مشاهدة النسخة كاملة : 3 أسباب اغضبت المعلمين من قرار زيادة الاعباء الوظيفية

خالد خلف الله
17-01-2014, 02:37 PM
تسببت صيغة قرار رئيس وزراء بشأن زيادة المعلمين التي ارسلها وزير التربية والتعليم للمديريات في غضب المعلمين.
وقال عصام معروف إن المعلمين ونشطاء حددوا عدد من الملاحظات علي القرار ،وهي:
اولا : يجب ان تكون الزيادات المقررة للمعلمين بنسبة مئوية من اساسى المرتب وليس المبلغ المتجمد امام كل وظيفه الامر الذى سيحرم المعلمين من الزياده المطردة، بشكل دورى من عام لأخر فى قيمتها ويعرضها لانخفاض قيمتها بمرور االاعوام المتعاقبة .
ثانيا :ربطها بعدم الحصول على جزاء 5 ايام يؤدى للحرمان منها طوال العام وليس خلال شهر الجزاء ،وهو عقاب مستمر الاثر وغير مسبوق كما ستمتد العقوبة لعام أخر ليستمر الحرمان منها عامين كاملين ،حيث ان التقريرالسنوى للمجازين بجزاء 5 ايام ينخفض من كفء الى جيد جدا الامر الذى سيضطر المعلم الانتظار لعامين كاملين لتحقيق شرط الحصول على تقريرين بدرجة كفء ليستحق صرف العلاوة
ثالثا : لم يحدد كيفية تحقيق شرط ان ان يكون المعلم قائما فعلا وبذل مجهودا لرفع الاداء ورفع المستوى فهل ستخضع لعواقب الحصول على الاجازات الاعتيادية والمرضية من الخصم او المنع من استحقاقها ،وهل سيترك المعلم لتقييم المدير له فى قياس رفع الاداء وتحسين المستوى دون ضوابط علمية.

مس منه
17-01-2014, 07:34 PM
انا مبقيتش فاهمه حاجه خالص
يعنى مفيش حد ادنى ولا ايه
والالافات اللى قالوا عليها راحت فييييييين
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الوان السما السبعه
17-01-2014, 09:03 PM
[quote=منه منتصر السقا;5686938]انا مبقيتش فاهمه حاجه خالص
يعنى مفيش حد ادنى ولا ايه
والالافات اللى قالوا عليها راحت فييييييين
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟راحت فى الهوا كالعاده
الامر لله

المعلم هشام محمد
17-01-2014, 09:39 PM
بجد فعلا مش عارف ايه اللي بيحصل ده
لينا حد ادنى زي الناس ولا لأ

يوسف ويمنى
17-01-2014, 09:57 PM
يا سادة انهم يلعبون بعقولنا .........................ولاعزاء للاغبياء

ادم ياسر
17-01-2014, 10:14 PM
دى رسالتى له

زيادات ايه يا استاذ ايمن البيلى انا مرتبى 810 ومعلم لما اخد 400 بشروط مجحفه يبقى ده ايه اشمعنا علاوة الحد الادنى لباقى الموظفين ضحكتم على المعلمين لحد الاستفتاء ميعدى انا روحت وقولت نعم بس هنقول ايه 1210 مش 1571 الى قال عليهم الوزير للمعلم المساعد مش المعلم كمان شكرا
انا عارف ان رسالتى لن يرد عليها لو تعرف تقولى معلم اساسيه 245.2 هيبقى صافى مرتبه كم بالزياده المزعومه المقيده اشمعنا المعلمين غيرنا خدوا 200 % كامله واحنا محسوبلنا بالكادر

ده كان رده والله العظيم ده رده

على فكرة كل كلامك غلط العلاوة التى اقرها مجلس الوزراء قوق الحد الادنى علشان نحتفظ بميزة الكادر والا يصبح قانون الحد الادنى باطل دستوريا