مشاهدة النسخة كاملة : فتح معمل تحاليل من كليه الزراعه

mr/Guirguis George
03-10-2012, 08:48 PM
انا سمعت ان ممكن واحد يفتح معمل تحاليل من كلية الزراعه يدخل اى قسم ويختار مواد ايه وبعد كده يعمل دبلومه ازاى ارجو الافاده للاهميه

دكتورة/نورهان
04-10-2012, 03:01 PM
انت بتتدخل قسم كيميا وبعدين تقدر اول ما تتخرج تشتغل فى معمل تحاليل واثناء ما انت بتشتغل فى المعمل تبقى بتعمل دبلومة تحاليل وبعد ما تخلصها تقدر تفتح معمل بس بترفع قضية سنة وبتكسبها واثناء دة بتكون بتشتغل فى معمل او مستشفى انا قريبى عمل كدة

mr/Guirguis George
04-10-2012, 03:21 PM
الف شكرا يا دكتوره

دكتورة/نورهان
04-10-2012, 04:49 PM
على اية انت تأمر

مسترسمير إبراهيم
05-10-2012, 11:51 PM
جزاكم الله كل خير

كيميائي طبي2011
09-10-2012, 04:33 PM
اصبحت الدراسات العليا (دبلومه -ماجستير -دكتوراه )في كليات العلوم قاصره علي خريجيين كليه علوم فقط
وبالتالي ميقدرشي خريج زراعه يتخصص في التحاليل

دكتورة/نورهان
09-10-2012, 09:15 PM
لا حضرتك يقدر يشتغل زميلتى فى زراعة وسالت فى نقابة العلمين مفيهاش مشاكل وانا متاكدة اسال كويس

mr/Guirguis George
11-10-2012, 02:10 AM
الف شكر ليكى على اهتمامك وانا اتأكدت من دكاترة تحاليل ودكاترة الكيما فى الكليه وكلامك مظبوط ميه فى الميه وشكرا ليكى مره تانى

دكتورة/نورهان
11-10-2012, 11:52 AM
العفو على اية يا دكتور ان شاء الله تبقى دكتور تحاليل كبير كدة وتفتح اكبر معمل تحاليل فى مصر بلتوفيق دايما

كيميائي طبي2011
12-10-2012, 01:37 PM
لا حضرتك يقدر يشتغل زميلتى فى زراعة وسالت فى نقابة العلمين مفيهاش مشاكل وانا متاكدة اسال كويس

زراعه غير تابعه لنقابه العلميين اصلا
ومايقدروش يتقيدو فيها نهائي من الاساس

كيميائي طبي2011
12-10-2012, 01:40 PM
الكليات التابعه لنقابه العلميين هم الحاصليين ع بكالوريوس علوم ومعادليين لبعض وهي كليات
العلوم -العلوم الطبية -الحاسبات

كيميائي طبي2011
12-10-2012, 01:42 PM
وحضرتك ممكن تسالي في شئون الدراسات العليا
عن ان خريجي زراعه يتم رفضهم في الدراسات العليا في كليات العلوم من السنه للي فاتت

دكتورة/نورهان
12-10-2012, 03:04 PM
ماشى بس يقدروا يفتحوا معامل ويشتغلوا فى التحاليل

كيميائي طبي2011
22-10-2012, 06:21 PM
ماشى بس يقدروا يفتحوا معامل ويشتغلوا فى التحاليل

ازاي يفتح معمل والقانون بيقول لازم دراسات عليا في التحاليل (دبلومه -ماجستير - دكتوراه )

mr/Guirguis George
23-10-2012, 01:41 PM
ازاي يفتح معمل والقانون بيقول لازم دراسات عليا في التحاليل (دبلومه -ماجستير - دكتوراه )

يا بيه بيفتح المعمل بعد ما يا خد دبلومه فى كلية العلوم ودا مكتوب فوق

كيميائي طبي2011
23-10-2012, 05:36 PM

يا بيه مانا بقولك كليات العلوم قافله الدبلومات علي زراعه

mr/Guirguis George
24-10-2012, 03:02 AM

بص حضرتك روح كلية الزراعه جامعة القاهره وادخل قسم الكيمياء هتلاقى الكلام دا مكتوب ولو سألت دكتور كيميا هيقولك نفس الكلام

ozza
13-11-2012, 09:34 PM
اصبحت الدراسات العليا (دبلومه -ماجستير -دكتوراه )في كليات العلوم قاصره علي خريجيين كليه علوم فقط
وبالتالي ميقدرشي خريج زراعه يتخصص في التحاليل
انا اسف بس هو دا اللي انا شايفه كويس
بتوع العلوم وخصوصا الطلبة والخريجين بيحقدوا على بتوع زراعة اساسا ومش عايزين حد ياخد منهم الميزة دي من واقع تجربتي معاهم
وبعدين اطباء التحاليل كمان بيحقدوا على بتوع العلوم علشان عندهم الميزة دي برضه
مش عارف الناس بتقفل على بعض ليه هو فيه حد هياخد رزق حد والشاطر والمجتهد هو اللي بينجح مش بتاع زراعة وبتاع علوم ولا بتاع بتنجان حتى
على قكرة بل جيتس صاحب شركة ميكروسوفت لم يكمل تعليمه وفاتح اكبر شركة برمجيات في العالم كله وممعهوش علوم ولا هندسة
والعالم كله يعترف بخريج الزراعة انه يتخصص في الميكروبيولوجي بحكم دراسته للنبات والكيمياء
ويقدر يمارس مهنة التحاليل الطبية بكفاءة عالية وموجود نمازج مشرفة في معامل مصر الكبرى
بس هنقول ايه للمصريين اللي بيقفلوا على بعض

mr/Guirguis George
14-11-2012, 01:55 PM
انا اسف بس هو دا اللي انا شايفه كويس
بتوع العلوم وخصوصا الطلبة والخريجين بيحقدوا على بتوع زراعة اساسا ومش عايزين حد ياخد منهم الميزة دي من واقع تجربتي معاهم
وبعدين اطباء التحاليل كمان بيحقدوا على بتوع العلوم علشان عندهم الميزة دي برضه
مش عارف الناس بتقفل على بعض ليه هو فيه حد هياخد رزق حد والشاطر والمجتهد هو اللي بينجح مش بتاع زراعة وبتاع علوم ولا بتاع بتنجان حتى
على قكرة بل جيتس صاحب شركة ميكروسوفت لم يكمل تعليمه وفاتح اكبر شركة برمجيات في العالم كله وممعهوش علوم ولا هندسة
والعالم كله يعترف بخريج الزراعة انه يتخصص في الميكروبيولوجي بحكم دراسته للنبات والكيمياء
ويقدر يمارس مهنة التحاليل الطبية بكفاءة عالية وموجود نمازج مشرفة في معامل مصر الكبرى
بس هنقول ايه للمصريين اللي بيقفلوا على بعض
حضرتك عندك حق فى معظم كلامك
مش مهم اكون خريج ايه
المهم انى اتميز فى مجالى
بس عايز اسأل سؤال
المفروض ان اللى عايز يعمل دا يتخصص فى الميكروبيولوجى ولا كيمياء

DMH1001
09-01-2013, 01:33 PM
سؤال معلش:
أنا خريج معهد شعبة معامل
وعايز أكمل دراسة عشان أفتح معمل
ايه الكليات الي ممكن أدخلها
أنا عارف إن فيه كليات خاص
بس دي بتبدأ زيك زي الثانوي ومكلفة جدا
.
.
.
هل ممكن أدخل زراعة تعليم مفتوح ؟
يا رب حد يفيدني

شكرا... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Dr norhan
16-01-2013, 12:08 AM
فى علوم طبية ب 7500 جنية ف جامعة 6 اكتوبر ومصر

DMH1001
19-01-2013, 09:21 PM
فى علوم طبية ب 7500 جنية ف جامعة 6 اكتوبر ومصر

>>>
شكرا على الرد...
طاب حأدخل زي بتوع ثانوية عامة ولا حدخل على سنة تانية؟؟؟

Dr norhan
20-01-2013, 05:31 PM
>>>
شكرا على الرد...
طاب حأدخل زي بتوع ثانوية عامة ولا حدخل على سنة تانية؟؟؟

لا هتتدخل من الاول لان التخصص اساسا بيبقى من الترم التانى فى سنة تانية او تالتة فهضطر تتدخل من اول سنة وهى ٥ سنين ٤ وسنة امتياز وبتتخرج دكتور تحاليل او اشعة حسب رغبتك

Dr norhan
28-04-2013, 01:11 PM
يا جماعة فى دلوقتى نقابة اسمها نقابة اخصائيين التحاليل الطبية دى بتتضم 6 فئات من الى بتطلع دكاترة اخصائين تحاليل وهما الزراعة والعلوم والصيدلة وبيطرى وبشرى وعلوم طبية وكلية طب بشرى وعلوم طبية هما بس الى بيشتغلوا فى كل اقسام التحاليل الطبية لكن الباقى قسمين او اكثر لكن مش كل الاقسام لكن زراعة بردوا يقدروا يشتغلوا تحاليل بس مش متخصصين زى علوم طبية ودى مش زى علوم العادية دى كلية طب تطبيقى متخصصين بيدرسوا كذة سنة طب مختبرات وكل حاجة فية فهما وطب بشرى بس الى ليهم كل الاقسام يشتغلوا فيها لكن الباقى لا مش كل الاقسام فى التحاليل بالتوفيق للجميع

mr/Guirguis George
28-04-2013, 06:49 PM
يا جماعة فى دلوقتى نقابة اسمها نقابة اخصائيين التحاليل الطبية دى بتتضم 6 فئات من الى بتطلع دكاترة اخصائين تحاليل وهما الزراعة والعلوم والصيدلة وبيطرى وبشرى وعلوم طبية وكلية طب بشرى وعلوم طبية هما بس الى بيشتغلوا فى كل اقسام التحاليل الطبية لكن الباقى قسمين او اكثر لكن مش كل الاقسام لكن زراعة بردوا يقدروا يشتغلوا تحاليل بس مش متخصصين زى علوم طبية ودى مش زى علوم العادية دى كلية طب تطبيقى متخصصين بيدرسوا كذة سنة طب مختبرات وكل حاجة فية فهما وطب بشرى بس الى ليهم كل الاقسام يشتغلوا فيها لكن الباقى لا مش كل الاقسام فى التحاليل بالتوفيق للجميع
شكرا للرد و الاهتمام
ارجو التوضيح يعنى ايه قسمين او اكثر و النقابه دى اقدر ادخلها من كلية الزراعه لو تخصصت فى الكيمياء من غير دبلومة التحاليل الطبيه و هل اقدر افتح معمل و اكون مسئول عنه ولا لازم يكون طبيب مسئول عنه
شكرا مره تانيه

Dr norhan
28-04-2013, 10:47 PM
كل تخصصات التحاليل سواء كان بيوكمستري او ميكروبيولوجى او هيماتولوجى او باثولوجى او باراسيتولوجى او خلافة فا انت من حقك كخريج زراعة تشتغل فى اقسام محددة وتفتح المعمل لقسم محدد لكن بتاع طب او علوم طبية بيشتغل ججميع الاقسام من دون تحديد وتقدر تتدخل النقابة لما تعمل دبلومة التحاليل

Dr norhan
28-04-2013, 10:53 PM
بص الى اعرفة ان علوم طبية بتفتح من غير رفع قضية لان هما احق كلية لكن زراعة وعلوم بيرفعوا قضية علشان ميبقاش تحت اسم دكتور تانى يعنى بترفع قضية سنة وبتتكسب بتتكسب يعنى ان شاء الله بالتوفيق

Dr norhan
28-04-2013, 10:55 PM
اققصد دكتور تانى يعنى خري طب بشرى يعنى

كيميائي طبي2011
29-04-2013, 09:01 PM

كلام خاطئ علوم طبيه هى كليه معادله لكليه علوم
وانا من ضمن منسقي ومسئةلي النقابه اتمنى عدم نشر الشائعات

كيميائي طبي2011
29-04-2013, 09:04 PM
بص الى اعرفة ان علوم طبية بتفتح من غير رفع قضية لان هما احق كلية لكن زراعة وعلوم بيرفعوا قضية علشان ميبقاش تحت اسم دكتور تانى يعنى بترفع قضية سنة وبتتكسب بتتكسب يعنى ان شاء الله بالتوفيق

كلام خاطئ برضو
كليه علوم من بين هذه الكليات وما يعادلها (علوم طبيه ) هى فقط من
تم مؤخرا استخراج 40 ترخيص لهم بدون قضيه
من نقابه العلميين (نقابه خريجى كليات العلوم والعلوم الطبيه )

كيميائي طبي2011
29-04-2013, 09:11 PM
كل تخصصات التحاليل سواء كان بيوكمستري او ميكروبيولوجى او هيماتولوجى او باثولوجى او باراسيتولوجى او خلافة فا انت من حقك كخريج زراعة تشتغل فى اقسام محددة وتفتح المعمل لقسم محدد لكن بتاع طب او علوم طبية بيشتغل ججميع الاقسام من دون تحديد وتقدر تتدخل النقابة لما تعمل دبلومة التحاليل

اثباتا للاخطاء القاتله الموجوده

داخل كليات العلوم فقط فقط فقط واكررها فقط
يوجد دبلومه وماجستير ودكتوراه في كل تخصصات التحاليل الطبيه

دبلومه وماجستير ودكتوراه بيوكمستري

دبلومه وماجستير ودكتوراه ميكروبيولوجى

دبلومه وماجستير ودكتوراه مناعه

دبلومه وماجستير ودكتوراه هيماتولوجى

دبلومه وماجستير ودكتوراه طفيليات

دبلومه وماجستير ودكتوراه تشخيص جزيئي للامراض وبيولوجيا جزيئيه

دبلومه وماجستير ودكتوراه هيستولوجى وهيستوكمستري

ولن نسمح لاي احد ان يدرس تلك العلوم الا اذا كان معادل لكليتنا

Dr norhan
29-04-2013, 10:02 PM
يا دكتور انا مش بقول معادل ولا لاء كلية علوم فيها اقسام مختلفة يعنى بتتدرس كيميا وباثولوجى اة وكل حاجة لكن علوم طبية بيدرسوا دراسة طبية وهى غير كعادلة لكلية علوم تماما والا مكانوش قالوا علوم طبية هى مش زى علوم العادية خالص خالص دى 4 سنين وامتياز وتكليف ياريت حضرتك متقلى زى علوم خالص يعنى لوسمحت دول بياخدوا حاجات مشتركة وفى نفس الوقت بياخدوا مواد تانية خالص خالص طبية وهى غير كلية علوم وتختلف اختلاف تام تام تام وبيشتغلوا فى كل اقسام التحاليل الطبية خريجة زى خريج بشرى بالظبط ومش بيحتاج يفتح معمل تحت اسم طبيب بشرى خالص وومش بيكون كيميائى خريج علوم هو الى كيميائى بتاع علوم طبية بيتخرج اخصائى تحاليل طبية يا فندم انا مش بقول شائعات

كيميائي طبي2011
29-04-2013, 11:45 PM
يا دكتور انا مش بقول معادل ولا لاء كلية علوم فيها اقسام مختلفة يعنى بتتدرس كيميا وباثولوجى اة وكل حاجة لكن علوم طبية بيدرسوا دراسة طبية وهى غير كعادلة لكلية علوم تماما والا مكانوش قالوا علوم طبية هى مش زى علوم العادية خالص خالص دى 4 سنين وامتياز وتكليف ياريت حضرتك متقلى زى علوم خالص يعنى لوسمحت دول بياخدوا حاجات مشتركة وفى نفس الوقت بياخدوا مواد تانية خالص خالص طبية وهى غير كلية علوم وتختلف اختلاف تام تام تام وبيشتغلوا فى كل اقسام التحاليل الطبية خريجة زى خريج بشرى بالظبط ومش بيحتاج يفتح معمل تحت اسم طبيب بشرى خالص وومش بيكون كيميائى خريج علوم هو الى كيميائى بتاع علوم طبية بيتخرج اخصائى تحاليل طبية يا فندم انا مش بقول شائعات
لا يا فندم كلام خاطئ نهائيا
كليه علوم طبيه هى كليه معادله لكليه علوم في التخصصات الطبيه

بيتقيد بشعبه العلوم الطبيه التطبيقيه نقابه العلميين( المهن العلميه ) اي نقابه كليات العلوم
وقبل كده نشرت نص معادله المجلس الاعلي للجامعات لكليات العلوم الطبيه في التحاليل والاشعه هنا في المنتدى من سنتين

النقابه بها سبع شعب رئيسيه

من ضمنهم شعبه العلوم الطبيه التطبيقيه
والتى تشمل اخصائي التحاليل الطبيه بمختلف تخصصاتهم( بيوكمستري وميكروبيولوجى ومناعه وهيماتولوجى وباراسيتولوجى ومولوكيلار بيولوجى وهستولوجى وهستوكمستري) و تضم ااخصائي الفزياء الطبيه والاشعه بمختلف تخصصاتهم ( الاشعه التشخيصيه والعلاجيه والطب النووى والرنين المغناطيسي والوقايه من الاشعه ) و تضم اخصائي التغذيه الاكلينكيه والعلاجيه وتضم اخصائي الاجنه واطفال الانابيب وتضم ايضا اخصائي علم الاعصاب

وده لينك شعبه العلوم الطبيه التطبيقيه

http://www.facebook.com/applied.medical.sciences?fref=ts

وكليه علوم الوحيد للي عندها كل تخصصات التحاليل علي عكس اي كليه تانيه
وعشان كده احنا بنقفل التخصصات دى علينا وفي التحاليل مفيش حاجه اسمها كيميائي للي موجود اخصائي تحاليل وممكن تخصص اي تخصص في التحاليل سواء بيو او ميكرو او مناعه او بارا اولفظ كيميائي بيطلقه الاطباء للتفرقه فقط لكن للي موجود اخصائي تحاليل طبيه وممكن يتخصص في كل تخصصات التحاليل الطبيه

Dr norhan
30-04-2013, 12:25 AM
يا دكتور والله انا عارفة كويس جدا ان كلية علوم دى اية وكل الى قلتة لكن علوم طبية بردة تخلف عن علوم العادية موضوع النقابة ملهوش علاقة وقريبا هيكون ليهم نقابة خاصة بيهم هما ان شاء الله وهما من حفهم التوصيف الوظيفى وفى مشروعات بتتعمل دلوقتى بينهم وبين كليات الطب البشرى للتعاون مع بعضهم فى كتير من تخصصات الاشعة والتحاليل والوزارة طلبت ان يبقى ليهم تكليف وهيبقى ليهم تكليف و5 سنين وطبية يعنى اكيد دة مش زى علوم الى 4 سنين وملهاش تكليف يعنى اكيد م كلية حاسبات ومعلومات ضمن نقابة العلمين وخريجى علوط طبية قريبا ان شاء الرحمن هتكون ضمن نقابة المهن الطبية ودى كلية زى كليات الدول العربية واوروبا وتختلف عن كلية علوم فى التخصصات مفيش فى علوم قسم اسمة طب مختبرات او تحاليل يعنى دة كيميا حيوية وانتوا بتعملوا دبلومة او فى قسم اسمة اشعة او انها 5 سنين او ان هى كلية طبية

كيميائي طبي2011
30-04-2013, 12:36 AM
يا دكتور والله انا عارفة كويس جدا ان كلية علوم دى اية وكل الى قلتة لكن علوم طبية بردة تخلف عن علوم العادية موضوع النقابة ملهوش علاقة وقريبا هيكون ليهم نقابة خاصة بيهم هما ان شاء الله وهما من حفهم التوصيف الوظيفى وفى مشروعات بتتعمل دلوقتى بينهم وبين كليات الطب البشرى للتعاون مع بعضهم فى كتير من تخصصات الاشعة والتحاليل والوزارة طلبت ان يبقى ليهم تكليف وهيبقى ليهم تكليف و5 سنين وطبية يعنى اكيد دة مش زى علوم الى 4 سنين وملهاش تكليف يعنى اكيد م كلية حاسبات ومعلومات ضمن نقابة العلمين وخريجى علوط طبية قريبا ان شاء الرحمن هتكون ضمن نقابة المهن الطبية ودى كلية زى كليات الدول العربية واوروبا وتختلف عن كلية علوم فى التخصصات مفيش فى علوم قسم اسمة طب مختبرات او تحاليل يعنى دة كيميا حيوية وانتوا بتعملوا دبلومة او فى قسم اسمة اشعة او انها 5 سنين او ان هى كلية طبية
لا يافندم النقابه هى المسئوله عن تجميع ابناء التخصص الواحد لان خريج علوم طبيه توصيفه علمى او ساينتست s medical lab scientistاو technologist l
والنقابه المختصه بفئه الساينتستس والتكنولوجيين هى نقابه العلميين
وانا بقول لحضرتك طبقا قانون لن يتم انشاء نقابتيين لنفس المهنه

وعلي فكره انا معايا رخصه مزاوله المهنه الامريكيه كاخصائي تحاليل
medical lab scientist (medical lab technologist

كيميائي طبي2011
30-04-2013, 12:37 AM
في التحاليل فيه قسم الكيمياءالحيوي وقسم الميكروبيولوجى والمناعه والهيماتولوجى والهيستوباثولوجى والموليكولار دايجنوزيز
والاشعه فيه اشعه تشخيصيه وعلاجيه وطب نووى ورنين مغناطيسي ووقايه من الاشعه

كيميائي طبي2011
30-04-2013, 12:39 AM
اقري اللينك ده هيفهمك الموضوع شويه
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=388073

Dr norhan
30-04-2013, 12:41 AM
لو لنفس المهنة فا فى بتوع زراعة وصيدلة وبيطرى لة معامل وبيشتغلوا فى التحاليل وليهم نقابتهم الخاصة وهتتعمل نقابة لعلوم طبية لانها مختلفة تماما عن علوم وشكرا

كيميائي طبي2011
30-04-2013, 12:42 AM
لو لنفس المهنة فا فى بتوع زراعة وصيدلة وبيطرى لة معامل وبيشتغلوا فى التحاليل وليهم نقابتهم الخاصة وهتتعمل نقابة لعلوم طبية لانها مختلفة تماما عن علوم وشكرا
نفس الفئه يافندم مش المهنه خلينا نكون دقيقين للي انتىى بتتكلمى عنهم فئه طيادله وبيطرين وزراعيين مش فئه علميين انتى تصنيفك clinical lab scientist اي فئه علميين وبيتم معادلتكم بكليه العلوم في التخصصات الطبيه برضو خلينا نكون دقيقين واتمنى تقري الموضوع للي ادتيك اللينك بتاعه وتستمري في المناقشه عشان اوضحلك الموضوع لان بعض الطلبه او الخريجين الجدد مش واضحه الصوره عندهم

Dr norhan
30-04-2013, 12:51 AM
يا دكتور احمد انا عارفة والله العظيم ان ما شاء الله كلية علوم من كليات القمة ولما بقول غيرها مش تقليل منها ابدا لان مفيش كلية ابدا افضل من كلية وعلوم بطلع دكاترة تحاليل واشعة واحسن دكاترة تحاليل فى مصر هما بتوع علوم وهما الى اغلبهم بيدرسوا فى علوم طبية اصلا لكن انا بقول ان هى مختلفة عنها فى عدد السنين فى مواد تانية كدة لكن النقابة كتير جدا بياكدوا ان هيتعمل نقابة خاصة بيهم وهتكون ضمن نقابة المهن الطبية وليهم تكليف والحاجات دى مش فى علوم يا دكتور

كيميائي طبي2011
30-04-2013, 12:53 AM
حاولي تقري اللينك ده هيفهمك كل تخصصات العلوم الطبيه
مش بس تحاليل واشعه
لان فيه تغذيه اكلينكيه وعلاجيه
وفيه علم اعصاب وفيه اجنه واطفال انابيب

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=388073

كيميائي طبي2011
30-04-2013, 12:59 AM
يا دكتور احمد انا عارفة والله العظيم ان ما شاء الله كلية علوم من كليات القمة ولما بقول غيرها مش تقليل منها ابدا لان مفيش كلية ابدا افضل من كلية وعلوم بطلع دكاترة تحاليل واشعة واحسن دكاترة تحاليل فى مصر هما بتوع علوم وهما الى اغلبهم بيدرسوا فى علوم طبية اصلا لكن انا بقول ان هى مختلفة عنها فى عدد السنين فى مواد تانية كدة لكن النقابة كتير جدا بياكدوا ان هيتعمل نقابة خاصة بيهم وهتكون ضمن نقابة المهن الطبية وليهم تكليف والحاجات دى مش فى علوم يا دكتور
احنا حاليا بنحاول نضم شعبه العلوم الطبيه بالنقابه لنقابه المهن الطبيه
اولا كليه علوم طبيه اربع سنين وهناك سنه للتدريب لكن البكالوريوس اربع سنين
ثانيا المجلس الاعلي للجامعات هو اللي بيعادل الشهادات زى في شعبه الحاسبات والمعلومات في احدى كليات الحاسبات في الجامعات الخاصه مده دراستها خمس سنين بيتم معادلتهم بكليات العلوم علوم حاسب او حاسبات ومعلومات للي هما اربع سنين وبيتم قيدهم كلهم في شعبه الحاسبات والمعلومات بالنقابه
وع فكره نقابه العلميين بتضم خمس كليات منها كليات العلوم وكليات العلوم الطبيه وكليات الحاسبات وكليات البيوتكنولوجى وكليات النانوتكنولوجى والعلوم المتقدمه وكل منهم لها تخصصاتها ولها شعبها لان الموضوع انت فئه ايه لو انت فئه ساينتست او تكنولوجيست فهتدخل نقابه العلميين وهكذا

وعلي فكره عشان حضرتك برضو تعرفي انا
معايا بكالوريوس مزدوج في الكيمياء الحيوي والميكروبيولوجى
ودبلومه الدرراسات العليا المزوجه في الكيمياء الحيوي والفسيولوجى
ودبلومه الدراسات العليا في الهيماتولوجى
وماجستير ميكروبيولوجى ومناعه (ميكروبيولوجيا ومناعه اورام )
وحاصل علي الرخصه الامريكيه لاخصائي التحاليل الطبييه
clinical lab scientist (lab technologist

Dr norhan
30-04-2013, 01:03 AM
والله عارفة الى حضرتك بتقولة وما شاء الله ربنا يزيد حضرتك كمان وكمان وعقبال ما تاخد الدكتوراة باذن الرحمن يا دكتور هى اة بكالريوس 5 سنين بس السنة التتدريبية دى تفرق بردة غير كدة هو بيكون مؤهل عن اى كلية فى مجال التحاليل لانة ادرب من وهو طالب وكان بيدرسها اكلنيكى من وهو طالب وفى سنة الامتياز

كيميائي طبي2011
30-04-2013, 01:05 AM
والله عارفة الى حضرتك بتقولة وما شاء الله ربنا يزيد حضرتك كمان وكمان وعقبال ما تاخد الدكتوراة باذن الرحمن يا دكتور هى اة بكالريوس 5 سنين بس السنة التتدريبية دى تفرق بردة غير كدة هو بيكون مؤهل عن اى كلية فى مجال التحاليل لانة ادرب من وهو طالب وكان بيدرسها اكلنيكى من وهو طالب وفى سنة الامتياز
شوفي حضرتك المثال للي كتبته في الرد السابق غن كليه الحاسبات للي في مودرن اكادمى للي خمس سنين وليس اربعه وبيتم معادلتها بكليه علوم وحاسبات وبيتم قيدها في نقابه العلميين لان الموضوع زى ماقلت انت فئه ايه وده معادله المجلس الاعلي للجامعات نفسها

Dr norhan
30-04-2013, 01:08 AM
ماشى يا دكتور انا مش ليا دعوة بالفئة ما خريجى طب بشرى فى نفس الفئة بردك لكن طب غير علوم فانا بقول نفس الفئة لكن دى كلية ودى كلية تانية خالص

كيميائي طبي2011
30-04-2013, 01:11 AM
ماشى يا دكتور انا مش ليا دعوة بالفئة ما خريجى طب بشرى فى نفس الفئة بردك لكن طب غير علوم فانا بقول نفس الفئة لكن دى كلية ودى كلية تانية خالص
لا يا دكتور طب بشري مش فئه علميين او تكنولوجيين طب بشري فئه اطباء بشريين

يعنى احنا فئه clinical lab scientist وهما فئه اطباء بشريين physician

Dr norhan
30-04-2013, 01:18 AM
ماشى بس فى مهنة التحاليل

Dr norhan
30-04-2013, 01:19 AM
على العموم يا دكتور هى كلها مهنة واحدة والمفروض سواء طب او علوم او ايا كانت الكلية نحاول اننا ننهض بالمهنة بغض النظر على كليتنا

كيميائي طبي2011
30-04-2013, 01:32 AM
على العموم يا دكتور هى كلها مهنة واحدة والمفروض سواء طب او علوم او ايا كانت الكلية نحاول اننا ننهض بالمهنة بغض النظر على كليتنا
اتمنى يكون وصلتك الفكره يا دكتووره
وان شاء الله القادم افضل

Dr norhan
30-04-2013, 01:35 AM
ان شاء الله يا دكتور

Dr. Mohamed Ghoneim
07-05-2013, 12:13 AM
احنا حاليا بنحاول نضم شعبه العلوم الطبيه بالنقابه لنقابه المهن الطبيه
اولا كليه علوم طبيه اربع سنين وهناك سنه للتدريب لكن البكالوريوس اربع سنين
ثانيا المجلس الاعلي للجامعات هو اللي بيعادل الشهادات زى في شعبه الحاسبات والمعلومات في احدى كليات الحاسبات في الجامعات الخاصه مده دراستها خمس سنين بيتم معادلتهم بكليات العلوم علوم حاسب او حاسبات ومعلومات للي هما اربع سنين وبيتم قيدهم كلهم في شعبه الحاسبات والمعلومات بالنقابه
وع فكره نقابه العلميين بتضم خمس كليات منها كليات العلوم وكليات العلوم الطبيه وكليات الحاسبات وكليات البيوتكنولوجى وكليات النانوتكنولوجى والعلوم المتقدمه وكل منهم لها تخصصاتها ولها شعبها لان الموضوع انت فئه ايه لو انت فئه ساينتست او تكنولوجيست فهتدخل نقابه العلميين وهكذا

وعلي فكره عشان حضرتك برضو تعرفي انا
معايا بكالوريوس مزدوج في الكيمياء الحيوي والميكروبيولوجى
ودبلومه الدرراسات العليا المزوجه في الكيمياء الحيوي والفسيولوجى
ودبلومه الدراسات العليا في الهيماتولوجى
وماجستير ميكروبيولوجى ومناعه (ميكروبيولوجيا ومناعه اورام )
وحاصل علي الرخصه الامريكيه لاخصائي التحاليل الطبييه
clinical lab scientist (lab technologist

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فى الحقيقة اخى كيميائى طبى قد اثارنى حديثك و فعلا انك ملم بكل شئ يخص خريج علوم فى مجال التحاليل الطبية ولكن بعض النقاط الى حدا ما قط سقطت منك ,,

اولا احب ابدى احترامى الشديد و اهميه ودور خريج كلية العلوم فى مجال التحاليل الطبية فان العمل لابد ان يكون تكاملى ونكمل احدنا الاخر و فعلا معظم معامل التحاليل فى مصر يديرها و يعمل بها خريج علوم

ثانيا احب اعرف نفسى بحضرتك أنا محمد أحد طلاب كلية العلوم الطبية التطبيقية بجامعة 6 أكتوبر

اولا النقاط اللى احب اعقب عليها واصلحها هى

ان خريج كلية العلوم الطبية التطبيقية بيندرج الى فئة علماء المختبر او تكنولوجيين المختبر , فهذا غير صحيح بالمره فنحن اخى كلية طبية فلك ان تعرف وتتعرف بكليتنا ولى الشرف فى هذا :_
نحن ندرس 4 سنين + سنة خامسة امتياز ,, فى خلال الاربع سنين فى السنة ونصف الاولى ندرس علوم الطب المختلفه مثل الهيستولوجى و الفيسيولوجى و الاناتومى و البايو كيميسترى و ميديكال بايو فيزيكس ووغيرهم من المواد التى يشترك فيها جميع الكليات الطبية فى السنوات الاولى وهى كليات الطب البشرى وطب الاسنان والصيدلة وأيا العلاج الطبيعى التى فى الاساس نتدرج فى الخارج تحت كلية العلوم الطبية بانها شعبة منها , ثم بعد العام والنصف هذا نختار التخصص , ومنه ندرس كل شئ عن القسم فى قسم التحاليل الطبية ندرس جميع اقسام التحاليل الطبية من أ الى ي ,, بالتفصيل بالاضافة ان دراستنا كما ذكرتها لحضرتك هى طبية خاصة بجسم الانسان وليس كما فى كليات العلوم الدراسة فى تخصصات محددة وعلى النباتات واحيانات على الحيوان ,, ثم بعد هذا نأتى لسنة الامتياز وفيها يمر الطالب على جميع اقسام التحاليل الطبية ومدتها 12 شهر كاملة , ثم بعد ذلك ياخذ ترخيص مزاولة المهنة فورا بعد التخرج وهذه الميزة اللى تميزنا عن جميع الكليات حتى عن طب بشرى ويعمل خريجنا فى جميع الاقسام بخلاف باقى الكليات , وبالنسبة للتوصيف كليتنا فى خارج مصر هو

الاطار:
طبيب مختبر امتياز
طبيب مختبر
أخصائي مختبر طبي
أخصائي أول مختبر طبي
أستشاري مختبر طبي
أستشاري أول مختبر طبي
المسار
طبيب مختبر امتياز - التخرج بالبكلاريوس (نظام 4 سنوات
طبيب مختبر امتياز:-
سنه امتياز
أداء خدمه وطنيه
أجتياز أمتحان المهنه والتسجيل الدائم
أو عامان من الخبره (لخريجى 4 سنوات و عام لخريجي 5سنوات
الترقيه الطبيب مختبر
عامان من الخبره بعد الترقيه الي طبيب مخبر
الحصول علي ماجستير أو الزماله المهنيه
الخضوع الي تقييم الكفاءه
يرقي الي أخصائي مختبر طبي في أحد التخصصات التاليه
الاحياء الدقيقه الطبيه
علم المناعه السريري والتشخيصي
الكيمياء السريريه
علم الطفيليات الطبيه
أمراض الدم علم أنسجة الخلايا
علم الاحياء الجزئي التشخيصي
علم الجينات السريري
علم المناعة الدموي
أخصائي مختبر طبي
عامان من الخبره
يرقى الي أخصائي أول مختبر طبي
أخصائي اول مختبر طبي
الحصول علي درجة الدكتوراه أو ما يعادلها
يرقي الي أستشاري مختبر طبي
أستشاري مختبر طبي
عشرة سنوات من الخبره في مؤسسه معترف بها ذات صله بالمجال المهني
التميز المهني
المساهمة في التدريب
النشر العلمي لورقتين علميتين كحد ادني
يرقي الي استشاري مختبر طبي
استشاري مختبر طبي
خمس سنوات من الخبرة أضافة الي الاعتبارات الاتيه
المساهمه في التطوير العلمي والمهني
المشاركة الفاعله في المؤتمرات وورش العمل ذات الصله
الابتكار والابداع في خدمة المجتمع من خلال المهنة
التميز المهني أو العلمي
يرقي الي أستشاري أول مختبر طبي

وبالنسبة لقسم الاشعة ندرس السنة الاولى والنصف نفس المواد فى علوم الطب المختلفه ومن ثم ندرس
كل شئ عن الاشعة مثل MRI , CT , x Ray , Ultrasound , Dopler . Radio therapy , وما يندرج تحتهم من اقسام و ندرس كل شئ بالتاكيد دراسة طبية على جسم الانسان بالتفصيل فى كل قسم فيها ومن ثم ناتى لسنة الامتياز 12 شهر يدخل فيها الطالب ويعمل فى كل الاقسام , وبعدها يأخذ ايضا مزاولة المهنة بعد التخرج مباشرة و مسماه أخصائى اشعة وتصوير طبى , وهذا بالطبع يختلف عن خريج كلية علوم قسم فيزياء حيوية فانه يعمل تحت اشراف وفى اقسام محدده وهو لم يدرس اى شئ يخص الباثولوجى الذى يدرسه خريج كليتنا على كل قسم بالتفصيل الممل وفى قسم التحاليل ندرس كل شئ ومن ضمنهم الباثولوجى الاكلينيكى الذى بالتاكيد لا يدرسه خريج علوم . وبالنسبة لموضوع النقابة هذا لان عدد خريجى الكلية اقل من 5000 فهى بصفة مؤقتة فى نقابة العلميين لحين اكتمال العدد ,, وبهذا احببت ان اوضح لك ان لكل منا مهامه ونحن لا نقلل ابدا من شأن احد بل يجب ان نعمل سويا يدا بيد وكتف بكتف حتى نرضى الله فى مرضانا ولكى يكون هدفنا الاول والاخير مصلحة المريض , وفقنا الله وأياكم لما يحبه ويرضاه

كيميائي طبي2011
08-05-2013, 02:00 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فى الحقيقة اخى كيميائى طبى قد اثارنى حديثك و فعلا انك ملم بكل شئ يخص خريج علوم فى مجال التحاليل الطبية ولكن بعض النقاط الى حدا ما قط سقطت منك ,,

اولا احب ابدى احترامى الشديد و اهميه ودور خريج كلية العلوم فى مجال التحاليل الطبية فان العمل لابد ان يكون تكاملى ونكمل احدنا الاخر و فعلا معظم معامل التحاليل فى مصر يديرها و يعمل بها خريج علوم

ثانيا احب اعرف نفسى بحضرتك أنا محمد أحد طلاب كلية العلوم الطبية التطبيقية بجامعة 6 أكتوبر

اولا النقاط اللى احب اعقب عليها واصلحها هى

ان خريج كلية العلوم الطبية التطبيقية بيندرج الى فئة علماء المختبر او تكنولوجيين المختبر , فهذا غير صحيح بالمره فنحن اخى كلية طبية فلك ان تعرف وتتعرف بكليتنا ولى الشرف فى هذا :_
نحن ندرس 4 سنين + سنة خامسة امتياز ,, فى خلال الاربع سنين فى السنة ونصف الاولى ندرس علوم الطب المختلفه مثل الهيستولوجى و الفيسيولوجى و الاناتومى و البايو كيميسترى و ميديكال بايو فيزيكس ووغيرهم من المواد التى يشترك فيها جميع الكليات الطبية فى السنوات الاولى وهى كليات الطب البشرى وطب الاسنان والصيدلة وأيا العلاج الطبيعى التى فى الاساس نتدرج فى الخارج تحت كلية العلوم الطبية بانها شعبة منها , ثم بعد العام والنصف هذا نختار التخصص , ومنه ندرس كل شئ عن القسم فى قسم التحاليل الطبية ندرس جميع اقسام التحاليل الطبية من أ الى ي ,, بالتفصيل بالاضافة ان دراستنا كما ذكرتها لحضرتك هى طبية خاصة بجسم الانسان وليس كما فى كليات العلوم الدراسة فى تخصصات محددة وعلى النباتات واحيانات على الحيوان ,, ثم بعد هذا نأتى لسنة الامتياز وفيها يمر الطالب على جميع اقسام التحاليل الطبية ومدتها 12 شهر كاملة , ثم بعد ذلك ياخذ ترخيص مزاولة المهنة فورا بعد التخرج وهذه الميزة اللى تميزنا عن جميع الكليات حتى عن طب بشرى ويعمل خريجنا فى جميع الاقسام بخلاف باقى الكليات , وبالنسبة للتوصيف كليتنا فى خارج مصر هو

الاطار:
طبيب مختبر امتياز
طبيب مختبر
أخصائي مختبر طبي
أخصائي أول مختبر طبي
أستشاري مختبر طبي
أستشاري أول مختبر طبي
المسار
طبيب مختبر امتياز - التخرج بالبكلاريوس (نظام 4 سنوات
طبيب مختبر امتياز:-
سنه امتياز
أداء خدمه وطنيه
أجتياز أمتحان المهنه والتسجيل الدائم
أو عامان من الخبره (لخريجى 4 سنوات و عام لخريجي 5سنوات
الترقيه الطبيب مختبر
عامان من الخبره بعد الترقيه الي طبيب مخبر
الحصول علي ماجستير أو الزماله المهنيه
الخضوع الي تقييم الكفاءه
يرقي الي أخصائي مختبر طبي في أحد التخصصات التاليه
الاحياء الدقيقه الطبيه
علم المناعه السريري والتشخيصي
الكيمياء السريريه
علم الطفيليات الطبيه
أمراض الدم علم أنسجة الخلايا
علم الاحياء الجزئي التشخيصي
علم الجينات السريري
علم المناعة الدموي
أخصائي مختبر طبي
عامان من الخبره
يرقى الي أخصائي أول مختبر طبي
أخصائي اول مختبر طبي
الحصول علي درجة الدكتوراه أو ما يعادلها
يرقي الي أستشاري مختبر طبي
أستشاري مختبر طبي
عشرة سنوات من الخبره في مؤسسه معترف بها ذات صله بالمجال المهني
التميز المهني
المساهمة في التدريب
النشر العلمي لورقتين علميتين كحد ادني
يرقي الي استشاري مختبر طبي
استشاري مختبر طبي
خمس سنوات من الخبرة أضافة الي الاعتبارات الاتيه
المساهمه في التطوير العلمي والمهني
المشاركة الفاعله في المؤتمرات وورش العمل ذات الصله
الابتكار والابداع في خدمة المجتمع من خلال المهنة
التميز المهني أو العلمي
يرقي الي أستشاري أول مختبر طبي

وبالنسبة لقسم الاشعة ندرس السنة الاولى والنصف نفس المواد فى علوم الطب المختلفه ومن ثم ندرس
كل شئ عن الاشعة مثل mri , ct , x ray , ultrasound , dopler . Radio therapy , وما يندرج تحتهم من اقسام و ندرس كل شئ بالتاكيد دراسة طبية على جسم الانسان بالتفصيل فى كل قسم فيها ومن ثم ناتى لسنة الامتياز 12 شهر يدخل فيها الطالب ويعمل فى كل الاقسام , وبعدها يأخذ ايضا مزاولة المهنة بعد التخرج مباشرة و مسماه أخصائى اشعة وتصوير طبى , وهذا بالطبع يختلف عن خريج كلية علوم قسم فيزياء حيوية فانه يعمل تحت اشراف وفى اقسام محدده وهو لم يدرس اى شئ يخص الباثولوجى الذى يدرسه خريج كليتنا على كل قسم بالتفصيل الممل وفى قسم التحاليل ندرس كل شئ ومن ضمنهم الباثولوجى الاكلينيكى الذى بالتاكيد لا يدرسه خريج علوم . وبالنسبة لموضوع النقابة هذا لان عدد خريجى الكلية اقل من 5000 فهى بصفة مؤقتة فى نقابة العلميين لحين اكتمال العدد ,, وبهذا احببت ان اوضح لك ان لكل منا مهامه ونحن لا نقلل ابدا من شأن احد بل يجب ان نعمل سويا يدا بيد وكتف بكتف حتى نرضى الله فى مرضانا ولكى يكون هدفنا الاول والاخير مصلحة المريض , وفقنا الله وأياكم لما يحبه ويرضاه

التصنيف الدولي والمجلس الاعلي للجامعات هو للي بيقول الكلام ده
ونفس مواد للي حضرتك زكرتها بيتم تدرسيها في كليه علوم بالتفصيل سواء بارا او بيوكمستري او ميكرو او هيماتولوجى او فسيولوجى او مناعه او كيمياء طبيه وعلاجيه وتحليله وهيستولوجى وكيمياء انسجه دى كلها مواد بيتم تدريسها ولكن سقطت منك سقطه اتمنى انها تكون سهوه لان اي شخص مبتدئ يعرفها وهى عند حديثك عن الاكلينكال باثولوجى فالاكلينكال باثولوجى هو عباره عن اربع مواد (البيو والميكرو والمناعه والهيماتولوجى) للي انا ذكرتهم وللي بيتم تدريسها بالتفصيل في الكليه وللي انت ذكرتهم في البدايه فكيف تذكرها في البدايه ثم تعاود تسال عنها ! لعلها خطا كتابي منك
اما بالنسبه لقسم الفزياء الطبيه والاشعه فهو يضم اربع تخصصات رئيسيه وهى الاشعه التشخيصيه والاشعه العلاجيه والرنين المغناطيسي والطب النووى وبرضو بتكرر نفس الخطا لان التخصص طبي ويمكنك التاكد من كلامى عن طريق تصنيف الجمعيه الامريكيه للفزياء الطبيه والاشعه وتخصصاتها وكذالك تصنيف الاتحاد الدولي وشوف قوانين انجلترا عن العلميين الاكلينكيين

هناك باقي تخصصات للعلوم الطبيه في كليات العلوم فهناك غير التحاليل والاشعه هناك اخصائي اجنه طبيه واطفال انابيب واخصائي تغذيه اكلينكيه وعلاجيه وهناك اخصائي علم اعصاب

Dr. Mohamed Ghoneim
08-05-2013, 11:52 PM
ونفس مواد للي حضرتك زكرتها بيتم تدرسيها في كليه علوم بالتفصيل سواء بارا او بيوكمستري او ميكرو او هيماتولوجى او فسيولوجى او مناعه او كيمياء طبيه وعلاجيه وتحليله وهيستولوجى وكيمياء انسجه دى كلها مواد بيتم تدريسها ولكن سقطت منك سقطه اتمنى انها تكون سهوه لان اي شخص مبتدئ يعرفها وهى عند حديثك عن الاكلينكال باثولوجى فالاكلينكال باثولوجى هو عباره عن اربع مواد (البيو والميكرو والمناعه والهيماتولوجى) للي انا ذكرتهم وللي بيتم تدريسها بالتفصيل في الكليه وللي انت ذكرتهم في البدايه فكيف تذكرها في البدايه ثم تعاود تسال عنها ! لعلها خطا كتابي منك
اما بالنسبه لقسم الفزياء الطبيه والاشعه فهو يضم اربع تخصصات رئيسيه وهى الاشعه التشخيصيه والاشعه العلاجيه والرنين المغناطيسي والطب النووى وبرضو بتكرر نفس الخطا لان التخصص طبي ويمكنك التاكد من كلامى عن طريق تصنيف الجمعيه الامريكيه للفزياء الطبيه والاشعه وتخصصاتها وكذالك تصنيف الاتحاد الدولي وشوف قوانين انجلترا عن العلميين الاكلينكيين

هناك باقي تخصصات للعلوم الطبيه في كليات العلوم فهناك غير التحاليل والاشعه هناك اخصائي اجنه طبيه واطفال انابيب واخصائي تغذيه اكلينكيه وعلاجيه وهناك اخصائي علم اعصاب

احييك على ردك اخى ولكن ,, حضرتك اللى مش قريت كويس ,انا قولت انكم بتدرسوها فعلا ولكن نباتات وحيوانات فقط , احنا بندرس Human Anatomy , Human Histology وهكذا وانا على خلفية كامله بجميع مواد كلية العلوم ,وهذا ليس تقليل منها بالعكس ولكن انا فقط اتحدث انك تجعل كلتين كل منهم ليه هدفه وتخصصه و كل منه ليه عمله وتخلطهم ببعض , ارجو اكون وضحت لسيادتك الامور . بالنسبة لقسم الاشعة حضرتك نحن ندرس كل قسم منها وتشريحه يعنى لكل قسم اناتومى خاص بيه وطبعا Human و لكن حضرتك فى علوم تدرس الاشعة من حيث الاشعه نفسها وقوتها و الاجهزة الخاصة بها وطريقة تفاعلها مع الجسم وهكذا بالاضافة الى ان خريج شعبة الاشعة من علوم طبية يستطيع العمل على السنوار و يستطيع اعطاء تقريره ,, الذى لايسمح لغير خريج طب بشرى والحاصل على ماجستير فى السونار بالعمل على هذا . شكرا اخى الكريم .

كيميائي طبي2011
09-05-2013, 02:15 PM
احييك على ردك اخى ولكن ,, حضرتك اللى مش قريت كويس ,انا قولت انكم بتدرسوها فعلا ولكن نباتات وحيوانات فقط , احنا بندرس human anatomy , human histology وهكذا وانا على خلفية كامله بجميع مواد كلية العلوم ,وهذا ليس تقليل منها بالعكس ولكن انا فقط اتحدث انك تجعل كلتين كل منهم ليه هدفه وتخصصه و كل منه ليه عمله وتخلطهم ببعض , ارجو اكون وضحت لسيادتك الامور . بالنسبة لقسم الاشعة حضرتك نحن ندرس كل قسم منها وتشريحه يعنى لكل قسم اناتومى خاص بيه وطبعا human و لكن حضرتك فى علوم تدرس الاشعة من حيث الاشعه نفسها وقوتها و الاجهزة الخاصة بها وطريقة تفاعلها مع الجسم وهكذا بالاضافة الى ان خريج شعبة الاشعة من علوم طبية يستطيع العمل على السنوار و يستطيع اعطاء تقريره ,, الذى لايسمح لغير خريج طب بشرى والحاصل على ماجستير فى السونار بالعمل على هذا . شكرا اخى الكريم .
لا يافندم العلميين الطبيين ملهمشي علاقه بالنبات والحيوان اسمهم طبيين يا دكتور ايه علاقتهم باالنبات والحيوان ؟؟ العلميين الطبيين بيدرسو الميكرو الطبيه للانسان وكذالك في باقي فروع العلوم الطبيه ودى برضو خطا انت وقعت فيه اتمنى ان النقطه دى تكون وصلتلك

كيميائي طبي2011
09-05-2013, 02:22 PM
بالمناسبه دى رساله ماجستير مناقشتها انهارده علي مرضي فيرس سي بكليه علوم جامعه الازهر

اسمها علوم طبيه يا دكتور يعنى هيومان HUman

علي فكره صاحب الرساله د طه احد مسئوليين العلوم الطبيه بمصر

http://www14.0zz0.com/2013/05/09/12/411842713.jpg (http://www.0zz0.com)

Dr. Mohamed Ghoneim
09-05-2013, 06:30 PM
حضرتك ده بالنسبة للدراسات العليا انا بتكلم على دراسة الكلية نفسها , وبالرغم من هذا حتى الدراسات العليا واحب ان انوه لحضرتك ان طبيعى فى الدراسات العليا انكم يكون ليكم ارتباط بالجسم البشرى بما ان معظم الجسم البشرى هو سوائل ,, هذا ما تفعلونه ,, انكم تدرسون هذه السوائل . وبالنسبة لرساله اللى حضرتك رافقها , اانظر الى السادة الدكاترة المشرفين ,, كلهم تابعين لكلية العلوم و اغلبهم قسم النبات والحيوان . ارجو اكون وضحت لك الموضوع . فالدراسة ال Medical تختلف كثير عن الدراسة ال Chemical

كيميائي طبي2011
09-05-2013, 09:51 PM
حضرتك ده بالنسبة للدراسات العليا انا بتكلم على دراسة الكلية نفسها , وبالرغم من هذا حتى الدراسات العليا واحب ان انوه لحضرتك ان طبيعى فى الدراسات العليا انكم يكون ليكم ارتباط بالجسم البشرى بما ان معظم الجسم البشرى هو سوائل ,, هذا ما تفعلونه ,, انكم تدرسون هذه السوائل . وبالنسبة لرساله اللى حضرتك رافقها , اانظر الى السادة الدكاترة المشرفين ,, كلهم تابعين لكلية العلوم و اغلبهم قسم النبات والحيوان . ارجو اكون وضحت لك الموضوع . فالدراسة ال medical تختلف كثير عن الدراسة ال chemical

لا يا دكتور في البكالوريوس برضو بيتم دراسه الميدكال
مثلا الميكروبيولوجى بيدرس ميدكال ميكروبيولوجى وجينرال ميكروبيولوجى وابلايد
الميدكال بيتم تدريسه في البكالوريوس طوال الاربع سنوات لكن بيتم تدريس معاها مواد اخري

بالنسبه لقسم الحيوان او النبات فالغير متخصص فقط هو للي مش فاهم الموضوع

فيعتقد ان قسم علم الحيوان بيدرس حيوانات
مثال بسيط لتوضيح الموضوع
علم الحيوان حاجه وعلم البيطري حاجه تانيه خالص

علم الحيوان المواد للي بيدرسها علم المناعه والطفيليات وعلم الدم و الفسيولوجى وعلم الاعصاب لكل المملكه الحيوانيه للي علي رائسها الانسان والا مكنشي يبقي فيه دراسات عليها علي الانسان

الجديد بقي للي حضرتك متعرفوش ان فيه علميين طبيين واخديين درجه الدكتوراه في الطب بعد بكالوريوس العلوم وليس الطب

ozza
24-05-2013, 02:26 PM
اعتقد ان التصنيف العلمي لل*** البشري يأتي على رأس مملكة الفقاريات والتي تضم حيوانات المزرعة وفئران التجارب
وان الغالبية العظمى من الامراض تحقن في اجسام فئران التجارب للكشف عن اضرارها وتطورها وان اغلبية المضادات الحيوية والادوية تعطى لها للكشف عن مدى فعالية هذه الادوية في مقاومة الامراض المختلفة

DR mazen
28-06-2014, 04:13 AM
دكتور فى ايه المسمى فنى معمل يعنى الى بيتفخ فى طب 7 سنين و بيختار تخصص تحاليل طبيه يتساوى بيكم دراسه اربع سنين بانصاف مواد
لاء وواحده فى علوم داخله زعلانها
مع احترامى ليكم طبعا

كيميائي طبي2011
02-07-2014, 09:17 PM
دكتور فى ايه المسمى فنى معمل يعنى الى بيتفخ فى طب 7 سنين و بيختار تخصص تحاليل طبيه يتساوى بيكم دراسه اربع سنين بانصاف مواد
لاء وواحده فى علوم داخله زعلانها
مع احترامى ليكم طبعا

فنى المعمل ده خريج المعهد الفنى الصحى
اما خريج كليه طب او علوم بيسمى اخصائي تحاليل في اي دوله في العالم
ولو عايزه اجيبلك قوانيين الاتحاد الاوربي او امريكا اجيبلك

DR mazen
22-07-2014, 04:56 PM
مفيش عقل او منطق يقول ان الى درس 7 سنين و احتاج نيابه و ماجستير علشان يشتغل حاجه يبقى ذيه ذى ال4 سنين + دبلومه
و كمان الى خلانى اتكلم كدا اسلوبك فى الكلام معاه و أن علوم مش هتسمحله ياخد الدبلومه مع انه ممكن يعملها فى كليات صيدله مثلا و يبقى افضله كمان
يا سيدى انت دارس ايه فى علوم لو دارس كيمياء حيوى زبنها ف انت مش دارس مبكرو و باثو او اى ماده من مواد اول 3 سنين فى طب
مش عارف ليه ميبقاش كل واحد شغال فى مجاله و تخصصه و واخد مسماه الوظيفى و يقعد ساكت مع العلم ان خريجى صيدله برده فيها التخصص بتاع التحليل ده بس عمرهم ما فتحوا النقاش ده معانا تعتقد ليه ؟؟؟

tark12
31-07-2014, 01:40 PM

الاستاذ الفاضل / كيمائى طبى 2011

ارجو ان تبعث لى رقم تليفون حضرتك لاهمية عل الخاص
لان كلما ابعث لك عل الخاص تظهر رساله انه ممنوع الاراسل لانى اقل من 100 مشاركه

فارجو ان نعث لى رقم تليفون حضرتك على الخاص
و شكرا لحضرتك