مشاهدة النسخة كاملة : حصرى :المؤتمر الصحفى لوزير التربية والتعليم اليوم 6-9

mohammed4405
06-09-2012, 02:01 PM
فى المؤتمر الصحفى لوزير التربية والتعليم
والذى قال فيه انه سيتحدث عن بداية الدراسة وما وصل اليه موضوع الكادر الذى يعتبر لا قيمة له ولا يحقق ما عمل من اجله بعد احتسابه من ال 200% حوافز وعدم اعتباره كادر خاص للمعلمين لا ينطوى تحت اى حوافز

فاجاء الوزير الجميع بالحديث عن التشدد فى الوزارة لمواجهة الاضراب وعدم السماح لجنزرة المدارس و المديريات التلعيمية

وعدم التحدث نهائيا عن الكادر للمعلمين

مما يعكس تشويه صورة مطالب المعلمين وتحريض ليس فقط اولياء الامور بل وايضا الداخلية وتصوير المعلم بالبلطجى الذى يستخدم الجنازير وهذا توقع لم يحدث وانما يعكس تصور الوزير وما يريد ان يعكسه للناس

كما ان التحدث عن الاضراب ومواجهته وعدم عرض قرارات عن الكادر
يؤكد انه لا اصلاح للكادر

والا لو كان هناك اصلاح للكادر فلن يكون هناك اضراب ولا حاجة للمدرسين للاضراب
ومن ثم مواجهته

سميرعماره
06-09-2012, 03:15 PM
بيفكرنى برجال مبارك

ايمن69
06-09-2012, 03:34 PM
اضراب اضراب حتي تحقيق المطالب العادلة

ahmadmosa
06-09-2012, 05:06 PM
كان نفسي أرد على حضرتك ..... بس الكلام ملوش فايدة .. الصمت أفضل .

kabtenM1
06-09-2012, 05:11 PM
لابد من إعتذار الوزير لجموع المعلمين أولا ثم رحيله ثانيا لأنه معوق لبرنامج الثورة مصر 25 يناير

احمد 112233
06-09-2012, 05:13 PM
انا مدرس عارف مش بخش الفصل لية عشان انا مسئول عن
1-الاشراف على الفصول
2-الحكومة الاليكترونية وتشمل الطلاب والمعلمين والمبنى من حيث المعامل وحجرات التطوير والتدريب
3-الامن
4-الوحدة المنتجة والمقصف
5-اشراف الادوار
6-وحدة التدريب
7- الجودة وتشمل 9 مجالات
8-كل مجال للجودة يشمل عدد من مدرسى المدرسة
9-كل ما سبق مطلوب من المعلمين داخل المدرسة بجانب عملهم الاساسى وهو الشرح وهناك اشياء اخرى مطلوبة من المعلم داخل المدرسة
ولهذا المعلم من كثرة ضغط العمل المطلوب منة المشكلة عفى التعليم سوء ادارة وفقط

عروة بن الورد
06-09-2012, 06:00 PM
البعض من الجهلة يتصورون ان المعلمين عالة على المجتمع يأكلون ويشربون كما يشرب النعام وطبعا لا يعملون واقول لهم تعالوا افعلوا ما يفعل اى مدرس بطابشيره لمدة اسبوع واحد وخد مرتبه لمدة شهر وبعدين ابقى قابلينى لو عمتلها تانى واللى مايعرفش يقول عدس ونحن للأسف بلد الكلام
لا سبيل إلا بانتزاع الحق من اعين الكل
لا سبيل إلا الاضراب وليت قومى يعلمون وعجبى

sheer2010
06-09-2012, 06:02 PM
الاخ /محمود مخيمر المتأخون

هيه مطالب مشروعة ولا لأ

EhabFathi
06-09-2012, 06:04 PM
الآن أصبح لنا مطلب رئيسي يسبق تحسين أوضاع المعلم المادية وهو إقالة الوزير الفاشل الجهول

elsaidsabet
06-09-2012, 06:22 PM
اخى العزيز الذى يصف المعلمين بالجشع والفشل التربية تأتى من البيت ثم المعلم فإذا كان الاب لايفقة شيئ فإن اولادة سيصبحون مثلة ثانيا ماذا سيفعل المعلم فى فصل بة 80طالب اخى العزيز قبل ان تتحدث عن الفشل والمستوى التعليمى انظر لحق المعلم قبل ان تنظر لحقك المعلم الى بتصفة بالفشل تخرج من تحت يدة دكاترة ومهندسين
اى ليس العيب فى المدرس بل هناك منظومة هى :- الطالب + المعلم + الاسرة + الراحة النفسية للطالب والمعلم = تخرج طالب جيد لكن المنظومة لدينا تسير بالعكس ليست هناك عيشة طيبة للمعلم وكل شيئى فوق دماغ المعلم فلماذا كل هذا الظلم لنا من وزير فاشل لنقابة ليس لها مثيل من اولياء امور كل اب عايز يرمى مشاكلة فوق العلم وحسبى الله نعم الوكيل فى كل من يتهمنا بالتقصير وهو ليدرى المعاناة التى نعمل بها

صفاء عزمى
06-09-2012, 06:34 PM
من يصف مرسى وحكومتة بالفشل واحد من إثنين: لايعرف الألف من كوز الذرة أو فل كبيييييييير أنا كولي أمر عندي أبناء فى مراحل التعليم المختلفة أقول عندما تؤدى ما عليك من واجبات بعدها طالب بحقوقك كيف يطالب المعلم بالكادر وزيادة الحوافز والمرتبات وهو لايشرح ولايدخل الفصل أحيانا كثيرة ووسط هذا الكم من الدروس الخصوصية ومستوى التعليم الهابط علميا وسلوكيا فماذا يكون الرد على هؤلاء إلا فى كلمة واحدة حسبنا الله ونعم الوكىل الله لابارك فى مليم ولاصحة ولا علم هو حسبنا ونعم الوكىل
اسف لا تعمم في مدرسين حرام يكون معلمين مثل اي وسط اخر
التعميم مرفوض

على محمد مفتاح
06-09-2012, 06:56 PM
الى الاستاذ عصام مخيمر كنت عايز ارد على حضرتك وخسرة كلمة حضرتك كان نفسى اعرف انت يتشتغل اية وحلال فيك الدروس لاولادك وحسبنا الله ونعم الوكيل فى امثالك والله انا عندى احساس انت وامثالك مندسين فى هذا المنتدى لاجهاض حقوق المعلمين لصالح وزير ونقيب اعداء المعلمين وشكرا

استاذ مظلوم
06-09-2012, 07:13 PM
العقلية المصرية في القيادة لن تتغير نفس الفكر المحبط كلام رهيب

الشعب قام بالثورة عشان الجيش والشرطة تتحسن مرتباتهم ومعيشتهم وزيادات كل شوية

طيب

احنا كمان فئة من فئات المجتمع لكن متجاهلينا فعلا بطريقة مستفزة

دلوقتي مش حنقعد نقول الفلول والفول إلي معترض طيب يقول لنا امارة عن تحسن حال المعلم

مفيش !!!!!!!!!!!!!!!

بردة مهاتية زي ايام مبارك صراحة

sif salem
06-09-2012, 08:14 PM
من يصف مرسى وحكومتة بالفشل واحد من إثنين: لايعرف الألف من كوز الذرة أو فل كبيييييييير أنا كولي أمر عندي أبناء فى مراحل التعليم المختلفة أقول عندما تؤدى ما عليك من واجبات بعدها طالب بحقوقك كيف يطالب المعلم بالكادر وزيادة الحوافز والمرتبات وهو لايشرح ولايدخل الفصل أحيانا كثيرة ووسط هذا الكم من الدروس الخصوصية ومستوى التعليم الهابط علميا وسلوكيا فماذا يكون الرد على هؤلاء إلا فى كلمة واحدة حسبنا الله ونعم الوكىل الله لابارك فى مليم ولاصحة ولا علم هو حسبنا ونعم الوكىل
بمناسبة الدعاء بتاعك
اذكرك
وما دعاء الظالمين

نورالعسل
06-09-2012, 08:19 PM
وزير عاوز ثورة على المعلم

نورالعسل
06-09-2012, 08:20 PM
اضراب اضراب

موفاسا سيمبا
06-09-2012, 08:35 PM
البعض من الجهلة يتصورون ان المعلمين عالة على المجتمع يأكلون ويشربون كما يشرب النعام وطبعا لا يعملون واقول لهم تعالوا افعلوا ما يفعل اى مدرس بطابشيره لمدة اسبوع واحد وخد مرتبه لمدة شهر وبعدين ابقى قابلينى لو عمتلها تانى واللى مايعرفش يقول عدس ونحن للأسف بلد الكلام
لا سبيل إلا بانتزاع الحق من اعين الكل
لا سبيل إلا الاضراب وليت قومى يعلمون وعجبى

hopa_amer
06-09-2012, 08:40 PM
يا عم ولى الامر المحترم
اولا فئات قليلة من المعلمين هم اصحاب الدروس الخصوصية
انظر الى معلمى الحاسب والتربية الفنية والزراعية والقومية
انظر الى ثلث ممعلمى مصر تقريبا يعملون فى التعليم الفنى الزراعى والتجارى والصناعى وفيها الدروس الخصوصية منعدمة
ثانيا يا سيدى ولى الامر انت قادر تدفع دروس لاولادك مع انك بتشتكى المعلمين يا سيدى مش لاقيين يجيبولهم ملابس مش دروس
ارحموا معلمى مصر يا اولياء الامور وعجبى

حاتم مهدى محمود
06-09-2012, 08:57 PM
كنت أعتبر أن حسين كامل بهاء الدين هو أقذر وأحط وزير للتعليم ولكن هذا الوزير أراد أن يدخل التاريخ وينافس حسين كامل في القذارة والانحطاط
أتفق معك فى الرأى
الوزراء اتخبلوا ووزير التعليم معهم

الشبح 10
06-09-2012, 09:16 PM
7"]لازم يبقى فاشل مش بدبلوم أوعى من السويسة ياابن الكلب .......[/size]

alaa galal
06-09-2012, 09:39 PM

يا أستاذى الفاضل العقل والمنطق فى العالم أجمع ينصان على إعطاء أى إنسان حقه كاملا غير منقوص ثم محاسبته حسابا كاملا غير منقوص أيضا

بالله عليكم أين العقوووووووووووووووووووووووول ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

أحمد وإسلام أشرف صقر
06-09-2012, 09:59 PM
هذا الولى الذي يتحدث عن الدروس وان المعلم لا يراعي ضميره ولا يعمل أقول له أنت وامثالك لا تفقهون شيئا عن المعلمين والعمل بالتدريس فهو حاقد على المعلم وانا أقول له بصدق والله لو أنت موظف باى وظيفة أنا مستعد أن يتم البدل بيني وبينك فورا لأنه :
ليس كل معلم يعطي دروسا خصوصية فهناك من المعلمين من يعمل في مجال آخر بعد العمل لمواجهة متاعب الحياة
هل ترضي ايها الولى أمر أن تهان وتختبر بامتحان يلاحظ عليك من هم أقل منك علما وثقافة وأنت كالتلميذ أمامه
هل تسهر على التصحيح حتى منتصف الليل وما بالك بالمعلمة التى تترك أولادها وبيتها من اجل اولادك
يا أخي الفاضل اتق الله فليس كل المعلمين سواء ولا تلقى اللوم على الجميع
وأخيرا أرتضي ضميرك وتقول الصراحة كم مرتبك الحقيقي ومدة عملك بالله عليك وأنا مستعد أن أصدقك الحديث

عصام النقيب
06-09-2012, 10:26 PM
قل للوزير كان زمان فى عهد الفساد ولن يستطيع ارهاب المعلمين وانت يا حلونى من الكذبين امثال الاخوان اللى بحركهم المرشد فمعنا يا اخوانى المعلمين الشرفاء فى الاضراب العام حتى نستطيع تنفيذ مطالبنا مثل اساتذة الجامعة

محمد رجب خليف
06-09-2012, 10:41 PM
السلام عليكم
والله انا استبشرت خير بالريس مرسي علشان كده اديتله صوتى في الانتخابات والاعادة كمان ولاكن الظاهر كده انه مش ناوي يطبق العدل والاسلام على الكل فين التحرك السريع الملموس فى اهم قضية وهى قضية المرتبات البلد ماضعتش اللى بسبب المرتبات الحكومية التى تدفع للتسول والرشوة والله العظيم لو كنت مكان مرسي كنت وقفت البلد على رجليها نفس النظام القديم ونفس اسلوب التفكير اسف لمن الاسلوب ده اسلوب العاجزين وبعدين لى واحد شغال وبيقبض حلو من الحكومة الظالمة دى يلعن ويسب في المدرسين لية طب روح ودى ابنك مدرسة خاصة و استريح من المعلمين شوف بقى هتدفع كام وبعدين شرعاً ماينفعش انت تأخد ميه وانا اخد عشرين مثلا عارف ليه انااسد مكانك فى اى وظيفة وانتى ما تسدش واتحداك احنا معلمين ربنا خلقنا بصفات خاصة اما كل البشر ما يمتلكوش صفات المعلمين احنا ممكن نرفع اى وهحد منا ونخليه الرئيس وبكرة هتشوفوا الموعد قادم ان شاء الله وساعتها هنربيكم كويس اوي

محمد رجب خليف
06-09-2012, 10:53 PM
السلام عليكم
والله انا استبشرت خير بالريس مرسي علشان كده اديتله صوتى في الانتخابات والاعادة كمان ولاكن الظاهر كده انه مش ناوي يطبق العدل والاسلام على الكل فين التحرك السريع الملموس فى اهم قضية وهى قضية المرتبات البلد ماضعتش اللى بسبب المرتبات الحكومية التى تدفع للتسول والرشوة والله العظيم لو كنت مكان مرسي كنت وقفت البلد على رجليها نفس النظام القديم ونفس اسلوب التفكير اسف لكن الاسلوب ده اسلوب العاجزين وبعدين لى واحد شغال وبيقبض حلو من الحكومة الظالمة دى يلعن ويسب في المدرسين لية طب روح ودى ابنك مدرسة خاصة و استريح من المعلمين شوف بقى هتدفع كام وبعدين شرعاً ماينفعش انت تأخد ميه وانا اخد عشرين مثلا عارف ليه انا اسد مكانك فى اى وظيفة وانتى ما تسدش واتحداك احنا معلمين ربنا خلقنا بصفات خاصة اما كل البشر ما يمتلكوش صفات المعلمين احنا ممكن نرفع اى وهحد منا ونخليه الرئيس وبكرة هتشوفوا الموعد قادم ان شاء الله وساعتها هنربيكم كويس اوي يا ريس مرسي الرئيس القادم ان شاء الله هيكون من المعلمين وهنعلم كل واحد ايه حجمه يحيا الرئيس المعلم الذي سيرعب الكل انه مشروع المعلمين القادم ويجب عليهم تبنيه

جورج م
06-09-2012, 10:56 PM
عجبا للرئيس المؤمن الذي انتفض لرد كرامة إلهام شاهين
ولم يحرك ساكنا ليرد الظلم التاريخي الواقع على المعلمين