مشاهدة النسخة كاملة : ايه الاخبار

bahaaeldeen
19-01-2013, 08:14 PM
الناس عاملة ايه هناااااااا

jasminfarouk
20-01-2013, 01:18 AM
بعد اذنك عندي استفسار وياريت تفيدني لاني تعبت
انا دلوقتي مش فاهمة ديكور بتقبل من ادبي ولا علمي ده اولا
ثانيا انا تالتة ثانوي ادبي جبت في تانية 57%
ياتري اقدر ادخل الكلية السنة دي مع العلم اني موهوبة الحمدلاه واقدر ارسم اي حاجة

فلو بعد اذنك تقولي هيقبلوني ولا لا وياتري لو دخلت قسم جرافيك كويس
مع العلم اني بحب المجال ده وبقدر اتعلم فيه بسهولة

bahaaeldeen
04-02-2013, 02:51 PM
بعد اذنك عندي استفسار وياريت تفيدني لاني تعبت
انا دلوقتي مش فاهمة ديكور بتقبل من ادبي ولا علمي ده اولا
ثانيا انا تالتة ثانوي ادبي جبت في تانية 57%
ياتري اقدر ادخل الكلية السنة دي مع العلم اني موهوبة الحمدلاه واقدر ارسم اي حاجة

فلو بعد اذنك تقولي هيقبلوني ولا لا وياتري لو دخلت قسم جرافيك كويس
مع العلم اني بحب المجال ده وبقدر اتعلم فيه بسهولة

ديكور بيقبل من علمى فى كل الكليات
وبيقبل ادبى فقط فى اسكندرية بتنسيق داخلى فوق مجموع الكلية :) على حسب العدد
انتى كدة تقدمى فى تربية فنية ومستواها زى فنون جميلة وتقدرى تشتغلى ديكور عادى بالكورسات بتاعت ثرى دى ماكس واوتوكاد وفوتوشوب وكمان نفس النقابة يعنى فنون زى تربية :) وكمان مش شرط تطلعى مدرسة رسم وكمان تربية فنية مستقبلها حلو انا شفت ناس خريجين تربية وشغالين مهندسين معمارى وديكور زى الفل ف متقلقيش :) اهم حاجة تقتنعى وانا تحت امرك فى اى استفسار

jasminfarouk
05-02-2013, 05:20 PM
يعنى بجد مستقبلها كويس وهيقبلونى فيها
ومش لازم اشتغل مدرسة رسم وياترى حضرتك تعرف اى حاجة عن الامتحان معاده او اقدم ازاى او اعمل ايه عشان انا مش عارفة اى حاجة فى موضوع الامتحانات ولا التقديم ده

bahaaeldeen
06-02-2013, 04:30 AM
يعنى بجد مستقبلها كويس وهيقبلونى فيها
ومش لازم اشتغل مدرسة رسم وياترى حضرتك تعرف اى حاجة عن الامتحان معاده او اقدم ازاى او اعمل ايه عشان انا مش عارفة اى حاجة فى موضوع الامتحانات ولا التقديم ده

اة طبعا انا صحابى كتير خريجين تربية فنية وشغالين فى مجال معمارى وتصميمى وديكورى
ميعاده بيكون فى الاجازة زى تقديم قدرات بس تختارى قدرات تربية فنية والكلية اصلا جنب فنون جميلة فى الزمالك
تابعى الجرايد الرسمية عن مواعيد الامتحانات
والامتحان سهل هو رسم رصاص وحاجات بسيطة وربنا يوفقك ياااااااااارب :)

jasminfarouk
10-02-2013, 10:53 PM
معلش كان عندى استفسار تانى ياترى حضرتك تقدر تعرفلى الامتحان عن ايه بالضبط وهل فى تقديم قبل الامتحان او كورسات او اى حاجة
ثانيا مواد الكلية ايه
ثالثا انا مش قادرة اقتنع بيها اوى لان كنت هموت عالالسن بس ضاعت منى ودلوقتى كمان لما حبيبت فنون جميلة طارت حاسة انى لو دخلت تربية فنية مش هلاقى مجال شغل او كدة

bahaaeldeen
11-02-2013, 03:12 AM
معلش كان عندى استفسار تانى ياترى حضرتك تقدر تعرفلى الامتحان عن ايه بالضبط وهل فى تقديم قبل الامتحان او كورسات او اى حاجة
ثانيا مواد الكلية ايه
ثالثا انا مش قادرة اقتنع بيها اوى لان كنت هموت عالالسن بس ضاعت منى ودلوقتى كمان لما حبيبت فنون جميلة طارت حاسة انى لو دخلت تربية فنية مش هلاقى مجال شغل او كدة

لا مجال تربية فنية كويس بس عايز جهد اضافى منك واى مجال فنى شغله كويس جدا لانه عدد قليل اللى فيه
امتحان فنون رسم تماثيل او طبيعة صامتة بتظليل رصاص وتانى سؤال تصميم ابتكارى بالوان خشب عن اى موضوع وتالت سؤال ثقافى تحريرى عن اى معلومات عامة سهلة
الكلام دة ف حلوان لكن اسكندرية فيها طبيعة صامتة وتصميم ابتكارى

بشمهندس احمد
14-02-2013, 11:47 PM
[QUOTE=bahaaeldeen;5114538][size="5"]
تربية فنية ومستواها زى فنون جميلة وتقدرى تشتغلى ديكور عادى بالكورسات بتاعت ثرى دى ماكس واوتوكاد وفوتوشوب

معلش انا عندى تعليق فنون جميلة مستواها اقوى بكتير من تربية فنية اضافة على كده ان ديكور دراسته فى الكلية 5 سنين لا يقارن باى واحد اخد كرسات وخلاص يعنى انا لسه اعدادى ديكور بس ان بجد مطمرمت فى المشريع الكتير و التهشير والتحبير وقلم الجدول والاسقاطات والبلانات وغيره كتير كفاية شيالة الشاسية والمسطرة T رايح جى من الكلية واكيد انت عارف الكلام ده
فمعلش متقلش ان اى واحد ممكن يقدر على الشغل ده ولو اشتغل هيكون مساعد مهندس ديكور واو فنى ديكور وده قاله الدكترة عندنا فى الكلية

bahaaeldeen
15-02-2013, 05:08 PM
[quote=bahaaeldeen;5114538][size="5"]

معلش انا عندى تعليق فنون جميلة مستواها اقوى بكتير من تربية فنية اضافة على كده ان ديكور دراسته فى الكلية 5 سنين لا يقارن باى واحد اخد كرسات وخلاص يعنى انا لسه اعدادى ديكور بس ان بجد مطمرمت فى المشريع الكتير و التهشير والتحبير وقلم الجدول والاسقاطات والبلانات وغيره كتير كفاية شيالة الشاسية والمسطرة t رايح جى من الكلية واكيد انت عارف الكلام ده
فمعلش متقلش ان اى واحد ممكن يقدر على الشغل ده ولو اشتغل هيكون مساعد مهندس ديكور واو فنى ديكور وده قاله الدكترة عندنا فى الكلية

بشمهنس احمد مع احترامى لرايك وكلامك الصح جدا
لكن رأيي الشخصى
لكن نقابة التشكليين هى اللى عملت فى خريجين ديكور كدة وخلت المهنة دى لأى تخصص تانى للاسف
برغم انى من اقوى مناصرين هندسية قسم الديكور من اجل فقط أن يأخذ حقوقه
وبعدين احنا بنحاول واولا لا لاقيين حد يساعدنا ولا حد بيسمع اصلا لان فيه شوية ناس مش حاسة باللى الخريجين بيحسوا دة حتى ملاقيناش طلبة تتطوع معانا وكله بيقول يلا نفسى :)
ف لما تيجى تتكلم عن ديكور فى الوقت الراهن وهو تحت نقابة التشكليين يبقى وضعه حرج جدا بغض النظر عن مكانته الكبيرة وشغلته الكويسة لكن برضو بتتسرق سواء من معماريين او اى حد تانى دون ذكر.
وجاء التعليق دة علشان ابعاث الامل من جديد ولما ناخد حقوقنا باذن الله يبقى مينفعش اى حد يشتغل شغلنا خارج القسم :) لكن للاسف الشديد دة اللى بيحصل.
اتمنى ان تعود الصورة من جديد

تحياتى

lolo cat
15-02-2013, 11:20 PM
انا اقسم بالله اضيقت اوووى من الكلام الى بش مهندس بهاء قاله لانى حسيت انى ضيعت كل تعبى على الفاضى لانى فى ثانوية عامة جبت 96.5 ودخلت فنون جميلة ديكور بالرغم ان كل الناس اول ما تعرف انى فى فنون جميلة يستهزوا بيها اوى وانا بحاول اصلح صورة فنون جميلة فى نظرهم باى طريقة بس لما بش مهندس احمد جيه وقال الكلام ده حسيت اننا لينا قيمة وبجد نفسي اووى احنا بس الى نشتغل شغل ديكور مش اى حد مععلش انى طولت انا بس خبيت اقول الكلام ده لانى بجد اتضيقت اووووى وحسيت انى دخلت كلية ملهاش لازمة بس بجد احنا والله اكتر كلية بنتعب بجد فمينفعش اى حد يشتغل شغلنا:)

bahaaeldeen
17-02-2013, 01:32 AM
انا اقسم بالله اضيقت اوووى من الكلام الى بش مهندس بهاء قاله لانى حسيت انى ضيعت كل تعبى على الفاضى لانى فى ثانوية عامة جبت 96.5 ودخلت فنون جميلة ديكور بالرغم ان كل الناس اول ما تعرف انى فى فنون جميلة يستهزوا بيها اوى وانا بحاول اصلح صورة فنون جميلة فى نظرهم باى طريقة بس لما بش مهندس احمد جيه وقال الكلام ده حسيت اننا لينا قيمة وبجد نفسي اووى احنا بس الى نشتغل شغل ديكور مش اى حد مععلش انى طولت انا بس خبيت اقول الكلام ده لانى بجد اتضيقت اووووى وحسيت انى دخلت كلية ملهاش لازمة بس بجد احنا والله اكتر كلية بنتعب بجد فمينفعش اى حد يشتغل شغلنا:)

والله انا اسف وانا بجد مجرد ترس فى اله من ناس بتعمل مجهودات عظيمة علشان قسم الديكور ويكون تبع النقابة علشان المسمى المهنى والوظيفى وعلشان يبقى شغلنا متاح لينا احنا وبس لا اشراك معماريين ولا اى اطراف تانية
ودى صورة من الواقع بس ارجع واقول ان الشغل كويس ومتاح ويسع لكن المشكلة فى اشراك اخرين مش من القسم او فى اى مجال بياخدوا شغلنا لاننا الاجدر والاقوى فى عملنا ف ارجو انى ميكونش كلامى ضايق حد منى بصورة شخصية
وكمان باذن الله ستعود الحقوق قريبا واحنا بنحاول فى موضوع النقابة بتاعت المهندسين والموضوع ماشى لحد دلوقتى ف دعواتكم معانا.
مرة تانية مش عايز حد يضايق منى او من كلامى وانا عرضت صورة واقعية رغم انى مش فى صفها وانا مدرك تماما مدى بغضها :) يعنىة انا اكتر واحد مضايق من اللى بيحصل ويمكن اكون اكتر طالب مناصر للقضية دى ومتعاون فيها باذن الله
متقلقوش قريب اوى هتسمعوا خبر حلو باذن الله عن موضوع النقابة بس محتاجين متطوعين معانا باذن الله وكافة التفاصيل هنا
https://www.facebook.com/groups/interiordegypt/?fref=ts

:)