مشاهدة النسخة كاملة : اسئلة مهمة جدا عن كلية الاقتصاد و علوم سياسية

freedom boy
15-01-2013, 06:52 PM
يا جدعان لفيت الانترنت كله علشان ادور عن معلومات عن الكلية ديه و لقيت المنتدى ده اتمنى ان اى حد يفيدنى فى الاتى :

فى تانية ثانوى و تالتة ثانوى ايه المواد البناخدها ؟؟ مع نبذة مختصرة و اقسام المنتدى هنا بتاعت المواد ديه :)

كلية اقتصاد و علوم سياسية عاوزه ايه بالظبط ؟؟ يعنى المجموه و المصاريف و اى لغة احسن و كده ؟؟

بصراحة انا نفسى اطلع سفيير ازاى ؟؟

ايه هو التخصص اليطلعنى سفير وزير خارجية :p كده ؟؟

يا ريت حد يطعينى معلومات الله يرضى عنكم :)

22618
23-02-2013, 09:18 AM
بص انا الي اعرفة وهو كلية الاقتصاد هي الي بطلع السفرة هية وحقوق كمان تقريبا
وكمان مش شرط تقريبا تكون كلية معينة علشان هية عبارة عن بعد مبتخلص الي كلية انت كنت بتدرس فيها بتعلن وزارة الخارجية عن امتحانات في السفارةفي تاريخ معين لازم تكون عامل حسابك وبيكون في مواد معينة ليها علاقة بالقانون الدولي وحاجات كدة وتقريبا لازم يكون معاك لغة انجليزي ولغة تانية كمان ولازم يكونو كويسين جداااااااااااااا يعني في نهاية الموضوع انت عايز تبق سفير زاكر كويس المواد الي هتمتحن فيها في السفارة دي ومشرط انت في كلية اية وانا اعرف كمان انهم بيدو نسبة للهيوظفوهم الي في الكايات العلمية واحسن لك ادخل موقع وزارة الخارجية واعرف اكتر :)

M.A.D.O
13-07-2013, 05:30 AM
بص سياسة واقتصاد فيها 3 اقسام قسم سياسة وقسم اقتصاد وقسم احصاء (ناس قليلة اللى بتخشه) عشان تطلع سفير بتخش قسم سياسة وبتبقى فى كورسات بتاخدها بتساعدك على كدة ولازم تكون بتحب تقرا كتير وخصوصا فى السياسة