مشاهدة النسخة كاملة : التعليم المصرى لفظ انفاسه الاخيرة

ابانوب ايليا
06-04-2013, 02:14 PM
اهلا بكم اخوتى الاعضاء

الموضوع خاص بالتعليم البايظ اللى احنا لابسين فيه ومش داريين وده انا عارفه من زمان بس اللى خلانى اهتم بيه اكتر القرارات الغريبة اللى طلعت من الوزير (اللى حالف يزيد عدد حالات الانتحار بين طلاب الثانوية العامة) عندما قرر رفع درجات المواد السنة الجاية بشكل رهيب يعنى العربة من 30 يوصل ل100؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ليييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟ الفيزياء من 75 والكيمياء من 75 والاحياء 75 والرياضة 2 من 75 والانجليزى اللى كان من 25 بقى من 75 !!!!!!!! ليييييييه كده؟؟؟؟؟؟؟ حرام عليكم؟؟؟؟ يعنى ابسط غلطة فى امتحان زى العربى مثلا مش حتقل عن 3 درجات ونص احنا عملنالكم ايه علشان تعملوا فينا كده؟ التعليم باظ والله باظ ومعدتش اعترف بيه

حسبى الله ونعم الوكيل

ahmed ali12345
06-04-2013, 03:06 PM
اهلا بكم اخوتى الاعضاء

الموضوع خاص بالتعليم البايظ اللى احنا لابسين فيه ومش داريين وده انا عارفه من زمان بس اللى خلانى اهتم بيه اكتر القرارات الغريبة اللى طلعت من الوزير (اللى حالف يزيد عدد حالات الانتحار بين طلاب الثانوية العامة) عندما قرر رفع درجات المواد السنة الجاية بشكل رهيب يعنى العربة من 30 يوصل ل100؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ليييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟ الفيزياء من 75 والكيمياء من 75 والاحياء 75 والرياضة 2 من 75 والانجليزى اللى كان من 25 بقى من 75 !!!!!!!! ليييييييه كده؟؟؟؟؟؟؟ حرام عليكم؟؟؟؟ يعنى ابسط غلطة فى امتحان زى العربى مثلا مش حتقل عن 3 درجات ونص احنا عملنالكم ايه علشان تعملوا فينا كده؟ التعليم باظ والله باظ ومعدتش اعترف بيه

حسبى الله ونعم الوكيل

بص انت باين من مشاركاتك انك خايف من الثانوية العامة.
بس كلام بجد مش هزار لو ظليت على حالتك دى مش هتجيب 50%
بص خطوات تمشى عليها تجيب ع الاقل 99% بم انكوا معندكوش مستوى
1- ربنا ثم ربنا
2-غرور ......ايوة خليك واثق من نفسك لدرجة الغرور انت الافضل انت الاحسن انت الاذكى انت واد حفيظ صميم..انت واد مش بتقوم من ع الكتاب ...انت بتكره كل حاجة تلفزيون وكمبيوتر وكله بحب المذاكرة جدااااا...المذاكرة دى عبيطة والمناهج عبيطة
3-اوعى تذاكر وتقول امتى اخلص وارتااااح.
لا كل ماتذاكر تقول الله بحب المذاكرة يارب السنة ماتخلص
4- اقعد ما نفسك وقول ايه رأيك اعمل مغامرة...انا كل يوم هحاول اعمل حاجة فى نفسى من المذاكرة
النهارده زاكرت 7 ساعات ايه ده محصليش حاجة..لا بكرة لازم اوصلهم ل8 علشان دماغى تتفرتك
ايه ده النهارده زاكرت 9 بس؟؟ لا بكرة لازم ........................
كده انت هتحس بمتعة رااااااااااائعة فى المذاكرة وهتذاكر كتييييييير جدااااااا وبجد هتقول يارب السنة ما تخلص
اما قعادك على النت والتلفزيون وتقول امتى اخلص وتعليم مش عارف ايه..بجد مش هتذاكر وهتبقى بعد الشر اسود سنة فى حياتك واسأل مجرب
5- ذاكر بضمير وحل كتيييييييير مش علشان المواد صعبه ...لا علشان انت بتحب المذاكرة وهى الحاجة الوحيدة اللى بتسليك مفيش غيرها..لانك خلى بالك بتكره التلفزيون والكمبيوتر فهى دى التسلية الوحيدة
6-انت مش بتذاكر علشات تجيب 95% ولا 98%....لا انا بذاكر علشان 100% واى غلطة اغلطها طول السنة لازم متتكررش تااااااانى واشد اكتر

7- المواد سهلة والله جدا

اخيرا انا مش عارف ايه علاقة الدش ده كله بالموضوع
بس انا قلت انصحك لانى متابع مواضيع بجد ربنا يوفقك

SwOrD OF JusTice
06-04-2013, 04:03 PM
انا شايف ان مفيش اى مشاكل خالص

يعتبر هى هى

الى جايب 190 من 200 زى الى جايب 380 من 400 مفيش فرق يعنى

ابانوب ايليا
09-04-2013, 09:44 PM
انا شايف ان مفيش اى مشاكل خالص

يعتبر هى هى

الى جايب 190 من 200 زى الى جايب 380 من 400 مفيش فرق يعنى

لا طبعا فيه فرق كبير لأن غلطه فى امتحان العربى للنظام القديم بنص درجة وفى النظام الجديد ب3.5 درجة على الاقل يعنى ال10 دراجات فى النظام القديم غير ال10 درجات فى النظام المهبب الجديد

amir alromansia
10-04-2013, 12:33 AM
فعلا انا بعد اسال نفسى نفس اسالتك دى
اكيد الواحد فى امتحان طويل عريض زى امتحان العربى مش معقول مش اسمه مش هيغلط على الاقل غلطتين تلاتة
وشوفو بقا الغلطة بكام
مع غلطتين مثلا فى امتحان الكيمياء مع غلطتين فى امتحان الاحياء مع كذا كذا كذا
يبقى الواحد مستقبلوا ضاع
شوفوا بقا الفرق بين الغلطتين فى النظام القديم والغلطتين فى النظام الجديد

كيمو رشاش
12-04-2013, 10:09 AM
بص انت باين من مشاركاتك انك خايف من الثانوية العامة.
بس كلام بجد مش هزار لو ظليت على حالتك دى مش هتجيب 50%
بص خطوات تمشى عليها تجيب ع الاقل 99% بم انكوا معندكوش مستوى
1- ربنا ثم ربنا
2-غرور ......ايوة خليك واثق من نفسك لدرجة الغرور انت الافضل انت الاحسن انت الاذكى انت واد حفيظ صميم..انت واد مش بتقوم من ع الكتاب ...انت بتكره كل حاجة تلفزيون وكمبيوتر وكله بحب المذاكرة جدااااا...المذاكرة دى عبيطة والمناهج عبيطة
3-اوعى تذاكر وتقول امتى اخلص وارتااااح.
لا كل ماتذاكر تقول الله بحب المذاكرة يارب السنة ماتخلص
4- اقعد ما نفسك وقول ايه رأيك اعمل مغامرة...انا كل يوم هحاول اعمل حاجة فى نفسى من المذاكرة
النهارده زاكرت 7 ساعات ايه ده محصليش حاجة..لا بكرة لازم اوصلهم ل8 علشان دماغى تتفرتك
ايه ده النهارده زاكرت 9 بس؟؟ لا بكرة لازم ........................
كده انت هتحس بمتعة رااااااااااائعة فى المذاكرة وهتذاكر كتييييييير جدااااااا وبجد هتقول يارب السنة ما تخلص
اما قعادك على النت والتلفزيون وتقول امتى اخلص وتعليم مش عارف ايه..بجد مش هتذاكر وهتبقى بعد الشر اسود سنة فى حياتك واسأل مجرب
5- ذاكر بضمير وحل كتيييييييير مش علشان المواد صعبه ...لا علشان انت بتحب المذاكرة وهى الحاجة الوحيدة اللى بتسليك مفيش غيرها..لانك خلى بالك بتكره التلفزيون والكمبيوتر فهى دى التسلية الوحيدة
6-انت مش بتذاكر علشات تجيب 95% ولا 98%....لا انا بذاكر علشان 100% واى غلطة اغلطها طول السنة لازم متتكررش تااااااانى واشد اكتر

7- المواد سهلة والله جدا

اخيرا انا مش عارف ايه علاقة الدش ده كله بالموضوع
بس انا قلت انصحك لانى متابع مواضيع بجد ربنا يوفقك

كلامك رائع جداأ..ربنا يباركلك يآرب

بحر_الامل
14-04-2013, 12:47 AM
ايه التعقيد ما هى هى !!!!!!!!

لنفترض جبت 29 من 30 فى العربى على كلامك فى النظام الجديد = 93 من 100 مثلا
يبقى انا نقصت درجة من 200 فى النظام القديم
و 7 من 500 فى النظام الجديد

تيجى تحسبها تلاقينى جايب 99.5 قديم
98.6 فى النظام الجديد
و ده معناه ان التنسيق هيقل فهى هى يا صاحبى بطل تعقد نفسك و خلاص كيف نفسك على الامر الواقع

ده بفرض ان درجة من 30 بتساوى 7 من الجديد !!!!!!!

That Moment
15-04-2013, 05:38 PM
صدقنى التنسيق مش حينزل بشكل كبير يعنى حتلاقى طب من 95 و96 يعنى الطالب حينقص درجات كتير والتنسيق حينزل بشكل بسيط جدا علشان يضحكوا علينا

amir alromansia
15-04-2013, 11:50 PM
صدقنى التنسيق مش حينزل بشكل كبير يعنى حتلاقى طب من 95 و96 يعنى الطالب حينقص درجات كتير والتنسيق حينزل بشكل بسيط جدا علشان يضحكوا علينا
لا وانت السادق ده الطب البشرى كمان اخره 98 لان ما تنساش ان احنا واخدين نصف المواد العلمية

بحر_الامل
17-04-2013, 03:21 PM
عامة متشغلوش نفسكم بحاجة مش بايديكم و اعملوا اللى عليكم تنسيق عالى تنسيق قليل كليتك مكتوبالك

بس برضه توقع النظام يكون هو هو مش هتفرق كتير ^_^