مشاهدة النسخة كاملة : استفسار على السريع وعاوزه حد يفدنى

senyorita sara
25-01-2013, 03:43 PM
انا كنت جايبه السنه اللى فاتت 85 وحولت ادبى وعاوزه ادخل فنون ديكور اللى اعرفو انا امتحان القدرات بيبقى بعد امتحانات الثانويه ابل النتيجه عاوزه اعرف التقديم بقى تقريبا امتى ولازم انا اروح اقدم ولا ممكن بابا يروح يقدملى واحجز الكورسات فين وازاى غير ان المفروض فى معادله اعملها علشان انا ادبى الكورسات اللى هاخدها كميا وفزيا هتبقى بعد اما اقبل ومجموعى يقبل ولا ابل النتيجه برضو

وفى حاجه كمان لو مجبتش مجموع فنون فى كلية تربية فنية فى القاهرة المستر بتاعى كان بيقولى هيا واحده على مستوى الجمهوريه ممكن اعرف نظامها ايه لو حد عندو معلومات عنها

senyorita sara
27-01-2013, 06:40 PM
يا جماعه حد يعبر انهارده عرفت ان الكورسات بدات والمفروض انهم 5 حصص هاخدهوم امتى وانا المفروض انى عندى دروس انا من الغربيه وهقدم اسكندريه حد يقولى اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بشمهندس احمد
28-01-2013, 01:11 AM
انا كنت جايبه السنه اللى فاتت 85 وحولت ادبى وعاوزه ادخل فنون ديكور اللى اعرفو انا امتحان القدرات بيبقى بعد امتحانات الثانويه ابل النتيجه عاوزه اعرف التقديم بقى تقريبا امتى ولازم انا اروح اقدم ولا ممكن بابا يروح يقدملى واحجز الكورسات فين وازاى غير ان المفروض فى معادله اعملها علشان انا ادبى الكورسات اللى هاخدها كميا وفزيا هتبقى بعد اما اقبل ومجموعى يقبل ولا ابل النتيجه برضو

وفى حاجه كمان لو مجبتش مجموع فنون فى كلية تربية فنية فى القاهرة المستر بتاعى كان بيقولى هيا واحده على مستوى الجمهوريه ممكن اعرف نظامها ايه لو حد عندو معلومات عنها

التقديم تقريبا فى شهر5 وممكن اى حد من اسرتك يروح يقدملك عادى اما بالنسبة للكورسات فممكن تخديها فى الكلية اوفى اى سنتر تعليمى بيعطى قدرات فنون اما بالنسبة لموضوع المعدلة فمفيش حاجة اسمها معدلة الادبى بيدخل ديكور فى اسكندرية بس بتنسيق داخلى والسنة دى اخد 94 من غير معدلات ولا حاجة زى العلمى مفيش فرق اما بالنسبة للتربية الفنية فتقريبا هى فى القاهرة وباقى المحافظات تسمى تربية نوعية

senyorita sara
31-01-2013, 03:58 PM
التقديم تقريبا فى شهر5 وممكن اى حد من اسرتك يروح يقدملك عادى اما بالنسبة للكورسات فممكن تخديها فى الكلية اوفى اى سنتر تعليمى بيعطى قدرات فنون اما بالنسبة لموضوع المعدلة فمفيش حاجة اسمها معدلة الادبى بيدخل ديكور فى اسكندرية بس بتنسيق داخلى والسنة دى اخد 94 من غير معدلات ولا حاجة زى العلمى مفيش فرق اما بالنسبة للتربية الفنية فتقريبا هى فى القاهرة وباقى المحافظات تسمى تربية نوعية

ميرسى لرد حضرتك
بس انا كنت سالت وعرفت ان فى كورسات كميا وفزيا باخدها علشان الديكور من علمى مش من ادبى

bahaaeldeen
04-02-2013, 05:03 AM

ديكور ف ادبى اسكندرية ينفع بس تنسيق داخلى بيكون اعلى من مجموع الكلية
التقديم فى مكتب التنسيق شهر 7 لما يقرروا فى الجرايد الرسمية لازم تتابعيها
الكورسات فيه فى الكلية وفيه بتتوفر عادى
لو دخلتى فنون جرافيك او تربية فنية ممكن تشتغلى ديكور عادى بخبرتك ومهاراتك فى تعلم البرامج زى الاوتوكاد والثرى دى ماكس :)
مفيش معادلة مواد علمى

senyorita sara
06-02-2013, 03:25 PM
ديكور ف ادبى اسكندرية ينفع بس تنسيق داخلى بيكون اعلى من مجموع الكلية
التقديم فى مكتب التنسيق شهر 7 لما يقرروا فى الجرايد الرسمية لازم تتابعيها
الكورسات فيه فى الكلية وفيه بتتوفر عادى
لو دخلتى فنون جرافيك او تربية فنية ممكن تشتغلى ديكور عادى بخبرتك ومهاراتك فى تعلم البرامج زى الاوتوكاد والثرى دى ماكس :)
مفيش معادلة مواد علمى

بس بيقول فى اسكندريه امتحان القدرات بعد امتحان الثانويه بيوم دا للى اصلهم اسكندريه اما الاقاليم بعدها باقل من اسبوع دا صح ولا ايه

senyorita sara
06-02-2013, 03:26 PM
التنسيق الداخلى بيبقى ازيد من المجموع بحوالى اد ايه

bahaaeldeen
07-02-2013, 04:34 AM
بس بيقول فى اسكندريه امتحان القدرات بعد امتحان الثانويه بيوم دا للى اصلهم اسكندريه اما الاقاليم بعدها باقل من اسبوع دا صح ولا ايه

الايام تختلف كل سنة تبعا للوزارة برجاء متابعة الجرائد الرسمية عن مواعيد القدرات بيعلنوا عنها وقبليها بفترة وبتستمر لمدة اسبوعين او لحد رمضان كمان :)

بالنسبة للتنسيق الداخلى على حسب عدد الطلاب يعنى اخر سنة خدوا ادبى اللى جابوا فوق التسعين :)
ممكن ياخدوا فوق 91 ف على حسب العدد بياخدوا اعلى ناس :)

MahmoudWayne
10-03-2013, 09:09 AM
هو فيه قسم ديكور في كليه تربيه فنيه ؟

bahaaeldeen
10-03-2013, 10:29 PM
هو فيه قسم ديكور في كليه تربيه فنيه ؟

لا للاسف :) بس اقسامها تشبه اقسام فنون زى جرافيك وتصوير ونحت

MahmoudWayne
11-03-2013, 08:51 AM
امال ازاي اقدر اشتغل في تصميم الديكور لو انا خريج تربيه فنيه ؟!!