مشاهدة النسخة كاملة : انا خايف اعمل اية ؟

حودة السكندرى
07-03-2013, 07:12 AM
انا خااايف اوووووى الترم دة من الراضة جبت الترم الاول ف الجبر3 و فى التفاضل 2 مع انى كنت بذاكرة بحل بي الامتحان كان صعب حت كلة مضيع بس انا ترم دة مش عارف اعمل خااايف منها اووووى مشكلتى كمااان انى مبحبهش انصحونى بالله عليكم ؟؟

*HOPES*
07-03-2013, 11:47 AM
افضل حاجة انك تحل مسائل وامتحانات كتيير الرياضه بتحتاج حل كتير مذاكرتها فى حل أسئله وأمتحانات وربنا يعينك ويوفقك أن شاءالله

حودة السكندرى
07-03-2013, 05:16 PM
شكرااا لحضرتك جداا المشكلة انى مثلا القى مسئلة مش عاااارف حلها اروح سيبها كلة مذاكر مادة تانية مثلا انا جايب برضة ف الانجليزى درجة مش حلوة بس بحبة ف الترم دة بذاكرة لكن رياضة مش عااارف فى اية بكرة جدا ف ياااريت لو حد معانا هنا يعرف انا لو جبت كاااام الترم دة انجح باذن الله يكن وواحد يطمن شوية ؟؟

مريم السباعى.
07-03-2013, 06:21 PM
شكرااا لحضرتك جداا المشكلة انى مثلا القى مسئلة مش عاااارف حلها اروح سيبها كلة مذاكر مادة تانية مثلا انا جايب برضة ف الانجليزى درجة مش حلوة بس بحبة ف الترم دة بذاكرة لكن رياضة مش عااارف فى اية بكرة جدا ف ياااريت لو حد معانا هنا يعرف انا لو جبت كاااام الترم دة انجح باذن الله يكن وواحد يطمن شوية ؟؟

هو اكارئى شخصى يعنى متشغلش باللك حتجيب كام انت حاول ذاكر بكل قوتك كانك عايز تجيب النهائية كام دى مش بتعتك دى بتاعت ربنا مش ممكن لو لقا منك اجتهاد واستعانه يعطيك اكتر مما تتمنى وياما مواد الانسان اتافجاء انه جا ب فيها مجموع كبير برغم كان مرعوب منها خلبيها على الله وحط كل تركيزك فى العمل واعلم ان فى حاجات كتير حتقبلها فى حياتك غير قابله للهوى انا بحب ولا بكره فى حاجة اسمها مادة ومذاكرة لازم تتذاكر زى الصلاة زى اى واجب فى حياتك شئ مقدس لان لو خلتها لهواك يبقى المادةة بتحبها حتذاكرها والى مش بتحبها حتنطشها وقيس ذللك على باقى حياتك ودة مينفعش
ربنا يوفقك باذ ن الله واحنا تحت امرك فى اىشئ

yolanda
07-03-2013, 06:33 PM
الرياضة حل المسائل ممكن يلحقها في أخر لحظة و حل الامتحانات مهم لأن في مسائل كتير أوي أفكارها بتتكر لدرجة إنها بتتحفظ ...

حودة السكندرى
08-03-2013, 10:06 AM
الرياضة حل المسائل ممكن يلحقها في أخر لحظة و حل الامتحانات مهم لأن في مسائل كتير أوي أفكارها بتتكر لدرجة إنها بتتحفظ ...
شكراااا لحضرتك جدااا

حودة السكندرى
08-03-2013, 10:08 AM
هو اكارئى شخصى يعنى متشغلش باللك حتجيب كام انت حاول ذاكر بكل قوتك كانك عايز تجيب النهائية كام دى مش بتعتك دى بتاعت ربنا مش ممكن لو لقا منك اجتهاد واستعانه يعطيك اكتر مما تتمنى وياما مواد الانسان اتافجاء انه جا ب فيها مجموع كبير برغم كان مرعوب منها خلبيها على الله وحط كل تركيزك فى العمل واعلم ان فى حاجات كتير حتقبلها فى حياتك غير قابله للهوى انا بحب ولا بكره فى حاجة اسمها مادة ومذاكرة لازم تتذاكر زى الصلاة زى اى واجب فى حياتك شئ مقدس لان لو خلتها لهواك يبقى المادةة بتحبها حتذاكرها والى مش بتحبها حتنطشها وقيس ذللك على باقى حياتك ودة مينفعش
ربنا يوفقك باذ ن الله واحنا تحت امرك فى اىشئ
شكرااااا لحضرتك جدااا شكرا ع النصيحة بس انا كنت عايز محتاج نوع من الاطمئنان يعنى لو محتاج مثلا اجيب زيهم بس اذاكر برضة بس هيبقى فى نوع من الاطمئنان لم محتاج درجات عالية اطلع فيها كل جهدى اركز علية جاااامد

سمسمه الشطوره
08-03-2013, 07:29 PM
متقلقش خالص مش معني انك جبت الدرجات ديه ف الترم الاول يعني خلاص الدنيا وقفت ومفيش امل
لا بالعكس خالص شد حيلك وان شاء الله ربنا معاك
بس اهم حاجه تركز ف الماده دي كويس اوي وتديها اهتمامك اكتر من الموا التانيه
وحاول تركز مع المستر كويس اوي ف الشرح وافهم هو بيحل ازاي ولازم اول حاجه تعملها ترجع تحل مع نفسك والمسئله اللي حتقف معاك تشوف اجابتها وتفهمها ده لو انت تستخدم المعاصر ولو برضو مفهمتهاش شوف حد من صحابك يكون كويس ف الماده ويشرحهالك بصوره متعقدكش منها ولو برضو مفهمتهاش اديها للمستر المهم لازم تفهمها
وقبل كل ده لازم تستعين بربنا وتدعيه انه يوفقك وييسرلك امورك
وبالتوفيق ان شاء الله :)

حودة السكندرى
10-03-2013, 01:33 PM
متقلقش خالص مش معني انك جبت الدرجات ديه ف الترم الاول يعني خلاص الدنيا وقفت ومفيش امل
لا بالعكس خالص شد حيلك وان شاء الله ربنا معاك
بس اهم حاجه تركز ف الماده دي كويس اوي وتديها اهتمامك اكتر من الموا التانيه
وحاول تركز مع المستر كويس اوي ف الشرح وافهم هو بيحل ازاي ولازم اول حاجه تعملها ترجع تحل مع نفسك والمسئله اللي حتقف معاك تشوف اجابتها وتفهمها ده لو انت تستخدم المعاصر ولو برضو مفهمتهاش شوف حد من صحابك يكون كويس ف الماده ويشرحهالك بصوره متعقدكش منها ولو برضو مفهمتهاش اديها للمستر المهم لازم تفهمها
وقبل كل ده لازم تستعين بربنا وتدعيه انه يوفقك وييسرلك امورك
وبالتوفيق ان شاء الله :)

شكرااا لحضرتك جدااا

alone girl
11-03-2013, 09:29 PM
بص هو النجاح من 16 يعني انت تجيب مثلا 7 الترم ده وقول ع الاقل هتاخد اربعه اعمال سنه يبقي 7+5+4=16 تبقي كده نجحت ان شاء الله:) بس جبت درجه النجاح بالظبط ف انت حاول تذاكر اكتر وان شاء الله تجيب مجموع

بالتوفيق:)

حودة السكندرى
14-03-2013, 05:24 PM
شكراا جدا جدا طمنتينى الحمدالله انشاء الله هيكون دافع لية :)