مشاهدة النسخة كاملة : موضوع عايزة اخد ارئكم في اخواتى بليز محتارة

مريم السباعى.
29-11-2012, 02:19 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دلوقتى طبعا انا فاضل على امتحانتى شهر بالضبط من انهاردة
وبحاول بقى اضبط نفسى عشان متحانات الفينل هى الاهم الحمد لله ان امتحانات الميد تيرم لحد ما جبت درجات كويسة جدا وعايزة اكمل بقا فى الفنيل لان المنافسة شديدة السنادى واملى اطلع الاولى على الدفعة باذان الله طبعا
بنسبة اولا للوقت انا عندى كل يوم محاضرات معادا يوم الخميس فاضى والاتنين عندى تدريب عملى برجع البيت الساعة 1 بكتير
ويوم السبت والاحد عندى محاضرتين معادا الاربعا ء عندى 4 محاضرات والثلاثاء عندى محاضرة وحدة
ثانيا بنسبة للمواد الى عندى
عندى المواد 9مواد

1-لغة عربية
مادة اغلبها نحو بيتلخص محاضراته مع مزج من الكتاب وجزء ادب زى النصوص كدة بيعتمد على مذاكرة الورق الى حلخصه كويس وحل تدريبات كتير
2-دين
مذكرتح حتعتمد على تلخيص الكتاب وحفظ ومادة سهلة بس لسة حبتدى الخص فيها حل اسئلة الامتحانات السابقة وتمام كدة
3_تربية فنية بصرية
مادة ملهاش كتاب اغلب المادة بنجمعها ينى نبحث احنا عنها وفى شوية محاضرات كانو بيخلونا نكتبها ومذكرتها على حسب مسالت الدكتورة يعنى والى فهمته منها انها بتتعمد على جزء عملى ودة انا مطنة منه وجزء تانى نزظرى حلخص بقدر الامكان الحاجت الى جمعتها عن المواضيع الى كانت بتقول عليها زائد كتابة المحاضرات واخر محاضرة نظرى كانت السبت الى فات يعنى مادة خلاص خلصت
3_حاسب الى
مادة اغلبها فهم وانجلش واكتر مواد تعبانى لانها فيها حاجات كدة برمجة وبتتنسى بسرعة جدااااااا بس يعنى استتقيت ان فى مذكرة فى اسئلة متجوبة حينزلها الدكتور حنصورها وغالبا طريقة ذكرة المادة دى حيكون كالتى حنذاكر المذاكرة والكتاب على هئية اسئلة واجوبة زائد حل طبع ااسئلة ومتحانت وربنا يستر ولسة فاضل محاضرة او اتينن وبرضه تكون خلصت
4_صحة البيئة والطفل
زى الدين بالضبط لبس دى لخصت فيها نص المنهج وفاضل الباقى وفاضل تقريبا كام محاضرة فيها بس مش بنعتمد على المحاضرة قوى يعنى شرحه امش قوى كل اسئتها بتعتمد على الكتاب اكتر يعنى ممكن الخصها بمعرفتى وخلاص
5-معلم ومهنة التعليم
مادة سهلة فضلى فصل الخصه فيها ويكون تلخيصها خلص فى مقام بكتيره 20 ورقة او 15 ورقة وعلى الحفظ وحل الاسئلة علطول فاضل فيها محاضرة او اتنين وخلاص بس مقدرش اخلصها بمعرفتى لان الاستاذ ساعات بيلغى حاجات فمش عايزة الخص بكيفى واضيع وقت وبعد كدة يرجع يلغى حاجات
7-مهارات موسيقة
مادةى مش فهمين حنتحن فيها ازاى ولا امتحنا فيها ميد تيرم ومش عارفة لسة نظامها بس مش اقدر اعمل فيها شئ لحد دلوقت غير انى اضبط محاضرتها واكتبها تمام والخص الجزء لى خطط عليه فى الكتاب لسة فيها محاضرات يعنى لسة مخلصتش
8_حقوق انسان
هى ادتلينا ذكرة فيها المنهج صغيرة حتذاكر وخلاص
9_مدخل رياض اطفال
فيها كام فصل حتتلخص وتتذاكر مضبوط وشكرا بس لسة فيها كام محاضرة وتخلص بس مقدرش اخلصها الا لما الدكتور تخلص عشان برووووو بتخطط معانا
.................................................. ...................
1_ان شاء الله كل المواد ناوية ابقى احل الامتحانت السابقة عليها بعد مذكرها تمام
2_خلال الشهر دة باذن الله فى امتحان عندى يوم السبت فى التربية الفنية البصرية ودة حيعتبر كنموذج لامتحان اخر السنة
وعندى امتحان يوم الاحد الى جاى لا الى بعديه فى مادة مدخل رياض اطفال

دلوقتى انا مش عارفة ابتدى ازاى
بنسبة لمواد النظرى المادة الى اقدر الخص فيها خالص هى مادة الدين وصحة البئية والطفل
لكن معلم ومهنة التعليم لسة فيها فصل الدكتور خططهوش عانا
ومادة مدخل رياض اطفال نفس الكلام
واغلب المواد لسة نظمها مش عارفة ابداء فيها
وخايفة ابدا مذاكرة من دلوقت انسا لان انا بحب المذكرة الكلية يعنى الخص المادة كلها وابتدى اذكر بعيدن احل وهكذا
فمش عارفه ابداء اذاااااااكر ايه خصوا ان المحاضرات حتفضل تريبا شغالة يمكن لحد نص 12

وكان بنسبة لنت وادمانه برضه مش عارفه هل اقطعة نهائى الشهر دة عشان اركز ومدخلبش غير لو حسل على حاجة مهمة
ولا اه ادخل بس ساعة فى اليوم ترفيه والتزم بيها
ولا مرة فى الاسبو عبس ولا ايه
مش عارفة كل ممشى على نظام بلاقى نفسى مش عارفه التزم وبرجع تانى
ارجوك مالموضوع كبير انا عارفة
بس بجد اتمنى حد يساعدنى فى الموضوع دة
وخصوا لو حد عنده او مر بجامعة يسعدنا ابداء ازاى واخطط لمذاكرة ازاى فى الاخذ بالاعتبار الامتحانين الى جاين
وا الشهر دة مفروض الخص فى المواد الى تقدر تتلخص سؤاء تلخيص كتب او محاضرات
واذكرها واحل عليها امتحانات سابقة كممان
فعايزة اعرف ازاى اضبط وقتى وابتدى منين ؟!

رونق الهدوء
29-11-2012, 02:46 PM
اول حاجه يا مريومه تقطعى النت خالص فى الشهر ده ومش تتدخلى الا لسؤال مهم زى ما قولتى
القاعده بتاعه النت ديه كلنا عارفنها عشان كده قولتها اما المواد والجداول والكلام ده خلى حد غيرى يقول كده وربنااااااااا يوفقك يااااااااا قمر ومنكم نستفيد

مريم السباعى.
29-11-2012, 02:56 PM
اول حاجه يا مريومه تقطعى النت خالص فى الشهر ده ومش تتدخلى الا لسؤال مهم زى ما قولتى
القاعده بتاعه النت ديه كلنا عارفنها عشان كده قولتها اما المواد والجداول والكلام ده خلى حد غيرى يقول كده وربنااااااااا يوفقك يااااااااا قمر ومنكم نستفيد
عندك حق يا رونق مووضع ساعة فى اليوم والشغل دة مش حينفع هو شهر اضغط على نفسى
وربنا يعوضنى خير كفايا ربنا سترها امعايا فى الميد تيرم وةجبت درجات عالية وفى مواد كنت انا بس واتنين تانين الفور مارك كان ربنا بيشجعنى عشان احقق املى واطلع الاولى السنادى والمنافسة شديدة
يارب اتسرها معانا جميعا واهديناااااااااااااااا
انا حقوم ومش حدخل غير عشان اشوف لوحد رد على الموضوع وعنده شئ يقدر يساعدنى بى فى موضوع تنظي م المواد ولالا او لو حا سال حد من الدكاترة او اصحابى فى الفيس على شئ ادعوووووووووولى ارجوووووووكم

رونق الهدوء
29-11-2012, 03:13 PM
عندك حق يا رونق مووضع ساعة فى اليوم والشغل دة مش حينفع هو شهر اضغط على نفسى
وربنا يعوضنى خير كفايا ربنا سترها امعايا فى الميد تيرم وةجبت درجات عالية وفى مواد كنت انا بس واتنين تانين الفور مارك كان ربنا بيشجعنى عشان احقق املى واطلع الاولى السنادى والمنافسة شديدة
يارب اتسرها معانا جميعا واهديناااااااااااااااا
انا حقوم ومش حدخل غير عشان اشوف لوحد رد على الموضوع وعنده شئ يقدر يساعدنى بى فى موضوع تنظي م المواد ولالا او لو حا سال حد من الدكاترة او اصحابى فى الفيس على شئ ادعوووووووووولى ارجوووووووكم

ربنا يوفقك وان شاء الله حد يفيدك:)

صخرة المُلتقى
03-12-2012, 11:16 PM

مريم السباعى.
04-12-2012, 12:11 AM

ميرسى قوووووووووووووووووووووووووووووووووووى يا نور بجد صورة رائعة ربنا يبارك فيكى حعجبتنى قوى
يسلم ايدك