مشاهدة النسخة كاملة : صناعة الامل


فريق برمج حياتك
28-12-2012, 05:40 PM
صناعة الامل


صناعة الامل
اللي كلنا عارفينه وواثقين فيه , ان الدول الغربية اصبحت متفوقة في مجالات الحياة , واللي كمان كلنا عارفينه اننا مدركين ازاي نقدر نعيد بناء الحضارة الاسلامية ونرتقي الي اعلي مكانة , لكن اللي كلنا بنعرف نعلمه هو الكلام , الكلام عن الامور السلبية , الكلام عن سبب المشكلات اللي بنواجهها في حياتنا , لكن ابدا .. مافيش حد بياخد القرار اللازم لعلاج المشكلات اللي بيعاني منها المجتمع الاسلامي , ولو بجد نفسك تتغلب علي المشكلات دي , لازم تاخد قراراك بشكل فردي , انك مش هتلوم ولا هتنتظر حاجة من الدولة والحكومة , في موضوع صناعة المستقبل هنتكلم عن مثال للمشكلة دي , لما تلاقي حاجة في الدنيا اصبحت ضدك , هل تسكت وتستلم , ولا تحاول تستخدم كل حاجة ممكن تستخدمها .. عشان تحقق هدفك .

العلوم الهندسية .. بين الهدم والبناء
في موضوع النهاردة عن صناعة الامل , هنتكلم عن قصة بين اخين , احدهم سجن ليواجه عقوبة الاعدام بالكرسي الكهربائي لاتهامه ظلم ب*** شقيق نائبة الرئيس , واللي بدأ يتضح , اننا هنتكلم عن قصة مسلسل امريكي اسمه ” الهروب من السجن prison break ” واللي حقق نسبة مشاهدة مرتفعة جدا حول العالم , ممكن تستغرب ازاي بنتكلم عن حضارة اسلامية , وبنستشهد بمسلسل امريكي !! , لكن ببساطة لو اتكلمنا في الموضوع ده , حاول ترد علي السؤال ده , ايه هو المحتوي داخل اي فيلم او مسلسل عربي ؟ , ومن خلال اجابتك هتفهم ازاي ربنا بينصر امريكا , نرجع لاحداث المسلسل , الاخ المحكوم عليه بالاعدام , والاخ الاصغر وهو ” مايكل سكوفيلد ” واللي حاصل علي دكتوراه في الهندسة المعمارية , المهندس كان عنده شك ان اخوه فعلا قام بالجريمة دي , لكن اول ما اتاكد ان اخوه برئ .. اتحول المهندس من انسان مدني بيعمل اعمال خيرية لمساعدة الناس , لاستخدام كل الادوات المتاحة لانقاذ اخوه من عقوبة الاعدام بالظلم

اهم شئ في التخطيط .. التنفيذ
لاشهر عديدة اعتزل ” مايكل ” الحياة , بعد ان اكتشف ان السجن الذي يوجد به اخوه , هو نفسه السجن الذي اشرفت الشركة التي كان يعمل بها مايكل علي اعادة ترميمه , حيث توفرت جميع الخرائط الخاصة بمبني السجن واستطاع مايكل الحصول عليها , والان اصبح مايكل يمتلك حقيقة براءة اخوه , وكل الخرائط اللي ييحتاجها ليتعرف علي كل صغيرة وكبيرة داخل اسوار السجن , وبدأ المهندس في وضع خطته لانقاذ اخوه من عقوبة الاعدام بالظلم , لاشهر عديدة استمر مايكل في وضع خطته , بدأ من حفظ الخريطة , ودراسة الشخصيات الهامة في السجب و والشخصيات التي يحتاجها لمساعدته في الهروب باخيه , وكيف سيدخل السجن , وكيف سيخرج منه , وكيف سيختفي عن مطاردة الشرطه له بعد نجاح خطته , وكيف سيتخلص من كل الادلة التي تدل علي مكانه , وعلي خطة الكبيرة .

ارسم طريقك بنفسك .. فسر النجاح هو الاعتماد علي الذات
من اهم العناصر التي جعلت مايكل ينجح في خطته , هو انه وضع لكل خطة خطة بديلة لها , ليس معني هذا انه قد عرف الغيب , ولكن معني هذا انه وضع في اعتباره ان احد الخطوات قد تعرض للفشل , فقام بوضع خطة بديلة لكل خطوة , واستغل العديد من الافكار الابداعية ليتمكن من تحقيق كل خطواته دون ان يلفت الانظار اليه , فبدلا من ايحمل مع خرائط السجن , قام بوضعها بشكل مخفي في وشم علي جسده , مايكل درس كل شئ واستخدم ادواته من المسامسير المثبتة في استراحات الجلوس , استخدم المواد الكيميائية المستخدمة في الاهتمام بالنجيل في ارضية السجن لاذابة الحديد الذي سمكنه من الهرب بأخيبه .

استخدم ادواتك .. للهروب من سجن الخيال
ليست الفكرة في عرض هذه القصة هو ان تتخيل ان اخيك بالسجن وانك حاصل علي دكتوراة في الهندسة , وليس الغرض منها ايضا هو اتضع وشما علي جسدك , ولكن الغرض من عرض هذه القصة هي ان تكف عن انتظار الدعم من الدولة , ان تكف عن انتظار الحصول علي وظيفة , هي ان تدرس بجد واجتهاد فكل المعلومات التي تحصل عليها ستفيدك في حياتك , تعلم التفكير الابداعي وابتكر اسلوبك في الحياة , وياليت المنادون بحرية الفن والحرية للفن العربي ان يتعلموا كيف يقدمون لنا اعمالا مباحة دينيا , هدفها هو تعليم الناس وغرس القيم والمبادء فيهم , ان يعلموا الناس امورا تفيدهم في حياتهم , بدلا من الاتجاه نحو افساد حياة الشباب , والتركيز علي التعري والغناء والرومانسية الفاضحة , ايضا .. لاتنتظر ان يتحول الفن في العالم العربي الي هذا الاتجاه , وقل آمنت بالله .. ثم استقم, وبكده نتمكن بجد من صناعة الامل .