مشاهدة النسخة كاملة : لا تبخلوا على بنصيحتكم :(

thekingboy
16-12-2012, 03:26 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا أخرت ما تعبت قولت يمكن يكون عندكم حل أو مساعدة أو نصيحة ليا فى مشكلتى

أنا خلصت الحمد لله 2 ثانوى بمجموع 90% :/ وهنا تبدأ المشكلة أنى مبحبش الحفظ وقررت أنى مش ححول أدبى وحكمل فى طريقى علمي وأنا واثق أن شأءت الأقدار أنى أجيب المجموع لسبب عند ربنا الله أعلم إيه هو لكن فى جانب منى مستبشر خير :]

طيب هى فين المشكلة المشكلة أنى وقعت مع مدرسين فيزياء ورياضة 2 ما يعلم بيهم إلا ربنا مش مستوعب منهم حاجة مستويا قل جدا عن السنة اللى فاتت ووصلت لدرجة أنى عايز أحول أدبى منهم وكنت مش لاقى مدرس خالص مشهور غيرهم فى الأدارة فعلشان كدا قلت أستمر معاهم وأكمل عدت فترة وأنا فى تدهور (خطاء منى أنى أستسلمت :( ) وجا شهر 12 ونفسيتى من أسوأ لأسوأ بلذات لانى جبت 90% :( لغاية ما قررت أغيرهم لكن بعد إيــــــــــــــــــــــــــــه :( لما ررحت عند المدرسين التانين لغاية دلوقتى مع الفيزياء حضرت الباب الخامس والسادس شغالين فيه لكن الأربعة اللى فاتوا أنا مدمر فيهم :( والرياضة حضرت حصتين عند مدرس بصراحة فرق شاسع لكن كذلك ضايع منى حاجات بلهبل متعدش فمش عارف أكمل ولا أحول أدبى لو عندكم نصيحة أكون شاكر

رونق الهدوء
16-12-2012, 08:55 AM
ربنا يكرمك

وان شاء الله حد يفيدك

rana rory
16-12-2012, 09:47 AM
مبقاش ينفع تحول دلوقتى انت ممكن تكمل عادى والحصص اللى فاتتك ممكن تخلى
المستر يعيدها لك لوحدك كحصه خاصه و ان شاء الله تتحل مشكلتك
ربنا يوفقك

Yes We Can
16-12-2012, 11:08 AM
بص يا بشمهندس المستقبل
انت مشكلتك هتتحل فـ حاجه بسيطه جدا
انت امشى مع المدرسين الانت فاهم منهم
و الفاتك تحاول تلمه مع نفسك و مع المدرس واحده واحده
لان كده كده رياضه 2 بالحل هتتثبت ف دماغك
و الفيزياء كذلك نص و نص
يعنى امشى ف منهجك تمام مدام مدرسين حلوين
و حاول مع نفسك و بعد الدرس ماخلص روح للمدرس يفهمك الانت مش فاهمه
اول قوله يديك شهر كده حصه زياده لوحدك و ياخد فلوسه
و يشرحلك الفاتك كله و تبقى كده تمام تمام
رغم انى ادبى مش عارف الفاتك صعب و لا سهل
اتمنى ناس علمى يجيـوا يقولو ;)
ربنـا يوفقكـ .. :)

حسن زيرو
16-12-2012, 03:44 PM

أنا خلصت الحمد لله 2 ثانوى بمجموع 90% :/ وهنا تبدأ المشكلة أنى مبحبش الحفظ وقررت أنى مش ححول أدبى وحكمل فى طريقى علمي وأنا واثق أن شأءت الأقدار أنى أجيب المجموع لسبب عند ربنا الله أعلم إيه هو لكن فى جانب منى مستبشر خير :]

طيب هى فين المشكلة المشكلة أنى وقعت مع مدرسين فيزياء ورياضة 2 ما يعلم بيهم إلا ربنا مش مستوعب منهم حاجة مستويا قل جدا عن السنة اللى فاتت ووصلت لدرجة أنى عايز أحول أدبى منهم وكنت مش لاقى مدرس خالص مشهور غيرهم فى الأدارة فعلشان كدا قلت أستمر معاهم وأكمل عدت فترة وأنا فى تدهور (خطاء منى أنى أستسلمت :( ) وجا شهر 12 ونفسيتى من أسوأ لأسوأ بلذات لانى جبت 90% :( لغاية ما قررت أغيرهم لكن بعد إيــــــــــــــــــــــــــــه :( لما ررحت عند المدرسين التانين لغاية دلوقتى مع الفيزياء حضرت الباب الخامس والسادس شغالين فيه لكن الأربعة اللى فاتوا أنا مدمر فيهم :( والرياضة حضرت حصتين عند مدرس بصراحة فرق شاسع لكن كذلك ضايع منى حاجات بلهبل متعدش فمش عارف أكمل ولا أحول أدبى لو عندكم نصيحة أكون شاكراخى العزيز تفاءل خير وخلى عندك ثقة بربنا ومتفكرش فى مجموع تانية وابدا من دلوقتى ومتخافش بالنسبة للى فاتك ذاكره من الاول وراجع عليه واللى يقف عليك قول للمدرس عليه وان شاء الله تفهمه ولسة كدة كدة فى مراجعة وممكن تخلى واحد زميلك شاطر يفهمهولكوانصحك فى الرياضة بالحل الكثير والرياضة 2 كلها تافهة بكثرة الحل بس اهم حاجة متفقدش الامل لاخر لحظة وان شاء الله نشوفك معانا فى هندسة ...بالتوفيق

bright stars
16-12-2012, 04:10 PM
مش هزود حاجه علي اللي زمايلي قالوه
تقدر تجمع كل حاجه بمساعدة المدرس اهم حاجه الحل وفي الرياضه حاول تمشي في اكتر من فرع في نفس الوقت عشان متنساش
يعني لو المدرس شغال جبر حل معاه وحل برضه تفاضل واستاتيكا عشان النسيان مش كويس وهيضيع عليك وقت في المراجعه

thekingboy
16-12-2012, 10:20 PM
مكنتش متوقع أني حد خير عليا :o يخليكو ا ربنا ليا , ليالي عودة علشان اقرأ تعليقاتكم بتفصيل ^_^

..: Pink rose :..
17-12-2012, 04:58 PM
ربنا يوفقك

Muhammad Karim
21-12-2012, 02:28 PM

طيب هى فين المشكلة المشكلة أنى وقعت مع مدرسين فيزياء ورياضة 2 ما يعلم بيهم إلا ربنا مش مستوعب منهم حاجة مستويا قل جدا عن السنة اللى فاتت ووصلت لدرجة أنى عايز أحول أدبى منهم وكنت مش لاقى مدرس خالص مشهور غيرهم فى الأدارة فعلشان كدا قلت أستمر معاهم وأكمل عدت فترة وأنا فى تدهور (خطاء منى أنى أستسلمت :( ) وجا شهر 12 ونفسيتى من أسوأ لأسوأ بلذات لانى جبت 90% :( لغاية ما قررت أغيرهم لكن بعد إيــــــــــــــــــــــــــــه :( لما ررحت عند المدرسين التانين لغاية دلوقتى مع الفيزياء حضرت الباب الخامس والسادس شغالين فيه لكن الأربعة اللى فاتوا أنا مدمر فيهم :( والرياضة حضرت حصتين عند مدرس بصراحة فرق شاسع لكن كذلك ضايع منى حاجات بلهبل متعدش فمش عارف أكمل ولا أحول أدبى لو عندكم نصيحة أكون شاكر

بص يا غالي..
انت تشيل من دماغكـ فكـرة التحـويل دي خالص لان معدش في وقت للكـلام ده انت امتحانات ف اخر شهـر 5 تقريبا .
ثانيا : من الطبيعي انك تقابل مدرسين ومتفهمش منهـم دا عادي جدا لان مش كل المدرسين كويسين ف الشرح وتوصيل المعلومـة للطلبة لكن المفـروض انك من اول شهـر ف الدراسـة تكـون عارف الكلام دا من قبل ما تروحلة او على الاقل كنت تجربـة اسبوع ولو مش عجبك شوف غيرة واستمـر معاه وممكن تروح درس او اكتر ف المادة الواحدة مفيش مشاكل خالص ومتسمعش كـلام الى يقولك ان دا بضيع الوقت وانك مش هتلاقـي وقت تذاكر ..احنا مجربين الكلام دا وعارفينـة والله .

ثالثا : كل الى فاتك في الفيزياء تقدر تذاكـرة من الاول تاني وان شاء الله مش هتلاقي مشاكل ف فهمهم .والله اول اربع فصـو,ل دول اسهـل حاجـة في الفيزياء ومعظـمهم حفـظ ومش محتاجين حاجة خالص .ركز بس اهم حاجـة ف الى جاي والكهربية بالذات دي عليها 22 درجـة ف الامتحان ..

التوفيق والنجاح باذن الله سبحانة وتعالي وربنا ييسرلكم الامور السنادي;)