مشاهدة النسخة كاملة : الحــــب

l7n_el7ya
15-08-2012, 02:30 PM
هل ممكن حد يحب حد اكبر منه بسنه واحده ؟؟
دلوقتى يا جماعه انا عندى مشكله انا بحب واحده ومشكلتى انى انسان عقلانى جدا
لما احب واحده يبقى لازم احبها بصدق ولازم احبها وانا حاطط ف خيالى انها لازم تكون ليه مش بعرف اضحك ع نفسى واعيش ف اوهامــــــــــ
ممكن تكون ف علاقه بين بنت وولد الولد اكبر م البنت بسنه واحده
ياريتك ردك عشان هيفيدنى ضرورى عشان انا خايف اكون بضحك ع نفسى وعايش ف اوهام وهيه عمرها ما هتكون ليه بسبب الظروف ؟؟؟؟؟ :mad:

Pro Saher Abdel-Aziz
15-08-2012, 03:04 PM
اولا هذا ليس القسم المناسب بكل تأكيد
ثانيا يبدو انه لا يوجد قسم اخر مناسب ايضا:d
ثالثا انت لم توضح عمرك
والعمر هو الاساس فى اى علاقة ناجحة

l7n_el7ya
15-08-2012, 03:13 PM
اولا انا داخل اولى هندسه السنه دى ثانيا القسم اسمه اجتماعيات طالب يعنى كل ما يخص امور الطالب وما يفكر فيه ؟؟؟؟؟؟؟

مناجاةُ النجاةَََِ
15-08-2012, 03:21 PM
عادي ع فكرة انك تحب واحدة اكبر منك .. الرسول صلي الله عليه و سلم سنه كان اصغر من السيدة خديجة رضي الله عنها
لكن ف الوطن العربي الموضوع بيبقا مش مقبول الي حد ما و كلام كدا.. بس متنساش ان عندك " رب " بيده مقاليد الامور
يعني ممكن تكون ليك ف الاخر .. و لو قدر الله كنت متواصل معاها يبقا سيبهااااااا ايوة سيبها .. " من ترك شيئا لله عوضه خيراً منه " .. و من يتق الله يجعل له مخرجا .. تمام؟؟
و املا قلبك بحب الله بحب الله بحب الله .. خليك عارف ان ربنا بيغير ع عبده و ميحبش يشوف غير " الله " ف قلبه .. و لو قدر الله كنتوا ماشيين مع بعض بعلم اهلكوا او لا يبقا اقطعوا العلاقة دي لحد ما ييجي الوقت المناسب انك تتقدملها .. و خليك عارف ان انت بتعمل كدا عشان " الله " عشان هو اغلي من اي حاجة .. ربنا يرزقك الحب الحلال و الزوجة الصالحة و سائر شباب المسلمين

مريم السباعى.
15-08-2012, 03:36 PM
بص انا شايفة انكم لو متفقين يبقى السن مش مشكلة لان الموضوع دة ليه عوامل كتير يعنى اه ممكن تكون اكبر منك سنة لكن مثلا الى يشفكو جمب بعض يحس انك انت الى اكبر منها وكمان اهم حاجة عقلكو مع بعض ايه احساسك ايه دى حاجىة
الحاجة الاهم بقا من كللللللللللللللللل دة هو انت مستعد دلوقتى انت وهى لزواج ولا نو
لو كان لا يبقى اكبر او اصغر مينفعش يبقى فى علاقة خالص دلوقتى
وكمان انت برضه تعتبر لسة كاسن يا ما حتشوف وداخل كمان على جامعةفمينفعش بسرعة تربط نفسك بعلاقه خصوصا ان كلامك باين عليه انك متوتر او قلقان من جواك لموضوع كله فحسن تقطع اى موضوع دلوقتى لحد مربنا يفتح عليك وتكون جاهز لزواج وبعيدها تبقى تشوف واهم حتاجة برضه انك تكلم معاها بصراحة انكم لازم تبعدو لسبيبن
1_تكون كونت نفسك وقادر على الزواج لان طبعا علقتكو دلوقتى لا تجوز شرعا
2_تكون قدرت تتاكد من مشاعرك وخبرتك فى الحياة والقدرة على التفكير بتروى والاختيار تكون زادت

واخيرا اياك حاجتين انك تحسسها ان فى الفترة دى حتبقى فترة مؤقتة لا قلها احنا لازم نبعد دلوقتى علشان البسبن دول الزواج وكال واحد يكون اتكد من مشاعره علشان برضه متعلقهاش معاك يمكن يكون فى ناس بتتقدملها او شئ من هذا القبيل
ارجو اكون افادتك وربنا يوفقك ان شاء الله