مشاهدة النسخة كاملة : هل يمكن للازهر دخول كليات العام؟

زهرة الاسلام
05-07-2008, 02:43 PM
هل يمكن للازهريين دخول كليات العام ؟وان كان ينفع ارجوا ذكر الشروط اصل الواحد مش طايق يقعد فى الازهر لحظة زيادة. ارجوا الافادة

مشتاقة لربى
05-07-2008, 02:57 PM
انا سمعت انه ينفع
انا اختى فى 3 طب و معاها واحدة كانت فى ازهرى اصلا و بعدين الأزر صعب اوووى بس انا كنت بتمنى انى ادخله

ممكن افهم ايه مدى صعوبة الأزهر
بليز ردى عليا

مس رانيا حسن
05-07-2008, 03:00 PM
مش موضوع صعوبه الازهر
الموضوع انه للاسف البنات مظلومه جدا فيه
كلياتهم محدوده وفى اماكن متفرقه فى الجمهوريه
وعلاوة على ذلك التصحيح غير موضوعى
وانا من الناس اللى اتظلمت بشده فى شهاده الثانويه الازهريه
لذلك عزائى الوحيد انى تعلمت امور دينى وحفظت القران
الحمد لله على كل حال

مشتاقة لربى
05-07-2008, 03:01 PM
مش موضوع صعوبه الازهر
الموضوع انه للاسف البنات مظلومه جدا فيه
كلياتهم محدوده وفى اماكن متفرقه فى الجمهوريه
وعلاوة على ذلك التصحيح غير موضوعى
وانا من الناس اللى اتظلمت بشده فى شهاده الثانويه الازهريه
لذلك عزائى الوحيد انى تعلمت امور دينى وحفظت القران
الحمد لله على كل حال

احسن حاجة القران
انا نفسى اختمه بقا

ahmed2770
05-07-2008, 09:19 PM
اتمنى فعلا الاهتمام بالموضوع الاساسي وهو كيفية التحويل من الازهر الى الجامعات العادية او التعليم العام

انا معلوماتي ان فيه واحد من سنتين كان رافع قضية مستعجلة للتحويل من ازهر الى عام وتسويته مع الجامعات المصرية وفعلا طلع حكم بان من الممكن التحويل من الازهر الى العام طالما الاثنين على ارض مصرية

فياريت لو حد له حد قريب او صديق حول فعلا يقول عمل ايه او ازاي حول خاصة قبل ما يبدء تنسيق الازهر ولو اني عارف ان المفروض ان اللي عايز يحول يمشي في تنسيق الازهر عادي وفي نفس الوقت يشوف التحويل الى العام

ممكن المساعدة لاني اتوقع ان الموضوع دة هيهم ناس كتير مش للصعوبة فقط ولكن خاصة للناس او البنات اللي هتتعرض للسفر ومتاعبه ومتاعب البعد والغربة

ارجو الرد

زهرة الاسلام
05-07-2008, 09:57 PM
الازهر مش صعب على الاطلاق بس المشكلة فى الظلم فى التصحيح ياريت نهتم بالموضوع وحد يفيدنى بجد انا فى امس الحاجة للموضوع ده

بنت عمران
05-07-2008, 10:23 PM
جامعه الازهر من الجامعات المعترف بها على مستوى العالم
والمعاهد الموجوده فى مختلف بقاع مصر ما هى الاتمهيد للدارسين
فالازهر ليس تعقيد او صعب الا على من جعله الله عليه كذلك
انا اعرف الكثير من الطالبات دخلن كليات ازهريه وتفوقن واعدهن قدوة لى فى كثير من المجالات
ولكن هذا هو حال الازهر من يوم ان انشاء الى عام 2000
وبعد ذلك رايت معاول هداهمه جريئه تهدم الازهر والكل ينظر ولا احد يبالى بشىء
ابتداءا بدخول الفقه المبسط على الطلبه الاعداديه ودخل مدرسين للاسف لا يجيدون قراءه القران
ودخول مناهج فى المرحله الثانويه كالتفسير والتوحيد لا تسمن ولا تغنى من جوع
كل هذه الملابسات جعلتنا كا زهريين نهرب ونفر من الازهر
ولكن ان فررنا نحن ابنا ءمصر من ديننا ومن ازهرنا الى من نلجا الى من نذهب
هل لوزاره التربيه والتعليم
ام للتعليم الخارجى الذى للاسف الشديد تغلغل فى بلادنا وللاسف انجذبنا مع تياره
انا لا اتكلم هذا من باب قول البعض "اللى ايديه فى المايه البارده من زى اللى ايديه فى النار "
لا ءانا مثلكم ازهريه وولا سف الشديد عانيت معاناه شديده من ظلم التصحيح
ولكن لثقتى الشديده ان المصحح ما هو الا معول لهدم الازهر وان الله لا يظلم الناس شيئا
وان الله هوا من اختار لى
فاطمن قلبى
واريد ان اذكركم بشىء " قال على بن ابى طالب " علمت ان رزقى لن ياخذه غيرى فاطمن قلبى .!!!

زهرة الاسلام
05-07-2008, 10:56 PM
يا بنت عمران لو قرأتى مشاركاتى هتعرفى ان انا من المعتزين بالازهر جدا لكن يا حبيبتى اما تكونى من الاوائل كل سنة ومن المتفوقين وكمان من اوائل المحافظات وتيجى فى الثانوية وتتظلمى ظلم شديد 11درجة فى مادة واحدة و7 فى مادة تانية وناس تانية مستواهم تحت خالص وتلاقيهم جايبين 98% ومهما اقول اللى جوايا مش هيخلص دا المدرسين كلهم والدفعة كلها صبيان وبنات اجمعوا انك مظلومة قوى يبقى هتعملى ايه هتحبى الازهر بزيادة؟!!!!!!!!الحمد لله كل شىء نصيب ربنا ينصفنى يااااااااااااااااااااارب

بنت عمران
06-07-2008, 06:39 AM
زهرة الاسلام انا منكرش ان فيه ظلم فى التصحيح انا اتبهدلت فى المواد العلميه بصورة الحمد لله ربنا يعلم بيها
لكن دا مش معناه ان الدراسه الازهريه هيا اللى غلط زى ما فهمت ولا ايه رايك

LA STELLA
06-07-2008, 06:51 AM
رجوعا لغرض الموضوع الاساسى
وردا ع السؤال
هل يمكن للازهريين دخول كليات العام ؟
ايوة بيحق لهم دخول بقية الجامعات المصرية

دليل: واحدة صاحبتى اخوها كان ثانوى ازهرى ودخل كليات العامة ،، بس مجموعه بقى نفاه لاسيوط

زهرة الاسلام
06-07-2008, 01:55 PM
طيب هم بيحسبوا المجموع كله ولا بيحسبوا المواد العلمية بس ولو عاوزة ادخل هندسة ايه الشروط ياريت لو حد يعرف يفيدنى ضرورى

k.ashry
06-07-2008, 04:12 PM
بصي يا أخت هما حيحذفو من عليكي المواد الشرعية ويخدو درجات المواد العربية والثقافية وحيعتبرو مجموعك بدل ماهو من 650 راح يكون من 440 ويكون الواحد من مية علية 4.4 درجة ويبدئو بقا يحسبوا كام درجة نقصتيها في المواد العربية والثقافية وبناء على كدة يحسبوا انت جيبة كام في المية وملهمش دعوة خالص بالمواد الشرعية .....

مثال توضيحي نفترض مثلا حد نقص في الدرجات كالتالي:
نقص في المواد الشرعية 10 درجات
نقص في المواد العربية10 درجات
نقص في المواد الثقافية 10 درجات
هما لما يجوا يحسبو ملهمش دعوة بالنقص في المواد الشرعية ويقولو هوا نقص 20 درجة ولو قسمنا العشرين على 4.4 (ألي هيا الواحد في المية) فيطلع دون نقص 4.5% فيكون مجموعة الجديد 95.5%

*****بتهيألي هوا دا النظام وانا عندنا واحد دخل كلية خاصة وعملو معاة كدا ......ويارب يكون كل نقصك في المواد الشرعية لو نوية تحولي وبالتوفيق انشاء الله

ahmedkuwit
08-07-2008, 08:12 PM
فعلا المعلمين الازهريه جزارين في التصحيح انا في الاعداديه نقصوني حاجه وثمانين درجه بدون وجه حق مع اني كنت اتوقع نفسي من اوائل الجمهوريه وربنا يستر في الثانويه انا داخل ثانيه دلوقتي ادعو لي بالهندسه وبالتوفيق للجميع

ahmedkuwit
08-07-2008, 08:16 PM
انا نفسي احول من الهباب ده وشكرا لك علي موضوعك الحلو

elwasif
10-07-2008, 03:06 PM
واللة ياخوات الازهر مفيد جدا يكفى انى تعلمت امور دينى وبعدين يكفىحفظنا كتاب اللة وتعلمنا السنة النبوية الشريفة هدا من هو راى ان كان احد لة راى تانى افيدونا والسلام عليكم جميعا

elsayed.111
11-07-2008, 02:17 PM
بصي يا أخت هما حيحذفو من عليكي المواد الشرعية ويخدو درجات المواد العربية والثقافية وحيعتبرو مجموعك بدل ماهو من 650 راح يكون من 440 ويكون الواحد من مية علية 4.4 درجة ويبدئو بقا يحسبوا كام درجة نقصتيها في المواد العربية والثقافية وبناء على كدة يحسبوا انت جيبة كام في المية وملهمش دعوة خالص بالمواد الشرعية .....

مثال توضيحي نفترض مثلا حد نقص في الدرجات كالتالي:
نقص في المواد الشرعية 10 درجات
نقص في المواد العربية10 درجات
نقص في المواد الثقافية 10 درجات
هما لما يجوا يحسبو ملهمش دعوة بالنقص في المواد الشرعية ويقولو هوا نقص 20 درجة ولو قسمنا العشرين على 4.4 (ألي هيا الواحد في المية) فيطلع دون نقص 4.5% فيكون مجموعة الجديد 95.5%

*****بتهيألي هوا دا النظام وانا عندنا واحد دخل كلية خاصة وعملو معاة كدا ......ويارب يكون كل نقصك في المواد الشرعية لو نوية تحولي وبالتوفيق انشاء الله !!!!!!!!!!!!!!!

هههههههههههههههه

الموضوع مش بالبساطه دى وإلا ماكنش حد غلب .......... الحكايه دى فيها إنّ اقصد واسطه

elsayed.111
11-07-2008, 02:21 PM
وممكن نخشى طب ب90% برضه بالواسطه

اهم حاجه بتعرفوا تلطموا ؟!

نهلة2008
18-07-2008, 03:25 PM
hانا جبت 92 علمى ممكن ادخل كلية اية

صهيب رضا
20-07-2008, 04:33 PM
ههههههههههههههههههه
انا مش عارف اقلكو ايه الصراحه انتو عندكو حق الازهر مش زى الاول خلاص
تصحيح او غيرو او تعليم بمعىن اصح
القران ايوة الحمد له ان احنا حفظناها فى الازهر بس بردو خلاص بقى بيطنشو القران
بقى 2 فى الاسبوع يعنى خلاص معدش ازهر بمعنى اصح
يعنى الى عايز يحول ربنا يوفقو ويعينو اوان نفسى كمان احول انا اول سنه ليه الجامعه عايز احول
سألت ناس كتيررر قالو ليه ان انتا تروح الجماعه الى انتى قدمت فيها وتقلهم عايز جواب رفد من الجماعه لانى هقدم تربيه وتعليم
تأأخد جواب على كده وتروح تقدم ...
وسمعت بردو انهم بيقولو انك لازم تعيد 1 على الاقل وبعدين ممكن تحول مش عارف بىق انهى واحد اصح بس الى اتأكد منو الاول ؟ جواب الرفد ... على ما اظن ... وشكرا ...

ahmed2770
21-07-2008, 04:13 AM
يا جماعة انا اخي جايب 101 % بالمستوى الرفيع وتعب فعلا وبذل مجهود والحمد لله ربنا مش ضيع جهده
لكن حلم حياته انه يدخل هندسة بترول
وهندسة البترول غير موجودة بالازهر
فيا ريت
حد يفيدنا فعلا للاهمية خاصة من الناس اللي تعرف حد نقل من ازهر الى عام

اللي عايز يحول يعمل ايه بالضبط

ارجو الخطوات فعليا وارجو تقدير الموقف

storyoflove
23-07-2008, 10:42 AM
طب ممكن مدير الموقع يرد علينا في الموضوع دة ويقولنا اية الشروط بلظبط علشان انا بلعن اليوم اللي دخلت فية الازهر ونفسي احول عام باي طريقة بس اعرف ازاي ممكن رد .............وشكرا...............

darsh442
23-07-2008, 09:38 PM
كنت عايز اسال على حاجة
وياريت أى حد عنده افادة يقولها بس بالمستندات
هل يجوز لطلبة الثانوية الازهرية دخول كليات الطب الخاصة بالتربية والتعليم
وما هى شروط الالتحاق ان كان يجوز
علما بانى جايب فى مجموع المواد العلمية (كيمياء 60 * فيزياء 60 * أحياء 60 * رياضيات 2 59 * انجليزى 37 من 40 ) يعنى 98.5 %

زهرة الاسلام
26-07-2008, 03:22 AM
جزاكم الله خيرا يا جماعة على ردودكم دى كلها وشكرا جزيلا

dr_mido_1989
30-07-2008, 05:34 PM
طب المستوي الرفيع بيضاف للمجموع
ولو انا عاوز احول اعمل ايه
هل ممكن احول وانا اصلا من طلبه السنه الي فاتت انا محمود خطاب طالب بطب اسنان الازهر وكنت عاوز اعرف هل ينفع اني احول عام

gahory
03-08-2008, 12:07 AM
يا جماعة واللة الازهر جميل جدا جدا فى حاجة واحدة باس انو بيعلمنا كل امور الدين و الدنيا بس كدة هو دة اللى فى الازهر باس اى حاجة تانية زاى الزفت مستوى التعليم مفيش اهتمام بأى حاجة ولا اهتمام ب الطلبة يعنى انا بحس انى واللة مش فى تعليم خالص و شوفو يا جماعة التربية و التعليم عملين معاهم اية و يقولك الامتحانات صعبة و انو طلبة التربية و التعليم مظلومين امال احنا نعمل اية مفيش اهتمام بأى حاجة نولع احنا بجاز انا رايح 3 ثانوى و نفسى فى اليوم اللى امشى فية من الازهر التعبان دة امتى امتى امتتتتتتتتتتتتتى؟

ibrahim ghali
04-08-2008, 04:12 AM
السلام عليكم الاول انا جديد معاكم انشاء الله فى المنتدى بس انا كنت بدور على التنسيق وكنت بسال على ازاى طالب خلص ثانوية ازهرية عايز يخش كلية عام وكنت بقرا ولقيت اكزا سوال بس فى بعض الاسئلة متردش عليها ممكن الرد عليها ارجوكم وكمان ياريت تردى عليا فعلا ممكن طالبة مخلصة ثانوية ازهرية 2008 تدخل كلية تعليم عام فى تنسيق 2008 العام ولا لازم تخش كلية ازهر الاول حسب التنسيق وبعدين تحول ارجو الرد

ibrahim ghali
04-08-2008, 04:55 AM
ممكن اعرف مين العضو الموجود دلوقتى

زهرة الاسلام
05-08-2008, 01:02 PM
بجد انا نفسى فى رد نهائى من مصادر رسمية. ياااه لو ينفع دا تنسيق الثانوية العامة منخفض جدا يا رب تنسيقنا ينخفض كده وندخل اللى احنا عاوزينه

مؤمن 5
05-08-2008, 02:41 PM
زهرة الاسلام ياترى عملتى تظلم عشان تخدى حقك؟؟؟؟؟؟؟؟؟

زهرة الاسلام
05-08-2008, 04:11 PM
اكيد طبعا عملت فى ادب ونصوص كان ليا 4 درجات ما اخدتش منهم حاجة وعملت فيزياء كنت ناقصة 7درجات كان حقى منهم 6 وما اخدتش منهم ولا درجة وعملت نحو كنت ناقصة فيه11 درجة كان ليا منهم9 وما اخدتش منهم غير درجتين ونص يعنى من الاخر فى كل التظلمات دى ما اخدتش غير درجتين ونص فى النحو والحمد لله

aymanhessen
07-08-2008, 06:41 AM
طبعا ممكن استنادا الى الحكم الصادر من المحكمه الاداريه العليا بالاسكندريه للعام المنقضى والتى احقت فى حيثيات حكمها بدخول طالب من التعليم الازهرى الى التعليم العام وللعلم جميع الاحكام الصادره من المحاكم العليا تعتبر قانون يعتد به سلفا

مؤمن 5
07-08-2008, 11:25 AM
اكيد طبعا عملت فى ادب ونصوص كان ليا 4 درجات ما اخدتش منهم حاجة وعملت فيزياء كنت ناقصة 7درجات كان حقى منهم 6 وما اخدتش منهم ولا درجة وعملت نحو كنت ناقصة فيه11 درجة كان ليا منهم9 وما اخدتش منهم غير درجتين ونص يعنى من الاخر فى كل التظلمات دى ما اخدتش غير درجتين ونص فى النحو والحمد لله

واضح ان مادة الفيزياء لم يكلف مستشار المادة ان ينظر داخل ورقة الاجابة

وهو كل مايفعلة النظر الى تجميع المرايا الخارجية

اكثر مادة بها تظلمات هى الفيزياء ولم بحصل احد من الطلبة على اى درجات

وبناء على ذلك يجب ان يتخذ الطلبة موقف ايجابى اتجاة هذا المستشار الظالم

وحسبى الله ونعم الوكيل فى كل من ظلمنا

aldemerdasch
08-08-2008, 02:44 AM
والله يا جماعه احنا عاوزين كلام موثوق لأن انا فى 3 ثانوى ازهر ونفسى اجيب مجموع واخش كلية فى التربية والتعليم
أرجو الافادة

aldemerdasch
08-08-2008, 02:48 AM
بس يا رب ربنا يوفقنى

زهرة الاسلام
09-08-2008, 01:01 AM

وحسبى الله ونعم الوكيل فى كل من ظلمنا والله انا مستعدة اشارك فى اى موقف ايجابي اتجاه هذا المستشار الظالم بس نتفق ونشوف ممكن نعمل ايه ؟

زهرة الاسلام
09-08-2008, 01:12 AM

وحسبى الله ونعم الوكيل فى كل من ظلمنا

والله انا مستعدة اشارك فى اى موقف ايجابى ضد هذا المستشار الظالم بس نتفق ونشوف هنعمل ايه؟

حائره
19-08-2008, 11:24 AM
يا جماعة
انا مش اصدي احبطم
بس اصحابي كتير
راحو سالو في جامعة عين الشمس والقاهررة
مينفعش طالب ازهري يدخل كليات العام
الا اربع كليات
ادب الفيوم
اداب المنيا
ودار علوم جامعة القاهرة
وكلية كمان كده مش فاكراها
بس محدش ينفع يدخل طب او صيدلو او كليات القمة
متحلموش

والكلام ده المسئولين هناك هما اللي قالوه

والله واحد زميلنا علي موقع الازهر راح سالنا كذا مرة
عشان موضوع كليات العام
والكلام النهائي
انه مينفعش

وحوار ان حد يحول من جامعة الازهر بعد اول سنة
اعتقد ده في كلام
وتقريبا ينفع
بس انا مش متاكدة

يعني خلاص اتدبسنا في الازهر

وحسبي الله ونعم الوكيل

انا مش بكره الازهر
بس احنا مظلومين جامد

والكليات قليلة ومش بناخد حقنا ف التصحيح
يبئا لما نقول عايزين نطفش من الازهر
محدش يلومنا
احنا طهقنا خلاص

elsayed.111
24-08-2008, 10:03 PM
ما قولنا ما كنش حد غلب

مؤمن العمدة
28-01-2009, 05:56 PM
ادعوا كل اب بان يفكر جيدا قبل دخول ابنة الازهر الى ان ينصلح حالة ويصححوا المدرسين بذمة وانا احد الذين اظلموا جامد وعشت ايام فى اكتئاب شديد وتعقيد من الازهر وكان نفسى احول بعد ثالثة اعدادى قلولى ترجع تانية اعدادى تانى والواحد بيصدق السنة تعدى وانا مش عارف المصححين مبيكلوش قبل ما يصححوا فبياكلوا الدرجات يارب كل مصحح يعمل فينا حاجة غلط تترد علية وعلى اولادة وقول لكل من لم يتجاوز تانية اعدادى احلق نفسك وحول الى العام وانفد بجلدك ومخك ودمك وعلى ان احنا تعلمنا ديننا وحفظنا القران ما فى يا جماعة الفى العام ومتعلم دينة وحافظ القران كلة برضوا والسبب فى كراهية الناس الازهر هو حكام الازهر وشكرا (حيران):giljotiiniug3:الازهر يقطع الرقاب

أحمد بهدر
28-01-2009, 07:11 PM
انا نفسي احول من الهباب ده وشكرا لك علي موضوعك الحلو

والله حضرتك اللي هباب وانتم نماذج سيئة تعلق عدم توفيقها على شماعات لا معنى لها

اعتمدوا على الله واثبتوا على المنهج الحق

أحمد بهدر
28-01-2009, 07:23 PM
يعني خلاص اتدبسنا في الازهر

وحسبي الله ونعم الوكيل

لا حول ولا قوة إلا بالله خلاص الأزهر أصبح دباسة بيدبس الناس بعد أن كان ـ وما زال ـ قلعة للعلم

أنا الآن فقط علمت لماذا هدم الأزهر لوجود أمثال المُعَوِّقين منكم ، المحبطين ، ضعاف المستوى ، الذين لم يرد الله بهم خيراً

وقت أن كان في الأزهر طلاب علم كان أزهراً

محمد عبده الشعراوي عبد الحليم محمود

نعيب أزهرنا والعيب فينا * وما لأزهرنا عيب سوانا

بالنسبة لمن يريد أن يلفظه الأزهر من فمه بإمكانه أن يلتحق بـ

كلية الحقوق
الأداب
معهد فني صحي ولكن بعد رسوب سنة في الكلية بالنسبة للمعهد فقط

أما الكليات العملية فلا تحويل إليها ما تحاولش

ويا ليتني أسمع بالأمس ليس بالغد قراراً يتيح التحويل حتى لا يبقى في الأزهر سوى المخلصين الذين سيرتفع بهم الأزهر وسيعود له مجده بحول الله

والله المستعان

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه منكم

أحمد بهدر
28-01-2009, 07:26 PM
نسيت ممكن يتهبب ويلتحق بكلية دار العلوم ولكن خد بالك بتفتح باب التقديم فترة بسيطة جداً أربع أو خمس أيام

في ستين ........ تاخدكم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

زهرة الاسلام
28-01-2009, 11:17 PM
عفوا أستاذى الفاضل
إننى كنت صاحبة السؤال ولكن لم أكن أدرى أن مثل هذه المشاركات (من قال هباب او من قال غير ذلك) ستكون
ولو كنت تعرف حالتى عند كتابة السؤال لكنت عذرتنى فقد كتبته بعد النتيجة بأيام قليلة وكنت حقا أسأل بجدية
وسألت فى مكتب التنسيق العام بعدها حيث لو كان يصح أن أدخل كليات العام لكنت لحقت بأى من كليات القمة أيها شئت ولكن الحمد لله أنه لم يكن يصح أن أدخلها .(فالخير فى قضاء الله والحمد لله)
والأزهر شرف لى الإلتحاق به...
ثم بعد أن رأيت ما فعله بعض الطلبة المنفعلين أيام النتيجة من شتم الأزهر فكان موضوع "ندااااااء إلى جميع الأزهريين-صحوة الأزهر-"
ويشرفنى أن تقرأه حضرتك
وفى النهاية عذراُ أستاذى إن كنت قد تسببت فى بعض الردود -من الأعضاء الاّخرين-السيئة
وجزاك الله خيرا ع المتابعة والرد.
فى رعاية الله

أحمد بهدر
29-01-2009, 04:05 PM
شكراً لك

واعلمي : أنه لو عاد الزمان وخير الإنسان ما اختار إلا ما اختاره له الله
وحسبك : " عسى أن تكرهوا شيئاً وهو خير لكم وعسى ... "

زهرة الاسلام
31-01-2009, 08:01 PM
حقا لو عاد الزمان لاخترت ما اختاره الله لى...........
فأمر المؤمن كله خير....

وجزاكم الله خيراّ ع الرد.

midoyamy
26-05-2009, 12:14 PM
الا زهر جابنى ورا انا بقفل المواد الثقافيه والعربيه عدا الادب والشرعى بيخسف المجموع

ياسمينة1
28-05-2009, 03:50 PM
لو سمحتوا يا جماعة ممكن حد يقوللى ازاى اجيب رقم جلوسى من النت اصل انا مش عايزة اروح السجن سورى قصدى المعهد الا يوم الامتحان ممكن حد يرد من فضلكوا

The-DifferenT
31-05-2009, 11:55 AM
طب هو مجموع الازهر يساوى مجموع التعليم العادى فى دخول اى كلية حسب المجموع
ولا ايه

ارجو الافادة

ريهام حلمى
01-06-2009, 02:25 AM
نعم يمكن للازهر دخول الكليات العامه
ولكن المثكله فى حساب المجموع
نفترض ان كليه الطب بتاخد عام 90 %
يبقى التقدير للازهر للتنسيق ممكن 95 %
ادعو الله لكم بالتوفيق واياى