مشاهدة النسخة كاملة : عيش حلمك

بحر_الامل
08-11-2012, 10:14 PM
http://www.bosletak.com/img/upload/4132656b380ca0a1e6f483b54a3be3cadrem_dictionary.jp g
كلنا خلال فترة الثانوية العامة بتقابلنا نماذج مختلفة من الناس كل اللى بيجمع ما بينها هى محاولتهم لتقديم النصيحة و الإرشاد بالمجان معتمدين فيها على قوة حجتهم لكي تغير من اختياراتك و مسار حياتك بناء على مقولاتهم الرائعة. اسمحوا لي أن أحكي لكم عن تجربتي الشخصية و أشرح أكثر ما أعنيه بتلك النماذج من الناس.

ها بقي يا حبيبي، علمي رياضة و لا علوم؟
ابتسامة من جانبي
و لا ده و لا ده، أدبي إن شاء الله.

خليط من الدهشة و الذعر على وجه المتحدث.

ليه كده بس يا حبيبي تعمل فى روحك ده.
هذا ليس إلا حوار تكرر عشرات المرات بينى و بين آخرين بدءا من عمته الطيبة إلى سائق التاكسي أو بواب بيتنا. الكل غير موافق على اختياري، الكل شايف إنى غلطان و الكل يتطوع، دون أن أسمح له، بتقديم النصيحة و التسفيه من رأيي. فى بلدنا العزيزة، عندنا جمل و مفاهيم معينة كده بنكررها طوال الوقت دون التفكير فيها بعمق. يعني هل بالفعل أن من يدخلون أدبي هم الطلبة الأقل ذكاءا؟ و هل مستقبلها فعلا أقل حظا من مستقبل طلبة علمي؟ و هل فى الأول و الآخر أنت مطالب بتحقيق أحلام و أمنيات بابا و ماما و طنط و الحج البقال فى اختيار الجامعة ذات الاسم الرنان دون النظر إلى مدي حبك لمجالها؟
لا) بالـمليان هى الإجابة على كل الأسئلة السابقة).

للاسف الذكاء لا نختبره كثيرا فى نظام تعليمنا. بل إن كان من البديهي أن مواد مثل التاريخ تتطلب قدر لا بأس به من الحفظ وهى عملية، على فكرة علميا، مصنفة كإحدي أنواع الذكاء (علم النفس بيقولنا إنه هناك سبع أنواع ذكاء مختلفة) فإننا قد حولنا الرياضيات و الحساب إلي حاجة بتتحفظ بقدرة قادر. نعم، طلابنا يحفظون المسائل الرياضية كما هى و بيّرجعوها فى ورقة الامتحان مر تانية دون تفكير و إبداع. إذا فأسطورة علمي رياضة ليس لها أساس من الصحة فى الحقيقة.

أما إن مستقبل أدبي أقل حظا فى العمل من مستقبل علمي فهى أسطورة أخري لها جذور طبقية فى تفكيرنا. يعني إحنا كمصريين مغرميين شويتين بالفشخرة و المنظرة فيقولك الأب إنه نفسه يشوف ابنه (باشمهندس) قد الدنيا مع إنه ممكن جدا يكون فعلا اسمه (باشمهندس) و مش لاقي أساسا ياكل عيش بس المنظرة حلوة برده. و قد حدث لي مرة موقف غريب جدا من شخص برده شبه النماذج اللى اتكلمت عليها فى الأول لما أصر إن حرام أدخل حقوق عشان مجموعي أكبر بكتير منها و إن بهذه الطريقة حكون بضّيعه على الفاضي و هو تبرير كلما فكرت فيه مت على نفسي من الضحك و كأن المجموع ده صرة من الدنانير و لا شوال بطاطس بحوشها.

الغريب فى كل ما ذكرته إن و لا واحد عمره سألني أبسط و أعقل سؤال ممكن يتسأل فى الموقف ده: أنت عايز تدخل إيه؟ إنت بتحب إيه؟ و كأن رغباتي و ميولي هى شئ ثانوي ممكن أتكلم فيها فى برنامج تسالي على الراديو المصري و ليس حلم أو هدف أتمني تحقيقه. نعم، صدق أو لا تصدق أنا لي اهتمامات ممكن تكون متعارضة مع رؤيتك فى الحياة. عادي يعني، ده لا يعني إن حد أحسن من حد و لا حد بيفهم أحسن من غيره لكنها طبيعة الحياة يا أخويا.
الكل عايزك تعيش حلمهم، تسلك نفس مسارهم لأنهم فى أحيان كثيرة بيخافوا المختلف. يريدونك مثلهم لأن ده بيوفر عليهم وقت بدلا من محاولة التعرف عليك و على رغباتك بصدق و أمانة. الجميع يريدك فى نفس الصندوق الضيق الذى نشأوا عليه، نفس الطريق الذى ساروا عليه و لا يعرفون غيره. هم معذورون لكن لا تقع أنت، ايها الطالب، ضحية لحياتهم البائسة. خلي عندك الشجاعة الكافية لتسعي وراء حلمك و الجرأة الكافية لتسك طريق جديد لم يسلكه الآخرون.
كن جريئا و عيش حلمك.

مــــــــــــــــنــــــــــــقـــــــــــــــول
http://www.bosletak.com/posts/view/49?lang=ara

*Nona Light*
08-11-2012, 10:47 PM
عندك حق والله بس انتى عارفة اللى بيسأل ده اساسا تلاقيه حد متخلف لانه لو كان عاقل كان عرف ان خريجيين ثانوى الادبى دول طالع منهم نجيب محفوظ وطه حسين وكل الشراء العظام وطبعا مستشارين الرئيس محمد مرسى حاليا صح ولا مش صح مش اللى فى ادبى دى ممكن تدخل كلية اقتصاد وعوم سياسية وانت تجيب مجموع ميدخلكش الا يدوب كلية تربية صح ولا مش صح من الاخر انا اللى يقولى حاجة زى دى بقولو والله العبرة بالنهاية

بحر_الامل
08-11-2012, 11:00 PM
عندك حق والله بس انتى عارفة اللى بيسأل ده اساسا تلاقيه حد متخلف لانه لو كان عاقل كان عرف ان خريجيين ثانوى الادبى دول طالع منهم نجيب محفوظ وطه حسين وكل الشراء العظام وطبعا مستشارين الرئيس محمد مرسى حاليا صح ولا مش صح مش اللى فى ادبى دى ممكن تدخل كلية اقتصاد وعوم سياسية وانت تجيب مجموع ميدخلكش الا يدوب كلية تربية صح ولا مش صح من الاخر انا اللى يقولى حاجة زى دى بقولو والله العبرة بالنهاية

اولا : شكرا لمرور حضرتك

ثانيا : انا نقلت الموضوع ده مخصوص لطلاب الادبى لانى بتضايق جدا لما بسال حد بقوله انت علمى و لا ادبى و بلاقيه حاطط وشه فى الارض و كانه عمل جريمة و بيقولى ادبى !!!

بضايق جدا برضه من المدرسين اللى ربطه حكاية الذكاء بعلمى بس و كان بتاع ادبى ده متخلف مثلا او على راى عم طه حسين كانهم خلقوا من طينة نقية ممتازة غير الطينة التى خلقنا منها !!!

عشان كدة بحب اقدم احترامى لكل طلاب الادبى و بقولهم ربنا يكون فى عونكم و اثبتوا على طريقكم متخلوش حد يهزكم ابدا

~ Smile 4 Life ~
08-11-2012, 11:55 PM
أنا مقرتش التوبيك كله بس قريت أول جزئية منه
وهو مفيش حاجة اسمها علمي ولا ادبي!!
ياما طلبة كتير كانوا علمي ودخلوا كمان طب وصيدلة وهندسة ومنفعوش فيها!!
وطلبة دخلت اداب او تجارة او حتي خدمة اجتماعية
وانا اعرفهم شخصيا وبقيوا الان دكاترة في الجامعة نفسها
وده بسبب تفكير مجتمعنا الخاطئ!!
واننا دايما بنقتصر كليات القمة علي طب صيدلة هندسة
وأنا كنت قريت للعالم أمين محمود صبري قبل كده انه قال
(كليات القمة في مصر يجب أن تكون 3 كليات:
الزراعة لإن مصر دولة زراعية،فيجب أن تكون كلية ذات أولوية..
والتجارة لإنها كلية تبني الاقتصاد الذي يتحكم في التقدم..
وكلية العلوم لأنها كلية عملية تتضمن ثلاث كليات معا (مناهج الطب والصيدلة والهندسة)..)
وزي ما قالت نوران العبرة بالنهاية..
ربنا يوفق الجمـيع