مشاهدة النسخة كاملة : نصيــحة من أخوكم vampire

vampire1188
21-07-2013, 08:53 PM
السلام عليكم ورحمة الله

ازيكـــوا يا رجالة الثانوية العامة

أو بمعنى أصح اللى كااااااانوا في الثانوية العامة
الف مبروك ليكوا جميعاً وربنا يوفقكوا يارب في المشوار الدراسي القادم

كعادة مواضيعي القديمة كنت بطول فيها وبشرح شرح مسترسل عشان الكل يستوعب بس الموضوع دا انا هالخص فيه كلمتين فيهم المفيد عشان انا عارف الناس مابقتش تحب الرغي دلوقتى

طبعا اللى عايز يعرف معلومات عن كلية تجارة اظن القسم هنا مليان مواضيع ما شاء الله جايبه كل صغيرة وكبيرة عن الكلية فا دي مش هاتكلم فيها

لكن اللى خدت بالي منه ولاحظته بوضوح فعلا ان فيه ناس بدأت يبقى عندها فكرة يا اخش تجارة انجليش يا اشوفلي كلية تانية !!

كون انك تفكر التفكير دا اصلا يبقى انت انسان سلبي وشايف المشهد من زاوية واحده
وفاكر ان اللى بيدخل تجارة انجليش دا بيبقى الدنيا ملونة في وشه وبيتخرج منها بتبقى الشركات بتجري وراه عشان يشتغل عندهم بواقع دراسته الرهيبة العبقرية اللى درسها لمجرد ان الفكرة كلها "اصل انا تجارة انجليش"

خد النصيحة دي حطها حلقة في ودنك
"سواء دخلت الكلية او مادخلتهاش"

اوعى تفتكر ان الكلية اللى هاتشغلك
الكلية مجرد بتديك شهادة انك تصلح لممارسة مهنة لا أكثر ولا أقل

والكلام دا ينطبق على كل الكليات بما ضمنها طب !!

وانا اتكلمت في النقطة دي كتير قبل كدا وهيا ازاى انك يبقى عندك ميزة تنافسية مش موجودة عند غيرك وهيا دي اللى بتديلك وزن وليها عامل كبير في نجاحك دلوقتى ونجاحك فيما بعد

خلاصة القول

عايز تخش تجارة مش هاتفرق معاك انجليش من عربي دا لو انت فعلا كنت عايز تاخدها جد مش تهريج

الكلية مش هاتفرق معاك .. لكن اللى هايفرق معاك الميزة التنافسية اللى انت بتبنيها لنفسك من وانت بتدرس

بصـ يابنى انت وهيــا

انا أخ ليكوا ومايهمنيش غير مصلحتكوا ولو مايهمنيش مصلحتكوا ماكنتش ضيعت وقتي في كتابة الكلمتين دول

من الآخــــــر

مش عايز أسمع نبرة الاحباط بتاعة يا تجارة انجليش يا مافيش

وبالمناسبة .. انا خريج تجارة عربي دفعة 2011

وشغال محلل ائتماني في بنك "بدون داعي لذكر اسماء"

الوظيفة دي اصلا في بنك زي اللى بشتغل فيه دا طبيعي جدا انها تروح لواحد خريج auc !! أو على الاقل يكون خريج علوم اكتوارية انجليش

بس عشان اللى قولتهولكوا فوق دا وبتوفيق ومشيئة من ربنا طبعا خدت البوزيشن دا

انا مش بقولكوا الكلمتين دول عشان اتمنظر عليكو بيها .. بالعكس دا عشان يبقى حافز ليكوا وتعرفوا ان الموضوع مش بـ أنا عربى ولا انجليش

حــاولوا توسـعوا دايرة النظر شوية وشوفوا المشهد بالكامل

وربنــا يوفقكــوا ان شاء الله وكل سنة وانتوا طيبين
وتنــوروا تجارة باذن الله

mohamed_gad_
21-07-2013, 10:25 PM
الله ينور يا استاذ فامبير علي الموضوع الممتاز ده اللي كل طالب في كلية او داخل كليه لازم يقراه لان فعلا النبرة السائده في البلد اليومين دول انك هتاخد الشهاده تعلقها علي الحيط حتي لو دخلت كليات القمه انت اديتنا مثال للتفاؤل بيدل علي ان اللي بيجتهد بيلاقي تمن مجهوده وده بيدينا الامل كلنا ربنا يجازيك خير علي الموضوع ده :) :)

المتفائله...
22-07-2013, 07:04 AM
والله كلام جميل
جزاك الله خيرا

اسراء سمير00
30-07-2013, 04:16 PM
شكراااااااااا بجد علي النصائح الجميله دي
جزاك الله كل خير

حسونة بيه
06-10-2013, 01:40 PM
طول عمرك بتجيب من الاخر يا فامبير ربنا يخليك للمندى ويخلى المنتدى ليك
بس انا كان ليا سوال بس انا مش عارف اتخصص محاسبة ولا ادارة؟؟؟؟؟ ومحتاج حد فاهم يساعدنى فى الموضوع ده بجد اول ما تشوف الرد ده رد عليا يا فامبير

AbanoubAziz
06-10-2013, 02:13 PM
انا اكلت فشااار فى الجامعه دى