مشاهدة النسخة كاملة : ماهو سبب عدم الاهتمام بالثانوية الازهرية

احمد فاروق1991
10-07-2008, 08:05 AM
ممكن اعرف اية سبب عدم اهتمام الاعلام وغيرة بطلبة الثانوية الازهرية على عكس الاهتمام الزايد عن الحد بالثانوية العامةمع ان الازهر بياخد مواد اكتر بكتير من الثانوية العامة وبعضها مواد مش سهلة ودة بيدى انطباع على الطلبة ان احنا ملناش لازمة والثانوية العامة هما بس اللى بياخدوا الاضواء كلهاولا حتى مسئولين الازهر بيسئلو ا الطلبة اللى مضايقهم ولا حتى بيشاركوا فى وضع جدول الامتحانات على مثال التربية والتعليم من رأى دة دليل على ان طلبة الازهر مسيرين ولسنا مخيرين والتربية والتعليم فيها حرية غير موجودة على الاطلاق فى الازهر
وشكرااااااااا[

طالبة ازهرية
10-07-2008, 09:53 AM
نفس الموضوع ده مضيقنى جدا

ده انا لما الاقى موضوع صغير فى اى جريده عن الثانوية الازهرية بقصه واحتفظ بيه
واقول كزيس ان لسه فكرين الازهر

المسلمة المصرية
10-07-2008, 06:58 PM
يا جماعة انتوا بتكلموا فى ايه
اهتمام بالازهر يعنى اهتمام بالدين ولفت الانتباه للدين والقرآن
وخصوصا بعد البلاوى اللى بقت فى الثانوية العامة
انا اعرف ناس كتير جدا اتجهت لالازهر قالك مفيش تعليم يبقى الواحد على الاقل يستفيد بالقرآن والعلوم الشرعية
وبعدين دا كويس انهم لسه سابينوه دا لو بايدهم هيلغوه خالصز
ما لنا الا الله
.

مشتاقة لربى
10-07-2008, 11:30 PM
على فكرة انا مش طالبة ازهرية
بس الموضوع ده بجد مضايقنى اووووووووى صدقنى والله انا دايما بقول ان ليه كتب الأزهر بيبقى مكتوب عليها ثانوية عامة لان المفروض يكون عليها ثانوية ازهرية
وبجد طلية الأزهر احسن ممنا بكتيييييييير و بتعبوا اكتر صدقنى موادكم اكتر و اصعب
ربنا معاكم بس كده احسن لانهم لو حطوكوا فى دماغهم هتبقى ليلتكم مش حلوة وانت فاهم

..Just Stop
10-07-2008, 11:55 PM
عادى والله
من زمان اساسا مفيش اهتمام لا بالازهر ولا بطلبة الازهر
طبعا علشان بندرس فيه علوم ديننا
وطبعا الناس معدتش بتحب تتكلم فى الدين
ممكن اساسا يلغو الازهر
انا عن نفسى اتوقع ان دا يحصل

خلينا احنا فى الضلمة
سيبهم يسلطو الضوء على الثانوية العامة
ربنا ينور لهم طريقهم

محبة الله
11-07-2008, 12:06 AM
معلش يا اخ احمد ممكن تغير السؤال وانت هتلاقى الاجابة
وتخليه
(ليه اصلا مهتمين بالثانوية العامة)
انا الصراحة مش شايفاها محتاجة اى اهتمام اصلا
لانها امتحان زى اى امتحان بتمتحنوا
والمواد اللى فيها اسهل والله من مواد اولى اعدادى لانك تقريبا اخد عنها معلومات فى السنين اللى فاتت
بجد هما مدين الثانوية العامة اكتر من حقها ودى حاجة مش ايجابية اصلا
لانها بتسبب الرعب والفزع فى البيت المصرى
وتقول لواحد انا فى ثانوية عامة
يقولك ياااااااااااااااه داانت ربنا يكون فى عونك
ليه يعنى على اى
وبجد لا الثانوية العامة ولا الثانوية الازهرية محتاجين اهتمام اصلا
لانك بعد كدا بردو عندك امتحانات تحديد مصير مادام بيقولوا انها تحديد مصير
معلش مع احترامى لينا كلنا
احنا عالم هايفة

احمد فاروق1991
11-07-2008, 10:49 AM
معلش يا اخ احمد ممكن تغير السؤال وانت هتلاقى الاجابة
وتخليه
(ليه اصلا مهتمين بالثانوية العامة)
انا الصراحة مش شايفاها محتاجة اى اهتمام اصلا
لانها امتحان زى اى امتحان بتمتحنوا
والمواد اللى فيها اسهل والله من مواد اولى اعدادى لانك تقريبا اخد عنها معلومات فى السنين اللى فاتت
بجد هما مدين الثانوية العامة اكتر من حقها ودى حاجة مش ايجابية اصلا
لانها بتسبب الرعب والفزع فى البيت المصرى
وتقول لواحد انا فى ثانوية عامة
يقولك ياااااااااااااااه داانت ربنا يكون فى عونك
ليه يعنى على اى
وبجد لا الثانوية العامة ولا الثانوية الازهرية محتاجين اهتمام اصلا
لانك بعد كدا بردو عندك امتحانات تحديد مصير مادام بيقولوا انها تحديد مصير
معلش مع احترامى لينا كلنا
احنا عالم هايفة

شكرااااا على الردود الجميلة بالذات

elsayed.111
11-07-2008, 01:57 PM
يابا دى سياسة دولة

والعبارة فى الشيكارة أقصد فى حال التربية الدينية فى الثانوية العاميه اقصد العامة

قولوا معايا حسبنا الله ونعم الوكيل

محترف الأدسنس
18-07-2008, 09:36 PM
الأزهر حلم جميل لكل انسان ولم اتمنى يوما حتى بعد تجربتي به أن اتبرأ منه

لكن كلمة حق اقولها على اللي شايفه في معهدي

مدرسين فاشلين غير مؤهلين تصوروا فيه واحد أخد الليسانس في 11 سنة واتعين واثبت كمان

وكلهم أخلاقهم للدرجة في الحضيض.....وبيتعاملوا مع الطلبة بألفاظ الشذوذ الجنسي والالفاظ القذرة

لكن للأمانة مش كلهم فيه مدرسين محترمين نوعا ما ولكن ينقصهم جانب معين...

أما الطلبة ففاشلين لدرجة لاتوصف والله مكسوف اقول لكن....

جات مدرسة خط لإعدادي مكملتش الشهر ومشيت وبصراحة مش عاوز اذكر الموقف اللي عملوه

وعاملين شوية معلومات على جدار المعهد في كيفية ممارسة الشذوذ وبالصور.....

والله أحسن شئ إني مش بحضر.....

بنت عمران
18-07-2008, 10:15 PM
انتوا قولتوا كل اللى كنت هقوله
بس فعلا لوا احيينا دينا فى نفوسنا وفى بلادنا نحى الازهر ونحى معه

زهرة الاسلام
18-07-2008, 11:24 PM
بجد فعلا الازهريين مظلومين طب شوفوا اوائل الجمهورية فى الثانوية العامة واوائل الجمهورية فى الازهر مفيش اى وجه مقارنة ولييييه الله أعلم !!!!!!! يمكن عشان الازهر يقيم الدين ويقيم شرع الله فلازم يهاجموه حسبنا الله ونعم الوكيل

نور الهدى4
19-07-2008, 08:03 AM
سبحان الله والله كنت لسه بتكلم فى الموضوع ده مع زميلاتى وكنت نفسى اسال سؤال هو ليه كل ماحد يسمع ان الواحد فى ازهر بيبقى عادى ومفكرين ان الازهر ده ولا حاجة مش من الدولة بس لا ده من الناس كلها الا من رحم ربى ودايما بتوع الثانوية العامة مفكرين ان الازهر مواده سهلة جدا بالنسبة لموادهم طب ازاى واحنا اصلا بناخد الى بياخدوه وزيادة احنا مش معترضين على المواد الشرعية طبعا ولا حاجة بس لما الواحد يلاقى الاهتمام بالعام عن الازهر بصراحة حاجة تجيب الشلل
معلش طولت انا عارفة بس من الى بشوفة
فعلا موضوع يحتاج لراى كل واحد مننا

اسما
21-07-2008, 01:02 PM
والله اهم حاجة يكون بنا راضى عنا ومش اشكال الاعلام اهم حاجة ربنا يذكرنا عندة حسبى الله ونعمة الوكيل

..Just Stop
21-07-2008, 01:14 PM
بجد فعلا الازهريين مظلومين طب شوفوا اوائل الجمهورية فى الثانوية العامة واوائل الجمهورية فى الازهر مفيش اى وجه مقارنة ولييييه الله أعلم !!!!!!! يمكن عشان الازهر يقيم الدين ويقيم شرع الله فلازم يهاجموه حسبنا الله ونعم الوكيل

عندك حق
اوائل الثانوية اقل حاجة رحلة على نفقة الدولة لبلاد الفرنجة
اما الازهرية شهادة تقدير وبوسة على الخد من طنطاوى ( ربنا يكرمه زى ما كرم السادات )

ربنا يستر علينا

احمد فاروق1991
21-07-2008, 05:14 PM
عندك حق
اوائل الثانوية اقل حاجة رحلة على نفقة الدولة لبلاد الفرنجة
اما الازهرية شهادة تقدير وبوسة على الخد من طنطاوى ( ربنا يكرمه زى ما كرم السادات )

ربنا يستر علينا

جامدة اوى بلاد الفرنجة دى بس فعلا مستوى المدرسين والطلبة فى الازهر زبالــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــة

انا طالب ازهرى وبشوف المدرسين منهم سواقين ومزارعين وناس مكبرا دماغة لكن المدرسن اللى فى التربية والتعليم ناس عاقلة ومدركة وعلى الاقل مهتمة بمظهرها انا والله بشوف مدرسين حرام يتقال عليهم فراشين .
والله عندنا فى المعهد فراش بيلبس انضف من المدرسين الاوائل ومحترم عنهم بمراحل كتير!!!!!!!!!!!

والطلبة منهم سواقين تكاتك وميكانيكية وخبازين وبياعين ملابس ومعلش فى اللفظ و الباقى خولات!!!!!
ماشيين مع بنات الصنايع والزراعة !!!!!!!!!!!

مع كل هذة المساوئ نرى ايضا 0.5% من الطلبة مهتمين وبيحاولو يلتزموا............

اما المدرسين اللى بيدخلوا الفصول 99.9% منهم بيدخلوا يشرحوا (لو شرحوا اساسا) خمس دقايق وباقى الحصة اما الشيخ بعتلو ونزل يكلمة اما بيتكلم مع الطلبةفى امور منها ومنها

وبالذات مدرسين المواد الشرعية ليس لديهم حديث مع الطلبة الا فى احوال الحب هل حلال ام حرام واذاى تحدث المجامعة مع الزوجة واللى بيحصل ليلة الدخلة ويعمل اية لو مش عارف اتلقى اية فى مراتة وازى يعرف البنت اللى ماشية فى الشارع دى متزوجة ولا لأ وغيرة .

فعلا شئ مخزى انا فعلا مكسوف من الكلام دة بس لازم نصارح نفسنا بالحقيقة

احمدمصطفي ابوراية
21-07-2008, 11:24 PM
علي فكرة انا بحيي الاخ الي قال انها سياسة دولة الي خلي واحد زي محمد اسمة اية الطنطاوي دة يبقي شيخ للازهر (علي فكرة شيخ الازهر بيمشي خلف رئيس الجمهورية لما يكونوا مشين مع بعض) فلما يكون دة شيخ الازهر فمتستغربوش قوي كدة في انة يكون دة حال الازهرية

ramy37
22-07-2008, 07:59 AM
فعلا طلبة الأزهر مفيش اهتمام بيهم خالص
د
ا حتى موقع الأزهر كل فين وفين على ميتحدث أو يحطوا عليه حاجة جديدة مفيدة للطلبة
ح
حتى اللى الحاجات اللى فيه كلها يا اما الامام الأكبر جه يا الامام الأكبر راح هى الحاجة الوحيدة اللى انا بستفيد منها من الموقع النتيجة بس
غير كدة مفيش وحتى في بعض المدرسين في التربية والتعليم اول ما يسمع انك مثلا فى معهد ولا حاجة وأزهري لا قدر الله بيعاملك انك د

دماغك واقف ومش عارف حاجة فى دنيتك دي ودول بعض المدرسين مش كلهم ويحسبوك على انك شيخ وحافظ القرءان ما شاء الله

احنا مش عايزين اهتمام زايد ولا حاجة بس يكون فيه تقدير لطلاب الأزهر أكتر من كدة ولا اللى بيجيبوا 99 و 100 % مبيفهموش حاجة ويكون

فيه مثلا بعثات للخارج الأوائل حاجات زى كدة وبعدين والله لا تعليم تربية وتعليم نافع ولا تعليم أزهر نافع والتعليم في مصر أى كلام هو طبعا

مش وحش أوى بس مش هو دا اللى يقيس قدرات الطالب الحقيقية ومدى ابداعه وذكائه وعلى فكرة أنا داخل 3 ثانوى وربنا يستر ويارب أجيب مجموع كويس
و

الفارس المتألق
23-07-2008, 07:35 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تحية طيبة لكل اخواني واخواتي المشاركين في الموضوع
انا طالب داخل ان شاء الله تعالي سنه 3 ث (ادعولي بالتوفيق) او يعني داخل علي نهاية الثانوية الازهرية واهم سنه فيها ربنا يختمها عليه وعلي اخواني بكل خير ويوفقنا لما فيه خير لنا.

وفعلا عدم الاهتمام الاعلامي بالثانوية الازهرية او لو عايز تقول التجاهل الاعلامي قول بالفعل يشغلني جدا لاننا نعاني مما يعاني منه طلبة الثانوية العامة بس انا لا اعتقد ان السبب كما ذكر في معظم مشاركات الاخوة الاعضاء!!!
ولكن اظن ان يكون السبب هو قلة الملتحقين بالمعاهد الازهرية وبالتالي قلة الشريحة التي سوف تهتم باوائل الثانوية الازهرية....ولا انتوا ايه رايكم؟
ولأن هذا الموضوع يشغل بالي جدا وانا في بداية هذه السنه المهمة في حياتي لدرجت اني انا فكرت في ان افعل اي شيء في هذ الموضوع وكان انسب طريقه انا شايفها او المتاحة بالنسبة لي ان ارسل رساله علي ميل احدي البرامج التي كانت مستضيفه اوائل الثانويه العامة ومثال علي هذا برنامج العاشرة مساء الذي يذاع علي قناة دريم 2 فهذا البرنامج منذ البدء في اذاعته تقريبا منذ 3 سنوات او اكثر بقليل وهو بيستضيف اوائل الثانوية العامة كل عام ويقدم لهم جوائز قيمة جدا ما شاء الله انا مش بحسد!!!

المهم بس انا فكرت وقولت لنفسي ان الرساله اللي انا هابعتها للبرنامج بنسبة كبيره جدا والله اعلم هايكون مصيرها اما عدم المبالاة ده لو حد شافها اصلا وقرأها او هاتضيع في زحمة الرسائل الواردة علي البرنامج وماحدش اصلا هايشوفها ولا يقراها.

فانا كنت بقترح اني اكتب ايميل برنامج العاشرة مساء علشان كلنا نقدر نرسل رساله نعبر فيها عن مشاعرنا هذه وبكده ممكن يكون في نسبة اهتمام السنة الجايه بأوائل الثانوية الازهرية ان شاء الله.

فهل انتم يا اخواني سوف تعينوني علي ذلك؟؟؟؟؟

انا متاسف علي الايطاله في الرد بس فعلا الموضوع ده مزهقني جدا .... ودي اول مشاركه لي في المنتدي اتمني ان تقبولني صديق لكم!!!

fahd_egypt_2007
26-07-2008, 09:28 PM
عدم الأهتمام بالأزهر امر طبيعى جدا ومنطقى لعده اسباب
اولا اننا فى دوله علمانيه ولها محاولات خفيه لألغاء الدين من المجتمع ونشر ثقافه المجتمعات الغربيه
ثانيه المحاوله على القضاء على العادات والتقاليد و حتى المراسم الدينيه من المؤسسات بغرض فصل الدين عن الدوله
ثالثا الخوف من سيطره الدين على الدوله وما يتابعها من تمرد على العلمانيه و نظام الحزب الديمقراطى الاشرعى
رابعا ضغط الغرب وخصوصا الولايات المتحده واسرائيل وبريطانيا وروسيا على الحكومه المصريه بغرض التحكم فى الأزهر ووضعه تحت سيطره الدوله والغاء اى دوى لشيخ الأزهر فى حكم المؤسسه الدينيه
وللأسباب ديه طبيعى جدا ان الأزهر ميجيش ذكره فى وسائل الأعلام .....واحنا كأزهريه ده شىء المفروض ميزعلناش بالعكس المفروض نفتخر بكده
لأن لو الأعلام العلمانى او الحكومى او المصرى ذكرنا ده معناه انهم مقرين على كل اللى بنقوله فى كتبنا وكمان اننا بنقر مبادىء العلمانيه وبنقر بفصل الدين عن الدوله
ففى النهايه ...شرف لكل ازهرى ان لا يذكر فى وسائل الأعلام العلمانيه

أيمن الوزير
31-07-2008, 06:29 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
والله موضوع رائع وشيق وبالفعل والله في بداية قراءتي للموضوع كان صدري يحمل الكثير والكثير من الردود ولكن بعد قراءتي لتعليقات الأعضاء وجدت كل ما كنت أتمني أن أقوله
ووالله ثم والله الموضوع باين للأعمي لماذا يهملون الأزهر

لأنهم أساسا يرفضون كل ما له مساس بالدين بل كل من يتكلم عن الدين يتهم بالإرهاب وبالتأخر وحسبنا الله ونعم الوكيل

وخير لنا أن لا يهتم مثل هؤلاء بنا

وفي النهاية أقول :
فنهتم نحن بأزهرنا ولنهتم نحن بديننا لله وفي الله ودعهم يلهثون خلف ما يريدون ولا يضرنا أن لا يهتم بنا مثل هؤلاء الذين نحوا كل ما يتعلق بالدين جانبا
وفي النهاية أقول ما قاله الشاعر البليغ

ما ضر الورود وما عليها *** إذا المزكوم لم يطعم شذاها

ما ضر شمس الضحى في الأفق ساطعة ***ألا يرى نورها من ليس ذا بصر

وما يضر البحر أمسى زاخرا ***أن رمى فيه غلام بحجر

أيمن الوزير
31-07-2008, 06:34 PM
وأقول للعضو الرائع

الفارس المتألق

نرحب بك في هذا المنتدي

الذي يهتم بالأزهر اهتماما كبيرا واعلم أن فيه ستجد كل مذكرات وشروحات الأزهر من مواد شرعية وعربية

بل وفيه مدرسون متخصصون للإجابة علي أي سؤال أو شرح

وها هو منتدانا فنرحب بك فيه

http://mdrstna.ahlamontada.com/montada-f14/