 و4 لاجئين عندكو اولا علشان يعلقوا بنات:d:d ثانيا يحسوا بقيمتهم انهم كبار b)b)
والله انا لسه معرفتش النظام عندى انا مش بنزل الكلية اليومين دول وكدا بس برضو الاخبار اللى وصلتلى ان التقديم بعد العيد والمصاريف بتدفعها فى اول السنة مع بداية الدراسة واللى بتبقى فى حدود 3200 من غير الكتب او 4500 بالكتب
وربنا معاك يا معلم
انا هروح الكلية وهشوف برضوة بس بخصوص الكورس جنرال ازاى وايه فوناتكس يعنى ايه دا
وكله الكروس بكام كده انا عاوز حاجة تقوى فى اللغة وخلاص
ونظام المذاكرة ازاى يا منير ياريت نستفاد منك يعنى
وبخصوص الامتحانات يعنى مينفعش انى اسئل الدكتور خلاص
وياريت اميلك فى رسالة خاصة كده اضيفك ونتفاهم بدل المنتدى وخلا ص هههههههه

Monier
12-08-2012, 02:33 PM
انا هروح الكلية وهشوف برضوة بس بخصوص الكورس جنرال ازاى وايه فوناتكس يعنى ايه دا
وكله الكروس بكام كده انا عاوز حاجة تقوى فى اللغة وخلاص
ونظام المذاكرة ازاى يا منير ياريت نستفاد منك يعنى
وبخصوص الامتحانات يعنى مينفعش انى اسئل الدكتور خلاص
وياريت اميلك فى رسالة خاصة كده اضيفك ونتفاهم بدل المنتدى وخلا ص هههههههه
فى حاجة ااسمها كورس جنرال ودا بيبقى الجرامير والاساسيات انما الفواتكس دا بعلمك ازاى تنطق صح اللى هى مخارج الكلمات
بكام دا بيختلف من مكان لمكان
نظام المذاكرة هو التركيز على المحاضرات فى المركز الاول وبعد كدا الكلام اللى فى الكتاب وساعات بيبى فى ملازم برا برضو تمام بس فى الاخر الاكيد على كلام الدكتور
عادى انت ممكن تساله مره وهيقولك ركز على المحاضرات وخلاص ومتالوش تانى اال طلاب الدفعة اللى اكبر منك
اما بخصوص الايميل افضل اننا نتكلم هنا علشان اكبر عدد يستفيد هنا وانا فى الخدمة ياباشا
وربنا معاك

T2rek..Teko
12-08-2012, 03:29 PM
بص يا منير انا روحت الكلية وقالولى بعد العيد التقديم وكل ما اسئل حد يقولى يابنى علشان تخشها لازم تبقى متخرج من مدرسة لغات وهتتنفخوا فيها من الانجليزى مش متعرفوا تعملوا اى حاجة
الانجليزى بيتكلم زى الاميركان بالظبط الجملة دى واحد قالهالى انهارده ههههههههههههه اه والله
وكمان نظام الكتب ازاى انتا اشتريت الكتب كلها ولا فى كتب لقيت لها ملازم وكبرت ان تشتريها
ومعندكش صورة لشرح الدكتور او كتاب مثلا
وبلخص ازاى والمذاكر يعنى مثلا خت المحاضرة اهوه اذاكرها ازاى فى البيت
--------------------
معلش بتعبك معايا بس بجد مش عارف اشكر على اجاباتك دى وهديك منى اميل ياهو نمبر واتى تى كمان
دول حاجة بسيطة كده
--------------
ينفع مثلا اقدم تجارة انجلش وائجل دفع المصاريف واقعد اول اسبوع فى الكلية لو مرتحتش هروح محول عربى من غير ما المصاريف بتاعتها تروح عليا ولا ايه ؟
--------------
والدكتور بيشرح ازاى يعنى بيدخل يشرح من دماغك ولا نفتح معاك كتب او حاجة فهمنى
معلش بتعبك مرة تانية يا منير

Monier
12-08-2012, 08:03 PM
بص يا منير انا روحت الكلية وقالولى بعد العيد التقديم وكل ما اسئل حد يقولى يابنى علشان تخشها لازم تبقى متخرج من مدرسة لغات وهتتنفخوا فيها من الانجليزى مش متعرفوا تعملوا اى حاجة
الانجليزى بيتكلم زى الاميركان بالظبط الجملة دى واحد قالهالى انهارده ههههههههههههه اه والله
وكمان نظام الكتب ازاى انتا اشتريت الكتب كلها ولا فى كتب لقيت لها ملازم وكبرت ان تشتريها
ومعندكش صورة لشرح الدكتور او كتاب مثلا
وبلخص ازاى والمذاكر يعنى مثلا خت المحاضرة اهوه اذاكرها ازاى فى البيت
--------------------
معلش بتعبك معايا بس بجد مش عارف اشكر على اجاباتك دى وهديك منى اميل ياهو نمبر واتى تى كمان
دول حاجة بسيطة كده
--------------
ينفع مثلا اقدم تجارة انجلش وائجل دفع المصاريف واقعد اول اسبوع فى الكلية لو مرتحتش هروح محول عربى من غير ما المصاريف بتاعتها تروح عليا ولا ايه ؟
--------------
والدكتور بيشرح ازاى يعنى بيدخل يشرح من دماغك ولا نفتح معاك كتب او حاجة فهمنى
معلش بتعبك مرة تانية يا منير
بص يا طارق اولا سيبك من العالم المتخلفة دى كلها
انا كنت ادبى ثانوى عام بكره حاجة اسمها انجليزى وداخل تجارةة انجليزى بالاجبار بعد صراع مع الحج فى البيت
المهم المعروف دايما ان اولى وتالتة اصعب ثانتين
اولى لانك لسه داخل ومش عارف حاجة والدكاتره بيراعوا دا وتالتة المواد رخم شوية بس كله بيعدى
ثانيا انا فى الكلية عندى الدكتور اللى بيطلب اننا نشترى كتاب الكلية بنشتريه وفى دكاتره بتنزل كتب برا الكلية وبرضو بنشتريها شوف النظام عندك ايه واشترى الكتب اللى الدكاترة قالتلك عليها
وحاليا انا معنديش صورة لكتاب بس الكتب بتاعة تجارة انجلش بتبقى مراجع مثل مرجع محاسبة امريكى وسعره مثلا من 100 ل200 ج وفى كتب ب 400 وكدا انت والدكتور اللى هيدرسلك
بالنسبة للمذاكرة انت مثلا خت محاضرة مش هتلحق تكتبها كلها هتشوف واحد صحابك واحدة زميلتك هتصور منها المحاضرة وهتجمعهم كلهم فى كشكول واحد وبعد كدا لو معاك الكتاب هتطلع الكتاب وتبدا تفهم اللى انت كاتبه وبعد ماتفهمه تحول اللى انت كاتبه لنظام سؤال واجابه او تحفظه شوف الاسهل
وهكذا فى كل مادة
انت عندك ست مواد فى الترم الاول وست مواد فى الترم التانى

بالنسبة للدكتور فى دكاترة بطلع كتاب وبتقرا منه
فى دكتور تانى يبقى معاه ورق ملخص (ومتفكرش تطلبه منه لان فى دكاتره رخمه )
فى دكتور يخش يشرح من دماغة
بالنسبالك انت عاوز تطلع الكتاب عادى بس مش هيفيدك غير لو الدكتور بيقرا من كتاب او من ورق انما لو من دماغة ممكن متعرفش تتابع معاه فالاحسن انك تتابع معاه بورق وقلم وبعد كدا روح ابدا طلع من الكتاب
موضوع المصاريف حقيقى انا مش عارف لانها بتختلف من كليه لكية بس كدا كدا هما بيحددولك مده بتدفع فيها ولو مدفعتش بيحولوك عربى لوحدهم بس صدقنى انت علشان تقدر تقيم صح محتاج على الاقل 3 شهور لانك اول ما هتخش مش هتفهم حاجة خالص وعادى جدا
وربنا معاك

T2rek..Teko
12-08-2012, 08:58 PM
بص يا طارق اولا سيبك من العالم المتخلفة دى كلها
انا كنت ادبى ثانوى عام بكره حاجة اسمها انجليزى وداخل تجارةة انجليزى بالاجبار بعد صراع مع الحج فى البيت
المهم المعروف دايما ان اولى وتالتة اصعب ثانتين
اولى لانك لسه داخل ومش عارف حاجة والدكاتره بيراعوا دا وتالتة المواد رخم شوية بس كله بيعدى
ثانيا انا فى الكلية عندى الدكتور اللى بيطلب اننا نشترى كتاب الكلية بنشتريه وفى دكاتره بتنزل كتب برا الكلية وبرضو بنشتريها شوف النظام عندك ايه واشترى الكتب اللى الدكاترة قالتلك عليها
وحاليا انا معنديش صورة لكتاب بس الكتب بتاعة تجارة انجلش بتبقى مراجع مثل مرجع محاسبة امريكى وسعره مثلا من 100 ل200 ج وفى كتب ب 400 وكدا انت والدكتور اللى هيدرسلك
بالنسبة للمذاكرة انت مثلا خت محاضرة مش هتلحق تكتبها كلها هتشوف واحد صحابك واحدة زميلتك هتصور منها المحاضرة وهتجمعهم كلهم فى كشكول واحد وبعد كدا لو معاك الكتاب هتطلع الكتاب وتبدا تفهم اللى انت كاتبه وبعد ماتفهمه تحول اللى انت كاتبه لنظام سؤال واجابه او تحفظه شوف الاسهل
وهكذا فى كل مادة
انت عندك ست مواد فى الترم الاول وست مواد فى الترم التانى

بالنسبة للدكتور فى دكاترة بطلع كتاب وبتقرا منه
فى دكتور تانى يبقى معاه ورق ملخص (ومتفكرش تطلبه منه لان فى دكاتره رخمه )
فى دكتور يخش يشرح من دماغة
بالنسبالك انت عاوز تطلع الكتاب عادى بس مش هيفيدك غير لو الدكتور بيقرا من كتاب او من ورق انما لو من دماغة ممكن متعرفش تتابع معاه فالاحسن انك تتابع معاه بورق وقلم وبعد كدا روح ابدا طلع من الكتاب
موضوع المصاريف حقيقى انا مش عارف لانها بتختلف من كليه لكية بس كدا كدا هما بيحددولك مده بتدفع فيها ولو مدفعتش بيحولوك عربى لوحدهم بس صدقنى انت علشان تقدر تقيم صح محتاج على الاقل 3 شهور لانك اول ما هتخش مش هتفهم حاجة خالص وعادى جدا
وربنا معاك
والله ريحتنى الله يريحك ويطمنك وتبقى احسن منى ومن غير فى حياتك يارب ايه رايك فى الدعوة دى بقى ههههههههه
والله بجدد كلامك طمنى بجد وانتا مخدش كورسات انجلش ولا اى حاجة
طيب والكلام صعب وكدع ولا عادى
وبخصوص الكتب يعنى انا مثلا بدل اول يوم الدكتور بيدخل بيقول يا شباب عاوز كتاب كذا وكذا هتوهم من المكتبة بتاعت الكلية مثلا
كل دكتور ومادتة وكتابة مادتة هو بيقول عليه واذا ليه بره الكلية هو الى بيقول روحوا كذا هتوه من هناك تمام كده صح ؟
-----------------------
وحاجة كمان بخصوص المذاكرة انتا بتذاكر كام ساعة فى اليوم كده بالميت
انا كده كده باذن الله ان ربنا كتبهالى هتبات فى الكلية مش باذن الله هفوت ولا محاضرة يوميا
هههههههه

يعنى مقلقش من اللغة واتوكل على الله يا منير هى مش صعبة وكده طيب ونظام الامتحانات
انتا كنت امتحنت ازاى كده اول سنة ؟

Monier
13-08-2012, 12:32 AM
والله ريحتنى الله يريحك ويطمنك وتبقى احسن منى ومن غير فى حياتك يارب ايه رايك فى الدعوة دى بقى ههههههههه
والله بجدد كلامك طمنى بجد وانتا مخدش كورسات انجلش ولا اى حاجة
طيب والكلام صعب وكدع ولا عادى
وبخصوص الكتب يعنى انا مثلا بدل اول يوم الدكتور بيدخل بيقول يا شباب عاوز كتاب كذا وكذا هتوهم من المكتبة بتاعت الكلية مثلا
كل دكتور ومادتة وكتابة مادتة هو بيقول عليه واذا ليه بره الكلية هو الى بيقول روحوا كذا هتوه من هناك تمام كده صح ؟
-----------------------
وحاجة كمان بخصوص المذاكرة انتا بتذاكر كام ساعة فى اليوم كده بالميت
انا كده كده باذن الله ان ربنا كتبهالى هتبات فى الكلية مش باذن الله هفوت ولا محاضرة يوميا
هههههههه

يعنى مقلقش من اللغة واتوكل على الله يا منير هى مش صعبة وكده طيب ونظام الامتحانات
انتا كنت امتحنت ازاى كده اول سنة ؟
انا بدات اخد كورس من سنة تقريبا علشان يبقى معايا شهادة وبرضو علشان احسن لغتى
الكلام لازم يكون صعب فى الاول لحد ماتتعود عليه وبعد كدا هتلاقيه سهل جدا وهتبقى فاهم كل كلمة وكل حاجة باذن الله
بخصوص الكتب فى اول محاضرة المفروض الدكتور بيقولك فى كتاب كذا دا عاوزكوا تجيبوه ولو مقالش اساله انت عادى قوله يا دكتور فى كتا لحضرتك وهو هيرد عادى ولو الكتاب فى الكلية هتلاقيه عادى ولو بره هو هيقولك على المكتبة
بخصوص المذاكرة مفيش حاجة اسمها بتذاكر اد ايه ومتحددش لنفسك لانك ممكن مثلا ترجع بيتك مثلا الساعة 4 او 5 بليل على ماتشطف وتاكل وتنام بقيت الساعة 10 بليل هتقوم تكتب المحاضرات دا و لحقت اصلا ومقعدتش على الفيس هتخش تنام لان ممكن تكون عندك محاضرات تانى
ممكن طبعا لما يبقى تانى يوم اجازة تعرف تجمعها بس المذاكرة دى بتختلف من واحد لواحد ومدا استوعابه للمواد
اما بخصوص الامتحانات انت عندك بعد شهر او شهر ونص امتحان اسمه الميدترم وهتلاقيه طب عليك فجاءة وهتحس انك ملحقتش تدرس حاجة ولا تذاكر حاجة وعادى جدا المهم تهدى كدا وسيبها على الله ومتخافش كل الكلام دا هتلاقى ناس فى الكلية هتقولهولك وبزيادة لان طبعا بيبقا فى اختلاف من جامعة لجامعة المهم متسمعش لحد خالص غير لما تقبل فى تجارة انجلش

mohamed arafa
13-08-2012, 01:42 AM
يا جماعه انا من الفيوم وجاتلى تجاره بنى سويف وقدمت انجليزى .. ان شاء الله بعد ما اقبل فى قسم الانجليزى ينفع احول لتجاره انجليزى القاهره انا عندى سكن هناك ( شقه بأسمى ) وانا معنديش سكن فى بنىسويف يعنى سفر وقرف وكده ... ومش عايز احول عربى القاهره خايف ملحقش انجليزى هناك ؟؟

Monier
13-08-2012, 03:11 AM
بص يا محمد
موضوع التحويل دا بيبقا مشكلة لان مفيش جامعة هتستغنى عن المبلغ اللى انت بتدفعة بس فى الاول وفى الاخر دا نصيب خش تجارة انجليزى عادى وبعد كدا اطلب بيان اثبات حالة هيقولوك ليه قولهم علشان التدريب هتاخدة وتطلع على جامعة القاهرة وورهولهوم وشوفهم هيقولوك ايه بس دا طبعا بعد سنة او لو باب التحويل فتح حاول برضو وربنا معاك

شلال العطر
13-08-2012, 08:24 AM
السلام عليكم
انا جاتلي تجارة طنطا الحمد لله

كنت عاوز بس اعرف لما اروح اعمل حسابي على ايه

واول يوم دراسة هبقى اكيد شبه المتخلفين فهمني بقا امشي طريقي ازاي !

وكنت كمان عاوز اعرف ايه حوار امتحانات الي في تجارة انجلش بيتقال عليه كويز مفاجئ دي

وكنت عاوز اعرف يا موني ايه نظام الدراسة وهل الشرح بالانجلش هيبقى صعب ولا هيمشي سهل اووي

وشغل المتابعة بتاع الدكاترة ايه الفرق فيه بينه وبين دكاترة العربي

وربنا يطمنك :)

Monier
13-08-2012, 09:01 AM
السلام عليكم
انا جاتلي تجارة طنطا الحمد لله

كنت عاوز بس اعرف لما اروح اعمل حسابي على ايه

واول يوم دراسة هبقى اكيد شبه المتخلفين فهمني بقا امشي طريقي ازاي !

وكنت كمان عاوز اعرف ايه حوار امتحانات الي في تجارة انجلش بيتقال عليه كويز مفاجئ دي

وكنت عاوز اعرف يا موني ايه نظام الدراسة وهل الشرح بالانجلش هيبقى صعب ولا هيمشي سهل اووي

وشغل المتابعة بتاع الدكاترة ايه الفرق فيه بينه وبين دكاترة العربي

وربنا يطمنك :)

اولا مبروك يا باشا
ثانيا انت هتروح تقدم تقريبا بعد العيد هتروح اليومين دول تعرف ايه اللى هتجيبه والورق المطلوب وكل حاجة عادى وهما هيقولولك تجيب ايه وتقدم عادة
الحمد انت قبلت فى تجارة انجلش
اول يوم فى الكلية هيبقى زى اى يوم فى اى مرحلة دراية هتروح هتشوف ناس معاك هتعرف فى قاعتك اللى هتدرس فيها هتتصاحب على ناس هتتعامل مع دكاترة عادى جدا مع الاخذ بالنصائح اللى فى اول الموضوع خالص

كويز دا يعنى مثلا ممكن تلاقى الدكتور اول ما دخل المحاضرة او فى نهاية المحاضرة ويقولكوا انا هعمل كويز (امتحان مفاجئ) بس دا قليل ما بيعملهاش غير الدكاترة المحترفين الى هما بيبقوا بيهتموا فعلا ان الطالب يكون فهم
وعندك بعد شهر هتلاقى امتحان ميد ترم دا عادى برضو

الدراسة فى الاول هتكون صعب لانك داخل على نظام جديد وحياة جديدة الدراسة كلها بالانجلش فالعادى انها تكون صعبة شوية فى الاول والمفروض ان الدكاترة بيراعوا دا ومع الوقت الحياة بتبقى كويسة وتلاقى المواد سهلة بس محتاجة متابعة مع الدكاترة اول باول
مفيش فرق بين دكتور عربى و انجلش دكتور انجلش لازم يكون واخد الدكتوراه من برا مصر
وهتلاقى دكاترة انجلش ساعات بيدرسوا لعربى عادى
الفرق برضو ان دكتور انجلش ساعات بيلتزم بالمرجع بتاع الكلية او ساعات بينزل كتاب انما كاترة عربى الدكتور بينزل كتاب والطالب بيشتريه
فى انجليزى كل مادة ليها دكتور
فى عربى كل مادة ممكن تلاقى فيها اكتر من دكتور
وربنا معاك يا باشا

T2rek..Teko
13-08-2012, 02:03 PM
انا بدات اخد كورس من سنة تقريبا علشان يبقى معايا شهادة وبرضو علشان احسن لغتى
الكلام لازم يكون صعب فى الاول لحد ماتتعود عليه وبعد كدا هتلاقيه سهل جدا وهتبقى فاهم كل كلمة وكل حاجة باذن الله
بخصوص الكتب فى اول محاضرة المفروض الدكتور بيقولك فى كتاب كذا دا عاوزكوا تجيبوه ولو مقالش اساله انت عادى قوله يا دكتور فى كتا لحضرتك وهو هيرد عادى ولو الكتاب فى الكلية هتلاقيه عادى ولو بره هو هيقولك على المكتبة
بخصوص المذاكرة مفيش حاجة اسمها بتذاكر اد ايه ومتحددش لنفسك لانك ممكن مثلا ترجع بيتك مثلا الساعة 4 او 5 بليل على ماتشطف وتاكل وتنام بقيت الساعة 10 بليل هتقوم تكتب المحاضرات دا و لحقت اصلا ومقعدتش على الفيس هتخش تنام لان ممكن تكون عندك محاضرات تانى
ممكن طبعا لما يبقى تانى يوم اجازة تعرف تجمعها بس المذاكرة دى بتختلف من واحد لواحد ومدا استوعابه للمواد
اما بخصوص الامتحانات انت عندك بعد شهر او شهر ونص امتحان اسمه الميدترم وهتلاقيه طب عليك فجاءة وهتحس انك ملحقتش تدرس حاجة ولا تذاكر حاجة وعادى جدا المهم تهدى كدا وسيبها على الله ومتخافش كل الكلام دا هتلاقى ناس فى الكلية هتقولهولك وبزيادة لان طبعا بيبقا فى اختلاف من جامعة لجامعة المهم متسمعش لحد خالص غير لما تقبل فى تجارة انجلش
والكورس دا خته ازاى ولا نظامة ايه ومصاريفه ازاى وكده يعنى
وبخصوص الامتحان دا بعد شهر ونصف قصيرة المدة اوى اوى الحق اعمل ايه ولا ايه
ونظام الامتحان بيكون ازاى يعنى اسئلة وارس اجابة ولا اختيارى ولا ايه بالظبط
كل الى انا خايف منه انى ادخلها ومعملش فيها اى حاجة واضيع تعب ابويا والفلوسالى هتصرف عليا فى الفاضى ولا انتا ايه رايك
انتا كلامك بيطمنى والله

Monier
14-08-2012, 02:25 AM
والكورس دا خته ازاى ولا نظامة ايه ومصاريفه ازاى وكده يعنى
وبخصوص الامتحان دا بعد شهر ونصف قصيرة المدة اوى اوى الحق اعمل ايه ولا ايه
ونظام الامتحان بيكون ازاى يعنى اسئلة وارس اجابة ولا اختيارى ولا ايه بالظبط
كل الى انا خايف منه انى ادخلها ومعملش فيها اى حاجة واضيع تعب ابويا والفلوسالى هتصرف عليا فى الفاضى ولا انتا ايه رايك
انتا كلامك بيطمنى والله
بص يا صاحبى
الكورس دا بيختلف من مكان لمكان وانا باخد كورس عادى يعنى نطق وجرامير واساسيات
بكام دا برضو بيختلف من مكان لمكان
امتحان الميد ترم دا هيبقى سهل لان انت بتمتحن على حاجات قليلة وعادى فى الاول بتبقى صعبة
والاسئلة بتبقى مختلفة على حسب الدكتور فى مواد الدكاترة يجيبولك اسئلة وانت ترس الاجابة
واسئلة اختار من بين الاقواس وهكذا
انا كنت خايف زيك كدا وقولت انا لو جبت اقل من جيد جدا فى اولى هحول عربى وبعد كدا بقت لو جبت جيد وبعد كدا لو جبت مقبول وبعد اكد المهم انجح حتى لو طالع بمواد
انت اعمل اللى عليك وسيبها على الله

T2rek..Teko
14-08-2012, 04:34 PM
بص يا صاحبى
الكورس دا بيختلف من مكان لمكان وانا باخد كورس عادى يعنى نطق وجرامير واساسيات
بكام دا برضو بيختلف من مكان لمكان
امتحان الميد ترم دا هيبقى سهل لان انت بتمتحن على حاجات قليلة وعادى فى الاول بتبقى صعبة
والاسئلة بتبقى مختلفة على حسب الدكتور فى مواد الدكاترة يجيبولك اسئلة وانت ترس الاجابة
واسئلة اختار من بين الاقواس وهكذا
انا كنت خايف زيك كدا وقولت انا لو جبت اقل من جيد جدا فى اولى هحول عربى وبعد كدا بقت لو جبت جيد وبعد كدا لو جبت مقبول وبعد اكد المهم انجح حتى لو طالع بمواد
انت اعمل اللى عليك وسيبها على الله
اها يعنى انا لو ربنا كرمنى اروح اخد كورس العام الى هو نطق وكل حاجة دا طيب
عندكم خته بكام كده
وبخصوص الامتحان ربنا يسهل باذن الله ونشوف مزاج الدكتور
وبخصوص التقديرات لازم اجيب تقدير فيها علشات التعين ولا الانجليزى مش لازم التقرير حتى لو جبت مقبول انما العربى لازم تجيب من جيد فما فوق علشان تساعدك فى الشهادة صح ولا ايه

Monier
14-08-2012, 04:55 PM
لا تجارة انجليزى عاوزة تقدير برضو علشان تتعين يعنى علشان تدرب فى الاجازة فى اى بنك لازم تكون جايب على الاقل جيد
الكورس فى القوات المسلحة اللفل ب 350 ج

T2rek..Teko
14-08-2012, 05:14 PM
لا تجارة انجليزى عاوزة تقدير برضو علشان تتعين يعنى علشان تدرب فى الاجازة فى اى بنك لازم تكون جايب على الاقل جيد
الكورس فى القوات المسلحة اللفل ب 350 ج
وانتا خت كام ليفل لحد دلوقتى وهما بيبداوا معاك من الصفر ولا حقى بيعملوا ليك اختبار قدرات الاول ويشوفوا انتا فى كام ليفل ؟يعنى لو جبت جيد فى الاربع سنين ولا النظام ازاى
بخرج اشتغل فى بنك على طول بتعين فيه وعربى برضوة كده ولا انجلش بس؟
انا بامانة مرعوب منها بسبب الغة دى وخايف معرفش اذاكر ولا مجبش تقدير ولا ولا
والى فى تجارة عربى يقعد يقولى لو خت قرص مش عارف ايه ب3 الاف ومش عارف يبقى تبقى احسن من انجلش مليون مرة انا محتار شكلى انتحر واريح نفسى من التعب دا هههههههه
طيب هل يتساوى الى داخل تجاره انجلش من غير كورسات مع الى داخل تجارة عربى معاه التويفل ليفل بتاع كورس انجلش مين احسن ؟

vampire1188
14-08-2012, 09:55 PM
وكدا متخافش هتلاقى طلاب 2 و3 و4 لاجئين عندكو اولا علشان يعلقوا بنات ثانيا يحسوا بقيمتهم انهم كبار

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه والله بتضحكني بكومنتاتك دي ياجدع

Monier
15-08-2012, 12:30 AM
وانتا خت كام ليفل لحد دلوقتى وهما بيبداوا معاك من الصفر ولا حقى بيعملوا ليك اختبار قدرات الاول ويشوفوا انتا فى كام ليفل ؟يعنى لو جبت جيد فى الاربع سنين ولا النظام ازاى
بخرج اشتغل فى بنك على طول بتعين فيه وعربى برضوة كده ولا انجلش بس؟
انا بامانة مرعوب منها بسبب الغة دى وخايف معرفش اذاكر ولا مجبش تقدير ولا ولا
والى فى تجارة عربى يقعد يقولى لو خت قرص مش عارف ايه ب3 الاف ومش عارف يبقى تبقى احسن من انجلش مليون مرة انا محتار شكلى انتحر واريح نفسى من التعب دا هههههههه
طيب هل يتساوى الى داخل تجاره انجلش من غير كورسات مع الى داخل تجارة عربى معاه التويفل ليفل بتاع كورس انجلش مين احسن ؟
طبعا بيعملوا اختبار قدرات بس انا بدات من لفل 3 وانا فى لفل 7 ناو
بصراحة الشغل دا معرفوش لسه
انا كنت زيك كدا فى اولى وخلاص عدت على خير الحمد لله
وطبعا انت مش هتقارن طالب دارس كل التعاملات والجداول والقوائم باللغة الانجليزية بطالب درسهم بالعربى ولسه هيترجم طبعا مع احترامى لكل طلاب عربى وهما كمان عارفين ان كلامى صح

T2rek..Teko
15-08-2012, 05:59 PM
طبعا بيعملوا اختبار قدرات بس انا بدات من لفل 3 وانا فى لفل 7 ناو
بصراحة الشغل دا معرفوش لسه
انا كنت زيك كدا فى اولى وخلاص عدت على خير الحمد لله
وطبعا انت مش هتقارن طالب دارس كل التعاملات والجداول والقوائم باللغة الانجليزية بطالب درسهم بالعربى ولسه هيترجم طبعا مع احترامى لكل طلاب عربى وهما كمان عارفين ان كلامى صح
اها طيب هو التقدير بيتحسب ازاى يا منير وانتا جبت ايه فى اولى ولا لسه النتيجة مظهرتش يارب يوفقك باذن الله وتطلع خير

Monier
15-08-2012, 07:48 PM
اها طيب هو التقدير بيتحسب ازاى يا منير وانتا جبت ايه فى اولى ولا لسه النتيجة مظهرتش يارب يوفقك باذن الله وتطلع خير
ياعم انا طالع رابعة خلاص
انا فى اولى وتانية جبت جيد وفى تالته الترم الاول جبت جيد ومستنى الترم التانى
وربنا يستر

T2rek..Teko
16-08-2012, 02:11 AM
ياعم انا طالع رابعة خلاص
انا فى اولى وتانية جبت جيد وفى تالته الترم الاول جبت جيد ومستنى الترم التانى
وربنا يستر
مشاء الله ربنا يوفقك يارب وباذن الله امتياز مش جيد جدا كمان
طيب هو التدقير فى الاخر يعنى بتعرفوا ازاى ولا بيتحسب ازاى التقدير الى بتاخدة وانتا متخرج ازاى بقى بيتحسب ازاى
وانتا بجد دخل الكلية ولقيت نفسك ماشى قبل ما تاخد كرس الانجلش وكده ولا لقيت صعوبة
وحقى انتا بتاخد مصطلحات كده فى الاول صح يعنى رواتب يعنى salary كاش يعنى cash وكده يعنى ولا ايه

شلال العطر
16-08-2012, 02:26 AM
ايه اصعب مواد وعايزة كورسات وايه هي المواد الي زي الفل يا موني :)

scovator
16-08-2012, 09:20 AM
رووح يا شيــخ الله يرزقك من وســع :) .. بس احيـات النبى :d انا جايب 371.5 و فــ الإنجلش 48 مع العلم انى علمى علوم هلحق انجلش منصورة ولا لأ مع العلم انى علمى علووم .. يا ريت الإفادة يا كبير بعد اذنك

Monier
17-08-2012, 02:08 AM
مشاء الله ربنا يوفقك يارب وباذن الله امتياز مش جيد جدا كمان
طيب هو التدقير فى الاخر يعنى بتعرفوا ازاى ولا بيتحسب ازاى التقدير الى بتاخدة وانتا متخرج ازاى بقى بيتحسب ازاى
وانتا بجد دخل الكلية ولقيت نفسك ماشى قبل ما تاخد كرس الانجلش وكده ولا لقيت صعوبة
وحقى انتا بتاخد مصطلحات كده فى الاول صح يعنى رواتب يعنى salary كاش يعنى cash وكده يعنى ولا ايه
بص المادة بتبقى من 100
من 0-34 ض ج(ضعيف جدا والمادة دى بتشلها معاك السنة الجاية)
من35-49 ض(ضعيف وممكن يضاف عليها درجات رافه وتبقى مقبول)
من 50-64 مقبول
من 65 - 79 جيد (وفى كليات بتبقى لحد 74 ومن اول ال 75 جيد جدا)
من 80-89 جيد جدا
من 90 - 100 امتياز
التقدير فى بعد التخرج هو مجموع الارع سنين مقسوم على الاربعة
انا واخد كورس فى اول تالته وفى الاول عادى بتلاقى صعوبة وكدا
والمصطلحات بتبقى فى وسط الكلام وانت تدور يعنى Cash - income statement -cash flow - account PayPal وغيرها كتير ودا هتلاقيه وهتعرف معناه بالانجليزى يعنى تعريفه مش اكتر

Monier
17-08-2012, 02:10 AM
ايه اصعب مواد وعايزة كورسات وايه هي المواد الي زي الفل يا موني :)

بص مفيش حاجة اسمها اصعب مواد فى حاجة اسمها مواد انت بتتقبلها ومواد انت بتتخنق منها
بالنسبالى المحاسبة والادارة كانوا احسن مادتين المحاسبة صحبه بس انا بحب المحاسبة والاحصاء برضو كانت لذيذة والارخم كانت الاقتصاد فى صحابى بختلفوا معايا فموضوع اصعب مادة واسهل مادة انت اللى بتحددها وملكش دعوة بكلام حد

Monier
17-08-2012, 02:12 AM
رووح يا شيــخ الله يرزقك من وســع :) .. بس احيـات النبى :d انا جايب 371.5 و فــ الإنجلش 48 مع العلم انى علمى علوم هلحق انجلش منصورة ولا لأ مع العلم انى علمى علووم .. يا ريت الإفادة يا كبير بعد اذنك

والله يا باشا دا على حسب الكلية بتاعتك بس لو انت دخلت تجارة المنصورة خلاص وتمام الحمد لله يبقى ان شاء الله هتخش تجارة انجلش وانت مستريح باذن الله

T2rek..Teko
17-08-2012, 02:34 AM
بص المادة بتبقى من 100
من 0-34 ض ج(ضعيف جدا والمادة دى بتشلها معاك السنة الجاية)
من35-49 ض(ضعيف وممكن يضاف عليها درجات رافه وتبقى مقبول)
من 50-64 مقبول
من 65 - 79 جيد (وفى كليات بتبقى لحد 74 ومن اول ال 75 جيد جدا)
من 80-89 جيد جدا
من 90 - 100 امتياز
التقدير فى بعد التخرج هو مجموع الارع سنين مقسوم على الاربعة
انا واخد كورس فى اول تالته وفى الاول عادى بتلاقى صعوبة وكدا
والمصطلحات بتبقى فى وسط الكلام وانت تدور يعنى cash - income statement -cash flow - account paypal وغيرها كتير ودا هتلاقيه وهتعرف معناه بالانجليزى يعنى تعريفه مش اكتر
اها وصلت يا معلم بس انا كنت عاوز رايك فى حاجة انا دلوقتى ادبى وجايب 87.5 وفى الانجلش جايب 43.5
وجاتلى تجارة دميا ومستنى التقديم بعد العيد باذن الله ايه رايك الحق ولا لا
ومش شرط على كل كلية انها تاخد من 40 ولا ايه

Monier
17-08-2012, 02:54 AM
لا يا معلم هتلحقق ان شاء الله
سيبها على الله واللى فيه الخير ربنا يقدمه مش انت مجموعك يسمك باذن الله

T2rek..Teko
17-08-2012, 02:28 PM
لا يا معلم هتلحقق ان شاء الله
سيبها على الله واللى فيه الخير ربنا يقدمه مش انت مجموعك يسمك باذن الله
ربنا يسمع منك يارب بس مهاش يا منير سؤال فضولى كمان شوية ههههههههههه
انتا كنت بتذاكر ازاى يعنى بتعمل ايه كده وانتا بتذاكر

Monier
17-08-2012, 02:43 PM
ربنا يسمع منك يارب بس مهاش يا منير سؤال فضولى كمان شوية ههههههههههه
انتا كنت بتذاكر ازاى يعنى بتعمل ايه كده وانتا بتذاكر

والله يا طارق موضوع المذاكرة دا كان بيبقى ليلة الامتحان بس كنت بتنفخ فيها وكل سنة اقول هبداء من اول السنه علشان التقدير وبرضو بنفض ربنا يسترها علينا السنادى
وطبعا كنت بعتمد على ورق المحاضرات والكتاب وورق الكورسات وكدا

T2rek..Teko
17-08-2012, 07:03 PM
والله يا طارق موضوع المذاكرة دا كان بيبقى ليلة الامتحان بس كنت بتنفخ فيها وكل سنة اقول هبداء من اول السنه علشان التقدير وبرضو بنفض ربنا يسترها علينا السنادى
وطبعا كنت بعتمد على ورق المحاضرات والكتاب وورق الكورسات وكدا
اها طيب وانا محتاج على الاقل كام كورس كده فى كام مادة يعنى

Monier
17-08-2012, 08:02 PM
على حسب مدى استيعابك للمدة انا الحمد لله مخدتش ولا كورس فى الكلية عادى

Monier
17-08-2012, 08:03 PM
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/311844_507850732561646_802888984_n.jpg

T2rek..Teko
18-08-2012, 01:51 AM
على حسب مدى استيعابك للمدة انا الحمد لله مخدتش ولا كورس فى الكلية عادى

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/311844_507850732561646_802888984_n.jpg
اها مشاء الله عقبالى يارب
وبخصوص الصورة اما بنخلص المحاضرة ازاى ههههههههههه

Monier
18-08-2012, 05:01 AM
بمزاج الدكتور

T2rek..Teko
18-08-2012, 05:51 PM
بمزاج الدكتور

اها طيب كل سنة وانت طيب يا منير عيد عيد رمضان كريم وصبح صبح ياعم الحج

Monier
25-08-2012, 02:54 PM
وانت طيب يا معلم

الصلعاوى
27-08-2012, 06:09 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا شكرا لك اخى على افادتك لهؤلاء الطلبة واعلم بان الله سيجازيك عنا كل خير ان شاء الله تنفيذا لقول رسولنا صلى الله عليه وسلم "خيركم من تعلم وعلم "

اولا انا محتاج الرد سريعا جدا لانى نسقت على معهد فنى صناعى املا فى ان احصل على مجموع الهندسة باذن الله ولكن ماحولى غير مقتنعين به مع العلم انى غير راضى عن هذا المستوى المتدنى ولكن هى ارادة الله سبحانه وتعالى .......الشاهد

الان قد تغيرت الفكرة واصبحت مائلا لهذه الكلية ولكن انا نسقت مرحلة تانية وقالو لى بان التحويل قد انتهى واصبحت لا اعرف ماذا على ان افعل مع العلم انى حاصل على 89% وفى مادة الانجليزى 44 مع العلم انى متقن لها واحبها كثيرا
بهذا اكون موافى لشروط الالتحاق ام لا ؟؟
وهل يمكننى ان احول الى هذه الكلية شعبة الانجليزى ؟؟ وكيف يمكننى هذا هل الكترونيا ام بالاوراق ؟؟
اسف جدا لاطالتى اخوك فى الله "غـــــــــــــازى"

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.:rolleyes:

Monier
28-08-2012, 03:19 AM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بص هو انت هتروح الجامعة اللى انت هتقدم فيها تجارة وتشوف ايه النظام واجرائات التحويل وما يلزم ولو دخلت تجارة عربى عادى ساعتها تجارة انجلش مش هيبقى فيها مشكلة بس ياريت تسرع فى الموضوع حتى تجد لنفسك مكان هذا العام والا ستضطر ان تنتظر حتى العام القادم
اسف لانى لم استطع ان اساعدك بالقدر الكافى ولكنى اتمنى ان تجد لك مكانا فى تجارة هذا العام

Monier
28-08-2012, 09:47 PM
لكل اللى داخلين جامعه السنادى
==========================
البنات
اولا انتى بتبقى هدف لكل الدفعات اللى اكبر منك :d
لسه جايه من ثانوى بقى وشده الحته اللى عل الحبل
والكعب مسمع ف الحرم الجامعى كله

فهتلاقى بقى اشكال والوان
ممكن تقابلى
الخبره :-يجى يقولك لو سمحتى مدرج 4 فين تقوليله لا مش عارفه انا لسه اول سنه هنا يقولك بجد ولوك لوك لوك وهتلاقيه عرف تاريخ حياتك :d

الخدوم :-يجى يقولك انا عضو ف اسره التيت والشريط وعضو اتحاد الطلبه واى مساعده او حاجه ممكن اقدمهالك وف الاخر يقولك رقم تليفونى اهو لو احتاجتى حاجه

النحنوح:يجى يقولك هى محاضره دكتور زغلول امتى تقوليله معرفش انا لسه ف اولى يقولك بجد كليتنا بقيت تجيب حاجات حلوه كده ويفضل وفولت النحنحه يبقى عالى حبتين

الغشيم :ده يخش يقولك انت ف اولى صح ويتكلم عل طول وف الغالب بتسبيه وتمشى :d

المبتدئ: يجى يقولك انا مكتبتش المحاضره ممكن كشكولك انقل منه المحاضرات وكل شويه ينطلك

ألغلبان :يجى يقعد جنبك ف المحاضره وتلاقيه هيموت ويقولك الساعه كام ومش عارف

ابو دم خفيف: ده يسمكك تريقه من شعر راسك لجزمتك ويرمى افيهات ولا اكنه عزب شو

المتدين :يقولك لو سمحتى ممكن اقعد هنا لو مش اضايق حضرتك وطول مهو قاعد باصص ف ورقته

كده انا عملت اللى عليا وعيتكم :d

كل واحده بقى وطريقتها

الولاد
بص يابنى انا عارف احساسك انك داخل الكليه وفاكر البنات هتشعلق ف دراعك وانت داخل
لا ابسلوتلى غير كده خالص

اول اسبوع هتلاقى البنات كلها بتتعرف عل بعض ومنفضين لكم لا تقلق اصبر
هتشوف بنت حلوه هتبقى نفسك تتعرف عليها اوعى اوعى تروحلها هى

شوف مين صاحبها وروح لاوحش واحده فيهم
والوحشه هتعرفك عل الحلوه :d

وحاول بقى تشوفلك طريقه غير اللى فوق دول عشان كده هما عرفوا اللى فيها :d

بالرغم ان الموضوع على سبيل الدعابة الا ان فى طلاب بتعمل الاساليب

T2rek..Teko
29-08-2012, 06:10 PM
لكل اللى داخلين جامعه السنادى
==========================
البنات
اولا انتى بتبقى هدف لكل الدفعات اللى اكبر منك :d
لسه جايه من ثانوى بقى وشده الحته اللى عل الحبل
والكعب مسمع ف الحرم الجامعى كله

فهتلاقى بقى اشكال والوان
ممكن تقابلى
الخبره :-يجى يقولك لو سمحتى مدرج 4 فين تقوليله لا مش عارفه انا لسه اول سنه هنا يقولك بجد ولوك لوك لوك وهتلاقيه عرف تاريخ حياتك :d

الخدوم :-يجى يقولك انا عضو ف اسره التيت والشريط وعضو اتحاد الطلبه واى مساعده او حاجه ممكن اقدمهالك وف الاخر يقولك رقم تليفونى اهو لو احتاجتى حاجه

النحنوح:يجى يقولك هى محاضره دكتور زغلول امتى تقوليله معرفش انا لسه ف اولى يقولك بجد كليتنا بقيت تجيب حاجات حلوه كده ويفضل وفولت النحنحه يبقى عالى حبتين

الغشيم :ده يخش يقولك انت ف اولى صح ويتكلم عل طول وف الغالب بتسبيه وتمشى :d

المبتدئ: يجى يقولك انا مكتبتش المحاضره ممكن كشكولك انقل منه المحاضرات وكل شويه ينطلك

ألغلبان :يجى يقعد جنبك ف المحاضره وتلاقيه هيموت ويقولك الساعه كام ومش عارف

ابو دم خفيف: ده يسمكك تريقه من شعر راسك لجزمتك ويرمى افيهات ولا اكنه عزب شو

المتدين :يقولك لو سمحتى ممكن اقعد هنا لو مش اضايق حضرتك وطول مهو قاعد باصص ف ورقته

كده انا عملت اللى عليا وعيتكم :d

كل واحده بقى وطريقتها

الولاد
بص يابنى انا عارف احساسك انك داخل الكليه وفاكر البنات هتشعلق ف دراعك وانت داخل
لا ابسلوتلى غير كده خالص

اول اسبوع هتلاقى البنات كلها بتتعرف عل بعض ومنفضين لكم لا تقلق اصبر
هتشوف بنت حلوه هتبقى نفسك تتعرف عليها اوعى اوعى تروحلها هى

شوف مين صاحبها وروح لاوحش واحده فيهم
والوحشه هتعرفك عل الحلوه :d

وحاول بقى تشوفلك طريقه غير اللى فوق دول عشان كده هما عرفوا اللى فيها :d

بالرغم ان الموضوع على سبيل الدعابة الا ان فى طلاب بتعمل الاساليب

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
والله ياخى انتا المفروض تتشتغل دكتور نفسى بكلامك دا فعلا كلامك والله مش لاقى كلام اقوله
انتا عبرت بكل حاة يعنى جبت البير وغطاه من الاخر
هههههههههه
بقولك يا منير معلش هو نظام التقديم فى تجارة ازاىى بشوف يعنى علشان مدفعسس الفلوس وارجع يقولوى متقبلش وكده الفلوس هتروح عليا ولا ايه رايك
ومعلش معلش هاتلى اميلك ههههههه انا عاوز اكلمك على الخاص بس كده كلمتين سر بس ههههه

Monier
30-08-2012, 02:45 AM
عادى انت بتسحب ملف تجارة انجليزى وبيخش اسمك فى تنسيق داخلى وبتظهر النتيجة لو اسمك موجود يبقا انت قبلت وبتدفع الفلوس عادى لو مقبلتش هتكمل عربى بقا

X-Omar
01-09-2012, 04:13 AM
بقولك يا منير , أنا جايب مجموع اعتبارى 93% و 47 من 50 فى الانجليزى و للأسف 7 من 10 مستوى رفيع انجليزى برضو , و قبلت فى تجارة عين شمس , و قدمت على انجليش و أدينى مستنى النتيجة , من الأخر كده ايه هى نسبة قبولى فى الانجليش :d

أصل أنا ضاعت منى هندسة بعد ما كنت جايب 97 فى تانية , فبجد هتبقى صعبة أوى عليا ان انجليش تضيع عليا ,

و أنا بجد كويس فى الانجليش كنت جايب 25 من 25 فى تانية , و عارف كويس انى مهما كنت كويس :d الموضوع هيبقى صعب فى أوله انى أدرس كله بالانجليش , و بحب الاحصاء جدا و بحب الرياضة واحد و اتنين فحت , أنا اللى نقصنى فى الثانوية الفيزيا مش أكتر , و الاقتصاد برضو بحبه الى حد ما .

فأسئلتى كالتالى :
1-نسبة قبولى فى تجارة انجليش عين شمس كام (من رأيك يعنى) , كانت 92.2% السنة اللى فاتت المجموع الاعتبارى بتاعها .
2-عرفنى كده على أقسام تجارة انجليش ايه و لو أنا كويس فى الرياضة و الحسابات و الاحصاء و يعنى مش أوى اقتصاد ايه أنسب قسم ليا و ايه فرص شغله بعد كده , بنوك يعنى و الا ايه ؟
3-هو فى كام واحد بيعرف يجيب جيد جدا و امتياز ؟ :d (بجد)

أنت أجدع واحد شوفته فى حياتى على فكرة

Monier
01-09-2012, 10:36 AM
بقولك يا منير , أنا جايب مجموع اعتبارى 93% و 47 من 50 فى الانجليزى و للأسف 7 من 10 مستوى رفيع انجليزى برضو , و قبلت فى تجارة عين شمس , و قدمت على انجليش و أدينى مستنى النتيجة , من الأخر كده ايه هى نسبة قبولى فى الانجليش :d

أصل أنا ضاعت منى هندسة بعد ما كنت جايب 97 فى تانية , فبجد هتبقى صعبة أوى عليا ان انجليش تضيع عليا ,

و أنا بجد كويس فى الانجليش كنت جايب 25 من 25 فى تانية , و عارف كويس انى مهما كنت كويس :d الموضوع هيبقى صعب فى أوله انى أدرس كله بالانجليش , و بحب الاحصاء جدا و بحب الرياضة واحد و اتنين فحت , أنا اللى نقصنى فى الثانوية الفيزيا مش أكتر , و الاقتصاد برضو بحبه الى حد ما .

فأسئلتى كالتالى :
1-نسبة قبولى فى تجارة انجليش عين شمس كام (من رأيك يعنى) , كانت 92.2% السنة اللى فاتت المجموع الاعتبارى بتاعها .
بص موضوع نسبه قبولك فى الاول وفى الاخر دا نصيب لو مكتوبلك هتخش بس من وجهه نظرى نسبه قبولك كبيرة جدا وهتخشها عادى ان شاء الله

2-عرفنى كده على أقسام تجارة انجليش ايه و لو أنا كويس فى الرياضة و الحسابات و الاحصاء و يعنى مش أوى اقتصاد ايه أنسب قسم ليا و ايه فرص شغله بعد كده , بنوك يعنى و الا ايه ؟

اقسام تجارة انجلس هى الاحصاء والمحاسبة وادارة اعمال واقتصاد
انا مينفعش اقولك انى قسم احسن لانك هتتخصص فى رابعة وهتجرب كل المواد بس فى راى انت هتلاقى الاحصاء والمحاسبة احسن حاجات بس الاحصاء هتكون احسنلك

موضوع الشغل دا بيبقى حسب خبراتك ولما تنزل تدريب والكورسات وتقديرك طبعا وفى الاغلب بيبقى بنوك او شركات محترمة (دا لو محاسبة انما باقى الاقسام فمجالاتهم قليله شويةبس برضو ممكن من خلالهم تشتغل فى بنوك )

3-هو فى كام واحد بيعرف يجيب جيد جدا و امتياز ؟ :d (بجد)

موضوع التقدير دا بيبقى بمزاج الدكتور يعنى ممكن تبقى حالل امتياز وتجيب جيد او مقبول بس ماتخافش يعنى ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا ذاكر واعمل اللى عليك وهتجيب التقدير

أنت أجدع واحد شوفته فى حياتى على فكرة

وربنا يوفقك يا معلم

بلادى روحى
01-09-2012, 11:50 AM
ريس عما ادفع المصاريف بدفعها كاش كاملة ولى على الترمين

Monier
01-09-2012, 02:03 PM
لا بتدفع كاملة مرة واحدة

X-Omar
01-09-2012, 07:17 PM
تمام كده , و ربنا يستر بقى فى موضوع بمزاج الدكتور ده , أنا هعمل اللى عليا و أذاكر ,

بالنسبة للتقدير أنا عارف ان معظم الناس بتقول كل سنة أنا ناوى أبدأ أذاكر من الأول و مش بيذاكروا الا فى الأخر , بس أكييد فى ناس عندها فعلا عزيمة انها تذاكر و الا ايه بجد ! ,

أنا بس عايز أعرف معدل الناس اللى بتجيب جيد جدا و امتياز كل سنة مش أكتر ؟ (أهم سؤال عايز أعرفه)

Monier
02-09-2012, 12:44 AM
تمام كده , و ربنا يستر بقى فى موضوع بمزاج الدكتور ده , أنا هعمل اللى عليا و أذاكر ,

بالنسبة للتقدير أنا عارف ان معظم الناس بتقول كل سنة أنا ناوى أبدأ أذاكر من الأول و مش بيذاكروا الا فى الأخر , بس أكييد فى ناس عندها فعلا عزيمة انها تذاكر و الا ايه بجد ! ,

أنا بس عايز أعرف معدل الناس اللى بتجيب جيد جدا و امتياز كل سنة مش أكتر ؟ (أهم سؤال عايز أعرفه)

مفيش حاجة اسمها معدل فى حاجة اسمها طالب ذاكر وجاب تقدير وطالب ادلع
عموما التقديرات جيد جدا وامتياز بتبقى كتيرة جدا فى تانية ورابعة اولى وتالتة بيبقى فيها كتير برضو بس مش بنفس المعدل

Monier
04-09-2012, 01:58 AM
مذاهب الدكاتره في وضع اسئلة الامتحان

1. ( المذهب التصفيري ):
...
... ... ... ... ... ... وهو يركّز على ان لا ينال الطالب اكثر من صفر في الامتحان.

2. ( المذهب التذكيرى ):

وهو المذهب الذي يتذكر فيه الدكتور جميع
الامور التي نسي ان يشرحها خلال المحاضرة ثم
يضعها على شكل اسئلة تعليمية، يتعلمها الطلاب
خلال الامتحان، وهو اكثر المذاهب المتّبعة!

3. ( المذهب التشكيكي ):

وهو المذهب الذي يجعل الطالب يشك في ورقة
الامتحان التي بين يديه انها لمادة اخرى من
كلية اخرى وصلت اليه بالخطأ

Hesham Shafek
04-09-2012, 02:54 PM
السلام عليكم

بعد اذنك يا منير هو انا اساسا هكتب ورا الدكتور ازاى وانا اساسا موصلتش لمرحلة السمع والكتابة اللى محتاجين لده

وازاى مثلا لو اتكلمت مع الدكتور فى حاجة هيكلمنى باانجليزى وانا اكيد مجبر ارد عليه ان فمهت يعنى

وامتى هتعود على ده وازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شكرا

mohamed tayko
04-09-2012, 03:27 PM
بص يا منير في الاول تسلم ع الموضوع الجامد ده تاني حاجة انا قبلت في تجارة انجلش القاهرة فرع الشيخ زايد بس انا لا اعرف هيا فين ولا عاملة ازاي ولا ايه النظام هناك وبقعد هناك ال 4 سنين ولا هي اول سنة بس ولو جبت تقدير ينفع اجي القاهرة ولا لا ... ولو فضلت هناك ينفع اخش القاهرة عادي ولا هيقولي ماينفعش وكده والكارنيه اعملو امتي وادفع ازاي وامتي وكل الحوارات دي عشان انا بجد مش فاهم اي حاجة خالص

Monier
04-09-2012, 04:28 PM
السلام عليكم

بعد اذنك يا منير هو انا اساسا هكتب ورا الدكتور ازاى وانا اساسا موصلتش لمرحلة السمع والكتابة اللى محتاجين لده

وازاى مثلا لو اتكلمت مع الدكتور فى حاجة هيكلمنى باانجليزى وانا اكيد مجبر ارد عليه ان فمهت يعنى

وامتى هتعود على ده وازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شكرا

بص يا هشام كل الاسئلة دى كانت فى دماغى برضو اول ما دخلت
اولا فى الاول فى ناس مش بتعرف تكتب وراء الدكتور بس انا هقولك حاجة انت لو معاك المرجع بتاع المادة هتكتب ال main point العنوانين الاساسية وتحاول تفهم الباقى وتكتبه فى صورة نقط
يعنى ما تكتبش كل حاجة نقط محددة ولما تروح افتح الكتاب ودور فيه
الكلام مع الدكتور ما تخافش منه لان فى دكاترة بتتكلم انجليزى جوا المحاضرة وبرا المحاضرة عربى والتعامل معاهم بيبقا سهل
التعود مع الوقت اتفق مع صحابك انكوا تتكلموا مع بعض بالانجليزى(ودى جربتها شخصيا انا وصحابى ونفعت)
وربنا معاك

Monier
04-09-2012, 04:37 PM
بص يا منير في الاول تسلم ع الموضوع الجامد ده تاني حاجة انا قبلت في تجارة انجلش القاهرة فرع الشيخ زايد بس انا لا اعرف هيا فين ولا عاملة ازاي ولا ايه النظام هناك وبقعد هناك ال 4 سنين ولا هي اول سنة بس ولو جبت تقدير ينفع اجي القاهرة ولا لا ... ولو فضلت هناك ينفع اخش القاهرة عادي ولا هيقولي ماينفعش وكده والكارنيه اعملو امتي وادفع ازاي وامتي وكل الحوارات دي عشان انا بجد مش فاهم اي حاجة خالص

الطريق هتعرفه مش مشكلة
موضوع التحويل هما ساعات بيرخموا فيه بس بعد اول سنة اطلب ورقة اثبات قيد هيقولولك ليه قولهم علشان تدريب ولو ادهالك اطلع على القاهرة وقدم وان شاء الله تحول
الكارنية بيبقى فى الاغلب بعد اسبوعين من بداية الدراسة
تدفع ازاى انت قبلت خلاص فى تجارة انجليزى هتروح خلال شهر ونص من بداية الدراسة او هما هيقولولك لمدة اد ايه تقدر تدفع قبل ماتتحول عربى وتروح تدفع المبلغ فى الكلية
واى استفسار اقرا الاول الردود السابقة هتفيدك ولو فى حاجة انا موجود

mohamed tayko
04-09-2012, 06:21 PM
تسلم يا معلم ع المعلومات وبجد انت رجولة عشان الواحد بيبقي داخل تايه والله مش عارف حاجة

Hesham Shafek
05-09-2012, 11:53 AM
بص يا هشام كل الاسئلة دى كانت فى دماغى برضو اول ما دخلت
اولا فى الاول فى ناس مش بتعرف تكتب وراء الدكتور بس انا هقولك حاجة انت لو معاك المرجع بتاع المادة هتكتب ال main point العنوانين الاساسية وتحاول تفهم الباقى وتكتبه فى صورة نقط
يعنى ما تكتبش كل حاجة نقط محددة ولما تروح افتح الكتاب ودور فيه
الكلام مع الدكتور ما تخافش منه لان فى دكاترة بتتكلم انجليزى جوا المحاضرة وبرا المحاضرة عربى والتعامل معاهم بيبقا سهل
التعود مع الوقت اتفق مع صحابك انكوا تتكلموا مع بعض بالانجليزى(ودى جربتها شخصيا انا وصحابى ونفعت)
وربنا معاك

بسم الله الرحمن الرحيم

ربنا معانا كلنا ان شا ء الله

وشكرا جدا على معلوماتك بجد استفد كتير شكرا

بس عاوز اعرف كورس الانجليزى ده ممكن اخده مثلا فين يعنى انا معرفش انا قرات انته واخدة فى القوات المسلحة ودى موجودة بردو فى المنصورة ولا لاء وياريت لو تعرف قولى

شكرا جدا وربنا يكرمك

Matrix159
06-09-2012, 02:30 PM
طب بص يا منير انا جتلى تجارة انجلش فرع الشيخ زايد اكمل ولا من الأفضل احول هندسة خاصة العاشر من رمضان انا محتار بجد

Monier
07-09-2012, 12:36 AM
طب بص يا منير انا جتلى تجارة انجلش فرع الشيخ زايد اكمل ولا من الأفضل احول هندسة خاصة العاشر من رمضان انا محتار بجد
والله انت اللى بتحدد انت عاوز تخش ايه تجارة ولا هندسة

Monier
07-09-2012, 03:44 AM
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/549746_432134570170124_919048261_n.jpg

Monier
07-09-2012, 03:46 AM
لن تجده غير في كلية التجارة

لما تيجي بعد ميعاد المحاضره ب 5 دقايق و الدكتور ما يدخلكش المحاضره
في حين ان الدكتور ممكن يجي بعد ميعاد المحاضره بساعه ويدخل يدي المحاضره عادي

لما تلاقي الراجل بتاع شئون الطلبه بيتكلم كأنه عميد الكليه

لما تبقي في لجنه امتحان وحد يتمسك وهو بيغش
ويقولو تعالي اقعد ورا وكمل الامتحان

لما الدكتور يقول كله يقفل تليفونه واللي تليفونه هيرن هيطلع بره

في حين ان الدكتور ممكن تليفونه يرن

لما تحل في ماده كويس اوي وتلاقي نفسك شايلها

و تعك في ماده وتلاقي نفسك جايب تقدير

لما تلاقي ولد عايز يفتح حوار مع بنت

يقولها ممكن المحاضرات بتاعتك !

Monier
20-09-2012, 10:33 AM
هام | نصائح للبنات في الكلية مع بداية الدراسة :

فى الجامعة هتلاقى الحياة عايمة

اختلاطات ..... مكالمات..... تعاملات

هتلاقى البنت اللى كانت قبل الجامعة زى الملاك

بقيت بتكلم الولاد و بتطلع رحلات و تبعت مسجات!!

مهى فاكرة ان دى الحياة فى الجامعات ....

و متعرفش انها مرحلة زيها زى اللى فات

...

بس بنخرج منها بشوية ذكريات ^_^

.

.

.

.

.

اوعى حبيبتى تشوهى صورة الملاك اللى جواكى .... اوعى تتخدعى من شباب الجامعة .... مهما كانت الاختلاطات اوعى تسمحى لاى واد يسرح بيكى و يكسر قلبك و ينسيكىربك و يقولك دا انا بحبك و عايز مصلحتك !!

نحب بعض لحد منخلص دراسة و هاجى قوام على بيتك اللى فى الكرداسة و اطلبك من اهلك و ناخد اجازة

شهر عسل لمارينا و ننسى كمان اساميناو انت تصدقى و تعملى هبلة

و اول ما يخلص جيم الطاولة هيرميكى و وقتها مش هيبقى ليكى لازمة

maro masrawya
01-10-2012, 06:31 PM
يا ساتر يارب :( انا عايزة ادخل تجارة انجليش :( ربنا يسترها , كلها كام شهر ونشووووف

Monier
02-10-2012, 01:42 AM
يا ساتر يارب :( انا عايزة ادخل تجارة انجليش :( ربنا يسترها , كلها كام شهر ونشووووف

ماتخافيش هى حاجة كدا لذيذة اهم حاجة خليكى فى حالك وكويسة وملاك ونفس معاملتك متتغيريش علشان حد وربنا معاكى

abanobsabry
04-10-2012, 07:36 PM
لو سمحت انا تجارة انجلش الجزيرةعايز اعرف بعد اذنك هوالمواد اللى بيدرسوه فى جامعة القاهرة ايه

Monier
04-10-2012, 09:33 PM
لو سمحت انا تجارة انجلش الجزيرةعايز اعرف بعد اذنك هوالمواد اللى بيدرسوه فى جامعة القاهرة ايه

بص يا صاحبى دا جدول الفرقة الاولى انجلش جامعة القاهرة بتاع السنادى وهما متقسمين لجروبات
وهتلاقى الجداول كلها على الرابط دا من رفعى الخاص

http://files.thanwya.com/do.php?id=10944

او

http://www.mediafire.com/view/?470p1qw172lsswd

Ahmed Mofeed
05-10-2012, 02:59 PM
صاحبى هى المواد اللى فى جامعة القاهره او عين شمس
هى هى اللى فى اى جامعة تانيه
ولا بتختلف من جامعة لجامعة

برنسيسة سوهاج
07-10-2012, 06:25 PM
طيب ممكن مواد جامعة الازهر

Monier
07-10-2012, 09:07 PM
صاحبى هى المواد اللى فى جامعة القاهره او عين شمس
هى هى اللى فى اى جامعة تانيه
ولا بتختلف من جامعة لجامعة

بتبقى نفس المواد ممكن تختلف فى مادة والا حاجة

Monier
07-10-2012, 09:16 PM
طيب ممكن مواد جامعة الازهر
اعتقد انها الى حد كبير نفس المواد

شاعر العاطفة
25-10-2012, 11:49 PM
طب هى الكلية دى فيها ميدتيرم ولا لأ؟؟؟؟؟ وكام عدد المواد؟؟؟؟ والمحاضرات فى حدود كام ورقة كده يعنى ممكن يكونوا ورقتين ولا تلاتة ولا ممكن يوصلوا لعشرة مثلاً؟؟؟؟

Monier
29-10-2012, 03:21 AM
طب هى الكلية دى فيها ميدتيرم ولا لأ؟؟؟؟؟ وكام عدد المواد؟؟؟؟ والمحاضرات فى حدود كام ورقة كده يعنى ممكن يكونوا ورقتين ولا تلاتة ولا ممكن يوصلوا لعشرة مثلاً؟؟؟؟

اى تجارة انجليزى فيها ميدترم
المواد بتبقى 6 مواد فى الترم وساعات بتبقى 7 فى الفرقة التالتة
بالنسبة للمحاضرات دا بيختلف من جامعة لجامعة ودكتور لدكتور والمحاضرات بتبقى كتير

Monier
20-07-2013, 05:47 AM
منوريين يارجالة الدفعة الجديدة كل عام وانتم بخير

ام احلام
22-07-2013, 04:26 PM
هل تجارة انجليزى بتقبل الانتساب الموحه

Monier
22-07-2013, 06:40 PM
هل تجارة انجليزى بتقبل الانتساب الموحه
لا لازم انتظام لانك الاول بتقدمى انتظام عادى وبعد دفع المصاريف وكدا بتسحبى ملف للشعبة وبتكملى باقى الاجرارت انما مينفعش انتساب

hero120
26-07-2013, 07:21 AM
السلام عليكم

كان عندى استفسار بخصوص تجارة انجلش انا كنت جايب فى تانية ثانوى 92 بس نزلت فى تالتة وبقى
المجموع الكلى 82.5 من غير المستوى الرفيع
وجايب فى الانجليزى 49 والمستوى الرفيع انجلش 8.5 يعنى
المجموع بعد المستوى 83.5
هل ممكن الحق تجارة انجلش عين شمس او القاهرة
للعلم انا علمى رياضة

Monier
26-07-2013, 05:50 PM
بصراحة مجموعك قليل ودا مشكلة انت ممكن تلحق اقاليم بس عين شمس والقاهرة الافضل انك تشوف فى التنسيق لو جاتلك اى واحدة من الاتنين تجارة انتظام يبقى تقدر تخش انجلش لو مجاش يبقى ربنا يوفقك فى الاقاليم

hero120
26-07-2013, 06:13 PM
طب مافى ناس بتقولى ان انا اقبل تجارة عادية عين شمس او القاهرة وبعد كده اتخصص انجلش

onzcivic
26-07-2013, 10:38 PM
موضوع مفيد جدا
بس اانا ليا سوال انا جايب 86.59 و جايب 48 انجليش و علمى رياضة هل ممكن اخوش تجارة انجلش ولا لا و فين ؟؟

Monier
28-07-2013, 10:07 PM
طب مافى ناس بتقولى ان انا اقبل تجارة عادية عين شمس او القاهرة وبعد كده اتخصص انجلش
مانا بقولك اهه انت لو دخلت ان شاء الله تجارو انتظام مش انتساب يبقى تقدر تخش انجلش باذن الله

Monier
28-07-2013, 10:09 PM
موضوع مفيد جدا
بس اانا ليا سوال انا جايب 86.59 و جايب 48 انجليش و علمى رياضة هل ممكن اخوش تجارة انجلش ولا لا و فين ؟؟
ان شاء الله تلحق ان اشاء الله ب فين دى هتشوفها فى التنسيق بس اعتقد انك ينفع تخش عين شمس او اقاليم ان شاء الله وربنا معاك

عبدو الرحمن
08-08-2013, 05:28 AM
السلام عليكم
شكرا على المعلومات . انا خلصت السنة ديه وجبت 93 ومطلتش حاسبات . فقدمت على تجارة ودخلت بني سويف لاني من المنيا . وجايب فى الانجليزي 43 ومستوي عربي 8 المهم عشان ما اطولش انا كدا مجموعى كويس وهاطول انجليزي ولا.؟وهل ينفع احول القاهرة قبل ما ادخل اولى ولا خليني فى بني سويف وخلاص ؟وبالنسبة عشان الواحد يعرف يذاكر المهم الواحد يبا حلو فى الكلمات القواعد مش مهم قوي ولا لازم الاتنين.؟ وجزاك الله كل خير .

faahmo
11-08-2013, 07:42 PM
انا حضرتك يااستاذ منير جايب 82.7 وجايب فى الانجليزى 42.5 وانا جتلى الزقازيق ممكن الحق تجاره انجليزى

donia h
11-08-2013, 08:28 PM
شكرا لحضرتك علي المعلومات

Monier
17-08-2013, 08:33 PM
السلام عليكم
شكرا على المعلومات . انا خلصت السنة ديه وجبت 93 ومطلتش حاسبات . فقدمت على تجارة ودخلت بني سويف لاني من المنيا . وجايب فى الانجليزي 43 ومستوي عربي 8 المهم عشان ما اطولش انا كدا مجموعى كويس وهاطول انجليزي ولا.؟وهل ينفع احول القاهرة قبل ما ادخل اولى ولا خليني فى بني سويف وخلاص ؟وبالنسبة عشان الواحد يعرف يذاكر المهم الواحد يبا حلو فى الكلمات القواعد مش مهم قوي ولا لازم الاتنين.؟ وجزاك الله كل خير .
مجموعك كويس يسمحلك تخش تجارة انجليزى بنى سويف
المعروف ان تجارة انجليزى مفيهاش تحويل تحت مسمى ان مفيش جامعة هتتنازل عن المبلغ اللى انت بتدفعه كل سنة غير طبعا ان القاهرة صعبة حبتين
بالنسبة للغة انت هتقابل صعوبة شووية فى اول ترم بس بعد كدا هتلاقى الدنيا حلوة معاك وانصحك تحسن نفسك فى اللغة علشان دا هيساعدك اكتر

انا حضرتك يااستاذ منير جايب 82.7 وجايب فى الانجليزى 42.5 وانا جتلى الزقازيق ممكن الحق تجاره انجليزى
ان شاء الله هتلحقها وربنا معاك

mera ahmed
19-08-2013, 10:04 PM
انا جاتلى تجارة بنها وكنت عاوزة احول الزقازيق.هو الفرق بس 3 درجات ينفع؟؟.. طب التنسيق الداخلى بتاع تجارة انجلش الزقازيق او بنها لسه منزلش؟؟ ولا ايه النظام

mera ahmed
27-08-2013, 08:23 PM
طب انا دلوقتي ادبست فى تجارة بنها ومش نافع احول الزقازيق.. وعرفت بنها بتاخد درجة الانجلش من 40 كحد ادنى.. طيب المجموع االاعتباري كاااااااام؟؟ وبروح اقدم امتى؟؟ بلييييز تردوا عليا ضروري

mera ahmed
28-08-2013, 10:57 PM
هو محدش بيجاوبني ليه؟؟
متشكرة مش عايزة حاجة

shahira tarek
29-08-2013, 02:09 AM
بصى اللى اعرفه ان معظم الجامعات بتقبل تجاره انجلش من 88 او 87 مثلا كده من ادبى وعلمى من وفوق ال91 لكن انا معرفش المجموع الاعتبارى واكيد تروحى تقدمى ف اليومين دول لان معظم الجامعات كده بردو دا اللى انا اعرفه .....بالتوفيييق

mera ahmed
30-08-2013, 12:29 AM
بصي هو التنسيق الداخلى فى بنها اخد فى درجة الانجلش كحد ادنى 40 درجة... المجموع الاعتباري ده لسه معرفوش.. انا بس كنت عاوزة اعرف المجموع ده بعرفة لما بروح اقدم ولا بيظهر على موقع الجامعة؟؟ انا عامة المجموع الاعتباري بتاعى 89.5 يعني تمام يارب بس يطلع فى الجامعه اقل من كدة

shahira tarek
30-08-2013, 03:22 AM
المجموع الاعتبارى دا بيبقى بالتقريب كده ... يعنى مينفعش تروحى تقدمى ويقولك احنا بنقبل من مجموع اعتبارى كذا لكن هتعرفى المجموع الاعتبارى دا بعد ما نتيجه التنسيق تظهر هتعرفى ساعتها الحد الادنى للمجموع الاعتبارى كام وهوا اكيد يعنى الانجلش حد ادنى 40 هيه ف كل الجامعات كده تقريبا

shahira tarek
30-08-2013, 03:24 AM
ونتيجه التنسيق مفتكرش انها ع موقع الجامعه خاالص هتظهر ف الجامعه اكيييد وممكن تبقى اول يوم جامعه هتلاقى كشوفات بالاسامى المقبوله ف الكليه

Monier
30-08-2013, 11:02 AM
طب انا دلوقتي ادبست فى تجارة بنها ومش نافع احول الزقازيق.. وعرفت بنها بتاخد درجة الانجلش من 40 كحد ادنى.. طيب المجموع االاعتباري كاااااااام؟؟ وبروح اقدم امتى؟؟ بلييييز تردوا عليا ضروري

طبعا بعتذر عن التاخير لان كان عندى ظرووف هى اللى خلتنى ما خشش ع الجروب لمدة كبيرة
المجموع الاعتبارى بيبقى مجموع الدرجات كاملة (كل المواد عربى وانججليزى ورياضة وباقى المواد) + درجات الانجليزى مرة اخرى + درجات المستوى الرفيع الانجليزى من فوق ال5 (يعنى لو جايب 10/10 يبقى هنضيف 5 درجات لو جايب 9/10 يبقى هنضيف 4 درجات... وهكذا )
المجموع الاعتبارى حاليا ملهوش لازمة المهم لو انتى جايبة فى الانجليزى اكتر من 40 يبقى ان شاءالله هتخشيها وانتى مستريحة
تروووحى تقدمى امتى
انتى الاول لازم تروحى تقدمى تجارة عربى عادى وتدفعى مصاريف عربى
وبعد كدا بتسحبى ملف تجارة انجلش ب 150 جنية وتمليه وتقدميه وان شاء الله تقبلى و

mera ahmed
30-08-2013, 07:22 PM
انا الحمد لله جايبة 45 بس اروح اقدم امتى؟؟ هما فتحوا التقديم فى تجارة؟؟

mera ahmed
30-08-2013, 07:29 PM
طب هو لازم المستوي يكون انجلش؟؟

shahira tarek
30-08-2013, 08:14 PM
ع فككره مش لازم مستوى رفيع انجلش .... لكن لو مش واخداه يبقى مش هيتحسب ف المجموع الاعتبارى

simsim elmasry
30-08-2013, 10:29 PM
إيه يا عم الحلاوة والجمال دا
ياريت كنا لقينا حد زيك كدا
قلنا أي حاجة
عموما ميرسي
أسلوبك بسيط وسهل
ومباشر
أصبت الهدف
ربنا يوفقوا جميعا

Shymaa Hany
03-09-2013, 01:10 AM
شكرا على المعلومات
انا علمى رياضه وجايبه 89.2 وفى الانجلش 48 ومستوى رفيع انجلش 9 من10
وانا قدمت على قسم انجلش
انا كده ممكن اتقبل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Shymaa Hany
03-09-2013, 01:12 AM
شكرا على المعلومات
وانا قدمت على قسم انجلش
تعديل / حذف المشاركة

Monier
08-09-2013, 04:53 PM
شكرا على المعلومات
وانا قدمت على قسم انجلش
لالالا ان شاء الله هتقبلى
بسم الله ما شاء الله درجات الانجليزى بتاعتك كويسه وبما انك قبلتى تجارة انتظام فى الجامعة يبقى موضوع تجارة انجليزى دا مفروغ منه ان شاء الله
وربنا يوفقك

mera ahmed
11-09-2013, 02:24 AM
لالالا ان شاء الله هتقبلى
بسم الله ما شاء الله درجات الانجليزى بتاعتك كويسه وبما انك قبلتى تجارة انتظام فى الجامعة يبقى موضوع تجارة انجليزى دا مفروغ منه ان شاء الله
وربنا يوفقك

منير بما انك خريج تجاره انجلش بنها.. بص. هو عدد الطلبة السنادي لتجارة 1808 وهما طالبين فى انجلش 450 طالب.. تخمينك كدة ممكن ياخدوا المجموع الاعتباري كحد ادني من كام؟؟؟
اصل كان فى طلبة كتير اوي مقدمة على تجارة انجلش..... هو انا قدمت فى تجارة انجلش وجايبة 43.5 والمجموع الاعتباري 367 كدة ممكن اتقبل؟؟:(
ولما سألت الموظف اللى بياخد الملف بتاع انجلش عن المجموع الاعتباري .. قالى ملكيش دعوة بيه... معدش مهم...
انا لو مقبلتش فى تجارة انجلش انا ممكن يجرالى حاجة.. لانى مش هعرف ادرس تجارة بالعربي
وسوري عشان طولت عليك :)

Monier
14-09-2013, 05:22 PM
منير بما انك خريج تجاره انجلش بنها.. بص. هو عدد الطلبة السنادي لتجارة 1808 وهما طالبين فى انجلش 450 طالب.. تخمينك كدة ممكن ياخدوا المجموع الاعتباري كحد ادني من كام؟؟؟
اصل كان فى طلبة كتير اوي مقدمة على تجارة انجلش..... هو انا قدمت فى تجارة انجلش وجايبة 43.5 والمجموع الاعتباري 367 كدة ممكن اتقبل؟؟:(
ولما سألت الموظف اللى بياخد الملف بتاع انجلش عن المجموع الاعتباري .. قالى ملكيش دعوة بيه... معدش مهم...
انا لو مقبلتش فى تجارة انجلش انا ممكن يجرالى حاجة.. لانى مش هعرف ادرس تجارة بالعربي
وسوري عشان طولت عليك :)
بصى انا هقولك زى ما هو قالك بالظبط المجموع الاعتبارى مبقاش مهم
المهم حاليا هو رقم الانجلش بتاعك مدام فوق ال 40 يبقى كدا تمام
طبعا فكرة العدد الكبير هتاثر شوية من ناحية انهم هياخدوا الاعلى فالاقل فالاقل لحد ما يكتفوا بس سيبك من موضوع انهم عاوزين 450 طالب لانهم مش هيقولوا لا ل 4000ج + 2000ج كتب يعنى من الاخر هما هيخدوا اكتر من 450 بس اكيد مش هياخدوا ال1800 كلهم

mera ahmed
15-09-2013, 01:03 AM
بصى انا هقولك زى ما هو قالك بالظبط المجموع الاعتبارى مبقاش مهم
المهم حاليا هو رقم الانجلش بتاعك مدام فوق ال 40 يبقى كدا تمام
طبعا فكرة العدد الكبير هتاثر شوية من ناحية انهم هياخدوا الاعلى فالاقل فالاقل لحد ما يكتفوا بس سيبك من موضوع انهم عاوزين 450 طالب لانهم مش هيقولوا لا ل 4000ج + 2000ج كتب يعنى من الاخر هما هيخدوا اكتر من 450 بس اكيد مش هياخدوا ال1800 كلهم

طيب انا هعرف النتيجة امتى؟؟؟ لما اتصلت بسويتش الادارة قالى التقديم هيقفل يوم 15 والنتيجة هتبان بعد التقديم باسبوع؟؟ ازاااااااااااااى؟؟ واذا كان اصلا الدراسة خلاص 21/9 والعيد بعديها على طول؟؟.... بالنسبالى حوار اروح اسأل فى الجامعه نفسها صعب جدا.. عشان انا مش من بنها.. وسفر وكدة..
اية الحل دلوقتي؟؟ هعرف اتعملى accepted ازاى؟
طب هو في امل انى ممكن اتقبل؟؟!! ان شاء الله

mera ahmed
15-09-2013, 01:13 AM
معلش يا منير عملالك قلق فى دماغك... اصل هما اولى كدة دايما عاملين قلق فى كل حته

HardTarget1994
18-09-2013, 08:42 PM
فى الزقازيق النتيجه بتاعتنا بانت والعلمى يبقى اعلى من 399 والادبى اعلى من 390 المجموع الاعتبارى ويعتبر كل الناس اللى دخلت انجلش علمى

Monier
19-09-2013, 11:51 PM
معلش يا منير عملالك قلق فى دماغك... اصل هما اولى كدة دايما عاملين قلق فى كل حته

ولا يهمك هو اللى انا عرفته انه لسه 10 ايام يعنى ممكن على بداية الاسبوع التانى عموما انا هتابع الموضوع ولو فى جديد هبلغك بيه ان شاء الله
وبعتذر عن التاخير فى الرد

mera ahmed
20-09-2013, 04:06 AM
ولا يهمك هو اللى انا عرفته انه لسه 10 ايام يعنى ممكن على بداية الاسبوع التانى عموما انا هتابع الموضوع ولو فى جديد هبلغك بيه ان شاء الله
وبعتذر عن التاخير فى الرد

انا مش عارفة هى بنها متأخرة كده ليه؟؟
الزقازيق عندنا نزلت الاسامي وجدول المحاضرات على الموقع بتاعها... امال بنها فيها ايه؟؟
انا اصلا بفكر والله مروحش غير بعد العيد... عشان عندي حالة احباط شديدة

Monier
20-09-2013, 10:54 AM
انا مش عارفة هى بنها متأخرة كده ليه؟؟
الزقازيق عندنا نزلت الاسامي وجدول المحاضرات على الموقع بتاعها... امال بنها فيها ايه؟؟
انا اصلا بفكر والله مروحش غير بعد العيد... عشان عندي حالة احباط شديدة
لالالا حاولى على الاقل تروحى مع بداية الاسبوع التانى وانا لو فى جديد هبلغكوا بيه هنا
وبلاش موضوع البعد العيد دا علشان انتى متعرفيش الميد ترم امتى

mera ahmed
20-09-2013, 07:51 PM
لالالا حاولى على الاقل تروحى مع بداية الاسبوع التانى وانا لو فى جديد هبلغكوا بيه هنا
وبلاش موضوع البعد العيد دا علشان انتى متعرفيش الميد ترم امتى
انت شاييف اني مروحش غير الاسبوع التانى؟؟ اوك
بس الاسماء المقبولين فى تجارة انجلش.. بتنزل فين؟؟ فى الجامعه ولا ع الموقع بتاع الجامعة؟؟
وهدخل كدة عادي من غير ما ادفع المصاريف؟؟

Monier
21-09-2013, 07:09 AM
انت شاييف اني مروحش غير الاسبوع التانى؟؟ اوك
بس الاسماء المقبولين فى تجارة انجلش.. بتنزل فين؟؟ فى الجامعه ولا ع الموقع بتاع الجامعة؟؟
وهدخل كدة عادي من غير ما ادفع المصاريف؟؟
اه عادى ممكن تروحى من الاسبوع التانى مفيش مشكلة
بالنسبة للاسماء هتلاقيها متعلقة فى الكلية فى مبنى اسمه مبنى السكاشن او برا عند شئون الطلاب عموما اول ما الاسماء هتتعلق اول ما هتخشى الكلية هتسئلى فى اسامى الشعبة
بالنسبة بقا لدخول الكلية فانتى ممكن تدخلى الكلية بالوصل بتاع تجارة انتظام اللى هو كان ب 200 جنية تقريبا (بتاع تجارة عربى اللى انتى دفعتيه)

mera ahmed
21-09-2013, 09:14 PM
اه عادى ممكن تروحى من الاسبوع التانى مفيش مشكلة
بالنسبة للاسماء هتلاقيها متعلقة فى الكلية فى مبنى اسمه مبنى السكاشن او برا عند شئون الطلاب عموما اول ما الاسماء هتتعلق اول ما هتخشى الكلية هتسئلى فى اسامى الشعبة
بالنسبة بقا لدخول الكلية فانتى ممكن تدخلى الكلية بالوصل بتاع تجارة انتظام اللى هو كان ب 200 جنية تقريبا (بتاع تجارة عربى اللى انتى دفعتيه)

متشكرة جدا يا منير.. معلش تعبتك معايا..
ممكن اسألك سؤال... انت حضرتك عملت ترينانج فى اى بنك ولا لسه؟؟
وهو انا ينفع اعمل ترينانج فى الاجازة بتاعه اولى؟؟ ولا ده فى التخصص فى تالته؟؟

Monier
22-09-2013, 06:33 AM
متشكرة جدا يا منير.. معلش تعبتك معايا..
ممكن اسألك سؤال... انت حضرتك عملت ترينانج فى اى بنك ولا لسه؟؟
وهو انا ينفع اعمل ترينانج فى الاجازة بتاعه اولى؟؟ ولا ده فى التخصص فى تالته؟؟
لا للاسف انامعملتش تريننج لانى بعد التخرج مليش تريننج
طبعا ينفعى تنزلى تريننج فى اجازة اولى واجازة تانية واجازة تالتة بس والتخصص بيبقى فى رابعة ان شاء الله

Monier
22-09-2013, 06:37 PM
بالنسبه للطلاب الفرقه الاولى انجليزى جامعة بنها المجموع الاعتبارى
الادبى 376
العلمى 411

Monier
23-09-2013, 08:53 AM
mera ahmed (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=575036)
الجدول نزل ممكن تنزل الكليه وتشوفى اسمك فى الكشف

mera ahmed
23-09-2013, 11:22 PM
mera ahmed (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=575036)
الجدول نزل ممكن تنزل الكليه وتشوفى اسمك فى الكشف
بجد المجموع الاعتباري ده اكيد؟؟
طب انزل امتي الكلية؟؟.. خلاص هنزل الاسبوع الجاي وخلاص
انا دخلت على الموقع بتاع الكلية.. ملقتش عليه حاجة:mad:

Monier
24-09-2013, 11:11 PM
سيبك من الموقع الموقع مش شغال اساسا
فى موقع جديد
http://www.fcom.bu.edu.eg/fcom/
ودا الجدول

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/541819_569496523130872_1398905311_n.jpg

mera ahmed
25-09-2013, 04:51 AM
سيبك من الموقع الموقع مش شغال اساسا
فى موقع جديد
http://www.fcom.bu.edu.eg/fcom/
ودا الجدول

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/541819_569496523130872_1398905311_n.jpg
يالهوووووووووووي.. الجدول ماله فحت كدة ليه؟؟
المحاضرات من 8 الى 5 .. حرااااااااااام والله.. وحوار السفر كمان دة.. نيل الدنيا اكتر.. مايراعوا الطلبة اللى بتيجي من برا وعشان التعب عليهم.. حرام عليهم..
يالهوي :(:(:(

Monier
25-09-2013, 10:38 AM
يالهوووووووووووي.. الجدول ماله فحت كدة ليه؟؟
المحاضرات من 8 الى 5 .. حرااااااااااام والله.. وحوار السفر كمان دة.. نيل الدنيا اكتر.. مايراعوا الطلبة اللى بتيجي من برا وعشان التعب عليهم.. حرام عليهم..
يالهوي :(:(:(
يا بينتى سيبك من موضوع السعات لان محدش بيلتزم بيه وهما 6 مواد بس لان فى مواد بيدرسها اكتر من دكتور علشان كدا تلاقى الجدول مليان لكن الطبيعى انكوا بتخلصوا على حوالى2.5 او3 بالكتير
بالنسبة للمواصلات لو انتى من القاهرة او اى محافظة بعيدة فانا هنصحك تعملى اشتراك القطار هيسهل عليكى بس مشكلته انك هتلتزمى بمواعيدة ودى هتعرفيها مع الوقت
وربنا معاكى ويوفقك

mera ahmed
26-09-2013, 06:44 PM
القطارات متعطله.. مش مضمونة اليومين دول
المشكله عندي.. انها هتبقي تعب عليا السفر وكدة :( :( :(

HardTarget1994
29-09-2013, 11:45 PM
بس صحيح الجدول بتاعكوا عامل كده ليه دا احنا فى الزقازيق
يوم من 10 ل 4 ويوم من 9 ل 12 ويوم من 12 ل3 ويوم من 9 ل3
الجدول 4ايام فى الاسبوع انما انتوا عاملين الجدول يومين وكله فى بعض !!!

بس فى استفسار احنا معندناش سكاشن ولا فيه ؟

Monier
30-09-2013, 02:59 PM
بس صحيح الجدول بتاعكوا عامل كده ليه دا احنا فى الزقازيق
يوم من 10 ل 4 ويوم من 9 ل 12 ويوم من 12 ل3 ويوم من 9 ل3
الجدول 4ايام فى الاسبوع انما انتوا عاملين الجدول يومين وكله فى بعض !!!

بس فى استفسار احنا معندناش سكاشن ولا فيه ؟
السكاشن هيتم تحديدها عن طريق جدول السكاشن ودا بينزل بعد اسبوعين او 3 اسابيع من الدراسة او ممكن تلاقوا المعيدين دخلوا وقالولكوا فين سكشن يوم كذا وبيتم الاتفاق على الايام مع المعيدين

mera ahmed
30-09-2013, 06:07 PM
انا لسه منزلتش الجامعة.... لانى مش عارفه انا لسه هحضر فين؟؟
هى الدراسه منتظمه يا منير فى بنها ولا ايه النظام؟؟
اصل عندنا فى الزقازيق لسه الدراسه مش منتظمة

HardTarget1994
30-09-2013, 09:47 PM
هه دا الزقازيق كانوا مدينا اسبوع اجازه ولسه بادأين امبارح اول يوم
بس يا اميره مش حضرتك كنتى قايله انك هاتحولى ؟
فى ناس كتير حولت وجت فى الزقازيق

HardTarget1994
30-09-2013, 09:49 PM
السكاشن هيتم تحديدها عن طريق جدول السكاشن ودا بينزل بعد اسبوعين او 3 اسابيع من الدراسة او ممكن تلاقوا المعيدين دخلوا وقالولكوا فين سكشن يوم كذا وبيتم الاتفاق على الايام مع المعيدين

طب هى مثلا هاتكون فى ايام مختلفه عن المحاضرات ولا ممكن تكون فى نفس يوم مع المحاضره ؟
وبعدين مش السكاشن للحاجات العملى احنا عندنا ايه عملى فى التجاره ؟!

azedox
23-10-2013, 01:51 PM
السلام عليكم ,,

Monier
24-07-2014, 04:44 PM
وعليكم السلام اتفضل اعرب ؟؟؟

pharmacist x
24-07-2014, 05:03 PM
لو سمحت انا محتاره تجاره انجليزى وعلوم

انا بحب الانجليزى جدا وجايبه 47 من 50 وجايبه مجموع الكليه طبعا

المشكله بقى انى مش بحب الرياضه ابدا انا عايزه اعرف هو كل المواد رياضه ولا لا ؟

وحضرتك شايف مستقبل الكليه افضل ولا علوم احسن ؟

Solty Ray
24-07-2014, 05:07 PM
انا جايبة 94.3 وكنت بفكر في تجارة انجليزي بس كنت عايزة اعرف نظام الشغل اية بعد التخرج يعني في فرص عمل للمهنة ده ولا لأ

Monier
25-07-2014, 03:42 AM
لو سمحت انا محتاره تجاره انجليزى وعلوم

انا بحب الانجليزى جدا وجايبه 47 من 50 وجايبه مجموع الكليه طبعا

المشكله بقى انى مش بحب الرياضه ابدا انا عايزه اعرف هو كل المواد رياضه ولا لا ؟

وحضرتك شايف مستقبل الكليه افضل ولا علوم احسن ؟
هو اللى اعرفه ان الكليتين فيهم رياضة
بالنسبة لتجارة انجلش هى فيها رياضة بس مش كل المواد لان فى ادارة اعمال واقتصاد +الاحصاء والمحاسبة بس لو انتى دخلتى تجارة انجلش هيبقى اختيارك مابين المحاسبة والادارة والاحصاء وخصوصا اول اتنين لان دول اشهر الاقسام وبالتالى هيبقى قدامك ادارة اعمال وفيها جزء حسابات برضو
بصى هو انا بصراحة مش عارف انصحك او مينفعش انصحك لانك بتقارنى بين كليتين مختلفيتين بين كلية نظرى وكلية عملى علشان كدا هقولك النصيحة اللى بقولها لاى حد اختارى اللى انتى بتحبيه يعنى لو بتحبى كمياء وفيزياء والمواد العملى يبقى علوم بتحبى الرياضة + الحفظ يبقى تجارة وربنا يقويكى على المعادلة الصعبة دى

Monier
25-07-2014, 03:44 AM
انا جايبة 94.3 وكنت بفكر في تجارة انجليزي بس كنت عايزة اعرف نظام الشغل اية بعد التخرج يعني في فرص عمل للمهنة ده ولا لأ
لو بتفكرى من نقطة الشغل يبقى هتتعبى فى اى كلية لانك داخلة الكلية علشان تشتغلى مش لانك حابه المجال دا والافضل انك تكونى حبه المجال اللى بتدرسيه
ولنفترض انك حابه مجال المحاسبة او ادارة الاعمال بالنسبة للشغل هو موجود بس هتحتاجى كام كورس محاسبى (برامج محاسبية - cfa - cma)مش كلهم بس البرامج + اى واحدة من الاتنين التانيين يكفوا
انك تشتغلى ان شاء الله وممكن تتجدعنى وتجيبى تقديرا وتعملى الماجستير والدرسات العليا ودا بيساعد فى موضوع الشغل
اتمنى انى اكون فدتك وربنا معاكى ويوفقك

Qotoz
29-07-2014, 11:12 PM
الصراحه انا عندي موضوع مهم عايز اعرفه قبل ما ادخل الكليه ان شاء الله .. وهقدم تجاره انجلش باذن الله انا جايب 40 من 50 في الانجليزي لو حصل نصيب اصلا ودخلت تجاره فهل ( الرياضه ) سهله ولا صعبه
اصل انا طالب ادبي وجبت 93% والرياضه دي عقبه امامي بس كل زملائي الي في الكليه بيقولوا تافهه جدا وانا اصلا عمري ما فكرت افهم رياضه فمش عارف هسلك فيها ولا لا
فا انا مش متاكد فياريت حد يقولي الرياضه اخبارها ايه وتنصحوني بانهي قسم ؟؟

اسف لو كنت طولت بس ده مستقبل خايف اضيع نفسي في الكليه

M..Elawady
29-07-2014, 11:40 PM
مش هتبقى عقبة بس لو ذاكرتها وحضرت المحاضرات

shahira tarek
30-07-2014, 09:27 AM
بالنسبه للرياضه دى هتبقى سهله جدااا جدااا وهيه شويه rules هتحفظها وهتحل وكله هيبقى تمام وتقريبا هيه ماده رياضه كل سنه يعنى مش كل المواد رياضه....هيه بس سنه اولى رياضتها زى بتاعت ثانوى بس اسهل طبعااا بكتييير جداااا بعد كده هتلاقى رياضه خاصة بحساب فوائد وحاجات كده هتفهمها بعدين ودى هتتحل بقواعد معينه بتتحفظ ويتحل ع اساسها...ومتقلقش خاااالص ...بالتوووفيييق

far1995
05-08-2014, 09:40 AM
معلش انا عايزه أعرف عدد المواد اللي باللانجليزي في تجاره انجليزي أول سنه ؟

M..Elawady
05-08-2014, 03:22 PM
عدد المواد ف تجارة عربى زى انجليزى بالظبط

بالنسبة للمنصورة مثلا
الترم الاول 6 مواد والترم التانى 6 مواد برده بس ف مادة زيادة كده ف الترم التانى اسمها حقوق انسان
بس مش بتضاف للمجموع

Monier
05-08-2014, 06:51 PM
معلش انا عايزه أعرف عدد المواد اللي باللانجليزي في تجاره انجليزي أول سنه ؟
هما 6 مواد مابين ادارة واقتصاد واحصاء ومحاسبة لكل ترم

Monier
05-08-2014, 06:55 PM
الصراحه انا عندي موضوع مهم عايز اعرفه قبل ما ادخل الكليه ان شاء الله .. وهقدم تجاره انجلش باذن الله انا جايب 40 من 50 في الانجليزي لو حصل نصيب اصلا ودخلت تجاره فهل ( الرياضه ) سهله ولا صعبه
اصل انا طالب ادبي وجبت 93% والرياضه دي عقبه امامي بس كل زملائي الي في الكليه بيقولوا تافهه جدا وانا اصلا عمري ما فكرت افهم رياضه فمش عارف هسلك فيها ولا لا
فا انا مش متاكد فياريت حد يقولي الرياضه اخبارها ايه وتنصحوني بانهي قسم ؟؟

اسف لو كنت طولت بس ده مستقبل خايف اضيع نفسي في الكليه
مبدائيا يا باشا مفيش حاجة اسمها مستقبل بيضيع طول مانت بتعمل اللى عليك وبتذاكر ومنتظم
الرياضة زيها زى اى مادة ودى اخر مادة تخاف منها لانها سهلة جدا قواعد خفيفة وبتعدى فيها بسهولة ان شاء الله وملهاش علاقة بادبى وعلمى (انا كنت ادبى)
اما بالنسبة للقسم فدا اختيارك انت اللى هتذاكر وتحدد انت ماشى فى ايه احسن وعلى اساسه قرر ومتتاثرش بقرارات حد
وربنا يوفقك

Detonator-
07-08-2014, 12:06 PM
طب لو سمحت انا دلوقتي جبت 91% هدخل تجاره انجلش بني سويف بس ناس كتير قالويلي اوعي تدخلها ملهاش اي لزما يا قاهره يا بلاش وانا فعلا عارف ناس بتشتغل في مصر للطيران تجاره انجلش القاهره بخدوهم علي طوال فا يريت حد ينصحني انا متشتت لاني عاوز ادخل القاهره ب اي شكل و انا من الفيوم

Monier
24-07-2015, 01:56 PM
اهلا بالوارد الجديد

Youssef Hany1
24-07-2015, 03:00 PM
ازيك يا استاذ منير
انا بس كنت عايز اعرف حاجه
السنه اللي فاتت صديقي دخل تجاره انجلش و هو جايب 57% و 36 في الانجليزي !!! و قالي انها كانت بتاخد من أي مجموع بس تكون قادر علي مصاريفها
ممكن اعرف مدي صحة الكلام ده ؟
في عادي او مفتوح حتي ! ؟

Monier
24-07-2015, 04:08 PM
اهلا بيك يا باشا
بص انا رديت عليك فى الموضوع اللى انت عامله
ودا كان ردى
مبدئيا مفيش تجارة انجلش مفتوح
علشان تخش تجارة انجلش لازم الاول تخش تجارة عربى انتظام بالنسبة لدرجة الانجلش المفروض يكون 40 وانت طالع بس فى كليات ساعات مبتلتزمش بدرجات الانجلش المهم يكون مجموعك الاعتبارى (مجموعك بالكامل + مجموع الانجليزى مرة اخرى) يكون اكبر من اللى هما محددينه
اما بالنسبة ان ابنه جايب 58.5 ودخل تجارة انجلش فبصارحة انا مش هعرف ارد علشان مفيش الكلام دا خالص يعنى
ملحوظة المجموع الاعتبارى بتعرفه من الكلية نفسها

eryaymen100
01-08-2015, 11:56 PM
سؤال لو سمحت
ايه مجالات عمل خريج تجارة انجليش بالتفصيل ؟
وهل ممكن الاقي عمل على رغم من ان خريجي تجارة عددهم كبير
وما هو قسم ادارة اعمال بالتفصيل
ارجو الرد سريعا

Monier
07-08-2015, 03:40 PM
سؤال لو سمحت
ايه مجالات عمل خريج تجارة انجليش بالتفصيل ؟
وهل ممكن الاقي عمل على رغم من ان خريجي تجارة عددهم كبير
وما هو قسم ادارة اعمال بالتفصيل
ارجو الرد سريعا
مفيش حاجة اسمها بالتفصيل والكلام دا (مفيش الكلام دا خالص)
مجالك بنوك محاسب فى شركة محاسب فى مكتب محاسبة ثم كول سنتر مبيعات وهكذا
تلاقى شغل او متلاقيش حاجة بتبقى نصيب انا بقالى سنتين متخرج وبقالى 6 شهور مخلص جيش وانا حاليا كول سنتر موبينيل على الرغم انى خريج تجارة انجلش بتقدير جيد ومعايا فى الشغل خريج هندسة بترول فموضوع الشغل اولا واخير نصييب
ادارة الاعمال يعنى مش عارف اوضحلك يعنى ايه لانى كنت محاسبة فمعرفش حاجة عن القسم بس هو بيبقى اغلبية عن تخطيط ودراسات عن التعامل مع مستقبل الشركة من احتياجات وادارة الخطة المستقبلية للشركة (دراسة جدوى)

شاهندا خالد 12
16-09-2015, 01:31 AM
معلش بس ممكن اسأل حاجة ! انا جايبة 88 علوم و جايبة 47 انجلش وقدمت تجارة انجلش الزقازيق كده هقبل فيها ولا ايه لاني معرفش مجموعها الاعتباري والحجات دي ؟! هو فعلا بيبقي 410 ف كل الجامعات ولا ايه !؟

3mayan
16-09-2015, 04:08 PM
لو سمحت انا قدمت انجلش وكنت عايزة اعرف عن المصطلحات الانجليزى او الكتب علشان اخد فكرة قبل الدراسة و كده بس مش عارفة اكتب ايه فى السيرش فلو سمحت تساعدنى؟؟

Monier
18-09-2015, 01:16 AM
معلش بس ممكن اسأل حاجة ! انا جايبة 88 علوم و جايبة 47 انجلش وقدمت تجارة انجلش الزقازيق كده هقبل فيها ولا ايه لاني معرفش مجموعها الاعتباري والحجات دي ؟! هو فعلا بيبقي 410 ف كل الجامعات ولا ايه !؟
بصى هو انتى لو قبلتى تجارة انتظام يبقى ان شاء الله هتخشى انجليزى لان درجات الانجلسزى يتاعتك كويسه
المهم فى الاول والاخر دا نصيب
بالنسبة للمجموع الاعتبارى فبصراحة معرفش اذا كان بيبقى واحد على كل الجامعات ولا لا

Monier
18-09-2015, 01:26 AM
لو سمحت انا قدمت انجلش وكنت عايزة اعرف عن المصطلحات الانجليزى او الكتب علشان اخد فكرة قبل الدراسة و كده بس مش عارفة اكتب ايه فى السيرش فلو سمحت تساعدنى؟؟
بص هى حاجة كويسه انك تبدا بدرى بس انا شايف انك ممكن تعقد نفسك لان منها حاجات كتيرة صعبة بس عموما لو انت حابب
فى كتاب اسمه Intermediate Accounting, 13th edition دا هيفيدك
وممكن تدور على جوجل ب القاموس المحاسبى
وفى محاسبة انجليزية هتتلاقى حاجات كتيرة وهتفهمك

Monier
29-07-2016, 10:58 AM
اهلا بالوافدين الجدد

ahmed akeff
06-08-2016, 01:51 AM
طيب انا لسة مخلص ثانوية وقبلت خلاص في تجارة طنطا انا جايب 38 انجلش ومجموعى الاعتباري 372 الحق انجلش ولا لا

وهو انا بختار اما بخش تجارة يعنى الاقسام بتاعت ادارة اعمال ومحاسبة وكدا بختار مبنهم ولا كلهم علينا ولا اية :d

مصباح حامد
23-08-2016, 07:59 PM
لو سمحت انا كان عندي سؤال عشان بنتي دخله تجارة انجلش ... كنت عايز اعرف يا تري ازاي ممكن بنتي تجيب تقدير كويس ...و نصيحه بالنسبة لاول يوم هتروحه ... و جزاكم الله كل خير