مشاهدة النسخة كاملة : هل يمكن اعادة الثانوية العامة

khaledcool
15-04-2013, 01:34 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

انا طالب فى هندسة حلوان الحمد لله ومبسوط جدا بكليتى

لكن انا بفكر جديا فى انى بعد ما اخلص الكلية واتخرج اعيد الثانوية العامة بتاعتى

عشان عندي رغبة فى الالتحاق بكلية طب اسنان ..

المهم انا سمعت انى ممكن اعيدها من اولى ثانوى انا معنديش مشكلة فى الموضوع ده

بس هل الاعادة معنى كدة انى شهادة الثانوية الاولى بتتلغي ولا هيبقى معايا شهادتين ثانوية عامة ؟

وهل لو ينفع احصل على الثانوية العامة تانى ولحقت الكلية اللى انا عايزها بأذن الله واتخرجت منها .. ممكن يبقى معايا كارنيه نقابة المهندسين وواحد تانى للاطباء ؟

وهل فى حد اقصى للسن لكليات الطب ؟

أرجو الافادة جزاكم الله خيرا

~ Smile 4 Life ~
15-04-2013, 02:30 AM
بالنسبة ان ممكن ولا لا ..صراحة معرفش
بس معلش سؤال
حضرتك بتقول انك مبسوط في كليتك يبقي ليه عاوز تعيد سنين من عمرك تاني
وانت مش ضامن انك ممكن تدخل الكلية اللي انت عاوزها!

khaledcool
15-04-2013, 02:48 AM
انا مش ببص للموضوع من النظرة دى ,, انا بدرس اللى بحب ادرسه مش أكتر
الامر ببساطة ان الثانوية العامة الجديدة الشهادة سنة واحدة بس يعنى المذاكرة هتبقى سنة واحدة بس والله جبت مجموعها كان بها مجبتش مجموعها ولا اكنى عدت ثانوية عامة,,
بس الاهم هنا هو هل ينفع اعيد ثانوية عامة تحت اى ظرف من الظروف ,, او شهادة الثانوية بتاعتى ملهاش زى تاريخ صلاحية ,, او اسمي مش بيتشال من قاعدة البيانات خصوصا مع النظام الجديد ؟

دعاء وجيه
19-04-2013, 09:33 AM
انا مش ببص للموضوع من النظرة دى ,, انا بدرس اللى بحب ادرسه مش أكتر
الامر ببساطة ان الثانوية العامة الجديدة الشهادة سنة واحدة بس يعنى المذاكرة هتبقى سنة واحدة بس والله جبت مجموعها كان بها مجبتش مجموعها ولا اكنى عدت ثانوية عامة,,
بس الاهم هنا هو هل ينفع اعيد ثانوية عامة تحت اى ظرف من الظروف ,, او شهادة الثانوية بتاعتى ملهاش زى تاريخ صلاحية ,, او اسمي مش بيتشال من قاعدة البيانات خصوصا مع النظام الجديد ؟
ايواااااااااااااا بقي اخيرا لقيت حد بيفكر كدا
بخصوص سؤالك مش عارفة اجابته وياريت لو عرفت قولي
انا عايزة ادرس طب وبعدين السن ^^ بس في حالتي مش هعيد ثانوية ان شاء الله علي حد علمي انك تقدر تدخل كلية اقل من كليتك الاولي بعد ما تخلصها بمجموعك عادي
واحيييييييييييييييييك جدا علي تفكيرك حضرتك شخص رائع

طالبه الرضا من الله
21-04-2013, 12:03 AM
مش عارفه الصراحه
بالتوفيق للجميع

khaledcool
30-04-2013, 03:42 AM
ايواااااااااااااا بقي اخيرا لقيت حد بيفكر كدا
بخصوص سؤالك مش عارفة اجابته وياريت لو عرفت قولي
انا عايزة ادرس طب وبعدين السن ^^ بس في حالتي مش هعيد ثانوية ان شاء الله علي حد علمي انك تقدر تدخل كلية اقل من كليتك الاولي بعد ما تخلصها بمجموعك عادي
واحيييييييييييييييييك جدا علي تفكيرك حضرتك شخص رائع

انا بشكرك على ردك الجميل ده واتمنى انك تحققى اللى انتى عايزاه :)
انا بيتهيقلى فى البلد اللى متتوصفش بكلمة كويسة دى متقدريش تخشى بعد دراستك غير جامعة مفتوحة .. أظن ان اقصر طريق للى احنا عايزينه هو الثانوية السودانية بس يا ريت لو يعرف معلومات كفاية عن الموضوع او مجربه يفيدنا
وشكرا ليكي تانى :)