مشاهدة النسخة كاملة : طلاب علمى اجمعو ا هنا (( مراجعــة الكيميـــــاء ))

أبوبسملة ياسر خليفة الطحاوى
15-06-2013, 06:21 PM
نداء لكل طلاب علمى بشعبتيه

علمى علوم

وعلمى رياضة

كله يجمع فى هذه الصفحة

لمراجعـــةالكيميــــــــــاء

هذه الصفحة مخصصة لكم

لمراجعة الكيميـــاء لأنها مادة مشتركة بينكم

وسكيون معكم معلم من أبرع معلمى المنتدى فى الكيمياء

واتفقت معه تليفونيا

هو مستر

محمد عبد السلام عواد

معلم الكيميـــــــــــــــــــاء القديـــر

له كل الشكر و التقدير

ربنا معاكم يا رب

محمد عبد السلام عواد
15-06-2013, 07:07 PM
كل الشكر والتقدير للأستاذ أبو بسملة على جهده الكبير والمفيد وجزاه الله كل الخير

15-06-2013, 07:10 PM
كل الشكر والتقدير للأستاذ أبو بسملة على جهده الكبير والمفيد وجزاه الله كل الخير

مرحبا بك استاذى الحبيب فى الركن الاجتماعى

نورت الركن بالكامل استاذى

وشكرا جزيلا على تلبيه حضرتك لدعوتنا فى مساعدة أبنائنا الطلاب

تقديرى واحترامى لحضرتك

shymaa mouhamed shoman
15-06-2013, 07:18 PM
جزيل الشكر و الاحترام لاساتذتنا العظام

a7med bondok
16-06-2013, 10:05 AM
كويس انا قلت هنتنسي في النص

16-06-2013, 10:15 AM
هذا حقكم علينا يا دكتور احمد

ربنا يوفقكم جميعا

ونسال الله لكم النجاح والتوفيق باذن الله

a7med bondok
16-06-2013, 10:28 AM
هذا حقكم علينا يا دكتور احمد

ربنا يوفقكم جميعا

ونسال الله لكم النجاح والتوفيق باذن الله

قلقتني عليك والله كاتب انك واخد اجازه وايه كانت كاتبه ندعيلك عشان تعبان وربنا قلقت عليك جداااااااااااااا

سيرة الايام
17-06-2013, 11:24 AM
طلب من المدرسين ياريت ينزلوا ف الموضوع دا اسئلة صعبة وغير مباشرة محتاجة تفكير لان زى مكلنا شايفين الامتحانات مش سهلة وفيها اسئلة تقيس التفكير ودا الطبيعى علشان كدة بطلب من مدرسى الكيمياء يبدعولنا اسئلة جديدة صعبة وغير مباشرة تقيس مستوى التفكير وكمان نصيحة للطلبة لانى متوترة جدا وحاسة نفسى ناسية كل حاجة وكل ماذاكر احس نفسى بنسى اللى بذاكره وكمان المعادلات حاسه نفسى نسياها كلها رغم انى حليت اكتر من ملخص وراجعت مليون مرة

ngmellail
17-06-2013, 11:34 AM
معلش ونبي انا عايزه حد يفيدني من فضلكم هو المستوي الرفيع فيه نجاح و سقوط و ايه اللي حيحصل لو محلتش او ما رحتش

محمد عبد السلام عواد
17-06-2013, 05:15 PM
معلش ونبي انا عايزه حد يفيدني من فضلكم هو المستوي الرفيع فيه نجاح و سقوط و ايه اللي حيحصل لو محلتش او ما رحتش
المستوى الرفيع هو مادة إضافية والرسوب فيها لا يضر وعدم دخول الإمتحان فيها لا يضر
ولذلك ننصح بدخول الإمتحان لأنها مفيدة وليست ضارة
ملحوظة : درجة المستوى الرفيع من 10 ويحسب للطالب الدرجات فوق الدرجة 5 فقط بمعنى أن الطالب الذي يأخذ 8 من عشرة تحسب له 3 درجات فقط

shymaa mouhamed shoman
17-06-2013, 05:29 PM
استفسار بسيط يا مستر اذا سمحت هو احنا المفروض نراجع الكيميا فى اد ايه ؟
ويا ريت لو حضرتك تعمل لنا خطة نمشى عليها بحيث مش نضيع وقت خالص

a7med bondok
17-06-2013, 05:36 PM
استفسار بسيط يا مستر اذا سمحت هو احنا المفروض نراجع الكيميا فى اد ايه ؟
ويا ريت لو حضرتك تعمل لنا خطة نمشى عليها بحيث مش نضيع وقت خالص

دكتوره شوشو عملتي ايه

NeVeR CoMe BacK
17-06-2013, 05:41 PM
بيشتكو من الكيميا يا فخرى ^_^
بس هى فعلا اوحش حاجة فيها انها زى ماقلت زى السبرتووووووووووو بتطييييييييييييير مع الهوا انا فاكرة انى فى الاسبوع بتاع السنة اللى فاتت كنت حاسة انى بزاكرها لأول مرة وكنت مضايقة اوووى بردو وتقريبا كده خلصتها ليلة الامتحان والله
بس متقلقوش خيير طالما انتو مزاكرينها كويس هتفتكروا كل حاجة ف اللجنة
انا خلصت ورق الاجابة كلو وكنت عايزة كمان :d

shymaa mouhamed shoman
17-06-2013, 05:44 PM
دكتوره شوشو عملتي ايه
عملت اللى محدش عمله :d
انا لسة مبدأتش كيميا يا دكتور لحد دلوقتى
وشغالة فى علم النفس و مخلصتش فيه حاجة
يعنى دمار والحمد لله
انت عملت ايه ؟
انا هبدأ انهاردة باذن الله هراجع 3 الابواب الاولى

shymaa mouhamed shoman
17-06-2013, 05:46 PM
بيشتكو من الكيميا يا فخرى ^_^
بس هى فعلا اوحش حاجة فيها انها زى ماقلت زى السبرتووووووووووو بتطييييييييييييير مع الهوا انا فاكرة انى فى الاسبوع بتاع السنة اللى فاتت كنت حاسة انى بزاكرها لأول مرة وكنت مضايقة اوووى بردو وتقريبا كده خلصتها ليلة الامتحان والله
بس متقلقوش خيير طالما انتو مزاكرينها كويس هتفتكروا كل حاجة ف اللجنة
انا خلصت ورق الاجابة كلو وكنت عايزة كمان :d
طيب انتى بتقولى كده والله انى بحس ان الاحياء اجمل كتيييييييييير من الكيميا دى متعة يا بنتى والله

a7med bondok
17-06-2013, 06:26 PM
عملت اللى محدش عمله :d
انا لسة مبدأتش كيميا يا دكتور لحد دلوقتى
وشغالة فى علم النفس و مخلصتش فيه حاجة
يعنى دمار والحمد لله
انت عملت ايه ؟
انا هبدأ انهاردة باذن الله هراجع 3 الابواب الاولى

انا برضه لسه مبتديتش كيمياء هتراجعي ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

shymaa mouhamed shoman
17-06-2013, 06:37 PM
انا ان شاء الله آخد 3 الابواب الاولى انهاردة
بكرة الباب الرابع والخامس
الاربع الباب ال 6 و7 و8
الخميس الباب ال 9
ومعاهم علم نفس برضو
بس اللى انا عايزة اعرفه انت وصلت لفين فى علم النفس ؟؟؟؟؟
و لو فى نظام احسن يا ريت تقوله

a7med bondok
17-06-2013, 06:40 PM
انا ان شاء الله آخد 3 الابواب الاولى انهاردة
بكرة الباب الرابع والخامس
الاربع الباب ال 6 و7 و8
الخميس الباب ال 9
ومعاهم علم نفس برضو
بس اللى انا عايزة اعرفه انت وصلت لفين فى علم النفس ؟؟؟؟؟
و لو فى نظام احسن يا ريت تقوله

مش عارف والله يا دوك
بصي انا العضويه هتتعبني شويه فمقسمها يعني وعشان اراجعها وكده
انا بذاكر اجتماع عايز اخلصه وانا براجع كيمياء ونفس هاخد اول 3 ابوباب وهضر اسيب النمو والشخصيه لقبل الامتحان بيوم رايك ايه يا دوك

shymaa mouhamed shoman
17-06-2013, 06:47 PM
مش عارف والله يا دوك
بصي انا العضويه هتتعبني شويه فمقسمها يعني وعشان اراجعها وكده
انا بذاكر اجتماع عايز اخلصه وانا براجع كيمياء ونفس هاخد اول 3 ابوباب وهضر اسيب النمو والشخصيه لقبل الامتحان بيوم رايك ايه يا دوك
بصراحة مش فاهمة اوى
يعنى انت عايز تقسم العضوية مع الابواب التانية
رايى فى ده انه غلط الافضل تخدها على بعضها علشان تبقى مترابطة فى دماغك وكمان انا عارفة ان فى ناس بتقول نبدأ بيها انا خلتنى بالترتيب علشان يبقى مراجعتها قريبة من الامتحان
فى فكرة تانية انك ممكن تبدأ بيها وتراجعها تانى قبل الامتحان على طول بس انا مش هعمل كده الصراحة
ويا ريت توضح الباقى علشان مش فاهمة يعنى انت عملت ايه ؟؟؟
وحاجة كمان الشخصية والارتقاء انا شيفاهم رخمين شوية فيا ريت مش تسبهم قبل الامتحان زى ما بتقول

a7med bondok
17-06-2013, 06:51 PM
بصراحة مش فاهمة اوى
يعنى انت عايز تقسم العضوية مع الابواب التانية
رايى فى ده انه غلط الافضل تخدها على بعضها علشان تبقى مترابطة فى دماغك وكمان انا عارفة ان فى ناس بتقول نبدأ بيها انا خلتنى بالترتيب علشان يبقى مراجعتها قريبة من الامتحان
فى فكرة تانية انك ممكن تبدأ بيها وتراجعها تانى قبل الامتحان على طول بس انا مش هعمل كده الصراحة
ويا ريت توضح الباقى علشان مش فاهمة يعنى انت عملت ايه ؟؟؟
وحاجة كمان الشخصية والارتقاء انا شيفاهم رخمين شوية فيا ريت مش تسبهم قبل الامتحان زى ما بتقول

ممممممممممم
ماشي همشي بالترتيب زي حضرتك احسن برضه
بس انا يا دوك شوشو اقصد ان مش عايزين ماده تيجي على التانيه وانتي زيي بتقولي ان الاجتماعرخم يا ريت نخلصه الاول او واحنا ماشيين انا هبتدي النهارده اجتماع وعلم النفس برضه اول 3 وحدات هاخدهم في الايام اللي جايه ولو ربنا قدرني هاخد الارتقاء
انا اقصد يا دوك ان عايزك تراجعي مراجعه كويسه يعني بلاش تاخديها بسرعه اوي لان عندك برضه في ملاحظات وخبايا اكيد نسيناها بعدين متقلقيش اوي هي كيميا :)

shymaa mouhamed shoman
17-06-2013, 08:28 PM
ممممممممممم
ماشي همشي بالترتيب زي حضرتك احسن برضه
بس انا يا دوك شوشو اقصد ان مش عايزين ماده تيجي على التانيه وانتي زيي بتقولي ان الاجتماعرخم يا ريت نخلصه الاول او واحنا ماشيين انا هبتدي النهارده اجتماع وعلم النفس برضه اول 3 وحدات هاخدهم في الايام اللي جايه ولو ربنا قدرني هاخد الارتقاء
انا اقصد يا دوك ان عايزك تراجعي مراجعه كويسه يعني بلاش تاخديها بسرعه اوي لان عندك برضه في ملاحظات وخبايا اكيد نسيناها بعدين متقلقيش اوي هي كيميا :)
اسفة يا دوك انى اتاخرت فى الرد غصب عنى والله
بص بقى احنا لازم نخلص علم النفس اولا مش نسيب حاجة قبل الامتحان خالص انا عارفة انه صعب شوية بس مش مستحيل الكيميا انا قلتلك على نظامها هنمشى معاها علم نفس
انا ذاكرت الوحدة الاولى والتانية علم نفس والموضوع الاول فى الوحدة الاولى علم اجتماع
ادعيلى الاول كده ربنا يفرج همى لانى متضايقة جدا هحاول آخد الابواب الثلاثة الاولى انهاردة مراجعة بفكر لسه فى طريقة الحل لما اوصل لحاجة هبلغك على طول ولو قدرت هاخد الموضوع التانى فى علم الاجتماع
بكرة مع الباب الرابع والخامس ناخد الشخصية والوحدة الثالثة علم نفس ( دى اهم وحدة فى علم النفس على فكرة )
لحد هنا فى اعتراض ولا اكمل

a7med bondok
17-06-2013, 08:36 PM
اسفة يا دوك انى اتاخرت فى الرد غصب عنى والله
بص بقى احنا لازم نخلص علم النفس اولا مش نسيب حاجة قبل الامتحان خالص انا عارفة انه صعب شوية بس مش مستحيل الكيميا انا قلتلك على نظامها هنمشى معاها علم نفس
انا ذاكرت الوحدة الاولى والتانية علم نفس والموضوع الاول فى الوحدة الاولى علم اجتماع
ادعيلى الاول كده ربنا يفرج همى لانى متضايقة جدا هحاول آخد الابواب الثلاثة الاولى انهاردة مراجعة بفكر لسه فى طريقة الحل لما اوصل لحاجة هبلغك على طول ولو قدرت هاخد الموضوع التانى فى علم الاجتماع
بكرة مع الباب الرابع والخامس ناخد الشخصية والوحدة الثالثة علم نفس ( دى اهم وحدة فى علم النفس على فكرة )
لحد هنا فى اعتراض ولا اكمل

ممم
طب كويس بس ممكن اقول يا دوك ان الوقت بس خايف عليكي ميسعفكيش او نقصر في حاجه انا معاكي وممكن اخر اليوم نقول عملنا ايه كملي وان شاء الله بالعزيمه هنعدي وانا والله دعيتلك وسادعو لكي في صلاتي ان شاء الله

a7med bondok
17-06-2013, 08:41 PM
وكمان يا شوشو انتي بتراجعي من ورق المستر والا بتراجعيالزاي اقصد الكيمياء يعني

shymaa mouhamed shoman
17-06-2013, 09:03 PM
وكمان يا شوشو انتي بتراجعي من ورق المستر والا بتراجعيالزاي اقصد الكيمياء يعني

اه انا براجع من ورق المستر عادى هو زى كتاب المدرسة بس باسلوب مبسط من غير حشو نرجع للمراجعة الاربع ان شاء الله هيبقى الباب 6 و 7 و8 وناخد معاهم الوحدة 4 علم نفس و 3 و4 علم اجنماع يبقى كده علم النفس خلص ويبقى الوحده 2 علم اجتماع هنخدها قبل الباب التاسع وبعدين نزاكر الباب التاسع على بعضه وده هيبقى يوم الخميس باذن الله النظام ده رائع واتمنى من اخى الكريم ان احنا نشجع بعض ونمشى عليه وبالتوفيق للجميع لو فى اى شئ مش واضح انا فى الخدمة

a7med bondok
17-06-2013, 09:16 PM
اه انا براجع من ورق المستر عادى هو زى كتاب المدرسة بس باسلوب مبسط من غير حشو نرجع للمراجعة الاربع ان شاء الله هيبقى الباب 6 و 7 و8 وناخد معاهم الوحدة 4 علم نفس و 3 و4 علم اجنماع يبقى كده علم النفس خلص ويبقى الوحده 2 علم اجتماع هنخدها قبل الباب التاسع وبعدين نزاكر الباب التاسع على بعضه وده هيبقى يوم الخميس باذن الله النظام ده رائع واتمنى من اخى الكريم ان احنا نشجع بعض ونمشى عليه وبالتوفيق للجميع لو فى اى شئ مش واضح انا فى الخدمة

هتضريني اقلل النوم :) اوك كويس وعايزين نبقى نراجع المعادلات مره كمان قبل الامتحان عشان الشرط لوحد بتاع المعادله عليه نص درجةمعادلات الحديد فيها مشكله عندك انا ملخصها حلو معايا لو عايزاني ارفع التلخيص بتاعها ؟ وشكرا اختى في الله الله يوفقك يا ريت نقلل من دخولنا بقى

shymaa mouhamed shoman
17-06-2013, 09:31 PM
هتضريني اقلل النوم :) اوك كويس وعايزين نبقى نراجع المعادلات مره كمان قبل الامتحان عشان الشرط لوحد بتاع المعادله عليه نص درجةمعادلات الحديد فيها مشكله عندك انا ملخصها حلو معايا لو عايزاني ارفع التلخيص بتاعها ؟ وشكرا اختى في الله الله يوفقك يا ريت نقلل من دخولنا بقى
لالالالالا انا مجبتش سيرة تقليل نوم لازم يا دكتور تنام كويس علشان تركز
وربنا يتقبل منك دعواتك وده اقل واجب اقدر اقدمه
انا فعلا عندى مشكلة فى الشروط بس ربنا يستر هحاول اراجعهم كويس
وبالنسبة للدخول والله من زهقى وتعبى بدخل

a7med bondok
18-06-2013, 08:14 PM
يا جماعه هو ممكن يقولي سمع فروض بور كلها والا بيجيب منها اسئله جزئية لنقاط معينه والا ايه انا عارفهم بس بجمعه بصعوبه سويه

سيرة الايام
18-06-2013, 09:57 PM
فروض بور كلها مهمة وخصوصا الفروض المشتركة بين بور ورذرفورد كتير بيجى اسئلة عليها ومن الافضل انك تحفظهم كلهم لانهم بصراحة مهمين

محمد عبد السلام عواد
19-06-2013, 07:29 PM
يا جماعه هو ممكن يقولي سمع فروض بور كلها والا بيجيب منها اسئله جزئية لنقاط معينه والا ايه انا عارفهم بس بجمعه بصعوبه سويه
لم تأتي في الإمتحان من قبل ولكن لايوجد ما يمنع منها
الأهم (مميزات وعيوب نموذج بور)
أولا: مميزات نموذج بور وتأتي في الإمتحان بأكثر من صورة مثل ( أذكر أهم أعمال بور - أذكر مميزات نموذج بور - أذكر نتائج النموذج الذري لبور ) والإجابة لجميع هذه الأسئلة واحدة وهي :
1- وفق بين نموذج رذر فورد ونظرية ماكسويل
2- فسر الطيف الخطي لذرة الهيدروجين تفسيرا صحيحا
3 - أدخل فكرة الكم لأول مرة في تحديد طاقة الإلكترون في المستوى
ثانياً : عيوب نموذج بور (أوجه القصور في نموذج بور) وهي :
1- لم يستطع تفسير الطيف الخطي لأي عنصر سوى الهيدروجين
2- أهمل الطبيعة المزدوجة للإلكترون
3- افترض أنه يمكن تحديد مكان وسرعة الإلكترون معا بدقة وهذا يستحيل علميا
4- افترض أن الإلكترون يدور في مدار دائري مستوٍ أي أن الذرة مسطحة وقد ثبت أن لها الإتجاهات الفراغية الثلاثة

محمد عبد السلام عواد
19-06-2013, 07:36 PM
.................................................. ...........

سيرة الايام
19-06-2013, 07:53 PM
مستر محمد لو سمحت ممكن تجاوبلى على الاسئلة دى
اختر:
الالكترون المفرد الموجود فى الاوربيتال 3d يكون ........ الالكترون المفرد فى 4S
1-اقل ثباتا من
2-له نفس الطاقة
3-اعلى فى الطاقة من
4- 1و3 معا
هنا ليه الاجابة 1و3 معا انا مش فاهمة ليه الالكترون بيكون اقل ثباتا ممكن توضحهالى
اكبر وحدة كتلية للنيتروجين هى كتلة ......
1-مول واحد
2-جرام واحد
3-ذرة واحدة
4-جزئ واحد
ليه مش ممكن نختار جزئ واحد ياريت توضحلى ليه تبقى مول واحد لان الجزئ الواحد يساوى 28 والمول الواحد يساوى 28 ايه الفرق
مسالة : احسب التركيز المولارى للكاتيونات والانيونات الموجودة فى محلول مائى من نترات الكالسيوم قوته 4.1 جم/لتر (Ca=40 N=14 O=16
اختر:
المشابه الجزيئى لاستر اسيتات الايثيل هو........
1-حمض الاسيتك
2-اسيتات كالسيوم
3- ايثانوات ميثيل
4-فورمات ايثيل
مستر هوا الاختيارات هنا مش موجود فيها اى اجابة صح ولا ايه
علل
يمكننا التمييز بين حمض الخليك المخفف والنقى
وضح بالمعادلات :
ايثوكسيد الصوديو من اسيتات الصوديوم
الاسيتاميد من الاسيتالدهيد

محمد عبد السلام عواد
19-06-2013, 09:17 PM
مستر محمد لو سمحت ممكن تجاوبلى على الاسئلة دى
اختر:
الالكترون المفرد الموجود فى الاوربيتال 3d يكون ........ الالكترون المفرد فى 4S
1-اقل ثباتا من
2-له نفس الطاقة
3-اعلى فى الطاقة من
4- 1و3 معا
هنا ليه الاجابة 1و3 معا انا مش فاهمة ليه الالكترون بيكون اقل ثباتا ممكن توضحهالى
اكبر وحدة كتلية للنيتروجين هى كتلة ......
1-مول واحد
2-جرام واحد
3-ذرة واحدة
4-جزئ واحد
ليه مش ممكن نختار جزئ واحد ياريت توضحلى ليه تبقى مول واحد لان الجزئ الواحد يساوى 28 والمول الواحد يساوى 28 ايه الفرق
مسالة : احسب التركيز المولارى للكاتيونات والانيونات الموجودة فى محلول مائى من نترات الكالسيوم قوته 4.1 جم/لتر (Ca=40 N=14 O=16
اختر:
المشابه الجزيئى لاستر اسيتات الايثيل هو........
1-حمض الاسيتك
2-اسيتات كالسيوم
3- ايثانوات ميثيل
4-فورمات ايثيل
مستر هوا الاختيارات هنا مش موجود فيها اى اجابة صح ولا ايه
علل
يمكننا التمييز بين حمض الخليك المخفف والنقى
وضح بالمعادلات :
ايثوكسيد الصوديو من اسيتات الصوديوم
الاسيتاميد من الاسيتالدهيد

الإجابة بالمرفقات

سيرة الايام
19-06-2013, 09:25 PM
تسلم يا مستر بارك الله فيك

سيرة الايام
20-06-2013, 10:24 AM
مستر محمد ممكن تجاوبلى على الاسئلة دى كمان معلش بس حضرتك عارف ان الامتحان قرب فياريت تجاوبلى عليهم وتستحملنى شوية
اختر :
حمض الاسيتك يغلى عند درجة .... (16 م-100م-78.5م-118م)
وظيفة الصودا الكاوية فى عملية التصبن هو ........ (التفاعل مع الحمض الناتج -التتفاعل مع الكحول الناتج -جميع ما سبق )ممكن حضرتك تجاوبلى مع التوضيح
علل :
الكحول الايثيلى يقبل الاكسدة والاحماض الكربوكسيلية لا تقبل الاكسدة مع ان كلاهما يحتوى على مجموعة الهيدروكسيل
حمض البنزويك له نوع واحد من الاملاح
تضاف الصودا الكاوية عند التحلل المائى للاسترات
يستخدم حمض الاسيتيك الثلجى عند تحضير اسيتات الايثيل ولا يستخدم الحمض المخفف
اكتب الصيغة البنائية :
3و5 ثنائى كلورو فينيل ميثانويك
كيف تثبت مع التوضيح بالمعادلات وشروط التفاعل :
حمض البنزويك يحتوى على حلقة بنزين
كيف تحصل على (بالمعادلات وشروط التفاعل):
ميتا كلورو نيترو تولوين من الفينول
ثلاثى نترات الجلسرول من زيت او دهن
بنزوات الايثيل من الفورمالدهيد
اورثو وبارا وميتا نيترو كلورو بنزين من كربيد الكالسيوم
قارن بين كل من :
تاثير كل من الميثانول وحمض الاسيتيك على الفينول مع التعليل
علل:
من البولى استرات ما يستخدم فى صناعة الاقمشة
اكتب المعادلات التى توضح:
الحصول على حمض بنزين سلفونيك من الهبتان العادى
حضرتك انا عملت اعادة تشكل للهبتان العادى لان فى اسئلة الكتاب كان جايب سؤال عن اعادة التشكل للهبتان فانا عملتله اعادة تشكل حصلت على الطولوين ومن الطولوين حصلت على حمض البنزويك وبعدين ضفتله الصودا الكاوية حصلت على بنزوات صوديوم وبعدها صفتله الصودا الكاوية حصلت على البنزين وبعدين ضفت للبنزين حمض الكبريتيك طبعا كل دا بالمعادلات وشروط التفاعل ياريت حضرتك توضح كدة انا ماشية صح ولا فى حاجة غلط
معلش الاسئلة كتيرة بس ياريت حضرتك مش تزهق منى استحملنى الايام دى وبوجه تحية لحضرتك على طريقة توضيحك للاسئلة اللى سالتها لحضرتك امبارح بجد طريقة رائعة تسلم وربنا يجازيك كل خير

20-06-2013, 10:31 AM
الإجابة بالمرفقات
كل الشكر والتقدير لحضرتك

مستر محمد

على متباعة ابنائنا الطلاب

جزاكم الله خيرا

محمد عبد السلام عواد
21-06-2013, 09:20 AM
مستر محمد ممكن تجاوبلى على الاسئلة دى كمان معلش بس حضرتك عارف ان الامتحان قرب فياريت تجاوبلى عليهم وتستحملنى شوية
اختر :
حمض الاسيتك يغلى عند درجة .... (16 م-100م-78.5م-118م)
وظيفة الصودا الكاوية فى عملية التصبن هو ........ (التفاعل مع الحمض الناتج -التتفاعل مع الكحول الناتج -جميع ما سبق )ممكن حضرتك تجاوبلى مع التوضيح

حمض الأسيتيك يغلي عند 118 درجة مئوية
وظيفة الصودا الكاوية التفاعل مع الحمض الناتج وتكوين الملح الصوديومي للحمض لمنع التفاعل العكسي بين الحمض والكحول

محمد عبد السلام عواد
21-06-2013, 09:29 AM
علل :
الكحول الايثيلى يقبل الاكسدة والاحماض الكربوكسيلية لا تقبل الاكسدة مع ان كلاهما يحتوى على مجموعة الهيدروكسيل
حمض البنزويك له نوع واحد من الاملاح
تضاف الصودا الكاوية عند التحلل المائى للاسترات
يستخدم حمض الاسيتيك الثلجى عند تحضير اسيتات الايثيل ولا يستخدم الحمض المخفف

الكحول الإيثيلي يقبل الأكسدة لأن ذرة الكاربينول (كربون مجموعة الهيدروكسيل الفعالة) ترتبط بذرتين هيدروجين قابلة للاكسدة بالعوامل المؤكسدة بينما في الأحماض الكربوكسيلية فإن الكاربينول لا ترتبط بأي ذرات هيدروجين
حمض البنزويك له نوع واحد من الأملاح لأنه أحادي القاعدية أي أحادي الكربوكسيل

ملحوظة : حمض الفيثاليك أو الأوكساليك له نوعان من الأملاح لأنه ثنائي القاعدية

تضاف الصودا الكاوية لتتفاعل مع الحمض الكربوكسيلي الناتج وتكون الملح الصوديومي للحمض فتمنع التفاعل العكسي

يستخدم حمض الأسيتيك الثلجي ولا يستخدم المخفف لتقليل كمية المادة النازعة للماء حيث أن الثلجي لا يحتوي على ماء

محمد عبد السلام عواد
21-06-2013, 09:43 AM
اكتب الصيغة البنائية :
3و5 ثنائى كلورو فينيل ميثانويك

حمض فينيل ميثانويك هو حمض البنزويك
لذا يقصد 3 ، 5 - ثنائي كلورو حمض البنزويك
أي نرسم حمض البنزويك ثم نضع كلور في ذرتي الكربون رقم 23 ورقم 5 علما بأن ذرة الكربون رقم 1 هي ذرة الكربون المرتبط بها مجموعة الكربوكسيل
انظر المرفقات

محمد عبد السلام عواد
21-06-2013, 10:24 AM
كيف تحصل على (بالمعادلات وشروط التفاعل):
ميتا كلورو نيترو تولوين من الفينول
ثلاثى نترات الجلسرول من زيت او دهن
بنزوات الايثيل من الفورمالدهيد
اورثو وبارا وميتا نيترو كلورو بنزين من كربيد الكالسيوم
قارن بين كل من :
تاثير كل من الميثانول وحمض الاسيتيك على الفينول مع التعليل

أولاً معظم الأسئلة فيها أخطاء انظر المرفقات تصحيح الأسئلة والإجابة

محمد عبد السلام عواد
21-06-2013, 10:31 AM
علل:
من البولى استرات ما يستخدم فى صناعة الاقمشة
فعلا البولي استرات منها ما يستخدم في صناعة الأقمشة ولكن غير مقرر بالمنهج وليس له علاقة بنسيج الداكرون (واضع السؤال تخيل أن قماش الداكرون يصنع من نسيج الداكرون ولكن هذا خطأ (
اكتب المعادلات التى توضح:
الحصول على حمض بنزين سلفونيك من الهبتان العادى
حضرتك انا عملت اعادة تشكل للهبتان العادى لان فى اسئلة الكتاب كان جايب سؤال عن اعادة التشكل للهبتان فانا عملتله اعادة تشكل حصلت على الطولوين ومن الطولوين حصلت على حمض البنزويك وبعدين ضفتله الصودا الكاوية حصلت على بنزوات صوديوم وبعدها صفتله الصودا الكاوية حصلت على البنزين وبعدين ضفت للبنزين حمض الكبريتيك طبعا كل دا بالمعادلات وشروط التفاعل ياريت حضرتك توضح كدة انا ماشية صح ولا فى حاجة غلط
برافو عليك أكثر من ممتازة ولاتوجد إجابة أخرى
معلش الاسئلة كتيرة بس ياريت حضرتك مش تزهق منى استحملنى الايام دى وبوجه تحية لحضرتك على طريقة توضيحك للاسئلة اللى سالتها لحضرتك امبارح بجد طريقة رائعة تسلم وربنا يجازيك كل خير

اسئلي في أي وقت وأي نوع من الأسئلة واعلمي أنه لاتوجد اسئلة صعبة في مادة الكيمياء

a7med bondok
21-06-2013, 12:07 PM
السلام عليكم

ازاي يا مستر الصفه الحامضيه تزداد في الدورات الافقيه بزيادة العدد الذري
اذا كنا بنقول انخ بزيادة العدد الذري يقل نصف القطر فيزيداد جذب العنصر لذرة الهيدروجين فيصعب تحررها المفروض يقل بقى ص والا غلط ؟؟؟؟؟؟

a7med bondok
21-06-2013, 12:11 PM
السلام عليكم
مستر سؤال
هو ازاي الصفه الحامضيه تزيد في الدورات الافقيه بزيادة العدد الذري
انا لو قلت ان العدد الذري زاد يبقى نصف القطر قل اذا يزداد جذب العنصر للهيدروجين اكيد يصعب تحررا لهيدروجين فتقل الصفح الحامضيه والا غلط ؟

سيرة الايام
21-06-2013, 02:13 PM
السلام عليكم

اذا كنا بنقول انخ بزيادة العدد الذري يقل نصف القطر فيزيداد جذب العنصر لذرة الهيدروجين فيصعب تحررها المفروض يقل بقى ص والا غلط ؟؟؟؟؟؟
بعد إذن المستر انا هجاوب الاجابة اللى انا اعرفها والمستر يدخل يقولنا هيا صح ولا لا
احنا ف الدورة الافقية بتبدا بقلوى قوى ثم تقل الصفة القلوية وتظهر المترددة ثم تبدا الصفة الحامضية فى الظهور حتى نصل لاقوى الاحماض ف المجموعة 7a (الهالوجينات) وذلك يرجع لقلة الصفة الفلزية وزيادة الصفة اللافلزية بزيادة العدد الذرى

سيرة الايام
21-06-2013, 02:16 PM
السلام عليكم

بعد إذن المستر انا هجاوبك الاجابة اللى انا عرفاها
ف الدورة بتبدا بقلوى قوى وتقل الصفة القاعدية تدريجيا وتظهر المترددة ثم تظهر الصفة الحمضية حتى نصل لاقوى الاحماض فى نهاية الدورة وذلك تبعا لقلة الصفة الفلزية وزيادة الصفة اللافلزية تدريجيا بزيادة العدد الذرى والمستر يدخل ويقولنا ان كان دا صح او لا

محمد عبد السلام عواد
21-06-2013, 02:20 PM
السلام عليكم
مستر سؤال
هو ازاي الصفه الحامضيه تزيد في الدورات الافقيه بزيادة العدد الذري
انا لو قلت ان العدد الذري زاد يبقى نصف القطر قل اذا يزداد جذب العنصر للهيدروجين اكيد يصعب تحررا لهيدروجين فتقل الصفح الحامضيه والا غلط ؟
كلما اتجهنا يمينا بزيادة العدد الذري تزداد الخاصية الحامضية للأكسيد وبالتالي تزداد الصفة الحامضية للأحماض الأكسجينية لزيادة الصفة اللافلزية للعنصر
أما كلما قل نق تقل الحامضية هذه العبارة تخص الأحماض الغير أكسجينية وهي صحيحة
ملحوظة في المجموعة 7a
كلما اتجهنا لأسفل تقل الصفة الحامضية للأحماض الأكسجينية وتزداد الصفة الحامضية للأحماض الهالوجينية ( الغير أكسجينية)

shymaa mouhamed shoman
22-06-2013, 08:28 PM
اكتب المصطلح الذرة جسيم مصمت متناهى الصغر غير قابل للتجزئة مش دى تبقى نظرية دالتون ولا ذرة طومسون
2- مركب يستخدم فى اذالة عسر الماء ولا يتأثر بالتسخين كربونات الصوديوم
3- التفاعلات التى تتم بين الايونات الحرة فى محاليلها
علل 1- كل من الدورتين التانية والثالثة فى الجدول الدورى الحديث تتكون من 8 عناصر
2- تحنوى الددورة السادسة على 4 انواع من العناصر
3- عدم انتظام تدرج الميل الالكترونى فى الدورات الافقية للجدول الدورى
اذكر استخدامات الرابطة الهيدروجينية والكارناليت

a7med bondok
23-06-2013, 01:00 AM
يا مستر لو سمحت كيفية تسمية مشتقاتالبنزين ثنائي وثلالثي الاحلال انا مش عارف اسميهم ايوباك خالص

a7med bondok
23-06-2013, 03:43 AM
معلش يا مستر كمان
كيف تحصل على حمض الاسيتيك من كربيد الكالسيوم انا قلت اجيب الاسيتيلين بعدين احوله ايثيلين بعدين تفاعل باير بعدين احوله لحمض اسيتيك

NeVeR CoMe BacK
23-06-2013, 04:44 AM
ياااااااااااااااااه انا فاكرة انى كنت بجادل الاستاذ بتاعى فى نفس الاسئلة دى والله بردو وكنت عارفة اجابتهم كلهم بس هى الكيميا دى غريبة فعلا عايزة تتحفظ وخلاص لو حاولت تفهمها هتحس ان فيها اخطاء كتير
ربنا يوفقكم وتجيبو فيها 50 :)

ahmed ali12345
23-06-2013, 10:30 AM
فكرتونى بالذى مضى
كنت جايب 50 يارب تجيبوهاااااااا

سيرة الايام
23-06-2013, 03:51 PM
شكرا لمتابعة المستر معانا