مشاهدة النسخة كاملة : انا فاشل انا محبط انا مش نااااافع >>.يبقى لازم تدخل

مريم السباعى.
02-04-2013, 07:16 PM
السلاام عليكم
طبعا انا يمكن بقالى مدة شوية مش بكتب مواضيع هنا بس يعنى بقضيها متابعة وردورد
بس بجد بسب كثرة المواضيع الى بتكتب عن الفشل والاحباط و
وحبيت كدة اوجه كام كلمة كنت كتبتهم فى مشاركة هنا فى موضوع حد كان بيكلم عن انه محبط وهكذا نظرا لعدم التكرار اتمنى تفديكم
وقبل متقرو الموضوع الينك دة كان متجمع فى مواضيع رائعة عن الثانوية اتنمنى تفيدكم
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=471761
...............................................
ببساطة اقعد مع نفسك وقولها كدة
طيب يستى انا فاشل وبعدين خلااص عرفنا انى انا فاشل ومش نافع فى حاجة خلااص:bosyht9:
يبقى كدة انتهت الدنيا :excl:
هل من المفروض على الانسان الفاشل
(دة لو كان فاشل بالفعل ودة لو اساسا فى حاجة اسمها فشل لان الفشل دة بيختلف من انسان لانسان ومن حالة لحالة )
انه يسيب نفسه يكمل فى الفشل ويكمل حياته لفشل اظن لا غصب عنه ا حتفضل فكرة التغير لافضل مسيطرة عليك لانك بساطة انسان وطبع الانسانية فى البشر بيفرض عليك انك تكون افضل ونفسك حتفضل تقرف فيك علطللول لحد متبقى احسن;)
وهى حالة من الاتنين
لتفضل باحساس القريفة والخنفة وبين البنين طول حياتك لحد متبقى اب وجد وتموت بعد عمر طويل وحياتك تروح وانت حاسس انك فاشل
لاما حيجى وقت وتاخد فى القرر وتحط هواك ونفسك تحت رجليلك وانت الى تشميها مش هى الى تمشيك وسعتها تتغير بجد تتغير فى كل حاجة مش حقوللك التغير بيجى فى يوم ولليلة بس الفكرة بتتيجى فى ددققية والقرار بيجى فى دقيقة بس قرار بجد وسعى بجد :friendsxs3:
وانك دايما تحط حياتك فى كافة ونجاحك فى كفة مفهاش حالة بين البنين لاما تنجح فى حياتك وتعيشها صح لاما مش حيكون اى لازمة لحياتك فى الدنيا دى
واوعى تقول لو فشلت يبقى خلااص انا فعلا مليش لازمة فى الدنيا لا يا بابا مش بمزاجك هى:mad: ربنا خلقك انت باسمك فلان الفلانى ليك لازمة وحاجة محدش يقدر يعملها غيرك وحاجة كبيرة مش حاجة هذار و لو انت سمحت لنفسك بكدة الى حوليك مش حيسمحولك بكدة
اذن قول كدة مفيش مفر حنجح حنجح بالعافية بزوق حنحج وووصللك لطريق الصح مهما استلمت للياس او والفشل ان مفيش فايدة برضه حنجح لان ببساطة
>>>>. معنديش اختيار غيررررره كدة كدة حتغير فتغير من دلوقتى احسن بدل مكبر وطعم الاحباط يجرى فى دمى اكتر من كدة
*حاجة مهمة طول مممخك بيحط بدائل مش حيشتغل :cool: طلو ل منتا حاطط انك لو مدخلتش الكلية الى عايزها ونفسك فيها بمجموع عادى فى كليات كتير ابقى ادخلها او عادى اهلى مش حيعملولى حاجة جامدة يعنى حتى لو التفكير بينك وبين نفسك يبقى مش حتشتغل
طول محااطط فى مخك لو اتاخرت عن معاد الحصة عادى يعنى او اغيب من الحصة عادى والمرة الجاية او عن مذاكرة الفصل الفلانى اعوض مخك حيركن على كدة
وصفات اخيرة
1_صحح علاقاتك مع الله حتتصلحك معاك كل شئ
حبه واعرف ان فى الدنيا دى حتروح وتيجى ملكش غيره هو وهو الى بيده كل شئ سبحانه ادعيله كتير
2_خطط قوى وخلى عندك برووووووووووود اعمل جدول باظ اعمل غيره مش مهم تحاول
المهم بعد كل جدول او اى تجربة اكتب بخط كبيييييييييييييرر الحاجات الى اتعلمتها من التجربة دى
اخيرا
تجربة شخصية الى بتكلمك دى اختك مريم كنت فى يوم من الايام بتقول زى الى بتقولو دة بضبط واستلمت لاحباط كتير وياما كنت بكتب هنا انى شم طايقة ومش عارف ايه
والحمد لله دلوقتى الاولى على دفعتى فى اولى جامعة والمواد لاى بندرسها ضعف حفظ ثانويى لان ببساطة التعب فى ثانوى شم من المنهج ولكن من شدة الاعصاب والدوةشة الكتير لاى عليها انها بتحدد مصير ومش عارف ايه والحمد لله بعد مطلعت اتشفت انى كنت هبلة بجددددددددددد :d
ولو كنت ندمانة على شئ فهى كل لحظة عدت مكنتش بقدر انفذ فى الكلاام الى قلتهوللك فوق دلوقتى ويمكن كان ببسبه ضيعت حاجات كتير اولهم حلمى فى الكلية الى كنت عايزة ادخلها:( بس الحمد لله على كل شئ عسى ان تكره شئا وهو خير لكم
اتمنى تنفذه انت واخوتى فى الثانوية هنا يمكن تلحق تعمله من دلوقتى ولسة قدامك فرصة مدام عايش فى الارض ليك فرصة مدام فيك روح ورب فى السما يبقى قى فرصة وكل مرة بتسمح للفشل يسيطر عليك يبقى انت الى بتقلل من فرصتك بايدك
اسفة على اطالتى
وربنا يوفقكم واحنا تحت امرك فى اى شئ:):)

Yes We Can
02-04-2013, 08:17 PM
اولا : بجد توبيكـ فوق الرائـع

و الكلامـ اللى فيـه مهم جدا جدا لينـا

و ممكن اسميـه سلاسل ذهـب لـ الطلبـه

و اهم حاجه ان آى طالب يقدر ينفذه مش لازمـ ثانوى

و عجبانـى اوى حتـه " طالما هنحط بدائل يبقـى مش هتشتغل "

بجد شكرا ليكـِ و دامـ ابداعكِ

اخيـرا : امسحـى شويـه مـ الرسائل عشان اقدر ارد عـ المسيدج . . :bosyht9:

بس كمان مـره توبيكـ رووووووووووووعــه . . . :)

مريم السباعى.
02-04-2013, 08:24 PM
اولا : بجد توبيكـ فوق الرائـع

و الكلامـ اللى فيـه مهم جدا جدا لينـا

و ممكن اسميـه سلاسل ذهـب لـ الطلبـه

و اهم حاجه ان آى طالب يقدر ينفذه مش لازمـ ثانوى

و عجبانـى اوى حتـه " طالما هنحط بدائل يبقـى مش هتشتغل "

بجد شكرا ليكـِ و دامـ ابداعكِ

اخيـرا : امسحـى شويـه مـ الرسائل عشان اقدر ارد عـ المسيدج . . :bosyht9:

بس كمان مـره توبيكـ رووووووووووووعــه . . . :)

شكرررا جزيلا على مرورك يا مارك وهو المضووع بطبع مش لثانوية بس عشان كدة العنوان لكل فاشل او محبط لانه بيكلم اساسا عن فكرة الانسان المقتنع انه فاشل
ربنا يارب يوفقكم وايانا جميعا لما هو خير
نورت التوبيك

222ahmed222
04-04-2013, 12:05 AM
التوبيك دا فووووق الرائع فعلاً بجد
والتوقيع بتاعك اروع واروع :d:d

يارب طب
04-04-2013, 04:29 AM
روووووووووووعه
دايما متميزه‎:-)‎

مريم السباعى.
04-04-2013, 04:48 AM