مشاهدة النسخة كاملة : مين افضل؟

ehabo
17-09-2013, 09:34 PM
ﻛﻞ ﺳﻨﺔ ﻭﺣﻀﺮﺍﺗﻜﻮﺍ ﻃﻴﺒﻴﻦ ﻛﻨﺖ ﻋﺎﻭﺯ ﺍﺳﺘﺸﻴﺮﻛﻮﺍ ﻳﺎ ﺩﻛﺎﺗﺮﺓ ﻓﻲ ﺣﺎﺟﺔ
ﺍﻧﺎ ﺧﻠﺼﺖ ﺛﺎﻧﻮﻳﺔ ﻋﺎﻣﺔ ﻭﺩﺧﻠﺖ ﺍﺳﻨﺎﻥ ﻓﻜﻨﺖ ﻣﺤﺘﺎﺭ ﺷﻮﻳﺔ ﺑﻴﻨﻬﺎ ﻭﺑﻴﻦ ﻋﻼﺝ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺍﻟﻠﻲ ﻟﻼﺳﻒ ﺣﺴﺐ ﺛﻘﺎﻓﺔ ﺑﻠﺪﻧﺎ ﻣﺤﺪﺵ ﻳﻌﺮﻑ
ﻫﻮ ﺩﻛﺘﻮﺭ ﺍﻳﻪ ﻭﺑﻴﻌﺎﻟﺞ ﺍﻳﻪ ﻭﺍﻟﻨﺎﺱ ﺑﺘﻔﻀﻞ ﺩﻛﺘﻮﺭ ﺍﻟﻌﻈﺎﻡ ﻋﻨﻪ ﻓﻲ ﺍﻻﻡ ﺍﻟﻌﻤﻮﺩ ﺍﻟﻔﻘﺮﻱ ﻓﺪﻩ ﻋﻴﺐ ﻓﻲ ﺍﻟﻜﻠﻴﺔ ﺑﺲ ﻟﻴﻬﺎ ﻣﻴﺰﺓ ﺣﻠﻮﺓ
ﺟﺪﺍ ﻋﺎﺟﺒﺎﻧﻲ ﻭﻫﻲ ﺍﻧﻬﺎ ﻣﻌﺘﺮﻑ ﺑﻴﻬﺎ ﺑﺮﻩ ﻭﻭﺍﺧﺪﺓ ﺍﻟﺘﺎﻟﺖ ﻋﻞ ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ ﺑﺲ ﺍﻟﻤﺸﻜﻠﺔ ﻓﻲ ﺩﻱ ﺍﻥ ﺍﻟﺴﻔﺮ ﻣﺶ ﻣﻀﻤﻮﻥ
ﺑﺼﻴﺖ ﻟﻼﺳﻨﺎﻥ ﻟﻘﻴﺘﻬﺎ ﺣﻠﻮﺓ ﺑﺲ ﻟﻮ ﻣﺸﻴﺖ ﻓﻲ ﺣﻮﺍﺭ ﺍﻟﻤﻌﺎﺩﻟﺔ ﻣﺶ ﺩﺍ ﻫﻴﻀﻴﻊ ﺳﻨﺘﻴﻦ ﻳﻤﻜﻦ ﻭﻻ ﻳﻨﻔﻊ ﺍﻋﻤﻠﻬﺎ ﻭﺍﻧﺎ ﻓﻲ ﺍﻟﻜﻠﻴﺔ؟ ﺍﻧﺎ
ﻃﺎﻟﺐ ﺭﺍﻳﻜﻮ ﻓﻲ ﺍﻧﻬﻲ ﺍﻓﻀﻞ ﻓﻲ ﺍﻟﻜﻠﻴﺘﻴﻦ ﻭﻫﻜﻮﻥ ﺷﺎﻛﺮ ﻟﻴﻜﻮ ﻭﻫﺤﺘﺮﻡ ﺍﺭﺍﻛﻮﺍ

الشفق القرمذى
17-09-2013, 10:17 PM
بص اول حاجة المجالين تحفة لكن بمقارنة بسيطة احب اقولك ان علاج طبيعى مجال جديد و شغله حلو سواء فى مصر او فى دول الخليج او برة مصر فى اوروبا مش محتاج معادلة و اسنان حلوة برده بس تكاليفها كبيرة سواء فى الكلية لو خاص او عام و فى فتح عيادة و سواء ده او ده اختار اللى بتحبه و لو حبيته هتبدع فيه

ehabo
17-09-2013, 11:42 PM
[quote=الشفق القرمذى;5501979]بص اول حاجة المجالين تحفة لكن بمقارنة بسيطة احب اقولك ان علاج طبيعى مجال جديد و شغله حلو سواء فى مصر او فى دول الخليج او برة مصر فى اوروبا مش محتاج معادلة و اسنان حلوة برده بس تكاليفها كبيرة سواء فى الكلية لو خاص او عام و فى فتح عيادة و سواء ده او ده اختار اللى بتحبه و لو حبيته هتبدع فيه[/quote

شكرا للرد بس انا مجربتش لا علاج ولا اسنان فمقدرش اقول بحب مين اكتر وهي علاج عجباني بس انا بستخسر مجموعي او زي م الناس بتخوفني وكمان اسنان افضل حاجة برا مصر بس عددهم اكبر من بتوع علاج في مصر ولو حضرتك في علاج ياريت تقولي الدراسة والشغل حلو وممتع ولا مقرف زي اسنان والجلسة الحد الادني للسعر كام ولو انا مش معايا فلوس اجيب الاجهزة الغالية هيبقي اي وضعي وتكاليف العيادة في حدود كام ؟ وهوانا هلحق احول دلوقتي اساسا
معلش طولت عليك

Nada_Mohsen
19-09-2013, 06:54 AM
بص سيبك من الثقافة اللى فى المجتمع والناس وإستخسار المجموع لإنهم هيودوك ورا مش لقدام خالص
شوف إنت ميال لأيه اكتر
لإن المجموع أو الكلية كام سنة وهيخلصوا
وهيفضل المجال اللى دخلته هو حياتك فلازم تكون حابه عشان تستريح فى حياتك إن شاء الله

موضوع تفضيل دكتور العظام
الطبيعى فى مجتمعنا إنهم ميعرفوش العلاج الطبيعى بيعمل إيه وفى حملات توعية كتير بدأت لكن لسا طبعا مش هنغير المجتمع فى يوم وليلة
فلما حد بيروح لدكتور عظام ده مش هيقلل فى شغلك لإن دكتور العظام ده لو الحالة لازمها علاج طبيعى بيحولها علينا "وللأسف فى دكاترة من بشرى هم نفسهم ميعرفوش العلاج الطبيعى بيعمل ايه وده ليه جملات توعية برضه "

بالنسبة للمعادلة والدراسة وكدا كل دول مهما زادوا مرحلة فى حياتك وهتعدى ومهما كانوا متعبين لو انت حابب المجال هتستحملهم

وكل مجال وليه مشاكله حتى فى الشغل نفسه انا عارفة بتاعت العلاج الطبيعى اوى لإنى بدرس فى المجال ده وبشوف اللى متخرجين اعرف اه عن عيوب الشغل فى اسنان بس اكيد مش بشكل كويس لإنى مبشتغلش او بدرس فيه
فالمقياس الأساسى واللى قصاده كل حاجة تانية تهون هو انت عايز تشتغل ايه وشادك ايه
واستخير ربنا وهو هيقدملك الخير إن شاء الله :)

ehabo
24-09-2013, 12:43 AM
بص سيبك من الثقافة اللى فى المجتمع والناس وإستخسار المجموع لإنهم هيودوك ورا مش لقدام خالص
شوف إنت ميال لأيه اكتر
لإن المجموع أو الكلية كام سنة وهيخلصوا
وهيفضل المجال اللى دخلته هو حياتك فلازم تكون حابه عشان تستريح فى حياتك إن شاء الله

موضوع تفضيل دكتور العظام
الطبيعى فى مجتمعنا إنهم ميعرفوش العلاج الطبيعى بيعمل إيه وفى حملات توعية كتير بدأت لكن لسا طبعا مش هنغير المجتمع فى يوم وليلة
فلما حد بيروح لدكتور عظام ده مش هيقلل فى شغلك لإن دكتور العظام ده لو الحالة لازمها علاج طبيعى بيحولها علينا "وللأسف فى دكاترة من بشرى هم نفسهم ميعرفوش العلاج الطبيعى بيعمل ايه وده ليه جملات توعية برضه "

بالنسبة للمعادلة والدراسة وكدا كل دول مهما زادوا مرحلة فى حياتك وهتعدى ومهما كانوا متعبين لو انت حابب المجال هتستحملهم

وكل مجال وليه مشاكله حتى فى الشغل نفسه انا عارفة بتاعت العلاج الطبيعى اوى لإنى بدرس فى المجال ده وبشوف اللى متخرجين اعرف اه عن عيوب الشغل فى اسنان بس اكيد مش بشكل كويس لإنى مبشتغلش او بدرس فيه
فالمقياس الأساسى واللى قصاده كل حاجة تانية تهون هو انت عايز تشتغل ايه وشادك ايه
واستخير ربنا وهو هيقدملك الخير إن شاء الله :)

شكرا يا دكتورة ندي

هاوى إبداع
24-09-2013, 02:16 AM
رأي ان لو دخلت كليه معترف بيها وواخده التالت ع العالم وطلعت اشتغلت بيها بره ولامؤخذه طلعت فاشل فيها هيبقي شكلك وحش اوي وهتندم انك مكملتش اسنان
وان انت لو دخلت طب اسنان وطلعت فيه فاشل هيبقي شكلك وحش وهيتقلك دكتور فاشل ف كل مكان
انت اقعد مع واحد كبير ف علاج طبيعي واقعد مع واحد كبير ف اسنان واسأل كل واحد ع عيوب الكليه وومميزاتها
واقعد مع نفسك ونجنب كلام الناس والمكانه اللي الكليه فيها وشوف قدراتك انت ومهاراتك انت وبناءا عليهم قرر واختار كليتك

marwa hassan nour
09-11-2013, 04:45 PM
مجموع كلية العلاج الطبيعي من كام

Nada_Mohsen
23-02-2014, 03:47 PM
مجموع كلية العلاج الطبيعي من كام

فى أخر تلات سنين كانت المجاميع فى حدود:
2011 ... 96.4
2012 ... 97.2
2013 ... 96.4