مشاهدة النسخة كاملة : انجدووووووونى ارجوكم اريد رد سريع

monanek
04-10-2013, 03:24 PM
انا اعمل بالعقد منذ عام ونصف والان جاء لى عرض رائع جدا بالمملكة العربية بالسعودية هل يوجد اجازة بدون راتب للعقود او حفظ وظيفة ارجوكم الرد السريع لانى فى حيرة كبيرة وان لم اجد حل مش قدامى غير انى افسخ العقد واسا:bosyht9::bosyht9::bosyht9::bosyht9:فر

mr tata
04-10-2013, 04:25 PM
العقد بالنسبه للستات لهم اجازة ست سنين بدون مرتب لرعايه طفل او سفر الزوج وانا بقالى سنتين باخد اجازة اثناء الدراسه علشان اطفالى واعود بعد الامتحانات
ممكن تسال فى المديريه قسم الاجازات ربما تجد اجازة للرجال

طلال سلومه
04-10-2013, 04:50 PM
أسلم رأى انك تتوجه للمديرية التعليمية قسم الاجازات وتستفسر منهم أفضل

أما عن رأييى الشخصى المتواضع

ما تضحيش بفرصة سفر انت مش عارف ها تستقر فيه وترتاح فيه ولا لا ... أياً كان العائد المادى الوظيفة وحفظ الوظيفة أهم بكتير من فرص السفر

monanek
04-10-2013, 07:52 PM
العقد بالنسبه للستات لهم اجازة ست سنين بدون مرتب لرعايه طفل او سفر الزوج وانا بقالى سنتين باخد اجازة اثناء الدراسه علشان اطفالى واعود بعد الامتحانات
ممكن تسال فى المديريه قسم الاجازات ربما تجد اجازة للرجال

شكرا على ردكم لكن ما هى اجراءات تقديم اوراق الاجازة وما هى مدة هذة الاجراءات علما بأن امامى حوالى 10 ايام للسفر :(:(

monanek
04-10-2013, 07:58 PM
أسلم رأى انك تتوجه للمديرية التعليمية قسم الاجازات وتستفسر منهم أفضل

أما عن رأييى الشخصى المتواضع

ما تضحيش بفرصة سفر انت مش عارف ها تستقر فيه وترتاح فيه ولا لا ... أياً كان العائد المادى الوظيفة وحفظ الوظيفة أهم بكتير من فرص السفر

اشكرك اخى طلال ولكن فرصة السفر هى جيدة جدا جدا بالنسبة للوضع الحالى انا اتقاضى مرتب 100 جنية مصرى من مدة عام ونصف ولكن الفرصة التى امامى الان راتبها يفوق مرتب وكيل الوزارة مرتين وانا على اتم استعداد لكى افسخ العقد ان لم اجد حلا مناسب لوضعى الحالى ولكن الذى يحيرنى كيف لا يوجد اجازات بدون راتب الى العقود مثلا نفرد ان احد المدرسين بالعقود حصل لة حادث كسر مضاعف مثلا وفى انواع من الكسور بتفضل 6 شهور فى الجبس دة اية الحل بتاعة علما بأن سألت فى الادارة التابع لها قالو لى ان اخر مدة ممكن تنقطع فيها عن العمل هما 40 يوم وبعد كدة العقد بيتفسخ لوحدة ومستحيل ترجع تانى

طلال سلومه
05-10-2013, 08:46 AM
اشكرك اخى طلال ولكن فرصة السفر هى جيدة جدا جدا بالنسبة للوضع الحالى انا اتقاضى مرتب 100 جنية مصرى من مدة عام ونصف ولكن الفرصة التى امامى الان راتبها يفوق مرتب وكيل الوزارة مرتين وانا على اتم استعداد لكى افسخ العقد ان لم اجد حلا مناسب لوضعى الحالى ولكن الذى يحيرنى كيف لا يوجد اجازات بدون راتب الى العقود مثلا نفرد ان احد المدرسين بالعقود حصل لة حادث كسر مضاعف مثلا وفى انواع من الكسور بتفضل 6 شهور فى الجبس دة اية الحل بتاعة علما بأن سألت فى الادارة التابع لها قالو لى ان اخر مدة ممكن تنقطع فيها عن العمل هما 40 يوم وبعد كدة العقد بيتفسخ لوحدة ومستحيل ترجع تانى

اعقلها وتوكل طالما وجدت فرصة السفر مناسبة لك .. أنت أدرى بظروفك مع دعائى لك بالتوفيق والسداد أما عن اجراءات الأجازة

1 - طلب اجازة بدون أجر للتعاقد معتمد من مدير المدرسة ومرفوع للأدارة

2 - سيتم رفع طلبك من الادارة للمديرية التى ستحيله للسيد وكيل الوزارة لأخذ الموافقة عليه

3 - اعتقد ان هناك مبلغ من المال يدفع ( لكنى غير متأكد من ذلك )

اخى الفاضل تمنياتى لك برحلة موفقة وبارك الله فيك