مشاهدة النسخة كاملة : اية مجال عمل العلاج الطبيعى

اموولة
06-09-2012, 02:41 PM
اناعايزة اعرف اية دور العلاج الطبيعى يعنى تدليك وتمرينات واية مجالات العمل

sersan
06-09-2012, 03:00 PM
مجال العمل دكتور ( أخصائي علاج طبيعي ) .. و في تخصصات كتير ( أطفال - باطنة - نساء - عظام - مخ و أعصاب )

دكتورة/نورهان
06-09-2012, 03:05 PM
لا تمرينات اية دى جزء صغير من الى بنعملة يعنى دكتور العلاج الطبيعى بيعتمد على الاجهزة بردوا والدوا لية شغل كتييييييييير اوى

Nada_Mohsen
06-09-2012, 04:51 PM
تدليك ده أصلا جزء صغير جدا جدا من العلاج و أغلب الوقت لا يستخدم

مجال العلاج الطبيعى و دوره حضرتك ممكن تقرى أكتر فى الموضوع ده
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=457273

Nada_Mohsen
06-09-2012, 04:55 PM
اللقب ....دكتور
الدرجة بتبقى أخصائى و بعد فترة أستيشارى يعنى اللى هى حضرتك ممكن تلاقى خريج بشرى بيبقى ممار عام بعدها بكتير ياخد درجة أخصائى و بعدها بأكتر ياخد استشارى
احنا زى اسنان مثلا بنطلع أخصائيين لأننا بنبقى متخصصين أساسا فى كليتنا فى مجالنا سواء إحنا فى العلاج الطبيعى أو أسنان فى الأسنان :)

أقسامنا حاليا فى الكلية جامعة القاهرة فى اقسام عظام و باطنة و نسا و جراحة و حروق و أطفال
فى جامعة خاصة فتحت قسم جلدية

دورنا هو معالجة المريض طبعا زى الدكاترة كلهم :)
تعاملنا مع المريض إحنا أكتر تخصص بيقعد معاه المريض فترة طويلة بحكم طول او قصر مدة العلاج
طرق العلاج بقى و الكلام ده ديه دراسة أربع سنين و هاتبقى خمسة و كمان بعدهم امتياز و بعدهم دراسات فى منهم هايبقى إلزامى عشان دخول النقابة فأكيد مقدرش أشرحهم كلهم فى بوست
لكن اللينك اللى حطيته لحضرتك فى الأول فيها كلام عن العلاج الطبيعى عامة

دكتور كريم الزعيقي
19-09-2012, 10:16 AM
:mad::mad:اللقب ....دكتور
الدرجة بتبقى أخصائى و بعد فترة أستيشارى يعنى اللى هى حضرتك ممكن تلاقى خريج بشرى بيبقى ممار عام بعدها بكتير ياخد درجة أخصائى و بعدها بأكتر ياخد استشارى
احنا زى اسنان مثلا بنطلع أخصائيين لأننا بنبقى متخصصين أساسا فى كليتنا فى مجالنا سواء إحنا فى العلاج الطبيعى أو أسنان فى الأسنان :)

أقسامنا حاليا فى الكلية جامعة القاهرة فى اقسام عظام و باطنة و نسا و جراحة و حروق و أطفال
فى جامعة خاصة فتحت قسم جلدية
اسم الجامعة الخاصة اللي فاتحة القسم دة اية بقي لو سمحت

دورنا هو معالجة المريض طبعا زى الدكاترة كلهم :)
تعاملنا مع المريض إحنا أكتر تخصص بيقعد معاه المريض فترة طويلة بحكم طول او قصر مدة العلاج
طرق العلاج بقى و الكلام ده ديه دراسة أربع سنين و هاتبقى خمسة و كمان بعدهم امتياز و بعدهم دراسات فى منهم هايبقى إلزامى عشان دخول النقابة فأكيد مقدرش أشرحهم كلهم فى بوست
لكن اللينك اللى حطيته لحضرتك فى الأول فيها كلام عن العلاج الطبيعى عامة

Nada_Mohsen
19-09-2012, 12:35 PM
أولا أنا مش فاهمة حضرتك مضايق من أيه فى ردى؟؟؟؟

و كل اللى فهمته إن حضرتك كاتب زيادة ع ردة بتسأل ع الجامعة الخاصة اللى عملت قسم جلدية
مش عارفة ده هايفرق مع حضرتك فى أيه
المعلومة ديه انا جايباها من دكاترة كبار و من النقابة لكن مش متذكرة أسم الجامعة و مرضيتش أكتبه غير و أنا متأكدة مية المية عشان مبقولش كلام و انا مش متأكدة منه
و أساسا فى باقى الكليات بتاعتنا قسم الجلدية موجود لكن تبع جراحة و حروق و لينا دور كبير أوى فى قسم الجلدية أنا عن نفسى لسا أهه فى بداية تانية و السنة اللى فاتت خدنا كذا مرض بيبقى من ال indications لأستخدام طرق علاج معينة أساسية و كبيرة فى شغلنا و ديه بقى بتهيألى لو حضرتك عايز التفصيل فيها يبقى الأسهل تحضر معانا فى الكلية أو تشترى الكتب و تقراها لأن بالتلخيص تحتاج بتاع 5 مواضيع منفصلة
او حضرتك تدور ع النت لو تحب

و عشان حضرتك متضايقش أنا حاليا بدور فى مواقع التلات جامعات الخاصة اللى فيهم كلية علاج طبيعى و إن شاء الله لما أوصل لأقسام الكليات هابقى أكتب لحضرتك أنهى جامعة :)

Nada_Mohsen
19-09-2012, 12:52 PM
تصدق أنا بقالى زمن بحاول أجيب الأقسام بتاعت الكلية فى الجامعات الخاصة معرفتش :)
و الحمد لله لأول مرة عرفت أوصل لأقسام كليتين منهم و واحدة منهم طلع فيها قسم الجلدية و الحمد لله :)

هى جامعة فاروس اللى فى أسكندرية
و ده لينك الأقسام حضرتك هاتلاقى أخر قسم أسمه
Physical Therapy for Integumentary-PTITG
هو ده القسم :)

http://www.pua.edu.eg/Page.aspx?Page=Faculties-%3EPhysical+Therapy-%3EDepartments