مشاهدة النسخة كاملة : المساعدة شااااااارك و لو بنصيحة صغيرة

juventus
31-03-2013, 12:40 PM
يا جماعة احنا فى شهر اربعة وانا لسة مش عارف اذاكر و مش بلحق اخلص واجباتى ولا اراجع الى فات و مضغوط اوى اوى انا فى 3 ثانوى و خلاص كلها شهر و امتحن ........ يا ريت جدول مذاكرة او نصيحة اى حاجة عشان بجد محتاجها

شذى العطر
31-03-2013, 03:12 PM
بصراحة انا كمان محتاسة

M i S h O o
31-03-2013, 06:17 PM
بص جدول والكلام من دا معظم الناس مش بيمشى معاهم فالأحسن
انت تمشى اليوم بيومه وتسيبها على ربنا
انا معرفش انت علمى ولا ادبى لكن عالعموم حاول تجيب كل كتاب وتشوف الفهرس بتاعه
وتحدد كل يوم دروس معينه هتتذاكر ولازم تخلصها بحيث انك فى المده اللى انت حددتها تخلص المنهج
ممكن يقع منك جزء فى يوم مثلاً حاول تسيبه مش مهم المهم انك تنوى وتاخدها تحدى مع نفسك
حاول ف خلال شهر 4 واول 5 تكون مخلص بحيث انك 10 مثلا ف شهر 5 ترجع تلم المواضيع اللى وقعت ف النص منك وبرده تراجع عالمنهج مراجعه اخيره وبعدين على 24 - 25 تبدأ ف العربى وتسيب المواد دى نهائى

وبالتوفي ليك ولينا جميعاً

juventus
31-03-2013, 11:43 PM
انا علمى رياضة

شكراً على النصيحة الغالية اخى جزاك الله كل خير

That Moment
01-04-2013, 12:38 AM
انا علمى رياضة

شكراً على النصيحة الغالية اخى جزاك الله كل خير

انت جبت كام فى تانية؟

juventus
01-04-2013, 02:14 PM
انا جبت 92 فى تانية

That Moment
01-04-2013, 05:05 PM
انا جبت 92 فى تانية

مجموعك جميل والمفروض يكون هو اكبر تحفيز ليك

ربنا معاك

M i S h O o
02-04-2013, 12:10 PM
على فكره 92% بتحيرك اكتر انت محتاج على الأقل 95% السنادى
وبعد ما الجدول نزل بالنسبه للرياضه حاول تكون مراجع الجبر دلوقتى كويس لانك هتمتح مستوى وبعديه الجبر على طول اما بالنسبه للميكانيكا والتفاضل قدامهم وقت كويس جداً
الفيزياء هى اللى مشكله قدامها 4 ايام
بس ممكن تاخد نص اليوم اللى هتيجى منه فى الماده اللى قبل الفزياء الوحده ا لأولى
كدا لسه قدامك 4 ايام هتاخد اول يوم الوحده الثانيه والثالثه تانى يوم الرابعه بس ثالث يوم الوحده الخامسه ولو خلصتها وقدامك وقت تراجع شويه
واخر يوم تراجع المنهج سريع وتحل كام امتحان
الانجليزى بقا قدامه يوم يعنى مش هتعرف تعمل فيه حاجه ولازم تكون مخلصه من دلوقتى
النهارده 2/4 لسه وعندك وبما انك رياضه وهنحسب الفرع بماده
يعنى اكنك عندك 7 مواد
حاول تاخد كل يوم مادتين او ثلاثه
بحيث متسبش ماده تطير منك اهم حاجه متضيعش وقت

juventus
02-04-2013, 12:18 PM
على فكره 92% بتحيرك اكتر انت محتاج على الأقل 95% السنادى
وبعد ما الجدول نزل بالنسبه للرياضه حاول تكون مراجع الجبر دلوقتى كويس لانك هتمتح مستوى وبعديه الجبر على طول اما بالنسبه للميكانيكا والتفاضل قدامهم وقت كويس جداً
الفيزياء هى اللى مشكله قدامها 4 ايام
بس ممكن تاخد نص اليوم اللى هتيجى منه فى الماده اللى قبل الفزياء الوحده ا لأولى
كدا لسه قدامك 4 ايام هتاخد اول يوم الوحده الثانيه والثالثه تانى يوم الرابعه بس ثالث يوم الوحده الخامسه ولو خلصتها وقدامك وقت تراجع شويه
واخر يوم تراجع المنهج سريع وتحل كام امتحان
الانجليزى بقا قدامه يوم يعنى مش هتعرف تعمل فيه حاجه ولازم تكون مخلصه من دلوقتى
النهارده 2/4 لسه وعندك وبما انك رياضه وهنحسب الفرع بماده
يعنى اكنك عندك 7 مواد
حاول تاخد كل يوم مادتين او ثلاثه
بحيث متسبش ماده تطير منك اهم حاجه متضيعش وقت

ربنا يكرمك والهى على النصايح الغالية معلش هتقل عليك شوية

يا ريت تقولى كدا من دلوقتى حالاً اماشى يومى ازلى كدا و اذاكر ايه بحيث انى كل اسبوع اكون مخلص مادة او اكون انجزت كتير علماً انى طول اليوم الأربع و الأحد و الخميس فى دروس

mabdel8ani
02-04-2013, 02:07 PM
بص الحال من بعضو انا هاقولك انت شد اوووي في مواد المزنزقه في الجدول e الفراغيه عشان رخمه شويه علم النفس حلو والباااقي بس اهم هاجه تخلصها المستوووووي عشان انا ضاااااايع فيه لأني هاعمل حاجه برضو المستوي ده هزاكروا بالليل قبل ما امشي بس اما الباقي هيبقي للجبر والفراغيه

ادعوولي يا اخزاننا والنبي

Eng esra
02-04-2013, 02:19 PM
بص انا بردو علمي رياضة وقلقانة جدا جدا م التفاضل والديناميكا وعلم النفس بس اكتر حاجة بحاول اعملها اني اهدي نفسي خالص وك يوم تنام س 10 ولو دروسك بليل اول ماترجع تنام وتصحى الفجر وتصلي الفجر ف الجامع وتدعي ربنا انو يهديك ويقويك ويعينك وتروح البيت وتقرا قرآن ولو ربع حزب وبعد كدة تكتب ف ورقة حاجات تحاول تخلصها انهاردة مثلا مراجعة باب فيزيا بعدها تاخدلك ساعة ولا ساعتين علم نفس بعديها كام امتحان رياضة كدة بعديها شوية عربي ونعيد تاني فيزيا وكدة ولما تخلص مراجعة اي باب فيزيا حل اللي عليه ف الامتحانات كلها كل ماتخلص حاجة لازم تحل عليها الامتحانات وهتلاقي ايدك مشيت فيها وهتخلص بنهاية مراجعتك والرياضة بردو لو انت مظبتها ف دماعك تماما حل الامتحانات ع طول واخلص منها لو انت لسة شوية شوية ف كام درس كدة راجعو م ورق المدرس وامسك ك مسائلو ف الامتحانات وحلها وهكذا والعربي حاول تمشي زي مامدرسك بيقول بالظبط ولازم تدي لنفسك وقت تخلص فيه مادتك يعني ساعتين هيا ساعتين عشان ماتديش لنفسك فرصة انك تسرح ويسرح بيك الوقت واليوم يتشقلب والانجليزي اعتقد لازم تظبتو اليومين دول وماتنساش القصة وعلم النفس كلو حفظ وحل مافيهوش حاجة جديدة بس نصيحة حاول تبدا ف المستوى م دلوقتي انا بدات فيه ورزللللل اوي اوي خصوصا عشان مابحبش احفظ بس بردو لازم اضمن خمس درجات ف جيبي ف حاول حتة تقرى دروسو عشان تعرف عنه فكرة وربنا معاك ومعانا

Dr.Nariman
05-04-2013, 10:48 AM
نفس المشكلة بروح الدروس مش مخلصة ومضغوطة زيكم بس انا علمي علوم