مشاهدة النسخة كاملة : فضفضة واحد مجهول

الصفحات : 1 [2] 3

هتـــلر
22-12-2013, 02:54 PM
كل يوم بكتشف اد ايه انا كنت معاق زمان و بقيت اخاف افكر فى حاجه لاحسن بكره اشتم فى الفكره ديه و فى نفسى

هتـــلر
22-12-2013, 02:58 PM
الحياة بسيطة اوى اوى اوى والله
للاسف انا لما ببعد عن الناس وانعزل بعيش فى خيالات كتيير اوى و بهول الواقع و اضخمه اوى و اقعد اعمم
و اى مكان قبل ما اروحه لازم اكبر الموضوع و اشيل نفسى هم زياده عن اللزوم وبعدين اكتشف انى اهبل و مش لازم ادى الموضوع اكبر من حجمه

هتـــلر
22-12-2013, 03:59 PM
خدت قرار انى مش هتغير عشان حد و مش هحاول انال اعجاب كل الناس و شخص واحد يحب شخصيتى الحقيقيه و انا مستريح احسن من مليون واحد معجب بيها و انا مش مستريح ومتصنع
يا رييت استمر على كده عشان خدت القرار ده كتير و بلاقى نفسى ماشى مع اهواء الناس برده بس طفح الكيل بجد و ان شاء الله هستمر زى ما انا و مش هضغط على نفسى عشان حد واللى مش عاجبه البحر مليان

هتـــلر
22-12-2013, 08:10 PM
بابا كبر فى السن و بقى حساس اوى لاى كلمة و يتعصب كتير اوى
وماما بقى عندها لامبالاه لكل حاجه و بقت تبتسم عمال على بطال من كتر همها
و اخواتى كل واحد همه نفسه و مليان هموم
و انا ماليش غير الصمت
مبعترضش على الحاله اللى عايشها ناس كتير زيي بس بجد انا مخنوق اوى عشان كمان مش لاقى صديق كويس لحد دلوقتى اثق فيه عشان بجد ناس كتير اوى حلوة فى الاول و بعدين بتقلب بسرعه و ده اللى موترنى
وو مش عشان افك اروح استعجل و اصاحب اى حد و بعدين اشتم نفسى و اندم و ارجع اسوا من الاول

يا ريت اللى يشوف كلامى يدعيلى اى دعوه تفك همى شويه عشان بجد الوحده وانت مع اهلك صعبه جداً و انك تبقى مجبور انك تسكت عشان كل اللى حوليك مش طايقين نفسهم حاجه تتخنق جداً اوى بالذات فى سن صغير زيي و ميعرفش حاجه فى الدنيا و خبرته محدوده اوى و مشاعره لسه منضجتش اوى

و انا كمان هدعى لاى حد مهموم زيي لان الاحساس ده صعب اوى اوى

هتـــلر
22-12-2013, 08:13 PM
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

not masked
23-12-2013, 01:07 AM
بابا كبر فى السن و بقى حساس اوى لاى كلمة و يتعصب كتير اوى
وماما بقى عندها لامبالاه لكل حاجه و بقت تبتسم عمال على بطال من كتر همها
و اخواتى كل واحد همه نفسه و مليان هموم
و انا ماليش غير الصمت
مبعترضش على الحاله اللى عايشها ناس كتير زيي بس بجد انا مخنوق اوى عشان كمان مش لاقى صديق كويس لحد دلوقتى اثق فيه عشان بجد ناس كتير اوى حلوة فى الاول و بعدين بتقلب بسرعه و ده اللى موترنى
وو مش عشان افك اروح استعجل و اصاحب اى حد و بعدين اشتم نفسى و اندم و ارجع اسوا من الاول

يا ريت اللى يشوف كلامى يدعيلى اى دعوه تفك همى شويه عشان بجد الوحده وانت مع اهلك صعبه جداً و انك تبقى مجبور انك تسكت عشان كل اللى حوليك مش طايقين نفسهم حاجه تتخنق جداً اوى بالذات فى سن صغير زيي و ميعرفش حاجه فى الدنيا و خبرته محدوده اوى و مشاعره لسه منضجتش اوى

و انا كمان هدعى لاى حد مهموم زيي لان الاحساس ده صعب اوى اوى
‏‎
‎ربنا يفك همك يارب وبكره هتلاقي ان شاء الصاحب اللي يناسبك بس مش للدرجة دي يبني كل ما ميعجبكش حاجة في واحد تسيبه لأة يعني لو صاحبك مثلا ساعات دمه بيبقي تقيل مثلا او يكون فيه حتة الخباثة عادي يعني كل واحد فيه عيوبه أما لو بيشتم علي طول ومبيصليش ده حاجة تانية خالص انا بقولك كده عشان اهم حاجة الصحاب عشان تفضفض لهم وتساعده بعض وبالذات في الوضع اللي انت فيه ده أن كل واحد في البيت في حاله وشايل همه وعلي فكره عندي كده برضه بس الحمد لله عندي اصحاب حلوين جدا وجدعان جدا وبكره ان شاء تلاقي الانتيم (زي ما بيقولوا) بتاعك وادعيلنا وادعي لكل الناس .

هتـــلر
23-12-2013, 12:28 PM
‏‎
‎ربنا يفك همك يارب وبكره هتلاقي ان شاء الصاحب اللي يناسبك بس مش للدرجة دي يبني كل ما ميعجبكش حاجة في واحد تسيبه لأة يعني لو صاحبك مثلا ساعات دمه بيبقي تقيل مثلا او يكون فيه حتة الخباثة عادي يعني كل واحد فيه عيوبه أما لو بيشتم علي طول ومبيصليش ده حاجة تانية خالص انا بقولك كده عشان اهم حاجة الصحاب عشان تفضفض لهم وتساعده بعض وبالذات في الوضع اللي انت فيه ده أن كل واحد في البيت في حاله وشايل همه وعلي فكره عندي كده برضه بس الحمد لله عندي اصحاب حلوين جدا وجدعان جدا وبكره ان شاء تلاقي الانتيم (زي ما بيقولوا) بتاعك وادعيلنا وادعي لكل الناس .
ربنا يخلييك :)
و اكيد مش بتلكك بس زى ما تقول دماغى صعبه شويه و مش بستريح مع اى حد بسهوله و ربنا يسهل و نلاقى حد قريب
منور و تسلم ع الدعوه يا جميل

هتـــلر
23-12-2013, 12:52 PM
مش هنتقد حد تانى عشان مش هستفاد حاجه غير وجع الدماغ وبس و مش هيتغير لو انتقدته غير لما يقتنع من جواه و ديه حاجه بايد ربنا
عشان كده هريح دماغى من اى حد و مش هوجع دماغى بتفاصيل تافهه و تفسير تصرفات الناس التانيه و احاول افهم طبعهم عشان كده هضيع وقتى ع الفاضى وهتعب نفسياً و هيجيلى صداع و علاقتى مع الشخص ده هتسووء اوى و يمكن يكون اصلاً عمل التصرف ده عشان مضغووط او حاجه او فيه ظرف معين اجبره على كده
يعنى فى مره شخص كان مزاجه متعكر تماماً و بيزعق على اقل حاجه و الانس كلها كرهته وقتها وبعدين عرفت انه كان جاى من المستشفى و حالته الصحيه مش كويسه و مطلوب ياخد حقن كتير على مدى بعيد و انه مضغوط من جوه نفسياً و تعبان

عشان كده كل واحد يا ريت يخليه فى حاله و ميشغلش باله بتصرفات الناس اللى حوليه عشان انت متعرفش طروفه ايه بالظبط و ايه اللى خلاه يعمل كده و عشان محدش بيحب يحكى عيوبه و ظروفه الوحشه لحد تانى اصلاً

امتى هنطبق "من حسن اسلام المرء تركه ما لا يعنيه "
حاجات كتير موجوده فى دينا لو طبقناها بالحرف الحياه هتبقى حلوه اوى بس للاسف ناس كتير واخده الدين موضه قديمه و مينفعش نطبقه فى زمن التكنولوجيا و 2014 وان قوانينه ينفع تطبق زمان بس مش صالحه دلوقتى
بس اللى بيفهم و عنده عقل هيعرف كويس ان المبادىء مش بتتغير و الاخلاق مش بتتغير مع الزمن و ان الاختلاف الوحيد هو طريقة المعيشه ذات نفسها و اسلوب الحياه بشكل عام

هتـــلر
23-12-2013, 01:22 PM
انا بعترف ان معظم مشااكلى سببها الانانيه و انى ديماً عاوز كل حاجه تمشى على مزاجى و مش مهم الناس التانيه
الانانية محدش بيحس انه بيعانى منها عشان النفس بتبرر الانانيه و تحطها تحت مسميات كتير انتشرت زى عزة النفس و الكبرياء و الدهاء و غيره
و حديث تانى "لا يؤمن احدكم حتى يحب لاخيه كما يحب لنفسه " لو اتطبق فى الزمن بتاع التكنولوجيا والتقدم هنستريح اوى اوى
و بجد اللى يتأمل فى الكتاب و السنه كووويس و يقرا عشان يفهم ويطبق مش عشان يعرف الناس انه مثقف دينياً و خلاص هيفهم ان بجد كل قوانين الراحه مكتوبه و علاج كل الامراض النفسيه و كل حاجه

هتـــلر
23-12-2013, 01:33 PM
انا مش هنكر انى مش عاوز حد يبقى احسن منى
بس النهارده فكرت هل انا كده هكون مستريح !!!
يعنى انا عارف انى قدراتى محدوده و انى مطالب بحاجات معينه تليق مع قدراتى ديه و ناس تانيه قدراتها اعلى منى و مطالبين بحاجات اعلى منى
دلوقتى لما اقول مش عاوز حد احسن منى كلام جميل هل انا عندى نفس قدرات الناس التانيه !!! هل انا عندى مسؤوليات كتير زيهم !!!
الفكره مش انى اكون احسن من فلان الفكره انى اكون احسن من ابراهيم الاسبوع اللى فات و السنه اللى فاتت
الحاله الوحيده اللى تقول عاوز اكون احسن من حد لما تكون ظروفكم و قدراتكم واحده هى ديه الحاله الوحيده اللى تقدر تقارن وقتها
عشان كده انا مش هزعل لما حد يتفوق عنى فى اى حاجه لان ده الحيز بتاعه و انا ليا الحيز بتاعى و ديه قدراته و انا ليا قدرات مختلفه
المجتمع لما يكون التفوق فيه مختلف بيكون مجتمع قوى
تخيل كده لما يكون الدكتور متفوق فى مجاله و بيحببه و المهندس برده و العامل و المحاسب
بجد المجتمع هيبقى فيه تكامل و قوه
بس لو المجتمع تلاقى فيه المهندس مش حابب شغله عشان ابوه دخله بالغصب عشان يفتخر بيه و خلاص و هو اصلاً نفسه فى حاسبات و معلومات مثلاً
و الدكتوره مش حابه شغلها عشان دخلت برده غصب عشان امها شديده و بتاثر عليها و لو رفضت هتعاملها وحش وتكرهها و هى اصلاً نفسها فى حقوق
وهكذا

تخيل مجتمع كل واحد فيه همه يتفوق على التانى و خلاص اياً كان المجال او بيشتغل حاجه هو مش حاببها بس عشان خاطر كلام الناس
بجد التخيل سهل جداً لان ده موجود فى مصررر
و ده سبب التأخر اللى احنا فيه
كل الدفعات المتخرجه من كل الكليات عليها يأس و هم فظييع و لو كلمتهم هيجيلك اكتئاب و تكره المذاكره
و محدش بيشتغل غير بالواسطه و ناس كتير بتاخد مكان ناس اعلى منها وأكفأ منها

احنا محتاجين صحوة قويه اووووى و محتاجين نكون أجرأ من كده و نخرج من حيز التقاليد و العفن و كلام الناس و كل واحد يختار طريقه بنفسه و يفكر بحياديه و يلعب فى ملعبه وبسسس

هتـــلر
23-12-2013, 01:48 PM
فيلم ولاد العم و حب البنات كل ما الاقيهم على التلفزيون اتفرج عليهم عادى ومزهقش معرفش ليه
بس بجد اكتشفت ان التمثيل مهم اوى اوى واهم من القصه ذات نفسها عشان شفت افلام كتير قصتها راائعه بس الممثلين ادائهم كان تعبان اوى و كرهونى فى الفيلم
يعنى ولاد العم كل الممثلين ادوارهم لايقه عليهم اوى و انا اصلاً بحب الجو بتاع السفر لاسرائيل و كده
وحب البنات التمثيل فوووق الممتاز بالذات حنان ترك و اشرف عبد الباقى
انا عارف فيه ناس ممكن مبيطقوش الافلام ديه بس انا بيهمنى التمثيل اكتر من القصه بحس انى مُستكيف اوى

و هااارى بووتر اللى عشت معاه طفولتى كان بجد حاجه رائعه بالذات هيرمونى و الا مش فاكر اسمها ايه كان تمثيلهم راائع و الديكور جميل اوى و الموسيقى خياااااااااااااال و الاحداث كللللها ممتعه من الاول للاخر
بس لما كبروو و الاجزاء اللى بعد الرابع كلها اوفر اوى و افكارها مش خصبه زى المواسم الاولى

افلام امريكا الاكشن اقوى افلام فى العالم و ادائها راائع بس الكوميدى تعبان اوى بس بحب كوميدى الزنوج و بالذات كوين لطيفه و راجل اسود كمان

افلام بريطانيا معظمها بحس جو العصور الوسطى و الملك و البرنسيس و الجو ده و بحس انهم formal اوى عن الامريكان

افلام الهند فيها مبالغه كتيير اوى و بعتبرها اغانى معاها كام مشهد وخلاص

مسلسلات اليابان وكوريا والصين فيه منهم حلوووووووو و فيه منهم تعبان اوى بس معظمهم فيها مبالغه و معظمهم اصلاً كان مانجا و اتعملت مسلسل عشان كده فيها مبالغه كتير بس فيه اعمال توجع القلب و تأثر جامد

المسلسلات التركيه ملل بدرجة امتياز بس قمامير اوى و الطبيعه حلووووه موووت و مفيش بنت وحشه شفتها فيهم

المسلسلات المصريه لا تعليق

المسلسلات الخليجيه عباره عن مممثلات شفايفهم منفوخه و حواجبهم طالعه لفووق اوى و عمالين يعيطو على سرير فى قصر كبير وواحد عامل ***وكه ماسك الموبايل عمال يرن عليها و يفكر فيها و هو مرمى على الكنبه حزين و الام حاجه ايدها تحت خدها ودموعها نازله عشان جارتها بصت لجوزها ابو كرش و نفسها تتجوزه

واصلاً طول المسلسل بيصورو فى قصور فظيعه و عربيات تهبل و فى الاخر تحس بالنقص و بس و تلعن اليوم اللى فكرت تشوفهم

هتـــلر
23-12-2013, 04:14 PM
متحاولش انك تعتمد على نفسك بس فى تدبير امورك
بجد انا مرات كتير اوى خدت بالاسباب بس فى حاجات كتير وبجد كنت بوصل بس بتعب شدييد و ذكريات منيله
و حاجات كتير توكلت على ربنا و بذلت مجهود بسيط و وصلت بسهوله للى عاوزه و من غير تعب ولا ندم
انا مكنتش مقتنع ان التوكل على ربنا هيجيب نتيجه عشان ربنا عادل و مش هيساوينى باللى تعب بس لو انت تعبت و هو تعب ربنا هيقف اكتر مع اللى لجأ ليه

ده حتى انت المخلووق مش الخالق مبتساعدش الا اللى يجيلك و يطلب منك مش نفسك و كل ما يتشحتف اكتر كل ما قلبك يضعف و تساعده اكتر

انا مش بشبه اكيد بس بقولك اذا كان انت كده ما بالك ربنا سبحانه وتعالى
فانت اتعب و توكل مش تتعب بس وتتوكل بس

هتـــلر
23-12-2013, 04:19 PM
كل واحد فينا عبارة عن بطاريه محتاجه شحن باستمرار و الشحن ممكن يختلف مره عن مره يعنى مش هيكون شحن كهربا بس على طول ممكن شحن جاز او شحن عصير او شحن بتنجان
اللى اقصده ان الانسان كل يوم بيتشحن بشحنات مختلفه يا اما ايجابيه او سلبيه او بيتشحن بضغط او عصبيه او بسعاده او غيره
والانسان مش هيقدر يتحكم فى دخول الشحنات او لا يعنى لما حد بيحبه هيموت اكيد هيتشحن تلقائى بشحنات حزن و غم بس الانسان يقدر يفرغ الشحنات ديه و يحط نفسه فى جو يشحنه شحنات ايجابيه تانى
وخلى فى علمك ان مفيش شحنات بتفضل على طول طول ما انت بتُستهلك يعنى اقصد بتتعامل و تتعرض لمؤثرات
عشان كده لما تتشحن فى يوم شحنات وحشه متزعلش و تعمم و تقول الدنيا وحشه لكن قول الحمدلله و اكيد تانى يوم هتتشحن شحنات ايجابيه كتير

طبعاً انا شكلى الفصل التاسع مأثر فيا و انا بكتب الكلام ده

هتـــلر
23-12-2013, 04:27 PM
لو عاوز تدمر حد اشكر فيه كتييير لحد ما يرضى عن نفسه و شغله
الغرور لما يمسك فى الانسان بيخليه زى السلحفا لان معظمنا بيبقى عاوز يحوذ على قبول الناس و رضاهم و لانفس بتحب المدح و الشكر بطبعها فلما يلاقى فيه استحسان و مدح كتير بيبدأ يثق فى قدراته زياده عن اللزوم و ابداعه يقل و يدى وقت اقل لشغله وده هيعود عليه بالسلب بعدين
عشان كده ارحمو الناس المميزه من المدح المبالغ بتاعكم

هتـــلر
23-12-2013, 06:05 PM
اريال دماغى عمال يلقط افكار معفنه قديمه و نفسيتى عماله تقع كل شويه بسبب اام الافكار الزباله ديه
يا رب ارحمنى من الافكار المعفنه ديه

هتـــلر
23-12-2013, 06:26 PM
البرود والامبالاه
اسوأ حاجتين ممكن الاقيهم فى اى زفت شخص

هتـــلر
23-12-2013, 06:28 PM
انا يا اما اكون تعبان نفسياً يا اما اكون تعبان جسدياً و فى النص بفرح شويه كده من نفسى
يلعن ابوكى دنييا

هتـــلر
23-12-2013, 06:31 PM
فيه شريحه من البنات تجيب الجررب بجد
مسحوكين خاالص و اقل كلمه يشهقو و يعلقو و اكنهم شافو جريمه و يقعدو يقولو لكل الناس اللى يعرفوهم اللى شافوه
بجد شويه قاذورات و للاسف فيه منهم كتيييير اوى
بحس معندهمش اهداف كبيره ولا اى هبل خالص غير انهم يرغو و يتريقو وبس

بس فيه بنات كويسه بس للاسف اول ما الحشرات التانيه يتعاملو معاهم بيعدوهم ويبقو العن منهم

هتـــلر
23-12-2013, 06:33 PM
يا ريت اى بنت كحيانه متردش و لا تعلق بعد كده و لا حتى تخش الموضوع
هنا مكان الناس الصريييييييحه بس و اللى ميهماش حد
بلطجه يعنى ههههههههه

يلا اى حد مسحوك و عاوز يعلق و يتفلسف يطلع بره انا مش ناقص وجع دماغ

NeVeR CoMe BacK
23-12-2013, 06:50 PM
يا ريت اى بنت كحيانه متردش و لا تعلق بعد كده و لا حتى تخش الموضوع
هنا مكان الناس الصريييييييحه بس و اللى ميهماش حد
بلطجه يعنى ههههههههه

يلا اى حد مسحوك و عاوز يعلق و يتفلسف يطلع بره انا مش ناقص وجع دماغ
ياعينى ياهتلر الثانوية العامة لحست دماغك وبقيت بتكلم نفسك :p:p

هتـــلر
23-12-2013, 06:57 PM
ياعينى ياهتلر الثانوية العامة لحست دماغك وبقيت بتكلم نفسك :p:p

هههههههههههههه بفضفض مع نفسى احسن ما افضفض مع حد معوق يقعد يقولى نصايح طنط تريزا و يقرفنى اكتر

هتـــلر
23-12-2013, 06:59 PM
بجد اللى مصبرنى على اعاقة الواقع و هبل البشر الصلاة فى الجامع اصلاً مع انى مش ببقى خاشع اوى و ايمانى مش قوى اوى يعنى بس السجود و الوضوء ليهم دور قوى اوى فى تحسن المود

هتـــلر
23-12-2013, 07:03 PM
انها حقاً عائلة خاشعه

لسه دلوقتى ماشى فى الصاله عمال ادور على حاجه اضيع فيها وقت ولاقيت شرابات بتاعتى على كرسى و ماما بتصلى جنبه قلتلها دول نضاف راحت بصت عليهم و هى بتصلى و هزت دماغها اكنها بتقول اه و انا قلت فى سرى ربنا يتقبل يا حاجه هههههههههههه

هتـــلر
23-12-2013, 07:07 PM
حال الناس اللى بتشوف كلامى
فيه ناس هتلاقيها قرفانه و مشيت بسرعه و استغفرت ربنا و دول كتير ما شاء الله هههههههههه
وناس مهمومه زيي ومفقوعه من الاعاقه اللى حوليها و دول حبايبى حبايبى حبايبى
وناس بتخش عشان زهقانه و عاوزه تضيع وقت وخلاص

بس الحقيقه المره ان اللى هيخش مره مش هيخش تانى ههههههههههههه
بس احسن برده عشان اخد راحتى فى الكلام ومحدش يوجعلى دماغى بتعليقات مثاليه حمضانه

NeVeR CoMe BacK
23-12-2013, 07:09 PM
روح فضفض مع الكتاب ياعم :p

Only Forward
23-12-2013, 07:12 PM
سلام عليكو
بجد بتيجى ليا اوقات بحس انى عايزة انتحر
بحس انى غريبة زى ما بيقولوا علشان مش بطلع شعري برهالطرحة زى ما البنات بتعمل
بقلهم انا كده ومش هعمل حاجة تغضب ربي
كان نفسى يكون ليا صديقة قريبة منى احكليها كل همومى وتخفف عنى بس
لم اجد غير شخص واحد
احببته وعشقته
لا يمضى يوم ولا ساعة ولا اذكره
الم تعرفوه حتي الان انه ربــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــى فا انا له اسلمت وعيه توكلت
خوفي بقي بيزداد مع الايام حاسه انه بقي عندى فوبيا ولما اكلم مع حد يولقى
هههههه دى الثانوية العامة بكون ساعتها عايزة اقوم و اديلها علقة محترمة بس بمسك نفسى
لم اعد اعرف ماذا ينبغى عليا انا افعل
اشعر باننى مشتتة
مع ان ده مش عادتى
ولا عارفة انا ليه بكتب اللى جوايا دلوقتى بس حاسة انى احس دلوقتى
يلا
سلام عليكو

هتـــلر
23-12-2013, 07:15 PM
حكايتى مع السياسه

طبعاً السنتين اللى فاتو كانت السياسه هى الموضه السائده او بمعنى اصح حاجه اجبارى على الكل و مفيش حد مبيتكلمش فيها
وطبعاً انا من الناس الرايقه اللى بتحب الروقان و راحة البال وماليش فى شغل الجزيرة و اليوم السابع ووجع المصارين ده
بس لاقيت كل الناس عماله تلت و تعجن فى السياسه و انا عاوز اتكلم واشارك عشان زهقان اوووى و طهقان و مفيش حد مبيتكلمش غير فى ام السياسه
رحت كل المواقع الاخباريه و قعدت اقرا و اقرا واقرا و فتحت الجزيه وااتابع و اقرا الشريط الاحمر و اسمع الراديو و اتابع يمين وشمال
واكتشفت ان الخبر اللى بسمعه فى مكان سبحان الله بسمع عكسه تماماً فى مكان تانى و كل مكان يألف خبر على مزاجه و يفبرك
من بعد التجربه القذرة ديه عرفت ان كل الناس خوازيق و محدش عارف الحقيقه والاعلام زباله و الاخبار كلها مفبركه عشان اغراض خاصه و ان كل اللى محموقين شافو اخبار من ناحيه واحده او حتى من ناحيتين و هتلاقى اخبارهم متفبركه برده بس هم عاوزين يمشو مع التيار وخلاص و يبينو نفسهم
بجد حاجه فقيييييييييعه جداً و ممله اوى و تجيب اسهال و مغص و الناس عماله تخاصم بعض وتضرب بعض عشان خاطر ام السياسه
يلعن ابو السياسه و قرفها

NeVeR CoMe BacK
23-12-2013, 08:26 PM
وانت شاغل نفسك ليه بس متولع السياسة ركز ف مزاكرتك وبسسسسسسس -_-

هتـــلر
23-12-2013, 08:31 PM
انا بتكلم ع السنه اللى فاتت
انا بقالى فتره كبيره معرفش ايه اللى بيحصل حوليا

NeVeR CoMe BacK
23-12-2013, 08:41 PM
انا بتكلم ع السنه اللى فاتت
انا بقالى فتره كبيره معرفش ايه اللى بيحصل حوليا
احسن حاجة والله خليك فى عالمك الخاص خد النصيحة دى
هذا زمان لا توسط عنده ... يبقي المغامر عاليا وجليلا
فقر بمنزل به أو إبق بمعزل ..... ليس التوسط للنبوغ سبيلا ...
اعزل نفسك عن الناس ترتاح والله :bosyht9:

هتـــلر
23-12-2013, 08:51 PM
باباكى مدرس عربى ؟!

هتـــلر
23-12-2013, 09:30 PM
الحياه حلاوتها فى قرفها الكتير
من غير الناس الوحشه مش هتستمتع مع الناس الكويسه
ومن غير الطعم المر مش هتعرف الطعم حلو وتستلذ بيه
من غير الايام الصعبه مش هتستمتع بالايام الحلوه

انا فيه يوم كان من اوله لاخره حاجات حلوه و راااحه و كل حاجه ماشيه زى ما انا عاوز كنت فى الاول مبسووط اوى بس للاسف جيت فى اخر اليوم فكرت انى انتحر عشان بجد دماغى كانت رايقه زياده عن اللزوم و ملقتش حاجه تحسسنى باهمية وجودى حتى الصلاة كنت بروحها وانا تقلان اوووى عشان كنت متعود اروحها وانا تعبان نفسياً

بجد الايام الوحشه نعمه كبيييييييره اوى
و الهم و الغم و الحزن

هتـــلر
24-12-2013, 02:23 PM
العملية مش عملية ذكاء
الفكره انك تبقى عارف معلومات اكتر من مصادر مختلفه وبسسسسسسسسسسس

هتـــلر
24-12-2013, 02:53 PM
ليه اللى مش بيفهم حاجه معينه بينتقدها بشكل سلبى اوى
يعنى لما جيت تذاكر درس اول مره و مقدرتش تفهمه قعدت تشتم فى الدرس مع صحابك و متطقش تفتحه و لما كبرت و اخوك جه يذاكر نفس الدرس ويشتكيلك قلتله ياه ده تافه اوى
و لما سمعت كلام واحد كبير و مفهمتش و لا كلمه منه و حسيت بنفور شديد و كرهته و لما كبرت وفهمت بقيت تحترمه اوى
ولما كنت بتشتم فى البرامج بتاعة الكبار و بتكرهها وانت صغير اوى ولما كبرت و فهمت بقيت تتابعها وتحبها

حاجات كتييير اوى بننتقدها بشكل سلبى عشان مش فاهمينها و لا قادرين نستوعبها و بعد ما نستوعبها نشكر فيها و يمكن نحبها

قبل ما تنتقد حد بشكل سلبى استنى شويه وقول لنفسك هل انا فاهمه كويس !!ّّ هل انا لو مكانه هرضى يتقال عنى كده !!
و بعدين بعبع براحتك

هتـــلر
24-12-2013, 02:59 PM
ماما و بابا هم بسببهم بعد مشئية ربنا جيت ع الدنيا
و ده سبب يخلينى اتغاضى عن اى عيب فيهم
هم اكتر اتنين هيضحو عشانك من غير اى مقابل
بيفرحو لما تحصلك حاجه حلوه اكتر ما انت بتفرح و بيزعلو لما تحصلك حاجه وحشه اكتر ما انت بتزعل
لو عملت مصيبه كبيره اوى هم الوحيدين اللى هيسامحوك حتى حبيبتك هتتخلى عنك
انا مش هنكر انى حقير اوى و مش بعاملهم المعامله اللى هى بس بجد انا مضغوط نفسياً معظم الوقت عشان مش بلاقى ناس تفهمنى و تفك عنى و كمانا انا سنى صغير جداً و مبعرفش استحمل كتيير و بضعف بسرعه
بس هحاول انى اديهم حيز اكبر من اهتمامى و اظبط امورى اكتر عشان رضا الرب من رضا الوالدين و اكيد الشيطان هيحاول يكرهنى فيهم باى شكل عشان يضيع على رضا ربنا

هتـــلر
24-12-2013, 03:08 PM
اتعلمت من الرياضه انى مستخفش باقل حاجه موجوده عندى و استغل كل صغيره وكبيره و يبقى عندى صبر و ابدأ بالبسيط و اطلع ع المعقد و مبدأش بالمعقد و ان كل حاجه ليها قانون لو التزمت بيه هتستريح لو ملتزمتش بيه هتفضل محتار و مش مستريح و هتتعب نفسك و انى ابسط المشاكل و احاول اديها حجمها المناسب و ان يكون عندى قوة ملاحظه و انى الاهم اعرف المغزى مش اخلص القصه و خلاص و انى احاول مره واتنين وتلاته و يبقى عندى اصرار و عزيمه

من الاخر الرياضه اكتر من مجرد ماده

انا كنت بعشق الاحياء اووووى و كان نفسى اكون دكتور مخ و اعصاب بس الرياضه بتطورنى بشكل كبير و بستفيد منها اكتر فى نواحى كتير
و لازم بجد كل الناس تذاكر رياضه طووول حياتها مش مجرد سنين التعليم بس
و مش لازم تكون متخصص فيها عشان تذاكرها
و انا كمان مش عاوز اتخصص فى حاجه رياضه بسس عشان بحب التنوع و الاختلاف مش اسطمبة واحده وبس
انا عارف كل الكليات بتدرس حاجات معينه و متخصصه اوى بس فيه كليات متخصصه اوى اوى زى اقسام العلوم كلها و انا مش شايف نفسى هقدر اكون عالم عشان انا مقتنع تماماً انى كان لازم ابتدى المسيره من سن صغير اوى و اخلص موسوعات كتير و يكون عندى فضول قوى فى الحاجات ديه عشان اقدر اعمل حاجه

هتـــلر
24-12-2013, 03:13 PM
اوقات بحس انى فاهم كل حاجه و بتيجى لحظه باكتشف انى عبيييط اوى و مش فاهم اى حاجه
و الموضوع ده بيحصلى كتير اوى و بحس باضطرابات و صراع
هل انا عبيط و لا بستعبط و لا فاهم و لا مش فاهم و لا بحاول افهم و لا بوهم نفسى انى فاهم
بحس انى بدخل دوامات كلها وهم ووجع دماغ و ملهاش لازمه اصلاً
و عشان اطلع من القرف ده لازم اصلى و اطول فى السجوود لحد ما احس كل القرف ده اتسحب فى الارض

هتـــلر
24-12-2013, 03:29 PM
فيه ناس الحل معاهم انك تبعد عنهم وبس
متحاولش اصلاً انك تتعامل معاهم باى شكل

هتـــلر
24-12-2013, 05:59 PM
المشكله ان اى حد لما بيجى يقرا بيكون مستعجل على النقد و الحكم
لازم تهدا شويه و تشوف يمين وشمال و شيل من دماغك خالص النقد و حط فى دماغك انك لسه موصلتش للمرحله اللى تخليك تنتقد
الحماس الزايد هيجيبك ورا و هيخليك تندم كتير

not masked
24-12-2013, 07:52 PM
اتعلمت من الرياضه انى مستخفش باقل حاجه موجوده عندى و استغل كل صغيره وكبيره و يبقى عندى صبر و ابدأ بالبسيط و اطلع ع المعقد و مبدأش بالمعقد و ان كل حاجه ليها قانون لو التزمت بيه هتستريح لو ملتزمتش بيه هتفضل محتار و مش مستريح و هتتعب نفسك و انى ابسط المشاكل و احاول اديها حجمها المناسب و ان يكون عندى قوة ملاحظه و انى الاهم اعرف المغزى مش اخلص القصه و خلاص و انى احاول مره واتنين وتلاته و يبقى عندى اصرار و عزيمه

من الاخر الرياضه اكتر من مجرد ماده

انا كنت بعشق الاحياء اووووى و كان نفسى اكون دكتور مخ و اعصاب بس الرياضه بتطورنى بشكل كبير و بستفيد منها اكتر فى نواحى كتير
و لازم بجد كل الناس تذاكر رياضه طووول حياتها مش مجرد سنين التعليم بس
و مش لازم تكون متخصص فيها عشان تذاكرها
و انا كمان مش عاوز اتخصص فى حاجه رياضه بسس عشان بحب التنوع و الاختلاف مش اسطمبة واحده وبس
انا عارف كل الكليات بتدرس حاجات معينه و متخصصه اوى بس فيه كليات متخصصه اوى اوى زى اقسام العلوم كلها و انا مش شايف نفسى هقدر اكون عالم عشان انا مقتنع تماماً انى كان لازم ابتدى المسيره من سن صغير اوى و اخلص موسوعات كتير و يكون عندى فضول قوى فى الحاجات ديه عشان اقدر اعمل حاجه

والله زيي يبني أنا بعشق الرياضة دي جدا وبحب الامتحان يجيي صعب عشان اقعد افكر يمين وشمال لدرجة أنا كنت وانا صغير بحاول اكتشف قوانين جديدة في الضرب والقسمة واقعد اجرب طرق كتير وكنت كمان إما أكون زهقان اطلع علي السطوح واضرب واقسم ارقام كبيرة في دماغي من غير ورقة وقلم وكده بس أنا كان نفسي ان ادخل كلية قسم رياضة بس (اللي هيا علوم قسم رياضة) بس طبعا أي واحد في ثانوي بيكون هدفه أكبر من كلية علوم فدخلت علمي علوم علي أساس ان أنا بحب الأحياء بعد الرياضة وكمان مجالات علوم في نظري أحلي يلا ربنا يوفقنا

هتـــلر
24-12-2013, 08:04 PM
مبحبش الدبلوماسيه و الردود الحياديه المتعفنه ديه
بحب اعبر بكل صراحه عن رايي حتى لو هيزعج ناس معينه مبتحبش تسمع الحقيقه بس بجد انى ارضى ضميرى و مكونش منافق ده شىء مهم جداً بالنسبالى
انا ديماً عندى خيارين يا اما اقول رايي بصراحه يا اما اسكتتتتتتتت خالص و متكلمش و الخيار التانى هو اللى ينفع مع الناس اللى مبتحبش تسمع غير المدح وبس او عايشه فى وهم و مش عايزه تفوق منه

عشان كده انا بحب اكتب هنا اوى و ميهمنيش اذا كان حد هيشوفنى و لا لا الاهم انى اطلع اللى جوايا بشكل حيادى و صريح من غير اى تزييف او تزيين

هتـــلر
24-12-2013, 08:12 PM
مفيش سعاده كامله فى الدنيا
كل حاجه فيها بقعه و البقعه ديه لو حاولت تشيها هتجيلك بقعه تانيه
عشان كده حاول تتأقلم و تتعايش مع البقع اللى عارفها ومتعود عليها و متحاولش تغيرها عشان هيجى غيرها و لو مجاش هتحس بملل و طهق
حياتى فيها بقع كتير و بحاول اتخلص منها بس فيها بقع لازقة جامد و فيه بقع بتروح وتيجى و محتاجه مجهود باستمرار
بس اكتشفت ان البقع ديه هى اللى بتخلى الحياه ليها طعم اكتر و كل ما تكون اصعب كل ما احس بالقوه اكتر و اخد خبرات اكتر

محدش ظريف يطلع يقولى
" مفيش مسحوق نضافه احسن من تااااااايد "

هتـــلر
24-12-2013, 08:15 PM
والله التفوق فى الثانويه العامه عاوز حاجتين بعد التقرب لربنا
مدرس ممتاااااااااز
و مجموعه فحيييييييته

و فكك من اى خازوق يقولك استيقظ مبكراً و نظم وقتك و اجتهد فى ........... الخ الخ

Nana_kh
24-12-2013, 08:27 PM
ياربى

من اول اليوم بذاكر هما 3 ساعات اى نعم بس خير وبركة مكنتش بوصلها دى وقعدت اراجع قديم وجديد فرنساوى لغاية ماطلعت من البيت
ورحت الحصة
ومسكت الامتحان الشامل على منهج الفرنساوى كله
وفى الاخر اجيب درجة زى دى
لا والادهى من كده الاستاذبيقوللى انتى مراجعتيش كويس
يارب عوضنى خيرا

هتـــلر
24-12-2013, 08:30 PM
متفتركش ان حد احسن منك ابداً
ميغركش اللبس و لا الشهادات و لا حتى الدماغ
انت يومك 24 ساعة ويومه 24 ساعة
الوقت اللى هو بينمى فيه نفسه فى حاجه انت بتنمى نفسك فى حاجه تانيه
حتى لو تضيع وقت او مش بتعمل حاجه دماغك مش بتقف و اكيد هتشوف حاجات اكتر منه و مختلفه عنه
حتى فرجتك على التلفزيون هتخليك مميز عنه عشان هتشوف حاجات هو مشفهاش عشان مشغول فى حاجات تانيه بيعملها

كل واحد فينا جواه ذخيييره من المعلومات المختلفه مش شرط تكون المعلومات ثقافيه او دينيه او علميه بسسسسس لا المعلومات تشمل كل جوانب الحياه

و على فكره
انا مره قعدت اقرا عن حاجه كده مش فاكرها اوى دلوقتى بس كانت معقده اوى اوى
و بالصدفه بقلب فى التلفزيون و شفت مسلسل و لاقيت المشهد بيتكلم عن الحاجه ديه و فهمتها بشكل وااضح اوى من المشهد واستفدت جامد

فمتفتكروش ان الشخص اللى قاعد 24 ساعه ادام كتب او جرايد احسن منك فى حاجه
لان العلم وسايل تحصيله مش محدوده

و الانسان كل لحظه علمه بيزيد او تفكيره بيوسع اكتر لوحده و انت مش هتدرك ده عشان انت غرقان فى افكار المجتمع الهابطه ان اللى يمسك كتاب هو اللى مثقف وانت غبى وبس

انت مميز و عندك حااجات ناس كتير مش عندها و ليك دماغك الخاصه و خبراتك الخاصه
متقللش من نفسك عشان شفت حد اهتم بجانب واحد من حياته على حساب جوانب كتير تانيه
متفتكرش المتفوق فى دراسته حياته كلها متكامله التفوق ده محتاجه تضحيات كتييير اوى اوى و اكيد هو عنده خلل فى نواحى كتير فى حياته و الخلل ده مش موجود عندك

ثق فى نفسك و متسمحش لحد يحسسك بالنقص او الضعف و خليك زى ما انت متتغيرش عشان حد
و تطوور اللى بتحبه وبسسسسس

لحظة سعادة
24-12-2013, 08:34 PM
الصاحب اللى بجد هو اللى تبقى معاة على طبعتك مش نتصنع عشان نبقى صحاب

لحظة سعادة
24-12-2013, 08:39 PM
بالنسبة للامتحانات الدروس
دى بجد اكتر حاجة مضايقانى لانى بذاكر كتير اوى ومش بجيب الدرجات اللى انا عايزاها

هتـــلر
24-12-2013, 08:48 PM
المسلسلات الياباااانى
هى اللى بتصبرنى على قرف كتير اوى
نفسى اعرف حد بيحبها بجد ومعجب بالثقافه اليابانيه زيي

لحظة سعادة
24-12-2013, 08:58 PM
انا نفسى اسافر الهند

هتـــلر
24-12-2013, 08:58 PM
بالنسبه لردى اللى فوق بتاع محدش احسن من حد
انا افتكر انى كنت بحترم الناس الشاطره بس فى المدرسه و محبش اتكلم مع العيال اللى مش شاطره و مكنشت بديهم فرصه يتعاملو معايا وبهرب منهم كتير و كل تعاملاتى مع الناس الشاطره وبس
و كنت بتغاضى عن عيوب الناس الشاطره اللى بصاحبهم و اتلكك للناس التانيه و افتكر انهم عاله علينا و ملهمش لازمه و عاملين يعطلونا وبس

و الحقيقه المره انى كنت خااااازوووووووووووووق كبير اوى اوى اوى و اكتشفت انى حمار كبير كمان و انى عنصرى وكلب
و حصل كام موقف اكتشفت ان معظم الناس اللى مش شاطره شخصيتهم راائعه و متفوقوش عشان عندهم ظروف صعبه مانعاهم و انى بجد جزمة انى اسأت الظن فيهم

بجد انا نظرتى اتغيرت عن الاول بكتيير و كل ما افتكر العبط الفكرى بتاعى احس بخنقه و انى فوت عليا ناس جامده كتير كان زماانهم صحابى الانتيم و لينا ذكريات حلوه

نصيحه لاى حد صغير و بيفكر فى كده برده صلح نفسك و متسمعش كلام باباك وم امتك بتاع صاب الناس الشاطره بس و ابعد عن الفاشلين

انا مش هقولك تصاحب اى حد فاشل او تكره اى حد متفوق
يا سيدى لو فيه حد متفوق و كويس امسك فيه بسنانك بس الفكره انه لو لاقيت حد مش شاطر اوى ع الاقل بس شخصيته ممتازه و لا يفرق معاك مليون متفوق

و نصييييحه مهمه
من تعاملى مع المتفوقين اكتشفت انهم لو تفوقت عليهم مش هيطيقوك ابداً و مهما نصحوك هيخبو الزتونه ليهم و هيوهموك بحاجات تانيه هم اصلاً مش بيعملوها
ده معظم المتفوقين مش كلهم عشان محدش يسىء الظن
بس بجد احترس من الناس ديه اووووى و متحاولش تعرفهم انك شغال جامد و بتفحت

بس عشان اكون حقانى
فيه ناس متفوقه كتير زى العسل و دول قليلين للاسف

لحظة سعادة
24-12-2013, 09:13 PM
اصلا مفروض مش نثق فى كلام حد ومنسمعش لحد وخصوصا فى مرحلة الثانوى لان لو ركزنا هنلاقى ان كل الكلام متناقض انا مثلا قررت اعمل حاجة كويسة جدا انى مسمعس لكلام حد انا صحابى فى الاجازة بحس انهم طيبين جدا لكن لما الدراسة بتبدا بحس ان شخصيتهم بتتغير وخصوصا لو كانوا من الاوائل يعنى مثلا صحبتى الاولى على المدرسة قبل كدة كنا بنتكلم على المذاكرة بحس ان كل كلامها متناقض بتقول حجات وبتعمل حجات تانية مع العلم انى من الاوائل وطلعة 3 على لمدرسة الحمد لله بعامل كل الناس كويس ومش ببخل بمعلومة انا عارفاها بس للاسف فى ناس لما نعاملهم كويس مش هيدوك قيمتك فى ناس بتحب المعاملة الوحشة ودول بجداللى انا مش بحب اكلمهم لكن فى ناس كتير حتى لومش شاطرين شخصيتهم رائعة وطيبين والله نفسى دول هم اللى يبقوا صحابى مش اللى انا مصحباهم

هتـــلر
24-12-2013, 09:39 PM
بجد لما بطلت اعمل فيها ارسطو و انتقد يمين و شمال و اوجع دماغى حسيت برااحه كبيره
مفيش احلى من انك تقرا لمجرد الاستفاده و المتعه وبس مش عشان تقول لصحابك انا النهارده قريت وسويت و تتفشخر
مفيش احلى من انك تسمع لحد تانى و انت مركز فى كلامه و بتستفيد و مش بتفكر تنتقده حتى لو غلط
بجد فرق شاسع فى الاحساس بين ده و ده
ريح دماغك و اقرا و اتعامل من غير ما تحاول تنتقد و هتحس بفرق كبير

النقد يكون فى الحاجات اللى تمسك وبسسسسس مش اى موضوع و السلام
عشان النقد بيفرز الوحش من الحلو و انت لو منقدتش الحاجه اللى تمسك ممكن تاخد الوحش

غير كده متوجعش دماغك فى النقد

هتـــلر
24-12-2013, 09:48 PM
هو فيه بنات بتتكسف دلوقتى و خدودها تحمر و لما حد يزعلها تعيط و تجرى ع السرير تحضن المخده و تقول وحشين كلهم

!!!!!!

هتـــلر
25-12-2013, 04:37 PM
قررت انى اعيش فى خيالى وبسس
يلعن ابوك يا واقع

هتـــلر
25-12-2013, 04:45 PM
حد يولع فى البيت اللى عايش فيه ده و يخلصنى من الناس ديه
انا جبت اخرى منهم و لو ينفع اتزفت فى اى زفت مكان كنت همشى
انا مش عارف ليه ربنا زنقنى مع ناس انا مش بطيقها ابداً و لا بحبهم
و للاسف محتاج فلوس و مكان اتزفت انام فيه و هم اللى معاهم الحاجتين دول
انا مجبر على كل زفت حاجه فى حياتى
دينى مجبر عليه و شخصيتى و الظروف و كل حاجه

مبقتش طايق زفت حد و لا طايق اتكلم بشكل دبلوماسى مع زفت حد و لا اسمع نصايح معاقه من زفت حد
يوم حلو و عشره زباله

حياه معفنه و ناس اعفن
كلكم عنصريه و بوشين و مقرفين

بجد انا نفسى اكبر باى شكل بسرعه عشان اخلص من اى المغص اللى عايش فيه ده

انا بسكت كتير وبكتم جوايا بس طفح الكيل زى ما بيقولو

و اى شىء هيجى يعلق احسنله ميخشش تانى عشان انا مش ناقص قرف و كلام ماسخ و سخيف و محفوظ
اصل اللى ايده فى النار مش زى اللى ايده فى الميه

يا رب فك ضغطى و همى و ابعد الناس المعفنه عنى عشان جبت اخرى مع مناظرهم

امانى منصو
25-12-2013, 05:00 PM
والله زيي يبني أنا بعشق الرياضة دي جدا وبحب الامتحان يجيي صعب عشان اقعد افكر يمين وشمال لدرجة أنا كنت وانا صغير بحاول اكتشف قوانين جديدة في الضرب والقسمة واقعد اجرب طرق كتير وكنت كمان إما أكون زهقان اطلع علي السطوح واضرب واقسم ارقام كبيرة في دماغي من غير ورقة وقلم وكده بس أنا كان نفسي ان ادخل كلية قسم رياضة بس (اللي هيا علوم قسم رياضة) بس طبعا أي واحد في ثانوي بيكون هدفه أكبر من كلية علوم فدخلت علمي علوم علي أساس ان أنا بحب الأحياء بعد الرياضة وكمان مجالات علوم في نظري أحلي يلا ربنا يوفقنا
انا كدة على فكرة وبردو دخلت علمى علوم مع انى مش بحب الاحياء اوى لدرجة انى افضلها على الرياضة الرياضة دى كانت كل حياتى بجد بس مش مشكلة كل واحد نصيبة فى حاجة هيشوفها

هتـــلر
26-12-2013, 08:24 PM
المعامله الحلوه بعد الاهانه ملهاش اى لازمة
وواضح انك لازم تتقرص جامد عشان تلاقى معامله حلوه او ممكن تسموها شفقه

هتـــلر
26-12-2013, 08:33 PM
ضحيت بوقتى و صحتى و نزلت بكل حماس و قعدت اتخطى كل العقبات و نجحت بجدارة انى امر بين العربيات السريعه من غير اى اصابات و تسلقت الكوبرى بكل قوة و حماس واصرار و قعدت امشى بكل ثبات و عزيمة و هدف واحد فى دماغى و امشى وامشى و الناس تبصلى باستغراب و انا مركز ومش مهتم و مسمحتش لحد انه يعطلنى عن هدفى و قعدت امشى و امشى وامشى وكلى اصرار و مسمحتش لاى حد انه يعطلنى عن هدفى العظيم

و بعد رحلة طويله من الاصرار و تخطى العقبات

نجحت انى اوصل لهدفى الكبير اوى بتاع النهارده

و اول ما وصلت حسيت بقشعريرة كبيره و فرحة غامره و كل الجماهير قعدت تصقف

و طلعت الفلوس و اشتريت طبق بسبوووووووووووووووووسه بكل سلاسه و سرعه
و بجد انا مستمتع بتحقيق هدفى

و نصيحه لاى حد حط هدف ادامك و اوعى تتردد و متسمحش لاى حد يشدك ورا مهما كان و اديكو شفتو قصتى اد ايه مؤثرة و اد ايه تعبت بس استحملت و كملت و مهمتمش لاى مشتت او اى صعوبات

ركز على هدفكك و اسعى وراه و ان شاء الله هتحققه
وبجد انا مش قارد اوصفلكم احساسى بعد ما حققت هدفى و اد ايه كان طعمه لذييييييذ و ممتع

اتمنى اكون حفزتكم اكتر

هتـــلر
26-12-2013, 08:37 PM
فيه حد من اول حرف من اسمه هند عاوز اقوله مبروووووووووووووووك لقد حصلت على دعوة من القلب :)

هتـــلر
26-12-2013, 08:42 PM
نفسى لما حد اصغر منك يعرفك انه بيحترمك و يقدرك متعاملوش بكبرياء عشان خاطرى و تطنشه و تبقى سهل عليك انك تجرحه بسهوله و تهينه عشان بجد انت ممكن تكون بالنسباله حاجه كبيره اوى و معتبرك قدوة و لما يكبر هيقعد يدعيلك كتير و يبقى ضهر ليك كبير اوى ولما يكبر عقله هينضج بشكل كبير و تبقى محتاجه فى حاجات كتيره فحط نفسك مكانه ديماً و فكر كويس قبل ما تتكبر عليه او تطنشه

هتـــلر
26-12-2013, 08:45 PM
انا من النوع اللى اقل حاجه ممكن تفرحنى و اقل حاجه ممكن تزعلنى

هتـــلر
26-12-2013, 08:49 PM
انا ميهمنيش الناس تشكر فيا و لا لا
اصلاً الشكر بيكون على حاجات ظاهريه مش باطنيه
يعنى ممكن اساعد حد و انا من جوايا عاوز ا***ه بس بساعده عشان سمعتى فالناس هتشكر فيا وتحبنى اوى
وممكن مساعدش حد عشان عندى ظروف صعبه و مينفعش اقول لحد عليها فالناس هتهجونى وقتها و مش بعيد يستحقرونى وده شىء اكيد

انا مش هنكر انى بحرص اوقات كتير انى ارضى الناس على حساب حاجات كتير بحبها بس بجد لازم اخد موقف من الهبل اللى بعمله ده و ابدا اتصرف على حسب اللى مقتنع بيه وبسسسسسسسسسسسسسسس واى حد يحتقرنى احب اقوله الزاوية اللى انت شايف منها غير الزاوية اللى انا شايف منها و لما تبقى تشوف من زاويتى هتفهم

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ
26-12-2013, 09:53 PM
فيه حد من اول حرف من اسمه هند عاوز اقوله مبروووووووووووووووك لقد حصلت على دعوة من القلب :)

الله يبارك في حضرتك وان شاء الله ربنا يتمم علي خير :p:p

NeVeR CoMe BacK
26-12-2013, 11:36 PM
ضحيت بوقتى و صحتى و نزلت بكل حماس و قعدت اتخطى كل العقبات و نجحت بجدارة انى امر بين العربيات السريعه من غير اى اصابات و تسلقت الكوبرى بكل قوة و حماس واصرار و قعدت امشى بكل ثبات و عزيمة و هدف واحد فى دماغى و امشى وامشى و الناس تبصلى باستغراب و انا مركز ومش مهتم و مسمحتش لحد انه يعطلنى عن هدفى و قعدت امشى و امشى وامشى وكلى اصرار و مسمحتش لاى حد انه يعطلنى عن هدفى العظيم

و بعد رحلة طويله من الاصرار و تخطى العقبات

نجحت انى اوصل لهدفى الكبير اوى بتاع النهارده

و اول ما وصلت حسيت بقشعريرة كبيره و فرحة غامره و كل الجماهير قعدت تصقف

و طلعت الفلوس و اشتريت طبق بسبوووووووووووووووووسه بكل سلاسه و سرعه
و بجد انا مستمتع بتحقيق هدفى

و نصيحه لاى حد حط هدف ادامك و اوعى تتردد و متسمحش لاى حد يشدك ورا مهما كان و اديكو شفتو قصتى اد ايه مؤثرة و اد ايه تعبت بس استحملت و كملت و مهمتمش لاى مشتت او اى صعوبات

ركز على هدفكك و اسعى وراه و ان شاء الله هتحققه
وبجد انا مش قارد اوصفلكم احساسى بعد ما حققت هدفى و اد ايه كان طعمه لذييييييذ و ممتع

اتمنى اكون حفزتكم اكتر
:o:o
هدف ايه طيب؟؟؟؟:blush:

هتـــلر
27-12-2013, 12:03 AM
:o:o
هدف ايه طيب؟؟؟؟:blush:
ده شىء نسبى
شوفى انتى شاطره فى ايه و اسعى وراه
واتعلمى من تجربتى للوصول للبسبوسه و هتفهمى قصدى
;););)

هتـــلر
27-12-2013, 03:35 PM
اى حد متفوق فى حاجه او مميز اوى فى حاجه تيجى تحسده تلاقى عنده بلااوى تهد جبال
مفيش حد متميز اوى اتعاملت معاه من قريب اوى الا واكتشفت انه عنده ابتلاءات كتير اوى اوى
و كمان لما حد يضرك و تيجى تنتقم تكتشف انه حالته اصلاً اصعب منك بكتيير
بجد كلنا مساكين و اللى بيبان قوى ادام الناس بيجى عليه وقت يعيط زى الاطفال مع نفسه

اللى بيتريق كتير شخصيه للاسف عندها خلل نفسى كبير و السبب فى التريقه ديه انه ماشى بنظام اتغدى بيه قبل ما يتعشى بيا يعنى هو شايف انه تعبان فى حاجات كتير فقبل ما التانى يتريق عليه لا هو يبدأ بالتريقه
و كمان فيه ناس بتتريق بشكل مبالغ على الناس الناجحه اوى عشان يرضو غرورهم و حقدهم
بجد التريقه ملهاش اى دعوة بالفكاهه و خفة الدم اطلاااااقاً

هتـــلر
27-12-2013, 03:47 PM
انا مش متابع اى اخبار عن البلد اللى مستقبلها زفت طول ما التعليم بالمنظر ده و طول ما الانسان رخيص فيها و الفقر بقى منتشر فى كل مكان و الجرايم بتُرتكب و الضمير مرتاح و محدش بيمشى بالليل الا و يتثبت ويتسرق و مفيش بنت محدش اتحرش بيها باللفظ او الكلام بالذات فى القاهره و كل واحد لسه مطلعش من البيضه يحشر نفسه فى مواضيع لسه عقله منضجش كفايه عشان يستوعبها و كل ما كل واحد فينا باصص بتشاؤم و يأس لمستقبل البلد

الحل الوحييييييييد رئيس يكون من طينة كويسه جداً و بسسس

انا مش ضد الاخوان و لا مع السيسى بس انا ضد اى حد يتاكل حقه و ضد انى اى حد يموت و ضد الظلم تماماً

هتـــلر
27-12-2013, 03:59 PM
محدش دلوقتى بقى قطة مغمضه اى حد عنده نت بقى عارف كل حاجه و عينه مفتحه كويس
و انا ضد تماماً النت يكون من غير مراقبه للى تحت ال 18 عشان بجد النت ممكن يوديك حتت انت مش قدها و يفتح عيونك على حاجات هتتعبك اوى اوى اوى و يخليك مش عايش سنك اصلاً
عشان كده تلاقى كل الاطفال اللى معاهم تابلات و بيخشو نت كتير و متعاصين تكنولوجيا تلاقيهم ماسخييين جداً و البراءة ماتت فيهم و تلاقيهم بيتكلمو فى مشاكل و مواضيع بعييده اوى عن سنهم
و المصيبه انى بقيت الاقى عيال مطلعتش من البيضه ومكملوش العشر سنين و ليهم اكونتات على الفيس و بيتكلمو عن جرح الحبيب و المشاعر و كلام الكبار ده
بجد حاجه تجيب اسهال و مغص .. فين ايام لما كان كل واحد عايش سنه بالظبط و كانت الحياه هاديه و كان الخبر ليه متعه و الفيلم نسنتاه كلنا عشان نشوفه و كنا بنتلم كتير مع بعض
انا عارف انى دخلت جو التكنولوجيا و العك ده بدرى برده بس مش زى الجيل اللى بعدى و برده قعدت فتره مش قليله بعيد عن قرف التكنولوجيا

انا مش هنكر ان فيه ايجابيات كتير بس الحياه بقت ملهاش طعم و رتم الحياه بقى سريع جداً جداً و الناس بقت بجحة و البنات بقت معندهاش حياء زى ما بنشوف فى افلام زمان او من كلام بابا وماما و بدل ما كان الواحد بيتصل بصاحبه و يقوله كل سنه وانت طيب و يتكلمو ويهزرو بقو يبعتو على صفحته happy birthday و خلاص و كام صورة سخيفه من جوجل وخلاص كده
و قصص الحب زمان كنت تستممع وانت بتسمعها او تشوفها فى افلام زمان لكن قصص حب دلوقتى تلاقيها ابتدت بلايك على كومنت و انتهت برساله فى الانبوكس و حتى كمان بتكون ماسخه جداً و مفهاش اى مغامرات و ممله جداً
وتلاقى البنت ارتبطت عشرين مره على الفيس بوك و مش بعيد تكون قابلت ناس كتير و مش بعيد تكون عملت علاقات كمان و كل ده فى فترة قصيره و من غير ما بابا وماما يعرفو

انا حاسس ان الدنيا بتشطب و بتخلص الاحداث اللى هتحصل عليها بسرعه عشان كده بنلاقى الايام بتمر بسرعه و مبقناش نحس بيها

هتـــلر
27-12-2013, 04:07 PM
كعبول
اتوبيس المدرسه السحرى
الفواكه
النخلة نوسه
التماسيح
ابطال الديجيتال
انا واخى
سابق ولاحق
كونان
عالم سمسم
ماوكلى
عهد الاصدقاء
ريمى

زمن الكرتون الجميل :)

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ
27-12-2013, 09:26 PM
كعبول
اتوبيس المدرسه السحرى
الفواكه
النخلة نوسه
التماسيح
ابطال الديجيتال
انا واخى
سابق ولاحق
كونان
عالم سمسم
ماوكلى
عهد الاصدقاء
ريمى

زمن الكرتون الجميل :)

الله كرتووووووووووووووووووووووون بمو اوي اوي في الكرتون وبالذات كونان

الله حاجه كده تشرح النفس هههههههههههه

وكعبول طبعا وابطال الديجتال واتوبس المدرسه السحري وسباق ولاحق عيال اختي مجننيني بيه

واخوتي بقي من عشاق انا واخي

هههههههههههه معلش بقي اصلي بحب الكرتون اوي

هتـــلر
27-12-2013, 10:49 PM
فيه ناس تشوف المصيبه ام 2 سم تشوفها 5 متر و ناس تشوف المصيبه ام 5 متر تشوفها 2 سم هى ديه الناس اللى بتعرف تعيش صح

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ
28-12-2013, 11:30 PM
فيه ناس تشوف المصيبه ام 2 سم تشوفها 5 متر و ناس تشوف المصيبه ام 5 متر تشوفها 2 سم هى ديه الناس اللى بتعرف تعيش صح

معلش ممكن اسال سؤال

واسفه جدا اني بعلق

بس ازاي دول الناس اللي بتعرف تعيش؟؟

هتـــلر
28-12-2013, 11:46 PM
معلش ممكن اسال سؤال

واسفه جدا اني بعلق

بس ازاي دول الناس اللي بتعرف تعيش؟؟

عشان لو كل مشكله اديناها اكبر من حجمها هنتعب نفسياً طول الوقت و مش هنعرف نستمتع بس لو كل مشكله كبيره صغرناها هنعرف نستمتع

هتـــلر
29-12-2013, 12:09 AM
الناس فئات
كل فئة بتنسجم مع بعضها
انا الفئه بتاعتى بلاقيها بس مش بتبقى فى سنى للاسف
مش شرط كل الناس تبقى نفس الفئه بتاعتك و معظم مشاكلنا ان احنا فاكرين ان احنا كلنا فئه واحده بس ده غلط
عشان كده تلاقى الواحد مع صاحبه منسجم اكتر من ما هو مع عيلته عشان صاحبه من الفئه بتاعته وعيلته مش كلها من الفئه بتاعته حتى الاخوات برده
الفئه اقصد بيها الصفات و طريقة التفكير و الفلسفه الخاصه بيك و قناعاتك

هتـــلر
29-12-2013, 12:14 AM
السعاده بجد بجد بجد بجد بجد انك تتقن شغلك اوى
لو اتقنت كل حاجه بتعملها هتحس احساس رائع
انما الكروته و الخبث و انك تستخدم اسهل الطرق بجد هتحس بتانيب ضمير و تعاسه مستمره وحقد
اصلاً جوا كل واحد فين انسان صغير اوى ماسك عصايه فى ايد والايد التانيه ماسك ورده لما تعمل حاجه غلط بينك و بين نفسك بيضربك بالعصايه و اللى هى انك تحس بتانيب ضمير و اكتئاب و لما تعمل حاجه صح و باتقان و بضمير بيديك الورده اللى هى الرضا عن النفس و السعاده

اتقن شغللللك و متتخابثش و تسلك طرق سهله و اى كلام عشان بجد احساس انك عملت اللى عليك احسن ميت مره من الوصول للهدف و تحقيقه

مريم السباعى.
29-12-2013, 01:18 PM
علفكره انا متابعه الفضفضه دى من بدرى قوى يمكن دخلت انهارده بذات عشان اتبعها بجد مستمتعه بيها جدا يمكن لا بحس بتتكلم بصوت لاى جوايا وجوا كتير غيرنا كمل واتمنى انى اشارك عن قريب بفضفضه

امانى منصو
29-12-2013, 01:32 PM
السعاده بجد بجد بجد بجد بجد انك تتقن شغلك اوى
لو اتقنت كل حاجه بتعملها هتحس احساس رائع
انما الكروته و الخبث و انك تستخدم اسهل الطرق بجد هتحس بتانيب ضمير و تعاسه مستمره وحقد
اصلاً جوا كل واحد فين انسان صغير اوى ماسك عصايه فى ايد والايد التانيه ماسك ورده لما تعمل حاجه غلط بينك و بين نفسك بيضربك بالعصايه و اللى هى انك تحس بتانيب ضمير و اكتئاب و لما تعمل حاجه صح و باتقان و بضمير بيديك الورده اللى هى الرضا عن النفس و السعاده

اتقن شغللللك و متتخابثش و تسلك طرق سهله و اى كلام عشان بجد احساس انك عملت اللى عليك احسن ميت مره من الوصول للهدف و تحقيقه
فعلا والله احلى حاجة انك تعمل اللى عليك باتقان

RAiN
29-12-2013, 02:06 PM
اوهايو

هههههه
صباح الخير بس باليابانى

اممممممم
شو اكتب
هههههههه

يازيدى يازيدى

انا دخلت علشان اقولك انك انسان محترم
قريت معظم اللى كتبته

على فكره مكنتش مصدقه انك مصرى
علشان جيلنا بقى تافه واهبل

ياتك نيله نست الكلام

ههههههه

بس انت انسان صاد دايما بتاخد من المشكله خبره
بتعترف باخطاءك واحنا عدنا فى زمن اللى يعترف بخطئه دا ضعيف ومش كويس

اه لسه فى كلام كتير امممممممم
بس مبحبش اتطفل عليك
اتكلم برحتك وانا من متابعينك فى الخفاء

بس عادى لو حبيت ارخم هدخل انت تطول
هههههه

هتـــلر
29-12-2013, 02:07 PM
اى حد فى جامعه عشان تعرف تعيش مبسوط بعد كده يا اما تقوى علاقاتك اوى و تضمن واسطه كويسه يا اما تجتهد اوى فى جامعتك وبتقى معيييد
غير كده هتفضل فى بيتك مش اقل من 5 سنين مستنى وظيفه كويسه

مفيش حاجه غير بالواسطه
مهما خدت كورسات
مهما جبت تقديرات عاليه فى الجامعه
مهما كانت خبرتك فى الكومبيوتر
مهما مهما

الواسطه هى اللى هتخليك تشتغل من الاخر

انا بكلمك فى المضمون
عاوز تضحك على نفسك و تعتمد على كورساتك و تقديراتك فى الكلية مفيش مشاكل بس نسبة انك تلاقى حاجات كويسه متوفره ليك قليله

متفكرش انك تحب فى الجامعه غير لما تضمن انك هتكون نفسك بسرعه عشان هتعلقها معاك فتره كبيره كان ممكن هى تتجوز اصلاً وتخلف فحرام تعلقها الفتره ديه لغاية ما تكون هى عانس و فى الاخر تتجوز واحده تانيه عشان زهقت من الاولى

المستقبل كويس جداً لهندسة و الكليات الطبيه مش هنضحك على نفسنا
اى كلية تانيه يا تكون معيد يا متدخلهاش اصلاً عشان هتركن على جنب بعد ما تخلص
تجارة برده مستقبلها واسع اوى فى كل حاجه دايسه بالذات تجارة انجلشششش

لو ليك موهبه استغنى عنها ومتخشش الكلية اللى بتحبها عشان لما تكبر و متلاقيش شغل هتكره نفسك و تكره ام موهبتك ديه و يمكن موهبتك تدفن اصلاً بسبب التعليم العالى الحمضان

هتـــلر
29-12-2013, 02:09 PM
اوهايو

هههههه
صباح الخير بس باليابانى

اممممممم
شو اكتب
هههههههه

يازيدى يازيدى

انا دخلت علشان اقولك انك انسان محترم
قريت معظم اللى كتبته

على فكره مكنتش مصدقه انك مصرى
علشان جيلنا بقى تافه واهبل

ياتك نيله نست الكلام

ههههههه

بس انت انسان صاد دايما بتاخد من المشكله خبره
بتعترف باخطاءك واحنا عدنا فى زمن اللى يعترف بخطئه دا ضعيف ومش كويس

اه لسه فى كلام كتير امممممممم
بس مبحبش اتطفل عليك
اتكلم برحتك وانا من متابعينك فى الخفاء

بس عادى لو حبيت ارخم هدخل انت تطول
هههههه

اووووووووووووووهاااايوووو جوزايماااااااااااس

اريييييييجاتووو على كلامك الحلو

بتحبى اليابااااااااااانى !!!! !!
؟!!!

RAiN
29-12-2013, 02:10 PM
نسيت

انت ليه مسمى اسمك هتلر
انت بحب السيوف والاحصنه والجحات دى
بس ايام العصور دى مكنتش فى بسبوسه

ههههههههه

لا بجد

بدى اعرف ليه مسمى اسمك هتلر

حتى اسمك مختاره لغر

هتـــلر
29-12-2013, 02:11 PM
نسيت

انت ليه مسمى اسمك هتلر
انت بحب السيوف والاحصنه والجحات دى
بس ايام العصور دى مكنتش فى بسبوسه

ههههههههه

لا بجد

بدى اعرف ليه مسمى اسمك هتلر

حتى اسمك مختاره لغر

من غير سبب بجد يعنى جه على بالى وانا بعمل العضويه و قلت اكتبه
اصلاً انا معرفش عنه حاجات كتير غير انه حرق شوية يهود و كان عنده داء العظمه

RAiN
29-12-2013, 02:19 PM
بس انت تشبه فى صفات

مش بعاكس

دى حقيقه

دايما بنختار اسم من غير منعرف ليه
بس عارف فى الاخر بنكتشف انه بيعبر عنا

هتـــلر
29-12-2013, 02:22 PM
بس انت تشبه فى صفات

مش بعاكس

دى حقيقه

دايما بنختار اسم من غير منعرف ليه
بس عارف فى الاخر بنكتشف انه بيعبر عنا

ههههههههههههه طب ده كويس ولا وحش و اغير فى نفسى ايه ؟
خليكى صريحه وكوول :) :022yb4:

RAiN
29-12-2013, 02:25 PM
لا يا وله حلو

انت صفاتك زى صفاتك الفرسان
مش تنغر باه
هههههه

لا والله انت عندك صفات كتير معظمنا فقدها
بس عارف نقصك معنى الشعور بالسعاده الحقيقيه

هتـــلر
29-12-2013, 02:28 PM
لا يا وله حلو

انت صفاتك زى صفاتك الفرسان
مش تنغر باه
هههههه

لا والله انت عندك صفات كتير معظمنا فقدها
بس عارف نقصك معنى الشعور بالسعاده الحقيقيه

كده هتغررررررر و اقعد امدح فى نفسى و هيصه بقى هههههههههه :p
كلامك على رااااسى وشعرى كمان ههههه
و السعاده الحقيقه بحسها لما بكون بصلى فى الجامع وبكووون خااشع مش عمال افكر فى المحشى اللى ماما هتعمله هههههههه

RAiN
29-12-2013, 02:29 PM
السعاده احنا اللى بنصنعها جوانا
بابتسامه فى اصعب اللحظات ترسمها على وشنا
هتريحنا ولو قليل

دايما ابتسم وخلى السعاده والضحكه تنبع من قلبك بجد

يادكتور مخ واعصاب ياكبير

هتـــلر
29-12-2013, 02:31 PM
السعاده احنا اللى بنصنعها جوانا
بابتسامه فى اصعب اللحظات ترسمها على وشنا
هتريحنا ولو قليل

دايما ابتسم وخلى السعاده والضحكه تنبع من قلبك بجد

يادكتور مخ واعصاب ياكبير

:078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3::07811 1rg3::078111rg3:

RAiN
29-12-2013, 02:33 PM
هههههه
اصدى ياعبقرينوا فى حياتك العامه
مين لما بيصلى مش بيحس بالراحه كلنا بنحس بالراحه بس لما نصلى بخشوع

شعرك وحطط فزلين هههههه

شفت ضحكتك ببلاش اهو

ربنا يسعدك ويحققك حلمك البسبوسه
سواء دخولك الطب او انك تعيش على الساحل وبحر باه
ابى افتكرنا ياعم بشويه سمك

او انك تكبر بسرعه

ربنا يوفقك

هتـــلر
29-12-2013, 02:46 PM
انا حابب اشكر مريم و شمس على مشاركتهم
بس انا بكره اى مدح ليا اياً كااااااااااااان
احب اللى يعجبه حاجه منى سواء رد او فكره يدعيلى بظهر الغيب وبس
عشان اى مدح ولو بسيط بيكبر عندى و يقلب غرور و قرف و انسا نفسى
المدح يكون للاطفاال اهم حاجه عشان هم بيكون ثقتهم زيرووو و ميعرفوش حاجه و محتاجين تشجيع
بس المدح لحد كبر شويه بيشجع زياده عن اللزوم و بيقلب غرور بعدين

انا اسف انى بقول كده و عارف ان فيه ناس هتفتكرنى معقد او رخم بس انا فعلاً مش بحب اى مدددح اياً كاااااان خااالص عشان انا تفكيرى بايظ و ممكن اتغررر و انا بكره الغرور عشان بيمنع الواحد انه يبدع و يقدم جديد
ممكن حد غيرى يحب المدح و يتعمد انه يسمعه كتير بس ده طبعه و شخصيته تقدر تخليه يفصل بين الثقه و الغرور
انا صعب بالنسبالى اوقات كتير

بس بحب اعرف عيوبى جداً و احب اللى يقولهالى
وبكره المجااامله موووووووووت حتى معظم مشاكلى انى مبعرفش اجامل حد و بجد انا مستريح اوى وضميرى مستريح برده انى مبحبش كده
اصلاً انا ضد ان كل واحد يخبى مشاعره الحقيقيه
يمكن انا مش هعرف اعيش كويس بعدين عشان فيا الخصله بتاعة الاطفال ديه بس انا مستريح جداً و مش هااممنى مكاسب ماديه تيجى بالتعامل من تحت قناع
كل واحد لو اتعامل بشفافيه مش هيكون فيه خبث و لا حقد و لا كلام من تحت لتحت و شغل المقززين ده
انا اعرف نااااس قرايب وبيعملو عمل لبعض
واعرف ناس صحاب اوووووووى و بيكرهو بعض مووت و بيعملو فى بعض مقالب وحشه
و اعرف بلاوى تانيه كتير

كل ده بسبب ان كل واحد بيخبى مشاعره الحقيقيه و بيمثل على التانى و طبعاً كله بينتقم من تحت لتحت

انا عارف ان سر النجاح فى الحياه الماديه وبالذات فى الزمن ده انك تبقى دبلوماسى خبيث
بس الحياه بالشكل ده هتبقى ماسخه و كلها هموم وقرف

انا تعبى بسبب الصراحه اسهل واهون بكتير من تعبى بسبب الخبث و التعامل بوشين و اى حد كبير هيفهمنى

لو مضايق من حد رووووح صارحه وقوله و لو بتحب حد روووووح قوله لو مش عاوز تتكلم متتكلمش لو حاسس بحقد اقعد مع نفسك و حط نفسك مكان الشخص اللى بتحقد عليه لو حاسس باى نوع من المشاعر الوحشه صلحها اول باول عشان لو اتراكمت عليك هتبقى مهموم ومش عارف ايه السبب بالظبط
عشان الاحساس بيبقى و السبب بيروووووح

هتـــلر
29-12-2013, 03:01 PM
نصاااااااااااايح عشان تعرف ترد على اى حد وتهزمه

اول حاجه لو انت موقفك قوى

الززززززم الصمت و خليه يبعبع يبعبع و حافظ على الابتساااااااااامه و بعد ما يخلص قوله كلمتين مختصرين بس اوعى تغلط و بعد كده سيبه وامشى اراهنك هيضرب نفسه بالجزمة

لما يكون موووقفك ضعيييييف

سيبه يتكلم و دور على غلطات هو قالها من غير ما ياخد باله وامسكهاله و اقعد علق عليها و اقعد استفزز فييه واتلكك على حاجات تافهه لحد ما اعصابه تفووور
بعدين اتلكك على اسلوبه اللى مش محترم ههههههه بعد كده هيجيلى السكر و تكون هزمته برده

ده بقى اللى بيحصلى بشكل مستمر مع اسرتى الجميله
حاجه كده استغفر الله العظيم تجيب اسهاااااااال و مغص
و متعرفش تاخد حقك ابداً

اللهم انى لا اسالك رد القضاء لكن اسالك اللطف فيك و لا منك مش فاكر اوى

عاطف حمدان محمد
29-12-2013, 03:46 PM
بس تصدق يا هتلر ومن غير مدح اهوووووووو

كلامك منطقي جدا ... ما فيش احسن من الصراحة

علشان الانسان لو عاش بوشين الحياة مش هيبقى ليها

طعم او لون حاجة كده زي المية ماااااااااااااسخة

وعلشان كلامك الحلو ده ان بهديلك القصيدة دي

وبدعيلك بظهر الغيب ان ربنا يوفقك ويسعدك يا رب

*** قول واتكلم ***
قول واتكلم وافتح قلبك

واسجن خوفك ويا سكوتك

ايه بالذمة يا قلبي باقيلك

بعد ما ليلك طفى شموعك

عايش ميت الحق قولها

قبل ما قطر حياتنا يفوتك

واوعى ف يوم تبكي وتتندم

واضحك سمع حزنك صوتك

مهما وقعت هتوقف تاني

ضوي ف ليل الحزن شموسك

امسح المك بايديك دايماً

واسجن خوفك جوا ضلوعك

خدها نصيحة وخليك فاكر

ربنا كاتب رزقك .. قوتك

حتى الموت لو جالك اضحك

حزنك مش هيأخر موتك

هتـــلر
29-12-2013, 04:09 PM
منور يا وحش
والقصيده جميله بس مش فاهم ابيات فيها ههههههههههه بس هى حلوه و كلامها قوى

عاطف حمدان محمد
29-12-2013, 04:13 PM
منور يا وحش
والقصيده جميله بس مش فاهم ابيات فيها ههههههههههه بس هى حلوه و كلامها قوى

هههههههههههههههههه مش فاهم ايه يا عم هتلر قول واتكلم

هتـــلر
29-12-2013, 04:25 PM
لا انا قريتها تانى بتمعن وفهمت الفكره
جميييل يا معلم اسلوبك و اختيار الالفاظ حلو اوى وبسيط :)
وهقول واتكلم و اطلع كل حااااااجه جوايا و مش هخاف من حد >>> بلطجه هى ههههههههههههههه

هتـــلر
29-12-2013, 04:26 PM
بس انت خطك كااابيييير اوى يا كبير
انت بتخوفنى يعنى ههههههههههههه

هتـــلر
29-12-2013, 04:48 PM
هقفل نور الاوضه و اجيب حاجه حلوه كتير و اتفرج على فيلم رعب او كوميدى و افتح النور هههههههه
بس مش عارف انهى فيلم

بجد الحوارات البسيطه ديه بتفرحنى جامد عن الحاجات الكبيره المزعجه الغاليه
يعنى قرطاس لب اكله على الكورنيش بالليل احلى بكتير من المرواح لمناطق غاليه ممله
وكمان قاعده مع حد دمه خفيف و بسيط احسن مليون مره من خروجه كبيره مع ناس بوشين ماسخه

البساطه شىء رااائع و ممتع
وده اللى مخلينى بعشق اليابان اوى

محمود صفى الدين
29-12-2013, 06:26 PM
هقفل نور الاوضه و اجيب حاجه حلوه كتير و اتفرج على فيلم رعب او كوميدى و افتح النور هههههههه
بس مش عارف انهى فيلم

وكمان قاعده مع حد دمه خفيف و بسيط احسن مليون مره من خروجه كبيره مع ناس بوشين ماسخه

حبمبوز قلبى هتلر وحشنى :022yb4::022yb4:

ahmedelfangary
29-12-2013, 07:32 PM
بس مش عارف انهى فيلم

والله صدقت .. الانسان الي ابسط حاجة تفرحه .. انسان جميل .. بس ميكونش اقل حاجة تزعلو

هتـــلر
29-12-2013, 08:07 PM
حبمبوز قلبى هتلر وحشنى :022yb4::022yb4:
وانت كمااان يا كبيير
عامل اييه !!

golden_man
29-12-2013, 08:22 PM
مش عارف ليه مع إني شفت الموضوع دا من زمااان : ) بس حابب اتكلم يمكن
نفس السن والمرحله عامل مشترك كويس

مبدئيا أنا محمد ... علمي علوم ... من القاهره
أتمني تقبلوني معاكم : )

RAiN
30-12-2013, 08:31 AM
اهلا نورت
وانا كمان حبه اتكلم عن مشكله كبيره

ياريت ياجماعه كلنا ندخل ونتكلم عن الحجات اللى مديقانه فى حياتنا
ليه هتلر بس اللى بيكتب
مع انه قايل انه بيرحب باى حد يدخل

بجد ياريت اى حد حاجه خنانقاه يدخل ويكتب ونساعد بعض

هتفضلوا لحد امته تقروا من بعيد
صدقونى هترتاحوا

بس اللى يدخل يكتب كلنا نقره اللى كتبه ونهتم
مش ننفض وخلاص
لازم كلنا نهتم ببعض

بس الاول حبه اوضح لهتلر حاجه

RAiN
30-12-2013, 08:46 AM
على فكره ياهتلر انا مكنتش دخله امدح فيك

بس لما الاقى ولد معايا فى الدرس الاستاذ بيقوله معنتش تيجى وانت لسه شارب سجاير
لازم طبعا انصدم ازاى واحد لسه عنده 17 سنه وكمان فى ثانوى يعمل كده
كنت مفكره الاستاذ بيهظر او يمكن على مرديش يستوعب
المهم الحصه اللى بعدها قله نفس الكلام

ولما اشوف كل ولد همه انه ياخد\ رقم بنت
ولا البنت كل اللى همها ان حطه زفت مكياج على وشها
ولبسه حاجه تخلى الواحد يجيب اللى فى بطنه
بجد احنا بقينا شعب تافه وجيل اتفه وحاجه تعصب
والله بقيت بكره اخرج فى الشارع من الارف اللى الواحد بيشوفه

لما ادخل والاقى انسان محترم بيعترف باخطاءه ويحلم بمستقبل افضل
بيحاول دايما يغير من نفسه للاحسن

بس امممم خلاص ماشى ادام مش بتحب المدح هنتقضك
ههههه لالالا لما اشوف حاجه انت بتقولها مش صح

لحد دلوقتى كل كلامك تمام صراحه
يازيدى يازيدى هههههه

على العموم لسه متكلمتش عن مشكلتى
اما اشوفكم هتتفعلوا ولا لاه

golden_man
30-12-2013, 10:18 AM
اهلا نورت
وانا كمان حبه اتكلم عن مشكله كبيره

ياريت ياجماعه كلنا ندخل ونتكلم عن الحجات اللى مديقانه فى حياتنا
ليه هتلر بس اللى بيكتب
مع انه قايل انه بيرحب باى حد يدخل

بجد ياريت اى حد حاجه خنانقاه يدخل ويكتب ونساعد بعض

هتفضلوا لحد امته تقروا من بعيد
صدقونى هترتاحوا

بس اللى يدخل يكتب كلنا نقره اللى كتبه ونهتم
مش ننفض وخلاص
لازم كلنا نهتم ببعض

بس الاول حبه اوضح لهتلر حاجه

اهلا بيكي : ) ..... انا ان شاء الله هحاول اكون متواجد هنا دايما

رآجيه رضآ الله
30-12-2013, 11:04 AM
الخير فيما اختاره الله
فمهما كآن ومهما حدث لك لا تجعل لسانك يتمتم بشكوى القدر
فلتجعل الحمدالله #عنوآن (https://www.facebook.com/hashtag/%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A2%D9%86) حيآتك تأتيك السعادة مشتآقة لك
لا تجعل حيآتك مُعلقة بأمور الدنيا أطلق العنآن لقلبك وروحك فى ملكوت الله

مش كلامي بس عجبني أوي :)

RAiN
30-12-2013, 11:45 AM
جميله جدا بجد

ahmedelfangary
30-12-2013, 12:27 PM
انا عايز اقول حاجة .. هوا ليه في مصر بس كلية الطب كلية قمة .. وكلية علوم مثلا كلية مش قمة ..
على فكرة ده غلط في العقل المصري .. انتو عارفين ان في امريكا كلية العلوم هي الاولى من حيث كليات القمة ...
بعديها صيدلة .. وطب المركز الرابع ..
انا اللي عايز اقوله لكل طالب في ثانوي .. طب مش كل حاجة ..
اكيد حد هيقولي .. يمكن علشان انتا دخلتها مش عايز حد يدخلها تاني ..
لا والله انا بحبلكوا الخير .. بس في كلمة قالها مدرس ليا ..
قالي عارف يا احمد انا دخلت كلية علوم ليه علشان انا بحب الفيزيا ..
وقالي مجموعي كان يدخلني صيدلة .. قلتله ليه عملت كده .. قالي علشان انا بحب الفيزيا وعلشان انا بامكاني اتميز فيها .. بس التعليم مسبليش فرصة ..
فالخلاصة هيا انك تدخل الكلية اللي تحبها .. واللي عارف نفسك هتتميز فيها ..
والمدرس بتاعي ده طلع اول دفعته بممتاز مع مرتبة الشرف ..
د احمد زويل جاب في ثانوي 98 .. واللي مش عارف يعني ايه 98 في ثانوية زمان ..
يسال ابوه او امه عن ثانوية زمان .. كان طب من 79 .. ودخل كلية علوم .. علشان عارف نفسه هيتميز وبيحب الشيء ده .. ..

فاختار كليتك اللي تتميز فيها وتحبها .. مش تدخل الكلية استخصار مجموع

golden_man
30-12-2013, 01:08 PM
عندك حق يا أحمد ...

طالما انك حاطط في دماغك حاجه معين او هدف معين كونك انك تحققه دا في حد ذاته نجاح حتي لو دا في نظر الناس فشل
يعني لو حلمك مثلا كليه تجاره كونك انك تدخلها دا في حد ذاته نجاح

كل واحد بفتكر دايما حلمك دا لازم يكون بتاعك انتا ... لو ناوي تحقق احلام غيرك
يبقي هيجي عليك يوم وتقول ياريتني ...
والاهم انك تكون ناجح في علاقتك مع ربنا
كل حاجه في الدنيا لما تمشي بمعيار الحرام والحلال افضل كتير من انك تمشيها بعادات او تقاليد وعيب وغلط

أنا بنصح نفسي بالكلام دا اولا ... يمكن ضييعت حاجات كتير وفرص و ووقت بسبب ظروف مليش يد فيها لكن أتمني مضيعش الللي جااي ..

وعل فكره الكلام جميل قوووي لما بيتقال وصعب لما بيتنفذ يا جماعه .. مشاكل كتيررر بتضيع حاجات حلوه ماكنش المفروض تروح .... عامه انا رغيت كتير .. الحمد لله علي كل حال ... صحيح انا ملاحظ اني اول ما شاركت في الموضوع طفشت ناس كتير :)

princess Mano
30-12-2013, 01:10 PM
انا عايز اقول حاجة .. هوا ليه في مصر بس كلية الطب كلية قمة .. وكلية علوم مثلا كلية مش قمة ..
على فكرة ده غلط في العقل المصري .. انتو عارفين ان في امريكا كلية العلوم هي الاولى من حيث كليات القمة ...
بعديها صيدلة .. وطب المركز الرابع ..
انا اللي عايز اقوله لكل طالب في ثانوي .. طب مش كل حاجة ..
اكيد حد هيقولي .. يمكن علشان انتا دخلتها مش عايز حد يدخلها تاني ..
لا والله انا بحبلكوا الخير .. بس في كلمة قالها مدرس ليا ..
قالي عارف يا احمد انا دخلت كلية علوم ليه علشان انا بحب الفيزيا ..
وقالي مجموعي كان يدخلني صيدلة .. قلتله ليه عملت كده .. قالي علشان انا بحب الفيزيا وعلشان انا بامكاني اتميز فيها .. بس التعليم مسبليش فرصة ..
فالخلاصة هيا انك تدخل الكلية اللي تحبها .. واللي عارف نفسك هتتميز فيها ..
والمدرس بتاعي ده طلع اول دفعته بممتاز مع مرتبة الشرف ..
د احمد زويل جاب في ثانوي 98 .. واللي مش عارف يعني ايه 98 في ثانوية زمان ..
يسال ابوه او امه عن ثانوية زمان .. كان طب من 79 .. ودخل كلية علوم .. علشان عارف نفسه هيتميز وبيحب الشيء ده .. ..

فاختار كليتك اللي تتميز فيها وتحبها .. مش تدخل الكلية استخصار مجموع

كلامك صح والله ..
دلوقتى الطفل قبل اللى لسه مولود يقول عايز ادخل طب وهو مش عارفه ايه الطب اصلا !!
فى مصر فقط .. الثانوية يعنى طب غير كده ما تدخلش ثانوى !!
شعب متخلف !

princess Mano
30-12-2013, 01:13 PM
أنا ان شاء الله هشاركـ معاكمـ بس نخلص من الامتحانات ديه الاول :d
ربناا يسترها بقى وتعدى الامتحانات ديه على خير

هتـــلر
30-12-2013, 01:23 PM
اقرأ

اول كلمه نزلت فى القران و هى ديه سر الايمان
لما تقرا دينك كويس و كل حاجه تبعه ايمانك هيزيد بعدين
اقرا بنية الفهم مش انك تطلع غلطات و تجادل

هتـــلر
30-12-2013, 01:30 PM
كل واحد فينا ليه حاجات هو فطرياً متميز فيها اووووووى الحااجات ديه ربنا ميزك بيها عشان خد منك حاجات تانيه مهمه اووى
عشان كده يا ريت كل واحد ربنا ميزه بحاجه ميتفشخرش بيها عشان سعاتك عندك حجات ناقصاك كتير مهمه برده وربنا قادر ياخد منك اى حاجه انت شاطر فيها
كلامى شامل كل حاجه حلوه زى الصحه و الجمال و اللباقه و التفكير المنطقى و سرعة البديهه و التفوق الدراسى و الحاله الماديه الكويسه و و و
اوعى تستحقر حد اياً كان حتى لو ممثل او مغنى يمكن الناس اللى بتستحقرها يبقو اكتر تقوى منك و عند ربنا هم احسن منك بكتير
ممكن صلاة واحده لواحد عاصى تكون افضل من خمسين صلاه ليك عشان هو صلاها بكل خشووع و بيبكى كمان انما انت بتصلى لمجرد التعود
لو كل واحد خلاه فى حاله و بطل يحاسب الناس هيبقى فى سلام اكتر

هتـــلر
30-12-2013, 01:58 PM
فيه ناس لما تعجز انها تتقن حاجه او تقدر تعملها او تفهمها تبدأ تهاجمها

هتـــلر
30-12-2013, 02:07 PM
نفسى اوى اعمل فيلم لما اكبر من انتاجى و اخليه يتكلم عن مشاكل المجتمع القوويه بس فى شكل كوووميدى و ممتع اوى
و هختار ممثلين توب وان و مخرج قوى و كل حاجه مميزه اوى
فيه ناس هتقولى ما تتبرع بالفلوس احسن
عندك حق
بس تخيل لو انا عملت حاجه خلت كل المصريين يتبرعو مش انا بس هل ده احسن و لا لما انا اتبرع بس ؟!!
الفكره ان الناس بقت ماشيه مع الاعلام و الافلام والمسلسلات
ومفيش غير انى اجيلهم من الحتة بتاعتهم عشان يفوقو
و بجد لو اتعمل الفيلم اللى فى دماغى هيغير مفاهيم ناس كتييييييير و هنلاقى حاجات ايجابيه كتير
و الفكره من الفليم انه هيوصل مفاهيم كتير كوويسه بشكل غير مباشر
و معظمنا اتغير بسبب افلام اجنبيه مؤثره صحححححححح ؟!!
انا برده هحاول اعمل حاجه تغير الفكر عن طريق الفيلم ده
بجد الاعلام لو بقى زى بتاع الدول المتقدمه و بقى نضييف العقول هتنضف تمااماً
للاسف دلوقتى بقى كل الافلام رقص و بلطجه و كام فيلم قصته تافهه وبس
الاعلام هو اللى بيصنع العقوووووووول
كل ما هو هابط كده عمرنا ما هنقوم ابداً
المشكله ان فى علم النفس بيقولو ان الواحد لما بيشوف حاجه كتير بيبدأ يقتنع بيها حتى لو هى غلط
وده للاسف بيحصل فى اعلامنا المبجل
انه يعرضلك حاجه هابطه اكتر من مره لحد ما تصدق ان ديه هى الصح

هتـــلر
30-12-2013, 02:30 PM
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1522307_510816402365478_1499472428_n.jpg

princess Mano
30-12-2013, 03:37 PM
ضـاقت فلما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت أظنها لا تفرج

أكتر حكمة بتريحنى !!

هتـــلر
30-12-2013, 03:59 PM
انا مش مثالى

و مش عاوز اكون مثالى
هعيش كوول و هعبر براحتى عن اى حاجه تضايقنى و هتكلم براحتى مع اى حد
مش هزوق كلامى عشان طنط فيفى متزعلش من مامى و مش هقول على حاجهمش عاجبانى حلوه عشان اكون شخص كيوت
لما هغلط هعترررف و مش هدور على مبررات عشان افضل ملاك ادام الناس
لما اضايق هطلع اللى جوايا مهما كان و مش هخبى حاجه
لما افرح هفرح كل اللى حوليا معايا
هذاكر عشان احقق هدفى مش عشان حد
مش هخاف انى اغلط مهما كان و هجرب كل حاجه جديده
هتصرف بتلقائيه مع الكل سواء جديد او قديم ومش هيهمنى لو خد فكره غلط عنى
ميهمنيش حد يرضى عنى او لا
مش مستنى تصقيف و لا مدح بالساعات
اهم حاجه ابقى مستريح نفسياً و رايق و مش عايش بوش تانى

هتـــلر
30-12-2013, 06:23 PM
الانجليزى بحر والعربى محيط

هتـــلر
30-12-2013, 06:25 PM
خد دمى و متاخدش وقتى

مـــــلك
30-12-2013, 06:55 PM
مهو لو خد دمك مش هيبقا عندك وقت هههههههههههههههههههههههههههه

هتـــلر
30-12-2013, 08:22 PM
فيه حاجات من كتر ما انا متحمس انى اعملها مبعملهاش :(

هتـــلر
30-12-2013, 08:30 PM
اوقات دماغى بتروح ع الدائرى و بتفكر لو بابا و ماما و كل الناس اللى بحبهم ماتو
ناس كتير بتخاف تفكر فى حاجه زى كده
بس انا شايف انه لازم نفكر فى الحاجات ديه
عشان انا اعرف واحد جاله انهيار عصبى وبقى مجنون لما امه ماتت عشان مكانش يتصور انه تسيبه
وواحد انتحر عشان حبيبته ماتت عشان برده مفكرش انها هتسيبه
وناس وناس
عشان كده لازم نتوقع اسوا الاحتمالات و نهيأ نفسنا معنوياً
عشان لما تحصل فعلاً او محصلتش نكون فى امان نفسياً
هتقلق شويه فى الاول لكن مع الوقت هتبدأ تتعود و مش هتبقى قلقان اوى زى الاول

انا عن نفسى اصعب حد ممكن لو مات اتعب اوى عشانه هو امى
بس انا فكرت كذا مره انى مش مخلوق عشانها انها مخلوق عشان اللى خالقها و انى مينفعش اكره الدنيا لو هى ماتت و انعزل و ابطل عباده وطاعه و مجتهدش تانى
يوم القيامه مش هى الى هتشفعلى و لا اى حد غير عملى
و التفكير انى هسيبها خلانى اجتهد انى مزعلهاش

بس الافضل انك تقرب من ربنا اكتر و تفكر فى ربنا بدل ما تفكر فى الحاجات ديه لان لو الحاجه الوحشه حصلت ربنا هيقف جنبك عشان فكرت فيه

بجد القرب من ربنا بيحسسك بالقوه بشكل كبييييير
بس للاسف حوالينا حاجات بتشتتنا و بتبعدنا عنه كتير اوى

هتـــلر
30-12-2013, 08:48 PM
اسوا حاجه بجد انك تكون ادمن بيدج تافهه
بجد مضيعه فظيعه للوقت
تخيل واحد قاعد طول اليوم ينزل بوستات كلها هبل و ضحك
للاسف معظم الصحفات على الشاكله ديه
يا ريت اى حد ادمن لاى بيدج زى ديه يستقيل منها و يروح يعمله حاجه مفيده
الزمن ده كل واحد مسؤول عن نفسه من وهو فى سن صغير اوى
لو مفقتش بدرى و عودت نفسك الالتزام و الجديه هتضيع لما تكبر
اصلاً انت بتخش الفيس بتعمل حاجات تافهه كتير من غير ما تحس و الاستفاده بتكون محدوده اوى
و كمان فيه كميات اشاعات و معلومات مغلوطه ضخمه
و طبعاً عشان انت متعودش تقرا كتب موثوقه من صغرك و اتربيت على تويتر و فيس مش هتعرف تفرق بين المعلومات
هتلاقى كمية معلومات يومياً على الفيس ضخمه جداً و فيه حاجات منها كتير غلط عشان اهداف خاصه
وطبعاً هتصدق معلومات كتير غلط و تطبقها و هينعكس عليك بالسلب لما تكبر

مش اى حاجه تقراها تصدقها وتطبقها
عاوز تقرا روووح المكتبه او هات كتب موثوقه
معلومات النت المتبعتره اى كلام معظمها
وممكن تتحرف وهى بتتنقل من مكان لمكان

محمود صفى الدين
30-12-2013, 09:10 PM
وانت كمااان يا كبيير
عامل اييه !!

تمام يا رب انت تكون بخير اهم حاجة
علمتنى الحياة ان اكون كما انا الذى احبه ليس الذى يحبه الناس

هتـــلر
30-12-2013, 09:28 PM
محتاجين جرأه اكتر عشان نزدهر
بجد القرارات الجريئه متعه كبيييييره اوى
جرب تاخد قررات جريئه و قوووويه كل فتره
القرارات ديه و التجارب الجريئه بتعلمك دروس قويه اوى
عارف زى ايه ؟!

اكنك ماسك ريشه وبتمشيها على صخره
هل الريشه هتأثر فى الصخره و تخليها تتشكل ؟!!
لا طبعاً
الصخره هتبقى مستمتعه بالريشه
وبعد ما الريشه تطير مع الرياح
هترجع الصخره زى الاول

وهو ده اللى بتعمله كتب التنميه البشريه

انما لو مسكت شاكوووش ودب دب فى الصخره
بعد كذا يوم هيبان الاثر
وبعد ما يمشى الشاكوش الاثره هيفضل موجود

وده القرارت و التجارب الجريئه هى اللى بتعمله فينا

اه هنحس بتعب
بس هنتعلم دروس و هنتغير بجددددددددد مش مؤقتاً وخلاص

خليك جرىىىء و متخافش من اى حاجه
وخش اى تجربه جديده
و جمع دروس و استفيد منها
و متخافش عمرك مكتوووب و مش هتموت غير لما ربنا يئذن

محمود صفى الدين
30-12-2013, 09:33 PM
محتاجين جرأه اكتر عشان نزدهر
بجد القرارات الجريئه متعه كبيييييره اوى
جرب تاخد قررات جريئه و قوووويه كل فتره
القرارات ديه و التجارب الجريئه بتعلمك دروس قويه اوى
عارف زى ايه ؟!

اكنك ماسك ريشه وبتمشيها على صخره
هل الريشه هتأثر فى الصخره و تخليها تتشكل ؟!!
لا طبعاً
الصخره هتبقى مستمتعه بالريشه
وبعد ما الريشه تطير مع الرياح
هترجع الصخره زى الاول

وهو ده اللى بتعمله كتب التنميه البشريه

انما لو مسكت شاكوووش ودب دب فى الصخره
بعد كذا يوم هيبان الاثر
وبعد ما يمشى الشاكوش الاثره هيفضل موجود

وده القرارت و التجارب الجريئه هى اللى بتعمله فينا

اه هنحس بتعب
بس هنتعلم دروس و هنتغير بجددددددددد مش مؤقتاً وخلاص

خليك جرىىىء و متخافش من اى حاجه
وخش اى تجربه جديده
و جمع دروس و استفيد منها
و متخافش عمرك مكتوووب و مش هتموت غير لما ربنا يئذن

رؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤعة وفعلا كتب التمية البشرية بتعمل كدا انا لو فاضى هقرا كل كلامك بس للاسف :blush:

هتـــلر
30-12-2013, 09:39 PM
رؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤعة وفعلا كتب التمية البشرية بتعمل كدا انا لو فاضى هقرا كل كلامك بس للاسف :blush:
لا ارجوووك انت فى عرض دقيقه و انا رغيت كتيييير هههههههههههههه

محمود صفى الدين
30-12-2013, 09:45 PM
لا ارجوووك انت فى عرض دقيقه و انا رغيت كتيييير هههههههههههههه

ههههههههه تمام يا صاحبى ربنا يسعدك يا ابراهيم ويوفئك ويزيل همومك ويبدل احزانك بافراح

هتـــلر
30-12-2013, 09:48 PM
لو عاوز تعمل حااجه اوووووووووعى تقول لحد عليها ابدا
عشان فيه حاجه تبع العقل لما انت بتتكلم عن انجاز عاوز تعمله بيبدأ الحاجه اللى فى العقل اللى هتحفزك انك تعمل الانجاز ده هتبدأ انها تتوقف عن العمل
و اصلاً من غير ما اتكلم فكر كده زمان لما كنت بتقول هعمل واسوى و تيجى فى الاخر متعملش
عاوز تشتغل اجرى وابدا و اغلللللللط و متقولش لحد اكبر منك اعمل ايه ومعملش ايه
عاوز تذاكر انجررررر و افتح كتابك و شغل دماغك شووويه بقى و متروحش تسال اذاكر ازاى وانظم وقتى ازاى
اصلاً كتر سؤالك هيحسسك بالرضا عن نفسك و مش هتشتغل
اخررس شويه وخليك جد مع نفسك و بطل دلع ورغى زى الستات
و متديش اهميه لافكارك التعبانه و مشاعرك الملزقه
ارررررررركن كله على جنب و اشتغل

اصلاً انا مؤمن انى اللى بيخلينى استحق العيش انى اشتغل و افكر
انما الاكل و الرغى ده بحسه بيزود الجانب الحيوانى بتاعى

فلنعمللللللل فى صمممممممممت يا بششششششششر

هتـــلر
30-12-2013, 09:51 PM
ههههههههه تمام يا صاحبى ربنا يسعدك يا ابراهيم ويوفئك ويزيل همومك ويبدل احزانك بافراح

ياااااااااه متعرفش اد ايه انا بحب الدعووووووووات اوووووى:blush::blush::blush::blush::blush::blush:
مبحبش الشكرانيه على قد ما بحب الدعوه الحلوه:d:d
بالذات لو طالعه من القلب كمان:wub::wub::wub::wub:
ربنا يكرمك يا جميل و يوفقك ديماً و متحرمناش من دعواتك السكر :078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3:

:friendsxs3::friendsxs3::friendsxs3::friendsxs3:

محمود صفى الدين
30-12-2013, 09:53 PM
عشان فيه حاجه تبع العقل لما انت بتتكلم عن انجاز عاوز تعمله بيبدأ الحاجه اللى فى العقل اللى هتحفزك انك تعمل الانجاز ده هتبدأ انها تتوقف عن العمل
و اصلاً من غير ما اتكلم فكر كده زمان لما كنت بتقول هعمل واسوى و تيجى فى الاخر متعملش
عاوز تذاكر انجررررر و افتح كتابك و شغل دماغك شووويه بقى و متروحش تسال اذاكر ازاى وانظم وقتى ازاى

يااااااااااااااه اظاهر انك خبير اوى فالحياة دى كل كلمة صح وغيرت فكرى فحاجات كتير يظهر لازم افضى نصف ساعة اقرء فيها كلامك

هتـــلر
30-12-2013, 10:09 PM
طول ما انت حاسس بتقصير و انك مش راضى عن نفسك هتفضل تطوووور
اول ما تتغر و تحس انك تمام شغلك هيتدهور
متسمحش للغرور انه يتملك منك ولو للحظه ومتسمحش لاى مشاعر تحسسك انك ديما صح انها تعشش جواك ابداً
ولو حسيت انك فعلاً اتعصت جامد من المشاعر المعفنه ديه روووووووح اقرا سيرة اى حد عظيم و هتعرف انك مجرد دبانه جنبه و هتعرف مقامك
اصلاً انا معرفتش حد تفووق جامد غير لما حس انه اقل وااحد
و ناس عظيمه كتير مش فاكر اسمائهم قالو انهم شايفين نفسهم قلييليين اوووى بالرغم من ان انتاجهم كان مرعب و ضخخخخخخخم

يا ريييييييت كل واحد مينساش انه قليل مهما عمل و انه لسه عنده طاقات ضخمه يطلعها بس يبطل ام الغرور العقيم ده و يبطل يشوف نفسه صح ديماً

هتـــلر
30-12-2013, 10:30 PM
لما اتفرج على حاجه او اسمع حاجه او اقرا حاجه بيبدا ابراهيم الناقد يشتغل الله ينوووور وبصراحه انا شايف ان النقد حلووووووو بس الوحش انى اصر انى صح
اصلاً اى حاجه بيبقى ليها كذا زاويه و مش شرط زاويتى هى اللى صح ممكن زاويتك هى اللى صح مش انا
و يا ما كنا فاكرين حاجه صح طلعت غلط و يا ما العكس
فككككر و افتكر هتلاقى مواقف كتير بتدل على كده
عشان كده قررت انى انتقد كتييييير بس مع نفسى و ماخدش حكم نهاائى ابداً و انى احسن الظن لغاااااية ما اتاكد تماماً ان نقدى صح
كده افضل من انى احكم على طول
و الحكاية ديه محتاجنها كتير فى مصر
بلاقى ناس اول ما تختلف يدبو فى بعض و يشتمو
لو كل واحد اصطبر على التانى و متسرعش فى الحكم هنبقى اهدا و متحضرين اكتر

Only Forward
31-12-2013, 08:33 AM
كل ماجى اتكلم مع حد يقول لي انتى افكارك مش ماشية معانا
لحد ما الكيل بيا طفح انا معنتش قادرة
امبارح كنت في درس كميا والاستاذ كان بيول ليا يا دكتورة
ولما قلت له يا استاذ انا وزملتى اللى معايا يعنى ( ما هو انا ماعنديش صحاب) نكون دكاترة
قال ليا انا بشك فيكى
هو قال الكلمة دى من هنا و انا وربي كنت حاسة انى هنفجر من العياط
حتى لما سالنى وشك وصوتك اتغير ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ساعتها قولت في نفسى
نعم؟؟؟؟؟؟؟
هو انت تقول الكلمة وتطلع منها كبراءة الذئب من دم ابن يعقوب
نعم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بس يعنى انا كنت هعمل ايه قولت له يا استاذ مافيش حاجة
وروحت من هنا واقفلت باب الاوضة وفجاءة بحر
بحر مين ده كان محيط من العياط والدموع و الكتب المسكينة وقعت علي الارض والقلم انكسر
بس الحمد لله هديت و بطلت عياط بعد حوالى ساعة ونص
ماما بتقولى انتى جبتى العياط ده كله منين
تفتكروا يعنى اقول لها ايه؟؟؟؟؟
افل حاجة ممكن تزعلنى بس لما يتكرر من نفس الشخص بيكون ليلته ولا سنته سودا
وبضايق اوى لما اطلب نصيحة من حد
وميعبرش

NeVeR CoMe BacK
31-12-2013, 11:39 AM

ايوة منتا عارف كل حاجة ومدكن اهو :d:d ;)

chalijaly
31-12-2013, 01:05 PM
لا تعطينى بيضة .....ولكن علمنى كيف ابيض:022yb4:

هتـــلر
31-12-2013, 01:11 PM
للكبار فقط

الحب انا بشوف انه زى النار و الممنوع زى البنزين كل ما الممنوع يزيد كل ما النار تشتعل اكتر
يعنى لو بتحب حد و الحد ده صعب انك تتملكه او تتواصل معاه بحريه حبك ليه هيزيد بدرجة كبيره و اشتياقك ليه هيكبر اوى
واللى بيحصل فى المجتمعات الغربيه ان الواحد ممكن يحب كذا واحده فى فتره قصيره و يسيبهم عادى من غير اى احساس بالذنب .. لييه ؟ .. ده عشان اول ما يحبو بعض او قبل كمان ما يحبو بعض بينامو مع بعض كتيييير و ممكن تخلف منه اصلاً و للاسف معظم الاطفال هناك ولاد حرام للاسف
انما فى المجتمعات الشرقيه ممكن تلاقى اتنين بيحبو بعض سنين كتيير و لسه حبهم قوى بس ده كاان زماااااااان
دلوقتى الفيسبوك و الموبايلات خلت العلاقات تتعمل وتنتهى فى ساعتها عادى
اللى عايز اقووله ان الحب طول ما هو فى الحلال ومفهوش اختلاط كتيير هيستمر و ربنا هيبارك فيه و يتمم على خير
بس لو مقابلات على الكورنيش و بوس و احضان و معاملة متجوزين مش هيبارك فيه و هينتهى بفضيحه او الم شديد نفسى بعدين
بالنسبه للاطفال او المراهقين المستجدين بيبقو متحمسين اوى للحاجات ديه بدرجه مش طبيعيه و بيحبو يخوضو التجربه وخلاص مش مهم فى صدق مشاعر او لا اهم حاجه اساير المرحله و خلاص و ده طبعاً غلط و لازم يبقى فيه توعية للعيال ديه
انا مش هنكر انى حبيبت كتير هههههههههه بس الحمدلله موصلتش لتبادل موبايلات ومقابلات سريه و حاجات عيب هههههههه و فقت بدرى
و اصلاً لو محدش حب فى المرحله ديه ميبقاش طبيعى على فكره بس اهم حاجه ميسمحش لمشاعره انها تخليه يتهور و يعمل حاجات مرفوضه فى الدين
و لازم قبل ما تدور على الحب تبنى نفسك الاول و تدور على اللى يخليك مستريح بكره ومش تبقى محتاج مساعدات من حد عشان الحب موجود كده كده لكن مستقبلك مفيش حد غيرك هيبنيه

هتـــلر
31-12-2013, 01:20 PM
لازم يكون ليك مش اقل من نص ساعه يومياً تحاسب فيها نفسك قبل ما تنام وتسترجع تصرفاتك فى اليوم كله و تشوف انت عملت ايه صح و عملت ايه غلط و تشوف انت اكتسبت حاجه جديده و لا لا و تشوف الحاجه اللى اكتسبتها ديه حلوه و لا لا و تشوف تصرفاتك لو فيه حاجات افضل ممكن تتعمل ايه هى و تبدا تصلح
الcheck up ده هيخليك تطور عن امبارح بكتير و خبرتك تبقى افضل و نسبة الغلط بتاعتك هتقل + انت لما تحاسب نفسك من دلوقتى احسن ما تتحاسب فى الاخره وتتصدم

هتـــلر
31-12-2013, 03:31 PM
الحياه سلسله من روتينات ورا بعض
مهما حاولت تخرج من روتين هتقع فى روتين تانى
استمتع بروتينك و اعتبره شىء لا مفر منه و حاول تخليه ممتع اكتر و فيه ترفيه كتيير
و اصلاً لو ركزت شويه هتلاقى الكون ماشى بروتين واحد طول الحياه ما عدا شوية تغييرات بسيطه اوى
متاخدش الروتين حجه ان الحياه ممله و استمتع بكل لحظه فى روتينك ده و حاول تخلى كل يوم مختلف حتى لو بتعمل نفس الحاجه
يعنى لو كل يوم لازم تذاكر يبقى يوم تذاكر مثلاً فى مكان مختلف و يوم مكان تانى و يوم تذاكر بصوت عالى ويوم بصوت واطى ويوم تشرح لحد و يوم تروح لصاحبك و يوم تذاكر عند قريبك و يوم يوم
انت كده خليته روتين ممتع مش ممل
بس فيه ناس بتعشق الملل و مبتحبش تعمل اى حاجه مختلفه او ممتعه دول ملناش دعوه بيهم

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ
31-12-2013, 03:32 PM
مش بحب خالص الناس اللي بتقرب من ربنا لما بيكون عندها امتحانات وبس

وغير كده مش بيعرفو ربنا غير قليل اووووي

عايزه اقول للناس اللي بتعمل ككده صدقوني ربنا مش هيوفقكم

princess Mano
31-12-2013, 04:29 PM
مش بحب خالص الناس اللي بتقرب من ربنا لما بيكون عندها امتحانات وبس

وغير كده مش بيعرفو ربنا غير قليل اووووي

عايزه اقول للناس اللي بتعمل ككده صدقوني ربنا مش هيوفقكم

هههههههههههههههه فكرتينى بنفسى زماان :rolleyes:
كنت بعمل كده .. وقت الامتحان بس اصلى واقرى قرءان واقرب من ربناا كااانت اياااااااااااام:d
بس الحمد لله ربنا تااب علينا من بعد ما دخلنا الثانوية العامية ديه :cool:

~Pearl-Knight~
31-12-2013, 04:32 PM
Ask me >>>>>>>

http://ask.fm/pearlknight

:):):)

~Pearl-Knight~
31-12-2013, 04:51 PM
فى سنة كام ؟؟؟؟

princess Mano
31-12-2013, 04:53 PM
فى سنة كام ؟؟؟؟

السؤال لمين ؟!

~Pearl-Knight~
31-12-2013, 04:58 PM
ليكوا كلكوا :):)

هتـــلر
31-12-2013, 05:06 PM
صلو قبل ان يصلى عليكم

رآجيه رضآ الله
31-12-2013, 06:34 PM
احساس وحش اووووي لما تبقي نفسك تتكلم مع حد بترتاحله
فتمسك التليفون تفضلت تقف علي كل اسم من اصحابك اللي بتحبهم شويه
وتروح فحأة تقفل التليفون وتقول انا هكلم حد منهم علي النت احسن علشان مش عايز حد يشوفني
ضعيف
تيجي تفتح الفيس يااااااااااااه معظمهم فاتحين هكلم اكتر حد فيهم برتاحله
ارسلت مسج :( ملقتش رد وكانك كنت بتسلبط بقا تقفل الجهاز والفيس وترمي الفون

بس فجأة بقا افتكرت التوبيك ده وقولت اجي افضفض :)

عاطف حمدان محمد
31-12-2013, 07:38 PM
***** قليل البخت *****
عاوز طبيب جراح

ويكون طويل البال

ويكون في ساعة رضا

يعدل بأيده الحال

ويصلح اللي انكسر

مع غنوة او موال

لو مرة قال مليت

نقوله عيب يا خال

كمل جميلك ده انا

عليل وحملي جبال

دايما قليل البخت

وليالي همي طوال

واصحى تملى وافوق

على رنة الخلخال

الناس تشوفني تقول

والله ده لعب عيال

جرحك صعيب يا ولا

والاه تقول زلزال

مكتوب عليك العشق

وتعيش كمان رحال

هايم في ارض الله

ورا كل طيف وخيال

من نظرة كده بتدوب

تصبح عليل الحال

هتـــلر
01-01-2014, 01:01 PM
قبل ما تفكر فى اختيار الكلمات حاول تظبط العاطفه الاول
بجد لو العاطفه بتاعتك او مشاعرك ايجابيه هتلاقى الكلمات الايجابيه بتطلع منك من غير اى ترتيب او تفكير
وبرده لو انت مشاعرك سلبيه نفس الكلام
ظبط مشاعرك عن طريق التفكير و متهمتش لاختيار الكلمات و لا الاسلوب

هتـــلر
01-01-2014, 01:12 PM
بلاحظ ان الناس اللى شكلهم وحش اوى او عندهم عاهات فى شكلهم ان عينيهم فيها احساس كبير بالنقص و معندهمش ثقه كبيره فى نفسهم
فى حين الناس الحلوه بتبقى ماشيه اكنهم ملوك و محدش قدهم
انا بصراحه مش فاهم ليه الشكل بقى اساس كبير اوى فى حياة ناس كتير
بلاقى ناس بتدفع الاف على عمليات التجميل و اللبس الشيك اوى و المجوهرات وخلافه
وكل ده عشان الناس تشكر فى جمالهم وبسسسسس
انا شايف انك تكون لائق و لابس حاجه مريحه للعين مش ملفته و مقززه ده شىء كويس
انما تكون مبذر و تصرف اد كده على حاجات شكليه مش هتستفاد غير لفت الانتباه لفتره محدوده ده تصرف غبى جداً

يا رييت بجد لو انت او انتى وحشين تقرو التاريخ و تعرفو اد ايه ناس كتير وحشه وعملت حاجات لغاية دلوقتى الناس بتشكر فيها و ابسط مثال اسماعيل يس و مارى منيب و الممثلين اللى زيهم مع انهم شكلهم مش حلو بصراحه بس محدش مش بيحبهم
و طبعاً كان فيه ابطال فى مجالات كتير فى التاريخ شكلهم سىء جداً بس العالم رفعلهم القبعه

قبل ما تحس انك اقل من حد عشان شكلك افتكر كويس ان ربنا قال ولقد خلقنا الانسان فى احسن تقويم و انك مش غبى عشان تقلل من نفسك للسبب ده
انا عارف الموضوع ده حسااااااااس اوى للبنات و ميفرقش مع الولاد و بنات كتير بتهتم بشكلها عشان تتجوز بسرعه و على فكره لو عاوزه تتجوزى عشان شكلك اعرفى كويس انه بمجرد ما هيلاقى الاحلى منك هيخونك او يتجوز عليكى او يسيبك ويتجوز غيرك
ولو عايزاه يتجوز عشان اخلاقك و ايمانك و حسن اسلامك ربنا هيباركلكم فى الجواز و هيشوفك احلى واحده ديماً

ده ميمنعش انك تهتمى بالجمال و تحسنى من شكلك بس لو شفتى حد احسن منك كشكل مينفعش تحسى انك اقل منه فى حاجه و ان الشكل مش كل حاجه ابداً

هتـــلر
01-01-2014, 01:20 PM
اُعجب بحد
اُشكر فيه
اهتم بيه
هيطنشك
يتكبر عليك
تكرهه
تبعد عنه
يجيلك تانى هى
تتكبر عليه
يكرهك
تحس بالذنب
تروحله
يتكبر عليك
تكرهه

تروح الفيس تكتب
الناس بقت وحشه اوى و الدنيا غداره وتحط صوره واحد مخنوق

كلاكيت عاشر مره

.
.
.
.

هتـــلر
01-01-2014, 01:21 PM
وحيااه ابوووك قبل ما تاخد بالاسباب تووكل على ربنا
انا معظم مشاكلى و قرفى بسبب انى باخد بام الاسباب بس و مش بتووكل

هتـــلر
01-01-2014, 01:28 PM
مش شرررط والله ان اللى يبصلك و يركز معاك يبقى معجب بيك
والله اللى معجب بحد بيبقى متعمد يبصله و اللى معجب بيه مش واخد باله عشان ميتقفش وكلامى ميخصش الناس البجحه
عشان كده لما حد يبصلك متاخدش مقلب فى نفسك عشان احتمال كبير هو يا اما بيشبه عليك او شكلك غريب بالنسباله و احتمال ضعيف يكون معجب
وممكن برده يكون معجب اوى بس متاخدش الاحتمال ده عشان متاخدش مقلب كبير بعدين

~Pearl-Knight~
01-01-2014, 02:22 PM
أخلاق الناس مثل أسنانهم إذا تسوست كان لمسها مؤلما .

~Pearl-Knight~
01-01-2014, 02:24 PM
كفكف دموعك موطني فخيولنا * * تعدو على درب الكفاح صحاحا

وطنٌ هو الإيمان فارفع رايةً * * * ودع التخاذل يستحيل فلاحا

وطنٌ على هرم الخلود ممجدٌ * * * قَمِنٌ بأن نهدي له الأرواحا

هتـــلر
01-01-2014, 02:58 PM
لو لاقيت ملحد او حد مش مسلم اياً كان يا رييييييييت متجادلوش ابداً غير لما يكون علمك قوى
برده لو لاقيت اى تصرف غلط دينياً انت معندكش خلفيه قوى ليه ده غلط و ايه السبب و عندك ادله موثوق فيها
يا ريت تسكت
انت كده بتضر ديننك اكتر لما تبين للشخص الملحد او الشخص اللى بيرتكب ذنب عشان بتبين ضحاله علمك و تفكيرك
ربنا خصص ناس للرد عليهم و انت لو عاوز تبقى زيهم اجتهد و اقرا و روح دروس و اشتغل كويس
بس مش تسمع كام كلمة فى حصة دين وخطبه جمعة و كام درس على قناة اقرا و تروح تعمل فيها شيخ على اي حد غلط

الفتوى منتشره اوى فى مصر و مفيش مصرى ميحبش يفتى
بجد فتوتك ديه ممكن تسبب كوارث بعدين
انا لما عرفت ان العلما و الجهابزه بتوع زمان لما كانو بيخشو يجاوبو على اى سؤال لحسن يكون غلط و بشوف بجاحتنا دلوقتى فى الفتوى مستغربتش ليه احنا متخلفين اوى كده ليه

متفتكرش ان نيتك الحلوه و حماسك هيكون مبرر انك تفتى براحتك

~Pearl-Knight~
01-01-2014, 03:16 PM
فتشبَّهوا إن لم تكونوا مثلَهُم *** إنَّ التشبُّهَ بالكِرامِ فَلاحُ

امل رافت محمد حسين
01-01-2014, 03:22 PM
تغير اللبن الى زبادى تغير كيميائى ولا فيزيائى
شكرا

هتـــلر
01-01-2014, 03:27 PM
فيه ناس من كتر ما هى لئيمه و خبيثه بقيت اقنع نفسى انهم طيبين عشان مروحش احرقهم

~Pearl-Knight~
01-01-2014, 03:41 PM
أيها الشاكي وما بك داء .. كيف تغدو إذا غدوت عليلا
أترى الشوك في الورود وتعمى .. أن ترى فوقه الندى إكليلا
والذي نفسه بغير جمال .. لا يرى في الوجود شيئا جميلا

هتـــلر
01-01-2014, 03:44 PM
انا شخصيه وحيييييييييييده جداً جداً جداً لابعد حد
متعرفوش انا من سنه او اتنين كنت بحب قد ايه اقعد مع الناس وطول الوقت كنت مع ناس مش لوحدى
بس بصراحه لما انعزلت حسيت انى احسن بكتييير من الاول
العزله صعبه اوى فى الاول صعبه لدرجه انك ممكن تنتحر
بس بعد ما تتعود عليها هتستمتع اوووى و اصلاً مفيش حاجه حلوه كلها و العزله اسوا حاجه انك ممكن تبقى فريسه للشيطان و لنفسك كمان بس لو انت عندك قدرة على السيطره على نفسك كويس و بتقرا و بتحب تتامل و عندك جديه فى حياتك مفيش حاجه من ديه هتضرك
بجد شعور العزله و انك ملكش حد بعد فتره كبيره بتكتشف انه حلوو جداً ومش وحش زى ما ناس كتير فاكره
اصلاً الناس اللى بتكره الوحده ناس ليها علاقات كتير و اتعودت على الناس
بس انا بصراحه بتكيفنى الوحده اوووى
ومحبش اختلط كتير بحد ابداً
بجد وحدتك هتهون عليك الدنيا اوووووى و هتبقى فكرك كله فى حاجات راقيه اوى و هتفكر فى ربنا اكترر بكتير
انا مش ضد التعامل مع الناس بس انا ضد الاختلاط بيهم كتير
بصراحه لما اكلم نفسى بحس براحه اكبر بكتير لما اكلم اى حد حتى ماما
كفااايه انى هسمع نفسى كويس و مش هقعد انتقدها او اتعاطف معاها او افضحها بعدين

مشكلة الوحده فى اولها بسسسسس
بعد كده هتتعود تماماً عليها و هتحس انك ملك لوحدك من غير حد
معظم صحابى من غير صحابهم بحس انهم ضايعين ومخنوقين اوى و ميعرفوش يفرفشو من غير صحابهم و بصراحه بحس انهم عبيد لبعض
يمكن انت لوحدك قوتك اقل منهم عشان هم مع بعض بس وقت ما يكون كل واحد لوحده محدش هيقدر عليك ابداً عشان انت متماسك من غير حد

انا بصراحه كنت طول عمرى مفرحش غير لما اكون مع حد واهزر معاه بس لما انعزلت و بعدت كنت فاكر انى مش هعرف افرفش و اغير مودى لوحدى بس لما اتعودت لاقيتنى بفرح اكتر ما انا مع حد تانى

ناس كتير من اللى اتعودو على الاختلاط هيرفضو فكرى بس متاكد لو انعزلو فتره هيفهمو كلامى كويس

انا فى الاول كنت بجرى على الناس عشان تساعدنى وقت ما اقع
بس لما انعزلت اعتمدت على نفسى تماماً و بقيت اعتمد على ربنا اكترمن الاول كمان

انا بعترررف انى كتبت قبل ككده انى نفسى فى صديق
بس انا بقول دلوقتى انى مش عاااوز اى صديق ابداً حتى لو ملاك
انا وربنا وبسسسسسسس مش عاوز اى تدخل اجنبى

الوحده كنززز بس مش هتعرفه غير بعد مده طويله فى الوحده هى عباره عن مغارة وحشه فى اولها و حلووه اوى فى نصها فلما تنعزل هتلاقى نفسك مشتاق للناس و كلامهم و هزارهم بس لما تبعد لفتره اطول هتلاقى انك فى رااااااحه كبيره اوى

انا مقصدش انى متكلمش مع حد ابداً و لا اتعامل
لا طبعاً
انا اقصد انك تتعامل عادى مع الكل عادى بس بشكل سطحى وخلاص مش لازم نعمق العلاقه
اصلاً العلاقات السطحيه ديه ذهبيه بس محدش عارف قيمتها

بس اى حد حابب ينعزل يبقى عارف انه هيقابل مشاكل كتير اووى فى الاول و فيه مشاكل هتفضل مستمره معاك بس كله متوقف عليك و على تحملك بس متخاافش المشاكل ديه هتقويك اوى لما تواجهها لوحدك

من احلى الحاجات فى العزله انى فهمت نفسى اوى عن الاول واكتشفت العيوب بتاعتى بشكل محايد اوى و عرفت نقاط ضعفى وقوتى و ده على المدى البعيد هيفدنى جامد

هتـــلر
01-01-2014, 03:54 PM
ديماً الدنيا هتمشى عكس احساااسك
لو احساسك ان حاجه حلوه هتحصل هتلاقى حاجه معفنه حصلت و العكس صحيح
عشان كده اول ما تلاقى احساسك ان حاجه حلوه جايه جهز عقلك ان حاجه وحشه هتحصل
وده حصل معايا كتييييييييير

~Pearl-Knight~
01-01-2014, 04:03 PM
سفرى بعيد وزادى لن يبلغنى *** وقوتى ضعفت والموت يطلبنى
ولى بقايا ذنوب لست اعلمها *** الله يعلمها فى السر والعلن
وانا الذى اغلق الابواب مجتهدا *** عن المعاصى وعين الله تنظرنى
مااحلم الله عنى حيث امهلنى*** وقدما بيتا فى ذنب يسترنى
كاننى بين تلك الاهل منطرحا *** على الفراش وايديهم تقلبنى
وقد اتوا بطبيب كى يعالجنى *** ولم ارى الطبي اليوم ينفعنى
واشتد نزعى وصار الموت يجذبها*** من كل عرق بلا رفق ولا هون
كاننى وحولى من ينوح على؟** يبكى عليه وينعانى ويندبنى
وقام احب الناس فى عجل*** نحو المغسل ياتينى يغسلنى
فجائنى رجل منهم فجردنى*** من الثياب فاعرانى وافردنى
واودعونى على الالواح منطرحا*** وصار فوقى خرير الماء ينظفنى
واسكب الماء من فوقى وغسلنى*** غسلا ثلاثا ونادى القوم بالكفن
وحملونى على الاكتاف اربعة*** من الرجال وخلفى من يشيعنى
وقدمونى الى المحراب وانصرفوا*** خلف الامام فصلى ثم ودعنى
صلوا عليه صلاة لاركوع لها *** ولا سجود لعل الله يرحمنى
وانزلونى الى قبرى على مهل*** وقدموا واحد منهم يلحدنى
فكشف الثوب عن وجهى لينظرنى*** فاسكب الدمع من عينيه فاغرقنى
وقال هلوا عليه التراب واغتنموا*** حسن الثواب من الرحمن ذو المنن
واخرجونى من الدنيا فوا اسفاه *** على رحيل بلا زاد يبلغنى
يانفسى كفى عن العصيان واغتمنى *** حسن الثواب من الرحمن ذو المنن

golden_man
01-01-2014, 04:50 PM
انا شخصيه وحيييييييييييده جداً جداً جداً لابعد حد
متعرفوش انا من سنه او اتنين كنت بحب قد ايه اقعد مع الناس وطول الوقت كنت مع ناس مش لوحدى
بس بصراحه لما انعزلت حسيت انى احسن بكتييير من الاول
العزله صعبه اوى فى الاول صعبه لدرجه انك ممكن تنتحر
بس بعد ما تتعود عليها هتستمتع اوووى و اصلاً مفيش حاجه حلوه كلها و العزله اسوا حاجه انك ممكن تبقى فريسه للشيطان و لنفسك كمان بس لو انت عندك قدرة على السيطره على نفسك كويس و بتقرا و بتحب تتامل و عندك جديه فى حياتك مفيش حاجه من ديه هتضرك
بجد شعور العزله و انك ملكش حد بعد فتره كبيره بتكتشف انه حلوو جداً ومش وحش زى ما ناس كتير فاكره
اصلاً الناس اللى بتكره الوحده ناس ليها علاقات كتير و اتعودت على الناس
بس انا بصراحه بتكيفنى الوحده اوووى
ومحبش اختلط كتير بحد ابداً
بجد وحدتك هتهون عليك الدنيا اوووووى و هتبقى فكرك كله فى حاجات راقيه اوى و هتفكر فى ربنا اكترر بكتير
انا مش ضد التعامل مع الناس بس انا ضد الاختلاط بيهم كتير
بصراحه لما اكلم نفسى بحس براحه اكبر بكتير لما اكلم اى حد حتى ماما
كفااايه انى هسمع نفسى كويس و مش هقعد انتقدها او اتعاطف معاها او افضحها بعدين

مشكلة الوحده فى اولها بسسسسس
بعد كده هتتعود تماماً عليها و هتحس انك ملك لوحدك من غير حد
معظم صحابى من غير صحابهم بحس انهم ضايعين ومخنوقين اوى و ميعرفوش يفرفشو من غير صحابهم و بصراحه بحس انهم عبيد لبعض
يمكن انت لوحدك قوتك اقل منهم عشان هم مع بعض بس وقت ما يكون كل واحد لوحده محدش هيقدر عليك ابداً عشان انت متماسك من غير حد

انا بصراحه كنت طول عمرى مفرحش غير لما اكون مع حد واهزر معاه بس لما انعزلت و بعدت كنت فاكر انى مش هعرف افرفش و اغير مودى لوحدى بس لما اتعودت لاقيتنى بفرح اكتر ما انا مع حد تانى

ناس كتير من اللى اتعودو على الاختلاط هيرفضو فكرى بس متاكد لو انعزلو فتره هيفهمو كلامى كويس

انا فى الاول كنت بجرى على الناس عشان تساعدنى وقت ما اقع
بس لما انعزلت اعتمدت على نفسى تماماً و بقيت اعتمد على ربنا اكترمن الاول كمان

انا بعترررف انى كتبت قبل ككده انى نفسى فى صديق
بس انا بقول دلوقتى انى مش عاااوز اى صديق ابداً حتى لو ملاك
انا وربنا وبسسسسسسس مش عاوز اى تدخل اجنبى

الوحده كنززز بس مش هتعرفه غير بعد مده طويله فى الوحده هى عباره عن مغارة وحشه فى اولها و حلووه اوى فى نصها فلما تنعزل هتلاقى نفسك مشتاق للناس و كلامهم و هزارهم بس لما تبعد لفتره اطول هتلاقى انك فى رااااااحه كبيره اوى

انا مقصدش انى متكلمش مع حد ابداً و لا اتعامل
لا طبعاً
انا اقصد انك تتعامل عادى مع الكل عادى بس بشكل سطحى وخلاص مش لازم نعمق العلاقه
اصلاً العلاقات السطحيه ديه ذهبيه بس محدش عارف قيمتها

بس اى حد حابب ينعزل يبقى عارف انه هيقابل مشاكل كتير اووى فى الاول و فيه مشاكل هتفضل مستمره معاك بس كله متوقف عليك و على تحملك بس متخاافش المشاكل ديه هتقويك اوى لما تواجهها لوحدك

من احلى الحاجات فى العزله انى فهمت نفسى اوى عن الاول واكتشفت العيوب بتاعتى بشكل محايد اوى و عرفت نقاط ضعفى وقوتى و ده على المدى البعيد هيفدنى جامد

تمام : ) ... انا كنت فاكر برضو ان الوحده كده ... ولكن بتنفعك كتير بعد كده زي ما قلت ... بيكون عندك وقت اكبر انك تعرف نفسك لوحدك ...وبتشوف حاجات مكنتش شايفها في وسط زحمة الناس والضحك والهزار والمشاكل .. : )

NeVeR CoMe BacK
01-01-2014, 11:32 PM
ما أعظم أن تكون غائبا حاضرا علي أن تكون حاضرا غائب...

~Pearl-Knight~
01-01-2014, 11:38 PM
Ask me

http://ask.fm/pearlknight

:)

هتـــلر
02-01-2014, 12:18 AM
oh allah
i'm so weak without you
I need you by my side all the time
I'm lost without you
please guide my to the right way
i have many problems in my damn life
but i'm sure that you can solve them all

هتـــلر
02-01-2014, 12:39 AM
بشفق تماما على البنات فى المجتمعات الشرقيه
هتعيش جزء من حياتها تحافظ على شرفها و الجزء التانى شايله هم اسره بحالها

هتـــلر
02-01-2014, 10:03 AM
متحاولش تخبى مشاعرك عشان عينك هتفقسك ديماً
والله اللى بيمثلو الناس بتبقى عارفه حقيقتهم كويس و بيسايرووهم وخلاص ووقت الجد بيكشفوهم
متفتكرش انك لما تبتسم فى حد مش بتطيقه من جواك هو هيحبك و يفتكر انك بتحبه اصلاً اللى فى القلب فعلاً بيوصل للقلب غير كده لا
فمتتعبش نفسك وتتخابث وتفتكر ان المعامله بوشين هتقنع الناس و ان محدش هيقفشك

كامل خميس
02-01-2014, 10:18 AM
ثروة الانسان الحقيقية هى علم وسيرة صالحة يتركها بين الناس بعد مماته
وليست بمال يجرى خلفه فى حياته ولن ينال منه سوى قماش أبيض يلف به عند مماته
أخرتها متر فى مترين

Only Forward
02-01-2014, 10:23 AM
oh allah
i'm so weak without you
I need you by my side all the time
I'm lost without you
guide my to the right way please
i have many problems in my damn life
but i'm sure that you can solve them all
guide my to the right way please

هتـــلر
02-01-2014, 04:49 PM
فيه موقف كنت عملته وانا صغير عادى بس كل ما افتكره اضحك كتير
مره اختى الكبيره كانت عاينه تفاحه ليها فى الدرج بتاعها و انا كنت عاوز اكل تفاح و مفيش غير ديه ادامى و هى بتتعصب اوى لما حد ياخد حاجه بتاعتها رحت واكل جزء منها وبعدين رحت بسنانى منقرش جوانب القطمه على اساس فار هو اللى واكلها و بعد كده لاقتها بتنادى على ماما ومتوقع هتقلها حد كل التفاحه بتاعتى و الاقيها بتقلها الحقى الفار كلها ابن الكلب ! و انا سمعتها من هنا و كنت هفطس على نفسى من الضحك و المشكله ان ماما وقتها صدقتها باين او عملت نفسها صدقتها عشان متزعلش هههه
ويقولك الابن الاكبر هو الاذكى ههههههههههههههه

وده اللى خدناه من الكارتونات هى شكلها افتكرت فعلاً الحيوانات بتاكل كل حاجه زى الكرتون

هتـــلر
02-01-2014, 04:52 PM
فيه حاجات مش هتستوعبها غير لما تتعامل
وفيه حاجات مش هتستوعبها غير لما تخلو بنفسك
اسوا حاجه من كتر التعامل انك هتبقى نسخه تانيه من الناس
و اسوا حاجه من كتر الخلوه انك هتبقى شايف نفسك احسن واحد
لازم نوازن بينهم
عشان منختلش نفسياً

هتـــلر
02-01-2014, 04:58 PM
عاجبنى اعلان كرانشى الجديد ده
بحب انا الجو الصينى جداً
https://www.youtube.com/watch?v=9g_MpKBgazc

هتـــلر
02-01-2014, 05:07 PM
نفسى كل يوم جمعة نخليه عيد فعلاً مش اسم بس
و نسمية عيد الفرحه
و كل واحد يعمل حاجه تفرح حد تانى ولو بسيطه
و كل الشوارع يبقى فيها اغااانى و مزيكا و كلنا نلبس لبس مضحك و فرى اوى
و نرقص ونغنى فى الشوااارع عادى و نعلق بلالين فى البلكونات و نسلم على اى حد نقابله فى الشارع
و الشرطه توزع شيكولاته على اى حد ماشى
و ممنوع نعمل اى حاجه جد او تزعل فى اليوم

واهم حاااااااجه
كلنا نساعد الناس الفقرا و نزور الايبتام و دار المسنين و مستشفى السرطان

بجد لو كل اسبوع عملنا كده مش كل سنه هيبقى فيه فرق شااسع

انا ملاحظ الناس معتتش تفرح غير كل فين وفين
ومبقوش يفرحو غير فى الاعياد بس

عشان كده انا فكرت نعمل عيد اسبوعى عشان الفرحه تستمر و بجد الايجابيه هتخلينا نكمل و ننتج بقوه

ياااااااااا ريت نطبقه بجد

هتـــلر
02-01-2014, 06:32 PM
كلاام فى الصميم لاقيته فى الفيس

مدينة الألف مئذنه تقع في دولة المليون مسجد ومصلي ، شعب مدينة الألف مئذنه متدين بطبعه _ لا تسألني كيف يكون التدين طبع ولكنهم جُبلو علي هذا الامر _ مدينة الألف مئذنه سميت بهذا الاسم لان بها اكثر من الف مئذنه لأكثر من الف مسجد كما هو واضح ، سميت بهذا الاسم منذ زمن بعيد ولست ادري لماذا تسمي به حتي اليوم ولم تتغير لمدينه العشر تلاف مئذنه مثلا ، ثم اني أتحسس دوما من الأرقام الصحيحة ولكن لا باس ، في مدينة الألف مئذنه يبني الناس مساجد يتكلف الواحد منها مليون جنية او اكثر ، في نفس المدينه ذات الألف مئذنه ينام الآلاف في شوارعها عراه جوعانين ، في نفس المدينه ذات الألف مئذنه لا توجد مستشفيات ، في مدينة الألف مئذنه يبني الناس مساجد عملاقة باهظة التكاليف علي الطرق السريعة حيث لا تجد بها اكثر من ١٠ أشخاص علي اقصي تقدير بينما لا توجد مساكن كافيه لإيواء الآلاف ، وبينما يتكدس الطلاب في الفصول ، وبينما لا يجد مريضا سريرا في مستشفي حكومي سئ ، ذات ليله كنت علي الطريق السريع وإذا بي اجد مسجدا عملاقا لا تقل تكلفة إنشائه عن مليون جنيه بلا اي مبالغة ، هذا المسجد في محيط أراضي زراعية حوالي ٥٠ كم مربع ، فقط الطريق السريع وسط أراض زراعية هائلة ، قل لي بالله عليك أوليس المشردون أولي بهذا البذخ ؟! ، أوليس المرضي أولي بهذا الاهتمام ؟! ، ملايين من الجنيهات تنفق علي بناء المساجد وملايين من الجنيهات تنفق علي إدارتها سنويا ، الكنائس والأديرة أيضاً ليست بأفضل منها ، لماذا هذا البذخ والإسراف علي دور العباده التي لا تستخدم الا من ٢٠ شخصا في كل صلاه !! ، أهكذا أمركم الله؟! ، ام هكذا تتقربون اليه !! أوليس ثواب الاهتمام بالمدارس والمستشفيات والبحث العلمي والمصانع بقدر ثواب الاهتمام بدور العباده ام ان الرياء والمنفعة او كلاهما السبب الأصلي في بنائها بهذا الإسراف ، حيث الرياء في ان يقول الناس فلان بني مسجدا كلفة كذا من الجنيهات ، او المنفعة من ان يبني مسجدا فوقه منزلا معفي من الضرائب والخدمات ، نحتاج مراجعة أنفسنا جميعا فالمشردون في الطرقات او في مقالب الزباله قد ملئوا طرقات المدينه ذات الألف مئذنه حتي لصارت اقرب لمدينة المليون فقير ومشرد ، وباتت الألف مئذنه تحتاج لمليون مُصلي كذلك .

هتـــلر
02-01-2014, 08:17 PM
مش هتتعلم غير لما تتمرمط
العلام مش ببلااااااااش يا بشر
متفتكرش قعادك على كرسى و التكييف شغال و الكابتشينو فى ايدك و اغانى فيروز شغاله انك هتتعلم
لا يا باابااااا فوووووق .. ربنا مش هيسيب االلى تعب و طلع عينه و يقف معاك انت
متفتكرش ان مامى لما تدعيلك ولا بابى و لا كل قرايبك ربنا هيقف جنبك
لالالالالالا
القران معظمه والذين امنوا وعملوووووووووووووووا الصالحات
عملوووو
عملووووو
يعنى من الاخر انسى انك توصل لحاجه بجد وانت مستريح لازم تدفع تمنها
و متتعبش على اى حاجه تافهه و السلام
للازم تكون حاجه فعلاً هتاثر فى حياتك جامد و هتريحك بعدين اوى

مش عارف كتبت الكلمتين دول ليه
يمكن بشجع نفسى اكتر
او حاسس ان فيه حد محتاجهم
بس اياً كان لازم كلنا نتعب اوووووووى بس بشكل صحح مش غلط و تعب متخطط مش اى هبل وخلاص

هتـــلر
02-01-2014, 08:44 PM
اى حد مش من القاهره احب اوصفله الوضع عندنا

لما هتيجى عندنا هتلاقى زحمة مووووت و كمية شحاتين او ناس عامله نفسها شحاتين كتييييره اوى لدجة مستفزه بالذات فى المترووووووو لو جيت عندنا اوووووووعى تديهم حاجه ابداً عشان هم مش محتاجين على فكره
هتلاقى بنات كتيييييير لابسه حجاب و فيزووون مع بعض معرفش ازاى و هتلاقى اللبس زى الاجانب و الشعر متغطى بقماشه كده وخلاص بس برده مش كل البنات يعنى عشان معممش
وطبعاً هتلاقى منظمة التحرش العالمية منتشره فى جميع ارجاء البلد و بيصطادو اى فريسه اسسف بنت لوحدها و يظبطوها
و هتلاقى تلوث سمعى كبيييير ودوشه و كل واحد ماشى بوظه شبرين مش طايق نفسه
و طبعاً هتلاقى المواصلات طالعاده متكدسه و واقفه طول اليوم
ومش هنسى اكيد الكورنيش و كل واحد ماشى مع البت بتاعته
وطبعاً اشتباكات فى مناطق كتير مع الشرطه وخلافه

فيها حاجات حلوه مش هنكر بس البلاوى اللى فوق ديه مضيعها حلاوتها تماما

شهد اليوسف
02-01-2014, 08:56 PM
فيه حاجات مش هتستوعبها غير لما تتعامل
وفيه حاجات مش هتستوعبها غير لما تخلو بنفسك
اسوا حاجه من كتر التعامل انك هتبقى نسخه تانيه من الناس
و اسوا حاجه من كتر الخلوه انك هتبقى شايف نفسك احسن واحد
لازم نوازن بينهم
عشان منختلش نفسياً
كلاااااااااااام رؤؤؤؤؤعة :078111rg3::078111rg3: :022yb4:

شهد اليوسف
02-01-2014, 08:58 PM
واحساس بجد مجرح لما تسيب حد وانت عارف انو محتاجلك بس بحكم الظروف مش هتئدر تكون معاه اآخ بس

هتـــلر
02-01-2014, 09:54 PM
كلنا عندنا طاقات عاااااليه اوى اوى اوى اوى
بس مش هتطلع غير لما نؤمن بيها
كل طاقه عبارة عن بنت عندها كبرياء و عزة نفس مش تطلع غير لما تؤمن تماما بيها و تثق فيها
عشان كده اوووووعى تسمح لنفسك انك تحس انك قليل او معندكش قدره على حاجه
والله لو هتخدع نفسك اخدع نفسسسك لحد ما العقل الباطن يصدق و هيصدق عشان هى غبى منفذ و العقل الواعى ذكى بس تنفيذه مش قوى زى الباطن

هتـــلر
02-01-2014, 10:06 PM
انا مشكلتى انى بحب التعمق اوووووى حتى لو هيدخلنى فى متاهات انا مش قدها
بحس انها مجازفة فكرية كبيره و متعبه اوى بس ممتعه جداً ليا
بالتعمق هتقدر توصل لحاجات كبيره من ابسط الحاجات حوليك
هى تعتبر درب من التامل بس بشكل متعب اكتر
بس لو حابب تتعمق يا ريييييييييت متديش حكم نهائى فى اى حاجه ابداً
لانك مهما كان تعمقك هيكون من زاويه واحده و انت متعررررررررفش الغيب

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ
03-01-2014, 01:06 AM
النهارده اسعد يوم واصعب يوم في حياتي

طبعا هتقولو ازاي اصعب واسعد: اقولكم انا

كان اسعد يوم في حياتي لان ربنا رزق اختي النهارده ببنوته زي العسل

وطبعا زي ما حضراتكم عارفين ان الامتحانات ابتدت من النهارده

وطبعا حضرتي منمتش من امبارح لحد يوم الامتحان الصبح وطبا روحت الامتحان وجيت الساعه 2

وعلي اذان العصر بالظبط كنت بلبس عشان نازلين باختي المستشفي

وده مش معادها خالص انها تولد بس ربنا علي كل شئ قدير

وطبعا انا كنت صايمه ومن غير سحور ومكنتش اكلت حاجه من امبارح غير الغدا وبس

ونزلت بقي وانا طبعا بدوووووووووووخ من الموصلات كانت حالتي صعبه النهاررده اوي

وحالتي النفسيه كانت وحشه عشان هببت في ماده من المواد اللي كانو عليا النهارده

انتو متخيلين انا كنت عامله ازاي النهارده

بس والله رغم كل اللي حصلي الا اني مبسوووووووطه اوي بلبنوته الجديده

وديه كانت اول مره اروح مع حد من اخواتي المستشفي واخر مره ان شاء الله

لاني كنت هموووووووووووووووووت من كتر العياط والخوف علي اختي

اسفه جدا صدعتكم معايا بس حبيت اشاركم لحظات هبلي وسعادتي

هتـــلر
03-01-2014, 02:33 PM
النهارده اسعد يوم واصعب يوم في حياتي

طبعا هتقولو ازاي اصعب واسعد: اقولكم انا

كان اسعد يوم في حياتي لان ربنا رزق اختي النهارده ببنوته زي العسل

وطبعا زي ما حضراتكم عارفين ان الامتحانات ابتدت من النهارده

وطبعا حضرتي منمتش من امبارح لحد يوم الامتحان الصبح وطبا روحت الامتحان وجيت الساعه 2

وعلي اذان العصر بالظبط كنت بلبس عشان نازلين باختي المستشفي

وده مش معادها خالص انها تولد بس ربنا علي كل شئ قدير

وطبعا انا كنت صايمه ومن غير سحور ومكنتش اكلت حاجه من امبارح غير الغدا وبس

ونزلت بقي وانا طبعا بدوووووووووووخ من الموصلات كانت حالتي صعبه النهاررده اوي

وحالتي النفسيه كانت وحشه عشان هببت في ماده من المواد اللي كانو عليا النهارده

انتو متخيلين انا كنت عامله ازاي النهارده

بس والله رغم كل اللي حصلي الا اني مبسوووووووطه اوي بلبنوته الجديده

وديه كانت اول مره اروح مع حد من اخواتي المستشفي واخر مره ان شاء الله

لاني كنت هموووووووووووووووووت من كتر العياط والخوف علي اختي

اسفه جدا صدعتكم معايا بس حبيت اشاركم لحظات هبلي وسعادتي

الف مبروووووووووك يا هند على البيبى و عقبال ما تخلفى خمس بنوتات حلوين زيك ههههههه
وبالنسبه للامتحان و لا يهمك ده قدر و اجتهدى اكتر الامتحان الجاى
هتسمو البنوته ايه ؟

هتـــلر
03-01-2014, 03:56 PM
قبل ما اعمل اى حاجه لازم ادور على اكتر طريقه فعاله و سهله
محبش ابدأ على طوول كده و اشتغل و خلاص
لو هضيع ساعه فى الاول احسن ما اضيع عشر ساعات بعدين

هتـــلر
03-01-2014, 03:58 PM
الاجتهاد و القرب من ربنا باستمرار علاج اى مرض نفسى مهما كاااااااان
لو حسيت بخنقه اعرف انك قصرت فى الاتنين دول
متروحش على كتب وفيديوهات التنمية البشريه عشان هتضيع وقت وبس
الملموس اقوى من المعنوى بمراحل

هتـــلر
03-01-2014, 04:05 PM
لا اؤمن بالابتكار على الاطلاق

انا مش بؤمن بلفظ ابداع ابداً و شايف ان المبدع الوحيد هو ربنا
كل الاختراعات اللى حصلت كانت مستوحاه من الطبيعه او من حاجات ربنا خلقها قبل كده بس اللى اخترعو كان عندهم دقة ملاحظة مش اكتر و قدرة على الربط و التحليل
حتى الكلام اللى بنتكلمه متاثر بحاجات احنا شفناها و سمعناها قبل ما نتكلم
حتى الرسومات و الشعر و كل المواهب بتبقى مستوحاه من حاجات كتير موجوده اصلاً

الابداع بمفهوم البشر انك يبقى عندك قوة ملاحظه و تحول الحاجات البسيطه اوووووووووى لحاجه كبيره حلوه
بس انا شايف ان ده مش ابداع
الابداع انك تخلق حاجه مش مستواحاه من اى حاجه على الاطلاق
ربنا هو المبدع الوحيد عشان خلق حاجات ملهاش مثيل و باتقان باهر من اول النمله لحد الشجر و السما وكل حاجه

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ
03-01-2014, 04:19 PM
الف مبروووووووووك يا هند على البيبى و عقبال ما تخلفى خمس بنوتات حلوين زيك ههههههه
وبالنسبه للامتحان و لا يهمك ده قدر و اجتهدى اكتر الامتحان الجاى
هتسمو البنوته ايه ؟

ههههههههههه الله يبارك فيك ياهيما

خمس بنوتات مين بس ؟؟اساسا اختي ولدت في وقت غلط:blush:

ان شاء الله ربنا يسهل ويسترها معايا يارب اصلي طيبه خالص:d

البنوته هنسميها ان شاء الله فاطمه

وانا هدلعها اقولها لوجي :d:d

هتـــلر
03-01-2014, 04:20 PM
الانسان حرباء ذكيه

اقصد بحرباء انه طبعه بيتغير للمحيط اللى حوليه و تصرفاته بتبقى على حسب الجو المحيط بيه
و انه مينفعش نثق فى اى انسان ثقه عمياء عشان بمجرد ما ظروفه الحلوه هتتغير هو كمان هيتغير
اعرف ناس كانت ظروفها حلوه و شخصيتها كاانت حلوه جداً بس لما ظروفها بقت وحشه و الناس غدرو بيها شخصيتهم بقت سيئه جداً و بقوا يعملو حاجات يرفضها المجتمع و القانون تماماً و حجتهم ان الدنيا قرصت عليهم

عشان كده انا عمرى ما هثق فى اى حد حتى لو ملاك و ميهمنيش اذا ككان ده هيزعل حد منى او لا
ثق فى الانسان كل ما هو فى الطور الحلو و اول ما تحس انه بدا يقلب اسحب ثقتك

اووعى تثق فى حد على طول حتى لو شفت منه كل خير

و عللللللللللللى فكككككككككره

الناس اللى بيعملو بلاااااوى كتيير هم اكتر ناس بتحب تكون زى الملاك فى التعامل بتاعهم عشان محدش يحس انهم بيعملو مصايب
متستغربش لما تلاقى حد بدقن بيكلم بنات و بيشرب مخدرات و لما تلاقى منقبه ليها علاقات محرمه و لما تلاقى واحد بيقول قال الله وقال الرسول و بيعمل ذنوب قد عدد شعر راسه
ناس كتير هتفتكرنى بهاجم اى حد تقى و محترم
لاااااااا
انا مقصدش ان كل الناس ديه كده و اصلاً انا برفض التعمييييييم كلياً و عمرى ما بعمم و عمرى ما هؤمن بالتعميم
بس انا عاوز اقولك انه المظاهر حااااجه و الباطن حاجه تانيه خاالص
و اخر كلمة عاوز اقولها ان احنا مش ملايكه و لا شياطين و ان احنا ربنا قدانا القدرة ان احنا نبقى فى منزلة الملايكه لما نعمل حاجات كويسه و نهبط لمنزلة الشياطين لما نعمل حاجات وحشه يعنى بالعربى كلنا مش ثابتين و عمالين ننزل و نطلع
فمتستغربش لما تلاقى حد كان فووق و نزل فجأه و لما تلاقى حد كان تحت و طلع فجاه
و متفتكرش ان اللى فوق هيفضل فوق طول عمره و اللى تحت هيفضل تحت طول عمره

الدنيا قرفها فى تقلبتها و تناقضتها ديه و اللغبطه بتاعتها
عشان كده عيش كل يوم باسلوب مختلف و متحاولش تدور على اسلوب واحد بس تعيش بيه حياتك عشان ظروفك مش واحده و ده بيسموه مروووونه

هتـــلر
03-01-2014, 04:23 PM
ههههههههههه الله يبارك فيك ياهيما

خمس بنوتات مين بس ؟؟اساسا اختي ولدت في وقت غلط:blush:

ان شاء الله ربنا يسهل ويسترها معايا يارب اصلي طيبه خالص:d

البنوته هنسميها ان شاء الله فاطمه

وانا هدلعها اقولها لوجي :d:d

لوجى ايه بس انتى شايفاها فى سبيستون ههههه
فاطمه اسم راائع و كوويس انها مسمتهاش اسم من الاسماء الجديده الغريبه ديه اللى متعرفش مخترعنها منين ديه

المهم حمدالله ع السلامه و ابقى اعزمينا ع السبوع بقى هههههههه

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ
03-01-2014, 04:36 PM
لوجى ايه بس انتى شايفاها فى سبيستون ههههه
فاطمه اسم راائع و كوويس انها مسمتهاش اسم من الاسماء الجديده الغريبه ديه اللى متعرفش مخترعنها منين ديه

المهم حمدالله ع السلامه و ابقى اعزمينا ع السبوع بقى هههههههه

لوجي دلع لوجين ياعم هيما

الله يسلمك من عيوني حاضر هعزمكم ع السبوع

هتـــلر
03-01-2014, 04:55 PM
نظرتك الوحشه للامور هتخلى الشخص الحلو يعاملك بطريقه وحشه و العكس صحيح

هتـــلر
03-01-2014, 05:03 PM
انا متضاااااااااايق اوى اوى اوى اوى عشان اسات الظن فى حاجات كتير
بجد انا بعتذر تماماً لاى حد اسات الظن فيه و يا رب ابعد عنى وساس الشيطان المقززه ديه
انا بحس انى تابع للشيطان و مبفقش غير لما اتقرص جامد
سوء الظن شىء كارثى بجد و مقرف جداً و متعب اوى
حسن الظن راحه بجد و حتى لو هو عمل حاجه وحشه الشخص ده لما يلاقيك بتحسن الظن فيه هيتكسف على نفسه
و غير كده سوء الظن هيخليك تصدق من كتر ما بتظن و تفكر عقلك الباطن هيصدق و هتبدا تحاول تثبت ظنك ده باى شكل عشان اصبح يقين عندك ان الشخص ده وحش جداً
انا فهمت دلوقتى اهمية الحديث بتاع التمس لاخيك سبعين عذر
الظن السىء هيتعبك نفسياً حتى لو كان صح
سواء ظنيت ظن حلو او وحش كلا الحالتين انت بتوهم نفسك
فاوهم نفسك بحاجه مريحه و تخليك ايجابى اكتر

أمير البلاغة
04-01-2014, 08:26 AM
اوحش حاجة الشعور بالحيرة انك تبقى مش عارف اللى قدامك بتحبك و لا لا انك تبنى بيوت على الوهم و بعدين تهدها فى لحظة كل ده عشان عشت فى الوهم و تخيلت ان حبها ليك حقيقى ...... فعلا شعور وحش جدا ربنا ما يكتبه على حد

RAiN
04-01-2014, 08:46 AM
انت مين قدوتك ياهتلر

هتـــلر
04-01-2014, 02:52 PM
انت مين قدوتك ياهتلر
الرسول عليه الصلاة والسلام

هتـــلر
04-01-2014, 03:33 PM
اسوأ محطات حياتى وقت ما كنت فاكر انى احسن من حد فى حاجه
بجد احساس الغرور سىء جداً لان الغرور عبارة عن نضاره بتخليك تشوف كل حاجه اصغر من حجمها الطبيعى و ان حجمك اكبر من حجمه الطبيعى
اياك فى يووووووووم لو عملت حاجه واو او حلوه اوى انك احسن من حد
لازم تعرف انك عملت الحاجه الواو ديه عشان ربنا وفقك و عشان ربنا عاوز يختبرك
الحلووو اختبار و الوحش اختبار
يعنى وقت ما تطلع الاول على المحافظه ده اختبار عشان يشوف هتتواضع و لا تتكبر
و لما يجيلك مرض قوى هيشوفك هتصبر وتقول الحمدلله و لا تجزع و تقول ربنا ظلمنى ومش عارف ايه

الغرور مش هتحس بيه غير لما تاخد على قفاك

للاسف فيه ناس كتييييييير مغروره و عامله نفسها متواضعه لكن جواها غرور بشع و هى بتوهم نفسها
الناس ديه هيجى وقت هيحسو انهم معفنيين اوى و هتبقى لحظه صعبه عليهم وقت ما يكتشفو انهم و لا حاجه
ربنا هيمهلك وقت كبير عشان تفووق بس لو انت اتماديت هيبعتلك اشخاص تكرهك فى نفسك

انا حسيت بغرور وقت ما كنت فى اعدادى عشان كنت بعرف ارسم حلو اوى وبرسم اشخاص و كل حاجه
و كنت فاكر نفسى مفيش احسن منى و فرحان بنفسى اوى
و فى مره لاقيت ع الفيس وانا بدور ناس كتييير اصغر منى بترسم حاجات فظيعه و صعبه اووووووووى و محتاجه واحد عبقرى و اكتشفت انى عبيط اوى و شغلى بالمقارنه بيهم تعبان اووووى
و طبعاً كانت صدمه بالنسبالى و قرفت من غرورى المتعفن
والحمدلله لما عرفت حجمى بدا مستوايا يزيد بشكل احسن من الاول و اسرع بس سبت الرسم بقالى كتير اوى عشان مش عارف حرام ولا لا

هتـــلر
04-01-2014, 03:39 PM
اومن أن خلف الحبات الوادعات تزهو جنات
.
.

اومن أن خلف الليل العاتي الأمواج يعلو سراج
.
.

اومن أن القلب الملقى في الأحزان يلقى الحنان ...

.
.
كلي إيمان

إيمان
إيمان
.
.

اومن أن خلف الريح الهوجاء شفاه تتلو الصلاة
.
.

اومن أن في صمت الكون المقفل من يصغي لي
.
.

أني إذ ترنو عيناي للسماء تصفو الأضواء تعلو الألحان ...
كلي إيمان
إيمان

إيمان

هتـــلر
04-01-2014, 03:57 PM
لو هتعمل حاجه و جواك حماس كبير اووووووووى
اعرف انك مش هتعملها باتقان

هتـــلر
04-01-2014, 09:09 PM
الحب من وجهة نظرى رغبة فى الاحساس بالاهتمام و نسيان هموم الواقع و الاحساس بالامان

هتـــلر
04-01-2014, 09:30 PM
كل حاجه فى الدنيا لازم تدفع تمنها
مش هتخف من الشك و القلق غير لما تتعب فى القرايه والبحث يمين شمال و باصرار عن وجود ربنا
لو كسلت و اتعبت هواك هتفضل مخنوق و مش مرتاح نفسياً و عباداتك كلها هتبقى من غير طعم و هتفضل جبان و خايف من حاجات كتير عشان ايمانك مزعزع
متفتكرش محاضره عند الشيخ الفولانى و لا سؤالين للشيخ اللى فى الجامع اللى جنبنا هيزرعو فيك الايمان وهتبقى مؤمن اوى و هييصه
لا يا صديقى
الموضوع مش بالسهوله ديه ابداً
لازم تتعب وتدور و تشوف كل حاجه و تحكم برايك انت مش راى حد تانى عشان ممكن كل الناس اللى قرت قبلك شافت من منظور غلط و انت الوحيد اللى تشوفه صح
و لو مصبرتش على ملل القرايه هتتعب من احساس الشك و القلق و الخوف و الجهل

هتـــلر
04-01-2014, 09:35 PM
اخطر بنت ممكن تلعب بيها هى البنت الوحشه

مريم السباعى.
05-01-2014, 01:07 PM
اكبر دايره وهم ممكن يدخل الانسان نفسه فيها هى دائراه الاحتياج ,
او انك محتاج لحد عشان تبقى سعيد او حد عاشن تفضفله او تحس بسعاده معا هتتعب كتير قوووووووووى , اينعم دى فطره وكل واحد بيحتاج لحد يكون جمبه ويفضفض معاه بس لاسف لما تفكر كويس هتلاقى ان حتى الشخص دة لو وجد مش هيدومللك فمتتنظرتش كتير تستناه
حاول اعتمد على نفسك وربنا ومتفكرش كتير فى انك محتاج لحد جمبك عشان تكون سعيد عشان متدخلش دايره التوهان دى

RAiN
05-01-2014, 01:12 PM
عندك حق
بس تعرفى انادايما لما اكون عايزه احكى مليش حد جمبى
بس اكتشفت انك لما تقول يارب افضل مليوووون مره لما تقعد تتكلم مع حد

يعنى عندى كلام كتير نفسى اكتبه هنا
س مش عارفه او بقول هيطلع كلام تافهه اوكده ههه
بس انتم كل كلامكم تمام

امممممم
هحاول اكتب

صحيح ورايا امتحان كيميا اى حد هيقرا كلامى ومش هيدعيلى هضربه ههههههه

مريم السباعى.
05-01-2014, 01:17 PM
عندك حق
بس تعرفى انادايما لما اكون عايزه احكى مليش حد جمبى
بس اكتشفت انك لما تقول يارب افضل مليوووون مره لما تقعد تتكلم مع حد

يعنى عندى كلام كتير نفسى اكتبه هنا
س مش عارفه او بقول هيطلع كلام تافهه اوكده ههه
بس انتم كل كلامكم تمام

امممممم
هحاول اكتب

صحيح ورايا امتحان كيميا اى حد هيقرا كلامى ومش هيدعيلى هضربه ههههههه
ربنا معاكى ويوفقك يا قمر :)

RAiN
05-01-2014, 01:19 PM
هههههه
شكرا شكرا
اخيرا لقيت حد ردت عليه فى المنتدى ده

والله فرحتينى

هتـــلر
05-01-2014, 07:15 PM
تفائلو بالخير تجدوه
الخير فى الحديث مش لازم يكون الخير اللى انت فاكره
مثااااااال
وانا بذاكر تفائلت ان هيحصل خير
لاقيتنى جبت درجه مش تمام اوى و دخلت كلية علوم مثلاً
فين الخير ؟! انا تفائلت ربنا ظلمنى ........الخ
الخير سعاتك انك لما دخلت الكلية حبيتها و اكتشفت انك مرتاح فيها جداً و بعد كام سنه بقيت معيد
عرفت الخير ايه هوووو ؟!
الخير من وجهة نظر ربنا غير من وجهة نظرك
تفائل ان حاجه كويسه هتحصل ومتحددش ايه هى بالظبط
متقلش انا متفائل انى هجيب 50 من 50 لا قول انا متفائل انى لو تعبت ربنا هيوفقنى و يعوضنى و يدينى على قد تعبى حتى لو متاخر شويه

~Pearl-Knight~
05-01-2014, 08:53 PM
يمشي الفقير وكل شيء ضده ... والناس تغلق دونه أبوابها
وتراه مبغوضا وليس بمذنب ... ويرى العداوة لا يرى أسبابها
حتى الكلاب إذا رأت ذا ثروة ... خضعت لديه وحركت أذنابها
وإذا رأت يوما فقيرا عابرا ... نبحت عليه وكشرت أنيابه

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ
05-01-2014, 09:01 PM
النهارده كان عندي امتحان فلسفه وبما ان عندي اامتحان فلسفه

وانا طبعا فليسوفه عصري وزماني اتفلسفت النهارده في الامتحان

وكتبت حاجات من عندي وظبط الدنيا من الاخر كده ههههههههههه

يعني اللي هيصحح ورقتي هيقول يخربيت اليوم اللي خلوني فيه مصحح

ربنا يوفقنا كلنا ادعولي بالله عليكم وربنا معاكم

هتـــلر
05-01-2014, 10:10 PM
بتضايق اوى لما اقعد اكتب اد كده فى قضيه و اشرح رايي بالتفصيل و اقرا بالصدفه و الاقى كاتب مشهور قديم كتب فى نفس القضيه بس بكلمات قليله اوى و معبره اكتر
بحس انى لو قريت كان هيبقى احسن من التعب فى الكتابه
بس اكتشفت ان معظم الناس بيجى فى دماغها افكار واحده بس بيعبرو عنها بطرق مختلفه و ده على حسب قوة لغتك بقى

هتـــلر
05-01-2014, 10:14 PM
انا نفسى بجد فى مكانين اعيش فيهم بقية حياتى
يا اما فى جزيرة
يا اما فى بيت وسط الطبيعه الاوروبيه وبطرق بدائيه بحته
متعرفوش ببقى اد ايه فرحان لما اشوف كرتون او فيلم بيتكلم عن حد عايش فى المكانين دول اد ايه
بجد متعه رهييييييييبه
اتحدى اى حد يقعد هناك اقل من شهر و يبقى لسه عنده امراض نفسيه
النفس البشريه حساسه و بتتاثر باى حاجه حوليها
و الجمال بيخليها تبقى فريش اكتر ومرتاحه بس الازعاج و القبح و غيره بيخليها مريضه

هتـــلر
05-01-2014, 10:15 PM
لما تيجى تقرا حاجه اول مره هتفهم حاجه
لما تيجى تقراها مره تانيه هتفهم حاجه تانيه
لما تيجى تقراها تالت مره هتفهم اللى كتبها قصده ايه بالظبط

~Pearl-Knight~
05-01-2014, 10:18 PM
. «البعض يفسر أدبك على أنه "خوف" لأنه لا يعرف الموّدة بدون مُقابل، والبعض يُفسر طيبتك أنها "غباء" لأنه لم يتعود إلا على سواد قلبه!»

~Pearl-Knight~
05-01-2014, 10:21 PM
يا من قد وهى شبابه، وامتلأ بالزلل كتابه، أما بلغك أن الجلود إذا استشهدت نطقت!!، أما علمت أن النار للعصاة خلقت!، إنها لتحرق كل ما يُلقى فيها، فتذكر أن التوبة تحجب عنها، و الدمعة تطفيها.

هتـــلر
05-01-2014, 10:31 PM
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1185902_448268728614743_982617310_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1185902_448268728614743_982617310_n.jpg

~Pearl-Knight~
05-01-2014, 10:47 PM
((عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا مِنْ يَوْمٍ يُصْبِحُ الْعِبَادُ فِيهِ إِلَّا مَلَكَانِ يَنْزِلَانِ فَيَقُولُ أَحَدُهُمَا اللَّهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا وَيَقُولُ الْآخَرُ اللَّهُمَّ أَعْطِ مُمْسِكًا تَلَفًا)) ،،،

هتـــلر
05-01-2014, 11:01 PM
مش عارف ليه شايف ان الانانيه هى سبب كل مشاكلنا
كل واحد فينا مسؤل عن نفسه و بيهتم بيها اكتر حاجه
انا مش هقولك يا سيدى تثرهم على نفسك و لو بك خصاصه
بس على الاقل تفكر ولو شويه صغيره فى غيرك
ملهاش دعوه بالكرامه لما تيجى على نفسك شويه
انا اكتشفت ان مشاكلى سببها انانيتى و كنت بسميها كرامه و عزة نفس و هبل نفس
كرامتك ديه لما حد يهينك بس لما تتنازل عن بعض حقوقك عشان خاطر حد تانى ده موضوع تانى
مش لازم طول الوقت تبقى كل حاجه على مزاجك
و مش لازم تسال كل واحد انت بتعمل كده ليه
ومش لازم تعلق على كل حاجه مش عاجباك
عشان انت برده هتتحط مكانه فى يوم من الايام
و للاسف كل واحد فينا بيشيل من التانى و ينتقم منه و هكذا و مش هنخلص
حد غلط التمسله عذر و اقفل الموضوع انت متعرفش نيته ايه و لا ظروفه ايه
الحياه قصيره لو قعد نتلكك و ندور على المثاليه هنموت قبل ما نعيش اصلاً

~Pearl-Knight~
05-01-2014, 11:17 PM
لكل شيء زينة في الورى ----- وزينة المرء تمام الأدب

مادوكا
05-01-2014, 11:23 PM
شكلي كدة هشترك معاكم

~Pearl-Knight~
05-01-2014, 11:37 PM
أنفق بقدرٍ ما استفدت ولا * تسرف وعش فيه عيش مقتصدِ
من كان فيما استفاد مقتصداً * لم يفتقر بعدها إلى أحدِ

~Pearl-Knight~
05-01-2014, 11:40 PM
إنَّا لفي زمنٍ تَركُ القَبيحِ بهِ *** مِن أكثرِ الناسِ إحسانٌ وإجمالُ

NeVeR CoMe BacK
06-01-2014, 05:49 AM
يامن تحن إلي غد في يومه قد بعت ما تدري بما لا تعلم ~~~

هتـــلر
06-01-2014, 01:40 PM
عارفين ليه لما حد نقرب منه اوى اوى بيبعد عننا ؟!

عشان بكل بساطه انت بتديله و تقدمله حاجات كتير اوى و هو شايف انه مش هيقدر يديك كل الحاجات ديه عشان يا اما هو عاوز يديها لحد تانى او انت متستهلش فى نظره
عشان كده حاجاتك اديها باعتدال للى يقدرك و الحاجات ديه اقصد بيها الاهتمام و التقدير و الحب و خلافه
انت ليك شخص واحد بس هو اللى هيحبك بجد و عشان توصله لازم هتمر بتجارب فاشله كتير و اكيد فى يوم هتلاقى الشخص ده بس متستعجلش

هتـــلر
06-01-2014, 02:07 PM
stop thinking about what the future have and think about how to enjoy your present

هتـــلر
06-01-2014, 02:42 PM
اياك لما تكون على حق تتمادى فى الكلام

هتـــلر
06-01-2014, 02:47 PM
تلاته صعب تهزمهم

واحد علمه غزير
واحد غباءه غزير
واحد كداب اوى

هتـــلر
06-01-2014, 02:49 PM
اى حد قرا حاجه و تعمق فيها بيحاول لما يتناقش انه يحول الكلام و يخليه عن الحاجه اللى هو قرا عنها عشان يضعف اللى ادامه وخلاص
انا شايف انه صح انه يتكلم عن الحاجه اللى هو قرا عنها بس ضد انه يحول الكلام و يخليه عنها قصد عشان يبين ثقافته و خلاص

هتـــلر
06-01-2014, 02:52 PM
لو عاوز تقنع حد وتأثر فيه و يتقبلك ( ضحكٌّه)

هتـــلر
06-01-2014, 03:01 PM
الحياه عبارة عن لعبة على النت و كلنا بنلعبها اجبارى
كل واحد فينا خد سلاح معين و على اساس السلاح خد مهمه معينه
يعنى فيه ناس خدت سلاح القوه الجسديه لكن خدت مهمه كبيره
و فيه ناس خدت سلاح الذكاء و خدت مهمه كبيره برده
و فيه ناس معاها اسلحه ضعيفه بس خدت مهمات ضعيفه برده

و اللعبه مستمره لحد ما اخر واحد يموت
هتلاقى فى اللعبه حاجات كتير توقعك زى الشهوه و اصحاب السوء و الشياطين
مهمتك انك تحاربهم و تهزمهم و لما يتغلبو عليك و يوقعوك تقوم من جديد و تستجمع نقاط قوتك من تانى و تحارب

اللعبه محتاجه استراتيجيه ذكيه عشان تكسبها
محتاجه اصرار
محتاجه يكون عندك صبر

ممكن تستعين بلاعيبه بيلعبو معاك عشان تتبادلو منفعه وخلاص بس علقتك بيهم بتكون مؤقته و بتخلص بعد تبادل المنفعه

العبها صح و خليك فخور ان ربنا اختارك تكون فى لعبه كبيره و شيقه زى ديه و مخلكش عدم

هتـــلر
06-01-2014, 03:22 PM
فيه حجاب بين عقلك و بين انه يفهم موضوع الانسان مسير ام مخير
اتحدى اى حد يفهم الموضوع ده و يرد رد مفحم
انا مبكتبش حاجه غير لما اكون شفت كل حاجه عنه و تفحصت كويس
عقلنا قاصر عن مواضيع غيبيه كتير و ده منها
انا عقلى بيؤمن بالملموس زى الخشب و المحسوس زى الكهربا بس مش بيؤمن بالغيبيات
القلب هو المسؤل عن الايمان مش العقل
للاسف محدش بياخد باله ان فيه فرق بين وظايف العقل و وظايف القلب
العقل قاصر تماماً عن فهم حاجات ربانيه كتير
و القلب هو اللى بيفهمها

بس للاسف الملحدين عاوزين يحكمو العقل بس فى كل حاجه عشان كده يهفضلو تعبانين
وانت كمان هتتعب لو عاوز تحكم عقلك بس

~Pearl-Knight~
06-01-2014, 03:40 PM
هل تعلم من هو المثقف الفارغ؟

A hollow literate person is the person that reads a lot of books about different of subjects and on his shelve a Quran that he didn't touch in a long time!

~Pearl-Knight~
06-01-2014, 03:43 PM
يفعل القلم ما لا يفعله البشر و يفعل البشر مالا يوصفه قلم

مريم السباعى.
06-01-2014, 03:49 PM
فيه حجاب بين عقلك و بين انه يفهم موضوع الانسان مسير ام مخير
اتحدى اى حد يفهم الموضوع ده و يرد رد مفحم
انا مبكتبش حاجه غير لما اكون شفت كل حاجه عنه و تفحصت كويس
عقلنا قاصر عن مواضيع غيبيه كتير و ده منها
انا عقلى بيؤمن بالملموس زى الخشب و المحسوس زى الكهربا بس مش بيؤمن بالغيبيات
القلب هو المسؤل عن الايمان مش العقل
للاسف محدش بياخد باله ان فيه فرق بين وظايف العقل و وظايف القلب
العقل قاصر تماماً عن فهم حاجات ربانيه كتير
و القلب هو اللى بيفهمها

بس للاسف الملحدين عاوزين يحكمو العقل بس فى كل حاجه عشان كده يهفضلو تعبانين
وانت كمان هتتعب لو عاوز تحكم عقلك بس

عارف يا ابراهيم انا برضه انا قريت كتير الموضع دة بس الرد الى قنعنى بجد مثال صغير قريته فى كتاب لشيخ الشعراوى لما تسال ازاى ربنا هو مقدرلنا كل شئ وعاف كل شئ وازاى برضه مخيرين
قال مثال انت مثلا قاعد مع حدا وراح هو بعت ولد يجيب حاجه ساقعه مثلا او يشترى شئ ووقت منت قاعد معاه راح قللك معلش الولد دة اتاخر اصله تلاقى بيلعب دلوقتى مع الواد فلان ومرحش الدكان لسه
ولما يجى الولد تاسله تلاقى فعلا زى مراجل قال
هل يترى الرجل دة قال للولد روح العب ا لعيال واتاخر و اجبره يعمل كدة ولا هو هو عارف بحكم المعرفه او التجربه بكدة ؟
نلاقى انه هو عارف بس مجبرهوش
اه نفس الكلام
ولكن لله المثل الاعلى الرجل دة علمه مش يفينى ممكن يطلع غلط لكن ربنا بقا علمه يقينى

هتـــلر
06-01-2014, 03:56 PM
عارف يا ابراهيم انا برضه انا قريت كتير الموضع دة بس الرد الى قنعنى بجد مثال صغير قريته فى كتاب لشيخ الشعراوى لما تسال ازاى ربنا هو مقدرلنا كل شئ وعاف كل شئ وازاى برضه مخيرين
قال مثال انت مثلا قاعد مع حدا وراح هو بعت ولد يجيب حاجه ساقعه مثلا او يشترى شئ ووقت منت قاعد معاه راح قللك معلش الولد دة اتاخر اصله تلاقى بيلعب دلوقتى مع الواد فلان ومرحش الدكان لسه
ولما يجى الولد تاسله تلاقى فعلا زى مراجل قال
هل يترى الرجل دة قال للولد روح العب ا لعيال واتاخر و اجبره يعمل كدة ولا هو هو عارف بحكم المعرفه او التجربه بكدة ؟
نلاقى انه هو عارف بس مجبرهوش
اه نفس الكلام
ولكن لله المثل الاعلى الرجل دة علمه مش يفينى ممكن يطلع غلط لكن ربنا بقا علمه يقينى

والله سمعتها قبل ما اكتب الكلمتين دول و هو اقوى رد على فكره لحد دلوقتى
بس برده مش رد مفحم و نهائى فى الموضوع
لان ربنا استحاله نشبهه بكده

و كمان حتة ان ربنا سبحانه وتعالى علمه يقينى ده يخلى المثال ملوش لازمه عشان كده يبقى انا مش مخير تماماً فى اى حاجه لان اى حاجه هعملها هيكون ربنا متاكد منها

مريم السباعى.
06-01-2014, 04:06 PM
والله سمعتها قبل ما اكتب الكلمتين دول و هو اقوى رد على فكره لحد دلوقتى
بس برده مش رد مفحم و نهائى فى الموضوع
لان ربنا استحاله نشبهه بكده

و كمان حتة ان ربنا سبحانه وتعالى علمه يقينى ده يخلى المثال ملوش لازمه عشان كده يبقى انا مش مخير تماماً فى اى حاجه لان اى حاجه هعملها هيكون ربنا متاكد منها
معلش لاطاله مهو المثال دة بيفرق بين انك تكون عالم عن حد شئ دى حاجه وانك تجبره على عمل شئ دى حاجه تانيه خالص هى دى الفكرة
ربنا عالم اننا هنعمل كده وهنوصل لجنه او نار دة شئ وكونه ان اجبرنا على كده دة شئ تانى
وعموما هو اكيد الموضوع كبير وليه ناسه الى تتناقش فى وترد عليه
بس الى عجبنى فى مثال اشليخ الشعاروى انا بسيط بالاضافه نى مركز وصغير

هتـــلر
06-01-2014, 04:11 PM
معلش لاطاله مهو المثال دة بيفرق بين انك تكون عالم عن حد شئ دى حاجه وانك تجبره على عمل شئ دى حاجه تانيه خالص هى دى الفكرة
ربنا عالم اننا هنعمل كده وهنوصل لجنه او نار دة شئ وكونه ان اجبرنا على كده دة شئ تانى
وعموما هو اكيد الموضوع كبير وليه ناسه الى تتناقش فى وترد عليه
بس الى عجبنى فى مثال اشليخ الشعاروى انا بسيط بالاضافه نى مركز وصغير

اه موضوع كبير اوى
و ان شاء الله ربنا يشرح قلبنا و نفهم صح مش غلط
عشان انا لاحظت انى لما باجى ابحث وانا نيتى اطلع غلطات وخلاص مش بلاقى جواب لاى حاجه
بس لما ببحث و نيتى انى افهم بجد و ايمانى يزيد بلاقى اجابات مقنعه كتير

يعنى ممكن تلاقى اجابه مقتنع بيها ناس كتير و ناس كتير مش مقتنعه بيها وده عشان كل واحد بيستقبلها بطريقه مختلفه عن غيره

هتـــلر
06-01-2014, 06:31 PM
هضطر اكون تقليدى ممل عشان اريح دماغى من سوء ظن الناس

هتـــلر
06-01-2014, 06:38 PM
ليه اللى بنرتاح ليه بيتكبر علينا ؟

هتـــلر
06-01-2014, 06:42 PM
مش عارف ليه لما انصح حد من قلبى و ابقى مهتم اوى بيطنشنى و لما انصحه بكبرياء بيبقى مهتم !!

هتـــلر
06-01-2014, 10:35 PM
الواجبات نظام غبى هدفه يجبر الطالب على المذاكره لكن اللى بيحصل انه بيخلى الطالب يلغى استخدام عقله و يعمل عصف ذهنى

هتـــلر
07-01-2014, 12:59 PM
اكتشفت ان مفيش مقاييس محدده للنجاح تنفع لكل الناس و ان الموضوع نسبى تماماً
كل واحد فينا عنده قدرة ربانيه على عمل حاجات معينه باتقان ومن غير مجهود و فيه حاجات تانيه لازم يتعب عشان يكتسبها
يعنى مثلاً فيه ناس جسمها قوى و سهل بالنسبالها تلعب اى رياضه وتتفوق فيها لكن لما تيجى تذاكر بتبذل مجهوود كبيييييييير اوى عشان تجيب درجه كويسه
وفيه ناس عندها ذكاء و تقدر تذاكر بسهوله بس جسمها ضعيف ومحتاجه مجهود كبير عشان تبنى جسم قوى

و ده مثال بسيييييط جداً جداً
قيس عليه قدرات تانيه كتير

النجاح انك تقدر تتقن حاجه بره مجال قدراتك مش حاجه انت اصلاً ممتاز فيها و سهله بالنسبالك

هتـــلر
07-01-2014, 01:05 PM
الدكاتره النفسيين هيعرفوك عندك مرض ايه بالظبط ويدوك ادويه ملهاش علاقه بمرضك و تعتبر زى مهدئات و هيوهموك بالعلاج
العلاج الحقيقى هو القرب من ربنا
انا شايف ان كل الامراض النفسيه اساسها الاوهام و البعد عن ربنا و الاستسلام للوساس
انت اصلاً لما تبقى عارف ان فيه حد ماسك الكون و يقدر يقول للشىء كن فيكون و انت بتقرب ليه و بيتعمل اللى هو بيحبه ده فى حد ذاته هيخليك مطمئن اوى

اللى عليه امتحانات و عمال يعيط و مرعوب فين ايمانك ان ربنا عمره ما هيخذلك و هيديك جامد اوى على قد تعبك
اللى زعلان و مخنوق عشان حاجه وحشه حصلتله فين ايمانك ان فيه اله قادر يخليك فرحان طول عمرك لو قربتله بجد
اللى حاسس بالظلم و عمال يلعن و يسب و كاره نفسه فين ايمانك ان ربنا هيجبلك حقك
اللى واللى واللى

ايمانك هيهون عليك الدنيا كلها بقرفها و عكها

مادوكا
07-01-2014, 01:07 PM
اكتشفت ان مفيش مقاييس محدده للنجاح تنفع لكل الناس و ان الموضوع نسبى تماماً
كل واحد فينا عنده قدرة ربانيه على عمل حاجات معينه باتقان ومن غير مجهود و فيه حاجات تانيه لازم يتعب عشان يكتسبها
يعنى مثلاً فيه ناس جسمها قوى و سهل بالنسبالها تلعب اى رياضه وتتفوق فيها لكن لما تيجى تذاكر بتبذل مجهوود كبيييييييير اوى عشان تجيب درجه كويسه
وفيه ناس عندها ذكاء و تقدر تذاكر بسهوله بس جسمها ضعيف ومحتاجه مجهود كبير عشان تبنى جسم قوى

و ده مثال بسيييييط جداً جداً
قيس عليه قدرات تانيه كتير

النجاح انك تقدر تتقن حاجه بره مجال قدراتك مش حاجه انت اصلاً ممتاز فيها و سهله بالنسبالك

بس احيانا لازم نكون اد المكان اللي احنا فيه ونحقق النجاح

هتـــلر
07-01-2014, 01:13 PM
كل واحد فينا حياته مقسومه نصين
نص راحه ونص تعب بالتساوى الى حد كبير
لو هربت من وقت التعب لما كان اختيارى هيجيلك اجبارى
مثااال
لو انت مذاكرتش فى ثانويه عامه و لعبت
هتبقى مجبوور لما تكبر انك تشتغل اكتر من شغلانه عشان تعوض نقص المرتب و تكون نفسك و تتجوز
ودلوقتى بقى اللعب مش هينفعك وهتبقى مجبر عشان تلاقى تاكل

فانا شايف انى لما امر بلحظات تعب مدورس على مهرب و ابقى قد المسؤوليه و اتعلم الدروس و كده كده الراحه وقتها جاى
لكن كل واحد عاوز حياته كلها راحه وبس و مش عارف انه قبل ما يموت لازم يعيش فترة التعب اللى ربنا كتبهاله

الحياه مزيج من النار والجنه
بندوق النار و ندوق الجنه بالتبادل
و الفكره من كده انك تبقى مُهيأ للاخره و تحدد مكانك فيها
انت اللى هتبنى مكانك فى الاخره مش حد تانى
وربنا سابلك الدنيا زى مووول كبير تجهز بيه بيتك فى الاخره

مادوكا
07-01-2014, 01:14 PM
الدكاتره النفسيين هيعرفوك عندك مرض ايه بالظبط ويدوك ادويه ملهاش علاقه بمرضك و تعتبر زى مهدئات و هيوهموك بالعلاج
العلاج الحقيقى هو القرب من ربنا
انا شايف ان كل الامراض النفسيه اساسها الاوهام و البعد عن ربنا و الاستسلام للوساس
انت اصلاً لما تبقى عارف ان فيه حد ماسك الكون و يقدر يقول للشىء كن فيكون و انت بتقرب ليه و بيتعمل اللى هو بيحبه ده فى حد ذاته هيخليك مطمئن اوى

اللى عليه امتحانات و عمال يعيط و مرعوب فين ايمانك ان ربنا عمره ما هيخذلك و هيديك جامد اوى على قد تعبك
اللى زعلان و مخنوق عشان حاجه وحشه حصلتله فين ايمانك ان فيه اله قادر يخليك فرحان طول عمرك لو قربتله بجد
اللى حاسس بالظلم و عمال يلعن و يسب و كاره نفسه فين ايمانك ان ربنا هيجبلك حقك
اللى واللى واللى

ايمانك هيهون عليك الدنيا كلها بقرفها و عكها

عندك حق بس انت بتعمل كدة

مادوكا
07-01-2014, 01:19 PM
عندك حق ياريت الناس تفكر زيك

مادوكا
07-01-2014, 01:24 PM
ياه لو كل واحد فينا فكر في كلامه قبل ما يتطفه او قبل ما يجرح حد والحفد اتشال من القلب
وكل واحد في حاله هيكون للدنيا شكل تاني

هتـــلر
07-01-2014, 02:15 PM
متحكمش على حد من تاريخه عشان ممكن اى حد تتغير مفاهيمه فى لحظه و يفوق برده فى لحظه
و انا بعترف انى مازلت بغلط و هغلط و ان شاء الله هصلح غلطاتى اول باول
عشان احنا متولدناش ملايكه و لا شياطين
والحياه ملهاش طعم لما يبقى عندك بقع و تقعد تغسل فيهم و تتعب لغاية ما تنضف و تقابل ربك نضيف

هتـــلر
07-01-2014, 02:32 PM
مفيش مانع تكون ذوق ولذيذ و محترم و ابن مامى المهذب اللى عمره ما بيغلط الملاااااااك
بس فيه مانع كبير اوى تبقى متكتف و تتصرف بتصنع و مثاليه كدابه زياده عن اللزوم
مفهاش حاجه لما تقول اللى انت عاوزه باحترام و متتكسفش من حد طالما انت مقلتش ادبك او اتعديت على حد
انا بحب الناس البيور التلقائيه الطيبه اوى اللى تتكلم بعفويه من غير تزيين و تكتيف و عك
كلنا من طين يا بشررر

هتـــلر
07-01-2014, 02:38 PM
بلاحظ فيه ناس كتير بتعرض حياتها للخطر كتير فى مواقف عبيطه و يسموها جرأه و شجاعه و حب مغامره
حضرتك ربنا مش خلق روحك عشان تخاطر بيها فى الحاجات التافهه سعاتك
انا اخاطر بيها فى حاجه تستاهل زى انى انقذ حد من الموت او ادافع عن دينى او ما شابه من الحاجات الكبيره اوى
لكن مخاطرش بيها فى تجربه مجنونه للمتعه وبس
روحك مش لعبه ربنا ادهالك