مشاهدة النسخة كاملة : الأحسن صيدله ولا علاج طبيعي للبنات

abeer desoki
20-07-2013, 02:48 PM
انا خايفه من صيدله بيقولوا الدراسه صعبه وانا نفسى ادخل اسنان بس مجموعي 97.65 وانا بكره الكيمياء ادخل صيدله ولا علاج طبيعي وايهم افضل في الشغل للبنات

kawkap
20-07-2013, 03:43 PM
اولا العلاج الطبيعى كهمنه فهى مش سهله لانكى من زى الدكتور البشرى بتكشفى على المريض و تكتبى الدوا او صيدله كمندوب مبيعات او صيدله
العلاج الطبيعى ينطلب اتصال مع المريض لمده جلسات ممكن توصل لشهور

ثانيا انت تدورى معلمومات عن الشغل او اى حد فى الكليه هيقولك معلومات عنها

kawkap
20-07-2013, 03:44 PM
أخصائي العلاج الطبيعي يجب أن يملك ثلاثة أشياء يحتاجها العلاج الطبيعي:

1. العقل حيث أن التفكير الصحيح يقود للتحديد الصحيح للمشكلة وبالتالي اختيار الوسائل الأنسب للعلاج.

2. اليد الماهرة.. فبعكس العلاج الطبي الذي يعتمد على وصف الأدوية للمرضى فحسب فإن المهارة تمثل عاملا مهما لأخصائي العلاج الطبيعي حتى يتمكن من تطبيق العلاج الصحيح على المريض. وهذه المهارة يتم اكتسابها عن طريق التدريب المكثف لطلبة كلية العلاج الطبيعي أثناء مدة الدراسة التي تعتمد بالدرجة الأولى على التطبيق العملي.

3. القلب.. بخلاف الطبيب أو الجراح الذي قد لا يلتقي بالمريض سوى مرة واحدة أو اثنين وقد يكون المريض فيها تحت تأثير المخدر فإن أخصائي العلاج الطبيعي يستمر مع المريض طوال مدة الجلسات المستمرة والمتكررة على مدى الكورس العلاجي المقرر والذي قد يستغرق بعض الوقت حسب الحالة.. وهكذا يجب أن يكون أخصائي العلاج الطبيعي شخصا ودودا يجيد التعامل مع الآخرين ويحسن التعامل مع الناس باختلاف طباعهم ويجيد إظهار التعاطف مع مرضاه ودعمهم معنويا بدون أن يؤثر ذلك على أدائه أو كفاءته.

رامى قشوع
30-07-2013, 08:34 AM
رغم انى ف علاج طبيعى بس اعتقد ان الصيدله احسن بالنسبه للبنات
لان العلاج الطبيعى شغله متعب وفيه ارهاق بدنى اكتر من الصيدله لانك بتتاعملى مع المريض manual therapy اما الصيدله ف احسن حاجه فيها انك ممكن تفتحى صيدلبه وتقفى فيها . مش متعبه يعنى

الاميرة المرحة
03-08-2013, 02:57 AM
بوصى انا شايفة ان مجموعك يدخلك اسنان
انا بالنسبة للمقارنة بين صيدلة وعلاج
فاختارى صيدلة لو بتحبى الكيمياء وتصنيع الادوية
اما علاج فاختاريها لو حابه الاحتكاك المباشر بالمريض
وربنا يوفقك ^_^

Nada_Mohsen
06-08-2013, 08:47 PM
ما دام بتكرهي الكيميا يبقى مش موضوع صعب وسهل
لأن اى حاجة لو مش حاباها مش هتبقى صعبة
وربنا يوفقك للخير يا رب :)