مشاهدة النسخة كاملة : مهندس يقدم بلاغ ضد «السيسى» يتهمه بخيانة الأمانة.. ويؤكد: «التهامى» حامى الفساد بالرق

انا تلميذ ياباشا
21-11-2013, 07:25 PM
تقدم المواطن «هشام محمد نجيب أحمد رسلان» ببلاغ إلى النائب العام يتهم فيه الفريق عبد الفتاح السيسى بخيانة الأمانة لاختياره «محمد فريد التهامى» رئيس الرقابة الإدارية السابق رئيسا للمخابرات العامة المصرية، بالرغم من وجود بلاغات وقضايا ضده أمام النيابة العامة العليا.

وقال «هشام رسلان» إن «أحمد بهجت» سرق أمواله الخاصة، وهى حقوقه فى الشركة العالمية للإلكترونيات، مضيفا أنه أثبت هذا فى تقرير أرسله إلى النيابة العامة العليا فى القضية رقم 91 لسنة 2010، بصفته مساهما فى الشركة بـ8840 سهما، مشيرا إلى أن «التهامى» تواطأ ولم يتحرك حيال هذه الجريمة ولم يخرج تقريرا يثبت فيه الواقعة.
وقام «أحمد بهجت» بزيادة 25 مليون سهم فى الشركة العالمية للإلكترونيات بدون شفافية، وبطريقة غير قانونية ودون الإعلان عن القوائم المالية (الميزانية السنوية) بإصدار شهادة إيداع رقم (2054) خاصة بالشركة العالمية للإلكترونيات عن طريق البنك الأهلى لعدد (27734600) و(5546900) سهم لصالح شركة دريم للتنمية العمرانية، بالإضافة إلى سحب 84% من أسهمها وإيداعه فى البنك الأهلى والبنوك الدائنة، كضمانة لديون أحمد بهجت الشخصية.
وأضاف «رسلان» أنه عندما طلب من جهاز الرقابة الإدارية برئاسة «محمد فريد التهامى» تقريرا عن الشركة لإثبات الجريمة تواطأ ولم يخرج أى تقارير بشأن الشركة.
كما اتهم «رسلان» مدير المخابرات الحالى بأن مهمته فى أثناء فترة رئاسته الرقابة الإدارية كانت حماية عصابات الفساد، مؤكدا أنه كان يشارك فى أكبر عملية نهب للأموال الخاصة للمواطنين المصريين المساهمين فى الشركات العالمية، بالإضافة إلى سرقة المال العام والثروات القومية.

http://elshaab.org/thread.php?ID=83346

the minesweeper
21-11-2013, 07:27 PM
تانى الشعب منبع الكذب و التضليل
واضح
انه مهندس ينتمى للاخوان

انا تلميذ ياباشا
21-11-2013, 07:30 PM
لو عثرت بغله فى العراق لقلنا السبب الأخوان

لو سقط رجل فى الحمام لقلنا السبب الأخوان

لايريدون أن يصدقوا الحقيقه ويعلمون الحق

اسم مقدم الشكوى

ورقم القضيه

ولكنه ...........

راغب السيد رويه
22-11-2013, 01:05 AM
لك الله يا مصر

انا تلميذ ياباشا
22-11-2013, 08:10 AM
إنهم يعشون الوهم

فليسقط الأنقلاب والفسده واللصوص

انا تلميذ ياباشا
23-11-2013, 04:20 PM
مانت اللي غلطان بردو يا عم مرسي حد يحط على مكتبه " واتقوا يوما ترجعون فيه إلى الله " !
حد يهدد حزب الله في إيران علنا وباللفظ !
حد يروح إيران ويصلي ويسلم على الرسول صلى الله عليه وسلم والصحابه !
حد يقول إن أكتر موقف أبكاه هو لما عرف ان طفل أمه بتاخد فلوس عشان تنزله يحدف ملوتوف !
حد يتكلم اللغه العربيه في عقر دار الغرب ، ويفتخر بلغته وثقافته أمام العالم كله !
حد يهدد إسرائيل انها لو مكفتش عن حرب غزة " فنفوسنا تتوق للصلاة في المسجد الأقصى " !
حد يقول " استوصوا بالأسر السورية خيرا " ، ويجعلهم مثل المصريين في المعاملة في مصر !
حد يهدد الفساد والمفسدين بكل وضوح " احذروا غضبة المصريين شعبا وقيادة " !
حد يختار ناس مش بتسرق ولا فاسدين في مناصب الدولة !
حد يعين وزير تموين زي دكتور باسم عوده يرجع حقوق الغلابه في العيش والتموين !
حد يبدأ يعمل مشروع زي محور قناة السويس ده !
حد يقف أمام شعبه في ميدان عام ويفتح صدره ليدل على ثقته فيهم وحبهم له أمام العالم كله !
حد بيتكلم أمام العالم كله بآيات ربنا ! حد بيخطط لإستكفاء ذاتي من القمح حتى لا نمد يدنا لأمريكا كل عام ! حد يقول " نسعى لإمتلاك غذاءنا وسلاحنا ودواءنا " !
حد قالها صريحه للعالم كله " رجال لا يقبلون الضيم ولا يرضون الدنية من شرعيتهم ودينهم " !
حد يقول " أنا شوفت دول متقدمة كتيييير واتمنى مصر بلدي تكون زي الدول دي وإن شاء الله ستكون " ! كان لازم تبقى ضعيف ، عميل ، لا تريد الخير لبلدك ، تعين الفاسدين في مناصب الدولة ، ترضى تدخل دول في مصير بلدك ،، كان لازم تبقى خاين ، كان لازم تذل شعبك عشان شعوب تانيه تعيش على خير بلدنا ! كان لازم تعمل كده عشان يسيبوك ! وإلا هيجيبوا اللي يعمل كده وأكتر ويتحدوك وكل الأحرار في بلدك أمام العالم كله ! بس أنا واثق انك قد تحدي هؤلاء ، واحنا وكل الأحرار معك ولن نرضى بغير النصر والخير لبلدنا ! أنت أول رئيس لوطني ، وأرجل وأصدق رجل حكم دولة في العالم ! والله لن يخذلك الله أبدا !