مشاهدة النسخة كاملة : يا أهل الثانوية العامة

مرام احمد
07-05-2013, 09:13 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يارب تكونوا كلكم بخير انا زميلتكم بس اكبر شوية (اولي طب قنا )
انا بس عايزة اقولكم حاجة لو حد تعبان او زهقان معلش تعال علي نفسك مابقاش فاضل كتير ركز بس في الفترة دي لانها اهم وقت في السنة كلها اوعي تكسل اتعب شوية
لو حد لسة مش مراجع كويس ماتقلقش لسة في وقت كافي انك تراجع المهم انك تنظم وقتك كويس قوي وتيجي علي نفسك شوية علشان تلحق تخلص
لو حد بقي شادد حيله وماشي تمام اثبت بقي علي كدة
لو حد محتاج اي مساعدة اتفضلوا قولوا ويارب اقدر اساعدكم
ربنا يوفقكم ويحقق لكل واحد حلمه

ahmed ali12345
07-05-2013, 09:51 AM
انا بس عايزة اقولكم حاجة لو حد تعبان او زهقان معلش تعال علي نفسك مابقاش فاضل كتير ركز بس في الفترة دي لانها اهم وقت في السنة كلها اوعي تكسل اتعب شوية
لو حد لسة مش مراجع كويس ماتقلقش لسة في وقت كافي انك تراجع المهم انك تنظم وقتك كويس قوي وتيجي علي نفسك شوية علشان تلحق تخلص
انا كنت لسة بقولك فى موضوع ابانوب يارييت تعملى موضوع :d

انا فعلا مش مراجع كويس فى امل اعمل زى حضرتك واجيب 204 .انا عارف انك جبتيها فى 3 :d:d

وهل فعلا لازم على شهر 4 يكون الواحد مخلص وشارب الكتب كلهااااااا وقاعد فاضى يحل امتحانات فى الشهرين دول. ولا لسة فيه امل ؟؟:)

اخر حاجة بقى...

حضرتك كنتى داخلة الامتحان داااااااحة الكتب 8 مرات وكله ميه ميه.ولا كنتى ايــــــــــــــــــه؟؟

يارييت شوية بهارات لو سمحتى :av4056bb7jp3:

yaso ali
07-05-2013, 10:50 AM
اه وانا كمان مش مظبطه خالص
عاوزه الم المواد كلها في شهر بس مش عارفه النظام اللي امشي عليه ايه
يعني لازم كل يوم اذاكر كل المواد ولا اعمل ايه ؟؟؟؟
وهل ممكن نقدر نلم المواد في شهر واقفلها كلها ولا خلاص معتش ينفع ولا ايه؟؟؟

اسراء سمير00
07-05-2013, 10:53 AM

ياريت تدينا نصائح يادكتوره مرام
وتقوللنا نعمل ايه

ahmed H capo
07-05-2013, 12:45 PM
انا مطلوب مني السنادي اجيب 200
ازاي معرفش

مرام احمد
07-05-2013, 01:07 PM
انا كنت لسة بقولك فى موضوع ابانوب يارييت تعملى موضوع :d

انا فعلا مش مراجع كويس فى امل اعمل زى حضرتك واجيب 204 .انا عارف انك جبتيها فى 3 :d:d

وهل فعلا لازم على شهر 4 يكون الواحد مخلص وشارب الكتب كلهااااااا وقاعد فاضى يحل امتحانات فى الشهرين دول. ولا لسة فيه امل ؟؟:)

اخر حاجة بقى...

حضرتك كنتى داخلة الامتحان داااااااحة الكتب 8 مرات وكله ميه ميه.ولا كنتى ايــــــــــــــــــه؟؟

يارييت شوية بهارات لو سمحتى :av4056bb7jp3:

هههههه انت عرفت ازاي اني جبت 204 في تالتة علي فكرة انا جبتها بفضل ربنا بس مش لاني كنت اكتر واحدة بتذاكر ولا حاجة
انا في الوقت ده مكنتش مخلصة حاجة طبعا كنت مذاكرة بس مش قوي يعني ماكنتش مقفلة المواد بس ابتداء من شهر 5 وخلال الايام اللي كانت بتبقي بين كل مادة والتانية انا راجعت كل مادة مرة واحدة بس وكنت بخلص مراجعة علي ليلة الامتحان

ahmed ali12345
07-05-2013, 01:12 PM
هههههه انت عرفت ازاي اني جبت 204 في تالتة علي فكرة انا جبتها بفضل ربنا بس مش لاني كنت اكتر واحدة بتذاكر ولا حاجة
انا في الوقت ده مكنتش مخلصة حاجة طبعا كنت مذاكرة بس مش قوي يعني ماكنتش مقفلة المواد بس ابتداء من شهر 5 وخلال الايام اللي كانت بتبقي بين كل مادة والتانية انا راجعت كل مادة مرة واحدة بس وكنت بخلص مراجعة علي ليلة الامتحان
اااااااااااه ايوة كده طمنينى .الحمد لله
كده الواحد يذاكر وباله مرتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااح :av4056bb7jp3:

مرام احمد
07-05-2013, 01:14 PM
بصوا ياجماعة الفكرة انك تذاكر صح مش تذاكر كتير تمام ركزوا معايا لاني كنت زيكم كدة وعارفة الحالة اللي انتوا فيها وان شاء الله هتوصلوا لدرجة ان مفيش سؤال مهما كان صعب هيقف معاكم
ياريت بس حد يتكرم ويكتبلي الجدول بتاعكم لاني مش عارفة علشان نظبط نفسنا علي الايام
بس مبدئيا كدة كنصيحة سريعة دلوقتي حلوا اكبر قدر من الاسئلة وجيبوا كشكول لكل مادة تحلوا فيه سؤال واجابة عارفة انكم مش هتعرفوا تحلوا عادي جدا افتحوا الكتاب شوفوا الاجابة النموذجية واكتبها
حل الاسئلة هي المنقذ انا حليت كم كبير جدا من الاسئلة وده خلاني مابقتش خايفة من الامتحان ما انا خلاص حليت اسئلة وفهمت شكل السؤال بيجي ازاي وعرفت خفايا كل درس وايه اللي ممكن يجي فيه

مرام احمد
07-05-2013, 01:22 PM

طبعا ينفع اه لازم كل يوم تذاكري كل المواد او بمعني اصح تحلي اسئلة اقري السؤال ودوري علي اجابته في الكتاب خليكي واثقة في ربك انه قادر انه يساعدك بس ابذلي بقي جهد كبير الايام دي

صفاء حمدي
07-05-2013, 02:05 PM
طب اديني نصائح ان كمان بما اننا ان شاء الله داخلة تانية ثانوي علمي اديني نصائح ابتدي بيها عشان اكون مستعدة

مرام احمد
07-05-2013, 07:12 PM
طب اديني نصائح ان كمان بما اننا ان شاء الله داخلة تانية ثانوي علمي اديني نصائح ابتدي بيها عشان اكون مستعدة

تبدأي دروس من 1/9 مش قبل كدة وكل درس تاخديه تذاكريه علي طول واول مات
خلصي المناهج ابتدي راجعي علي طول وخدي يوم اجازة كل اسبوع ماتذاكريش فيه خالص الخميس مثلا بس كدة

Eng esra
07-05-2013, 07:39 PM
شكرا ليكي جدا يادكتورة بس هوا حضرتك كنتي اقتصاد واحصا ولا علم نفس

مرام احمد
07-05-2013, 08:37 PM
شكرا ليكي جدا يادكتورة بس هوا حضرتك كنتي اقتصاد واحصا ولا علم نفس
:d علم نفس

Eng esra
07-05-2013, 08:41 PM
طب ممكن تقوليلي طريقة مذاكرة كويسة ليه لاني قلقانة اوي منو انا بحل كتييييييييييير جدا بس بردو مش عارفة احفظ الكلام بالنص كدة ومش عارفة اعمل ايه

Po0dlexStar
08-05-2013, 12:17 AM
طيب واللى مستوواه 10 % يعمل اييه يا دكتورة ويذااكر ازاى ... المشكله مش فكده كماان المشكله فى الفيس بوك :d .... 30 ساعه فى ال 24 فاتحوا :d .... متضحكيش عليا :d .... يا هينفع اذاكر هشيل اوبح ... ااجل احسن :d

مرام احمد
08-05-2013, 10:54 AM
طب ممكن تقوليلي طريقة مذاكرة كويسة ليه لاني قلقانة اوي منو انا بحل كتييييييييييير جدا بس بردو مش عارفة احفظ الكلام بالنص كدة ومش عارفة اعمل ايه
لا ماتقلقيش الاسئلة بتبقي مشهورة جدا واجاباتها بتبقي معروفة المهم انك تكوني قارية الدرس كويس من الكتاب لان اسلوب امتحان علم النفس انه يختار عنوان ولا جملة في الكتاب ويقولك اتكلمي في الموضوع ده فمهم انك تكوني عارفة ايه اجابة كل سؤال لانك ممكن تلاقي نفسك بتجاوبي في حاجة تاني غير اللي هو عايزها
هو حفظه سهل مش صعب ومش لازم الكلام نفسه بالنص

مرام احمد
08-05-2013, 11:01 AM
طيب واللى مستوواه 10 % يعمل اييه يا دكتورة ويذااكر ازاى ... المشكله مش فكده كماان المشكله فى الفيس بوك :d .... 30 ساعه فى ال 24 فاتحوا :d .... متضحكيش عليا :d .... يا هينفع اذاكر هشيل اوبح ... ااجل احسن :d

انت ليه فرحان كدة؟ انا اسفة يعني بس حاسة انك مش عايز تذاكر اصلا
انا مش بحب موضوع التأجيل ده بس لو مش عارف اي حاجة خالص في المنهج يبقي مفيش حل تاني بس لو عارف بس مش قوي يعني فلو ذاكرت جامد الفترة دي وقفلت الاكونت هتحل كويس وانا اتمني انك تذاكر جامد دلوقتي وبلاش تأجيل

دودو 95
10-05-2013, 12:51 AM
انا علمى علوم وجبت فى تانية 96.5% مشكلتى تضييع الوقت ومش عارفة اعمل ايه
دة غير انى نفسى اخش طب اسنان ولما بشوف اصحابى اللى جايبن 97 و98 و99 % بيتكلموا ويقولوا احنا ممكن منلحقش طب او صيدلة ومفيش فرصة وبتاع فأنا لما بسمع الكلام دة بحس بأحباط وتوتر واقول امال انا بقى اعمل ايه

مرام احمد
11-05-2013, 01:20 PM
انا علمى علوم وجبت فى تانية 96.5% مشكلتى تضييع الوقت ومش عارفة اعمل ايه
دة غير انى نفسى اخش طب اسنان ولما بشوف اصحابى اللى جايبن 97 و98 و99 % بيتكلموا ويقولوا احنا ممكن منلحقش طب او صيدلة ومفيش فرصة وبتاع فأنا لما بسمع الكلام دة بحس بأحباط وتوتر واقول امال انا بقى اعمل ايه
ماتخليش الشيطان يلعب في دماغك وسيبك من كلام اصحابك حاولي تيجي علي نفسك وماتضيعيش وقت لان الايام اللي احنا فيها دي هي اللي هتفرق معاكي بصي من الاخر كدة عايزة تدخلي طب اسنان اثبتلي انك عايزة تدخليها بجد مش بالكلام يعني لازم تجيبي اخرك في المذاكرة الايام دي علشان تيجبي مالايقل عن 98.5 في ثالثة علشان يبقي 2و3 مع بعض حوالي 97.5 ودرجة مستوي يبقي 98.5 ربنا يوفقك ادعي ربنا كتير وابذلي جهد فالله سبحانه وتعالي اعدل وارحم واكرم من ان يراك تعمل ولا يمد لك يد العون والمساعدة

سحر الدنيا
12-05-2013, 09:38 AM
انا فى اولى وكنت عايزة اعرف اتأسس ازاى فى الانجليزى؟ واعمل ايه فى الاجازة بالنسبة للانجليزى

اسراء سمير00
12-05-2013, 09:48 AM
انا تعبانه جداااااااااااا ونفيستي مدمره
ياريت تقولولي اعمل ايه واخلص ازاي من التوتر ده

صلاح شعبان أحمد
12-05-2013, 12:59 PM
توضأى ...وصلى ركعتين لله...بنية كشف الكرب وهدوء النفس..اقرئى ربعا من القرآن أو كما تشائين..بعدها سبحى الله ثلاثا وثلاثين واحمديه ثلاثا وثلاثين،وكبريه كذلك ...واجلسى للمذاكرة ،وقولى توكلت على الحى الذى لا يموت..اللهم أعنى على ما أعمل ..وأنصر بصرى وبصيرتى،وجنبنى وما أعمل الشيطان..وذاكرى ..إن شاء الله رضا الله وسكينته يمآن قلبك ونفسك

مرام احمد
12-05-2013, 06:16 PM
انا فى اولى وكنت عايزة اعرف اتأسس ازاى فى الانجليزى؟ واعمل ايه فى الاجازة بالنسبة للانجليزى
الانجليزي بيتقسم لكزا حاجة في حاجات لازم تبقي مضمونة وتكوني عارفاهم كويس قوي زي مثلا القواعد كلها سؤال المواقف والحجات دي تمام بعد كدة في الكلمات بتاعت كل وحدة لازم تحفظيهم كويس قوي وطبعا اسئلة القصة لازم تتحفظ وتقرأي القصة كويس قوي من الكتاب بعد كدة نيجي للترجمة تحفظي الكلمات المشهورة المهمة وتتدربي علي جمل ترجمة مش تقعدي تحفظي كلمات وخلاص تتدربي علي جمل كاملة ابداي بكتاب surprise بعد كدة في المراجعة هاتي the best مراجعة وsenior مراجعة وماتعمليش حاجة في الاجازة ابدأي بداية قوية من بداية الدراسة هيكون افضل كتير من انك تبدأي في الاجازة

مرام احمد
12-05-2013, 06:21 PM
ليه بس كدة يا اسراء الموضوع ابسط من كدة بكتير رزقك ربنا خلاص كتبهولك وهتخديه وبعدين النتائج بيد الله الاسباب لاتاتي بالنتائج احنا بناخد بالاسباب لان ربنا امرنا بكدة مش لانها هي اللي بتجيب النتائج يعني انا بذاكر علشان ربنا امرني اخد بالاسباب مش لان المذاكرة هي اللي هتنجحني وانا متاكدة ان ربنا مش هيسبني وهيوفقني يبقي مفيش داعي اقلق واتوتر داومي علي الاستغفار واقري واسمعي قرآن كتير قولي لنفسك انا عندي حسن ظن بربي وبدعي وعارفة انه هيستجيب وبجتهد واعمل اللي عليا يبقي خلاص ربنا يطمن قلبك

عبد المقصود مصطفى
13-05-2013, 04:21 PM

فينك انتى اللى بتشجعينا جيه دورنا الان لنشجعكى اوثقى فى نفسك وقدراتك ولا تخافى الله ما بيضيع تعب اللى مثل حضرتك

Ahmed_Alex1
13-05-2013, 04:31 PM
عاوز اسأل حضرتك سؤال برا الموضوع شوية واتمني تجاوبيني بالواقع ومنغير مجاملات ..
انا في 2 ثانوي وعاوز ادخل طب بشري إن شاء الله ، فيه ناس كتير ومن ضمنهم ناس قرايبي اللي بيقعدو يقولو كلام يعقد عن الطب ، المشكلة منهم ناس فى طب وبيقولو كلام سيئ سواء عن صعوبة الدراسة او المستوي المادى بعد التخرج والبهدلة الكتير اوى واللى يقلك محتاج وقت كبيير لحد ما تتشهر وقبل كدة حتعيش متبهدل وكلام سيئ .. ايه رأي حضرتك فى الكلام ده ؟ وليه ناس (وللاسف منهم ناس طلبة فى طب) بيقولوه ؟ لو رجع بيكي الزمن تدخلي طب؟

وشكراً

سحر الدنيا
14-05-2013, 08:59 AM
الانجليزي بيتقسم لكزا حاجة في حاجات لازم تبقي مضمونة وتكوني عارفاهم كويس قوي زي مثلا القواعد كلها سؤال المواقف والحجات دي تمام بعد كدة في الكلمات بتاعت كل وحدة لازم تحفظيهم كويس قوي وطبعا اسئلة القصة لازم تتحفظ وتقرأي القصة كويس قوي من الكتاب بعد كدة نيجي للترجمة تحفظي الكلمات المشهورة المهمة وتتدربي علي جمل ترجمة مش تقعدي تحفظي كلمات وخلاص تتدربي علي جمل كاملة ابداي بكتاب surprise بعد كدة في المراجعة هاتي the best مراجعة وsenior مراجعة وماتعمليش حاجة في الاجازة ابدأي بداية قوية من بداية الدراسة هيكون افضل كتير من انك تبدأي في الاجازة
شكرا جدا على النصائح الحلوة دى

~ Smile 4 Life ~
14-05-2013, 10:22 AM
انا في 2 ثانوي وعاوز ادخل طب بشري إن شاء الله ، فيه ناس كتير ومن ضمنهم ناس قرايبي اللي بيقعدو يقولو كلام يعقد عن الطب ، المشكلة منهم ناس فى طب وبيقولو كلام سيئ سواء عن صعوبة الدراسة او المستوي المادى بعد التخرج والبهدلة الكتير اوى واللى يقلك محتاج وقت كبيير لحد ما تتشهر وقبل كدة حتعيش متبهدل وكلام سيئ .. ايه رأي حضرتك فى الكلام ده ؟ وليه ناس (وللاسف منهم ناس طلبة فى طب) بيقولوه ؟ لو رجع بيكي الزمن تدخلي طب؟

وشكراً

عفوا..اسمحلي أرد علي كلامك لغاية ما صاحبة الموضوع تدخل
فكرة طب والكلام اللي بيقال عنها انك فين وفين لغاية ما تشتهر وطبعا بعد طلوع الروح مع المذاكرة
كل ده كلام فاااااااضي لو قعدت تسمع لكلام الناس هتجنن
لان كل شئ في الدنيا دي أرزاق وانت علي حسب جدك واجتهادك
انا ابن عمي حاليا اتخرج من طب اديله سنتين وفاتح عيادة
كان قبل ما يدخل الكلية كانوا بيقولوا عليه فاشل ومش هينفع لانه مكنش بيذاكر وعاد الثانوية العامة
ومش هيلحق طب ولا هيحصل حتي نص مجموعها
ولما دخلها ثبت للجميع عكس كلامهم وذاكر في الكلية واتخرج بامتياز
وزيادة علي ده كل اتشهر بسرعة جدا ومش بيلاقي وقت أصلا يتنفس فيه
شغال في مستشفي عام وخاص وعيادة كتر خيره بصراحة :blush:
اللي عاوزة أوصلهولك انك أوعي تسمع لكلام أي حد
وهقولك مقولة مصطفي حسني
"لو عندك حلم ومؤمن بيه وعندك العزيمة تقدر تحققه باذن الله
مش مهم الحلم ده قد ايه صغير كان أو كبير.. مش مهم انت فين أو وضعك ايه في بلدك
المهم يكون عندك ايــــمان بفكرتك وبحلمك وبنفسك لان الايمان ده ممكن يحرك جبــــال
ويحركك انت من مكانك عشان تحقق مشروع حياتك وحلمك
الايمان ده هو اللي بيخلي الحلم يصبح حقيقة بعون الله "
انت تعمل اللي عليك وتسيب الأمور والنتايج علي اللي خلقك
بالتـــوفيـق

مرام احمد
14-05-2013, 12:15 PM

وشكراً

اوك عجبني جدا سؤال اولا انا بالنسبة لي لو رجع بيا الزمن هدخل طب بردو ومش هتردد ثانية اني ادخله ثانيا بالنسبة لصعوبة الدراسة فهي صعبة اكيد بس وايه المشكلة اني ادرس حاجة صعبة طالما انا واثقة في ربي انه هيساعدني وبعدين ماهي صعبة عليك وصعبة علي غيرك يعني اللي دخل طب واتفوق فيه وطلع من الاوائل فيه يفرق عنك في ايه ولا حاجة اكيد انا مرت عليا ايام صعبة في بداية الدراسة وكنت مش فاهمة حاجة ومدايقة من الكلية وكل الحجات دي بس ده في الاول بعد كدة هتتعود
المستوي المادي بعد التخرج مش هقولك انه كويس بس بيتحسن مرتبات الدكاترة بتتحسن مع الوقت وعلي ما انت تتخرج هيكون المرتبات زادت جدا فماتقلقش من الموضوع ده
هتاخد وقت كبير علي ماتتشهر لا مين قال كدة ده بيعتمد علي شطارتك وشغلك في المستشفي وبعدين انت مش هتتخرج انهردة وهتفتح عيادة انهردة بردو لا ده في سكة طويلة لغاية لما تقدر تفتح عيادة وهيكون ليك مالايقل عن 4 سنين بتشتغل في المستشفي هتكون اتشهرت فيهم
هتعيش متبهدل ؟لا طبعا بالعكس الدكتور من اكتر الناس اللي ليها مركز اجتماعي محترم جدا
الطب افضل مهنة بالنسبالي مااحترامي لكل المهن التانية وطبعا كلها مهمة بس كفاية انك هتبقي طبيب عارف ده معناه ايه الموضوع اكبر بكتير من مرتب ولا دراسة صعبة ولا بتاع انت هتكون سبب انك تخفف معاناة انسان في اي احسن من كدة
سيبك من كلام الناس وبعدين اللي في طب وبيعقدك منه قوله دخلته ليه لما انت بتكرهه كدة
اعمل اللي انت شايفه صح الناس كدة ولا كدة هتتكلم انا ياما عقدوني من الطب ولسة لغاية دلوقتي بس عادي مش فارق معايا كلامهم

اسراء سمير00
15-05-2013, 10:30 AM
توضأى ...وصلى ركعتين لله...بنية كشف الكرب وهدوء النفس..اقرئى ربعا من القرآن أو كما تشائين..بعدها سبحى الله ثلاثا وثلاثين واحمديه ثلاثا وثلاثين،وكبريه كذلك ...واجلسى للمذاكرة ،وقولى توكلت على الحى الذى لا يموت..اللهم أعنى على ما أعمل ..وأنصر بصرى وبصيرتى،وجنبنى وما أعمل الشيطان..وذاكرى ..إن شاء الله رضا الله وسكينته يمآن قلبك ونفسك

متشكره جدا لحضرتك علي هذا الكلام
وربنا يسترها معانا ويوفقنا كلنا شكراااااااااااااا جزيلا

اسراء سمير00
15-05-2013, 10:33 AM
ليه بس كدة يا اسراء الموضوع ابسط من كدة بكتير رزقك ربنا خلاص كتبهولك وهتخديه وبعدين النتائج بيد الله الاسباب لاتاتي بالنتائج احنا بناخد بالاسباب لان ربنا امرنا بكدة مش لانها هي اللي بتجيب النتائج يعني انا بذاكر علشان ربنا امرني اخد بالاسباب مش لان المذاكرة هي اللي هتنجحني وانا متاكدة ان ربنا مش هيسبني وهيوفقني يبقي مفيش داعي اقلق واتوتر داومي علي الاستغفار واقري واسمعي قرآن كتير قولي لنفسك انا عندي حسن ظن بربي وبدعي وعارفة انه هيستجيب وبجتهد واعمل اللي عليا يبقي خلاص ربنا يطمن قلبك

شكرا لحضرتك دكتوره مرام ربنا يطمن قلوبنا كلنا
بالخير دائما ومتشكره علي وقفتك جنبي

Mohamed Nada*
15-05-2013, 11:43 AM
شكرا على المجهود الرائع وان شاء الله خير

مرام احمد
15-05-2013, 03:16 PM
شكرا لحضرتك دكتوره مرام ربنا يطمن قلوبنا كلنا
بالخير دائما ومتشكره علي وقفتك جنبي
:d الشكر لله ربنا يوفقك ويارب اسمع عنك كل خير

مرام احمد
15-05-2013, 03:17 PM
شكرا على المجهود الرائع وان شاء الله خير
الشكر لله ربنا يوفقكم كلكم ويحقق لكل واحد حلمه

اسراء سمير00
16-05-2013, 08:14 AM
فينك انتى اللى بتشجعينا جيه دورنا الان لنشجعكى اوثقى فى نفسك وقدراتك ولا تخافى الله ما بيضيع تعب اللى مثل حضرتك

ايوه بجد عايزه تشجيع منكم ربنا يخليك ويوفقك شكراااا لحضرتك

NeVeR CoMe BacK
16-05-2013, 09:26 AM
الشكر لله ربنا يوفقكم كلكم ويحقق لكل واحد حلمه
انا نفسيتى تعبانة لأنى سايبة الدروس من شهر 4 قلت هجمع مع نفسى فى البيت وكده والحمد لله جمعت حاجات كتيير بس العربى ....... مش متظبط خااااااالص والحياء حاسة انى نسيتها وف نفس بضيع وقت ومضايقة جدااااااااااااا
هل هيكفى انى اكمل ال15 يوم الباقيين دول لوحدى بردو ولا ارجع دروسى تانى ولا اعمل ايه ؟؟
انا نفسى اجيب زيك اوووووووووووووووووووووووووى :blush:

مرام احمد
16-05-2013, 11:25 AM
انا نفسيتى تعبانة لأنى سايبة الدروس من شهر 4 قلت هجمع مع نفسى فى البيت وكده والحمد لله جمعت حاجات كتيير بس العربى ....... مش متظبط خااااااالص والحياء حاسة انى نسيتها وف نفس بضيع وقت ومضايقة جدااااااااااااا
هل هيكفى انى اكمل ال15 يوم الباقيين دول لوحدى بردو ولا ارجع دروسى تانى ولا اعمل ايه ؟؟
انا نفسى اجيب زيك اوووووووووووووووووووووووووى :blush:
نفسيتك تعبانة ليه بس حاولي ماتضغطيش علي اعصابك تاموضوع بسيط توكلي علي ربك ادعيه ذاكري كويس الفترة اللي جاية وربنا هيكرمك
ترجعي للدروس ولا لا دي حاجة انتي اللي تحدديها شوفي هل الدرس بيعطلك ولا بيفيديك انا رايي ترجعي يمكن المدرس يقول حاجة مهمة
شوفي ايه اللي مش متظبط في العربي واشتغلي عليه الايام دي يعني مثلا لو المشكلة في النصوص راجعي عليها اليومين دول وحلي اسئلة كتير
الاحياء حلي عليها كل يوم امتحان كامل هتلاقي المنهج كله بقي في دماغك وباقي المواد بردو حلي عليها امتحانات كاملة ربنا يوفقك وتجيبي احسن مني

مروة محمد فراج
18-05-2013, 05:04 PM
ربنا يبارك فيكى يا دكتورة
كلامك جميل جدااااا

ادعيلى (نفسى وحلمى ابقا زيك)

مرام احمد
19-05-2013, 10:36 AM
ربنا يبارك فيكى يا دكتورة
كلامك جميل جدااااا

ادعيلى (نفسى وحلمى ابقا زيك)
ربنا يكرمك تبقي احسن مني