مشاهدة النسخة كاملة : شوية فضفضه

khaled_bibo
02-05-2013, 12:05 PM
السلام عليكم و رحمه الله

مبدئيا انا اسمي خالد و مش بشارك كتير عشان الدراسه و كده بس اللي حصل اني لاقيت اني هاموت لو

ملكلمتش مع حد انا في تالته ثانوي علمي رياضه مشكلتي الوحيد هي الفيزيا يعني ابواب اكون مخلصها و

ضمنها في جيبي اجي في المراجعات و لا عارف احل اي حاجة مش عارف عيب مني و لاعيب من المدرس

لانه في ملزمه المراجعه بدأ بالمسائل الصعبه طب هات اول 4 5 مسائل سهلين عشان افتكر الدنيا كانت

ايه بقالي فعلا اكتر من 3 حصص بروح الدرس بالعافيه و لا طايق المدرس و لا طايق الماده نفسها

بجد فعلا حاسس اني حلمي بيروح مني و انا واقف اتفرج مش عارف اعمل حاجة

دلوقتي انا قدام حلين

1- اغير المدرس و ده انا مش محبذه
2- اقعد في البيت و اراجع مع نفسي

ahmed ali12345
02-05-2013, 12:14 PM
اقعد فى البيت وراجع لوحدك.انا معرفش الناس بتروح تضيع وقتها فى المراجعات ليه ..تضيع بتاع 3 ساعات علشان تروح تحل شوية اسئلة كنت تحلهم فى نص ساعة فى البيت

yolanda
02-05-2013, 12:19 PM
و الله الفزيا معقداني جدا و كل الي ذاكرته طول السنة مش لاقياه و بضيع فيها وقت رهيييييييييييب بالذات لو المسائل صعبة لدرجة اني ممكن اطنشها و خلاص ...

عموما انا مبخدش دروس و بذاكر في البيت بس مش فارقة كتير ...هو أحسن مافيها هتوفر عليك وقت...

بالتوفيق

khaled_bibo
02-05-2013, 12:22 PM
اقعد فى البيت وراجع لوحدك.انا معرفش الناس بتروح تضيع وقتها فى المراجعات ليه ..تضيع بتاع 3 ساعات علشان تروح تحل شوية اسئلة كنت تحلهم فى نص ساعة فى البيت

و الله انت عندك حق بس المشكله هأقنعهم ازاي بقى في البيت ؟؟

و الله الفزيا معقداني جدا و كل الي ذاكرته طول السنة مش لاقياه و بضيع فيها وقت رهيييييييييييب بالذات لو المسائل صعبة لدرجة اني ممكن اطنشها و خلاص ...

عموما انا مبخدش دروس و بذاكر في البيت بس مش فارقة كتير ...هو أحسن مافيها هتوفر عليك وقت...

بالتوفيق

نفس الحاله بالظبط

ahmed ali12345
02-05-2013, 01:03 PM
يعنى ايه تقنعهم ازاى فى البيت؟؟؟ نظام ان المدرسين بيقولوا حاجات مهمه وكلام من ده كلام فاضى والله
يعنى تلبس وتروح الدرس تضيع وقت فى المواصلات ووقت اثناء الحصة وتطلع من الحصة حليتوا 3 او 4 اسئلة وترجع البيت تعبان والدنيا حر.لو ذاكرت مش هتركز ولو نمت هضيع وقت.

To Be Is To Do
02-05-2013, 06:55 PM
السلام عليكم و رحمه الله

مبدئيا انا اسمي خالد و مش بشارك كتير عشان الدراسه و كده بس اللي حصل اني لاقيت اني هاموت لو

ملكلمتش مع حد انا في تالته ثانوي علمي رياضه مشكلتي الوحيد هي الفيزيا يعني ابواب اكون مخلصها و

ضمنها في جيبي اجي في المراجعات و لا عارف احل اي حاجة مش عارف عيب مني و لاعيب من المدرس

لانه في ملزمه المراجعه بدأ بالمسائل الصعبه طب هات اول 4 5 مسائل سهلين عشان افتكر الدنيا كانت

ايه بقالي فعلا اكتر من 3 حصص بروح الدرس بالعافيه و لا طايق المدرس و لا طايق الماده نفسها

بجد فعلا حاسس اني حلمي بيروح مني و انا واقف اتفرج مش عارف اعمل حاجة

دلوقتي انا قدام حلين

1- اغير المدرس و ده انا مش محبذه
2- اقعد في البيت و اراجع مع نفسي

بص يا ( بشمهندس خالد ) إن شاء الله يعنى :)

الوقت اللى حتقعده فى البيت وتسيب فيه الدرس مش حتنجز فيه بنفس القدر اللى المدرس حيدهولك
انت فى البيت فيه مليون سبب يخليك تتشتت وتقوم من على المزاكره انما فى الدرس انت قاعد محاصر + ان المستر اكيد فى المراجعه بيديك مسائل من الدليل او كتاب المدرسه او سؤال امتحان سابق فيه فكره او مجمع اسئله من كتب قويبه او او او او + ان المستر فى المراجعات بيحاول يلم الموضوع سريعا وبعدين يحل معاكوا ... ميزه المراجعه ان المدرسين بتبدأ تقول فنيات أسئله حاجات مبتتحفظش بتتفهم بس انت اكيد محتاج الحاجات دى .. ممكن يبديك ملحوظه لحل مسأله او يقارن بين مسأله ومسأله لما يديك كذا حلها كده ولما يغير كذا يبقى تستخدم القانون كذا .......... وهكذا من فنيات المدرسين بتقولها ف ايام المراجعات

حته انك مخنوق تروح فمعلش اكيد هو مش قصده يعقدك بس بيحاول يعودك على الصعب واكيد انت بتاخد معاه السهل طول السنه فبيعودك على ده وده

نصيحه من اخوك مخلص ثانوى : اوعى تسيب مراجعه المدرسين وخصوصا الفيزيا ببساطه مش حتزاكر الكم اللى حتخده معاه ومش حتحل بنفس الكم اللى بتحله معاه ووحتلاقى ف البيت حاجات كتير حتعطلك وتضيعلك وقتك

هو مجرد رأى شخصى من واحد مجرب ..... ربنا معاك :)

khaled_bibo
02-05-2013, 07:08 PM
مممممم و الله عندك حق انا اصلا خليت في كل يوم درس عشان لو اليوم فاضي مش بنجز فيه حاجة حاسس اني مشتت و الله بين الحلين

To Be Is To Do
02-05-2013, 07:14 PM
مممممم و الله عندك حق انا اصلا خليت في كل يوم درس عشان لو اليوم فاضي مش بنجز فيه حاجة حاسس اني مشتت و الله بين الحلين

شوف نفسك انت كنت طول السنه بتزاكر حتى لو المدرسين مش عاملين امتحانات ولا كان لازم امتحان فى كل ماده كل فتره عشان تلم كل اللى انت اخدته

لو انت بتزاكر عادى من غير امتحانات خلاص مترحش لكن لو بتزاكر لما يتقالك عندك تسميع او امتحان يبقى لازم تروح عشان متضيعش وقتك

ahmed ali12345
02-05-2013, 07:17 PM
يا باشمهندس انا مش بروح مراجعات والموضوع ماشى معاية حلاوة الحمد لله.تفتكر لازم اروح:bosyht9:

To Be Is To Do
02-05-2013, 07:18 PM
يا باشمهندس انا مش بروح مراجعات والموضوع ماشى معاية حلاوة الحمد لله.تفتكر لازم اروح:bosyht9:

دى حاجه ترجعلك لو بتروح وبتستفيد روح وكمل .. لو مش بتروح وبتزاكر وبتستثمر فعلا وقتك فى البيت يبقى خلاص فكك وزاكر فى البيت ... انت سيد قرارك فى الحته دى :d

ahmed ali12345
02-05-2013, 07:20 PM
دى حاجه ترجعلك لو بتروح وبتستفيد روح وكمل .. لو مش بتروح وبتزاكر وبتستثمر فعلا وقتك فى البيت يبقى خلاص فكك وزاكر فى البيت ... انت سيد قرارك فى الحته دى :d
انا خايف اتحول اخر السنة لــ كم تشتكى :bosyht9::bosyht9:

To Be Is To Do
02-05-2013, 07:24 PM

:d :d .......... :d :d

EyadError
02-05-2013, 08:08 PM
هههههههههههههههههههههههههههههه , والله الواحد خايف من كدا

KhaleD Moustafa
02-05-2013, 08:46 PM