مشاهدة النسخة كاملة : سيذكر التاريخ أن مرسي سقط

youssef darwish
23-01-2013, 01:52 AM
ولكن لماذا سيسقط مرسي سيسقط من أجل إهمال وظيفته كرئيس والأهتمام أكثر منها بالمأمور ....وكلنا نعرف من هو ألأمر انما هو البديع .....اه البديع

مرسي سيسقط بسبب ناس ماتت في القطارات بدون وجه حق

مرسي سيسقط علشان أخويا واخوك مات وهو بيتنقل في قطر شايلهم فوق بعض كأنهم حيوانات ....

مرسي سيقط علشان أنتا متقدرش تاكل 3 أرغفه في اليوم

مرسي سيسقط علشان أنا أبويا موظف على قده ومش قارد يجيب مصاريف 3 انابيب ب100 جنيه في الشهر غير مصاريف كليات غير مصاريف بيت كامل ..

مرسي سيسقط علشان نشوف رئيس يعين ناس تستحق انها تكون في مناصب لانها كفاءات مش لانها أخوان

مرسي سيسقط علشان لما أخلص كليتي ومدرستي الاقي شغل بدل مالبلد فيها بطاله وفيها قلة عماله

مرسي سيسقط علشان جه في 200 يوم كان أحال 25 صحفي للعداله بينما لم يفعل هذا كل رؤساء وملوك مصر

مرسي سيسقط علشان انا قاعد والكهربا بتقطع عليا كل يوم وانا بأكل

مرسي سيسقط علشان ....مش في يوم وأنا قاعد ماسمعش أن أخويا وهو بيأدي خدمته في الجيش طلع عليه ناس و***وه

مرسي سيسقط علشان ... معرفناش بردو مين اللي موت المتظاهرين .

مرسي سيسقط علشان .. البنزين مولع نار وولع في البلد كمان

مرسي سيسقط لان الجنيه المصري ينزل لأدنى مستوى له في التاريخ

مرسي سيسقط علشان .... اتفرض عليا ضريبه ومش لاقي مرتب أقبضه أخر الشهر

مرسي سيسقط لانه قال ان الفلوس كانت مسروقه وبرضو لما السرقه انتهت مشوفناش فلوس

مرسي سيسقط لان الأرهاب مالي البلد لاول مره بالشكل الرهيب في التاريخ ..

مرسي سيسقط لان مفيش تعليم .... هو فين ؟؟؟

مرسي سيسقط علشان ... العمارات تتبني بترخيص علشان أخواتنا ميموتوش جواها

مرسي سيسقط لان الناس تعبت ...خلاص زهقنا ....هنموت ..... ولا أقولك أحنا خلاص موتنا

حسبي الله ونعم الوكيل .... لكي الله يا مصر

بس أقولك ... الحمد لله ..... ربنا يعينا على ما نحن فيه

وعلى فكره

انا مش ناقل الموضوع ....لالالا .... دا اللي بيدور في عقل كل شاب مصري الان

يوسف درويش ... شاب مصري

رضا واكد
23-01-2013, 02:03 AM
الأخ الكريم :
لم نخدع أنفسنا بهذا الكلام الذي هو عاطفي أكثر منه عقلاني
أنا وأنت والجميع يعرفون من يريد أن يسقط البلد وليس مرسي وحده ولكننا لهوى في انفسنا نصدق هذه افدعاءات
ثانيا : ان كنا صادقين في المعارضة فلم لا نساعد الرجل على بناء البلد ونحارب الفاسدين من النظام السابق والفلول وغيرهم من أعداء الداخل والخارج
ثالثا ان لنا وطنية صادقة ونريد أن نخدم البلد في مواقع متقدمة لم لا نسعى بجدية للمعارضة حتى تثبت اليام عدم احقية هذا الرجل وأفخوان بالقيادة
رابعا : علينا مراجعة ومقارنة واقعنا قبل الثورلاة وبعدها هل نحن مصريون صادقون في العمل لمصر
خامسا : ومن بعد مرسي سيكون حاكما يأخذ برأي الشعب ويعطيه الحرية ام أنه لن يثبت بعده غلا من يجري على هواهم من البلطجة والسرقة والتبعية الغربية.
أرى اننا نعيش في طريق رسمه لنا الإعلام المضل
وقولي هذا لله أولا وللإسلام ثانيا ومصرأم المسلمين أرى أن نعقل .

مروان النجم
23-01-2013, 02:07 AM
لن يسقط مرسى كما سقط مبارك فهناك ألف فرق: من يثورون ضد مرسى مغيبون او مأجورون ولاهدف لهم ولا بديل ومن يثورون مع مرسى واعون عقائديون هدفهم المشروع الاسلامى ، هناك فرق بين من ثاروا ضد الفساد ومن يثورون لابقاء الفساد.. هناك فرق بين ثورة شارك فيها ويحميها الاخوان وبين ثورة ضد الاخوان حماة الثورة ..هناك فرق بين ثورة عفوية بلا قائد وثورة مغرضة لها قواد معروفون فمنهم القواد ومنهم الفلول ومنهم الملحد ومنهم الطامع فى الرئاسة ويمكن ايقافهم ومحاسبتهم ..هناك فرق بين رئيس سلم أمره الى الجيش ورئيس سلم امره لله سبحانه وتعالى هناك فرق حسنى رئيس معين ومرسى رئيس منتخب:دكتاتورية مرسى من اجل الثورة-دكتاتورية حسنى من اجل الثروة..دكتاتورية مرسى شهرين فقط -دكتاتورية حسنى ثلاثون عاما ..حسنى استمد قوته من الشرطة- ولادافع لهم الا الوظيفة وما اهونه من دافع ومرسى يستمد قوته من الشعب - حسنى فوجىء بالثورة-مرسى خبير فى الثورة..حسنى حاولوا دعمه بالبلطجية -مرسى حاولوا اسقاطه بالبلطجية: فانحاز الشعب الواعى الى المظلوم"طبيعة مصرية"-حسنى سقط بحشد الكترونى -مرسى يؤيده حشد أقوى..حسنى مهزوم بدعاء الصالحين عليه-مرسى منصور بدعاء الصالحين له"أول رئيس يدعون له فى السجود "
حسنى جاء من رحم الجيش ومن بين السحاب"طيار"-مرسى جاء من رحم الشعب ومن طين الارض"فلاح" فكان اقرب الى قلوب الشعب..هناك فرق حسنى سقط -مرسى لن يسقط ابدا الا ساجدًا لربه"
منقول
اتفق معك تماما وياريت الى كاتب الموضوع يراجع نفسة الا لو كان فلول

youssef darwish
23-01-2013, 02:15 AM
الأخ الكريم :
لم نخدع أنفسنا بهذا الكلام الذي هو عاطفي أكثر منه عقلاني
أنا وأنت والجميع يعرفون من يريد أن يسقط البلد وليس مرسي وحده ولكننا لهوى في انفسنا نصدق هذه افدعاءات
ثانيا : ان كنا صادقين في المعارضة فلم لا نساعد الرجل على بناء البلد ونحارب الفاسدين من النظام السابق والفلول وغيرهم من أعداء الداخل والخارج
ثالثا ان لنا وطنية صادقة ونريد أن نخدم البلد في مواقع متقدمة لم لا نسعى بجدية للمعارضة حتى تثبت اليام عدم احقية هذا الرجل وأفخوان بالقيادة
رابعا : علينا مراجعة ومقارنة واقعنا قبل الثورلاة وبعدها هل نحن مصريون صادقون في العمل لمصر
خامسا : ومن بعد مرسي سيكون حاكما يأخذ برأي الشعب ويعطيه الحرية ام أنه لن يثبت بعده غلا من يجري على هواهم من البلطجة والسرقة والتبعية الغربية.
أرى اننا نعيش في طريق رسمه لنا الإعلام المضل
وقولي هذا لله أولا وللإسلام ثانيا ومصرأم المسلمين أرى أن نعقل .

يا استاذي الفاضل .... هذا الكلام ليس لجذب عاطفة الناس ضد مرسي ... انزل الشارع واسئل عن مرسي وانتا تعرف الناس غضبانه ازاي ... شكلك مش عايش في الارياف او المدن التحتيه في الوطن .... شكلك عايش في المدن المتنعمه بعز الاخوان ....انزل الشارع شوف الناس هتقول ايه انا مش بأشوف حد الا لو سب مرسي مئات المرات .... وده بسبب اللي احنا عايشين

youssef darwish
23-01-2013, 02:17 AM
لن يسقط مرسى كما سقط مبارك فهناك ألف فرق: من يثورون ضد مرسى مغيبون او مأجورون ولاهدف لهم ولا بديل ومن يثورون مع مرسى واعون عقائديون هدفهم المشروع الاسلامى ، هناك فرق بين من ثاروا ضد الفساد ومن يثورون لابقاء الفساد.. هناك فرق بين ثورة شارك فيها ويحميها الاخوان وبين ثورة ضد الاخوان حماة الثورة ..هناك فرق بين ثورة عفوية بلا قائد وثورة مغرضة لها قواد معروفون فمنهم القواد ومنهم الفلول ومنهم الملحد ومنهم الطامع فى الرئاسة ويمكن ايقافهم ومحاسبتهم ..هناك فرق بين رئيس سلم أمره الى الجيش ورئيس سلم امره لله سبحانه وتعالى هناك فرق حسنى رئيس معين ومرسى رئيس منتخب:دكتاتورية مرسى من اجل الثورة-دكتاتورية حسنى من اجل الثروة..دكتاتورية مرسى شهرين فقط -دكتاتورية حسنى ثلاثون عاما ..حسنى استمد قوته من الشرطة- ولادافع لهم الا الوظيفة وما اهونه من دافع ومرسى يستمد قوته من الشعب - حسنى فوجىء بالثورة-مرسى خبير فى الثورة..حسنى حاولوا دعمه بالبلطجية -مرسى حاولوا اسقاطه بالبلطجية: فانحاز الشعب الواعى الى المظلوم"طبيعة مصرية"-حسنى سقط بحشد الكترونى -مرسى يؤيده حشد أقوى..حسنى مهزوم بدعاء الصالحين عليه-مرسى منصور بدعاء الصالحين له"أول رئيس يدعون له فى السجود "
حسنى جاء من رحم الجيش ومن بين السحاب"طيار"-مرسى جاء من رحم الشعب ومن طين الارض"فلاح" فكان اقرب الى قلوب الشعب..هناك فرق حسنى سقط -مرسى لن يسقط ابدا الا ساجدًا لربه"
منقول

كلام منقول ..... انما الكلام اللي أنا قولته قد يعبر عن جزء بسيط من الناس اللي عايشه عيشة ...(الكحرته) و(المرمطه )
لكي الله يا مصر

أ/رضا عطيه
23-01-2013, 02:25 AM
منقول

هل هذا نقل لموضوع أم أمر مطبوع واتوزع على كل البتوع

مين اللى مأجور ياسيد مروان ؟؟

اللى بيهلل على الشىء ونقيضه فى كل حال؟

ولااللى شغال مداح عمال على بطال؟

ولاالشباب الواعى أخوك وأخويا

اللى بإرادته وعزيمته هدوا جبال؟

بطلوا استفزاز فى الناس!!!!!!!!!!!!!

شكرا

mr/Guirguis George
23-01-2013, 02:47 AM
منقول

يعنى اللى هينزلو
الثوره
فلول او مأجورين او فاسدين او ملحدين
يا ساتر يارب دا البلد كده مفهاش حد عدل

mr/Guirguis George
23-01-2013, 02:49 AM
ان كنا صادقين في المعارضة فلم لا نساعد الرجل على بناء البلد
كيف نساعده ولا يوجد حوله سوى الاخوان؟.[/quote]

راغب السيد رويه
23-01-2013, 03:17 AM
جزاك الله خيرا وبارك فيك

darch_99
23-01-2013, 09:30 AM
عزيزي يا من تريد اسقاط مرسي حضرتك تعيش الوهم وتتمناة احلام يقظة يا عزيزي لا اكثر
اتمني لك التوفيق

المصري أشرف
23-01-2013, 09:55 AM
الأخ / يوسف درويش
ليس من العدل إطلاقا أن نحمل مرسي تركه خربه ورثها .. ونطلب منه ماتريده .. أو إسقاطه ..
ولكن من العدل أن أطلب من مرسي .. ماهي خطة الخلاص .. من تلك العتمة التي تكاد تعمينا
أين البداية سيدي الرئيس ..فأنا لاأجد سوي قروض .. ومباحثات حول مشاريع .............قروض
أين البداية سيدي الرئيس والجنية تردي وكاد يموت ... والإقتصاد يتهاوي .. وغير ذلك لانصدق..
نريد بداية سيدي الرئيس .. نريد مشروعات زراعية بالصحراء الغربية العائمة علي مياة جوفية ..
نريد مشروع تطوير قناة السويس ( مصري لا قطري ) .. نريد تنفيذ الكوبري ليربطنا بالسعودية..
نريد أن لانري سوي الرئيس/ محمد مرسي ..... وربنا يخلصك من إللي حواليك ويخلصنا منهم
لانريد إسقاط الرئيس .. فلو سقط ستسقط مصر كلها .. ولكننا نريد أن نبدأ ......مجرد بداية

darch_99
23-01-2013, 10:01 AM
ولكننا نريد أن نبدأ ......مجرد بدايةشكرا

البداية ان تهدأ المعارضة وتسكن ثم بعد ذلك ستري النتائج
لكن طالما استمرت المعارضة الف سنة علي هذا النحو فلن نتقدم خطوة واحدة ولن يسقط مرسي خلال الالف سنة لان ورائه شعب انتخبة وصوت له مرتين وسندافع عنه بدمائنا إن بدأؤ بالعدوان

شكرا لك يا عزيزي

المصري أشرف
23-01-2013, 10:07 AM
شكرا
البداية ان تهدأ المعارضة وتسكن ثم بعد ذلك ستري النتائج
لكن طالما استمرت المعارضة الف سنة علي هذا النحو فلن نتقدم خطوة واحدة ولن يسقط مرسي خلال الالف سنة لان ورائه شعب انتخبة وصوت له مرتين وسندافع عنه بدمائنا إن بدأؤ بالعدوان

شكرا لك يا عزيزي
=============================
أخي العزيز درش
لأول مرة أجدني أقول لك ليتك ماعلقت ... لقد طلبت الهدوء والسكينة .. فلم الدم بالنهاية .. لاأحد يريد إسقاط مرسي .. حتي لو لم يكن ذلك لمرسي فهو لمصر .. فسقوط مرسي سقوط مصر
تقبل تحياتي

darch_99
23-01-2013, 10:21 AM
شكرا لك عزيزي اشرف لي تعليق ولكن مضطر للانصراف الان وعند المغرب ان شاء الله يكون التعليق

شكرا لك

Eco esraa feps
23-01-2013, 10:26 AM
بجد انا مش عارف اقول ايييه الدكتور مرسى يسقط فى ذه الظروووف هتبقى غلطه وهندفع تمنها كبييييير اوووووووووووووووووى ولو سقط ممكن يجى مييين الفريق شفيق الهارب ولا مبارك المخلوع اللى ناهب كل حاجه ولسه كوارثه بنعيشها لدلوقتى وهنعيشها بكره ولا البرادعى االلى مش هامه مصلحة البلد ولا حمدين ولا ولا ولا ولا
مع انى مش عاوزه الدكتور مرسى يكمل علشان شكله كده ..................
لكن هو سهل اووى نمشى ونجيييييييب لا طبعا خليييه يكمل ال3 سنين اللى اعدينله ولو اخطأ من حقا نحاسبه بسلميه يعنى لو عمل نظام ال3 ارغفه فى اليوم يبقى فعلا ....................... لكن نحاسبه ساعتها مش يسقط والبلد تخرب انا مش بكلامى بشجع الاسلامييييييييييين لا طبعا ده انا اكتر واحده اتعاملت معاهم ومش حابهم
لكن لابد الآن ان نفكر بالعقلانيه اللى فيا مصلحة مصر فعلا

youssef darwish
23-01-2013, 11:22 AM
جزاك الله خيرا وبارك فيك

وجزاكم مثله استاذي الفاضل أطال الله عمرك

اسراء سمير00
23-01-2013, 11:51 AM
ربنا يحمي مصر ويحمي شبابها
ونفسي نلاقي بئا الاستقرار والامن والامان ونعيش حياه سعيده
بس علي فكره احنا بايدينا نطور مصر وبردو بايدينا ندمر مصر احنا الاساس
ويااااااااااارب يهدينا ويحافظ علي شبابنا ويجعل مصر دائمااااااااااا في سلاااااااااام
جزاكم الله خيراااااااااااااااااا

youssef darwish
23-01-2013, 12:28 PM
ربنا يحمي مصر ويحمي شبابها
ونفسي نلاقي بئا الاستقرار والامن والامان ونعيش حياه سعيده
بس علي فكره احنا بايدينا نطور مصر وبردو بايدينا ندمر مصر احنا الاساس
ويااااااااااارب يهدينا ويحافظ علي شبابنا ويجعل مصر دائمااااااااااا في سلاااااااااام
جزاكم الله خيراااااااااااااااااا

وجزاكم مثله

شكراً على مروركم القيم

moslama for ever
23-01-2013, 12:49 PM
مش انت اللى تقول يسقط او ميسقطشى
مرسى جه بصندوق والناس اختارته على انه قاعد اربع سنين
مش هيبئه الحكم عليه من 6 اشهر بس
دا مش عدل

محمد الهادى عطيه
23-01-2013, 01:24 PM
لن يسقط اول رئيس مدنى منتخب بإرادة شعبية . ومن هو البديل برأيك لو سقط ؟ نجرى انتخابات رئاسية ثانية وتعيش البد فى فوضى عارمة . لنترك له الفرصة . وأنا من وجهة نظرى المتواضعة أنه لا يريد إلا الإصلاح

youssef darwish
23-01-2013, 01:32 PM
لن يسقط اول رئيس مدنى منتخب بإرادة شعبية . ومن هو البديل برأيك لو سقط ؟ نجرى انتخابات رئاسية ثانية وتعيش البد فى فوضى عارمة . لنترك له الفرصة . وأنا من وجهة نظرى المتواضعة أنه لا يريد إلا الإصلاح

سيسقط اول رئيس منتخب بالزيت والسكر
سيسقط اول رئيس منتخب بالسمع والطاعه .
سيسقط أول رئيس منتخب بالارهاب
يا عزيزي مرسي سيسقط

icdl_man
23-01-2013, 01:53 PM
عزيزي يا من تريد اسقاط مرسي حضرتك تعيش الوهم وتتمناة احلام يقظة يا عزيزي لا اكثر
اتمني لك التوفيق

ليه هو اعظم من مبارك

الكبر و الجهل و الغرور خلوكوا اسواء من مبارك و رجالته
و لو حتهددونا بالموت فلموت يأتى مرة واحدة و هو بأمر الله سبحانه فقط و ليس بأمر مرسى و اعوانه

و الأخوان احنا بنكرههم يوم اكثر من سابقه

كاذبون منافقون لا يحترموا المصريون اللى المفروض انهممنهم

و على البلد السلام طلاما فيها اخوان

icdl_man
23-01-2013, 01:56 PM
ولكن لماذا سيسقط مرسي سيسقط من أجل إهمال وظيفته كرئيس والأهتمام أكثر منها بالمأمور ....وكلنا نعرف من هو ألأمر انما هو البديع .....اه البديع

مرسي سيسقط علشان أخويا واخوك مات وهو بيتنقل في قطر شايلهم فوق بعض كأنهم حيوانات ....

مرسي سيسقط علشان أنا أبويا موظف على قده ومش قارد يجيب مصاريف 3 انابيب ب100 جنيه في الشهر غير مصاريف كليات غير مصاريف بيت كامل ..

مرسي سيسقط علشان نشوف رئيس يعين ناس تستحق انها تكون في مناصب لانها كفاءات مش لانها أخوان

مرسي سيسقط علشان لما أخلص كليتي ومدرستي الاقي شغل بدل مالبلد فيها بطاله وفيها قلة عماله

مرسي سيسقط علشان جه في 200 يوم كان أحال 25 صحفي للعداله بينما لم يفعل هذا كل رؤساء وملوك مصر

مرسي سيسقط علشان ....مش في يوم وأنا قاعد ماسمعش أن أخويا وهو بيأدي خدمته في الجيش طلع عليه ناس و***وه

مرسي سيسقط لان الناس تعبت ...خلاص زهقنا ....هنموت ..... ولا أقولك أحنا خلاص موتنا

وعلى فكره

يوسف درويش ... شاب مصري

الله يفتح عليك يا أبنى طول ما فيه ناس زيكم لسه فيه امل و معلهش اللجان الاليكترونيه مش حترحمك

على و على و على الصوت مصر بلد مش حتموت

العصام2009
23-01-2013, 02:11 PM
الناس البسيطة كانت عندها امل فى مرسى
ولكن اكتشفت ان مرسى هو الاستاذ مر سى و(الحدق يفهم)
على فكر ة فيه مشروع سوف يطرح على مجلس الاخوان عفوا الشورى
ان اى واحد عايز يتعين لازم يكون اسمه عصام العريان او محمد البلتاجى او..................................
من الاخر شهادة انه اخوانىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
ويحيا مشروع الملوخية............ النهضة

محمد محمود بدر
23-01-2013, 03:35 PM
اتمني لك التوفيق

اخى الفاضل
انتم فاهمين الديمقراطية غلط
ليس من الديمقراطية ان انتخب رئيسا واسكت عنه طوال مدته
انا لا اعطيه صك او شيك على بياض يفعل بالبلاد ما يشاء بلا مراقبة
انا انتخبت الرئيس بناءا على مشروع او رؤية قدمها وليس لانه غير ذلك
فى الدول المحترمة الديمقراطية ينتخب الرئيس وتتم محاسبته يوميا بالاضرابات والاعتصامات و بالاعلام والصحف والقانون
ولكن عندنا فى مصر محدثى ديمقراطية ومحدثى نعمة
الديمقراطية عندنا ان ننتخب الرئيس ولا نحاسبه ابد الدهر
هذا مع ملاحظة ان التهديد بان ورائه شعب انتخبه
اكيد حضرتك تقصد 51 % من الشعب المصرى يعنى نصف الشعب مش الشعب
شكرا على الموضوع

ابونرمين
23-01-2013, 03:52 PM

وعلى فكره

يوسف درويش ... شاب مصري

وعاجز الرأى مِضياعُ لفرصتهِ
حتى إذا فات أمرُ عاتب القدرا

مدرسة زاوية دهشور
23-01-2013, 04:13 PM
اللهم وفق رئيسنا الدكتور مرسى لما تحبه وترضاه وما هو خير للعباد والبلاد

باسمة
23-01-2013, 04:19 PM
اللهم إني اسألك بإسمك الاعظم الذى إذا دعيت به اجبت وإذا سئلت به اعطيت – ان تحفظ مصر من كل سوء – اللهم اجعل مصر بلدا آمنا وجنبها الفتن ماظهر منها وما بطن ، اللهم عليك بكل من اراد بمصر سوء – اللهم الف بين قلوب كل المصريين واخرج من بيننا الحاقدين والفاسدين والمتآمرين – اللهم انصر عبدك الفقير اليك رئيس مصر (السيد/ محمد مرسى) اللهم وفقه لما تحبه وترضاه – واجعل له القبول فى قلوب المصريين جميعا ـ اللهم آمين ــ وصلى الله وسلم على رسولك الكريم.

fefe50m
23-01-2013, 04:23 PM
اللهم وفق رئيس جمهوريتنا وانصره على القوم الفاسقين
الناس اصلها مش متعودة على رئيس بيعرف ربنا وعايزة تلبسة فى كل الفساد اللى كامن من عشرات السنين
ولو كان فيه رئيس غيره والله ما كان قدر يعمل ربع اللى عمله مرسى وبدل ما الناس تساعده مش ناصحين غير فى طول اللسان
والواحد فيهم ايام المخلوع كان بيخاف يتنفس لا يروح ف داهيه

youssef darwish
23-01-2013, 04:24 PM
الله يفتح عليك يا أبنى طول ما فيه ناس زيكم لسه فيه امل و معلش اللجان الاليكترونيه مش حترحمكم

على و على و على الصوت مصر بلد مش حتموت

شكراً استاذي الفاضل على مروركم الكريم

ابونرمين
23-01-2013, 05:08 PM
ليس منْ مات فاستراح بميتٍ***إنما الميت ميتُ الأحياءِ
إنما الميتُ من يعيشُ كئيـــباً***كاسفاً بالهُ قليل الرجاءِ

برايت
23-01-2013, 05:13 PM
سبحان الله اليوم سيخرج علينا أحمد شفيق ليحث الناس علي الخروج واستكمال الثورة !!!!!!!
باعتباره مثلا مفجرا لثورة يناير مثلا ؟؟؟؟ ام باعتباره قائد موقعة الجمل والمشرف عليها ؟؟؟؟
وبعدين يا ناس الراجل بقاله مكملش 7 اشهر نصهم انتخابات واستفتاء والنص التاني مليونات واضرابات وفتن ومولوتوف والليل متروك لاعلام الفتنة ، وقضاء الله اعلم به وفلول متآمرة ومتربصة
اما عن حوادث القطار فدا ميمنعش مسئولية الحكومة لكن ضعوا في الاعتبار تعاقب الحكومات وبنية تحتية متهالكة وسلوكيات البعض الخاطئة
اما عن الحالة الاقتصادية فلقد استلم المجلس العسكري السلطة والاحتياطي النقدي 34 مليار وسلمها لمرسي 14 مليار مع نزيف نقدي متزايد ، بامعني الاقتصادي لو استطاع مرسي ايقاف النزيف النقدي يبقي حقق نجاح وده كلام الاقتصاديين ، اليوم الاحتياطي النقدي 15.5 مليار
مشكلة مرسي شعب سقف طموحاته عالية جدا وخصوصا بعد الثورة وهذا حقه لكنه شعب متعجل وغير صبور ، يا جماعة احنا لو الواحد فينا عربيته بتعمل عمرة بتاخد لها اقل حاجة شهر ، ودي عربية فما بالكم ببلد منهوبة وثروات جرفت وخزانة كانت شبه خاوية ودول اجنبية لا تكف عن التآمر ليل نهار
الشجرة اذا زرعت تحتاج لوقت لكي تثمر
احيلكم لكلام الاستاذ فهمي هويدي حينما قال لو جئنا بأعظم الرؤساء في العالم ما تمكن ان يفعل اكثر مما فعل مرسي ، مرسي ليس معه عصي موسي بين يوم وليلة حيغير الكون وعلي رأي والدتي "دا مسكها خربانة "
قليل من الانصاف والموضوعية ، لو كنا جميعا كذلك ايام مبارك ما استعبدنا ولا نهبنا ولكننا نغفل عن النعمة التي من الله علينا بها وهي نعمة الحرية فهل نشكر أم نكفر ؟؟؟

ابونرمين
23-01-2013, 06:00 PM

وعلى فكره

يوسف درويش ... شاب مصري

ألا إن ظُلْم نفْسِهِ المرْءُ بيِّنِّ*إذا لمْ يصُنْها عن هوىً يغْلبُ الْعقْلا

icdl_man
23-01-2013, 07:23 PM
ستحارب و يمكن الموضوع ينقل للموضوعات العير مرتبطة
و كن لا تيأس

فالله عز جلاله لا يرضى بالظلم

و يمكن يتلينا بالمحنة و لكن رحمته فوق كل طاغية

icdl_man
23-01-2013, 07:28 PM
اللهم وفق رئيس جمهوريتنا وانصره على القوم الفاسقين
الناس اصلها مش متعودة على رئيس بيعرف ربنا وعايزة تلبسة فى كل الفساد اللى كامن من عشرات السنين
ولو كان فيه رئيس غيره والله ما كان قدر يعمل ربع اللى عمله مرسى وبدل ما الناس تساعده مش ناصحين غير فى طول اللسان
والواحد فيهم ايام المخلوع كان بيخاف يتنفس لا يروح ف داهيه

و من هم الفاسقين من وجهة نظر سيادتكم من يخالفونكم فى الراى و نعم الديمقراطية

نعم نخالفكم و نخالف سياستكم و نخالف تخاذلكم و نخالف *** ابنائنا على الحدود و نخالف *** الأمن المركوى فى القطارات و نخالف سياسة التكبر و نخالف الأمية و نخالف الضرائب

و اهم ما نخالفه استغلال الدين حتى ينفذ المستغلون مطامعهم السياسية فالدين برأ منكم و من افعالكم

و لسن من كنا نحمى الفساد و نتفق و نعقد صفقات مشبوه معه

و اٍسأل البيج بوس بتاعك و هوه يفكرك

و ايضاً لن نبيع دم شهداء 73 و نبيع قناة السويس

youssef darwish
23-01-2013, 08:03 PM
ستحارب و يمكن الموضوع ينقل للموضوعات العير مرتبطة
و كن لا تيأس

فالله عز جلاله لا يرضى بالظلم

و يمكن يتلينا بالمحنة و لكن رحمته فوق كل طاغية

ان كنا نقول الحق فالله معنا ولا نخاف من أي أحد لاننا على الحق

hamada_97
23-01-2013, 09:35 PM
يا جدعان مرسى معمالش حاجة خلص
هو معلهوش غلط فى حاجة
هو مرسى اللى عين الوزراء و رئيس الوزراء ؟ :rolleyes:
هو مرسى اللى متولى أمور البلد ؟ بصراحة الله اعلم

كل ما حد يقول مرسى غلطان ، يقولوا هو لوحده اللى مسئول عن كل حاجة ... ده يبقى عذر أقبح من ذنب
ألا تتذكروا الخليفة عمر بن الخطاب عندما بكى خوفا من سؤال الله له إذا تعثرت "بغلة " .... هل مرسى أفضل من عمر الفاروق لكى لا يُسئل أمام الله عن كل صغيرة و كبيرة فى مصر
هل اشتكى اى من الخلفاء عن كبر المسئولية و رماها إلى الاصغر منه فى المسئولية ... لا
هل المملكة الاسلامية القديمة اصغر من مصر ...لا

لكن ننظر إلى حال مرسى و حكومته ...
http://elbashayeronline.com/news-239614.html
و قنوات تعليمية ببتقفل ، و مجموعات دراسية بتغلى
ودعم بيتلغى و اسعار بتعلى و ناس بتموت و قطرات تتصادم و ترامات تتصادم

بس بصراحة هما موفرين كل سبل الراحة ... اقصدى الموت ::: ...,,,

و انت لسة مولود و مماتك شيلاك و مروحة لو ركب القطر أو الترام هيصطدموا و يموتوا ... لو لقد الله نجيت من الحدثة
يبقى لما تدخل المدرسة و المجموعات الغالية تفقر اهلك لغاية لما تموتوا من الجوع
طيب احنا اغنيا... عدم وضع حد للاسلحة فى المدارس هايخليك تت*** فى يوم ما فى المدرسة و اهلك يعملوا خناقة و يقتت***وا
طيب ربنا سترها لغاية لما روحت الجامعة ، ، ، حبيب قلبى انت قربت تروح فى داهية انت ناسى ان لسة فى ترمايات و قُطُرة و لسة مرسى ماسك ... هاتخودها مشى طيب ما تنساش تسلملى على حركة المرور

لأ بقى أنا كده هاعمل مظاهرة .... هاتموت
أنا هاقعد فى بيتى و مش خارج .... هاتموت
أنا هاروح اعالج نفسى من الامراض اللى في و ابات شوية فى المستشفى ... طيب حاسب من الأدوية اللى غلت

ينفع انتحر ... ده كفر
القروض ... حرام ( بس علشان خاطر مرسى نحللها المرة ديه و نحلل الصكوك و نحلل كل اللى مرسى نفسه فيه )

و زى ما بيقولوا
ولسة... ولسة ...

ابونرمين
23-01-2013, 10:10 PM
الله يحمى مصر

أبو خطاب محمد
23-01-2013, 10:18 PM
كل هذه المصائب تكونت في 6 شهور وتتكلم عنه كأنه فعل هذه المصائب . لا ولكنها ورثت إليه ماذا يصنع في 6 أشهر وبعدين لم تتكلموا مدة 30 عام من الفساد والسرقة ووووووووووووووووووو وتحملوا مرسي هذا الفساد

برايت
23-01-2013, 11:39 PM
الله المستعان وربنا يحفظ بلدنا وشبابنا

youssef darwish
23-01-2013, 11:42 PM
يا جدعان مرسى معمالش حاجة خلص
هو معلهوش غلط فى حاجة
هو مرسى اللى عين الوزراء و رئيس الوزراء ؟ :rolleyes:
هو مرسى اللى متولى أمور البلد ؟ بصراحة الله اعلم

كل ما حد يقول مرسى غلطان ، يقولوا هو لوحده اللى مسئول عن كل حاجة ... ده يبقى عذر أقبح من ذنب
ألا تتذكروا الخليفة عمر بن الخطاب عندما بكى خوفا من سؤال الله له إذا تعثرت "بغلة " .... هل مرسى أفضل من عمر الفاروق لكى لا يُسئل أمام الله عن كل صغيرة و كبيرة فى مصر
هل اشتكى اى من الخلفاء عن كبر المسئولية و رماها إلى الاصغر منه فى المسئولية ... لا
هل المملكة الاسلامية القديمة اصغر من مصر ...لا

لكن ننظر إلى حال مرسى و حكومته ...
http://elbashayeronline.com/news-239614.html
و قنوات تعليمية ببتقفل ، و مجموعات دراسية بتغلى
ودعم بيتلغى و اسعار بتعلى و ناس بتموت و قطرات تتصادم و ترامات تتصادم

بس بصراحة هما موفرين كل سبل الراحة ... اقصدى الموت ::: ...,,,

و انت لسة مولود و مماتك شيلاك و مروحة لو ركب القطر أو الترام هيصطدموا و يموتوا ... لو لقد الله نجيت من الحدثة
يبقى لما تدخل المدرسة و المجموعات الغالية تفقر اهلك لغاية لما تموتوا من الجوع
طيب احنا اغنيا... عدم وضع حد للاسلحة فى المدارس هايخليك تت*** فى يوم ما فى المدرسة و اهلك يعملوا خناقة و يقتت***وا
طيب ربنا سترها لغاية لما روحت الجامعة ، ، ، حبيب قلبى انت قربت تروح فى داهية انت ناسى ان لسة فى ترمايات و قُطُرة و لسة مرسى ماسك ... هاتخودها مشى طيب ما تنساش تسلملى على حركة المرور

لأ بقى أنا كده هاعمل مظاهرة .... هاتموت
أنا هاقعد فى بيتى و مش خارج .... هاتموت
أنا هاروح اعالج نفسى من الامراض اللى في و ابات شوية فى المستشفى ... طيب حاسب من الأدوية اللى غلت

ينفع انتحر ... ده كفر
القروض ... حرام ( بس علشان خاطر مرسى نحللها المرة ديه و نحلل الصكوك و نحلل كل اللى مرسى نفسه فيه )

و زى ما بيقولوا
ولسة... ولسة ...

تسلم ايدك اتصدق عندك حق .... هو مرسي ماله ومالنا احنا انتخبنا بديع بس .... اسمه محمد مرسي بديع.... شوفت احنا اللي غلطانين ..... سمعاً وطاعه يا سيد بديع :d

رعد المصرى
23-01-2013, 11:46 PM
سيذكر التاريخ أن الدكتور مرسى أراد الخونة المأجورون إسقاطه ولكن الله نصره,,وكيف لا؟؟ وهو ناصر لربه ولرسوله فى كل لقاء فهوا أول رئيس يصلى على الرسول صلى الله عليه وسلم وصحابته فى كل خطاباته وحتى فى قعر بيت الشيعة الروافض ..كيف لا ينصره ؟؟؟؟..وهو الذى نصر أطفال وشباب ونساء غزة ولم يكن لهم أحد من قبل ...كيف لا ينصره ؟؟؟ .وهو الذى لا يترك فريضة إلا وأداها ..كيف لا ينصره؟؟؟ ..وقد أشار إليه الرسول صلى الله عليه وسلم فى اكثر من رؤيا حكاه الصالحون....سيادة الرئيس يكفينا فخرا أنك ريئيسنا لانريد شئ من هذه الدنيا ...يكفينا فخرا أن نعتز أننا مسلمون ويحكمنا مسلم ..حتى وإن جوعنا ....فالصحابة كم من ليال ناموا فيها جوعى لا يجيدون شئ ليأكلوه فى سبيل رفع راية لا إله إلا الله محمد رسول الله ....ونحن اليوم نضجر ونغضب لأمور تافهه تبا لكم ولأمثالكم .....صعيدى شريف

كامل على
24-01-2013, 12:02 AM
سؤال لكم جميعا
لما قامت ثورة يوليو 52 متى انتهت من تحقيق اهدافها وبعد *** كم شخص ؟
اقراء كاب التاريخ 3ع او 3ث وانت هتعرف بيقولك عمل اية مرسى واحنا عملنا لة اية او المعارضة الفاشلة اللى كلها كلام وبس عملت اية للبلد ؟ او ساعدتها فى اية على فكرة اخر انجازات ثورة يوليو 1969 والحدق يفهم

سعد الشال
24-01-2013, 12:08 AM

وعلى فكره

يوسف درويش ... شاب مصري

هيا نتعلم البناء ونبنى مصر الجديدة

كامل على
24-01-2013, 12:12 AM
لماذا يكرهون الحق ويزيفون الحقيقة ؟

تجدهم لا يعلنون أنهم ضد الحق والحقيقة ويدَّعون أنهم هم وحدهم على الحق لذا يلجأون إلى الكذب والتزييف وتلبيس الحق بالباطل , ويدسون السم في العسل ويفتعلون الأزمات ويصنعون الدسائس والمكائد , فهم لا يقدرون على المواجهة الصريحة فتجدهم يختبئون وراء شعارات براقة وفي معظمها كلام حق أرادوا به باطل , هم شبوا على طمس الحقائق فشابوا على ذلك .. هداهم الله

youssef darwish
24-01-2013, 12:20 AM
كل هذه المصائب تكونت في 6 شهور وتتكلم عنه كأنه فعل هذه المصائب . لا ولكنها ورثت إليه ماذا يصنع في 6 أشهر وبعدين لم تتكلموا مدة 30 عام من الفساد والسرقة ووووووووووووووووووو وتحملوا مرسي هذا الفساد

ومين قال ان مرسي عمل كل الحاجات دي ....
مرسي سيسقط لانه لو كان رئيس ولو ليوم واحد وحصل كل الحاجات دي فهو أول المسئولين عنها ....
بالله عليك تجاوبني بصراحه لو ابنك ....لا قدر الله ... توفي تحت عجلة قطر أو في عماره وقعت عليه ... أو حادثة ترام ,,أو غير أو غير .. مين هو المسئول ... اليس هو الحاكم المسئول عن رعيته ......
...(كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته )
( لو عثرت بغلة في العراق لسئل عنها عمر )
أليس مرسي من ردد هذه الاحاديث في كل القنوات التلفزيونيه ..

أرجوك تقول كلام ... يتناسق مع فهمك

*تائبة فى رحاب الله*
24-01-2013, 12:31 AM
احب اوجه سؤال لصاحب الموضوع
انت عملت ايه أيام النظام السابق؟؟
عملت ايه ساعة الثورة؟؟
عملت ايه بعد الثورة؟؟
عملت ايه لما بتشوف حادثة بتحصل قدامك؟؟
عملت ايه لما بتشوف حاجة غلط.؟؟
هل حضرتك غيرت نفسك؟؟
هل شاركت فى مشروع اصلاح؟؟
بدل محضرتك عمال تدعى لناس تقف لخراب وتسقط رئيس
بدل مندعى نقف جنبه ونساعده ونقومه
انها تلك الهتافات اللا معنى لها التى يرددها اعضاء جبهة الاغراق هذه
بدل محضرتك تقول اللى عنده مشروع تعمل موضوع تجمع فيه المواضيع دى فيه مواقع للوزارة
تدخل تحط فيها المشاريع مرة واتنين وتلاتة ساعتها لو مردوش تبقى تعمل ثورة بس سلمية مش اسقاط..!!
فكر فى نفسك الاول..!
دى عدة اسئلة
السؤال الاخير :
لما مرسى يسقط تقدر حضرتك تتوقعلى مستقبل مصر المشرق ان شاء الله يعنى؟؟
اذا كان دلوقتى ومفيش استقرار واللى عاملين نفسهم ثوار هتلاقيهم متصارعين ومتهافتين ع السلطة
والشعب هيتبهدل مابين ده وده ومفيش آخر
لو حضرتك رديت ع الاسئلة دى بمنطقية وعملت ومفيش فايدة يبقى لك حق التظاهر

youssef darwish
24-01-2013, 12:45 AM
احب اوجه سؤال لصاحب الموضوع
انت عملت ايه أيام النظام السابق؟؟
عملت ايه ساعة الثورة؟؟
عملت ايه بعد الثورة؟؟
عملت ايه لما بتشوف حادثة بتحصل قدامك؟؟
عملت ايه لما بتشوف حاجة غلط.؟؟
هل حضرتك غيرت نفسك؟؟
هل شاركت فى مشروع اصلاح؟؟
بدل محضرتك عمال تدعى لناس تقف لخراب وتسقط رئيس
بدل مندعى نقف جنبه ونساعده ونقومه
انها تلك الهتافات اللا معنى لها التى يرددها اعضاء جبهة الاغراق هذه
بدل محضرتك تقول اللى عنده مشروع تعمل موضوع تجمع فيه المواضيع دى فيه مواقع للوزارة
تدخل تحط فيها المشاريع مرة واتنين وتلاتة ساعتها لو مردوش تبقى تعمل ثورة بس سلمية مش اسقاط..!!
فكر فى نفسك الاول..!
دى عدة اسئلة
السؤال الاخير :
لما مرسى يسقط تقدر حضرتك تتوقعلى مستقبل مصر المشرق ان شاء الله يعنى؟؟
اذا كان دلوقتى ومفيش استقرار واللى عاملين نفسهم ثوار هتلاقيهم متصارعين ومتهافتين ع السلطة
والشعب هيتبهدل مابين ده وده ومفيش آخر
لو حضرتك رديت ع الاسئلة دى بمنطقية وعملت ومفيش فايدة يبقى لك حق التظاهر

طيب لما انتي بتقولي الكلام ده ... ليه عملنا ثوره ضد مبارك .
مع ان اللي حصل في عهد مرسي 200 يوم محصلش في عهد جميع رؤساء وملوك مصر على مر الزمان ...من خراب وحوادث ...
أعرفك ان مرسي قال...\\خدي دي
اعدكم أهلي وعشيرتي ان حركة السكك الحديده والمرور في مصر ستكون من أحسن الخطط وذلك في 100 يوم ...
أمانه عليكي هل رأينا شيء
\\ خدي دي
...اوعدكم بتوفير سبل المعيشه التي تجعل الانسان المصري البسيط معززاً مكرماً ..في 100 يوم
وما زالت الناس بتاكل من الزباله ...
والله أنا مسلم يا ناس ...بس مش معنى اني بأعارض مرسي يبقى أنا مخرب أو كافر او أو أو .... ولكن خلينا نعارض بكرامه بشرف ...
مرسي هيسقط ان شاء الله ...
وياريت تنظري في كلامك مره أخره وتشوفي وعود مرسي
أشكرك على الرد

youssef darwish
24-01-2013, 11:45 AM
والله وحده يعلم أن من سينزل لأسقاط مرسي انما هو لمصلحة مصر
والله نحن نحب الاخوان وعلى فكره أنا مش اخوان ,,,بس هما يصلحو لأدارة صلح أو قعده دينيه أو أو ... انما مصر لا
مصر كبيره عليهم والله
هيخربوهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــا
وعلى فكره أنا مش معارضه
مااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااشي

اسلام محمد الفرجاني
24-01-2013, 11:55 AM
الأخ / يوسف درويش
ليس من العدل إطلاقا أن نحمل مرسي تركه خربه ورثها .. ونطلب منه ماتريده .. أو إسقاطه ..
ولكن من العدل أن أطلب من مرسي .. ماهي خطة الخلاص .. من تلك العتمة التي تكاد تعمينا
أين البداية سيدي الرئيس ..فأنا لاأجد سوي قروض .. ومباحثات حول مشاريع .............قروض
أين البداية سيدي الرئيس والجنية تردي وكاد يموت ... والإقتصاد يتهاوي .. وغير ذلك لانصدق..
نريد بداية سيدي الرئيس .. نريد مشروعات زراعية بالصحراء الغربية العائمة علي مياة جوفية ..
نريد مشروع تطوير قناة السويس ( مصري لا قطري ) .. نريد تنفيذ الكوبري ليربطنا بالسعودية..
نريد أن لانري سوي الرئيس/ محمد مرسي ..... وربنا يخلصك من إللي حواليك ويخلصنا منهم
لانريد إسقاط الرئيس .. فلو سقط ستسقط مصر كلها .. ولكننا نريد أن نبدأ ......مجرد بداية

امال كنا بنحمل مبارك ...كل الكوارث اللي حصلت في مصر ليه لما احنا مانحملش مرسي.... يا أما نطلع مبارك برأه من كل التهم المنسوبه ليه ؟؟؟

darch_99
24-01-2013, 12:02 PM
امال كنا بنحمل مبارك ...كل الكوارث اللي حصلت في مصر ليه لما احنا مانحملش مرسي.... يا أما نطلع مبارك برأه من كل التهم المنسوبه ليه ؟؟؟

لما تتركوا يشتغل سنة واحدة بهدودء مش 30 سنة زي مبارك ابقوا تعالو حاسبوه

شكرا

amreidamr
24-01-2013, 12:05 PM
هى البلد ناقصة فكروا فى الناس الغلابه حراااااااااااااااااااااااااااااام عليكوا سيبوا البلد تستقر بقه سبحان الله ع المعارضة كل ميحصل تحسين معيشه او اعانة للمواطن الغلبان يعملو مظاهرات ومليونيات وبتفــــــــــشــــــــــــــل
وتتسبب فى زيادة اسعار وخسائر للدولة واحنا اللى مضرورين وهم معاهم اللى يعيشهم 1000 سنة كمان واحنا ( المواطن الغلبان ) مش معاه الا قوت يومه اوعى تبصوا لنفسكم ياللى عايزينها تخرب حراااااااااااااااااام عليكوا كل 6 شهور نغير رئيس ليه هو جزمه اسف فى اللفظ مصر تعباااااااااااااااااااااااااااااااااااانة اوى اوى

شكرا

youssef darwish
24-01-2013, 01:14 PM
هى البلد ناقصة فكروا فى الناس الغلابه حراااااااااااااااااااااااااااااام عليكوا سيبوا البلد تستقر بقه سبحان الله ع المعارضة كل ميحصل تحسين معيشه او اعانة للمواطن الغلبان يعملو مظاهرات ومليونيات وبتفــــــــــشــــــــــــــل
وتتسبب فى زيادة اسعار وخسائر للدولة واحنا اللى مضرورين وهم معاهم اللى يعيشهم 1000 سنة كمان واحنا ( المواطن الغلبان ) مش معاه الا قوت يومه اوعى تبصوا لنفسكم ياللى عايزينها تخرب حراااااااااااااااااام عليكوا كل 6 شهور نغير رئيس ليه هو جزمه اسف فى اللفظ مصر تعباااااااااااااااااااااااااااااااااااانة اوى اوى

شكرا

يا جماعه هو فيه ايه ..
الناس في عهد مبارك كانت عايشه ومرتاحه.... وعملتو ثوره ليه ؟؟؟؟ مش علشات تحسين أحوال المعيشه
وفي عهد مرسي الحاله أسوأ وأسوأ ومش عاوزين تقومو بثوره ضد الاخوان
حرام عليكم أنتم ... البلد فاضلها زقه وتقع من على جرف هار
خلاص البلد هتولع لازم نلحقها

youssef darwish
24-01-2013, 02:36 PM
اخى الفاضل
انتم فاهمين الديمقراطية غلط
ليس من الديمقراطية ان انتخب رئيسا واسكت عنه طوال مدته
انا لا اعطيه صك او شيك على بياض يفعل بالبلاد ما يشاء بلا مراقبة
انا انتخبت الرئيس بناءا على مشروع او رؤية قدمها وليس لانه غير ذلك
فى الدول المحترمة الديمقراطية ينتخب الرئيس وتتم محاسبته يوميا بالاضرابات والاعتصامات و بالاعلام والصحف والقانون
ولكن عندنا فى مصر محدثى ديمقراطية ومحدثى نعمة
الديمقراطية عندنا ان ننتخب الرئيس ولا نحاسبه ابد الدهر
هذا مع ملاحظة ان التهديد بان ورائه شعب انتخبه
اكيد حضرتك تقصد 51 % من الشعب المصرى يعنى نصف الشعب مش الشعب
شكرا على الموضوع

شكراً استاذي الفاضل
تشرفت بتعليقك على موضوعي المتواضع
جزاكم الله خيراً

amreidamr
24-01-2013, 03:28 PM
يا جماعه هو فيه ايه ..
الناس في عهد مبارك كانت عايشه ومرتاحه.... وعملتو ثوره ليه ؟؟؟؟ مش علشات تحسين أحوال المعيشه
وفي عهد مرسي الحاله أسوأ وأسوأ ومش عاوزين تقومو بثوره ضد الاخوان
حرام عليكم أنتم ... البلد فاضلها زقه وتقع من على جرف هار
خلاص البلد هتولع لازم نلحقها

هههههه نكتة حلوة (الناس فى عهد مبارك كانت عايشة ؟؟؟ ) برضو اقول لك متبصش على نفسك وبص على غيرك المشكله ان انتو شايفين الحكايه مفيهاش ضرر للناس ليه ؟ لان انتو دايما مش بتبصوا الا على نفسكو
انت بتقول ان الحالة اسؤ فى عهد مرسى تبقى غلطان لان والله العظيم الاحوال اتحسنت فى عهد مرسى ده للناس الغلابة اى نعم مش بالدرجة الكافيه انما اتحسنت و انا اعتقد انها بقت اسؤ للناس اللى كانت بتاخد ملايين طبعا
زى مابقولك بص على غيرك اللى متعرفوش ان الاخوان بيعملوا قافلات طبية وخيرية كتير اوى بس الناس الغلابة بس اللى حاسين بيها

youssef darwish
24-01-2013, 03:45 PM
هههههه نكتة حلوة (الناس فى عهد مبارك كانت عايشة ؟؟؟ ) برضو اقول لك متبصش على نفسك وبص على غيرك المشكله ان انتو شايفين الحكايه مفيهاش ضرر للناس ليه ؟ لان انتو دايما مش بتبصوا الا على نفسكو
انت بتقول ان الحالة اسؤ فى عهد مرسى تبقى غلطان لان والله العظيم الاحوال اتحسنت فى عهد مرسى ده للناس الغلابة اى نعم مش بالدرجة الكافيه انما اتحسنت و انا اعتقد انها بقت اسؤ للناس اللى كانت بتاخد ملايين طبعا
زى مابقولك بص على غيرك اللى متعرفوش ان الاخوان بيعملوا قافلات طبية وخيرية كتير اوى بس الناس الغلابة بس اللى حاسين بيها

حضرتك متبصش في المدن أنا عايش في الارياف وعارف الناس بتعيش ازاي
مين اللي يقدر ياكل 3 أرغفه في اليوم
مين اللي يجيب أنبوبه أول الشهر ويقد طول الشهر من غير غاز
مين ومين ..
بلاش نضحك على نفسنا
شكراُ على الرد

almido2000
24-01-2013, 03:50 PM
الله أكبر عليك
وياريت الألة الالكترونية للأخوان تتقي الله شوية ياجدعان افتكروا يوم هاتقفوا فيه امام الله كل انسان جعان عريان تعبان ذنبه في رقبة الحاكم ياريت تصحم

youssef darwish
24-01-2013, 03:57 PM
الله أكبر عليك
وياريت الألة الالكترونية للأخوان تتقي الله شوية ياجدعان افتكروا يوم هاتقفوا فيه امام الله كل انسان جعان عريان تعبان ذنبه في رقبة الحاكم ياريت تصحم

تسلم شكراً جزيلاً ع التعليق القيم ده

amreidamr
24-01-2013, 06:34 PM
انا عايش فى الارياف برضو واحب اقول لك ان كل القوافل بتيجى علينا مش للمدن وكل حاجة مظبوطة طب انا هسالك سؤال بس ترد بصراحة هل البلد مستحمله ثورة ؟ مين اللى هيتـــضر منها ؟ ومين اللى مش هتفرق معاه ؟ ومين اللى هيكسب منها ؟ ومين اللى عايز مصر تروح هيبتها تانى ؟ ومين عايز مصر يتلغى دورها فى العربى والاسلامى والعالمى ؟ ومين اللى ع الحدود اللى متربصة بينا ؟ وعايزين ايه ؟ شكراااااااااااا

icdl_man
24-01-2013, 08:33 PM
على الأقل مابعناش دم الشهداء علشان الكراسى

ما قتـلناش القتيل و مشينا فى جنازته

عايز اعرف بس زنب عساكر الأمن المركزى اللى بيموتوا كل يوم و ليه

عايز اعرف الميه و الكهرباء تغلى ليه
عايز اعرف ما فيش مواصلات ليه
عايز اعرف ايه اللى اتغير

عايز اعرف احنا قمنا بالثورة دى ليه

ده ايام المخلوع كنا كلنا بنقول عليه اللى احنا عايزينه
لكن اليوم الأمر بالمعروف و النهى عن المنكر

كافر اللى يعارض الحكومة

ياراجل ده اللى ساكت عن الحق شيطان اخرس

ومش كده و لا ايه

icdl_man
24-01-2013, 08:40 PM

اللى يحضر العفريت يعرف يصرفه ما يعرفش يصرفه ما يحضروش

المفروض بعد ما كام واحد يموت يتصلح حال البلد

المائه يوم تم فيهم ايه
و المائتان يوم تم فيهم ايه
و الاربع سنين مش حيتم فيهم حاجة

الجواب بيبان من عنوانه

ضرائب - زيادة اسعار - حوادث - انهيارات - فشل - ....................................ز امال بعد اربع سنين من اللى حيفضل

النهضه إبادة شعب

ما هو هتلر قضى على جزء من شعبه علشان باقى الشعب يعيش
احنا نقضى على الشعب علشان العشيرة تعييش

و على فكرة يا لجان يا اليكترونيه احنا فى اجاز نصف العام و فاضيين ليكم

YAHEEEE
24-01-2013, 10:13 PM
يا أخ درويش انت بتقول إنزل الشارع وإسال علي مرسي
انت مش ملاحظ كمية الردود اللي بتنزل علي كلامك
ولا انت ساكن في شارع في كوكب تاني
واحتمال إن كل اللي في المنتدي اللي
بيدافعوا عن مرسي مأجورين

مستر خالد غباشى
24-01-2013, 10:25 PM
يا استاذي الفاضل .... هذا الكلام ليس لجذب عاطفة الناس ضد مرسي ... انزل الشارع واسئل عن مرسي وانتا تعرف الناس غضبانه ازاي ... شكلك مش عايش في الارياف او المدن التحتيه في الوطن .... شكلك عايش في المدن المتنعمه بعز الاخوان ....انزل الشارع شوف الناس هتقول ايه انا مش بأشوف حد الا لو سب مرسي مئات المرات .... وده بسبب اللي احنا عايشين

شى غريب ماتقولة انت فين الاماكن الى بتتكلم عنها يبدو انك مش عايش فى مصر اغلب المصرين مع مرسى اما....... مبارك هم من تتحدث عنهم

أ/رضا عطيه
24-01-2013, 10:52 PM
شى غريب ماتقولة انت فين الاماكن الى بتتكلم عنها يبدو انك مش عايش فى مصر اغلب المصرين مع مرسى اما ارامل مبارك هم من تتحدث عنهم

أغلب المصريين الأن يا أستاذ خالد

لامع مرسى ولاضد مرسى ولا مشغولين بحوارات مرسى ونخبه

هم الأن فى كهف همهم وأوجاعهم واحتياجهم

والسؤال الأهم

هما اللى ساكنين فى المقابر والدويقة خرجوا للنور ولا لسه ؟

هو الصعيد وصلته أيادى الحكومة التعميرية ولا لسه ؟

هو حد حاسس بالفلاحين والعمال والبطاله ولا لسه ؟

هو 100مش مكفيين وكمان متين يوم بردو مش مكفيين حتى لوضع خطة

خطة تصبر الناس -- تعطى للناس أمل فى حياتهم

6شهور ولم يتم وضع الخطة إلى الأن

الله يرحمك ياجوهرى --- كانت شنطتك كلها خطط مستقبلية مع إنك مجرد مدرب كرة مش رئيس جمهورية مصر العربية صاحبة التاريخ والجغرافيا والعلم والعلوم

شكلنا كدا كلنا مش عايشين فى مصر الحقيقية لكن عايشين فى مصر التلوين والتزيين والتزييف

لنا الله هو يكفينا ويكفِّينا

شكرا لكم

icdl_man
25-01-2013, 01:22 PM
أغلب المصريين الأن يا أستاذ خالد

لامع مرسى ولاضد مرسى ولا مشغولين بحوارات مرسى ونخبه

هم الأن فى كهف همهم وأوجاعهم واحتياجهم

والسؤال الأهم

هما اللى ساكنين فى المقابر والدويقة خرجوا للنور ولا لسه ؟

هو الصعيد وصلته أيادى الحكومة التعميرية ولا لسه ؟

هو حد حاسس بالفلاحين والعمال والبطاله ولا لسه ؟

هو 100مش مكفيين وكمان متين يوم بردو مش مكفيين حتى لوضع خطة

خطة تصبر الناس -- تعطى للناس أمل فى حياتهم

6شهور ولم يتم وضع الخطة إلى الأن

الله يرحمك ياجوهرى --- كانت شنطتك كلها خطط مستقبلية مع إنك مجرد مدرب كرة مش رئيس جمهورية مصر العربية صاحبة التاريخ والجغرافيا والعلم والعلوم

شكلنا كدا كلنا مش عايشين فى مصر الحقيقية لكن عايشين فى مصر التلوين والتزيين والتزييف

لنا الله هو يكفينا ويكفِّينا

شكرا لكم

الله يفتح عليك ياباشا دول ناس فى دنيا تانيه مش حاسين بالشعب

و الشعب مش حيرحمهم

المصري أشرف
25-01-2013, 01:53 PM
==========================
مش عارف إزاي فهمت من كلامي ... إللي أنت كاتبه ده
أنا بقول نتعامل مع الموقف بحياديه ... وتعقل .... فمرسي
إستلم البلد وأوضاع كثيرة بها .. أكثر من سيئة .. ولامزايدة
فعندما نحاسبه .. نحاسبه كما قلت أنا .. أين خططك ....
أين مشروعاتك ... أين بداياتك ... ولاأحاسب علي نتائجها
الآن.. وإلا هكذا .. نصبح غير عادلين وأصحاب هوي معين ..
أرجو أن نقرأ الكلام .. لصالح مصر .. لا لصالح مرسي أو ضده

darch_99
25-01-2013, 02:08 PM

احييك يا رجل اوجزت فأنجزت تلك هي الموضوعية الحقة

شكرا لك

المصري أشرف
25-01-2013, 02:12 PM
احييك يا رجل اوجزت فأنجزت تلك هي الموضوعية الحقة
شكرا لك
====================
أرجو .. أن تكون علمت موقفي ... لمصر .. ومصر فقط .. حفظها الله لنا جميعا

sameway
25-01-2013, 02:16 PM
انتم لم تفعلوا شيئ لا لشعب مصر ولا حتي لشعب الاخوان

هم جيراني واحبابي واصدقائي

لا زالوا في فقر

لا زالوا يعانون غلاء الاسعار

لا زالوا يعانون الفواتير الملتهبة

لا زالوا في بطالة

لازالوا في تدني الرواتب العفن

من انتم ؟

ماذا فعلتم لمصر والمصريين

شعب الاخوان نفسة لازال فقيرا معدوما

وتقولي التاريخ تاريخ اية وجغرافية اية يا شيوخ

حرام عليكم

المصري أشرف
25-01-2013, 02:23 PM
شى غريب ماتقولة انت فين الاماكن الى بتتكلم عنها يبدو انك مش عايش فى مصر اغلب المصرين مع مرسى اما ارامل مبارك هم من تتحدث عنهم
========================
بالتأكيد أنت مخطأ ... لو شفت بنظرة سريعة .. من خرجوا يوم الجمعة 25 أكيد ليسوا كلهم علي باطل ...أكيد في أخطاء .. وعدم رضا ... وعيب لما تصف مصري زيك لخلاف في رأيه بوصفك هذا

أ / طارق عتمان
25-01-2013, 03:03 PM

بارك الله فيك وسدد لسانك

youssef darwish
25-01-2013, 03:24 PM
يا أخ درويش انت بتقول إنزل الشارع وإسال علي مرسي
انت مش ملاحظ كمية الردود اللي بتنزل علي كلامك
ولا انت ساكن في شارع في كوكب تاني
واحتمال إن كل اللي في المنتدي اللي
بيدافعوا عن مرسي مأجورين

لا يا أخي الفاضل أنا لم أقل أن من يدافع عن مرسي مأجور
أنا قولت أنزل الشارع ..
مش تنزل تنقي الاخوانجيه وتسألهم ... والاخ اللي بيقول أنا منين ....
مش لازم تعرف بس أنا فعلاً عايش عيشة الغلابه والحمد لله
عايش في بلد بنزرع وناكل بايدنا ..
لكن انتا بتقول كل الشارع مؤيد لمرسي
لالالالا حضرتك غلطان "

اتفرج على التلفزيون حالاً وانتا تعرف أذا كان الناس اللي في التحرير وكل ميادين مصر بيؤيدو مرسي ولا لا
أعاننا الله على ما نحن فيه
وجزاكم الله خيراً

youssef darwish
25-01-2013, 03:29 PM

حضرتك اسلام كلامه واضح وانتا اتكلمت عن حاجه تانيه خالص .
دلوقت احنا بنقول لما كان حد بيموت في عهد مبارك كنا بنحمل مبارك مسئوليه اللي مات أما في عهد مرسي .... لا نحمله ازاي مينفعش ... كده يبقى أحنا كفره ....وليس هناك عدل .... يجب أن تفهم الكلام بموضوعيه

youssef darwish
25-01-2013, 03:32 PM
========================
بالتأكيد أنت مخطأ ... لو شفت بنظرة سريعة .. من خرجوا يوم الجمعة 25 أكيد ليسوا كلهم علي باطل ...أكيد في أخطاء .. وعدم رضا ... وعيب لما تصف مصري زيك لخلاف في رأيه بوصفك هذا

عندك حق استاذي الفاضل
ازاي يوصف مصري بده

youssef darwish
25-01-2013, 03:36 PM

ايه يا غالي الكلمه دي ما معنى أرامل مبارك
سامحك الله

المصري أشرف
25-01-2013, 03:43 PM
حضرتك اسلام كلامه واضح وانتا اتكلمت عن حاجه تانيه خالص .
دلوقت احنا بنقول لما كان حد بيموت في عهد مبارك كنا بنحمل مبارك مسئوليه اللي مات أما في عهد مرسي .... لا نحمله ازاي مينفعش ... كده يبقى أحنا كفره ....وليس هناك عدل .... يجب أن تفهم الكلام بموضوعيه
==============================
واضح ياأخ يوسف .. أنك تعبت من كتر الرد ..
بس علي فكرة ..إسلام هو إللي علق علي كلامي أول مرة
هانفترض بالقصد إللي إنت قلته .... فحبيت أوضح له كلامي ....
ومقصدي .. مش أنا رديت عليه غلط .. هو إللي فهم كلامي غلط
... أرجو تفهم ردي بدون زعل

youssef darwish
25-01-2013, 04:04 PM
==============================
واضح ياأخ يوسف .. أنك تعبت من كتر الرد ..
بس علي فكرة ..إسلام هو إللي علق علي كلامي أول مرة
هانفترض بالقصد إللي إنت قلته .... فحبيت أوضح له كلامي ....
ومقصدي .. مش أنا رديت عليه غلط .. هو إللي فهم كلامي غلط
... أرجو تفهم ردي بدون زعل

فاهم كلام حضرتك ... وللمره الألف باقول لحضرتك يا استاذي الفاضل ...
ان الأختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية

youssef darwish
25-01-2013, 04:44 PM
انتم لم تفعلوا شيئ لا لشعب مصر ولا حتي لشعب الاخوان

هم جيراني واحبابي واصدقائي

لا زالوا في فقر

لا زالوا يعانون غلاء الاسعار

لا زالوا يعانون الفواتير الملتهبة

لا زالوا في بطالة

لازالوا في تدني الرواتب العفن

من انتم ؟

ماذا فعلتم لمصر والمصريين

شعب الاخوان نفسة لازال فقيرا معدوما

وتقولي التاريخ تاريخ اية وجغرافية اية يا شيوخ

حرام عليكم

حضرتك عندك حق ...
قالوا مائة يوم وكل الأحوال سترجع كما كانت
ولا شيء جديد حصل ...
النهضه ابادة شعب
أعاننا الله على مانحن فيه

icdl_man
25-01-2013, 06:44 PM
ولا مائة يوم و لا مائة سنة
دول اخرهم عربية سينالكو و شوية بضاعة من محلات زاد على فتح الله جملة ماركت و ينجحوا فيها قوى

بس إدارة دولة ده شئ ثانى خالص

و سلم لى على طائر النهضة

youssef darwish
25-01-2013, 11:41 PM
ولا مائة يوم و لا مائة سنة
دول اخرهم عربية سينالكو و شوية بضاعة من محلات زاد على فتح الله جملة ماركت و ينجحوا فيها قوى

بس إدارة دولة ده شئ ثانى خالص

و سلم لى على طائر النهضة

طيب قولي يا باشا ايه الحل اللي ممكن ينفع غير اننا نقيل مرسي ..
ونرفعه
يا اما يعلنها صراحة ..........ان مفيش اخوان على الساحه خالص ولا وزراء ولا محافظين ولا حتى عمال نظافه
ينتهو خاااااااااااااااااااااااااالص

ابراهيم يوسف درويش
25-01-2013, 11:46 PM

وعلى فكره

يوسف درويش ... شاب مصري

شكراً على الموضوع
جميـــــــــل

*تائبة فى رحاب الله*
25-01-2013, 11:50 PM
اذا استطعتم ان تسقطوا مرسى بعد 6 شهور فالاسلاميين لن يتركوكم فى الحكم 6 ساعات سنعلنها اسلامية

youssef darwish
25-01-2013, 11:59 PM
اذا استطعتم ان تسقطوا مرسى بعد 6 شهور فالاسلاميين لن يتركوكم فى الحكم 6 ساعات سنعلنها اسلامية

.
خلاص يا ستي انا بكلامك كنت كافر ....معاذ الله ... ودلوقت بقيت مسلم
أشهد ان لا اله الا الله ... محمد رسول الله
صلى الله عليه وسلم ...
بس احب اقولك حاجه
يسقط يسقط حكم المرشد هنسقط مرسي وستكون الدوله اسلاميه ايضاً ان شاء الله

.. قولوا كلام يرضي ربنا مش يرضي مرسي

أ/محمد ابراهيم
26-01-2013, 12:05 AM

اعتقد ابنتى الفاضلة انك اخطأتى فى كلامك
لانهم لن يتركوهم 6 ساعات ولكن لن يتركوهم 6 دقائق

أ/محمد ابراهيم
26-01-2013, 12:11 AM
تدشين أول صفحة للثورة الإسلامية ضد المخربين .. ودعوات لتعيين الظواهري رئيساً لمصر (http://www.elmokhalestv.com/index/details/id/53309)
دشن عدد من النشطاء الإسلاميين والثوريين صفحة " الثورة الإسلامية ضد الغوغاء والبلطجية " ودعت الصفحة لتأييد الدكتور أيمن الظواهري رئيساً لمصر ونشرت برنامجاً للدكتور أيمن الظواهري يتضمن , التخلص من المجلس العسكري الخائن , السعي من أجل القضاء على أمريكا وإسرائيل , إعدام مبارك في ميدان التحرير , الإفراج الفوري عن جميع المجاهدين , إلغاء ال***يات في جوازات السفر منعاً للتفرقة , حماية اليهود والنصارى شريطة الوفاء بالعهد .

تأتي هذه الدعوات بعد قيام عدد ضخم من العلمانيين في مصر بحرق منشآت حكومية ومقرات حزبية , وقام عدد كبير من العلمانيين بقطع الطرق العامة مما أدى لشل طرق القاهرة وبعض المحافظات

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/421631_147378892084103_71944556_n.jpg

youssef darwish
26-01-2013, 12:27 AM
تدشين أول صفحة للثورة الإسلامية ضد المخربين .. ودعوات لتعيين الظواهري رئيساً لمصر (http://www.elmokhalestv.com/index/details/id/53309)
دشن عدد من النشطاء الإسلاميين والثوريين صفحة " الثورة الإسلامية ضد الغوغاء والبلطجية " ودعت الصفحة لتأييد الدكتور أيمن الظواهري رئيساً لمصر ونشرت برنامجاً للدكتور أيمن الظواهري يتضمن , التخلص من المجلس العسكري الخائن , السعي من أجل القضاء على أمريكا وإسرائيل , إعدام مبارك في ميدان التحرير , الإفراج الفوري عن جميع المجاهدين , إلغاء ال***يات في جوازات السفر منعاً للتفرقة , حماية اليهود والنصارى شريطة الوفاء بالعهد .

تأتي هذه الدعوات بعد قيام عدد ضخم من العلمانيين في مصر بحرق منشآت حكومية ومقرات حزبية , وقام عدد كبير من العلمانيين بقطع الطرق العامة مما أدى لشل طرق القاهرة وبعض المحافظات

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/421631_147378892084103_71944556_n.jpg

استاذي الفاضل نحن ننتمي للأسلام ولا نريد ان يفرض علينا أحد الاسلام
ارجو ان تتفهم كلامي المسلم من سلم (المسلمون ) من لسانه ويده
يجب ان نسلم من لسانكم ومن ايديكم
اولا انا مؤيد للظواهري في فكره ونظامه وجهاده .... لكن لا اتمنا رئيساً لمصر
يجب ان ننظر لمصر بموضوعيه وبجديه
هل ينفع هذا الامر في هذه الاوقات
لكي تفعل هذا يجب ان تعدم فوق ال85 مليون مصري
وجزاكم الله خيراً

h2714
26-01-2013, 01:39 AM
ليس من العقل بالأمس كنا معه واليوم احنا عليه طيب بالعقل مين البديل اكيد شفقيق طيب هيقول انها مخروبة وهيصفوا حسباتهم على حسابنا وتدور المحاكم والسجون تتملى وتقوم الفتنه لان الاخوان يتلفتوا للاقباط لاقامه الفتنه على حد قولك او هنفتكر الارهاب والتفجيرات وتقوم الجمعات التكفيريه او المتطرفه على حد قولكم هتتوتر الامور لان الاسلام تعلوا كلماته وبعضهم يتخذها منبرا له للوصول الى مايبغيه او نعمل حكومه ائتلافيه تلاقى البلد مديونه والخراب مليها والكل مش عاجبوا حاجه ونعمل دستور جديد ورئيس جديد وحكومه جديده والكل بيقول ونقعد كمان سنتين ولا ثلاثه والنفوس تضعف صدقونى لةو البلد وقعت مش هتقوملها قومه تانيه الحقوا انفسكم الحقوا البلد ولازم الكل يساعد التانى لازم من التراضى والتنازل لو لمرة علشان البلد ياناس حد شايف فيكم ناس تنفع وتدير البلد كلهم خبرتهم متدهورة شوفوا مين نزل قصاد مبارك واتعمل فيه اه شوفوا كام واحد نزل ينتخب 6 مليون من 55 مليون ولا حد اتكلم انهارده نزل 40مليون والبلد مولعه علشان اتقسموا نصفين خلاص نقسمها نصف اخوانى ونصف المجموعات الاخرى ونرضى زى كوريا ولا السودان ولا فلسطين يلا نقسمها علشان البلد تمشى والعيشه تدور مين ياخد بحرى ومين ياخد قبلى اصل الموضوع هيفضل كده على طول صدقونى انت مشعجبك وانا مش عاجبنى انت يلا ثوار وانا يلاثوار انت التحرير وانا الميدان كلهم شباب صاعد مش عجبة حاجه يعنى لما نسمع بالتحرش ياعنى لما نسمع بالخونه ياعنى لما نسمع بالمرتشى والبلطجى الحقووووووونا بنموت واحنا مش دارين حسبى الله ونعم الوكيل

icdl_man
26-01-2013, 10:50 AM
هى عركة فى خمارة

ايه ده الظواهرى قال و فلان يرد عليه لو سقط مرسى نقـتـل الكل

ايه ده الناس دى تروح تعيش فى ادغال افريقيا احسن

علم ايه و تعليم ايه

اللى يقدر يفرض رأيه يمسك الحكم
إذا فمرحباً ببلطجية التوك توك فهم اقدر على فرض رأيهم بالبلطجة

او بلطجية سائقى الميكروباص فهم أقدر على بلطجة الشوارع

أو بلطجية البائعة الجائلين فهم اقدر على التجمع و البلطجة و فرض الأمر الواقع

ما بقتش دوله

الناس دى كانت فين ايام مبارك و ايه فتحة الصدر دى

30 سنة فى الجحور و لما الشعب شال مبارك كلكم ببقيتوا عنتر

ارجعوا لربنا مصر مش مستحملة بلطجة و بعدين انتم فاكرينا غزة ده احنا نموت بشرف و بكرامة احسن من ان نكون عبيد

و بعدين للى فاتحين صدرهم قوى البلاك بلوك فرقتم عنهم ايه

انتم بتخلقوا الف بلاك بلوك و مصر مش ليبيا و لا اليمن

و خلى بالك ثورة الجياع و لا يقف قدامها بندقية و لا خرطوش
وسلم لى على 3 ارغفة عيش فى اليوم
و خمس لتر بنزين فى اليوم
و سلم لى على انبوبة بـ 50 جنية

هل هذا هوالعدل

و اخيراً ما تخلوش الناس تترحم على ايام المرحوم و خدوه عبره فلقد بطش حتى طفح الكيل و اسقطه الشعب اسواء إطاحة

و من لم يتعظ من التاريخ فنهاية مزبلة التاريخ

و سلم لى على الكفاح المسلح

و على فكرة مالى ليست ببعيدة إلا لو كنتم عايزين الجيوش الغربية تيجى هنا و تنجوا خططهم

بجد حسبى الله و نعم الوكيل

المصري أشرف
26-01-2013, 11:17 AM
علشان كده ... لازم مرسي يكمل فترة رياستة والحكم بعدها للشعب
وإلا لو مرسي .. إتخلع ... من يقبل إنه يترشح ... ولو تم ترشيح آخر
ماذا سيكون :..
1) شخشيخة في يد مجموعة ( جبهه....) تدير البلاد من الباطن
2) ديكتاتور . . أفظع من مبارك ومن كل مانتصور حتي يسيطر
3) ضياع مصر إلي الأبد في مستنقع المليشيات والقبليات...
والحروب الأهلية ...
تحليل قد يشوبه القصور وعدم العمق .. ولكن واقعي جدا....

youssef darwish
26-01-2013, 11:17 AM
هى عركة فى خمارة

ايه ده الظواهرى قال و فلان يرد عليه لو سقط مرسى نقـتـل الكل

ايه ده الناس دى تروح تعيش فى ادغال افريقيا احسن

علم ايه و تعليم ايه

اللى يقدر يفرض رأيه يمسك الحكم
إذا فمرحباً ببلطجية التوك توك فهم اقدر على فرض رأيهم بالبلطجة

او بلطجية سائقى الميكروباص فهم أقدر على بلطجة الشوارع

أو بلطجية البائعة الجائلين فهم اقدر على التجمع و البلطجة و فرض الأمر الواقع

ما بقتش دوله

الناس دى كانت فين ايام مبارك و ايه فتحة الصدر دى

30 سنة فى الجحور و لما الشعب شال مبارك كلكم ببقيتوا عنتر

ارجعوا لربنا مصر مش مستحملة بلطجة و بعدين انتم فاكرينا غزة ده احنا نموت بشرف و بكرامة احسن من ان نكون عبيد

و بعدين للى فاتحين صدرهم قوى البلاك بلوك فرقتم عنهم ايه

انتم بتخلقوا الف بلاك بلوك و مصر مش ليبيا و لا اليمن

و خلى بالك ثورة الجياع و لا يقف قدامها بندقية و لا خرطوش
وسلم لى على 3 ارغفة عيش فى اليوم
و خمس لتر بنزين فى اليوم
و سلم لى على انبوبة بـ 50 جنية

هل هذا هوالعدل

و اخيراً ما تخلوش الناس تترحم على ايام المرحوم و خدوه عبره فلقد بطش حتى طفح الكيل و اسقطه الشعب اسواء إطاحة

و من لم يتعظ من التاريخ فنهاية مزبلة التاريخ

و سلم لى على الكفاح المسلح

و على فكرة مالى ليست ببعيدة إلا لو كنتم عايزين الجيوش الغربية تيجى هنا و تنجوا خططهم

بجد حسبى الله و نعم الوكيل

بجد تسلم ايدك يا غالي
جزاك الله خيراً قولت كل شيء مصر كلها عاوزه تقوله
شكلنا كده هنموت ولا ايه
حسبي الله ونعم الوكيل

youssef darwish
26-01-2013, 07:18 PM
علشان كده ... لازم مرسي يكمل فترة رياستة والحكم بعدها للشعب
وإلا لو مرسي .. إتخلع ... من يقبل إنه يترشح ... ولو تم ترشيح آخر
ماذا سيكون :..
1) شخشيخة في يد مجموعة ( جبهه....) تدير البلاد من الباطن
2) ديكتاتور . . أفظع من مبارك ومن كل مانتصور حتي يسيطر
3) ضياع مصر إلي الأبد في مستنقع المليشيات والقبليات...
والحروب الأهلية ...
تحليل قد يشوبه القصور وعدم العمق .. ولكن واقعي جدا....

جزاكم الله خيراً

icdl_man
26-01-2013, 10:00 PM
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/63239_550652564963378_1668468761_n.jpg

الجرير
26-01-2013, 10:46 PM
سيسقط مرسى بنفس طريقة سقوط مبارك فالاثنان يعنيان من الغباء السياسى

youssef darwish
26-01-2013, 11:04 PM
سيسقط مرسى بنفس طريقة سقوط مبارك فالاثنان يعنيان من الغباء السياسى

ماهو دا الظاهر ...
ونحن لا نتمنى الاسقاط وبس
نحن نتمنى أن يصلح الله أحوال مصر

dahdash
26-01-2013, 11:34 PM
مرسى لن يسقط عشان
1- خلصنا من حكم العسكر الذى استمر اكثر من 60 سنة واخيرا عشنا حياة مدنية
2- اول رئيس مدنى يختاره الشعب بارادة حرة مش بالتزوير كما كان يحدث
3-فى عهده فقط لدينا أول دستور مدنى يختاره الشعب بارادة حرة وبأغلبية
4-رئيس مش حرامى وهذا يكفيه
5-رئيس بيخاف ربنا وبيتقى الله فينا
6-معيار اختياره الكفاءة ولولا كده كانت كل الوزارات دلوقت اصبحت اخوان وان كنا نتمنى هذا
7- اول رئيس بيتشتم ويتحمل حرية فهمها الشعب غلط وتذكروا الشيخ الذى قال لحسنى مبارك اتقى الله فى شعب مصر فتم اعتقاله من وسط الحرمالمكى حافى ونقل لمصر على طائرة الرئيس وظل فى السجن 15 عام
8-رئيس نعرف كل حياته الشخصية والعامة ما عندهش اسرار مستخبية
9-رئيس مرتبه عارفينه ورصيده معروف يعنى رئيس مش شيخ منصر
10 رئيس ورث تركة مهلهلة وبيصلحا ومع ذلك بعض شعبه مش فاهم حاجة وبيحاسبه هوه
11-اصبح للمصرى كرامة حتى فى اقسام الشرطة التى كنا نخاف ندخلها حتى كشهود
12-رئيس بينام 4 ساعات يا ريت احنا نشتغل زيهم بضمير

dahdash
26-01-2013, 11:38 PM
عرفتوا ليه بقول مش هيسقط ابدا لأنه باختصار لو سقط مصر لن يحكمها احد بعده ستكون فوضى ما هو خلاص يمكن اسقاط رئيس منتخب .

tareq23
26-01-2013, 11:47 PM
مرسى لن يسقط عشان
6-معيار اختياره الكفاءة ولولا كده كانت كل الوزارات دلوقت اصبحت اخوان وان كنا نتمنى هذا
7- اول رئيس بيتشتم ويتحمل حرية فهمها الشعب غلط وتذكروا الشيخ الذى قال لحسنى مبارك اتقى الله فى شعب مصر فتم اعتقاله من وسط الحرمالمكى حافى ونقل لمصر على طائرة الرئيس وظل فى السجن 15 عام

سيدي الرئيس .اغضب لله ..اغضب للدماء ..لم يعد ينفع الحلم مع من يريدها ناراً ودماراً وجراحا

بعد الاحداث التي تحدث الان من تتدمير وخراب من أشخاص ملثمين ننشاد الرئيس بإتخاذ إجراءت حازمه ضدهم

والحوداث المدبره لاسقاط الرئيس وحاله التشويش التي يقوم بها الاعلام المضلل

وإعلام الفلول نطالب الرئيس مرسي بالقرارت إستثنائية للرد علي هؤلاء المشاغبين

youssef darwish
26-01-2013, 11:58 PM
مرسى لن يسقط عشان

شوفت يا أخي كل الحاجات الحلوه دي والبلد مقسمه على يده ...
اليس تقسيم البلد جدير بأن يعزل مرسي

youssef darwish
27-01-2013, 12:04 AM
سيدي الرئيس .اغضب لله ..اغضب للدماء ..لم يعد ينفع الحلم مع من يريدها ناراً ودماراً وجراحا

ننشاد الرئيس بإتخاذ إجراءت حازمه ضدهم

والحوداث المدبره ؟؟؟؟ لاسقاط الرئيس وحاله التشويش التي يقوم بها الاعلام المضلل

وإعلام الفلول ؟؟؟ نطالب الرئيس مرسي بالقرارت إستثنائية للرد علي هؤلاء المشاغبين

يا ريت تشوف العلامات اللي أنا حطتها دي ؟؟؟ يا ترى لما تتخذو ضدنا اجراءات حازمه ونموت من الذي سيحاسب بدم الناس اللي ماتو ..

يا ريت تقول الحق والا سيكون مبارك رمزاً عادلاً دا لو كان قاتل أصلاً وأثبتت الادله انه *** ....

youssef darwish
27-01-2013, 12:07 AM
عرفتوا ليه بقول مش هيسقط ابدا لأنه باختصار لو سقط مصر لن يحكمها احد بعده ستكون فوضى ما هو خلاص يمكن اسقاط رئيس منتخب .

....انتا عارف أنا مش هاقول غير كلمه واحده لمرسي
ربنا يجعل أيامك اللي جايه زي قدمك علينا
وحسبي الله ونعم الوكيل

مستر خالد غباشى
27-01-2013, 12:23 AM
لن يسقط مرسى باذن الله ابدااااااااا وستنهض مصر مهما كان الامر صعب

youssef darwish
27-01-2013, 12:33 AM
لن يسقط مرسى باذن الله ابدااااااااا وستنهض مصر مهما كان الامر صعب

استاذي الفاضل
جزاكم الله خيراً على المشاركة في هذا الموضوع
ولكن نحن نتمنى الجزء الثاني من مشاركة حضرتكم ... ونتمنى من الله أن يوفقنا في اختيار الاصلح للجزء الاول
وشكراً لكم على المتابعه

أ/محمد ابراهيم
27-01-2013, 12:55 AM
اغضب يا ريس -- اغضب يا ريس -- اغضب يا ريس ---- اغضب يا ريس

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s480x480/397555_591589694188856_419260660_n.jpg
(http://www.facebook.com/photo.php?fbid=591589694188856&set=a.199951173352712.58028.199797880034708&type=1&relevant_count=1&ref=nf)

youssef darwish
27-01-2013, 01:03 AM
اغضب يا ريس -- اغضب يا ريس -- اغضب يا ريس ---- اغضب يا ريس

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s480x480/397555_591589694188856_419260660_n.jpg
(http://www.facebook.com/photo.php?fbid=591589694188856&set=a.199951173352712.58028.199797880034708&type=1&relevant_count=1&ref=nf)

وماذا لو غضب ...محمد مرسي ... لن يقدر على فعل شيء ....
سنضع أنفسنا أمام الامر الواقع .
هل يقدر مرسي على فعل شيء بدون أخذ رأي البديع
هل تعرف لو قرر مرسي اخذ قرار بدون سابقة علم من بديع هل تعرف ماذا سيحدث له
سيطرد من الجماعه لانها قائمة على السمع والطاعه
استاذي الفاضل ... عملتو الثوره وشيلتو مبارك من أجل رئيس نظيف
رئيس يقدر على ادارة دولة بحجم مصر
ولكن القدر جاء لنا بمرسي
والقدر هو من سيأخذ مرسي
نسأل الله أن يحفظ مصر

أ/محمد ابراهيم
27-01-2013, 01:26 AM
المؤرخ محمد إلهامي

ما يعرفه الجميع ويحبون أن يتجاهلونه.

1. الشعب كسر الشرطة في يناير لأنها واجهته في الشوارع بالقمع والرصاص.. اليوم كانت الشرطة تحمي المنشآت العامة فقط ولم تتعرض لأحد والبلطجية هم من ذهبوا إليها.

2. الميليشيات ظهرت واضحة منذ الأمس في أتباع الكنيسة وحمدين والبرادعي ونظام مبارك.. ولم تظهر للإخوان ميليشيات ولا حتى في الدفاع عن مقراتهم التي تحرق لمرة أخرى، وأحيانا تحت سمع وبصر مدير الأمن (كما في البحيرة)

3. ميدان التحرير طوال أيام الثورة كان يقيم الصلاة ويحمي النساء.. اليوم لم تصل صلاة وانتهكت النساء حتى نصحت منصتهم النساء بالعودة للبيوت.. فارق جوهري وكاشف!

4. مرسي ليس مبارك.. حقيقة علمية لا يراها العميان، رئيس منتخب لم يتهم بفساد ولم يصدر عنه أي استبداد، بل بالعكس هو يضرب المثل في الصبر أو في الضعف!

5. مرسي كلما حاول الإصلاح قالوا "الاعتداء على المؤسسات.. أخونة الدولة.." وإذا اعتمد سبيل التدرج والبطء قالوا: أين التطهير.. لا نشعر بالتغيير!!

6. من يقودون الإعلام هم رجال مبارك (أموالا) ومنافقيه (قولا وكتابة).. ويتبعهم الأغبياء الذين يعرفون ولكن لا يعقلون.

7. الإعلام والقضاء هما مرآة المجتمع وتعكس ميزان قوته الحقيقي.. انظر كيف يتكلم الإعلام عن عبد الفتاح السيسي مقارنة بكلامه عن الرئيس المنتخب! وانظر كيف يعمل القضاء ضد الرئيس المنتخب وقد كان منديلا في يد حسني مبارك!

8. رجال مبارك أصبحوا "ثوار.. أحرار.. هنكمل المشوار".. حتى تهاني الجبالي!.. والأغبياء يعرفون ولكن لا يعقلون.

9. أفنى الإسلاميون عشرات الآلاف من الساعات لتوضيح صورتهم، ظنوا أنهم يخاطبون من قد يكون الأمر ملتبسا عليه أو على جهل، لم يعد مجديا استمرار هذه اللغة بعد أن اتضح أننا أمام دار الندوة وكبار مجرميها ممن يعرفون الحق وينكرونه على علم وبوعي.

10. لم يعد كل الكلام مجديا..

إنا نتوق لألسن بُكْم على أيد فِصَاح

أو كما قيل:

إنا إذا وُضِع السلاح بوجهنا ضج السلاح
وإذا تلعثمت الشفاه تكلمت منا الجراح
يا دربنا يا معبر الأبطال يا درب الفلاح
الليل ولى.. لن يعود.. وجاء دورك يا صباح

Eng.Karamullah
27-01-2013, 08:11 AM
بصوا احنا هنعمل مسابقة ... واللى هيسقط رؤساء اكتر هو اللى هيكسب .... طالما ماشيين بالذراع و الشارع ....

Tornadoo1970
27-01-2013, 08:39 AM

youssef darwish
27-01-2013, 11:06 AM
بصوا احنا هنعمل مسابقة ... واللى هيسقط رؤساء اكتر هو اللى هيكسب .... طالما ماشيين بالذراع و الشارع ....

لا جديد جد ... من يناير 2011 والشارع يمشي بالذراع ...
ولو كنتم ناسيين ان مبارك أقال الحكومه وقال ابني مش هيترشح وبردو مشت بالذراع

ahmed_eldaly
27-01-2013, 11:39 AM
يارب احفظ مصر

فارس بني مصر
27-01-2013, 01:19 PM
كان نفسي اقول كلام غير صحيح المشكلة كمان مش عايز يتفاهم مع حد هو ولا جماعتة

youssef darwish
27-01-2013, 04:45 PM
كان نفسي اقول كلام غير صحيح المشكلة كمان مش عايز يتفاهم مع حد هو ولا جماعتة

تاريخهم يوحي السلطه او الفوضى

ابراهيم يوسف درويش
27-01-2013, 11:25 PM
في الاول والاخر نتمني ان يغير الحاكم من نفسه حتي ينال رضاء الشباب الغاضبين من حكم استبدادي وان يكون حاكما عادلا وان يلبي مطالب شعبه وان يتقدم بمصر للامام كما كنا نامل منه جميعا وان لم يستطع فعليه ان يبادر ويفسح الطريق لغيره واعتقد ان مصر ليست عقيمه وان هناك الكثيرون الذين يستطيعون ان ينهضوا بها

youssef darwish
28-01-2013, 01:44 AM
في الاول والاخر نتمني ان يغير الحاكم من نفسه حتي ينال رضاء الشباب الغاضبين من حكم استبدادي وان يكون حاكما عادلا وان يلبي مطالب شعبه وان يتقدم بمصر للامام كما كنا نامل منه جميعا وان لم يستطع فعليه ان يبادر ويفسح الطريق لغيره واعتقد ان مصر ليست عقيمه وان هناك الكثيرون الذين يستطيعون ان ينهضوا بها

نتمنى من الله ذلك

youssef darwish
29-01-2013, 01:59 AM
مصر التي نحبها لا تستحق منا ذلك
مصر تحتاج منا أن يقف كل مصري مع نفسه وقفه جادة ويبحث في قلبه ماذا يمكنه أن يقدم لمصر
مصر الان تبكي لها العيون دماً حفظ الله مصر

youssef darwish
02-02-2013, 12:48 AM
الان في الاتحاديه يسحل أشخاص هنا وي*** اشخاص هناك ... ويقذف بالقنابل المسيله أشخاص هنا وهناك ..
ولا يوجد على الساحة من يفهمنا الوضع والرئاسة نائمة وتسد اذنيها أذن من طين وأذن من عجين
ولا حياة لمن تنادي
لكي الله يا مصر

أ/محمد ابراهيم
02-02-2013, 01:04 AM
ده كان فيديو العسكري اللي اتحرق امبارح والثوار بيقولوا:هاااااااي
أهم حاجة يبقى عندك مبادىء .. تبقى ضد الإعتداء على كرامة أي مواطن أو سحله ,, متبقاش المبادىء عندك بأستك ,, والمناحة بتشتغل وقت ما تحب وعلى الحاجة اللي انت بتحبها بس !
http://www.youtube.com/watch?v=cJXBh5qtPNk

أ/رضا عطيه
02-02-2013, 01:13 AM
هذا مصرى وهذا مصرى

ولكن أرى أن المستفيد مما يحدث فى غاية السعادة

أتخيل كوادر الإخوان وهم يشاهدون الأحداث وضحكاتهم تصل للسماء

فالبسطاء يتقاتلون حماية لهم

يبدو أن ذنوب المصريين غطت مستنقعات الدنيا حتى يوقعنا الله فى مستنقع هؤلاء

فهم لا يستبعدون التحالف مع الشيطان من أجل الحفاظ على السلطة

اللهم لاتدع أمرنا ومصيرنا بين أيادى من لايخافك ولايرحمنا ودمائنا لديهم لاتعنيهم

أ/محمد ابراهيم
02-02-2013, 01:24 AM
٢٣ فتاة تغتصب في التحرير .. عادي جداً

عشرات من حالات التحرش في التحرير .. بتحصل ،

مساجد تنتهك حرماتها و يعتدي عليها .. مفيش مشكلة ،

الهجوم علي القصر الرئاسي و أقسام الشرطة بالمولتوف .. فيها إية دول ثوار !! ،

حرق مجند امن مركزى وايه يعنى

اطلاق رصاص وخرطوش على الامن المركزى عادى جدا

تعرية شاب و سحله ... يا نهار أبوكم مش فايت ؟؟!! فين حقوق الانسان و كرامة المواطن ؟؟؟!!

icdl_man
02-02-2013, 10:35 AM
لو فى بلد محترم كان الرئيس استقال لو بيحترم الشعب

http://youtu.be/LJBFYEt859A

أ/رضا عطيه
02-02-2013, 10:44 AM
23 فتاة تغتصب في التحرير .. عادي جداً

عشرات من حالات التحرش في التحرير .. بتحصل ،

مساجد تنتهك حرماتها و يعتدي عليها .. مفيش مشكلة ،

الهجوم علي القصر الرئاسي و أقسام الشرطة بالمولتوف .. فيها إية دول ثوار !! ،

حرق مجند امن مركزى وايه يعنى

اطلاق رصاص وخرطوش على الامن المركزى عادى جدا

تعرية شاب و سحله ... يا نهار أبوكم مش فايت ؟؟!! فين حقوق الانسان و كرامة المواطن ؟؟؟!!

ومسلسل الحصار للدستورية والادارية والاعلام كلها من أعمال الجهاد ؟

youssef darwish
06-02-2013, 01:07 AM
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/533750_525759287446588_1584214907_n.jpg

ما يحدث في مصر اهانه لكل المصرين يجب الا نسكت عليها

youssef darwish
06-02-2013, 10:18 PM
وكله بيقول كل حاجه تمام ومصر شغاله تمام وكله مش عارف بيقول ايه ..

نفسنا في حكام ووزراء بيقولو الحق ولو لمره واحده
ولو قالو الحق والله البلد حالها هيتعدل

youssef darwish
17-02-2013, 11:52 PM
الامور تزداد سوءاً ولا احد يبالي
اين الرئيس وحكومته
لكي الله يا مصر

s.m.e.k
09-03-2013, 01:58 AM
معاك كل الحق استاذ( *youssef darwish*)
لانه المعادلة بسيطة خالص للى عايز يفهم
انه :طول ما دم المصرى رخيص