مشاهدة النسخة كاملة : ايه اللى بيحصل دا ؟؟؟؟؟

smsmzeros
14-08-2012, 03:33 AM
سؤال غريب تقريباً كل يوم بسألو لنفسى لما اتصدم فالواقع وفالدنيا اللى عايش فيها
وكل ما اشوف حاجه غريبه عليا مكنتش متوقعها
انا هنا هذكر مواقف سالت نفسى فيها السؤال دا
اللى عايز يقول موقف عادى يتفضل

bright stars
14-08-2012, 04:16 AM
امممممممممممم موضوع جديد؟
ماشي يارب متسيبهوش بعد يومين زي ناس كده بطلت تكتب
مستنيين المواقف.......................جاري الانتظار.........

bright stars
14-08-2012, 04:22 AM
امسح شوية رسايل

Engineer ..
14-08-2012, 05:21 AM
موقف شوفته عندنا من 6 سنين ...
واحد شال ابوه ورفعه ورماه ف الأرض:excl: :excl: :excl: :excl: ...

صوعقت جداً من المنظر ومقدرتش أتكلم ولا أقول حاجه وحسيت بإنكسار في أضلعي وقلبي وقع من هول المنظر ! ...

هنضربه ازاي الواد ده ؟ دا حتى الضرب مستحيل يعمل معاه نتيجة ... دا *** وعقوق وتعالي وتكبر على حق الله
وشتم الأب والأم بأبشع ما تسمع من ألفاظ ...
ياااااااااااااربي للدرجة دي؟ ... بصراحة إلى الأن مش قادر استوعب المنظر والله ،،،
على فكرة الواد ده ربنا ابتلاه بالجنون ودخل مستشفى الصحة النفسية ولسه خارج منها قريب واتجوز لأن حالته دعت الى ذلك ! ... بس ليه ايه اللي بيحصل ده ؟ الله أعلم وله في ذلك حكمة ...
من المواقف الكثيرة التي تعرضت لها وأنقصت من وقتي الكثير لطيلة تفكيري فيها,,,

د/نداء الجنة المصرية
14-08-2012, 08:15 AM
السؤال ده بقالى سنة كل شوية اساله لنفسى طول ماانا شايفة الناس بتتصارع على الدنيا بكل قوة بقول ايه ده الناس دى ماقراتش ان فى اخرة لما بلاقى حد بيتعصب لرايه بقول حصل ايه فى الدنيا لما الناس تتكلم فى الدين وهى مش فاهمة حاجة وتخلى رايها كانه فرض على الناس والاقى الناس كلها بقوا كده لما الاقى ناس بتخاصم بعضها عمر طويل وهم اهل مع انى مش بقدر اخاصم واحدة صاحبتى 3ساعات لمجردانى عارفه انى حرام مسلم يهجر اخاه فوق3ايام لما الاقى الناس بتتمسك بالفلوس لماالاقى النفاق بقى بين الناس امر عادى وكاننا فى غابة لما احس ان الشر بقى فى نفس كل الناس اللى حوالينا والكدب بقى على لسان كل الناس لما الاقى حتى اللى بيتكلموا بالدين كل كلامهم بيخلينى احزن انهم بيوصلوا للناس الدين غلط ولما احس انى ممنوع اقول ده ولما شفت النهارده فى التلفزيون مستشفى الدمرداش وهى محطمة بسبب هجوم ناس عليها ومستشفى فى المحلة ناس هجمواعليها و***وا مريض دبح كده ودمه على الارض لما الاقى الجريمة بقت فى كل مكان عادى خالص لما ولما مواقف كتيييييييييييييييييييييير جدا بتخلينى اقول هم الناس كلهم بقوا يمثلوا الشر خلاص انتهى الخير؟هو ايه اللى بيحصل ده؟

مريم السباعى.
14-08-2012, 01:03 PM
امممممممممم لا سؤال صعب بجد لانه تقريبا بنقوله ميت مرة فى اليوم خصوصا لو خرجت فى الشارع وشفت الناس وعمايلهم ولو دخلت البيت وشفت نفسك واحولها حاجات كتير بتخلينات نتعجب ونتحير ونندهش
لاما فى حاجة جميلة قوى قوى لدرجة الاندهاش ودة نادر طبععا بس موضود برضه لاما النوع التانى وهو بنندهش لدرجة اننا نحس اننا حنتشل من الدهشة ودة الغالب
بقولها
هو بصراحة لسة قيلها امبارح كنت نزلت اشترلى لبس لما بصيت على الناس الى ماشية ولبس البنات والاستيل بجد قلت ايه الى بيحصل دة بملئ فمى
مش بس البس تح سانه ليس له علاقة بلبس مسلمة فقط لا دة كمان فى رمضان لبس مستفز بطريقة بجد مقرفة ا علبشان بس تلاقى وحدة لبسة الزى الاسلامى او حتى حجاب شرعى بالمعنى نادر قوى تقريبا يتعدو على الصوابع لدرجة وتدعو الى الذهول

قولتها لالما جيه رمضان السنادى حاسة انه غريب حاسة اننا اغلبنا مش حاسين بطعمه زى زمان
زمان كنا اول من عرف رمضان فى فرحة غريبة كدة جوانا ومن كام سنة لما كنت انزل القى اغلب البنات الى نازلين حتى لو كنت اعرفهم انهم مش ملتزمين قوى يلتزمو حرمة لشهر الكريم والناس تحاول لو فى خناقوة ولا حاجة تقول ايه ناس احنا فى رمضان تلاقى كل الناس هديت
بصراحة دلوقتى مش بحس بطعم رمضان غير فى الجامع بس تبص فى وشو الناس تحس انهم ىف عالم تانى عالم بيحمو البحث عن لقمة العيش والمصاريف والقلق والخوف من بكرة بجد ايه الى بيحصل دة !

بقزولها لما بلاقى اد ايه الحققية بتتزيف والصح يبقى غلط والعكس لما الانسان يحس انه شاكك فى نفسه وفى قيمه
لما بلاقى اد ايه الذوق العام انحط وبقى كل همنا نقلد الغرب فى الهيافة بطريقة غبية ومستفزة كااننا بنهد الى باقى فى حضرتنا وثقافتنا
بصراحة لو قعدت اسرد فى كل الحاجات الى شفتها وقلت عليها الكلمة دى يبقى مش يكفنى انهاردة كله ربنا يحفظنا يارب
وشكرا على التوبيك بجد حل قوى

ميزو اكس 2012
14-08-2012, 01:11 PM
يارب يسر لنا احوالنا واهدينا لما فيه الخير

إليزابيث
14-08-2012, 01:49 PM
موضووووووووووع ررررررررررااااااااائع واما افتكر مواقف هرجع احكيها ان شااااااء الله

smsmzeros
14-08-2012, 05:45 PM
شكراً لمروركم ومشاركتكم منورين التوبيك

smsmzeros
14-08-2012, 05:58 PM
جاا دورى بقى فذكر المواقف
طبعاً المواقف دى بشوفها فالشارع فالبيت وقت تعاملى مع الناس
فى مواقف ممكن الواحد يتقبلها رغم مرارتها
لكن فى مواقف بتتعدى حدود التحمل
زى مثلاً
(فيوم من شهر رمضان السنادى كنت راكب القطر بعد العصر كده ففكرسى اللى جانبى من النحيه التانيه شخص مسيحى
بس لاحظت انو من ساعة ما ركب مش بياكل ولا بيشرب قلت عادى ممكن يكون متغدى وشارب
ولما ادن المغرب لقيتو بيشرب وياكل معانا فانا حسيت انو راعا اننا صايمين ومرضاش ياكل او يشرب قدمنا
مسيحى راعا صيام المسلمين مش غريب اوى
بس لما تلاقى مسلم ميراعيش اخو المسلم وتلاقيه بكل بجاحه وبدون اعذار ياكل ويشرب قدامك كانو فخور بكده
يبقى لازم نقف مع نفسنا ونسألها ايه الللى بيحصل دا ؟؟؟؟؟؟
وغيرو كتير ......... يتبع

Hager Adel
14-08-2012, 08:08 PM
مواقف مؤثرة فعلا ...
و موقفك يا صالح بيحصل كتير , احنا فعلا فى مصر مفيش فرق كلنا اخوات بجد هى دلا الروح المصرية ^^
موضوع اكثر من رائع .. اهنيك على افكارك

نور يوسر
14-08-2012, 08:51 PM
انا مش هبعد كتيير عن الواقع ممكن اكون هدخل نفسى فى حاجه تانى بس استحملونى المهم هو ليه احنا مانعطيش فرصه للرئيس الجديد محمد مرسى ليييييييييه يعنى كل حاجه يعملها نعلق عليها ونكتب حاجات مش كويسه مع انها ساعات كتيييير بتنكون كويسه ليييييييه كل واحد اهتم بالساسه ومفكر نفسه محلل سياسى ليييييه مش كل واحد يهتم بنفسه بحياته بعيلته تعالوا بييييينا نصنع حضاره يلالالالالا بئى نبطل مظاهرات واعتصامات يلالالالالالالا بئى

sameh mostafa
14-08-2012, 09:35 PM
لما تلاقى الشباب خرجوا فى الشوارع وكسروا حاجز الخوف واستشهدوا عشان البلد تبقى احسن وبعد كده تيار الاسلام السياسى يستهزأ بيهم يا خدوا ثورتهم ويقولوا الناس اللى واقفة عند محمود محمود ومجلس الوزراء ناس خارجة عن الشرعية وترامادول و200 جنية و 2 وجبة وكمان بيقولوا ان مبارك هو الاب لنا وبعد كل ده الشباب يساندوا الجماعة ده ويدافعوا عنها ضدد وسطية الدولة لاز تقول ايه اللى بيحصل ده

إليزابيث
15-08-2012, 01:49 AM
جاا دورى بقى فذكر المواقف
طبعاً المواقف دى بشوفها فالشارع فالبيت وقت تعاملى مع الناس
فى مواقف ممكن الواحد يتقبلها رغم مرارتها
لكن فى مواقف بتتعدى حدود التحمل
زى مثلاً
(فيوم من شهر رمضان السنادى كنت راكب القطر بعد العصر كده ففكرسى اللى جانبى من النحيه التانيه شخص مسيحى
بس لاحظت انو من ساعة ما ركب مش بياكل ولا بيشرب قلت عادى ممكن يكون متغدى وشارب
ولما ادن المغرب لقيتو بيشرب وياكل معانا فانا حسيت انو راعا اننا صايمين ومرضاش ياكل او يشرب قدمنا
مسيحى راعا صيام المسلمين مش غريب اوى
بس لما تلاقى مسلم ميراعيش اخو المسلم وتلاقيه بكل بجاحه وبدون اعذار ياكل ويشرب قدامك كانو فخور بكده
يبقى لازم نقف مع نفسنا ونسألها ايه الللى بيحصل دا ؟؟؟؟؟؟
وغيرو كتير ......... يتبع
مرة أنا كنت رايحة للدكتور ف بلدنا طول الطريق والله بياكلو ويشربو ودول فارشين مع بعض ولو انهم ميعملوهاش ف الأيام العادية وده بيبيع مخلل وبيقول للي بيشتري منه تتفضل تدوق نهااااااار اسوووود ف رمضاااااان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ومرة كنت نازلة اشتري حاجات ف المنطقة اللي انا ساكنة فيها فرحنا نشتري من واحد مسيحي والله كان بينزل تحت الترابيزة وياكل :excl::excl::excl: سبحاااان الله

smsmzeros
15-08-2012, 03:05 AM
ميرسى على مروركم
وانتظرو المزيد من المواقف

To Be Is To Do
15-08-2012, 03:35 AM
لما نلاقى واحد كفيف ماشى ونلاقى عيال أطفال بيشنكلوه ونلاقيه بيقع ف الشارع
يبقى لازم نسأل إيه إللى بيحصل

لما نلاقى الإبن رافع إيده على والده وشويه شويه حيضربه

لما نلاقى الأطفال الذين لا تتعدى أعمارهم سوى العشر سنوات ، فى أيديهم السيجاره ويتفاخرون بها

soosoo_kotp2000
15-08-2012, 12:04 PM
لما الاقى الناس اللى ( بتشحت ) فى الطريق اساسا مستواهم احسن مننا يبقى لازم تقول ايه اللى بيحصل ده .... امبارح وفى وسط النهار واحده صاحبتى راحت المسجد بين الدروس بس جت من المسجد مزهوله جدا فى المسجد شافت الستات اللى ( بيسرحوا ع الطريق ) واللى شغالين يعينى دعا للناس وعاملين فيها من اولياء الله فاطرين ايوه كانو بياكلوا تمر فى المسجد كمان لاقيتهم لابسين لبس جميل ونضيف تحت اللبس المبهدل وساعتها طلعت انا وهى الشارع ويا سلام وشوفناهم تانى وبصراحه انا بحتقرهم جدا والناس يعينى عماله تديلهم فلوس ومنفعلين مع منظرهم وكدا بقيت اقول ايه اللى بيحصل ده ...... موقف من نفس القبيل بس مش انا اللى شوفته المستر بتاعنا هو اللى شافه وكان بيحكيلنا ... برده حصل فى اليومين دول .... الصبح بدرى هو طالع الشغل لقى ست من الستات دى جايبه طفل صغير وجابت شاش و حاجه لونها احمر من الصيدليه و عماله تربطله الشاش وعايزه تحط عليه الماده الحمرا دى عليه ( على اساس انها دم يعنى ) والطفل عمال يجرى منها وهى تقوله ( تعالا يا ابن الكلب دا أنا مأجراك من أهلك ) ... "سورى ف اللفظ بس ده اللى حصل وبقا عادى جدا " ......... يعنى تلت مصايب فى مصيبه التسول و تأجير الأطفال وخداع الناس ... لما ده يحصل يبقى لازم نقول ايه اللى بيحصل ده ........... فى مواقف كتير بتحصل فى الدنيا تخلينا حاسين ان احنا عايشين غلط

ميزو اكس 2012
15-08-2012, 03:06 PM
عندما ارى حال الدنيا من حولى احزن اشد الحزن على مايحدث من ضياع اخلاق وانسانية ومروءة

المتفائله...
15-08-2012, 03:39 PM
موقف دائما بتحصل
بارك الله فيكم

ميزو اكس 2012
15-08-2012, 03:50 PM
لم تعد دنيا التى نعيش فيها فقد اصبحت غابة

Seif Albaz
15-08-2012, 04:22 PM
ايه الي بيحصل ده !

قولتها يوم النتيجه .... يوم مالقيت انا واصحابي -الحمد لله- كنا متفوقين جدااا بس للاسف لقينا كل تعبنا راح وبنجري علي الجامعات الخاصه !! ومش كده بس لقينا الاقل مننا بكتير ضمن لنفسه مكان في الكليات الحكوميه ! تحس المنظومه اتقلبت ! وطبعا قولتها ساعت النتيجه بتاعت التنسيق السنادي التنسيق اعلى من السنه الي فاتت O.0 والفجعه انه الاعداد كمان في الكليات قلت !i!i! واه صح كمان يوم امتحان النتيجه لما لقيت كله طالع منهار وبيعط والي بيغمى عليها !!!! لقيت نفسي واقف في مكاني حسيت الدنيا كلها اصوات وانا في عالم تاني خالص !!!!!!!
وطبعا بقولها الايام ديه علي النور الي بيقطع بالساعتين والتلاته !!
لما بعدي جنب النيل الي المفروض بنشرب منه والاقي لونه حاجه غريبه معقول ده بنشرب منه !! ايه الي بيحصل ده !!!!
خلينا نقول كمان :: ايه الي بيحصل ده قدام افران العيش !!
ايه الي بيحصل ده في المصالح الحكوميه الي مابتخلصش !!
ايه الي بيحصل ده في الفن والثقافه !!
ايه الي بيحصل ده انه ضمرت جميع الكليات ولم يبقى غير كليات يدعون انها "كليات القمه" !!
ايه الي بيحصل في كل المصريين الي بيتظلموا كل يوم بشكل مختلف ويتحججوا بانهم "طيبين " !!!

الي الي بيحصل ده في ايه ولا ايه ولا ايه ...........

smsmzeros
15-08-2012, 05:40 PM
دا طلع اللى بشوفو قليل قوى ربنا يعينكم بقى
وميرسى لمروركم

smsmzeros
15-08-2012, 06:09 PM
لما تلاقى حد بيقل ادبو على الاكبر منو ولا يحترم رايه تحت مسمى الحريه يبقى لازم نسأل نفسنا ايه اللى بيحصل دا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لما تشوف الجرائم ترتكب بس تحت اسماء اخرى وكانها بتتغير بتغير اسمها يبقى لازم نسأل اااايه اللى بيييحصل دا ؟؟؟؟؟؟

لما تشوف دم اخوك وابن بلدك بيروح هدر وبدون تمن وكأنه لا شى او انو حلال ***و يبقى لازم نسأل ايه اللى بيحصل دا ؟؟؟؟؟؟

لما تمر علينا فتره والواحد خايف يطلع من بيتو او يروح يجيب عيش عشان ميموتش يبقى لازم نسأل ايه اللى بيحصل دا؟؟؟؟؟؟؟؟

تقبلو تحياتى ....... يتبع

MARRON-5
16-08-2012, 12:30 AM
طيب انا ح اقول موقف مش قادرة انساه لغاية دلوقتى
كنت ف الاوضة بذاكر وكنا ف الشتا وفجاة سمعت حد بيصرخ ف الاول قلت يمكن قطة ولا حاجة وسمعت الصوت تانى جريت بسرعة وكل اللى ف البيت سالو اللى بيحصل
المهم طلعت البلكونة الاول لقيت عربية نص نقل و (متشعلق) عليها عيل صغير بيشد شنطة من ست منقبة و شايلة ابنها ع كتفها
ولان شارعنا ضلمة ومفيش حد ولا سبت بيعدى فيه من الساعة 5 بعد العصر مفيش حد مسك العربية ولا عرف مين اللى سرق الست دى
ساعتها انا كان قلبى ف لرجلى وحاسه ان ضغطى 100000000000000000000000000000000000000000
المهم كان ف بقال جاب لها كرسى وبعدين هدت من العياط وركبت تاكسى وروحت
متهيالى لو كان حد حكى الموقف ده ما كنتش ح صدقو:excl::excl::excl::excl::excl::excl::excl::exc l::excl::excl::excl::excl:

ميزو اكس 2012
16-08-2012, 05:40 PM
من كتر المواقف الوحشة اللى بقيت بشوفها مبقتش استغرب من اى حاجة وبقيت اتوقع اى شى ممكن يحصل

smsmzeros
16-08-2012, 07:50 PM
لما يجى رمضان ومتحسش بيه ومتشفش تغير فى الناس وتعاملتهم يبقى لازم نسأل ايه اللى بيحصل دا ؟؟؟؟

لما يجى رمضان ومتلاقاش زينه متعلقه فى الشوارع والحارات يبقى لازم نسأل ايه اللى بيحصل دا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لما يجى رمضان ومتلاقيش الجوامع ملاينه بالمصلين زى زمان يبقى لازم نسأل ايه اللى بيحصل دا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تقبلو تحياتى .......... يتبع

نور يوسر
17-08-2012, 10:38 AM
لما تلاقى الحال فى مصر بيسوء كل يوم كل يوم كل ما نلاقى نفسنا خلاص هنستقر نرجع نقع تانى فى حفره اكبر من الحفره الاولى يبقى لازم نسأل هو اييه اللى بيحصل
لما نلاقى واحد خايب جدا ويدوبك جايب 70% بالعافيه وواحد تانى جايب 99.1% والاولانى معاه شوية فلوس لكن التانى على قد حاله واول يدخل هندسه خاصه بالفلوس والتانى ميحصلش حاجه نقول هو ايه اللى بيحصل ده
لما نلاقى ان كل واحد هامو بس مصلحتو وبيدوس على كرامة الناس بكل جبروت وقوه نقووووول هو ايييه اللى بيحصل
لما نلاقى اكتر من 100 مسلسل نازلين السنه دى فى رمضان وكل سنه بتكلفة مليارات وناس مش لاقيه تاكل او فى واقفين فى طوابير المستشفيات مستنين المووووووووت نقوووووووووول هو اييه اللى بيحصل
لما نلاقى بعض البنات ماشيين فى الشارع وسورى يعنى البنطلونات فى النازل والباديهات فى الطالع نقول هو ايه اللى بيحصل
لما نلاقى ابن ي*** ابوه علشان 10 جنيه او صاحب ي*** صاحبه على 50 قرش نقول هو ايه اللى بيحصل
لما نلاقى ان نسبة الاميه فى مصر بين الاولاد من سن 15 الى25 بئت 38% وفى الطالع نقول هو ايه اللى بيحصل
لما نلاقى مصرى يستشهد على الحدود فى ساعة مغربيه وبيفطر المغرب وفجأه يطلقوا عليه الرصاص ومحدش هياخدلهم حقهم نقول هو ايه اللى حصل
لما نلاقى .................................................. ............لما نلاقى .................................................. ...........

smsmzeros
18-08-2012, 04:30 AM
لما تلاقى الكهربا بتقطع كل يوم واكتر من مره فاليوم يبقى لازم نسأل ايه اللى بيحصل ؟؟

لما تلاقى ازمات واضرابات واعتصامات فى كل حاجه فالبلد يبقى لازم نسأل ايه اللى بيحصل ؟؟

لما تسمع ان فى اطفال كتير ماتو فالحضانات بسبب انقطاع الكهربا عن المستشفيات يبقى لازم نسأل ايه اللى بيحصل ؟؟

لما تكتشف ان فى ناس عايزين يكرهونا فى بلدنا وبيخنقونا يبقى لازم نسأل ايه اللى بيحصل؟؟

لما تشوف ناس شغاله تلعن اليوم اللى قامت فيه ثوره بسبب اللى بيشوفوه ومش قادرين يصبرو لحد ما يجنو الثمار
يبقى لازم نسألأ ايه اللى بيحصل دا ؟؟

ميرسى لمروركم وتقبلو تحياتى ... ... يتبع

Dr. Hoda Ahmed
18-08-2012, 04:20 PM
الغريب لو جاوبت انى اول ما بفتح عينى بقول الكلمة دى

ايه اللى بيحصل دا

على مواقف ملهاش حصر ِ

smsmzeros
21-08-2012, 12:11 AM
لما يخلص رمضان وتلاقى بعض الناس فرحنين انو خلاص خلص يبقى لازم نسأل ايه اللى بيحصل دا ؟؟

لما يخلص رمضان ومتحسش بتغيير فى نفسك او فى غيرك يبقى لازم نسأل ايه اللى بييحصل دا ؟؟

لما ياجى العيد وتلاقى ناس لسه شايله من بعضيها يبقى لازم نسأل ايه اللى بيحصل دا

لما ياجى العيد ومتخدش عيديه يبقى لازم نسال ايه اللى بيحصل دا ؟؟

ههههه امال ايه دى من السنه للسنه

اسعدنى مروركم ..... تقبلو تحياتى

. ahmed-gamal
21-08-2012, 12:18 AM
انا فى يوم العيد الصبح وانا ةماشى مع زمايلى فى مدينة منوف المهم لقينا ولد ضايق بنت فالبنت طلعتله مطوة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مطوة يا عالم لما بنت تطلع لواد مطوة يبقى لازن نسال ايه اللى بيحصل دا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

smsmzeros
29-08-2012, 01:28 AM
مطوه وبنت هههههههه جمييييل ربا يستر على اللى جاى
ميرسى لمرورك

smsmzeros
29-08-2012, 01:34 AM
لما تشوف الغدر من كل الناس يبقى لازم تسأل ايه اللى بيحصل دا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لما تنزل السوق وتشوف ايه وضع البلد لازم تسأل اي للى بيحصل دا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لما تلاقى الغلابه حقهم مهضوم يبقى لازم تسأل ايه اللى بيحصل دا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لما تلاقى مخدرات واسلحه وبنات ليل مليين البلد يبقى لازم تسأل ايه اللى بيحصل دا ؟؟؟؟؟؟

تقبلو تحياااااتى ............ يتبع

asmaa232
29-08-2012, 11:40 AM
لما تلاقى ناس كانوا قريبين منك اوى بيبيعوا مبادئهم دا إذا كان عندهم مبادئ أصلا وبيعملوا أى حاجة عشان بس يرضوا شهواتهم وبيبانوا قدام الناس أكتر ناس محترمين ومحبوبين كمان يبقى لازم تسأل اى اللى بيحصل دا

asmaa232
29-08-2012, 11:43 AM
انا فى يوم العيد الصبح وانا ةماشى مع زمايلى فى مدينة منوف المهم لقينا ولد ضايق بنت فالبنت طلعتله مطوة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مطوة يا عالم لما بنت تطلع لواد مطوة يبقى لازن نسال ايه اللى بيحصل دا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا طبعا رأيى انها اتصرفت صح جداااااا امال كانت تستنى يعنى لما يعمل فيها حاجة ولا اى ؟

. ahmed-gamal
29-08-2012, 11:58 AM
لا طبعا رأيى انها اتصرفت صح جداااااا امال كانت تستنى يعنى لما يعمل فيها حاجة ولا اى ؟

بس مش لدرجة مطواة يعنى كان يبقى ليها رده فعل تانية غير المطواة !!!!!!!!

Hager Adel
29-08-2012, 12:03 PM
البنت اللى طلعت المطواه دى بجد بحييها على شجاعتها
ما لو الولاد بطلوا الحركات بتاعتهم دى مكنتش هتعمل كدا اكيد كانت بتحافظ على نفسها وتدافع عنها
ايا كانت وسيله الدفاع بقى :d

ahmad khalid
29-08-2012, 12:21 PM
هو طبعا المطواة غلط بس هيا المفروض تخوفه بيها بس مش حاجة تانية

asmaa232
29-08-2012, 10:25 PM

رد فعل تانى يعنى هتشتمه مثلا ولا اى
الولد مش بيخاف غير م الحاجات العملية فعلا زى المطوة وكدا وبعدين فعلا هيا بتخوفه مش هتعمل بيها حاجة يعنى

don't ask me
30-08-2012, 01:00 AM
لما الحزن يسيطر ع الانسان ويبقى بعيد عن ربنا لازم نقووول ايه الى بيحصل داااا......؟

لما الانسان يتكبر ع خلق الله وونقول من تواضع لله رفعه ويستهون يكلام لازم نقول ايه الى بيحصل داااااااااا...؟

لما الانسان يعاكس بنت علشان لانه بيحب يعمل كدا لازم نقول ايه الى بيحصل دااااااااااااا.......؟

لما الانسان يستغل الناس من اجل اى شئ ... لازم نقوووول ايه الى بيحصل داااا.......؟

لما نلاقى الدنيا فيها الخيانه وموووت الضمير حاجه طبيبعيه لازم نقووول ايه الى بيحصل دااااااااااا.......؟

لما نلافى نفسنا مش متعاونين مع بعض ومش حاطين ايدنا ف ايد بعض لازم نقوول ايه الى بيحصل دااا .....؟

لما نحاول نحلم وتيجى حاجه صغيره وتوقفنا عن الحلم واحنا نيأس ونقول مش هنكمل ... لازم نقووول ايه الى بيحصل دا .......؟

شكرا

bright stars
30-08-2012, 02:50 AM
لما تشوف الموت قدام عنيك وتلاقي ناس تانيه بتضحك تقول ايه اللي بيحصل ده؟

لما تفقد شخص غالي عليك للابد لازم تقول ايه اللي بيحصل ده؟
لما تحس ان حياتك كلها غلط وتندم علي كل اللي فيها لازم اقول ايه اللي كان بيحصل ده؟

لما تشوف ام قلبها بيتقطع والأب اللي رمز القوه اضعف من الطفل وانت واقف متقدرش تعملهم حاجه لازم اقول ايه اللي بيحصل ده؟

يارب ارحمنا جميعا

SUNLIGHT00097
30-08-2012, 03:40 PM
انا كنت فى فرح بتاع قرايب لينا المهم انا قاعده عالكرسى ومش راضيه اقوم جوز خالتى قلى لازم تقومى المهم قومت ورحت عند العروسه الاقيلكم ايه واحده الله واعلم هى مين بترقص مع واحد برضه معرفوش واكنه اخوها قلت يمكن اخوها فعلا لقيت الولد ده بيرقص مع واحده تانيه قلت مش معقول يكون اخو كل اللى فى القاعه وحتى لو اخوهم يرقص معاهم ازاى كده قدام الناس ساعتها بصراحه قولت ايه اللى بيحصل ده

المتفائله...
30-08-2012, 05:35 PM
لما نلاقى واحد بيضرب امه علشان يرضى مراته يبقى لازم نسال نفسنا ايه اللى بيحصل ده؟
لما نلاقى بنت طالعة من بيتهم لبسة لبس هيتفرتك عليها وتنصحها تقولك ماما شفتنى قبل ما انزل يبقى لازم نسال نفسنا ايه اللى بيحصل ده؟
لما واحد ناجح فى عمله طالع عليه اشاعات كد كدة يبقى لازم نسال نفسنا ايه اللى بيحصل ده؟

المتفائله...
30-08-2012, 05:40 PM
البنت اللى طلعت المطواه دى بجد بحييها على شجاعتها
ما لو الولاد بطلوا الحركات بتاعتهم دى مكنتش هتعمل كدا اكيد كانت بتحافظ على نفسها وتدافع عنها
ايا كانت وسيله الدفاع بقى :d

اتفق معكى بشدة

smsmzeros
31-08-2012, 10:49 PM
لما تشوف الاطفال المشردين فالشوارع يبقى لازم تسأل ايه اللى بيحصل دا

ولما تشوف معاهم بنات صغيرين بتستغرب اكتر وبتسال برضو ايه اللى بيحصل دا

لما تشوف التكاتك مليه الشوارع ولما بتشوف مشاكلهم بتسأل ايه اللى بيحصل دا

اسعدنى مروركم
تقبلو تحياتى ...... يتبع ان شاء الله

smsmzeros
03-09-2012, 05:31 PM
لما تشوف الناس اللى عايشين مع البهايم ومع الزباله ومع المجارى يبقى لازم نسأل ايه اللى بيحصل
لما تشوف العيال الضغيرين بيحاولو يقلدو الكبار وحتى فالافعال خخاطئه يبقى لازم نسأل ايهاللى بيحصل
لما تشوف العيال بيعملو حركات المصارعه فبعضيهم بيقى لازم نسأل ايه اللى بيحصل دا
.
.
.تقبلو تحياتى .... يتبع ان شاء الله