مشاهدة النسخة كاملة : احنا بنتعلم ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ابانوب ايليا
02-04-2013, 01:21 AM
ازيكم يااحلى اعضاء

فى موضوع حابب اتكلم فيه بس كنت متردد الصراحة لكن قررت انى اتكلم فيه لأنه مش حقدر اكتمه جوايا.

الموضوع هو التعليم فى بلدنا وهل احنا بنتعلم بالشكل الجيد وهل احنا بنستفيد فعلا من التعليم ولا هى مرحلة لكسب مكانة اجتماعية هامة وبس . بعض الاسئلة تطرح نفسها محتاجه لتفسيرات دقيقة وواضحة.

1-يعنى ايه واحد تعدى عليه سنة وبمجرد ماخلص امتحان يكون المنهج اتبخر بسرعة البرق وكأنه مدرسشحاجة من اول السنة؟
2- يعنى ايه الطالب فى امتحان اللغة العربية عشان يجيب الدرجة النهائية فى موضوع التعبير كل ماعليه يكتب 5 او 6 صفحات مش مهم هو كاتب ايه المهم يكتب كتير فى حين ان طالب كاتب صفحتين بس لكن كلام من جواهر وفى النهاية ياخد دراجة اقل؟
3-يعنى ايه واحد يطلع عينه فى التعليم ويتخرج من هندسة او تربية او حقوق مثلا وفى الاخر يشتغل فى وظيفة غير اللى درسها؟
4-يعنى ايه واحد دكتور تسأله عن الحاجات اللى استفاد منها فى الثانوى يقول انا ولافاكر حاجة اصلا؟
5-يعنى ايه لو واحد اتعين فى وظيفة يروح رئيس العمل يقوله انسى اللى اتعلمته فى الكلية وركز معايا كويس؟
6-يعنى ايه الطالب لما يسمع اسم دراسة بيبقى عنده استعداد يحارب ولاانه يدرس فى حين ان فى دول الخارج الناس بتقدس التعليم؟

هل احنا بنتعلم للاستفادة والافادة وتثقيف عقولنا؟ ام لكسب شهادة نبحث بها عن وظيفة؟ وهل التعليم عندنا يكفل مساحة من الحرية للطلاب ؟ ام انه يقيدهم بمناهج قد لايرغب فيها بعضهم ويعتقد البعض انهم فشلة فى حين انه لو تم منحهم مساحة من الحرية لربما ابدعوا اكثر من الذين اعجبوا بالمنهج .
ونريد ان نتناقش فى سؤال هام هل التعليم عندنا يسير فى الطريق الصحيح ام انه ينحدر بنا ؟ وان كانت به عيوب فماهى الحلول لأصلاحها؟ وكيف نجيب على سؤال يحير العديد من الطلاب اثناء دراستهم وهو:

احنا بنتعلم ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بحر_الامل
02-04-2013, 02:25 AM
احنا بنتعلم عشان ناخد ورقة مكتوب فيها كام رقم ندخل بيها كلية و بعدين نتخرج بنفس الورقة الاولانية بس بمظهر جديد شوية

مريم السباعى.
02-04-2013, 09:12 PM
اه رخامة
تقدر تقول غلاسة
عايز الصراحة
بنتعلم تفاها
لا
بنتعلم ذكاوة
من ناس بجد ذكية جدا
بتقدر تضربنا فى م ق ت ل
هو فى بعض ضرب العقول
اى قول
بيضربو عقولنا بتعليم بايظ
وفكر بايظ
وكل شئ بايظ فى بايظ
مبقاش فى مخنا
غير حبة هجايص
غير حبة كلاام مليه
الالم
مليه العجز
لما قدرو ي ق ت ل و شببانا فينا
لما نلاقى عمرنا بيغرق
فى سفينة
خرمنها بايدنا
لما سمحنا ان شوية غجر
يتحكموا فى حياتنا
ويدمروا عقولنا
و ي ق ت ل و فينا املنا
وجاى تقول ليه
يبنى فى البد مليون ليه
وفى مليون صرخه نفسها تقول ااايه

ايه يبلد
همك بايه يتبلع
جرحونا حتى ياريت ادونا حق الوجع
مريم السباعى
اشرقت الشمس

علفكرة انا كنت حكتب رد عادى بس والل هالعظيم لقيت نفسى بكتب الخاطرة دى وبعتبر هى دى ردى لانه مضووع بجد بيوجع بس مين يسمع
ربنا يوفقك واينا يااااااااااااااارب

Muhammad Karim
03-04-2013, 05:35 PM
يبدو لي ان التعليم المصري اصبح مجرد ارضاء من الطالب لأهله فقط لاغير
(بلد بتاعت شهادات صحيح جمله تحكى كل شئ )
اذا فلماذا نتمسك بالتعليم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لماذا نتمسك ببلد لا تقدر ثمن التعليم في شئ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لماذا نتمسك بالأمل اذا كان كل من هم حولنا يضربون هذا الأمل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
منظومه تعليمية لم تتغير و لن تتغير طالما المسئول عنها هي هذه العقول الفاشله:(..