مشاهدة النسخة كاملة : كلاكيت تاني مرة .. إعادة توزيع درجات الأسئلة الصعبة

nourhan mohamed salem
16-06-2013, 05:50 PM
نقلاً عن " الموجز " من حوالي ساعة

كشف مصدر مسئول بوزارة التربية والتعليم، "لـ"بوابة الأهرام"، عن خبر سار لطلاب المرحلة الثانية من الثانوية العامة، يتعلق بإعادة توزيع درجات امتحان مادة الفيزياء لطلاب المرحلة الثانية من الثانوية العامة، موضحًا أن الإعلان عن ذلك رسميًا سيكون في المؤتر الصحفي بوزارة التربية والتعليم غدًا.وأضاف المصدر، الذي فضل عدم ذكر اسمه، أن الدكتور إبراهيم غنيم وزير التربية والتعليم غير راضٍ تمامًا عن امتحان الفيزياء، أو حتى الطريقة التي جاءت بها الأسئلة من حيث الصعوبة، ووضع أسئلة غير مباشرة، يصعب على الطالب وضع الإجابة المناسبة والمحددة لها كما جاء في الكتاب المدرسي، وأن الوزير متعاطف مع الشكاوى التى تقدم بها الطلاب.وأفاد بأن الاسئلة التى ستوزع درجاتها، سيتم التعرف عليها من خلال العينة العشوائية التي بدأت الوزارة في تصحيحها اليوم، وستعلن نتيجتها غدا الإثنين في المؤتمر الصحفي.

- See more at: http://almogaz.com/news/politics/2013/06/16/959082#sthash.BAQDxqci.dpuf

أسامة النمر
16-06-2013, 06:00 PM
فعلا بقي اربع اسئله بس مش خمسه اللي تتوزع عليها الدرجات
يعني ممكن الواحد لو عنده غلط في سؤال لو كانت بدرجه يبقي بدرجتين واكتر
ربنا يستر

Lyonenyo
16-06-2013, 06:11 PM
يا إلهي

ربنا يستر انا مش متفاااااائل :)

Hekaru
16-06-2013, 06:53 PM
ايه ده اسمه هبل بقى دي مابقتش امتحانات !!!!!!!!!! انا اصلا غلطانة في حاجات تافهة جدا وعاملة الصعب يعني لما يوزعوا الصعب حانقص اكتر في اللي غلطت فيه !!!!!!!

sheko ghost
16-06-2013, 06:56 PM
معلشى بس كده ......الشبشب ضاع

steerfortht
16-06-2013, 07:23 PM
بجد وزارة فاشلة كل لما يجيبو امتحان كويس ينفع يميز طالب يطلع الوزير يوزع الدرجات اقسم بالله دة الظلم بعينة

فتحى عبد العال
16-06-2013, 07:33 PM
كده مفيش تعلللللللللللللللللللليق ينفع يتقال غير حسبى الله ونعم الوكيل

ربنا ياخد دى وزارة ملعون ابو دى بلد

the clear sky
16-06-2013, 08:48 PM
حرام على فكرة انا شخصيا حليت الامتحان صح وشايفة انه كويس ازاى يساووا اللى حل صح بلى عنده غلطات ولا علشان ابن حضرته فى الثانوية هيلغى الاسئلة الصعبه عليه علشان يجيب مجموع ما هى وزارة والده بقى

Best In World
16-06-2013, 11:24 PM
يا خبر بفلوس ...........
خلونا نستني ونشوف ايه اللي هيحصل

السيد عواد
16-06-2013, 11:48 PM
طب كده المفروض يلغوا ترتيب الاوائل لأن مفيش تكافؤ انا عندى زميلى غلط فى الأدب و انا غلطت فى سوالين كل واحد بربع فى العربى بس سوال الادب اتوزع انما سوالى ما اتوزعش طب هو كدة اعلى منى رغم ان احنا الاثنين غلطنا زى بعض علما ان انا و هو جبنا 204.5 فى ثانية

ehabelsapa
17-06-2013, 03:51 AM
ايه ده اسمه هبل بقى دي مابقتش امتحانات !!!!!!!!!! انا اصلا غلطانة في حاجات تافهة جدا وعاملة الصعب يعني لما يوزعوا الصعب حانقص اكتر في اللي غلطت فيه !!!!!!!

دا اسمه مسخرةةةةةةةةةةةةةة

انا عايزهم يشيلوا التافه ويسيبوا الصعب :angry2:

الرجبيه
17-06-2013, 08:15 AM
هههههههههههههههههههههههه
انا بصراحه كنت بعمل زيكم كده في العربي لاني اكتر حد اتظلم بجد
بس المره دي
ياريت يعملوا كده لاني فضلت سهران طول الليل ورحت نمت في اللجنه وغلطان كتير
علما اني جايب السنه اللي فاتت 204

ahmed mohmoed ahmed
17-06-2013, 12:21 PM
هههههههههههههههههههههههه
انا بصراحه كنت بعمل زيكم كده في العربي لاني اكتر حد اتظلم بجد
بس المره دي
ياريت يعملوا كده لاني فضلت سهران طول الليل ورحت نمت في اللجنه وغلطان كتير
علما اني جايب السنه اللي فاتت 204

توزيع الدرجات ده احسن لينا كلنا ........... وياريت تبطلوا الانانية بتاعتكم دى ....... لانى فيه ناس كثير اتظلمت حقا ...........

gamal2130
17-06-2013, 12:29 PM
دا اسمه مسخرةةةةةةةةةةةةةة

انا عايزهم يشيلوا التافه ويسيبوا الصعب :angry2:

ياريت عشان انا عندي درجتين في حاجات هبلة

مصر النهارده
17-06-2013, 12:56 PM
هل ده فعلا يعجب الوزير ان طلبه والله ما تستحقش تبقي في علمي وجيبين درجات عالية جدا
والامتحان كان متدرج وكويس جدا
علشان بجد والله كله ياخذ حقه
اللي ذاكر كويس حله ........ حرام بقي يتساوي اللي مقضيها طناش من اول السنة مع اللي تعبان
ولا الوزارة ناوية تعمل مهزلة في التنسيق زي السنة اللي فاتت
والله طلبة يستحقوا يكونوا في اعلي الكليات مخدوش حقهم بسبب كده وطلبة ما تستحقش دخلت الكليات دي
والله حرااااااااااااااااااااااااام عليكم
امتي كل واحد ياخد حق اللي تعبه
ومع احترامي لكل بيقول انه الادب كان صعب كله من كتاب المدرسة وبالعكس كان في حاجات اصعب من الاسئلة اللي جت

طالبه مجتهده جدا
17-06-2013, 01:06 PM
الحمد لله خلاص مفيش توزيع درجات
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=527856

mehamdkoura
26-10-2013, 10:51 AM
الحمد لله خلاص مفيش توزيع درجات