مشاهدة النسخة كاملة : أعمل ايه في أجازة تالتة؟

theprincemoh
19-01-2014, 02:20 AM
ياجدعان انا عايز اعرف اعمل ايه في أجازة سنة تالتة اللي هتبقي اسبوع-اسبوعين دي؟؟؟
في ناس بتقولي خدها لعب وتنطيط ومتفتحش كتاب (من مدرسين ومن طلبة عدوا السنادي بتفوق) وناس اصحابي تقولي لا لازم تقعد تراجع طول الاجازة عشان الاجازة مش للعب ومفيش اجازة لطالب ثانوي

الفكرة كلها :
اولا:ليه العب في الاجازة ومفتحش كتاب؟(رأي الناس دي) ومن ضمنهم اختي بتقولي انت الاجازة دي خدها لعب كلها ومتفتحش كتاب(هي كانت بتاخد 3 اسابيع ومبتاخدش دروس كمان يعني المفروض ضايعة ضايعة) ومكانتش بتذاكر اوي اوي يعني وجابت 96% وبتقولي عشان هتيجي وهتزهق من المذاكرة في شهر اربعة وتلاتة وخمسة

ثانيا:ليه اراجع في الاجازة؟ عشان لو مذاكرتش فيها ولعبت هنسي القديم وهضيع مجهود ووقت كبير

انا عايز نصيحة من حد عدي السنادي بتفوق يقولي اعمل ايه بالظبط
مع العلم اني من بداية شهر 1 بديت انام شوية في المذاكرة وزهقت منها جدا وبقيت بضيع وقت بأي طريقة
ومش راضي عن مذاكرتي زي الاول(كنت في الاول شادد حيلي جامد وسابق كل المدرسين وتمام جدا)
انا عن نفسي شايف اني محتاج الاجازة دي فعلا عشان انا زهقت من المذاكرة واخد الرست او الفاصل البسيط ده عشان ارجع اكمل زي الاول (لان مينفعش اريح بعدين)

سمسمه الشطوره
19-01-2014, 08:53 AM
يعني هو انت يتضيعها كلها ف اللعب يا تدح :angry2:
بص هو انا لا هقولك زاكر اوي ولا هقولك العب خليك بين البنين :blush:
اما بالنسبه للناس اللي بيقولولك كانو بيلعبوا وميزكروش وبيجيبو مجاميع دول نظامهم يختلف عننا دول كانو 5 مواد يعني مواد اقل اما احنا ربنا يرحمنا برحمته :(:bosyht9:
يعني باختصار زاكر والعب بس زاكر اكتر عشان ف اخر كام شهر متتزنقش وتقول ياريت اللي جرا ماكان ,, وبالتوفيق :)

marco2000
19-01-2014, 01:36 PM
انا من رايي تذاكر مذاكرة خفيفة ده لو مستواك انت شايفوا كويس اما لو في حاجة واقع فيها ممكن في الاجازة تلمها

لحظة سعادة
19-01-2014, 03:35 PM
مش شرط تبقى مذاكرة بس انا باذن الله هراجع فيها المواد لان عليا امتحانات بعدها فى كل المواد وبرضوا هيبقى فى وقت للترفية دى اجازة برضة

هاوى إبداع
19-01-2014, 04:16 PM
ياجدعان انا عايز اعرف اعمل ايه في أجازة سنة تالتة اللي هتبقي اسبوع-اسبوعين دي؟؟؟
في ناس بتقولي خدها لعب وتنطيط ومتفتحش كتاب (من مدرسين ومن طلبة عدوا السنادي بتفوق) وناس اصحابي تقولي لا لازم تقعد تراجع طول الاجازة عشان الاجازة مش للعب ومفيش اجازة لطالب ثانوي

الفكرة كلها :
اولا:ليه العب في الاجازة ومفتحش كتاب؟(رأي الناس دي) ومن ضمنهم اختي بتقولي انت الاجازة دي خدها لعب كلها ومتفتحش كتاب(هي كانت بتاخد 3 اسابيع ومبتاخدش دروس كمان يعني المفروض ضايعة ضايعة) ومكانتش بتذاكر اوي اوي يعني وجابت 96% وبتقولي عشان هتيجي وهتزهق من المذاكرة في شهر اربعة وتلاتة وخمسة

ثانيا:ليه اراجع في الاجازة؟ عشان لو مذاكرتش فيها ولعبت هنسي القديم وهضيع مجهود ووقت كبير

انا عايز نصيحة من حد عدي السنادي بتفوق يقولي اعمل ايه بالظبط
مع العلم اني من بداية شهر 1 بديت انام شوية في المذاكرة وزهقت منها جدا وبقيت بضيع وقت بأي طريقة
ومش راضي عن مذاكرتي زي الاول(كنت في الاول شادد حيلي جامد وسابق كل المدرسين وتمام جدا)
انا عن نفسي شايف اني محتاج الاجازة دي فعلا عشان انا زهقت من المذاكرة واخد الرست او الفاصل البسيط ده عشان ارجع اكمل زي الاول (لان مينفعش اريح بعدين)
كانت من اكبر مشاكلي ف الثانويه
اني بقيس نفسي بغيري دايما وكان المفروض مقارنش نفسي بحد
نصيحتي البسيطه لك
انك تشوف نفسك هل انت مزاكر الترم الاولاني كويس !!
لو الاجابه نعم يبقي تهيص ف الاجازه مع برده ساعه مزاكره ف اليوم ولا حاجه يعني متنفضش للمزاكره خالص
لو اجابتك لا يبقي تراجع الترم الاولاني كويس عشان انت لو عديته وجيت تراجعه ف الاخر هتتعب مع شوية لعب
وربنا يوفقك وتحقق كل اللي انت عاوزه

&الوردة الزرقاء&
19-01-2014, 11:58 PM
والله شوف انتي حاسس ايه الافضل ليك واعمله

امسك ورقة وقلم وقسم الورقة قسمين

لو ذاكرت ايه الايجابيات وايه السلبيات

ونفس الحكاية مع انك لو فضلت تنفض للمذاكرة

وشوف اقل سلبيات فين وخد قرارك

انا عن نفسي هقسم مدة الاجازة
اسبوع هسافر فيه القاهرة واتفسح واروح معرض الكتاب ودريم بارك هههه
واسبوع اشوف الحاجات اللي محتاجة اذاكرها

وربنا يوفقك وتدخل الكلية اللي تحبها

theprincemoh
21-01-2014, 12:04 AM
والله شوف انتي حاسس ايه الافضل ليك واعمله

امسك ورقة وقلم وقسم الورقة قسمين

لو ذاكرت ايه الايجابيات وايه السلبيات

ونفس الحكاية مع انك لو فضلت تنفض للمذاكرة

وشوف اقل سلبيات فين وخد قرارك

انا عن نفسي هقسم مدة الاجازة
اسبوع هسافر فيه القاهرة واتفسح واروح معرض الكتاب ودريم بارك هههه
واسبوع اشوف الحاجات اللي محتاجة اذاكرها

وربنا يوفقك وتدخل الكلية اللي تحبها

والله ده نفس اللي انا فكرت فيه بالظبط
العب اول اسبوع
والتاني اقضيه نص نص :022yb4:

علي العموم يا شباب في ناس منكوا خوفتني وفي ناس ريحتني كالعادة اما بسأل اي حد في موضوع الثانوية دي:(

هقولكوا الخلاصة بتاعت مذاكرتي:
الفيزيا:الحمد لله ماشي حلو جدا فيها ومفيش حاجه مش فاهمها لكن عايزة مراجعة بسيطة علي المصطلحات وكده والحمد لله حالل تقريبا 90% من الاسئلة اللي عليها عشان اضمن اني فاهم مع العلم اني مباخدش فيها درس
الكيمياء:ماشاء الله باخد مع مدرس رائع مفهمني كل حاجه وانا الحمد لله حالل برضه 95% من الاسئلة اللي عليها لكن عايزه برضه مراجعة (مفيش حاجه مش عايزة مراجعة)
الرياضة:مفيهاش اي حاجه بأذن الله وكله تمام
الفرنساوي:الحمد لله ماشي تمام فيه وطبعا دي مادة عايزة مراجعة كل يوم
الانجليزي:الحمد لله ماشي فيه تمام جدا القصة بس عايزة مراجعة لاني مباخدش فيه درس ومخلص القصة كلها
اخر حاجه بقي العربي:العربي هوا المادة الوحيدة اللي فيها بعض التأخير وعايزة قعدة كده مع بعضينا نتصالح عشان اول مابفتحها بحس اني فتحت باب جهنم (هوا ده التعبير اللي جه في دماغي) والمشكلة كلها تتلخص في الحفظ (بكره حاجه اسمها حفظ)

الخلاصة (Overall) المستوي من 90%-95%
ملحوظة:بأذن الله الاسبوع ده رتبت نفسي اني أراجع اللي عايز يتراجع كله عشان مفيش حاجه اسمها اخد اجازة وانا عندي قديم
ومرتب نفسي علي الاتي:اول اسبوع لعب لعب لعب بدون فتح كتاب اكتر من ساعة طول اليوم(ده لو فتحت اصلا)
تاني اسبوع هيبقي نص نص: ومراجعة وحل رياضة(عندي واجب يهد جبل)

ايه رأيكوا بقي ياجماعة؟

theprincemoh
24-01-2014, 02:16 AM
مفيش اي حد عايز يضيف اي حاجه ؟ بما اني دخلت في الاجازة المهببة دي ؟

مهاب احمد محمد
24-01-2014, 07:24 PM
اسبوع مذاكره في الاول تراجع علي كل اللي اختدوا وبعدين تريح اسبوع