مشاهدة النسخة كاملة : عاميين بعد الثورة .....ولسه بينصبوا علينا

سوزى 12
10-06-2013, 07:23 AM
عاميين بعد الثورة ومن قبلهم اعوام منا 2و3و4و5 سنوات عمل وحمدنا الله ان هناك من انصفنا فى ظل فساد الادارات والمحسوبية والقرابة وعملنا بجهد وقناعة وحب للعمل لانه رسالة ننقلها ونعدل سلبياتها لاجيال نود ان يكونوا افضل حتى يرضى الله عنا نتوجه بهم لله ونقول هؤلاء اولادنا .......
واذا بمن اعطاهم الحق بانصافنا هم اول من كسرنا............. كيف ذلك اصبحنا دولة النصب اين القيم اين العدل.......... اسيوط اين من يحاسب مسئول تقاعس عن عمله وحطم امل من هم
على ابواب جنة الارض.............. العمل بالنسبة للمعلم شرف فكيف تحطموا من سعى الى تحقيقه ........... لقد عملنا ومنا من استوفى شروط الوظيفة واذا بهم خذلونا ..........( ويلابينا من الاول لسه هنعمل عقد جديد) يعنى الى راح من عمرك بلاش
وتعبك مش مستاهل واحنا مش مهم عندنا

الى كل من له ضمير يخشى الله اجبنى هل هذا عدل

الايمن
10-06-2013, 08:37 AM
قنا مثلكم .لا بل زادت عليكم فمنا من يعمل خمس او ست اوحتى سبع سنوات ولم ياخذ حقه! فاخوكم المتحدث اعمل منذ اربعه اعوام متصله ولم اخذ حقي حتى الان حيث اتقاضى 229 جنيها قابلة للنقصان واؤكد لكم قابلة للنقصان.علما باني خريج كليه تربيه واستوفيت كل الشروط التى وضعوها ولكن الوزاره لا تعلم بمثلي يعمل فيها وفي نهايه الحديث ليس لنا سبيل الا الــــــــــــــــــــــــــــــــلـــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــه.

مصراوي موت
10-06-2013, 12:37 PM
انا شغال 12 عام منهم عامين مميز والاخر يقولك عقد جديد لانك علي نظام المكافاة الشاملة شوفوا النصب والسرقة افعال يخجل منها ابليس

عبير الرووووح
10-06-2013, 12:37 PM
يا جماعه انا شايفه مش فيه لزوم لكده
ده حتى محافظ اسيوط قال مفيش حاجه هتعيق تعيينكم
وكمان غيروا صيغه التعاقد بان التاريخ القديم يكون موجود
التعاقد ده مجرد تجديد لغايه ما يصدر لكم القرار
وتاريخ التعاقد هيكون ع تاريخ التعاقد القديم
يبقه كده مجرد روتين لغايه ما تكملوا الشروط والاكاديميه تفتح وتتعينوا
وربنا يسهل لكم الحال ولنا جميعاااا امين يارب

مصراوي موت
10-06-2013, 12:40 PM
يا عبير الروح دي محافظة اسيوط ومحافظة الفيوم اخبارها ايه مش علي الخريطة محافظ فاشل ووكيل وزارة بتاع ثلاث ورقات

magedhelal
10-06-2013, 04:12 PM
يا عبير الروح الكلام اللى انتى بتقوليه مش صح علشان انا النهاردة قرأت بنود التعاقد الجديد ولقيت فيه بنود متغيرة مثل أجازة الوضع ثلاثة شهور (شهر واحد مدفوع الأجر والباقى على حسابك )
غير المرتب مش زى الأول ولكن فيه حصم كبير
غير التاريخ بيقولك سيبه واحنا اللى هانكتبه
يبقى فى العملية دى نصب كبير

عبير الرووووح
10-06-2013, 08:09 PM
لا حول ولا قوه الا بالله العلى العظيم
لا يا جماعه انا مش كنت فاهمه فعلا
لو على الكلام ده يبقه ظلم
وزاره فاشله فعلااااااا