مشاهدة النسخة كاملة : قصة (همتي في دعوتي )


عبقرينو الكيميائية
01-02-2014, 09:32 PM
من قصة (همتي في دعوتي )

الجامعة
************************

حفصة بتخطي خايفة
اهي دخلت خلاص

ايه ده اختلاط

اه اه عادي عادي عادي
ما هي متعودة كده من علتها في المناسبات


لكن دلوقتي حفصة واقفة تايه خااااااالص
مش عارفة اي حد ولا حتي المكان تعرفوه هتعمل اييييه ؟؟؟؟؟؟

وفجاة--------------------

البنت :صباح الخير
حفصة: صباح النور
البنت: شكلك اول يوم
حفصة :اه ومش عارفة اي حااااجة
البنت : طيب تعالي اعرفك علي صحابي
حفصة: فين دول
البنت :اهم هناك
حفصة: اه اه شوفتهم بس دول فيهم شباب
البنت: وايه يعني
حفصة: لالالالا اعذوريني اخلاقي متسمحش
البنت: امممممممممممممممممم اوك برحتك
بس هجيلك تاني
حفصة بابتسامة: ماشي ياقمر

بعد شويه---------********

البنت : لسه واقفة
حفصة: اهاااااااا
البنت: طب تعالي الشباب مشيوا خلاص
تعالي بقي اعرفك ع البنات
حفصة :حاضر ياقمر

راحت حفصة للبنات
ودار بنهم الحوار ده
تعالو ا نشوفه

حفصة: سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
النبات: ههههههههههههههههههههههه وعليكم السلام
حفصة: ايه انا قولت حاجة تضحك
البنات :لاعادي
حفصة :لا بجد
البنات: اصلك كانك داخله حضانة
حفصة: امممممممممممممممممممممم حضانة ليه
عشان حيتكم كده يعني
البنات :اه
حفصة بتعجب وابتسامة (مش عايزة تدخل في جدل من اولها) :
طيب ماشي

البنات :انتي اسمك ايه
حفصة: انا حفصة
البنات :ههههههههههههههه
اسم قديم شويه
حفصة: اه بس بحبه اوووي
البنات: ليه يعني ده حتي مش استايل
حفصة :عشان انا بحب السيدة حفصة رضي الله عنها
البنات: مين دي
حفصة :زوجة الرسول صلي الله عليه وسلم
وكمان بنت سيدنا عمر رضي الله عنه
البنات: اممممم ده موضوع كبير بقي
حفصة بابتسامة :اهااااااااا
البنات :طيب اسمائنا احنا بقي

الي اسمها توتو وفيفي ولولو
وفخورة باسمها
وببتريق ع اسم حفصة

البنات :بس ليه الحجاب
انتي لسه صغيرة
حفصة :و لاصغيرة ولا حاجة
البنات: طيب ليه متلبسيش بنطلون
هيكون اشيك
حفصة: لالا اصل البنطلون شوية بيكون ضيق
البنات :طيب عارفة لو لبسك ضاق شويه
وقصر حبتين
وعلي بوط
وياسلام بقي طرحة اسبنيش
هتكوني جاااامدة جدا ولبسك استايل اخر حاجة
حفصة باستغراب :بس ده مش حجاب شرعي

هيسخنوا عليها
وقعت في المحظور
هي اساسا مش عايزة جدال من اولها

انقذت نفسها
هي الساعة كام
ايه ده المحاضرة
انتم مش رايحين
البنات: لالا الدكتور رخم

حفصة: انتم سنة اولي
البنات :اه
حفصة: يعني اول يوم
البنات :لالالالا كلنا عايدين طيب
حفصة :هستاذن انا
البنات :سلام

بعد ما حفصة مشيت
البنات مبطلوش تريقة ع لبسها
وكلامها حتي اسمها

بس كان في حاجة اخطر من كده :o
بكتييييييير اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووي
ايييييه هيييييييييييييييييييييييي

استنوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو نا 3:)
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/p403x403/1505631_1462957847259515_618570862_n.jpg

(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1462957847259515&set=a.1386856841536283.1073741828.100006359409954&type=1&relevant_count=1)

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ
01-02-2014, 09:51 PM
قصه رائعه جدا جدا والله

انا من مدمنين القصص

مكمله مع حضرتك ان شاء الله

عبقرينو الكيميائية
01-02-2014, 10:18 PM
يارب تعجبكم ياااارب

الحلقة التالتة
من قصة
(همتي في دعوتي )

خلصت حفصة محاضرتها
وعشان تأدي صلاتها
راحت بسرررررررعة علي مسجد الجامعة

ايييييه ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تراب كتييييير اوووووي
مكان شبه مهجور

طبعا اكيييد
حفصة مش مستغربة
لان مسجد المدرسة كان كده
مكنش حد بيدخل فيه خاااااااالص

بدأت حفصة تحاول تنضف المكان
ع قد ما قدرت

وبدأت تصلي

صلت حفصة بخشوع طبعا
وهي بتقول (السلام عليكم ورحمة الله )
لمحت بنت دموعها كتير في عينيها
الواضح ان البنوتة مش شافتها

بدات حفصة تقول في اذكار بعد الصلاة
لسه البنت مخديتش بالها
حفصة بتقرب بتقرب

البنت بدأ تنهار جداااااااااااااااااااااااااااااااااا
عيطت كتيييييييير اووووووووووي

البنت :ايه ده انتي هنا
(اصلها متعودة اني المساجد محدش من البنات بيدخولها )
حفصةا:اهااااااااا هنا
البنت: اصلي متعودة من الثانوية
مفيش بنات بتدخل المسجد خااااالص
حفصة: اها وانا كمان
محدش كان بيدخل
البنت: طيب انا هستأذن بقي
حفصة: اتفضلي ياقمر

حفصة رجعت من الكلية
وعاشت يومها عااادي جدااااااااااااااااااااااااااا

بس حاجة غرييييييييبة بدأت تيجي في تفكرها
بدأت قصص الماضي
ترجع لها لما كانت في المدرسة الثانوية

حكايات البنات مع الحب
وكل ده والاولاد كانوا مش معهم اصلا
(اصلها كانت في مدرسة مش مشتركة )
وتقول لنفسها:
ياااه طب وسط الولاد هعمل اييييييييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اعمل ايييييه ياااااااااااااااااااااااااااربي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بدأت بسررعة تكلم ربها
وعن الي جوه قلبها
تحكي وتدعي في سرها

ياااااااااااااااااااااارب
يااااااارب
ياااااااااااااااااااااااارب احفظ قلبي
يارب خليه ملكك وبس

يااارب خطوات الشيطان بتقرب
وانا مليش غيرك
ومليش صحبة صالحة ترجعني
عن اي طريق غلط
مفيش غيرك يااارب
ما تسبنيش يااااااااارب

دموعها نزلت
قلبها قالها
انتي في احتياج
الي مقابلة رب العباد
مقابلة رب اجابة الحاجات

قامت بسرررعة
اتوضت ولبست اسدلها
وفرشت مصليتها

صلت قيامها

ودعت ربها
ياااااارب مليش غيرك
الفتنة في كل مكان
يارب خليك معايا
حافظ علي قلبي

والدة حفصة: انتي لسه مانمتيش
حفصة: رايحة اهوا يا ماما
الام :ماشي يالا ياهانم
عايزة تقدير عالي
حفصة :حاضر ان شاء الله يا ماما

نامت حفصة
وصحيت من نومها
علي صلاة الفجر تصليها
وجلست الضحي تنهيها
وعلي الكلية علي طووووووووووووول

كانت متاخرةo.O
دخلت علي المحاضرة علي طوووووووووول
خلصت محاضرتها
راحت المسجد تأدي صلتها
نفس البنت الي كانت موجودة امبارح :o

صلت حفصة ^_^
وقربت من البنت ^_^

حفصة : ممكن اتعرف بيكي ياقمر ^_^
البنت : اها انا نجوي ^_^
حفصة :وانا حفصة ^_^
اهلا بيكي
البنت: شكرا
حفصة : ممكن اعرف الجميل زعلان لييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ^_^
نجوي :انا ارتحتلك كتييير اوووووووووووووي
وهحكيلك كل حاجة
حفصة :تسلميلي ياقمر ^_^
اتفضلي احكي ^_^

نجوي : اييه ده صوت تلفوني
الو يا ماما
حاضر حاضر انا جيه

نجوي: اظهار مفيش نصيب نكلم النهارده
حفصة : عادي ياقمر ^_^
بكره ان شاء الله ^_^

نجوي : ماشي ياقمر
حفصة:في رعاية الله ياقمر ^_^

مشيت نجوي
وكملت حفصة يومها ^_^
واستنت بكره تسمع قصتها ^_^

ياتري في ايييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وايه قصة نجوووووووووووووووووووووووي
وايه مستني حفصة في جامعتها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 3:)

هنعرف الحلقة الي جايه
ان شاء الله

استنووووووووووووووووووونا 3:)

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1545974_1463327703889196_98569275_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1463327703889196&set=gm.10152167439374519&type=1)

عبقرينو الكيميائية
01-02-2014, 10:31 PM
دره والشااب
______________
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ::::::::::::::::::

كانت دره فتاا ه كبااقى البنات فى سنها فى المرحله الاولى الثانويه
حينما لفت انباتهيها شاااب وسيم وعلى خلق ودين وفيه كل موصفااات الفاارس الذى يحلم به البنات (وده فى حد ذاته احد اخطااء دره لأن كل الى فاات ده مش مواصفاااات الفاارس الكامل-_- )

وبدأت تفكر فيه ولكنها كانت ملتزمه دنيا الى حد ما فاحولت بشتى الطرق ان تكف عن التفكير فيه وان تلتفت لفقط لمستقبلها

ومر الوقت وظهرت النتيجه ولكنها لم تحصل على المجموع الذى يتوقعه الجميع خاصة انها كانت متفوقه جدا (ده بسب ان دره مكنتش مركزه تمام وكان الشيطاان شاغل عقلها بالشاب
ورضية دره بقضاء الله وبدأت تركز فى العااام القااااادم لتحسن مجموعها وتفرح والداها

وتركة التفكير فى هذا الشاااب وركزة فى دراستها لكنها كانت تخادع نفسها وكاان حديث النفس فى احلام اليقظه
ولكن فى منتصف العاااام عرفة الكارثه هذا الشاب كان على علاقه باحد الفتيات المتزوجاات

وليس هذا فقط لقد كان هو قريب زوجها (يعنى معندوش نخوه خالص )

يعنى المفروض دره خلاص تعرف انه ابدا مش فاارس الاحلام وتمسحه من عقلها بمحايه

لكن دره للاسف تظاهرات بعدم التفكير فيه

ونكمل دره الحلقه الجااايه

دره والشاااااب

عبقرينو الكيميائية
01-02-2014, 10:39 PM
ياجماعة دى قصة درة معلش القصة دى تهمنى جامد فهنكمل القصتين مع بعض بس متهوش منى ياريت ملحوظة للاخوات انا عبقرينوا الكيميائية يعنى تانيث انى احبكم فى الله جميعا

Only Forward
02-02-2014, 05:05 PM
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSk2rEkOYXktEvUAtnSb_W53RMZBg3EF IgEuBOCEfV8sESWFqJroQ

عبقرينو الكيميائية
02-02-2014, 08:25 PM
الحلقة الاولي
البداية

حفصة بنوتة مسلمة
اسرتها زي اغلب اسرنا في الوطن العربي

حفصة بتحب الدعوة اووووووووووووووووي
بس للاسف الي حوليها مش بيسعدوها

تعالوا نشوف اييييييييييييييييييييييييييييه قصتها

الفجر اذن صحيت حفصة صلت وجلست جلسة الضحي
وبعد كده لبست ونزلت جرررررررررررررررررري
النهارده اول يوم كلية
وكمان لو ماماتها صحيت وشافتها متاخرة يومه مش هيعدي ع خير

بدايت تنزل وتقول طبعا
اذكار الخروج من المنزل (« بسم اللَّهِ، توكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أعوذُ بِكَ أنْ أَضِلَّ أو أُضَلَّ ، أَوْ أَزِلَّ أوْ أُزلَّ ، أوْ أظلِمَ أوْ أُظلَم ، أوْ أَجْهَلَ أو يُجهَلَ عَلَيَّ »)

ودماغها عاملة تفكر في شكل الكلية ياتري ازاي؟ ؟؟

وصلت حفصة للموقف بتاع العربيات
السواق :تعالي يا انسة في مكان
حفصة :فين ده ؟ ؟؟ ؟ ؟؟
السواق : هنا اهوا ورا

حفصة بتفكر مع نفسها
دو تلات شباب اكيد المكان هيكون ضيق مينفعش اركب خاااااااااالص
بس انا متاخرة لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لا
مش هبدا السنة بمعصية ربنا
السواق :يانسة هتركبي
حفصة :لالا شكرا

طبعا اكيد ما اسكتش لما انتم مش هتركبوا بتقفوا ليه
واعد يتكلم وحفصة طنشته

بتفكر حفصة هتوصل ازاي الكلية
وجوها صوت بيقول( من ترك شئا لله عوضه الله خير منه )

وواثقة جدا ان ربنا هيوفقها

وفجأة
حفصة ؟؟؟؟ ازيك
هالة عاملة ايه
هالة: الحمد لله انتي رايحه فيييييييين ؟؟؟؟
حفصة :رايحه الكلية النهارده اول يوم
هالة: طيب تعال اوصلك في سكتي
حفصة: لالالالالا يا قمر انا هركب دلوقتي
هالة: يابنتي تعالي
حفصة: ماشي يا جمييييييييلة

حفصة: انتي مقدمتيش ليه ف الكلية السنة دي
هالة تعبت من الدراسة قلت اريح بقي
حفصة :هاااااااااااااااااااااااا

وبعد صمت طويييييييييييييييل
هالة: اي البس ده لبسك شكه حلوة
بس مش هينفع مع بنات الجامعة

حفصة :يا حببتي انا بحب لبسي
والمهم عندي ربي

هالة :ف سخرية ربنا يقوي ايمانك
حفصة بابتسامة ياااااااااااااااااااارب

بعد شويه
حفصة: انا وصلت شكر يا هالة ربنا يجزيكي خير
هالة: لاشكر ع واجب مع السلامة خلينا نسمع صوتك
حفصة: ان شاء الله سلام عليكم
هالة :وعليكم السلام

انشغلت الة بقيادة السيارة
بس عقلها بيفكر في حفصة كتييييير جدا
وعمالة تتريق عليها وتسخر منها

وحفصة دخلت الجامعة بتحط رججليها
المنظر غريييييييييييييب
شكله مريييييييييييييييب

شباب وبنات كتييييييرمتعرفهاش
متعرفش المكان

ياتري هتعمل اييييييييييييييييييييييييييه ؟؟؟؟ ؟؟؟؟

ااستنوووووووووووووووووووووووووووووووووووونا

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1/579056_1462561360632497_784752170_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1462561360632497&set=gm.1458461361034145&type=1)

mostfakamel2010
03-02-2014, 10:40 AM
رااااااااااااااائعه ^_^
متستنيين الباقى

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ
03-02-2014, 04:43 PM
منتظرين الباقي بشوق ان شاء الله

رآجيه رضآ الله
04-02-2014, 05:03 PM
نايس توبيك

متابعه معاكم ان شاء الله

جزاكمـ الله خيراً

بالعفة حياتنا أحلى
08-02-2014, 01:34 PM
جزاكم الله خيرا متابعه ان شاء الله

عبقرينو الكيميائية
08-02-2014, 08:59 PM
طيب معلش اعذورونى انا هكمل بس بعد ما اخف ارجوا ان تدعوا لى بالشفاء شكرا

مادوكا
08-02-2014, 09:03 PM
ربنا يشفي حضرتك
ويقومك بالسلامة
الف سلامة علي حضرتك

عبقرينو الكيميائية
09-02-2014, 03:31 PM
الحلقة الربعة
يارب تعجبكم
من قصة (همتي في دعوتي )
حكاية لقلب بنوتة ***********

خرجت حفصة من المسجد
وكملت يومها طبيعي
وتفكرها ديما
كان مشغول
هي اييه قصة البنوتة دي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وليه بتعيط كتير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وتقول لنفسها :
هو ربنا بعتها لي صديقة
ياااااه بجد هنكون اصحاب
واخلص بقي من الوحدة دي
ياااااااااااااااااااااااااااااااارب

وقاعدت تفكر طول اليوم
وانجزت كل اعمالها
وبدأت تروح لقيامها

ودعت ربها يحفظ قلبها
وقالت :يااااااااااااااااارب
يااارب الفنتة يااااااااااارب في كل مكان
بدعيك يااااااااارب
مش بيأس من دعوتك
كون معايا
تعبت ياااارب قلبي مش مرتاح خالص
مفيش غير كلمة وحدة تريح قلبي
يااااااارب استودعك قلبي

ونامت حفصة وفكرها مشغول
بحكاية البنوتة
وبتسابق ساعات الزمان

وجاء الموعد المنتظر
اذن الفجر
طلعت الشمس
خلصت المحاضرات
راحت ع المسجد

حفصة :ازيك عاملة ايه دلوقتي
نجوي :الحمد لله وحشاني كتييير
حفصة:ربنا يبارك فيكي يااااارب
نجوي : هو انتي في سنة كام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حفصة :اولي علوم وانتي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟^_^
نجوي :معقول انا كمان زيك
حفصة :بجد طب ليه مش بشوفك
في المحاضرات
نجوي : ياااااااااااااااه دي قصة طويلة
حفصة : ممكن اعرفها
نجوي : انا قولتلك اني هحكيلك
واني بأثق فيكي كتير
حفصة: انا بسمع اهوا ياقمر

نجوي : بدأت ياستي
الحكاية لما كنت في ثانوي
كنت من المتفوقين جداااااااا
وكان لي صاحبتي بحبها اوي
كنا بنعمل كل حاجة مع بعض
بس للاسف حلت ظروف
ليها واضطرت
تسيب المحافظة
وعاشت في الريف
وانقطعت العلاقة بنا
وخلصت تانية ثانوي

وفضلت لوحدي وكنت مخنوقة اوووووي
وجبت مجموع عالي جدااااااااااااا
ودخلت تالتة
بدأت اروح اول اسبوع
بس عشان دي شهادة وكده
وبعديها بدأت اروح الدروس بس

وفي الاسبوع الاول ده
كان في شلة بنات
نعرفهم من اولي ثانوي
ومش بنقرب منهم خالص
لانهم بيسيبوا الدروس
وخروج وكمان سهر
والمدرسة كلها تعرف عنهم كده

ومن اول يوم بدأوا يتكلموا معايا
ويهتموا بيه اهتمام كبير
بس انا كنت محتاجة اوووي
اني حد يكلمني
قولت انا هكلمهم بس مش هصاحبهم

وبدأت تكبر بينا العلاقة
وخدوا رقم تلفوني
وبقوا صحاب لي ع الفيس

ومفيش يوم بيعدي غير لما نتكلم
وفي يوم كلموني
في الفون وقالوا : اننا عايزين نروح النادي
تيجي معانا =D

في الوقت ده
كنت مخنوقة اوووي -_-
ومش عايزة اخرج لوحدي
قولت اخرج من جو المذكرة ده -_-

وفعلا روحت :/

بس كنت فاكرة اننا بنات وبس
لقيت كل بنت صاحبها
مستنيها في النادي :o
وطلعوا شلة كبيرة ولاد وبنات :o
ومفيش غير ولد مش ليه صاحبة

كل ولد راح مع صاحبته
واقعدوا في مكان بعيد
يقولوا كلام رومانسي ♥

واقعدت انا والولد ده الي مش ليه صاحبة :o

بدأيتكلم

الولد:اسمك ايه
انا :نجوي وانت
هو:هاني
ع فكرة استيل لبسك عجبني كتير 3:)
انا:شكرا

وبعد فترة
انا:انا هقوم اتكلم في الفون

وبعدت بعيد اوووي
وكنت خايفة جدا >:o
اول مرة اتحط ف الموقف ده

وبعد كده خلصنا الفسحة ومشينا
وكنت خايفة جدا >:o
بس اللاحساس مع الوقت
والانشغال بالمذكرة راح ع طول

وفي يوم الجمعة
زي ما متعودة
فتحت الفيس
لقيت طلب اضافة من ولد
ولقيت اصدقاء بينا مشتركين كتير
وانا من عادتي بقبل الولاد
لما يكون بينا اصدقاء مشتركين o.O
قبلت o.O

وبعديها بدأت الدردشة

الولد :هاي
نجوي :هاي
الولد :انا هاني
نجوي : هاني مين
الولد : الي اتقبلنا في النادي
نجوي : اها اها ازيك
نجوي : تمام انا مضطرة اقفل
الولد :ليه
نجوي : معلشي مضطرة
الولد : اوك
عايزين نكلم تاني 3:)

كنت مستغربة اووووي :o
وخايفة اوووووووووووووي :o
وبعديها بكام يوم
لقيت شلة البنات الي مش بيحضروا
حضروا الدرس :o
وقالولي
ان الولد ده معجب بيه ♥

سكت شويه وقولت اني لازم اروح

وقاعدت افكر
في كلمة حب ♥
وكل قصص الحب قدام عني ♥

ياااااااااااه انا هعيش قصة حب ♥
معقولة
اخيرا هكون زيي البنات التانية
والكلمة سحرتني ♥
سحر غريب اووووووووووي ♥

حفصة: سكتي لييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نجوي:فوني بيرن
ايوه يا ماما حاضر
انا جيه هطلع له اهوا

حفصة :طالعة لمين
نجوي :ابن عمي :/
حفصة:لييييه غريبة
نجوي: دي حاجة طبيعية
حفصة :ازاي بس :/
نجوي : هبقي احكي لك قصته
حفصة ك ياااااااااااااااااوه كل يوم كده
نجوي:معلشي سلام
حفصة:اوك سلام ياقمر

استسلمت حفصة
للواقع وقررت
تستني
قصة البنوتة ♥
و ابن عمها ♥

واحنا كمان هنستسلم
ونستنا بكره 3:)
ان شاء الله ^_^
استنوووووووووووووووونا 3:)https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1606927_1464015740487059_79188707_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1464015740487059&set=gm.10152172122994519&type=1)

عبقرينو الكيميائية
09-02-2014, 03:33 PM
الحلقة الخامسة
يارب تعجبكم
من قصة (همتي في دعوتي )
سحر الحب ***********

خلصت حفصة يومها زى ما هى متعودة
ونامت ومستنية تعرف باقى القصة ؟؟؟؟؟؟؟؟

جية المعاد الى مستنياة حفصة
حفصة :ازيك يانجوى
نجوى :تمام وحشانى
حفصة: وانتى والله

لسة عندك اسرار انك مش تحضرى المحاضرات
نجوى : ياااااااااااااااااااااااااااة ياحفصة انتى لسة بتسئلى
تعرفى باقى القصة وانتى تفهمى!!!!!!!!

حفصة :اةةة ياااااااااااااريت
نجوى: بصى ياستى بعد ما البنات قالوا لى ان الولد معجب بيا بدأت
ابعد عن المزاكرة
وافكر كتيييييييييير .................
وفى يوم من ايام الاسبوع
كنت مخنوقة اوووى وبفكر كتير:'(
قولت لنفسى افتح الفيس

لقيت رسالة وفيها قلب مكتوب
بــــحــبــك♥
منة هو

طنشت وبقيت خايفة اكتر
وبعد يومين لقيت الحكاية اتطورت
لقيت رسايل تليفون بحبك كتييييييييييييييييييييييييييير

حفصة: لية مش غيرتى الشريحة
نجوى: بصراحة كنت عايزة اعيش القصة بس كنت كتير خايفة
حفصة: آآآآآآآآآآآآآآآآآآة:(

نجوى: وبعد كدة بأة الحكاية اتطورت كتييييييييييير
ولقيت رقم غريب بيرن عليا

انا: الووووو
هو: الووووو
انا: مين معايا
هو: انا هانى فكرانى
انا :ومستغربة..اة اة>:(
هو: بصى يا نجوى انا بحبك اوووووى
انا: انا انا انا
هو:بصى القرار فى ايدك انا بحبك وصدقينى هتخسرى قلب بيحبك
اتقفل التليفون

وحتى مكنش فى فرصة انى افكر
فى تانى يوم كنت فى الدرس
لقيتة قدامى اول ما خرجت
قالى: انا بحبك اوووى اووووى ومقدرش استغنى عنك
بصراحة الكلام شدنى جااامد
وكنت عايزة اعمل زى رويات الحب
قولت له وانا كمان
فقالى انى فرحان جدا وان دا اسعد يوم فى حياتى
وبدأنا كل يوم لازم تليفون الصبح وبليل
واتعودنا على بعض وبقينا نقول كلام حب
ورسايل
وورود حمرا

وفى يوم قالى فى التليفون
انو عاوز يشوفنى وانى وحشتة
قلتلة مينفعش لانى مش بنزل غير عشان الدروس قالى فكرة حلوة
هشوفك وانتى راحة الدرس

قلت لالالالالالالالالالالالالالا
حفصة: استنى بأة يانجوى
نجوى:فى اية
حفصة:انا الى همشى النهاردة
انا كنت هنسى
ماما اكدت عليا اجى بسررعة
نجوى:طيب سلام
حفصة:ماشى فى رعاية الله
بس بلاش عياط
اصلا ارتحت لما بقيت اتكلم معاكى
وكمان عندى ليكى مفجأة
حفصة:مفجاة اية
نجوى:لالالالا بكرة يلا سلام

حفصة مستنية تعرف بكرة بقيت الحكاية وكماااان قصة ابن عمها وكمان اية هى المفجأة

وانتم كمااااااان
زى حفصة
استنووووووووووووووووووووووووووووووووووونا https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1551525_347615715377264_549488098_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=347615715377264&set=gm.10152174206944519&type=1)

عبقرينو الكيميائية
09-02-2014, 03:34 PM
الحلقة السادسة
يارب تعجبكم
من قصة (همتى فى دعوتى)

دى اخرتها ***********

وكملت حفصة يومها
وصحيت تانى يوم وراحت جمعتها وحضرت المحاضرات
وراحت على المسجد وصلت
واستنت نجوى
جات نجوى
وسلموا على بعض

حفصة: قالت احكيلى بقا وكملى القصة
نجوى: حاضر
نجوى:لما قعد يطلب منى انو يشوفنى اتطريت اوافق
وتانى يوم صحيت وروحت الدرس شوفتة من بعيد
وقرب اووووووى
قلت لة بتقرب لية ممكن حد يشوفك
قالى: وحشتينى
قلت لة:لازم تبعد
قالى:طب خدى الهدية دى
وخوفت ومشيت بسررررررعة

وبعديها دخلت اوضتى وقفلت الباب
وفتحت الهدية
لقيت سلسة وفيها قلب
عليها اسمى واسمى
فرحت اووووووووووى
وكان ظاهر عليا اووووى

وكنت بسهر طوول الليل
وانا بفكر وابص فى السلسة

وبعديها باسبوع لقيتة جالى بعد الدرس
انا: اية الى جابك هنا
هو: وحشتينى
انا: ممكن حد يشوفنا
هو: متخافيش انا هوصلك لحد اول الشارع
انا: ماشى

اتعودت على كدة كل يوم
وكنت بكون فرحانة

وفى يوم قالى
انا زهقت من المشى
عايز اقعد معاكى
بصراحة وافقت بسرعة
اصلى كان نفسى اعيش اللحظة دى

بس قولت لة
ان الدرس هيكون الساعة 4
ومش هقدر اتأخر اكتر من الساعة 7
قالى: مش لازم الدرس
قولت: لالالالا افرض ماما عرفت
قالى: يوم مش هيفرق
وافقت وخرجت
وكنت فرحانة
بس قلقانة

واحنا هناك بدأ يقول لى كلام رومانسى
ولقيتة اعطانى هدية
فرحت اوووووى
وبعدها بأة اتعودت على كدة
تقريبا مكنتش بروح الدرس
ومستويا الدراسى نزل خاااالص

وفى يوم كنا خارجين مع بعض واتكلمنا
انا: هو انت لية طلما خلصت جامعة
مش بتتقدم ليا
هو: بابا تعبان وأول مايخف هطلب ايدك
انا: بفرحة ماشى ياحبيبى
هو: وانا اقدر اسيبك ياحبيبتى
انا: طيب لازم خطيبتك
يكون معاها شهادة عالية
هو: اة طبعااااا
انا: طيب لازم تسيبنى ازاكر فى الشهر دا
هو: اة طبعاااا

بس هكلمك فون عشان مقدرش على بعدك
انا:اوك يلا عشان اتاخرت

وسبتة وراحت على البيت
وبدأت احضر الدروس وازاكر
وكنت بستنى تيليفوناتة كل يوم واقعدنا حاولى اسبوع على الحال دا

وبعديها بدأ يلخبط ومش يتصل كتير زى الاول
وسألتة
قالى: بابا تعبان جدا وهسافر معاة عشان يتعالج
قولتلة: هتوحشنى اوووى
قالى: وانتى كمان هبقى اكلمك

وخلصت امتحانات ومبقتش عارفة عنة حاجة
وفى يوم روحت لواحد من اصحابة
وسألتة
قالى: انو لما يشوفة هيقولة
قولتلة: هو مش مسافر
اتلخبط اووووى فى الكلام
وقالى: اة لما يرجع هقولة

وفى يوم تليفونى رن
روحت ارد وفرحانة
كنت فكراة هو

لقيت بنت من شلة البنات الى عرفتهم
اتكلمنا
انا: الوووووو
هى: الووووو يانجوى انا سلوى
انا: ايوة ياسلوى ازيك
هى: تمام كنت عوزاكى
انا: عيزانى لية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فى حاجة
هى: مش هينفع فى التليفون
قبلينى بكرة فى النادى
انا: ماشى

روحت تانى يوم على النادى
وقابلتها
انا: اية يابنتى فى اية؟؟؟؟؟؟؟
هى: انتى صعبانة عليا
انا: لييييييييييييييية؟؟؟؟؟؟؟؟
هى: بصى احنا لابنعرف نحب ولا حاجة
احنا كنا وخدينها تسلية
بس انتى اخدتيها جد
انا: انتى بتقولى اية
هى: هى دى الحقيقة
انتى صعبانة عليا
عارفة هانى دا لابيحبك ولاحاجة
ولا ابوة تعبان وهو سابك عشان
لقى بنت تانية
انا: لالالالا انتى كدابة
هى: لو مش مصدقة تعالى بكرة وانتى تعرفى
احنا هنتلم كلنا وهو هيكون مع صحبتة الجديدة
انا: ماشى هاجى
بس مش مصدقة

وبدأت اخااااااااف
وطلع النهار
ياريتة ماطلع
وروحت النادى

حفصة: كملى سكتى ليييية؟؟؟
نجوى: لازم اروح
حفصة: يااااااة يانجوى كل يوم كدة
نجوى: انا اسفة ظروفى كدة
واستنت حفصة لحد بكرة واحنا كمان هنستنا

استنووووووووووووووووووووووووووووووونا https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/t1/1484717_348015638670605_561221904_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=348015638670605&set=gm.10152177009739519&type=1)

عبقرينو الكيميائية
09-02-2014, 03:37 PM
الحلقة السابعة
يارب تعجبكم
راجعالك يارب

حفصة صحيت من نومها وراحت على جمعتها
وهناك نجوى قبلتها

سلموا على بعض
حفصة: كملى بقا باقى الحكاية
نجوى: حاضر

نجوى: وروحت النادى
وكنت بمشى ببطء
وكنت خايفة جدا
وقلقانة جدا

ووصلت النادى
وقابلت صحبتى وقالتلى
انها هفتح الفون بتاعها
عشان اسمع الكلام الى بيقولوة

واتلمت الشلة
وبعد شوية سألتة عنى
هى: انت لية سبت نجوى؟؟؟؟؟؟
هو: دى بنت هبلة
أل اتجوزها أل

وفجأة عيطت كتيييييييييير اوووووووووى
وروحت عندهم وانهرت
وقلت لوة: انت انسان مش بتحس

حفصة: طيب واية حكاية ابن عمك
اية الى دخلة فى الموضوع

نجوى: هقولك ياستى

ابن عمى كان جايب درجة
كويسة جدا فى الثانوية
ودخل بيها طب
وعمى قال لوة انو يحتفل مع اصحابة

فى اليوم دا كان فى النادى

وشافنى هناك
وسمعنى وانا بقول الكلمتين دول
وشدنى من شعرى لحد البيت

واهلى كلهم عرفوا
وقعدت فى البيت محبوسة
بتعامل معاملة زبالة

حفصة: مفكرتيش تقربى من ربنا؟؟؟؟؟
نجوى: ياحفصة انا كنت انسانة
بعيدة عن ربنا
من زماااااااااااان
حفصة: وبعدين
نجوى: مفيش
بدأت الدراسة

ومبقتش اخرج لوحدى
اخويا صغير ولسة فى الابتدائى
ابن عمى هو الى بقا
زى خيالى
علطووول معايا
بيودينى الجامعة وهو رايح
وبيجبنى وهو راجع

وبس ياستى
حفصة: ياااااااااااااااااة يانجوى
كل دا شيلاة
طيب لية مش بتحضرى المحاضرات

نجوى: عشان انا باجى الكلية
عشان ارتاح من البيت
واقعد لوحدى شوية
ومش طايقة اى حاجة

حفصة: طيب اية هى المفاجأة بقا

نجوى: المفاجأة ياستى عاوزة تعرفيها
حفصة: ايووووووووة
ومش هسمح بأى تأجيل
عشان انا خلاص زهقت اووووى
نجوى: ماشى
المفاجأة ياستى

انى قررت اكون الصديقة الى بتتمنيها
وهلتزم واكون زيك
وكمان من بكرة هحضر المحاضرات

حفصة: بجد يانجوى
انا فرحانة اووووووى
بس كنت عايزة اسئلك سؤال
نجوى: اسئلى
حفصة: انا علطوول بشوفك فى المسجد
بس مش بتصلى

نجوى: هههههههههههه
انا مش بصلى
حفصة: لييييييييية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نجوى: انا بروح المسجد
لانو مش بيكون فية حد
مش عشان اصلى
انا اعتقد انى من وانا صغيرة
مش سجدت لربنا سجدة

حفصة: ياااااااااااة يانجوى
لية كدا ؟؟؟؟؟؟

نجوى: انا بشوغ نفسى مليانة زنوب
ومش بقدر اقف امام ربنا
حفصة: ياحبيبتى كلنا جونا زنوب
كتتتتتير اوووووووى
بس ربنا غفور
انا مش هسيبك غير لما تصلى النهاردة

نجوى: صدقينى مش هقدر
مش هقدر بجد

حفصة: يلالالالالالالالا
نجوى: طيب ب كرة
وبعدين ازاى اصلى من غير حجاب
حفصة: حجج فارغة عشان كدا

انا فكرت فكرة جهنمية
نجوى: اية هى؟؟؟؟؟؟

حفصة: خرجت
اسدال من شنطيتها
اتفضلى ياهانم يلالالا
نجوى: دا انتى مصرة بقا
حفصة: اةةة
نجوى: طيب بجد مش هقدر
مش عارفة اقول لربنا اية
مش قادرة ياحفصة
استنى لبكرة
ياحبيبتى محدش عارف بكرة فى اية
افرضى قلبك بعد عن طريقة تانى
افرضى لقدر الله
حياتك انتهت
يااستاذة نجوى
اقمى صلاتك قبل مماتك

نجوى: طيب استنى ياهانم الفون بيرن

حفصة: يوووووووووووة
نجوى: الووو ياأحمد
حاضر هخرج بسرعة

اهوة ياهانم جهة وكمان مستعجل

بس والله وعد ياحفصة هصلى بكرة
حفصة: ماشى
فى رعاية الله

اول ما نجوى مشيت
حفصةبدات تفكر كتير اوووووووى

هى فعلا نجوى هتكون صحبتى
الى انا نفسى فيها
وتكون صديقتى بجد

بس هى مش ملتزمة
بس هى وعدتنى انها هترجع لربنا
انا خايفة اوووووى
ومحتارة اوووى

ياااااااااااااااااااارب محتجالك

انا هقوم اصلى استخارة وربنا
يختار الى فية الخير
وبكلاة هقرر

وصلت حفصة ونامت
واستنت تقرر بكرة

بس كان فى حاجة غريبة فى انظارها

ياترا اييييييييية هى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واية قرار حفصة مع نجوى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وممكن بجد تصاحب بنت اووووى مع انها مش ملتزمة
بس هى وعدتها
وياترا نجوى هترجع لربنا ؟؟؟؟؟

كل دا هنعرفة بكرة
ان شاء الله

استنوووووووووووووووووووووووووووووونا https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1625739_348384248633744_783614502_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=348384248633744&set=gm.10152179214739519&type=1)

عبقرينو الكيميائية
09-02-2014, 03:43 PM
يارب تعجبكم
الحلقة التاسعة
من قصة
(همتي في دعوتي )
انا ميييين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وصلنا اخر مرة
لما حفصة عرفت الولد بنفسها
لييييييه حفصة عملت كده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وايه راي نجوي في كده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وازاي حفصة تقع كده في الفتنة بسرعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تعالوووو نشوووووووووف

حفصة :ايوه
انا هعرفك بنفسي يا استاذ
انا اسمي :
امة الله
وحدة من امائه
ربنا خلقني عشان عبادته
وانا عايشه عشان كده

اهلي :
ابي رسولي صلي الله عليه وسلم
حفيدة ابوبكر وعمر رضي الله عنهما

امي :
عائشة وحفصة
حفيدة خديجة وام سلمة

هدفي :
الجنة والفردوس الاهلي
ورضا ربي

عمري :
الخلود
بالشهادة والسيرة الحسنة

وكمان هجاوب لك
ع سؤال متوقع منك

اها ع فكرة مرتبطة
مرتبطة بديني
وربي ودعوتي

الولد مستغرب اوووووي :
انا اسف اسف جدااا

عمال يفكر مع نفسه

يااااااااااااااه
عمري ما شوفت بنت كده
هو لسه في منهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الولد كان في حالة اندهاش
خاصة ان
هو وصاحبه
بنات الجامعة كلها
نفسهم بس يعبروهم

اما بقي نجوي
كانت السعادة مليه عنيها

نجوي:ياااااه يا شيخة
وقعتي قلبي
حفصة : ايه يا بنتي
انتي هبلة
عمري ما اتعرف ع ولد طبعا
انا بس حبيت
اعلمه درس
بس باحترام يا كبير
نجوي : ياااه انا بحبك اوووي

حفصة :يالا بقي ع الصلاة
نوي :حاضر

ادت حفصة ونجوي الصلاة
ولسه نجوي حاسه
بحلوة الايمان في قلبها
ما هي يا بختها
في ايام الالتزام الاولي
احلي ايام

حفصة : بقولك ايه يانجوي
نجوي : ايه ياهانم ؟
حفصة : مش هتلبسي الحجاب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نجوي : لالالالالالالالا يا حجة
استني عليه شويه
حفصة :ليه بس ي نجوي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نجوي : ما هو اصلي لسه
يعني عايزة اعيش سني
حفصة : ما هو انا قدامك اهوا
عايشة سن جدتي مثلا
ما انا عايشة سني اهوا

حفصة : بصي يا نجوي
نجوي : هااااا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حفصة : عايزة اسالك سؤال
نجوي : اتفضلي

حفصة : بصي ياستي
لو في حد في عمر الشباب
وفي عنده مرض
وفي عملية
لو عملها هتتعبه اووووووي '(
بس هيخف
ويعيش عادي
ويموت زي اي انسان مش بسبب المرض
ونتجتها مضمونة خالص
يعمل العملية ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نجوي : يعملها طبعا
حفصة : قولي لنفسك يا هانم
نجوي اقول ايييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حفصة : بصي يا استاذة
انتي دلوقتي المريضة
(الف بعد الشر طبعا )
نجوي : اها
وعايشة كده بمرض
الي هو التبرج
والعملية هي الحجاب

نجوي : وانا هعيش كتير ازاي بقي ؟؟؟؟؟؟؟؟
حفصة : اقولك
اولا جمال الجسم زايل
المهم جمال الاخلاق
والسيرة الحلوة بعد الموت
والخلود في الجنة ان شاء الله
تعيشي احلي حياة كمان

نجوي : تصدقعندك حق
لا اقتنعت

حفصة : ماشي
هتنفذي امتي بقي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نجوي : لما اشتري طرح

حفصة : واللبس ده ان شاء الله
يكون حجاب
بطرحة وخلاص
نجوي : اومال ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حفصة : لاطبعا

بقولك ايه
استني هنا شويه
نجوي : رايحه فيين
حفصة : استني بس

ومشيت حفصة بسرعة
راحت ع بيتها
ما هو قريب من الجامعة اووووي

ونفسها محدش يشوفها
عشان مش يفتح
سؤال وجواب

دخلت حفصة الشقة

حفصة : ماما ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انتي هنا
الام : اه الي جابك ؟؟؟؟؟؟؟
حفصة : مفيش يا ماما
عندي كام طقم كده
مش محتجاهم
وفي وحدة عايزاهم

الام : ودي مش تتاجل
لبعد الجامعة
حفصة : لا ياماما
انا اصلا دلوقتي معنديش محاضرات
الام: طب يالا اخلصي ياهانم
حفصة : حاضر

وجريت حفصة ع الكلية
ودخلت المسجد

ياتري بقي
نجوي هترضي تلبس الحجاب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وياتري هتكمل الطريق ؟؟؟؟

وايه مصير الولد
الي حفصة رفضت تتعرف عليه ؟؟؟

كل ده وحجات كتييير
هنعرفها بكره
(ان شاء الله )

استنووووووووونا
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/p320x320/1781946_1465635116991788_1726693830_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1465635116991788&set=gm.10152183322474519&type=1)

عبقرينو الكيميائية
09-02-2014, 03:48 PM
خلاص بكره نكمل معلش تعبت

عبقرينو الكيميائية
11-02-2014, 07:39 PM
يارب تعجبكم
الحلقة العاشرة
(همتي في دعوتي )
الحجاب ******

نزلت حفصة من بيتها
وراحت ع الكلية بسرررررعة
ودخلت ع المسجد

حفصة :اتاخرت عليكي
نجزي :كنتي فييين ياهانم ؟؟؟؟؟؟
حفصة :كنت في بيتنا
نجوي :لاوالله
وكنتي بتعملي ايه بقي
نجوي : اوعي يكون الي في دماغي صح
حفصة : ايووه ياكبير
نجوي :يخربيت جنانك
صاحبت وحدة مجنونة ياربي
ومين بقي قالك اني هلبسه ؟؟؟؟؟
حفصة :نعم اومال
ايييه اقتنعت دي ؟؟؟؟؟؟
نجوي :ايووووه اقتنعت
بس لسه في خطوات الاول
حفصة : ايييه هي بقي ؟؟؟؟؟

نجوي : اقول لماما مثلا
حفصة :ياستي ماما مش هتكره اكيد
نجوي : يابنتي اقرب حاجة هتقولها
ملكيش اهل تقوللهم الاول
بتصرفي من دماغك

حفصة :طب بقولك ايييه ؟؟؟؟؟؟
نجوي : افندم
حفصة :اسمعي القصة دي
وبعديها قرري
نجوي :يادي قصصك ياهانم
قولي يا اوختي

بصي ياستي
في يوم
كانت بنوتة ملتزمة خارجة من بيتها
ورايحها تحضر درس في المسجد
اسمها نور
قبلت بنوتة مش ملتزمة
وكانت لبسه ضيق جداااااااااااااا

وراحت كلمتها
وقالت لها :ايه رايك تحضري الدرس الديني ؟؟؟؟؟؟
البنت :بس انا مش هقدر
ادخل المسجد باللبس ده
البنات كلهم هيتريقوا عليه
نور :مفيش مشاكل ياقمر
نعدي ع المحل ونشتري حجاب
ايه رايك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
البنت : انا موفقة

واشتروا الحجاب
ودخلوا ع المسجد وحضروا الدرس

بعديها خلص الدرس

نور :احنا خلصنا اهوا
ممكن تخلعي الحجاب
البنت :انا والله ما اخلعه ابدا

نور : ياااااااه ربنا يكرمك يااااارب

وخلص الحوار بينهم
وكل وحدة روحت بيتها

والبنوتة الي لسه محجبة جديد
ماشية عادي جدا
ومرة وحدة
عربية عدت خبطتها
ربنا اراد تموت محجبة
ومصلية وملتزمة

ها ايييييييه رايك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نجوي : ايه ده معقول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حفصة :اه والله شوفتي
نجوي :طيب اوك هلبسه
بس هعمل ايه مع ماما ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دي بمجرد ما بتشوفني
بتزعق من غير حاجة
حفصة : يابنتي عادي
كلنا كده
استحملي المرة دي
وخليها ع الله
نجوي ك حاضر
حفصة : يالا بقي
البسي ونوري فيه
نجوي : حاضر بس لفي لي الطرحة
حفصة :حاضر يا قدري

ولبست نجوي الحجاب
وخلصوا محاضرات
وكل وحدة روحت

ونجوي وهي مروحة
طبعا لازم تستني ابن عمها

احمد (ابن عمها ):اييه ده انتي اتحجبتي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نجوي :اها
احمد :طيب مبروووووووك
نجوي :الله يبارك فيك

والي اللقاء المنتظر
والدة نجوي

والدة نجوي :ايه ده انتي لبستي الحجاب ؟؟؟؟؟؟ظظ
نجوي : اها
والدة نجوي : قررتي لوحدك
نجوي :يا ماما اصلي صاحبتي
شجعتني وخوفت اكسل
والدة نجوي : ماشي يانجوي
مبروك عليكي
نجوي : بجد يا ماما هكمل فيه
والدة نجوي : ايوه طبعا
هي دي وحشة في حاجة

والدة نجوي وفقت من غير زعيق
بجد نجوي كانت فرحانة
وكلمت حفصة
وحفصة عرفتها
ان ده عشان هي كانت
نوية ترضي ربها
واتكلت عليه

وراحت حفصة ونجوي الكلية الصبح
واتقبلوا

وخلصوا محاضرات
وتكلموا

حفصة : بجد انا فرحانة لك اووي
نجوي : انا عمري ما كنت مرتاحة
زي دلوقتي
وكمان ده معملتهم اتغيرت اوي معايا
حفصة :شوفتي بقي
الحياة مع ربنا مختلفة
نجوي : اه والله
حفصة :بس انا خايفة اوي
نجوي : خايفة علي ايه
حفصة :خايفة عليكي
نجوي : من ايييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟

ومن بعيييييد
صوت بينادي
نجوي نجوي

حفصة :مين ده ؟؟؟؟؟؟
نجوي :ده ابن عمي

نجوي : ايوه يا احمد
احمد :يالا عشان نمشي
نجوي :حاضر ثواني

نجوي : انتي خايفة من اييييه ؟؟؟؟؟؟
حفصة هقولك بكره
ع فكرة مش حلوة خالص
انه يدخلك الكلية

نجوي : اعمل ايه بس
حفصة :مش مهم
المهم افتكري انه اجنبي عنك
يعني قفلي معه
نجوي :حاضر سلام بقي
حفصة كفي رعاية الله

ومشين نجوي وابن عمها
من غير ما تعرف
حفصة خايفة من ايه

احمد : ازيك يا نجوي
نجوي :الحمد لله
احمد : مرتاحة في الحجاب
نجوي : اها الحمد لله
احمد : بس انا خايف
ولا بلاش
نجوي : برحتك

وقفلت نجوي معه الكلام
زي ما حفصة نبهتها (y)

بس ياتري :)
حفصة خايفة من اييييه ؟؟؟؟؟؟ =D
واحمد خايف من ايييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ =D
واييه بصمات حفصة الدعوية في الكلية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ =D

كل ده هنعرفه بكره =D
وحجات تانية كتييييير
(ان شاء الله) ^_^

استنووووووووووووووونا 3:)
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1620787_1466495256905774_130179184_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1466495256905774&set=gm.1463838783829736&type=1)

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ
11-02-2014, 08:59 PM
مشاء الله قصه رائعه

متابعه معاكي كل جديد ان شاء الله

عبقرينو الكيميائية
11-02-2014, 09:44 PM
يارب تعجبكم
الحلقة الحادي عشرة
من قصة
(همتي في دعوتي )
الدعوة في الجامعة *****

وتاني يوم
اتقبلوا مع بعضيهم
حفصة ونجوي
وحضروا المحاضرات
وصلوا في المسجد
وخلصوا

نجوي :ايه يا حفصة
شكلك مش عجبني النهارده
مالك في ايييه ؟؟؟؟؟؟؟
حفصة :لامفيش
نجوي :عليه انا
مالك يابنتي ؟؟؟؟
حفصة :بصراحة انا كنت
مستنية الجامعة
عشان الدعوة
واقدر اوصل للشباب بفكرهم
وعرفهم الدين
نجوي :شباب ايه يا حفصة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حفصة :يخربيت عقلك
قصدي يعني البنات
الي في سن الشباب يابنتي
افهمي بقي
نجوي :اها
وايه الي منعك ؟؟؟؟
حفصة :اولا
مش عارفة اكلم البنات
ثانيا
معرفش حد هنا
لي نشاط دعوي
نجوي "طيب بس خليها ع الله
وفكري كده
حفصة:ماشي ^_

حفصة :اييه ده
بصي هناك كده
نجوي :ايييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حفصةكبصي البنوتة الي هناك
نجوي:فينن دي؟؟؟؟
حفصة :المنتقبة دي
نجوي :اها
حفصة:نفسي اكلمها
اكيد هتفدني
نجوي:مش تخلي المظاهر تخدعك
حفصة:يابنتي لازم تكون
نيتك خير لحد الانسان
مايثبت غير كده
وبعدين هفهمك حاجة
نجوي :قولي ياست الدكتورة

حفصة:بصي ياستي
احنا دلوقتي
فترة شباب ولا لا
نجوي :اها
حفصة:يعني المفروض
دي احلي فترة في عمرنا صح
نجوي :ايوه
حفصة :معني كده
اني مفيش بنوتة تحرم نفسها
من اللبس الشبابي الضيق
غير الي بتحب ربنا

نجوي :ياسلام يا اختي
ما ممكن يكون ابوها
متددين متشدد وغصب عنها لبس النقاب ؟؟؟؟

حفصة:اولا
مفيش حاجة اسمها متدين متشدد
ده مش يخصنا في شئ
هو عنده مشكلة في شخصيته
الدين بقي ايه ذنبه

ثانيا قولتلك احسني الظن بالناس
لحد ما يتثبت العكس
نجوي : ماشي

طيب سيبك بقي
من الموضوع ده

حفصة:ايه ياستي احكي ؟؟؟
نجوي كعايزة اشتري لبس للحجاب
ومش هعرف لوحدي
لازم تكوني معايا
تعالي معايا بكره اجازة
بس المشكلة في ماما
حفصة:ليه مش هترضي ؟؟؟
نجوي لازم ابن عمي ايييييييف
حفصة : انتو بيتكم فين
نجوي :بصي لما تخرجي من الجامعة
اتي بتدخلي الشارع اليمين
وانا اخر الشارع الشمال
حفصة:اها عند المكتبة
نجوي :ايووه
الراجل الي بيبيع كتب غريبة ده
حفصةكدي جميييلة
نجوي كانتي هبلة
انتي بتقريها
حفصة:اه طبعا
نجوي :دي مش دينية
حفصة:وايه يعني
نجوي :هو مش حرام
حفصة:ايه حرمه
ده انتي ثقافتك مشوهة
نجوي :طيب بطلي رغي بقي
وقوليلي هنعمل ايه ؟؟؟

حفصة:بصي ياستي
بكره اول يوم في الشهر
بنزل اشتري كتب
وهشتري من المكتبة دي
وكمان شوية طرح
هعدي اشتري الكتب
واستاذن مامتك ونروح
ايه رايك؟؟؟
نجوي :حلو هستناكي
صح انتي كنتي بتقولي
انك خايفة عليه من اييييه ؟؟؟؟؟؟

وكأني القدر مكنش عايز
نجوي تعرف

ومن بعيد

يا انسة لوسمحتي يا انسة
حفصة بصت

يا تري ايييه الصوت ده ؟؟؟؟؟
وايه الطرق للدعوة
الي هتعملها حفصة في الجامعة ؟؟؟؟؟
وياتري هتلقي شرور حولها ؟؟؟؟؟؟=D

كل ده هنعرفه
بكره
( ان شاء الله)
وحجات تانية كتيير
استنووووووووونا

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/p240x240/1601214_1467381483483818_1670072329_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1467381483483818&set=gm.1465035287043419&type=1)

عبقرينو الكيميائية
12-02-2014, 09:21 PM
يارب تعجبكم
الحلقة اثنتا عشر
من قصة
(همتي في دعوتي )
عودة شاب *******

حفصة بتبص كده
اييييه ده ؟؟؟؟؟
صوت مين ده ؟؟؟؟؟؟؟
اييييه ده ؟؟؟؟
ده الشاب الي كان
عايز يتعرف عليه

الشاب :انا اسف حدا يا انسة
اني بكلمك
بس كنت عايز اشكرك
علي الكلام الي قولتيه لي
غيرني خالص
زيي ما اكون كنت في غيبوبة
وبسببك فوقت
بقيت مسلم بجد
بعد ما كنت
كل البنات بتجري وريه
وكنت بفرح اوي
مبقوش يهموني
مش بيهمني غير ربي وبس
انا اسف لو ازعجتك
بس كان واجب عليه اشكرك
وبجد مش قادر ارد الجميل
ده ازاي ؟؟؟؟؟:(
جزاكي الله خير
حفصة:وجزاك بالمثل شكرا

نجوي :ايه ده؟؟؟؟؟
الولد اتغير خالص
حفصة:اها انا مش مصدقة اصلا
نجوي :انتي عارفة
اصلا الولد ده
هو وصاحبه
بنات الجامعة كلها
بتجري وراهم
عشان شكلهم وفلوسهم
ومن الاخر يعني
مش فيهم عيب
زي ما بيقوله
سبحان الله اتغير كده

حفصة :وانتي تعرفي منييييين ؟؟؟؟؟؟
نجوي :اصلي البنات بتقولي
حفصة:انتي تعرفي بنات هنا ؟؟؟؟؟
نجوي ايوه يابنتي
اغلب البنات هنا
كانوا معايا في المدرسة
حفصةكوربنا انتي عايزة تضربي
نجوي :لييييييييييه؟؟؟؟
حفصة:بقي عمالة اقولك
انا عايزة اعرف البنات هنا
وانتي سكتها يارخمة
نجوي :خلاص تعالي اعرفك
حفصة :لا يا اختي
يالا امشي بقي
نجوي : ماشي هستناكي بكره
حفصة: حاضر

ومشيوا الي اتنين

تاني يوم الصبح
نجوي :الو
حفصة :سلام عليكم
حفصة :وعليكم السلام
حفصة ماما مش راضية
تخليني اروح اشتري لبس
لوحدي لازم ابن عمي
حفصة:ياووووووووووه
نجوي :دي كمان ماشيه دلوقتي
حفصة :طيب اجي بسرعة
واقبلكم في الشارع
مش هينفع اطلع
نجوي :يالا بسرعة

نجوي :ياماما
انا همشي مع صاحبتي
وبعدين انا اتغيرت
والدتها :برده لالالالالالالالالالالا
نجوي: طيب بصي هناك
حفصة :اهي
والدتها :ايييييييه ده؟؟؟؟
دي محترمة ومتدينة
من امتي تعرفي بنات ملتزمة كده ؟؟؟
نجوي :ياماما انتي هو انا مش مسلمة
محسساني اني وخده
شهادة كفر
من معهد ابو جهل

ونزلوا تحت
ووصلت حفصة ليهم

حفصة:سلام عليكم ياطنط
انا حفصة
والدة نجوي :وعليكم السلام يا حببتي
حفصة:ممكن بس نجوي تروح معايا
والدة نجوي :ياحببتي لازم ابن عمها
يكون معها
حفصة:بس مينفعش يمشي معانا
والدة نجوي :خلاص هيمشي وراكم
حفصة بحزن :ماشي

حفصة:انا هشتري الكتب لحد ما تجهزوا
نجوي :ماشي

اشترت حفصة الكتب
ومشيت مع نجوي
وابن عم نجوي احمد وراهم

نجوي : انتي يابنتي
خايفة عليه من ايييييه ؟؟؟؟؟؟
حفصة:مفيش
انا خايفة عليكي بس
عشان التزمتي بسرعة
خايفة تبعدي تاني

نجوي :انا مقدرش
انا هفضل معاكي
حفصة:ماشي ياقمر

دخلت حفصة ونجوي
المحل الي حفصة بتشتري منه
الي بيبيع لبس بنات
محجبة اسلامي
مش اي كلام
واشتروا
وهما خارجين

صوت بينادي
يابنتي يابنتي
حفصة :ايوه ياشيخ
الشيخ :انتي حفصة يابنتي ؟؟
حفصة: ايوه
الشيخ :انتي تعرفيني ؟؟
حفصة :اها طبعا
انا بحضر الدرس بتاع حضرتك كل اسبوع
وحضرتك صاحب المحل ده
الشيخ :انتي تعرفي بنتي عائشة
حفصة:ايوه ياشيخ
الشيخ :طيب خدي رقمها
وابقي كلمها بعد بكره
لانها مش جايه الدرس معايا بكره
وعايزاكي
حفصة:خير ياشيخ
الشيخ :خير يابنتي ان شاء الله
حفصة:حاضر جزاكم الله خير

نجوي :مين ه؟؟؟
ومييين بنته ؟؟؟
وعايزاكي بكره لييييييييييه ؟؟؟؟

حفصة:هقولك بكره
نجوي :ازاي بكره اجازة
حفصة:احضري معايا الدرس بكره
من المغرب للعشاء
هتعرفي تروحي
ولا ابن عمك لازم
نجوي :لا ما هو بكره بيلعب
قدام العمارة بتاعتنا
يبقي يبوص عليه بقي
وبعدين هو المسجد اول الشارع بتاعنا صح
حفصة:اها
يالاسلام
لحسن اتاخرت

ومشيت حفصة
ومشيت نجوي مع ابن عمها

ياتري الشيخ عايز اييه من حفصة؟؟؟3:)

والشاب الي كلمها
فعلا تاب ولا لا؟؟؟؟؟
وهيثبت نيته الصالحة ولا ايييييييييه؟؟؟؟
كل ده نعرفه
بكره( ان شاء الله )

استنووووووووووونا
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1901271_1467831950105438_629993444_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1467831950105438&set=gm.1465796813633933&type=1)

عبقرينو الكيميائية
15-02-2014, 05:11 PM
يارب تعجبكم
الحلقة
الثالثة عشر
من قصة
(همتي في دعوتي )
حب من نوع خاص *******

وبعد ما اتفقت حفصة ونجوي
ع الدرس الي هيحضروه
بكره في المسجد
مشيوا لبيوتهم

والصبح

نجوي :الو
سلام عليكم
حفصة:وعليكم السلام
نجوي :بقولك
احنا هنروح امتي المسجد
حفصة:قبل المغرب بنص ساعة كده
هكون هناك
نجوي :ماشي انا هجيلك
سلام
حفصة:في رعاية الله

وقفلت نجوي مع حفصة
وكل وحدة لبست وراحوا المسجد

حفصة:ايييه يانجوي ؟؟؟؟؟
عاملة ايييييه ؟؟؟؟؟؟؟
نجوي :كويسة الحمد لله
حفصة:مالك ؟؟؟؟؟؟
بتقوليها من غير نفس كده
نجوي :مفيش
حفصة:لابجد

نجوي :يابنتي نص البنات
جتلم هدية
حفصة:هدية اييييه ؟؟؟؟
نجوي :هدية الفلانتين ياحفصة
انتي مش عايشة معنا ولا اييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حفصة:واعرف ليييه؟؟؟؟؟
وبعدين يابنتي
انتي عايزة تجنينيني فلانتين ايييييييه بس ؟؟؟ ؟:(

نجوي :ياوووووووووووه بقي ياحفصة
اصل انا
في عيد الحب الي فات
جالي هدية
وكنت فرحانة اوووووووي

حفصة:يارب صبرني يااااارب
انتي عارفة قصة الفلانتين دي ايييه؟؟؟؟؟
وبعدين يابنتي
هو انا كنت سبب في التزامك
هتكوني سبب في موتي بالضغط والسكر ؟؟؟؟؟

نجوي :يعني في ايه يعني ؟؟
كل ده عشان عايزة هدية عيد الحب ؟؟؟

حفصة :يالا يابت انجري قدامي
ع الصلاة

وصلت حفصة ونجوي
وبداالدرس

ومن حظ نجوي الجمييييييل
الدرس كان بعنوان
حب المسلمين

والخطبة كانت مختلفة خاااااااالص

الشيخ في الاول
عرف اييه الفلانتين وحكايته
اما بقي حب المسلمين

كان عنوان روووووووعة
وقال الشيخ :اننا كل يوم في عيد حب
عيد حب مع ربنا واهلنا
كل لحضة
كل سجدة
كل تسبيحة
حب من نوع خاااص

احنا ديما في عيد حب
مع ربنا ونبينا صلي الله عليه وسلم
واخوتنا المسلمين
حب من نووع خاص

وخلص الدرس

وبدأت حفصة تتكلم مع نجوي

ها اييييه رايك بقي ياهانم ؟؟؟؟
نجوي:لابص:احة جااامد
وكلام رووووووعة
حفصة:اي خودعة

نجوي:بقولك
حفصة:ها
نجوي:مين بنت الشيخ ده؟
حفصة: بنته اسمها عائشة
نجوي :تعرفيها

حفصة:مش اوووي
في يوم كانت مشغولة جدا
وهي الي بتحفظ البنات الكبار في المسجد
وفي بنت
مش جات في معاد التسميع
وجات يوم الدرس
بتاع الشيخ
وطلبت من عائشة تسمع لها
وعائشة كانت مشغولة
وبتحضر لندوة بعد الدرس ع طول

وهي بتحضر البنت كانت بتسمع
انا خدت بالي انها غلطت
بس عائشة كانت مشغولة
فروحت وقولت لها

ومن ساعتها اي بنت بتطلب التسميع
يوم الدرس
بتقولي انا

بس هو ده الي بينا

نجوي :اومال عايزاكي ليه
حفصة:والله ما اعرف
هكلمها بكره بعد الكلية
نجوي :ماشي
اشوفك بكره
حفصة:اها ان شاء الله^_^

وطلع النهار
وكل وحدة راحت الكلية
واتقبلوا

حفصة:ازيك يابنتي
نجوي :الحمد لله
بقولك
حفصة:افندم
نجوي :احنا عندنا امتحانات الشهر
الاسبوع الي جاي
احنا ضيعين
حفصة:سيبك انا هضبط من بكره
ان شاء الله
نجوي :حببتي يا مضبطني
ع طول كده
حفصة:اي خدمة
عشان تعرفي بس

حفصة:طيب بقولك
نجوي:هااااااااا
حفصة:تعالي عرفيني
ع البنات صحابك
نجوي :اوك تعالي

نجوي :صباح الخير ابنات
عملييين ايييه ؟؟؟؟
البنات :ازيك يانجوي
فينك يابنتي ؟؟؟
نجوي :موجودة
اعرفكم
حفصة صحبتي
البنات:اهلا
زي ماتكونوا اخوات
كوبي من بعض
في كل حاجة حتي اللبس
حفصة:نجوي دي حببتي
البنات:ربنا يخليكوا لبعض
المحاضرة هتبدا
يالابينا
نجوي :يالا

وخلصوا المحاضرة
وبتستعد حفصة
انها تكلم عائشة

وصوووت بعيييييييد
المرة دي الشاب تاني

عايز اييييييه؟؟؟؟؟
وحفصة هتسكت له
وهو كل شويه يكلمها ؟؟؟؟
وياتري بيصطنع مواقف عشان يكلمها
ولا فعلا لازم يكلمها وعنده حق؟؟؟؟

كل ده
هنعرفه بكرة
(ان شاء الله)
استنووووووووووونا
صورة: ‏يارب تعجبكم
الحلقة
الثالثة عشر
من قصة
(همتي في دعوتي )
حب من نوع خاص *******

وبعد ما اتفقت حفصة ونجوي
ع الدرس الي هيحضروه
بكره في المسجد
مشيوا لبيوتهم

والصبح

نجوي :الو
سلام عليكم
حفصة:وعليكم السلام
نجوي :بقولك
احنا هنروح امتي المسجد
حفصة:قبل المغرب بنص ساعة كده
هكون هناك
نجوي :ماشي انا هجيلك
سلام
حفصة:في رعاية الله

وقفلت نجوي مع حفصة
وكل وحدة لبست وراحوا المسجد

حفصة:ايييه يانجوي ؟؟؟؟؟
عاملة ايييييه ؟؟؟؟؟؟؟
نجوي :كويسة الحمد لله
حفصة:مالك ؟؟؟؟؟؟
بتقوليها من غير نفس كده
نجوي :مفيش
حفصة:لابجد

نجوي :يابنتي نص البنات
جتلم هدية
حفصة:هدية اييييه ؟؟؟؟
نجوي :هدية الفلانتين ياحفصة
انتي مش عايشة معنا ولا اييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حفصة:واعرف ليييه؟؟؟؟؟
وبعدين يابنتي
انتي عايزة تجنينيني فلانتين ايييييييه بس ؟؟؟ ؟:(

نجوي :ياوووووووووووه بقي ياحفصة
اصل انا
في عيد الحب الي فات
جالي هدية
وكنت فرحانة اوووووووي

حفصة:يارب صبرني يااااارب
انتي عارفة قصة الفلانتين دي ايييه؟؟؟؟؟
وبعدين يابنتي
هو انا كنت سبب في التزامك
هتكوني سبب في موتي بالضغط والسكر ؟؟؟؟؟

نجوي :يعني في ايه يعني ؟؟
كل ده عشان عايزة هدية عيد الحب ؟؟؟

حفصة :يالا يابت انجري قدامي
ع الصلاة

وصلت حفصة ونجوي
وبداالدرس

ومن حظ نجوي الجمييييييل
الدرس كان بعنوان
حب المسلمين

والخطبة كانت مختلفة خاااااااالص

الشيخ في الاول
عرف اييه الفلانتين وحكايته
اما بقي حب المسلمين

كان عنوان روووووووعة
وقال الشيخ :اننا كل يوم في عيد حب
عيد حب مع ربنا واهلنا
كل لحضة
كل سجدة
كل تسبيحة
حب من نوع خاااص

احنا ديما في عيد حب
مع ربنا ونبينا صلي الله عليه وسلم
واخوتنا المسلمين
حب من نووع خاص

وخلص الدرس

وبدأت حفصة تتكلم مع نجوي

ها اييييه رايك بقي ياهانم ؟؟؟؟
نجوي:لابص:احة جااامد
وكلام رووووووعة
حفصة:اي خودعة

نجوي:بقولك
حفصة:ها
نجوي:مين بنت الشيخ ده؟
حفصة: بنته اسمها عائشة
نجوي :تعرفيها

حفصة:مش اوووي
في يوم كانت مشغولة جدا
وهي الي بتحفظ البنات الكبار في المسجد
وفي بنت
مش جات في معاد التسميع
وجات يوم الدرس
بتاع الشيخ
وطلبت من عائشة تسمع لها
وعائشة كانت مشغولة
وبتحضر لندوة بعد الدرس ع طول

وهي بتحضر البنت كانت بتسمع
انا خدت بالي انها غلطت
بس عائشة كانت مشغولة
فروحت وقولت لها

ومن ساعتها اي بنت بتطلب التسميع
يوم الدرس
بتقولي انا

بس هو ده الي بينا

نجوي :اومال عايزاكي ليه
حفصة:والله ما اعرف
هكلمها بكره بعد الكلية
نجوي :ماشي
اشوفك بكره
حفصة:اها ان شاء الله^_^

وطلع النهار
وكل وحدة راحت الكلية
واتقبلوا

حفصة:ازيك يابنتي
نجوي :الحمد لله
بقولك
حفصة:افندم
نجوي :احنا عندنا امتحانات الشهر
الاسبوع الي جاي
احنا ضيعين
حفصة:سيبك انا هضبط من بكره
ان شاء الله
نجوي :حببتي يا مضبطني
ع طول كده
حفصة:اي خدمة
عشان تعرفي بس

حفصة:طيب بقولك
نجوي:هااااااااا
حفصة:تعالي عرفيني
ع البنات صحابك
نجوي :اوك تعالي

نجوي :صباح الخير ابنات
عملييين ايييه ؟؟؟؟
البنات :ازيك يانجوي
فينك يابنتي ؟؟؟
نجوي :موجودة
اعرفكم
حفصة صحبتي
البنات:اهلا
زي ماتكونوا اخوات
كوبي من بعض
في كل حاجة حتي اللبس
حفصة:نجوي دي حببتي
البنات:ربنا يخليكوا لبعض ^_^
المحاضرة هتبدا
يالابينا
نجوي :يالا ^_^

وخلصوا المحاضرة
وبتستعد حفصة
انها تكلم عائشة =D

وصوووت بعيييييييد :o
المرة دي الشاب تاني B|

عايز اييييييه؟؟؟؟؟ =D
وحفصة هتسكت له
وهو كل شويه يكلمها ؟؟؟؟ =D
وياتري بيصطنع مواقف عشان يكلمها
ولا فعلا لازم يكلمها وعنده حق؟؟؟؟ =D

كل ده
هنعرفه بكرة
(ان شاء الله)
استنووووووووووونا =D 3:[/COLOR])‏

عبقرينو الكيميائية
15-02-2014, 05:17 PM
يارب تعجبكم
الحلقة
الرابعة عشر
مفجأة*******
من قصة
(همتي في دعوتي )

وخلصت حلقتنا امبارح
وكان الولد عايز يكلم حفصة
حفصة بقي هتسمحله
واصلا هو عايز ايييييه ؟؟؟؟؟
تعالوا عشان نعرف

حفصة:يا استاذ
مينفعش كده
مش حجة انك كل شوية تكلمني

الشاب :والله ما قصدي حاجة
في حاجة مهمة
لازم تعرفيها

حفصة :من فضلك
انا مش عايزة اعرف حاجة
ممكن تمشي بقي
مش معقول كده ابدا

الشاب :يا انسة طيب بس اسمعي
حفصة:انا مش بسمع

ومشي الولد وزعل جدا
هو كان عايز حفصة في اييه ؟؟؟؟؟؟؟

واتكلمت نجوي مع حفصة
نجوي :ليه عملتي كده يا حفصة ؟؟؟
يمكن في حاجة مهمة
حفصة :حاجة ايه انتي كمان
هو اصلا ايه الي بينا
عشان يكون في حاجة
في ايييه يا نجوي ؟؟؟؟؟
نجوي :حفصة انتي وخده الموضوع ع اعصابك اوي
لازم تهدي شوية

حفصة : ان شاء الله

نجوي :يالا كلمي عائشة
حفصة:اها كنت هنسي والله

طلعت حفصة التلفون
بتكتب الرقم وهتتكلم

حفصة:الو
سلام عليكم
عائشة :وعليكم السلام
حفصة:حببتي انا حفصة
الي بتحضر معاكي في المسجد
عائشة:ايوه حببتي طبعا عارفاكي
الحقيقة يا حفصة (والمجأة)
هو احنا محتجين في المسجد
بنوتة تدي دروس للبنوتات
ويكون اسلوبها سهل
وفي نفس الوقت
عندها علم شرعي كويس
واحنا اخترناكي يا قمر
ممكن ؟؟؟؟؟

حفصة بزهول :انا بجد
مش مصدقة والله
عائشة:لاياقمر صدقي
انتي بنوتة تستهلي كل خير

بصي انتي شكلك مستعجبة
انا هديكي وقت تفكري
بس لازم تردي بكره
ماشي ياقمر

حفصة :ماشي ان شاء الله هكلمك بكره
في رعاية الله

نجوي :قالت لك ايييه ؟؟؟
حفصة :عايزاني ادي دروس للبنوتات في المسجد
نجوي :وانتي قولتي اييييه ؟؟؟؟؟؟
حفصة :انا مش عارفة
انتي ايه رايك ؟؟؟
نجوي :ايه يابنتي
ده حلمك يا حفصة
هتسبيه
حفصة :اصلي خايفة اوي
نجوي : خليكي شجاعة يا بينتي
حفصة :مش عارفة بقي
هستخير ربنا
واقرر بكره
نجوي :ماشي
ان شاء الله

ومشيت حفصة ونجوي
وفضلت حفصة طول الليل تزاكر
وتكتب ملخصات
عشان هي وعدت نجوي
ومكنيتش بتفكر
في كلام الشاب خاااااااااالص

والصبح بقي
راحت حفصة ونجوي الجامعة
واديت نجوي الملخصات
ونجوي شكرتها اوووووووووي

نجوي :ايه يا حفصة
لسه مش قررتي ؟؟؟؟
حفصة :محتارة اوي
نجوي :بالله عليكي وفقي
انتي بنت كويسة والله
حفصة : هشوف بقي

استني استني فوني بيرن
دي عائشة

حفصة :السلام عليكم
عائشة :وعليكم السلام
قررتتي ياقمرايه ؟؟؟
حفصة :اها
ان شاء الله
انا هكون معاكم
عائشة :ربنا يجزيكي خير ياقمر


واتفقت حفصة وعائشة
ع ميعا يتقبلوا فيه
عشان يتفقوا بخصوص الدروس

وعدي كام يوم
والشاب مختفي خالص
واخر يوم في الاسبوع
قبل الاجازة الاسبوعية
ظهر

وراح تاني لحفصة
بس المرة دي
كان بيترجها اووي
انها توافق تسمعه

هو في حاجة مهمة ولا ايييييه ؟؟؟؟؟
هي حفصة هتوافق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كل ده بقي هنعرفه
بكره (ان شاء الله ) =D

استنوووووووونا =D
يارب تعجبكم ^_^
الحلقة
الرابعة عشر ^_^
مفجأة******* ^_^
من قصة
(همتي في دعوتي ) ^_^

وخلصت حلقتنا امبارح :(
وكان الولد عايز يكلم حفصة
حفصة بقي هتسمحله
واصلا هو عايز ايييييه ؟؟؟؟؟ :(
تعالوا عشان نعرف =D

حفصة:يا استاذ
مينفعش كده
مش حجة انك كل شوية تكلمني >:(

الشاب :والله ما قصدي حاجة
في حاجة مهمة
لازم تعرفيها

حفصة :من فضلك
انا مش عايزة اعرف حاجة
ممكن تمشي بقي
مش معقول كده ابدا >:(

الشاب :يا انسة طيب بس اسمعي
حفصة:انا مش بسمع >:(

ومشي الولد وزعل جدا
هو كان عايز حفصة في اييه ؟؟؟؟؟؟؟

واتكلمت نجوي مع حفصة -_-
نجوي :ليه عملتي كده يا حفصة ؟؟؟ -_-
يمكن في حاجة مهمة
حفصة :حاجة ايه انتي كمان
هو اصلا ايه الي بينا
عشان يكون في حاجة
في ايييه يا نجوي ؟؟؟؟؟ >:(
نجوي :حفصة انتي وخده الموضوع ع اعصابك اوي
لازم تهدي شوية >:(

حفصة : ان شاء الله

نجوي :يالا كلمي عائشة
حفصة:اها كنت هنسي والله

طلعت حفصة التلفون
بتكتب الرقم وهتتكلم

حفصة:الو
سلام عليكم ^_^
عائشة :وعليكم السلام ^_^
حفصة:حببتي انا حفصة
الي بتحضر معاكي في المسجد ^_^
عائشة:ايوه حببتي طبعا عارفاكي ^_^
الحقيقة يا حفصة (والمجأة)
هو احنا محتجين في المسجد
بنوتة تدي دروس للبنوتات
ويكون اسلوبها سهل ^_^
وفي نفس الوقت ^_^
عندها علم شرعي كويس
واحنا اخترناكي يا قمر
ممكن ؟؟؟؟؟ ^_^

حفصة بزهول :انا بجد
مش مصدقة والله
عائشة:لاياقمر صدقي
انتي بنوتة تستهلي كل خير (y)

بصي انتي شكلك مستعجبة
انا هديكي وقت تفكري
بس لازم تردي بكره
ماشي ياقمر

حفصة :ماشي ان شاء الله هكلمك بكره
في رعاية الله ^_^

نجوي :قالت لك ايييه ؟؟؟ =D
حفصة :عايزاني ادي دروس للبنوتات في المسجد
نجوي :وانتي قولتي اييييه ؟؟؟؟؟؟ =D
حفصة :انا مش عارفة
انتي ايه رايك ؟؟؟
نجوي :ايه يابنتي
ده حلمك يا حفصة
هتسبيه =D
حفصة :اصلي خايفة اوي
نجوي : خليكي شجاعة يا بينتي =D
حفصة :مش عارفة بقي
هستخير ربنا
واقرر بكره
نجوي :ماشي
ان شاء الله =D

ومشيت حفصة ونجوي
وفضلت حفصة طول الليل تزاكر
وتكتب ملخصات
عشان هي وعدت نجوي
ومكنيتش بتفكر
في كلام الشاب خاااااااااالص =D

والصبح بقي
راحت حفصة ونجوي الجامعة
واديت نجوي الملخصات
ونجوي شكرتها اوووووووووي ^_^

نجوي :ايه يا حفصة
لسه مش قررتي ؟؟؟؟
حفصة :محتارة اوي
نجوي :بالله عليكي وفقي
انتي بنت كويسة والله ^_^
حفصة : هشوف بقي ^_^

استني استني فوني بيرن
دي عائشة

حفصة :السلام عليكم ^_^
عائشة :وعليكم السلام
قررتتي ياقمرايه ؟؟؟
حفصة :اها
ان شاء الله ^_^
انا هكون معاكم
عائشة :ربنا يجزيكي خير ياقمر ^_^


واتفقت حفصة وعائشة
ع ميعا يتقبلوا فيه
عشان يتفقوا بخصوص الدروس ^_^

وعدي كام يوم
والشاب مختفي خالص
واخر يوم في الاسبوع
قبل الاجازة الاسبوعية
ظهر :o

وراح تاني لحفصة
بس المرة دي
كان بيترجها اووي
انها توافق تسمعه :(

هو في حاجة مهمة ولا ايييييه ؟؟؟؟؟ =D
هي حفصة هتوافق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ =D

كل ده بقي هنعرفه
بكره (ان شاء الله ) =D

استنوووووووونا =D

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ
15-02-2014, 11:17 PM
قصه في منتهي الجمال والله
منتظرين الجدييييييييييييييييييد

عبقرينو الكيميائية
17-02-2014, 11:19 AM
يارب تعجبكم
الحلقة الخامسة عشر
من قصة
(همتي في دعوتي )
في الامتحان ******

والشاب بيترجي حفصة ترد عليه
وحفصة بقي قررت
تسكت ومش ترد

ومشي الشاب
وهو حزين جداااااااااا
ومكسوووف اوووووووووي

نجوي :ياحفصة ردي عليه
حفصة :لالالالالالالالالالا
انهي بقي الموضوع ده
مش هنروح ؟؟؟؟؟
نجوي :انا مستنية ابن عمي
حفصة:طيب معلشي بقي يانجوي
همشي انا
نجوي :ماشي ياحببتي

وخرجت حفصة من هنا
والشاب بدأ يروح
عند نجوي

الشاب :لو سمحتي
نجوي :لالالالا
انا اسفة مقدرش اكلمك خالص

وبعدت اوووي
اصلها خايفة ابن عمها يشوفها

وبعد كده مشيت نجوي
وحفصة ونجوي
وقضوا اليوم الي بعده
في المذاكرة عشان الامتحانات

ويوم السبت
اتقبلوا في المسجد
ونجوي حكيت لحفصة

حفصة: كويس انك عملتي كده
نجوي :انا نفسي اعرف
هو عايز ايه
بس انا خوفت ابن عمي يشوفني
حفصة:طنشي بقي الموضوع ده

حفصة:اهي عائشة جت
انا هروح اكلمها

عائشة:ازيك ياحفصة
حفصة:الحمد لله

عائشة:يابنات
احنا مش هنقددر نسمع لحد النهارده
معلشي
عشان عايزة حفصة في موضوع مهم

وبدأت عائشة
تشرح لحفصة
هتعمل ايه في الدروس
واتفقوا ان الدرس
يكون يوم الخميس
نفس المعاد بين المغرب والعشاء

وبدأ الدرس
والشيخ اتكلم ع ايييييييه

النقاب

وسمعت حفصة الكلام
وعمالة تعيط
وتقول يارب
ارزقني النقاب يارب
ونجوي مستغربة اووووووووي
بس كمان الكلام عجبها اوووي

وبعد الدرس
ايه يا حفصة
كنتي بتعيطي ليييييه ؟؟؟؟
حفصة :نفسي البس النقاب اوي
واهلي مش موفقين
نجوي:تصدقي وانا كمان
بس مش عارفة اهلي
رأيهم ايييييييييه ؟؟؟؟؟

حفصة:بس خلي بالك
النقاب ليه اخلاق
لما تلبسيه بقي
لازم مش تمشي مع ابن عمك
ولا اي حد اجنبي عنك
نجوي :ياستي
حتي لو خدت القرار لسه بدري اووووي

حفصة :طيب يالا نمشي بقي
عشان نلحق نزاكر
نجوي:ايوه صح
يالا سلام

ومشيت حفصة ونجوي
وزكروا طول الليل

في الوقت ده بقي
كان اسلام
(الشاب الي عايز يكلم حفصة )

في بيته وبيزاكر
وبعديها

راح عند اوضة اخته منال
الي في كلية علوم برده
بس اكبر منه بسنة
في تانية علوم

اسلام :منال
بقولك
منال :بقولك ا يه يا اسلام
انت كل مرة
بدبسني قدام بابا وماما
وكل مرة تكون عايزني
اما اقولهم يزودوا للمصروف
او يغيرولك العربية
او التلفون
او تخليني اساعدك في مقلب
وانا بقي مش ناقصة

اسلام :يابنتي انتي عامية
ما انا متغير اليومين دول اهوا
منال :بصراحة اها
اسلام:طيب احكيليك حكاية كده

وحكي اسلام
لامنال اخته
كل حاجة حصلت من اول ما شاف حفصة

وقالها في الاخر :

هطلب منك طلب بقي
منال:قووووووووول
اسلام :انتي بقي تروحي
بكره معايا الكلية
وتقوللها
ايييه رايك؟؟؟؟؟
منال :ماشي انا موفقة

واتفق اسلام مع منال
وناموا

الصبح

اسلام :قومي يابنتي يالا
منال:انا مش رايحه النهارده
اسلام:ياااامنال انتي نسيتي

واقعد يحاول اسلام انه يصحي منال
وفي الوقت ده
حفصة ونجوي كانوا دخلين ع المحاضرة

وفي اللحظات الاخيرة
جت اخت اسلام
وراحت لحفصة

يا انسة يا انسة
حفصة:نعم ياقمر
منال:بصي
انا عايزة اكلمك بعد المحاضرة ضروري
حفصة:حاضر ان شاء الله
منال:بس هقولك حاجة مهمة الاول
انتي طبعا عندك امتحان دلوقتي
طلب خفيف خالص
ياريت اي بنت تتكلم
حتي مش تبصي عليها
في حد قايل للمراقب
انه يخله باله منك اووي
وانك بتغشي
حفصة:ان شاء الله
لازم ادخل حالا
سلام =D

واستغربت حفصة اوي من الكلام
بس هي اصلا مش بتعمل كده
في الامتحانات
لابتغش ولا بتغشش (ركزوا ع عبارة دي اووووي ) سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وفي الامتحان
فعلا بعدت عن اي شبهة
حتي مكنيتش بتتحرك حركة
ثابتة من اول الامتحان لاخره
والمراقب واقف طول اللجنة
بيبوص علي حفصة
وحفصة فعلا
لحظت كده

وخلص الامتحان ع خير
وراحت حفصة ونجوي لمنال ^_^

منال:انا اخت اسلام
حفصة :اسلام ميييين ؟؟؟؟؟ ^_^
منال :الشاب الي كان عايز يكمك
حفصة:بعصبية كده :اها وحضرتك بقي عايزينا في اييه ؟؟؟؟ :o

وفي اللحظة دي
جت بنوتة تاني لحفصة
وعايزة تكلمها ^_^
عارفين هي مييييييييين ؟؟؟؟؟؟ ^_^

هقولكم بكره =D

ياتري بقي
اييييييه الي عايزه تقوله منال لحفصة ؟؟؟؟؟ =D
وفكرة نجوي بقي في النقاب
هتلبسه فعلا ولا ايييييييه ؟؟؟؟؟؟؟ =D
وميين البنوتة دي ؟؟؟؟؟ =D
وعايزة حفصة في ايييييييييييييه ؟؟؟؟؟؟ =D

كل ده
هنعرفة بكره
(ان شاء الله ) =D

تاستنووووووووووووووووووووووونا =D 3:)
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1/1947642_1469635259925107_297154322_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1469635259925107&set=gm.1467806333432981&type=1)

عبقرينو الكيميائية
17-02-2014, 11:25 AM
يارب تعجبكم
الحلقة^_^
السادسة عشر
شياطين الانس ****
من قصة
(همتي في دعوتي )

بدأت حفص تتكلم مع منال
وفي الوقت ده بقي
جات بنوتة
مييييييين هييييي ؟؟؟؟؟؟

اييه ده ؟؟؟؟؟
دي هييييييييييييييييييييييي
فاكرين البنوتة
المنتقبة الي كانت
حفصة هتمووووت وتكلمها

ايووووووووووووووووووووووووووووووه هي دي

وتدخل علي حفصة
سلام عليكم يا اختي
انا رودينا
ممكن اكلمكم في موضوع
حفصة :اها طبعا
بس ممكن 5 دقايق
رودينا:خدي وقتك ياقمر

حفصة غمزت لنجوي
انها تقوم تقعد مع البنوتة رودينا

حفصة:اتفضلي يامنال كملي
اتفضلي

منال :بصي احكيلم من الاول
اسلام ليه واحد صاحبه اوي
اسمه رامي
ووالد رامي صاحب بابا جدا
وشريكه كمان
ووالدته ووالدتي وانا واخته صحاب جدااااااااااا
يعني احنا كلنا قريبين من العيلة اوي
المهم

طبعا اسلام وصاحبه
بنات الجامعة
كلهم بيجروا وراهم

انتي بقي ما اتكلمتي كده معه
خليتي يفكر من تاني
وفعلا قرر يبعد عن كل حاجة وحشة
بس رامي اضيق اوووووووي
وحاسه انك السبب
ان اسلام يبعد عنه

وقرر ينتنقم منك
حفصة :انا لييييه انا عملت ايييييه ؟؟؟؟؟
منال :انتي بقي في نظره السبب
وفي واحد صاحب اسلام
سمع رامي وهو بيتفق مع صحابه عليكي
وقال لاسلام
حفصة :قاله ايه ؟؟؟
منال :
رامي هيوصي كل المراقبين عليكي
وانهم ييتوصوا اووي في المراقبة عليكي
وكمان هيخلي كام ولد كده
يخنوقي في عيشتك
وكل شويه لما يشوفك بتكلي ولاد
هيقول للبنات
الي بتتكلمي معهم ديما في الدين
انها بتضحك عليكم
وهي وقفوا مع شباب اهي

واخير بقي
هيقرب منك بنت اووووووووي
تعرف عنك كل حاجة
وتلفونك والفيس بتاعك
وعنوان بيتك كمان
حغصة:ازاي ؟؟؟؟؟

منال :البنت هتيجي تكلمك
كأنها ملتزمة جديد
وعايزة نصيحتك
وتقرب منك اوي
وتعرف عنك كل حاجة
وبعديها يبدأ يطاردك

حفصة: طيب ليه البنت تعمل كده ؟؟؟
منال :نفسها تقرب من رامي
كل البنات بتجري عليه
وتقريبا البنت
هتكون معاكي في الدفعة
اسمها ريهام

انا حكتلك علي كل حاجة
هو ده الي اسلام
كان عايز يقوله
بس انتي مش اديت له فرصة

المفروض بقي
انك مش تتحركي في الامتحان
ولا تعبري اي ولد
وطبعا انتي مش هتتوصي في الحكاية دي
بس اهم حاجة متختطلتيش ببنت اووووي

حفصة:انا مش عارفة اشكرك ازاي
واسفة اني كنت رخمة معاكم

منال:لا والله ده ميجيش
حاجة
في الي انتي عملتيه مع اسلام
انتي غيرتيه خالص

انا هستاذن بقي
واي جديد هبلغك ان شاء الله

حفصة:ماشي ياقمر في رعاية الله

في الوقت ده
كانت نجوي قاعدة مع رودينا
وراحت حفصة لرودينا

حفصة:انا اسفة ليي جدا
رودينا :لا عاد ياقمر
بصي بقي
انا في تانية علوم
واحنا مجموعة شباب كده
عملين جمعية صغيرة
بس للاسف هي مش معروفة
احنا بنحاول نقرب الشباب للدين

حفصة:طيب وانتم بتشتغلوا
ازاي يعني ؟؟؟؟
رودينا :هفهمك

بصي ياستي
احنا كل صف من الصفوف
يعني اولي تانية تالتة
لازم يكون في بنت وشاب
معانا في الجمعية
انا كنت في اولي السنة الي فاتت
بس انا بقي طلعت تانية
وانتي بصراحة كنتي مختفية
احنا كنا بندور ع بنوتة
عندها روح الدعوة
بس شوفناكي متأخر
ممكن تكوني معنا وكمان نجوي ؟؟؟؟

حفصة:اكيد ممكن بس هنعمل ايييييه ؟؟؟؟؟

رودينا :
بصو الترم ده خلاص راح علينا
المهم الترم التاني
بس من دلوقتي
لازم تعملوا علاقات جامدة اوي مع البنات
وتلفونات وفيس وكله
نسيتي قلم كشكول محاضرات
المهم كلام يكون كتير بينكم
وتعملي كل البنات كويس
حتي لو حدة ضيقتك
لان ممكن بنت تقول
دي حقصة متكبرة
ونجوي مش بتحب حد
وطبعا عارفة البنات وكلامهم

والترم التاني تبدأي تعرفيهم
ع الدين بقي
وتخديهم يحضروا ندوات معاكي

حفصة:الندوات دي مين بيعملها ؟؟
ررودينا :دعاة شباب
مش معروفين اوي
بس كويسين جدااا

وكمان لازم تتعلمي
ازاي تكلميهم وكده
والدعوة للبنات ازاي

حفصة:طب هنتعلم من مين ؟؟؟

ف ندوات احنا بنحضرها
للشباب اتخرجوا من المعاهد الدينية وكده
وبيكونوا ديما مع الدعاة المشهرين
هما تعلموا من الدعاة
واحنا هنتعلم منهم
كل اسبوع بيكون في محاضرة لينا

ها ايييه رايك؟؟؟؟
حفصة :موفقين طبعا

رودينا :طيب ده رقمي
انا هكلمك بقي عشان اعرفك كل حاجة
بس لازم استاذن دلوقتي
حفصة:ماشي في رعاية الله

نجوي ايه الحورات دي كله
انا تعبت
احكيلي مال قالت لك ايييييييه

وحكت حفصة لنجوي

نجوي :ماشي
طيب ده الموضوع الاول
موضوع رودينا ده بقي هنعمل اييه فيه ؟؟؟؟ظ
حفصة:ماله يابنتي
نجوي :انا مش هعرف احضر
حفصة:ليييه؟؟؟؟ظ
نجوي :يعني انا هفضل
اسحب ابن عمي وريه
ويعملي احراج
حفصة:يابنتي ابن عمك ده
مش هيفضل كده ع طول
انا هغكر في حاجة تخلي يبعد بقي
وكفايه كده
نجوي :ياريت

وبعد شويه
حفصة:بس في مشكلة يا نجوي
نجوي :ايييه هي ؟؟؟؟؟؟

حفصة :
دلوقتي
منال قالت مش تخطلتي باي بنت
ورودينا قالت لازم اختلط بيهم

نجوي :هي مش قالت لك
ان البنت اسمها ريهام
دي بقي ابعدي عنها
وكل مي باقي البنات عادي

حفصة:لا يا فلحة
ما هي رودينا قالت
لو كلمنا بنت وحش
هتقول كلام علينا لكل الكلية =D

نجوي : اها
طب هنعمل اييييه ؟؟؟؟
طيب ايه رايك نأجل
التعرف بالبنات
حفصة:مينفعش
رودينا قالت اننا تاخرنا اوووي =D

نجوي :ياووووه انا زهقت

حفصة:انا هفكر
واشوف ان شاء الله
بكره

نجوي : ان شاء الله =D

وبعد شويه
سمعت صوت
شاب بينادي B|
يا انسة يا انسة

نجوي:استلمي بقي
اهوا تلاقيه
من الي مسلطهم رامي عليكي
هتعملي ايييييه ؟؟؟؟؟؟ =D

وفي نفس اللحظة فون نجوي رن =D

نجوي : الو
سلام عليكم ^_^
منال:وعليكم السلام
نجوي انا منال
انا اسفة اني بكلمك
انا خدت رقمك من بنت صاحبتك
عشان نسيت اخد رقم حفصة
نجوي :لا عادي
خدي حفصة معاكي اهي ^_^

حفصة :ايوه يا قمر
(وقالت حفصة رقمها )

منال:انا هبقي اكلمك بقي
عشان اقولك الي اعرفه
حفصة:ماشي ياقمر
وشكرا ع تعبك
في رعاية الله ^_^

نجوي :ده لسه واقف ياحفصة
هنعمل اييييييييييييييييه ؟؟؟؟؟
ده كمان بيقرب علينا :o

ياتري بقي =D
حفصة هتعمل اييييه
مع الشاب ده ؟؟؟؟
هترد عليه ب***
ولا هتكلمه زي اسلام
ولا ايييييييييه ؟؟؟؟؟؟ =D
وهتحل مشكلة نجوي وابن عمها ازاي ؟؟؟؟ =D
وهتوازن بين كلام
منال ورودينا
ازاي؟؟؟؟؟؟ =D

كل ده
هنعرفه
بكر (ان شاء الله )
استنوووووووووووووونا 3:)
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/p320x320/1932462_1470384296516870_611770713_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1470384296516870&set=gm.10152201312684519&type=1)

Only Forward
17-02-2014, 12:37 PM
جميييييييييييييييييييلة جددددددددددددددددددددا

عبقرينو الكيميائية
18-02-2014, 04:22 PM
يارب تعجبكم
الحلقة
السابعة عشر
بداية الدعوة *****
من قصة
(همتي في دعوتي )

وخلصت حلقتنا امبارح
لما ولد
حاول يكلم حفصة
عايزين نعرف بقي
حفصة هترد عليه ب***
ولا هي عايزة تكسب
ثواب زي ما كسبت في اسلام
ولا ايييييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟

نجوي:حفصة
هنعمل ايه ؟؟؟؟
ده بيقرب اهوا

حفصة :طيب تعالي
نجوي :اجي فيين بس
حفصة :تعالي امشي بسرعة معايا
بسرعة يا نجوي

ومشيت نجوي وحفصة
بسرعة جدا
كان شكلهم غريب اوووي
لحد ما خرجوا من الجامعة

نجوي:ممكن اعرف ياهانم
ايه الي انتي عملتيه ده ؟؟؟؟؟؟
حفصة:افهمي يابنتي
مكنش ينفع اقف
افرضي حد شافنا
نجوي :يابنتي احنا عملنا ايه بس
حفصة:انتي نسيتي كلام منال

نجوي :ياوووووه
احنا بقي
هنفضل في الخنقة دي
حفصة:ربنا يفرج الكرب
ان شاء الله

وروحت حفصة ونجوي
واول ما حفصة دخلت من البيت
كانت مخنوقة اووووي

والدتها :اهلا ياهانم
حفصة:ازيك يا ماما
والدتها :مالك بتقوليها من غير نفس
حفصة:مفيش يا ماما
والدتها :انتي بتكلمني كده ليه يابت
حفصة:ياماما مفيش وربنا ما فيه
الامتحان كان زبالة
وانا مش ناقصة
والدتها :ما انتي لو كنتي بتذكري
مكنش ده حصل
حفصة:يا ماما حرام والله
كل ده ومش بذاكر
ده انا جبت الدرجة الي تدخلني طب
وعشانكم مدخلتيش
اعمل ايه تاني
والدتها :غوري يالا من وشي

طبعا حفصة مكنتش طايقة نفسها
والدتها كملت عليها بقي

دخلت اوضتها
حولت تنسي
بدأت تذاكر
وفضلت تذاكر لحد وقت متأخر

وراحت كلمت نجوي
حفصة:
ايوه يا نجوي
نجوي:ايه يا حفصة مالك
حفصة مفيش ماما زعقت لي
نجوي :يعني ده جديد
اهدي شويه كده
حفصة طيب اتي خلصتي مذكرة
نجوي : اها
حفصة:بقولك ايه
روحي كلمي والدك
وقوليله اني ابن عمك
ممكن يسبب ليكي احراج في الجامعة
وقوليله ان ابن عمك يمشي معاكي من اول الشارع بتعكم
ع الاقل الشارع كله عارف انه ابن عمك

نجوي :وليه كل ده ؟؟؟؟؟
حفصة:اولا عشان نمهد لولدك
ان ابن عمك مش هيفضل كده زي ضلك
ثانيا عشان انا حاسه
ان الولد الي اسمه رامي
هيضيقك انتي كمان
ودي فرصة ومحدش في الجامعة يعرف
انه ابن عمك

نجوي :ماشي حاضر هكلمه واشوف
هبقي اقولك بكره
في رعاية الله

وراحت نجوي وكلمت ولدها
واتحيلت عليه كتيييير
لحد ما وافق

والصبح
نجوي :انا فرحانة بابا وافق
حفصة:عقبال ما يبعد خالص
نجوي :يااااااااارب

وفجأة
فون حفصة بيرن

حفصة:الو سلام عليكم
منال:وعليكم السلام
حفصة بقولك
ع فكرة رامي حط نجوي في دماغه
خلو بالكم بقي
حفصة:بجد شكرا يا منال
ع تعبك معنا

منال:لا مفيش تعب
وخلصت المكالمة

حفصة:شوفتي حسابي طلع صح
نجوي :ربنا يستر

ودخلوا الامتحان

وبعد شويه
الدكتور :نجوي
نجوي بخوف :ايوه يا دكتور
الدكتور :الامتحان صعب
نجوي :لالا يا دكتور
الدكتور :طيب شدي حيلك

وخلص الامتحان
ونجوي كانت هتموت من الخوف

نجوي :هنعمل ايه ؟؟؟؟؟
في الكلام الي قالته رودينا
حفصةكمفيش هنقرب من البنات
نجوي:والبنت الي اسمها ريهام
حفصة:مفيش غير حل واحد
نجوي :اييه هو ؟؟؟؟؟
حفصة:
البنت لازم ترجع لربنا
نجوي باندفاع :

انتي ياحفصة ايه
فاكرة كل الناس طيبة زيك
فوقي شويه
ده مش حل
حفصة :بقولك ايه خليها ع الله
لما يبقي يجي وقتها بقي

نجوي :ماشي ياحفصة
براحتك
حفصة:بقولك ايه
نجوي :ها
فاكرة موضوع النقاب
نجوي :اها
عايزاكي تفكري جامد اوووووووي
عشان عايزاكي تقرري اخير الاسبوع
نجوي :بتهزري حضرتك
حفصة:ده الحل الي هيخلي ابن عمك يبعد
نجوي :انتي عمالة تدبسينا
في حجات كتير
ربنا يستر


وعدي الاسبوع كله
بين الامتحانات والتفكير

ويوم الخميس =D

حفصة:اخير خلصت امتحانات
نجوي :ده كان اسبوع
اعوذ بالله =D
حفصة:انا عايزة اكلم عائشة
اعتذر عن الدرس =D
انا خايفة اوي
نجوي:بطلي هبل =D
انتي هتروحي الدرس
وكمان هتكوني جميلة جدا
انا متاكدة
حفصة:انا خايفة
نجوي:انا واثقة فيكي
مش تخافي =D

حفصة:طيب بصي
خليكي معايا ع الفيس
عشان اكلمك بقي
واتناقش معاكي ونختار الكلام سويا =D

نجوي :ماشي ياستي

ومشيت حفصة ونجوي

ودخلت حفصة البيت
حفصة:ماما =D
انا هنزل المسجد النهارده
والدتها :والمذكرة
حفصة :ماما انا يوم الخميس مش بذاكر
وكفايه ايام الامتحانات دي =D
والدتها :ماشي
لما نشوف اخرتها

ودخلت حفصة اوضتها
وفتحت الفيس والمواقع الاسلامية :o
والكتب وبرامج للدعاة :o
وكانت خايفة اوووووي :o

وع الفيس
نجوي:اهدي شويه يا حفصة
انتي هتتكلمي
عن الصلاة
حفصة:لا =D
نجوي :الحجاب
حفصة:لا =D
نجوي:اومال اييه ؟؟؟؟؟
حفصة:
لازم قبل ما يعبدوا ربنا
يعرفوه =D
هعرفهم ع ربنا
نجوي:هو في حد ميعرفش ربنا
حفصة:مش كده يانجوي
قصدي يحسوا بيه
وبجماله وغفرانه =D

نجوي :تصدقي يابت
شكلك هتنفعي =D
حفصة:انا خايفة موووت
نجوي :اهدي شويه

وبعد شويه
حفصة:نجوي انتي هتروحي ازاي
نجوي :مش تقلقي
هقول لبابا يبص لي من البلكونة
المسجد اخر الشارع =D
حفصة:تصدقي فكرة
نجوي :ايه هي ؟؟؟؟
حفصة:سبيني بقي اضبطها
واقولك بعدين
سبيني بقي =D

وخلصت حفصة
التحضير بتاعها
وراحت ع المسجد
وقبلت نجوي

واذن المغرب
والمفروض انه بعد الصلاة
تقول محاضرة للاخوات =D

حفصة:عائشة
انا مش قادرة :(
عائشة :يابنتي
ما الورق فيها كلام حلوة اهوا (y)

يالا بلاش خوف
دي وسوسة شيطان :(

وبدأت حفصة تكلم : (y)
عرفين ربنا ده
جميل غفور ♥
عارفة لو اذنبتي
ورجعتي له تاني
هيفرح بيكي اوووي ♥

وفضلت بقي تتكلم
وكانت رائعة ♥

وبعد الدرس
البنات بدأوا يهنوها اووووووووي
وفرحاوا جدا بيها ^_^

وبدأت حفصة
تمدح في نجوي صاحبتها
وتقول انها السبب انها تيجي
وهي الي وقفت جنبي
طبعا نجوي فرحت اوووي ^_^

بس حفصة كانت مستنية تقويم عائشة

وعائشة جات فعلا
بس اول حاجة قالتها :
الشيخ عايزيك يا حفصة

حاجة تقلق اوووي =D

ياتري بقي رائ عاشة اييييه ؟؟؟؟؟ =D
والشيخ عايوها في اييييه ؟؟؟؟؟ =D
ونجوي هتلبس النقاب ولا لا؟؟؟؟؟؟ =D
واهلها هيوفقوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ =D

كل ده نعرفه بكره
(ان شاء الله ) =D

استنووووووونا =D 3:)
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1781927_1471090933112873_637188487_n.jpg (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1471090933112873&set=gm.10152203713614519&type=1)
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1471090933112873&set=gm.10152203713614519&type=1)

عبقرينو الكيميائية
18-02-2014, 04:32 PM
جميييييييييييييييييييلة جددددددددددددددددددددا
http://www.karom.net/up/uploads/13255022182.gif

عبقرينو الكيميائية
18-02-2014, 09:03 PM
يارب تعجبكم
الحلقة
الثامنة عشر
يارب ارزقني النقاب
***-**********
من قصة
(همتي في دعوتي )

وحفصة مستنية رائ عائشة

حفصة :ها يا عائشة
عائشة :بصراحة
مش عجبتيني النهارده خاالص
حفصة :انا كنت حاسه
نجوي :ليه بس ؟؟
دي والله كانت رائعة

حفصة كانت خلاص هتعيط
عائشة : والله ياحفصة انتي مش عجبتيني
وبس
انتي ادهشتيني
كنتي رائعة
حفصة :حرام عليكي
وقعتي قلبي

عائشة :يالا تعالي معايا
عشان والدي عايزك
حفصة:متعرفيش ليه ؟؟؟؟؟
عائشة :ده شيخك
يعني اكيد هيقيمك
حفصة:ربنا يستر

وراحت حفصة مع عائشة ونجوي

الشيخ :انا استمعت للدرس
وما شاء الله
كنتي رائعة يابنتي
حفصة:شكرا يا شيخ
تلميذة حضرتك
الشيخ :لا انتي فعلا داعية كوييسة جدا
وان شاء الله ليكي مستقبل
انتي هتقدري تكوني معنا اكتر من كده
حفصة:ازاي ؟؟؟؟؟؟
الشيخ :يعني عندك وقت
تحضري ندوات
تحضري مواد معينة للدعاة
حفصة:انا
طبعا موفقة
الشيخ :بالتوفيق
بصي عائشة هتكون الرئيس المباشر ليكي
زي ما بيقولوا
الي هتطلبه منك تحضريه
حفصة:حاضر

وفرحت اوووووووووي حفصة
وروحت ع البيت
واتفقت مع نجوي
انها تفاتح والدها في النقاب

نجوي :بابا
ايه رايك في النقاب ؟؟؟؟
الوالد : اكيد بيصون البنت
نجوي :طيب ايه رايك لو لبسته ؟؟؟؟؟؟
الوالد :مش قرار صعب ده ؟؟؟؟
نجوي :بس انا نفسي يا بابا
الوالد :انا موفق يانجوي
وكويس انك بقتي تفكري في عفتك
بعد ما كنتي بتلبسي
ضيق اوي
نجوي :لا الحمد لله
انا رجعت لربنا
بحبك اوي يابا

وع الجانب التاني
حفصة :بابا
والدها :نعممممممممممممممم
حفصة:انا خلاص يابابا
هحقق حلمي
بس طلبه منك طلبت صغيووور
ممكن تسبني اروح الندوات
الي اطلبها
وانا هقول لحضرتك ع معاده ديما

الوالد :ماشي بس اهم حاجة
مش تعطلك عن الدراسة

حفصة :لا مش تخاف

وفي حاجة تانية صغيوورة
والدها:ها ايه تاني ؟؟؟؟
انا في الاجازة
عايزة احضر كورسات
في اللغات وتطوير الذات
والادارة وكده يعني

والدها:اخيرا اقتنعتي
حفصة:ايوه طبعا يابابا
المسلمة لازم تهتم بدينها ودنيتها

وخلص يومهم الي اتنين وهما فرحانيييييين اووووووووي
والصبح بدري اووي
نجوي مقدرتش تستني
تقول لحفصة ان والدة وافق ع النقاب

حفصة:الف مبروك ياقمرايه
نجوي :هو انتي مش مضايقة ؟؟
حفصة :اضيق لييييه ؟؟؟؟
نجوي :عشان هلبس النقاب وانتي لا ؟؟
حفصة:انتي هبلة
احنا اخوات والخير ليكي
لازم افرح بيه
نجوي :انا بحبك اوي ياحفصة
حفصة: وانا كمان يا حبي

يالا بقي سلام
هقبلك في الدرس بكره
وعدي يوم الجمعة في المذكرة
وراحت حفصة للدرس

بدأت تحس ان البنات
اتغيروا اوي في المعاملة
وكلهم بيسلموا عليها
حفصة خافت اوووووووووووووي
لحسن تتغر ولا حاجة
بس نبهت علي نجوي
لو لقيت اي تغير
تقوله ع طول

وخلصوا الدرس بقي
وبدأوا يتكلموا

نجوي :انا عايزة اشتري نقاب
واكيد ابن عمي هياجي معايا
حفصة:لا مش ينفع بقي
نجوي :طيب اعمل اييه ؟؟؟؟
حفصة:انا هشتريه لك
وبالمرة يكون هدية
اول نقاب مني
وتلبسيه بكره بقي
نجوي :ياااه
ربنا يخليكي ليه يا حفصتي

وراحت حفصة تشتري النقاب لنجوي
روحت ع البيت بسرعة

وتاني يوم
اتقبلوا في الكلية

وطلعت حفصة من شنطتها النقاب
حفصة:ايه رايك ؟؟؟؟
نجوي :والله مش مصدقة
حفصة:لا صدقي
واحفظيه اوي
ده نعم من الرحمن
ناس كتير نفسهم فيه
نجوي :حفصة متزعليش
نجوي وهي بتمسح دموعها : :'(
ازعل ايه انتي عبيطة
انتي اختي
نجوي :مش تعيطي بالله عليكي
ان شاء الله تلبسيها
يالا بقي ع المحاضرة

واليوم ده
كانت نجوي فرحانة اوووي
وكمان حفصة بس بكسرة وحرمان شويه :'(

وبدأوا بقي يتعرفوا ع البنات
والبنات حبوا حفصة اوي
وهما بيستعدوا عشان يدخلوا المسجد

بنت من بعيييييييد :صباح الخير
حفصة:صباح النور ^_^
البنت ممكن اتعرف بيكم
حفصك انا حفصة ^_^
دي صاحبتي نجوي ^_^
وانتي ياقمر
البنت :ريهام :o

ايه ريهام
هتعملي اييييه يا حفصة ؟؟؟؟ :o

حفصة بتتمالك نفسها :
اهلا يا حببتي ^_^
ما تيجي تصلي معنا الظهر
ريهام :اها اها طبعا =D

وراحت ريهام وكان واضح اوي
انها مكسوفة من ربنا =D

حفصة:اتفضلي ياقمر
اسدال اهوا عشان الصلاة
ريهام :حاضر حاضر

وصلت ريهام بسرعة
واقعدت تشوف نجوي وحفصة
وهما بيصلوا
وخلصوا
بس الي اتنين
كانوا محتاجين كام دعوة كده
وكام كلمة يقولها لربنا =D

نجوي :
يارب انا هلبس النقاب
وخايفة اوووي
بس يارب انت هتثبتني
انا واثقة فيك =D
يارب اكرم حفصة بيه
دي بتحبك اوي يارب =D

حفصة :يارب يارب
والله انا نفسي في النقاب
انا بحبه اوي
معقول يارب
انت مش رايد لي البسه
طب انا بحبك بتأخروا عليه لييه ؟؟
سمحني يارب :'(
يارب خلي اهلي يوفقوا يارب :'(

ومرة واحدة حفصة انهرت :'(
وجريت نجوي عليه
وحضنتها وهدتها ♥

ريهام كانت مزهولة اوووووي
من الحالة الي حفصة فيها

وبتقول لنفسها :
هو لسه في بنات كده
لا مش معقول o.O

وهديت حفصة
وبدات تتطلع النقاب
يالا بقي يانجوي
هعرفك تلبسيه ازاي
عشان بكره اشوفك بيه o.O
عقبالك ياريهام

ريهام :اها اه
ان شاء الله
انا هستأذن انا

ريهام كانت مندهشة
قررت تبعد
عشان تفكر في الي شايفه
ايه البنات دي ؟؟؟؟؟ o.O

وبعد شوية
فون حفصة بيرن

حفصة:سلام عليكم ^_^
رودينا :عليكم السلام ^_^
حفصة انا مستنياكي في الكفتريا
عشان نتفق ع الندوات انتي ونجوي
حفصة:حاضر
انا هخرج لك عند الكفتريا

وراحت نجوي وحفصة ^_^
واتفقوا تحضر حفصة ونجوي يوم الثلاثاء

وبعد كده
روحت حفصة ونجوي

احمد (ابن عم نجوي ):
نجوي هو انتي بجد هتلبسي النقاب ؟
نجوي :ايوه بكره ان شاء الله =D
احمد:طيب
انا في يوم
قولتلك اني خايف
مش مهم انتي عايزة تعرفي انا خايف من ايه ؟؟؟؟؟؟
بس انا هقولك =D

ياتري احمد خايف من ايييييييييييه ؟؟؟؟؟ =D
وكمان ريهام هتعمل ايييييييييه
مع نجوي وحفصة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ =D

وياتري بقي
المفجأة الي في الندوة
ايه هي ؟؟؟؟؟؟؟ =D
عارفين حفصة ونجوي هيقبلوا ميييين ؟؟؟؟؟؟؟
مش هتصدقوا عارفين ميييين؟؟
عارفين ........ =D

ولا اقولكم
نعرف بكره
(ان شاء الله )
استنووووووووووونا =D 3:)
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/p320x320/1897976_1471798823042084_2041568000_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1471798823042084&set=gm.10152205821709519&type=1)

عبقرينو الكيميائية
20-02-2014, 04:25 PM
يارب تعجبكم
الحلقة
التايعة عشر
من قصة
(همتي في دعوتي )

نجاحات في الدعوة
***************

وخلصت حلقتنا امبارح
لما كان احمد عايز يقول لنجوي
اييييييييييه ؟؟؟؟؟
تعالوا نشوف

نجوي :عادي يا احمد
مش لازم اعرف
احمد: لا انا بس كنت عايز اقولك
اني خايف تبعدي عني
وانتي عارفة
اني من بعد ما اختي سافرت
عشان تعمل دكتوراة
وانتي اختي
نجوي :ربنا يبارك لك
انت فعلا وقفت جنبي
زي اخويا

وحولت نجوي
تخلص معه الكلام
بس الكلام مكنش مطمنة

********والصبح بقي **********
نجوي رايحة كليتها
والنقاب منور عينها
تجري حفصة عليها
تباركلها
وتفرح لها اوووووووووي
والبنات كلهم
بدأوا يباركوا لها

حفصة :بقولك
هي ريهام مش جت ليه ؟؟؟؟
نجوي :احسن انها مجتيش
حفصة :انتي ع طول كده
نجوي :اومال عايزة ايه يعني ؟؟؟؟؟
حفصة :اقولك
احنا ناخد رقمها من اي بنت ونكلمها
نجوي :نعممممممم
اها عشان تعرف رقمك
ويتحقق الي في دماغها
حفصة :مع انك مش فهماني
بس هريحك
اول ما نخرج اكلمها من اي سنترال
نجوي :ماشي
مع اني مش مرتاحة

وخلص اليوم الدراسي
وطلعت نجوي وحفصة
وكلمت حفصة ريهام

حفصة :الو
سلام عليكم
ريهام :وعليكم السلام
حفصة:انا حفصة ياحببتي
عرفاني
ريهام باندهاش :ها اه اه
حفصة :انا بس كنت
عايزة اطمن عليكي
اصلك مش جيتي النهارده
ريهام :لا بس تعبانة شويه
شكرا ع السؤال
حفصة :لا يا حببتي احنا اخوات

وخلصت المكالمة
بس تفكير ريهام
مكنش بينتهي ابدا
وتلفونات رامي كانت ديما معها
وطيبة قلب حفصة كانت بطاردها

نجوي :حفصة
حفصة :نعم
نجوي :بكره الندوة
عايزة اقول لبابا
احمد مش يجي معايا بقي
حفصة :يارب يوافق

وراحت نجوي بيتها
وراحت تكلم والدها

نجوي :بابا
انا رايحه الندوة النهارده
مش عايزة احمد يكون معايا
والدها :ليه بقي
نجوي : يعني يابابا
ممكن تكون للبنات بس
او حد يسألني جاي ليه ؟؟؟
والدها :بصي يانجوي
انا اديتك في الاول
حرية كبيرة جدا
بس انتي استخدمتيها غلط
ودلوقتي انا هرجعه لك
بس مش النهارده
نجوي : ليه بس يا بابا ؟؟؟؟؟
والدها :النهارده
في قلق في البلد
عايز اطمن عليكي

نجوي اضيقت اوي
وراحت بسرعة تكلم حفصة
حفصة هديتها
وقالت لها متقلقيش
يوم وهيعدي بقي ياقمر

**************** والصبح *************
اتقبلت نجوي وحفصة

حفصة :صح احنا نسينا
نسأل رودينا
الندوة للبنات بس ولا ولاد
تعالي نكلمها

حفصة:سلام عليكم
رودينا:وعليكم السلام
ازيك يا حفصة
حفصة :الحمد لله
كنت عايزة اسألك
هي الندوة مختلطة
رودينا :بصي
هو احنا في الاول كنا بدأين
يومين للبنات
ويومين للولاد
بس العدد زاد مننا
وقررنا نعمل يوم مشترك
الي هو الثلاثاء
حفصة :يااااااااه
ده احنا حظينا غرييييييييييب
رودينا :بصو احضروا معنا الثلاثاء
وانا هكون موجودة النهارده بس
والاسبوع الجاي
احضري الاحد
ايه رايكم ؟؟؟؟؟؟
حفصة :تمام احنا موفقين
هو ممكن اطلب منك طلب
رودينا :اها طبعا
اتفضلي
حفصة :
انتي عارفة النهارده
ظروف البلد في مشاكل شويه
واحد قريب نجوي هيكون معنا
ممكن يحضر ولا اييه ؟؟؟؟؟؟
رودينا :ماشي ياقمر

حفصة :خلاص بقي يا نجوي
نجوي :هففففففففففففف خلاص
اه صح
ده انا مش قولتلك

وحكت نجوي لحفصة
ع كلام احمد ليها
حفصة :ايه الكلام ده ؟؟؟؟؟
هو ليه قالك كده ؟؟؟؟ :(
نجوي :مش عارفة :(
يمكن عشان انا زي اخته يعني
حفصة :بصراحة مش مطمنة
بس يالا عديها بقي
يالا دلوقتي :(
عشان نلحق نغير ونروح الندوة
انا فرحانة ^_^
ده اخر يوم حد يمشي معيا
هيييييييييييييييييييييا
حفصة :ربنا يفرحك ديما ^_^

وراحت نجوي وحفصة الندوة ^_^

حفصة : شكلها كده
هتبقي ندوة حلوة اوي (y)
نجوي نجوي
انا بكلمك يابنتي
نجوووووي :P
نجوي :ايوه ايوه يا حفصة
حفصة :مالك :P
نجوي :مش معقول :o
مش مصدقة :o
حفصة : في ايييه ؟؟؟؟؟
عارفة مين الي طالع يتكلم ده ؟؟؟
حفصة :الي هيقول الندوة ؟؟؟؟
نجوي :اها
حفصة :مين ؟؟؟؟؟؟
نجوي :هاني :o
حفصة :هاني ميين ؟؟؟؟؟؟
نجوي : ياووه يا حفصة
الولد الي كنت بحبه
حفصة :ياااه :o
سبحان الله
يهدي من يشاء :o
متستغربيش
ما انتي كمان هنا :o
بس نجوي احنا قربنا لربنا
اوعي تكلميه
نجوي :لالالا اساسا
مش في دماغي :o
لا ده النهارده يوم مش عادي :o
حفصة :في ايه تاني ؟؟؟؟؟
نجوي :بصي هنال
حفصة :اييه ده معقول !!!!!!!!
نجوي :ده اسلام !!!!! :o
ايه الي جابه هو كمان
حفصة :ممكن تخليكي في حالك
سيبك بقي من الناس

وعدت الندوة
وعجبت حفصة اوي (y)
وعدت الايام بقي
وحفصة ما شاء الله
بتحقق انجاز وراه انجاز في المسجد (y)
وفي الدعوة في الكلية
وفي دراستها هي ونجوي
وكمان نجوي
بدأت تتعلم
ازاي تكون داعية ؟؟؟؟؟؟
وخلصت السنة
وطلعت حفصة الاولي ع الدفعة
ونجوي التانية
والي اتنين امتياز (y)

وعدت الاجازة
بين القراءة
وتحضير دروس
والتدريب
لي نجوي
ونجوي وحفصة اتصحبوا اووي
وبقوا ع طول مع بعض
في بيت نجوي شويه او حفصة
ونجوي بقيت تقراالكتب
الي كانت بتتريق عليها (y)
وتقريبا كان كل يوم
حفصة لازم تكلم ريهام
واتصحبوا اوي ^_^
وريهام كانت بتكدب ع رامي
وتقوله انها متعرفش عنها حاجة =D

وطول الاجازة بصراحة
دماغ البنات مش بتفرق
لازم حب الاكتشاف =D
كانوا بيفكروا
اييه جاب
هاني واسلام الندوة ؟؟؟ =D
بس حفصة كانت بتصبر
نجوي ديما
وتقولها ملناش دعوة =D

ورجعت الدراسة تاني
والبنات بيستقبلوا نجوي وحفصة
بحب شديييد اووي ♥
اصلهم اي مشكلوة
كانوا بيكلموهم ع طول
ومنهم ريهام طبعا ♥

ويوم الخميس من اول اسبوع دراسي ^_^
راحت حفصة الكلية
وبعديها اتفقت مع نجوي
انها النهارده هتاخد وقت صغير
من الدرس الي بتقوله في المسجد
بعد وقت كتييييييير من المفوضات
عشان نجوي توافق ^_^

وحضرت حفصة الدرسة
وراحت المسجد
واستنت نجوي ^_^

عائشة :ايه يا حفصة ^_^
فيين نجوي ؟؟؟؟؟
حفصة :مش عارفة والله
اتاخرت ليه
حتي تلفونها
غير متاح :(

وطلعت حفصة قدام المسجد

مستنية نجوي :(
************ و :( فجأة ***********
تلفون حفصة بيرن
جريت افتكرت نجوي :(
بس طلعت رودينا

حفصة :سلام عليكم :(
رودينا :عليكم السلام
حفصة انا عايزاكي حالا
النهارده الساعة 8
حفصة :انا عندي درس
مش هيخلص غير بعد العشاء
رودينا :تعالي بعديه :(
بالله عليكي ياحفصة لازم تيجي
حفصة :طيب في اييه ؟؟؟؟؟
رودينا :لما تيجي بقي سلام :(

وقفلت رودينا
وحفصة برده قلقانة اوي
وجت عائشة تكلمها :(

عائشة :بقولك
ابقي فكريني اقولك حاجة مهمة بعد الدرس ^_^
حفصة :هو اليوم ده ماله
ربنا يستر ^_^

عائشة :نجوي هنااااك اهي ^_^

وفي نفس الوقت ^_^
ريهام تلفونها يرن
تلقي رامي
بيقولها 3:)
لو مجبتيش رقم حفصة خلال بكره ياريهام
انا مش هخطبك
والف بنت تتمناني

ريهام بتفكر
اعمل ايييه ياربي اعمل اييه ؟؟؟؟؟
يعني معقول أذي بنت بتحبك
وسعدتني كتير
يارب يارب :(


ياتري نجوي اتأخرت لييييه ؟؟؟؟؟ =D
ورودينا عايزة حفصة في ايييه ؟؟؟؟؟؟ =D
وعائشة كمان ؟؟؟؟؟؟؟؟
واخر قرار لريهام ايييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟ =D

بكره بقي نعرف
(ان شاء الله ) =D
استنوووووووونا =D 3:)
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/p320x320/1958214_1472831096272190_1206718578_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1472831096272190&set=gm.10152208001319519&type=1)

عبقرينو الكيميائية
20-02-2014, 04:51 PM
http://www.ibtesama.com/vb/imgcache2/69662.gifجميييييييييييييييييييلة جددددددددددددددددددددا

Only Forward
20-02-2014, 06:32 PM
ما شاء الله

والله القصة جميلة

ودخلت في دماغى انى البس النقاب

عبقرينو الكيميائية
20-02-2014, 10:25 PM
http://s16.dudu.com/p/w600h450/56/4be3/5d834456cb72f7d2c9efaf0eed3be437.jpgما شاء الله

والله القصة جميلة

ودخلت في دماغى انى البس النقاب

اللهم ما عجل لكى الخير كله

عبقرينو الكيميائية
20-02-2014, 10:34 PM
يارب تعجبكم
الحلقة العشرين

صدمة
************
من قصة
(همتي في دعوتي )
----------------------------

حفصة بتجري ع نجوي

حفصة : انتي فين يا نجوي
اتأخرتي ليه
نجوي : انا اصلا مش مصدقة اني جيت
تخيلي ايه حصل ؟؟؟؟
حفصة :قولي بسرعة عشان الدرس
نجوي :احمد
حفصة :ابن عمك ماله
نجوي : فجأني اوي
تخيلي قاليه ايه ؟؟؟؟؟
قاليه انه بيحبني

حفصة :ايييييييه !!!!!!!

عائشة :ايه يا حفصة انتي ونجوي
يالا ع الدرس

حفصة :حاضر يا عائشة
نجوي نكلم بعدين بقي

وخلصت حفصة الدرس بتاعها
وبدات نجوي تأخذ
وقت صغير جدااااااااااااا
تجرب وتشوف
هي هتقدر تتكلم مع البنات ولا لا

وفعلا نجوي نجحت
بس كانت خايفة اووي

حفصة :نجوي تعالي معايا
نجوي :فين ؟؟؟
حفصة :رودينا كلمتني وعايزاني
انتي عارفة الندوات وكده
بس مش عارفة عايزاني النهارده في ايه ؟؟؟؟؟
بس الندوة قريبة من هنا
في القاعة الي في الشارع التاني

نجوي :انا مش قادرة بصراحة
حفصة :يعني هتسبيني لوحدي
تعالي بس
نجوي :حاضر

حفصة بتنادي ع عائشة
حفصة :انتي قولتي انك عايزاني
عائشة : لا شكلك مستعجلة
هبقي اقولك
يوم السبت
حفصة :ماشي يا حبي
في رعاية الله

مشيت حفصة ونجوي
وحفصة عمالة تسأل نجوي

حفصة :انتي ردتي عليه ؟؟؟؟؟
نجوي :لا
سبته ومشيت
حفصة :برافو عليكي
حتي لو ابن عمك
نجوي :بس انا حاسه
انه عايز يتقدم لي
بس عايز يعرف رائي

حفصة :بصراحة
انا متوقعة كده
نجوي :طيب وبعديييين ؟؟؟؟؟؟
حفصة :استني بقي
هي مسألة وقت
والامور هتوضح

ووصلت حفصة ونجوي للقاعة

رودينا : الحمد لله ا نكم جيتوا
انا في ورطة
نجوي :ورطة ايه بس ؟؟؟؟؟
خير ان شاء الله يا رودينا

رودينا :بصو
دلوقتي في محاضرة
والداعية الي كنا متفقين معه
للاسف حصلتله ظروف
وانا مش عارفة اعمل اييه ؟؟؟؟
من اكبر واحد بيدرب فينا
لاصغرهم
محدش عنده القدرة انه يكلم الناس كده
اخرهم يكلموا واحد او اتنين
حتي مفيش حد
قال درس في مسجد
مفيش غيرك يا حفصة

حفصة :انا لالالالالالالالالالالالالا
انسي خالص
ع الاقل الدرس
انا اعرف البنات الي في المسجد
وبعدين كلهم بنات
والعدد قليل

نجوي :حفصة
مفيش حل غير ده
وبعدين الخميس
بتكون محاضرات للبنات وبس
وانتي عارفة
وانتي لسه جايه من درس
ومحضرة كويس
ممكن تقولي
نفس الي قولتيه في المسجد

رودينا :اه بالله عليكي يا حفصة
انقذينا من الورطة دي
الفريق كله مش عارف هنعمل ايه
انتي الحل الوحيد لينا

حفصة :يا جماعة لا مقدرش
نجوي :يالا يا حفصة
بصي زي ما قولتيلي في المسجد
معندكيش اي حل
غير انك هتقولي المحاضرة
مفيش تراجع

وبدأت حفصة تتجرأ
وتطلع المكان الي هتقول فيه المحاضرة
كانت خايفة اووووي
بس اتجرات
وبدأت تتكلم
وكانت نجوي قريبة جدا منها
بعنيها من تحت النقاب
بتشجعها وحركات ايدها بتقولها
كملي انتي كويسة
وفعلا كانت رائعة

وفي اليوم ده
كانت حاجة غريييبة حصلها
في ولد صاحب
اخوه رودينا

واتفقت والدته
مع رودينا انهم يتقبلوا في المحاضرة
عشان عايزة
تشوف له عروسة
وقبل ما حفصة ونجوي تيجي
كانت والدته
مقررة ع بنوتة معينة

بس لما شافت حفصة ونجوي
غيرت رائيها خاااااااالص

واتكلمت مع رودينا
الوالدة :رودينا
مين البنتين دول ؟؟؟؟
رودينا :دول
حفصة ونجوي
يا طنط
الوالدة :مين البنت المنتقبة ؟؟؟؟
اسمها ايييه ؟؟؟؟؟؟
رودينا :اسمها نجوي
الوالدة :عجباني اوي
ما شاء الله عليها
كانت واضح انها بتقوي صاحبتها
وبتحب الخير لغيرها
بصراحة بفكر فيها لأبني

رودينا :والله يا طنط
هي نجوي بنوتة كويسة جدا
بس الحقيقة
هي شكلها مش ملتزمة من زمان
هي تابت يعني

الوالدة:ان الله غفور رحيم
فيها ايييه يعني !!!!!!

وخلص الحوار بين الوالدة ورودينا

وروحت حفصة ونجوي

وفي يوم السبت اتقبلوا
في الدرس
بس عائشة مجتش
عشان حفصة تعرف
هي عايزة اييييييييه ؟؟؟؟

************ والصبح بقي *********** ^_^
قاموا من نومهم
وراحوا الكلية ^_^

وهناك اتقبلوا مع ريهام

ريهام : حفصة
عايزة اكلمك في موضوع
بس اوعديني انك
مش هتزعلي مني

حفصة :اتكلمي ياريهام ^_^

وحكت ريهام لحفصة
ع كل حاجة
وقالت لها :
بصي يا حفصة
دلوقتي هو طالب رقم تلفونك
انا هكلمه حالا قدامك
وهرفض
وهو هيسبني
وانا عارفة انه مش هيخطبني ولا حاجة
هو عارفني مصلحة مش اكتر

حفصة :ريهام حببتي ^_^
انا مش فارق معايا
حتي لو هتدي الرقم
وعنوان البيت لو عايزها
بس عايزة اعرفك
انه مش مناسب ابدا
انه يبقي زوجك
واصلا لا يعتمد عليه
صدقيني

ريهام :انا عارفة
وقررت
انه زوجي المستقبلي
لازم يقربني لربنا ^_^

حفصة :انتي عثل والله
يا ريري
وان شاء الله ربنا
يرزقك الزوج الصالح ^_^


وراحت حفصة تشوف نجوي ^_^
حفصة :اييه يا نجوي ؟؟؟؟
انتي لسه سرحانة ؟؟؟؟؟ =D
نجوي :مش عارفة بقي
عمالة افكر
هيكون وضعي ايه لو اتقدم لي
هوافق ولا لا ؟؟؟؟؟

حفصة :بصي =D
انا حاسه انه هيحصل
بس مش تسبقي الاحداث
وبالذات انكم لسه
بتدرسوا =D
وهو كمان لسه عنده دراسة كتير
عشان يكون دكتور يعني
معتقديش انه هيتقدم لك بالسرعة دي =D

نجوي :ربنا يستر بقي

*************** وبعد شوية *************
نجوي :انتي مش بتسمعي يابنتي ّ!!!!
فونك بيرن
حفصة :اه صح =D

حفصة :سلام عليكم =D
منال:وعليكم السلام
برافو عليكي يا حفصة
اتخطتي كل المطبات
وكمان غيرتي اوي في ريهام =D

حفصة :والله الشكر ليكي يا قمر
انتي الي عرفتيني اساسا
ربنا يبارك لك =D

منال :ربنا يخليكي
كنت عايزة اشوفك ممكن ؟؟؟؟ =D

حفصة :اكيد طبعا
منال كايه رايك يوم الخميس
حفصة :ماشي يا حببتي
ان شاء الله نتقابل =D

وخلصت المكالمة بينهم
وروحت حفصة
وكأن حاجة بتكلمها
انزلي المسجد
النهارده في حلقة تحفيظ للبنات =D

وحفصة بتفكر مع نفسها :
انزل ليييييييييييييه !!!!! :(
ان اصلا مش بسمع للبنات دول
دي بنوتة تانية
انزل لييييه !!!!! :(
والاحساس اتغلب عليها
ولبست ونزلت :(

وحصلت حاجة غرييبة اووي
المسجد فيه ناس كتير اوي
مع ان الصلاة خلصت

بدأت تقرب
شافت بنوتة تعرفها

حفصة :ريماس
هو في ايييييييييه !!!!!! :(
ريماس :البقاء لله يا حفصة
شيخك الله يرحمه :(
انا عارفة اني
هو الي حفظك القران
وعلمك العقيدة
وكل حاجة في الدين
ولما كبرتي
وشوفتيه وهو بيكلمك
وبيبوص في الارض
كنتي هتتجنني
كان زي والدك

حفصة :ريماس انتي بتتكلمي جد
حصل امتي ده ؟؟؟؟؟ :(

ريماس : كان بيصلي المغرب
في اخر ساجدة
مات :(

حفصة :مش معقول :'(
لالالالالالالالالالالالالالالا
ريماس :
حفصة استهدي بالله
ربنا يصبرك
وان شاء الله هو في الجنة

وروحت حفصة العافية
ودخلت بسرعة ع شقتهم

والد حفصة :
كنت عايز اكلمك في موضوع
حفصة : يا بابا
مش قادرة دلوقتي :'(

ودموع حفصة بتنزل :'(
والدها قلق عليها
وهي دخلت اوضتها
راح والدها
قال لولدتها
وكلموا نجوي عشان يعرفوا في ايييه ؟؟؟؟
راحت بسرعة نجوي لحفصة
وعرفت الي حصل لشيخها :'(
وهدتها
بس حفصة فضلت قاعدة في البيت
ومرحتيش الكلية
ونزلت العزاء مع نجوي وجت :'(

وفضلت في بيتها
اكتر من اسبوع :(
مش بتقدر تدخل المسجد
من غير شيخها ما يكون فيه :(
ولا بتعمل اي حاجة
غير بتقرا قران
وتدعي لشيخها :(

وفي يوم روحت نجوي
من عند حفصة
ودخلت بيتها
وشافت مييين ؟؟؟؟؟=D
مييين ؟؟؟؟؟؟؟ =D

هي حفصة هتستمر في حالتها دي ؟؟؟؟؟؟ =D
وعائشة كانت عايزها في ايييه ؟؟؟؟؟ =D
ومنال عايزة منها ايييه ؟؟؟؟ =D
ووالدها كمان ؟؟؟؟؟؟؟ =D
ونجوي شافت ميين ؟؟؟؟؟؟=D

كل ده نعرفه
بكره (ان شاء الله ) =D

استنووووووووووووووووووووونا =D
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1743618_1473434226211877_1030765510_n.jpg
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1473434226211877&set=gm.10152210096144519&type=1)

مروة محمد فراج
21-02-2014, 04:21 PM
قصة رااااااائعة والله
انا قريتها من اولها
ومتابعة مع حضرتك
ان شاء الله

عبقرينو الكيميائية
21-02-2014, 11:01 PM
يارب تعجبكم
الحلقة
الحادي والعشرون

تغيرات
************
من قصة
(همتي في دعوتي )
------------------------

ورنت نجوي ع الجرس
فتح اخوها الصغير

اخوها :ادخلي ع اوضتك بسرعة
عشان في ضيوف عندنا
نجوي :ضيوف مييييييين ؟؟؟؟؟
اخوها :معرفش
نجوي :طيب اوعي اوعي
انا هدخل
اشوف ميييين ؟؟؟؟؟

ودخلت نجوي
والمفجأة
لقيت مييييين ؟؟؟

فاكرين والدة الولد
الي كانت بتسأل رودينا
ع نجوي وحفصة
هي دي
وابنها طبعا

نجوي :انت ايه الي جابك هنا
مش كفايه الي عملتها فيه
عايز ايه تاني مني

والد نجوي :هدي يانجوي
انتي تعرفيه !!!!!!!

والدت الولد :
تعرفها !!!!!!!!!!

نجوي : اقولك يا طنط
انا البنت الساذحة
الي صدقت ان ابنك بيحبها
واقعد يطلعلي بحجج
كل ما اكلمه في الخطوبة
بابا بيتعالج
اتخنقت في البيت
ظروفي متسمحش
وفي الاخر اتبهدلت من اهلي
بسببه

وفي الاخر جاي بيتنا
جاي عايز اييه ؟؟؟؟
عايز ايه تاني يا هاني
بعد ما دمرت لي حياتي

هاني :مش معقول
انتي نجوي !!!!!!!!!!!!!!!
ازاي اتغيرتي كده
وازاي لبستي النقاب !!!!!:o

نجوي :زي ما انت
بقيت تدي محاضرات
والله اعلم بقي
داعية ولا ايه في قلبك

هاني :انتي بتقولي ايه !!!!
قصدك اننا بعمل كده
عشان الرياء
لا يا نجوي
انا اتغيرت زي ما انتي اتغيرتي

وكنت جاي النهارده
عشان اتقدم لك
من غير ما اعرفك
كل الي عرفته
انك بنت ملتزمة

نجوي :ايييييه !!!!
تتقدم لي

هاني :ايوه اتقدملك

انتي اتفجأتي اوي
اني هاني
وانا اتفجأت انك نجوي

عشان كده
محدش فينا يقدر يقرر دلوقتي
الاحسن
اننا نسيب فرصة
نفكر

يااااه
نجوي وهاني
يتوبوا لربنا
وفي وقت واحد
ويتاقبلوا صدفة
وكمان هاني عايز يتقدم لها
يعني حب حلال

وطبعا نجوي مسكتتش
راحت ع طول كلمت حفصة
وحفصة نزلت راحت لها جري
اصلها كانت منهارة من العياط

حفصة :ممكن اعرف
انتي بتعيط ليه دلوقتي ؟؟؟؟

نجوي :افتكرت
كل العذاب الي شوفته بسببه
ومعاملتهم ليه
دلوقتي جاي وبيتقدم
وكمان ايه
عايز وحدة ملتزمة
علي ايه يعني !!!!!
هو مش فاكر كام بنت ضحك عليها

حفصة :نجوي بطلي هبل
انتي مالك انتي
التزم ولا لا
هو ربنا ليكي لوحدك
زي ما ربنا هداكي هداه
وبعدين تعالي هنا
يعني هو انتي كمان
مش ليكي ذنب ولا ايه
لما كنتي بتكلميه من ورا اهلك
وسمحتي لقلبك يحبه
سمحيني يانجوي
الغلط مش منه لوحده

وبعدين المفروض
اننا قفلنا الصفحة دي من زمان
ولولا الي حصلك
مكناش عرفنا بعض
ولانجوي بقيت قريبة من ربنا
ودخلة اهي ع مرحلة جديدة
وهتكون داعية مشهورة
وسط البنات

بالله عليكي يانجوي
بلاش طيف الماضي
يرجعك مراحل كتير لورا

نجوي :خلاص يا حفصة
طيب انا هعمل اييه دلوقتي ؟؟؟؟

حفصة :بصي يا حببتي
هو كده محسمش موقفه
يعني بيراجع قراره
يعني مش اتقدملك
متشغليش نفسك خالص

نجوي :طيب واحمد هو كمان
حفصة:ياوه يا نجوي
انتي ع طول سابقة الواقع
استني نشوف
ايه هيحصل في الدنيا

نجوي :ماشي
وبعدين تعالي هنا
لما انتي دكتورة امراض نفسية كده
ماتقولي الكلام ده لنفسك

حفصة :قصدك ايه ؟؟؟؟
نجوي :قصدي كفاية كده
كفاية اقعدة بيت
انزلي كليتك
وشوفي الندوات والدروس

حفصة:مش قادرة يا نجوي
انتي متعرفيش
الشيخ ده كان بالنسبة لي ايه

نجوي :وهو انتي كده بتفديه !!!!!
الافادة لما تنزلي
تعلمي الناس الدين
وتعلميهم الي هو علمه لك
وحسناته تزيد

حفصة :خلاص يا نجوي
هنزل من بكره
ان شاء الله =D

نجوي :ايوه كده
هي ده حفصة =D

ورجعت حياة حفصة
بين الكلية والدروس والندوات
وبعدت عن اليأس

ولما نزلت حفصة
لقيت البنات كانوا خايفين اوي عليها
وبيحبوها اوووي ♥
والبنات الي بتحضر دروسها كمان
كانوا بيسألوا عليها ديما ♥

وفي يوم ******** =D
نزلت حفصة كليتها مع نجوي
وشافت حاجة غريبة اووووي

نجوي :الحقي الحقي
حفصة :ايييه ؟؟؟؟؟ =D
نجوي :مش ده اسلام ورامي !!!!!
حفصة :اها !!!!!
دول ملتحين =D

استغفر الله العظيم

ياووه :/
اسكتي بقي يانجوي
نجوي :انا عملت حاجة !!!!!!
حفصة :انتي اصلا
عمرك ما هتخليكي في حالك
وانتي مالك بيهم :/

نجوي : يعني انا غلطانة
حفصة :اه طبعا
نجوي :ولما هو اه
بتبصي ليه :/

حفصة :حب اصتصلاع
نجوي :والله
اسمه الاستصلاع يا جهلة =D
حفصة : لا والله
لا واضح الثقافة ما شاء الله
طب يالا امشي قدامي =D

نجوي :هنروح فيين ؟؟؟؟؟
حفصة : هروح اشوف منال
كانت عايزاني

نجوي :طب يالا =D

وراحت حفصة ونجوي
يقابلوا منال

حفصة :ازيك يا منال
منال : الحمد لله =D

حفصة :ايه خير
كنتي عايزاني في حاجة

منال :ها
لالالا =D
كنت عايزة اطمن عليكم
عن اذنكم عشان ندي محاضرة =D

حفصة :مع السلامة

نجوي :ايييه ده !!!!!
حفصة :مش عارفة
ع فكرة منال عايزة تقول حاجة
ومترددة اوووي
نجوي :حاجة اييييييييه ؟؟؟؟؟
حفصة :مش عارفة

خلاص بقي
كل حاجة في وقتها
نجوي :اقعدي انتي قولي كده
لحد ما عمرنا يخلص
ومش عارفين حاجة =D

حفصة :تعبيني
يعني نعمل ايه يعني !!!!!!!

نجوي :مش تعملي حاجة

وخلص الكلام بين نجوي وحصة
وروحوا
ودخلت حفصة البيت =D

والدها : اعتقد >:(
كده انك بقتي كويسة يا حفصة
حفصة :خير يابابا في حاجة
والدها : ايوه >:(
حفصة :اتفضل يا بابا

والدها :انتي عارفة
شريف ابن عمك

حفصة بتفكر هففففففففف
هي الحكاية فيها شريف >:(

حفصة :ايوه يابابا
ماله ؟؟؟؟؟؟؟؟

والدها :اسمعي
انا وعمك
زي تقليد العيلة
اتفقنا
ان وحدة منك انتي واختك
لازم تتجوز شريف

حفصة :ابيييييييييه !!!!! :o
لا يابابا
انا مش هتجوزوا
وبعدين اصلا
انا لسه في الكلية
خلي سهيلة اختي
ع الاقل هما الي اتنين
في كلية وحدة ونفس السن كمان
انا مليش دعوة
انا طول عمري بعيدة عن العيلة
ادبس في جوازة :o

سمحني يا بابا
مقدرش
ده مش بيصلي حتي
لالالالالالا
مستحيل :o

والدها :
انا قولتلك الي عندي
وهعرض الكلام ع اختك
لكن صدقيني
لو الدنيا اتفقلت
مفيش حل غير انك تتجوزيه

ودخلت حفصة اوضتها وهي زعلانة
ومخنوقة اوووي

يارب انا نفسي في حد ملتزم :'(
يساعدني في الدعوة
مش حد يبعدني عنك
يارب خلصني من الحكاية دي :'(

واقعدت حفصة تصلي
وتدعي ربنا :'(

وحكيت لنجوي الصبح

نجوي :ايه ده !!!!!!
مش معقول ابدا !!!!!!
مينفعش اصلا تتجوزي كده

حفصة :معرفش يانجوي بقي
انا مخنوقة اووووووووووي :'(

سبيها ع ربنا
وان شاء الله خير ^_^

وروحت حفصة البيت
لقيت والدها في وشها

حفصة :بابا ^_^
والدها :ايوه ياهانم
بسببكم
طلعتوا شكلي وحش قدام عمكو :/

اسمعي انتي واختك
انا اجلت الارتباط شويه
لكن شغل العيال ده
لو حصل تاني
هيكون لي تصرف وحش اوووي :/

ودخلت حفصة الاوضة وهي فرحانة اوي
وصلت
وحمدت ربنا ^_^

وعدت ايام كتيير ^_^
وحفصة ونجوي
بيعدوا مرحلة ورا مرحلة
وفي تقدم كبيييير
وخلصت امتحانات الكلية تاني سنة ^_^

وزي العادة
كانت حفصة الاولي
بس المرة دي
نجوي كانت الاولي مقررة كمان
وحصلت
تغيرات كتييير في حياتهم ^_^

وبعد فترة
والد حفصة :
انتي لازم تتجوزي ابن عمك :(
حفصة :يا بابا بس
والدها :مفيش بس
انا قولت كلمة :(

ودخلت حفصة اوضتها
وبتعيط :'(
ولقيت فونها بيرن
وفي رسالة
رد ع الفون الاول
عائشة بترن
ردت عليها :'(

عائشة :حفصة
انتي فاكرة

لما قولتلك عايزاكي
انا كنت عايزة اقولك ............

ياتري عايزة تقول اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟ =D
والرسالة من مين وفيها ايييييييه ؟؟؟؟؟؟ =D
وحفصة هتتجوز ابن عمها فعلا ؟؟؟؟؟؟ =D


ونجوي
هتعمل اييييه في حياتها ؟؟؟؟؟؟؟؟
ومين هيكون زوجها المستقبلي ؟؟؟؟؟؟ =D

كل التساؤلات دي
واكتر شويه
هنجاوب عليها
بكره
ان شاء الله
في الحلقة الاخيرة

استنوووووووووونا =D
يارب تعجبكم ^_^
الحلقة
الحادي والعشرون ^_^

تغيرات ^_^
************
من قصة
(همتي في دعوتي ) ^_^
------------------------

ورنت نجوي ع الجرس
فتح اخوها الصغير
=D
اخوها :ادخلي ع اوضتك بسرعة
عشان في ضيوف عندنا =D
نجوي :ضيوف مييييييين ؟؟؟؟؟ =D
اخوها :معرفش
نجوي :طيب اوعي اوعي
انا هدخل
اشوف ميييين ؟؟؟؟؟ =D

ودخلت نجوي
والمفجأة
لقيت مييييين ؟؟؟ :o

فاكرين والدة الولد
الي كانت بتسأل رودينا
ع نجوي وحفصة
هي دي
وابنها طبعا :o

نجوي :انت ايه الي جابك هنا :o
مش كفايه الي عملتها فيه
عايز ايه تاني مني

والد نجوي :هدي يانجوي
انتي تعرفيه !!!!!!! :o

والدت الولد :
تعرفها !!!!!!!!!! :o

نجوي : اقولك يا طنط
انا البنت الساذحة :'(
الي صدقت ان ابنك بيحبها
واقعد يطلعلي بحجج :'(
كل ما اكلمه في الخطوبة :'(
بابا بيتعالج
اتخنقت في البيت
ظروفي متسمحش
وفي الاخر اتبهدلت من اهلي :'(
بسببه

وفي الاخر جاي بيتنا
جاي عايز اييه ؟؟؟؟ :(
عايز ايه تاني يا هاني
بعد ما دمرت لي حياتي :(

هاني :مش معقول
انتي نجوي !!!!!!!!!!!!!!! :o
ازاي اتغيرتي كده
وازاي لبستي النقاب !!!!!:o

نجوي :زي ما انت
بقيت تدي محاضرات
والله اعلم بقي
داعية ولا ايه في قلبك :o

هاني :انتي بتقولي ايه !!!! :o
قصدك اننا بعمل كده
عشان الرياء :o
لا يا نجوي
انا اتغيرت زي ما انتي اتغيرتي

وكنت جاي النهارده
عشان اتقدم لك
من غير ما اعرفك
كل الي عرفته
انك بنت ملتزمة

نجوي :ايييييه !!!! :o
تتقدم لي

هاني :ايوه اتقدملك

انتي اتفجأتي اوي
اني هاني
وانا اتفجأت انك نجوي

عشان كده
محدش فينا يقدر يقرر دلوقتي
الاحسن
اننا نسيب فرصة
نفكر :(

يااااه :(
نجوي وهاني
يتوبوا لربنا
وفي وقت واحد
ويتاقبلوا صدفة
وكمان هاني عايز يتقدم لها
يعني حب حلال

وطبعا نجوي مسكتتش
راحت ع طول كلمت حفصة
وحفصة نزلت راحت لها جري
اصلها كانت منهارة من العياط :(

حفصة :ممكن اعرف
انتي بتعيط ليه دلوقتي ؟؟؟؟ :(

نجوي :افتكرت :'(
كل العذاب الي شوفته بسببه
ومعاملتهم ليه
دلوقتي جاي وبيتقدم
وكمان ايه
عايز وحدة ملتزمة
علي ايه يعني !!!!!
هو مش فاكر كام بنت ضحك عليها :'(

حفصة :نجوي بطلي هبل
انتي مالك انتي
التزم ولا لا
هو ربنا ليكي لوحدك :(
زي ما ربنا هداكي هداه
وبعدين تعالي هنا
يعني هو انتي كمان
مش ليكي ذنب ولا ايه :(
لما كنتي بتكلميه من ورا اهلك
وسمحتي لقلبك يحبه
سمحيني يانجوي :(
الغلط مش منه لوحده

وبعدين المفروض
اننا قفلنا الصفحة دي من زمان
ولولا الي حصلك
مكناش عرفنا بعض :)
ولانجوي بقيت قريبة من ربنا
ودخلة اهي ع مرحلة جديدة
وهتكون داعية مشهورة
وسط البنات :)

بالله عليكي يانجوي
بلاش طيف الماضي
يرجعك مراحل كتير لورا :)

نجوي :خلاص يا حفصة
طيب انا هعمل اييه دلوقتي ؟؟؟؟

حفصة :بصي يا حببتي
هو كده محسمش موقفه
يعني بيراجع قراره
يعني مش اتقدملك
متشغليش نفسك خالص :)

نجوي :طيب واحمد هو كمان
حفصة:ياوه يا نجوي
انتي ع طول سابقة الواقع
استني نشوف
ايه هيحصل في الدنيا

نجوي :ماشي
وبعدين تعالي هنا
لما انتي دكتورة امراض نفسية كده
ماتقولي الكلام ده لنفسك =D

حفصة :قصدك ايه ؟؟؟؟
نجوي :قصدي كفاية كده
كفاية اقعدة بيت
انزلي كليتك
وشوفي الندوات والدروس =D

حفصة:مش قادرة يا نجوي
انتي متعرفيش
الشيخ ده كان بالنسبة لي ايه

نجوي :وهو انتي كده بتفديه !!!!!
الافادة لما تنزلي
تعلمي الناس الدين
وتعلميهم الي هو علمه لك
وحسناته تزيد =D

حفصة :خلاص يا نجوي
هنزل من بكره
ان شاء الله =D

نجوي :ايوه كده
هي ده حفصة =D

ورجعت حياة حفصة
بين الكلية والدروس والندوات
وبعدت عن اليأس

ولما نزلت حفصة
لقيت البنات كانوا خايفين اوي عليها
وبيحبوها اوووي <3
والبنات الي بتحضر دروسها كمان
كانوا بيسألوا عليها ديما <3

وفي يوم ******** =D
نزلت حفصة كليتها مع نجوي
وشافت حاجة غريبة اووووي

نجوي :الحقي الحقي
حفصة :ايييه ؟؟؟؟؟ =D
نجوي :مش ده اسلام ورامي !!!!!
حفصة :اها !!!!!
دول ملتحين =D

استغفر الله العظيم

ياووه :/
اسكتي بقي يانجوي
نجوي :انا عملت حاجة !!!!!!
حفصة :انتي اصلا
عمرك ما هتخليكي في حالك
وانتي مالك بيهم :/

نجوي : يعني انا غلطانة
حفصة :اه طبعا
نجوي :ولما هو اه
بتبصي ليه :/

حفصة :حب اصتصلاع
نجوي :والله
اسمه الاستصلاع يا جهلة =D
حفصة : لا والله
لا واضح الثقافة ما شاء الله
طب يالا امشي قدامي =D

نجوي :هنروح فيين ؟؟؟؟؟
حفصة : هروح اشوف منال
كانت عايزاني

نجوي :طب يالا =D

وراحت حفصة ونجوي
يقابلوا منال

حفصة :ازيك يا منال
منال : الحمد لله =D

حفصة :ايه خير
كنتي عايزاني في حاجة

منال :ها
لالالا =D
كنت عايزة اطمن عليكم
عن اذنكم عشان ندي محاضرة =D

حفصة :مع السلامة

نجوي :ايييه ده !!!!!
حفصة :مش عارفة
ع فكرة منال عايزة تقول حاجة
ومترددة اوووي
نجوي :حاجة اييييييييه ؟؟؟؟؟
حفصة :مش عارفة

خلاص بقي
كل حاجة في وقتها
نجوي :اقعدي انتي قولي كده
لحد ما عمرنا يخلص
ومش عارفين حاجة =D

حفصة :تعبيني
يعني نعمل ايه يعني !!!!!!!

نجوي :مش تعملي حاجة

وخلص الكلام بين نجوي وحصة
وروحوا
ودخلت حفصة البيت =D

والدها : اعتقد >:(
كده انك بقتي كويسة يا حفصة
حفصة :خير يابابا في حاجة
والدها : ايوه >:(
حفصة :اتفضل يا بابا

والدها :انتي عارفة
شريف ابن عمك

حفصة بتفكر هففففففففف
هي الحكاية فيها شريف >:(

حفصة :ايوه يابابا
ماله ؟؟؟؟؟؟؟؟

والدها :اسمعي
انا وعمك
زي تقليد العيلة
اتفقنا
ان وحدة منك انتي واختك
لازم تتجوز شريف

حفصة :ابيييييييييه !!!!! :o
لا يابابا
انا مش هتجوزوا
وبعدين اصلا
انا لسه في الكلية
خلي سهيلة اختي
ع الاقل هما الي اتنين
في كلية وحدة ونفس السن كمان
انا مليش دعوة
انا طول عمري بعيدة عن العيلة
ادبس في جوازة :o

سمحني يا بابا
مقدرش
ده مش بيصلي حتي
لالالالالالا
مستحيل :o

والدها :
انا قولتلك الي عندي
وهعرض الكلام ع اختك
لكن صدقيني
لو الدنيا اتفقلت
مفيش حل غير انك تتجوزيه

ودخلت حفصة اوضتها وهي زعلانة
ومخنوقة اوووي

يارب انا نفسي في حد ملتزم :'(
يساعدني في الدعوة
مش حد يبعدني عنك
يارب خلصني من الحكاية دي :'(

واقعدت حفصة تصلي
وتدعي ربنا :'(

وحكيت لنجوي الصبح

نجوي :ايه ده !!!!!!
مش معقول ابدا !!!!!!
مينفعش اصلا تتجوزي كده

حفصة :معرفش يانجوي بقي
انا مخنوقة اووووووووووي :'(

سبيها ع ربنا
وان شاء الله خير ^_^

وروحت حفصة البيت
لقيت والدها في وشها

حفصة :بابا ^_^
والدها :ايوه ياهانم
بسببكم
طلعتوا شكلي وحش قدام عمكو :/

اسمعي انتي واختك
انا اجلت الارتباط شويه
لكن شغل العيال ده
لو حصل تاني
هيكون لي تصرف وحش اوووي :/

ودخلت حفصة الاوضة وهي فرحانة اوي
وصلت
وحمدت ربنا ^_^

وعدت ايام كتيير ^_^
وحفصة ونجوي
بيعدوا مرحلة ورا مرحلة
وفي تقدم كبيييير
وخلصت امتحانات الكلية تاني سنة ^_^

وزي العادة
كانت حفصة الاولي
بس المرة دي
نجوي كانت الاولي مقررة كمان
وحصلت
تغيرات كتييير في حياتهم ^_^

وبعد فترة
والد حفصة :
انتي لازم تتجوزي ابن عمك :(
حفصة :يا بابا بس
والدها :مفيش بس
انا قولت كلمة :(

ودخلت حفصة اوضتها
وبتعيط :'(
ولقيت فونها بيرن
وفي رسالة
رد ع الفون الاول
عائشة بترن
ردت عليها :'(

عائشة :حفصة
انتي فاكرة

لما قولتلك عايزاكي
انا كنت عايزة اقولك ............

ياتري عايزة تقول اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟ =D
والرسالة من مين وفيها ايييييييه ؟؟؟؟؟؟ =D
وحفصة هتتجوز ابن عمها فعلا ؟؟؟؟؟؟ =D


ونجوي
هتعمل اييييه في حياتها ؟؟؟؟؟؟؟؟
ومين هيكون زوجها المستقبلي ؟؟؟؟؟؟ =D

كل التساؤلات دي
واكتر شويه
هنجاوب عليها
بكره
ان شاء الله
في الحلقة الاخيرة

استنوووووووووونا =D
أعجبني · · منذ 2

عبقرينو الكيميائية
22-02-2014, 04:02 PM
http://files.fatakat.com/2010/1/1263503928.gifقصة رااااااائعة والله
انا قريتها من اولها
ومتابعة مع حضرتك
ان شاء الله

عبقرينو الكيميائية
02-03-2014, 11:30 AM
يارب تعجبكم
الحلقة
الثانية والعشون
النهاية
**************
من قصة
(همتي في دعوتي )
---------------------

عائشة : انا كنت عايزة اقولك
اني اخويا معاذ
عايز يتقدم لك

حفصة :اييييييييييييه !!!!!!!

عائشة :ايه مش موفقة
حفصة:لا اصلي اتفجأت

عائشة :طب يا حبي خدي وقتك
وردي عليه

وفتحت حفصة الرسالة
لقيتها من منال
بتطلب منها
تسمحها لانها كدبت عليها
المقابلة الي فاتت
وحفصة تكلمها
راحت

راحت حفصة بسرعة تكلم نجوي
عشان يلقوا حل

************ والصبح **********

راحوا الكلية
حفصة :وبعدين يا نجوي
نجوي :ولا اعرف
انا مش عارفة باباكي
مصر ع ابن عمك كده ليه
هو لسه في جواز كده
ده غير عائشة
هنعمل اييييييييه ؟؟؟؟؟؟

حفصة :مش عارفة
كمان منال مش عارفة عايزة ايه
والحقيقة مش عارفة اكلمها
عشان متكونش مشكلة تاني

نجوي :اقولك تعالي نروح
حفصة :تعالي معايا البيت
نجوي :اوك

وروحت حفصة مع نجوي
واقعدوا يفكروا كتييير اوووي

وبليل بقي
جرس بيت حفصة رن
قامت اخت حفصة تفتح
ودخل الضيوف
وخرجت حفصة مع نجوي
عشان توصلها

ميييييييين
مش معقول !!!!!!!!!!!!!
اسلام ومنال والدهم ووالدتهم

منال :انا اسفة اني جيت يا حفصة
بس طلبت منك تكلمني
ومكلمتنيش قررنا نيجي

والد حفصة : والله احنا نتشرف بيكم
بس هو في ظروف كده

حفصة :تتشرفوا بي اييييه !!!!!!!!!!!
اسلام:طالبك للجواز

وهنا بقي حفصة ونجوي
لحظة جنون
بصوا لبعض واقعدوا يضحكوا

والدها :بتضحكوا علي ايه
حفصة :لا مفيش
والدها :ردي يا بنت

نجوي :يا عمي اصل حضرتك
عايز تجوزها لشريف ابن عمها
ولسه بنت شيخها
مكلمها تخطبها لاخوها معاذ
واستاذ اسلام جاي يتقدم لها
هي بقي تعمل اييييييييه !!!!!!!!!!!!!

والدها : طيب احنا محتاجين
وقت نفكر لو سمحتوا

والد اسلام: الوقت مع حضرتكم زي ما تحبوا
بس يا حفصة يابنتي عايزك تعرفي
انك غيرتي كتير في ابني
واتمني تكوني زوجته ونتشرف بيكم اووووي

نجوي :انا لازم امش بقي سلام

والد :حفصة انتي مقولتيش لي ليييه
ع موضوع معاذ ده
حفصة :بابا عائشة لسه مكلماني امبارح بليل
وبصراحة مش عارفة ارد ازاي
والدها :لحد دلوقتي انتي هتجوزي ابن عمك

حفصة :يايابا
حرام والله

ودخلت تعيط تاني
يعني يارب اتنين
ملتزمين وروح لواحد مبصليش
اعمل اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟

وفجأة **************

باب اوضتها بيخبط ادخل
سهيلة اختها

سهيلة :حفصة عايزة اقولك حاجة
حفصة :قولي
سهيلة :انا ممكن اتجوز شريف
اصلا احنا ع طول في الجامعة مع بعض
حفصة :طيب ما تقولي لبابا
سهيلة : خايفة بصراحة
حفصة :طب وشريف
سهيلة :يابنتي بصراحة شريف
شيفك معقدة ومش طايقك
حفصة :الحمد لله

بصي بقي يا اسو
انا هطلع اقول لبابا
اني مستحيل اتجوزه
خلي سهيلة
وهما الي اتنين
من سن بعض
واروح منادية عليكي
وتروحي تقولي امري لله عشان
مش تزعل يابابا

ايييه رايك ؟؟؟؟؟

سهيلة :يا خربيت دماغك
انا موفقة
حفصة :طب يالا ع التطبيق

ونفذت حفصة وسهيلة الخطة بالضبط
ونجحت

وكملت حفصة الخطة
حفصة :سهيلة كلمي شريف
قوليله ع الي حصل

وكلمت سهيلة شريف
وشريف كلم والده
وتاني يوم شريف اتقدم لسهيلة
وخلصت حفصة من مشكلة

واتقبلت مع نجوي
حفصة :الحمد لله
خلصنا من حاجة
نجوي :اها هتعملي ايه بقي

حفصة :من غير تردد لازم ارد الجميل لشيخي
وده ابن شيخي ولي فضل كبير عليه

نجوي :حفصة بصي

هي حاجة محيرة اووي بس
انا شايفة انك مع اسلام افيد
ع الاقل تضمني انه ميرجعش تاني للغلط
ومعاذ ما شاء الله عليه اسرته ملتزمة اصلا
وهو اصلا بيشتغل كويس في الدعوة
المهم نعمل جنود جديدة للاسلام
تفيده ونزودها
لكن معاذ كده كده هيتجوز ملتزمة
لكن اسلام الله اعلم
معاذ في قد مه الي يصحح له طريقه زي والدته واخته
لكن اسلام لا

حفصة :بصي
انا اصلا اصلا
مش بفكر في الموضوع ده دلوقتي
ا بفر ارفض الي اتنين
اصلا انا عايزة اكمل الجامعة

نجوي :يعني انتي
هتروحي تجوزي الصبح
ما هو اكيد هيكون في فترة خطوبة
وكتب كتاب
يعني تكوني خلصتي

حفصة :انا هرفضهم الي اتنين

نجوي :تكوني غبية

حفصة :ياووه
خلاص بقي سيبك
انا عايزة افرح شوية
بالهم الي اتشالت من عليه
مش مصدقة اني مش هتجوز شريف
ياااااااه انا فرحانة

نجوي :اسكتي طيب
تلفوني بيرن

نجوي : سلام عليكم
بجد
لالالالالا
محدش قالي
طبعا
حالا واكون عندكم
ده يوم المني زي ما بيقوله

حفصة :ايه يابنتي مالك !!!!!

حفصة انا فرحانة اوي
احمد خطب النهارده
ورايح يجيب الشبكة
خلصت من حواره اخيرا
قولتلك انه بيحبني زي اخته
انا همشي بقي

حفصة :ماشي يا ستي
ربنا يفرحك ديما

ومشيت نجوي
ومن بعيد
كانت منال وعائشة بيقربوا ع حفصة

حفصة :اهلا اهلا
الحمد لله جيتوا في معاد واحد

فكروا بقي معايا
انا اعمل اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟

عائشة :حفصة انا عارفة
انه قرار محير
بس استخيري كده
وخليها ع الله

منال :والله يا حفصة
انا نفسي تكوني
زوجة اخويا
بس ده قرارك

حفصة :وانا نفسي اخرج من الجو ده
وافرح ع الاقل النهارده
بصوا
ده رقم بابا
وده عنوان بيتنا
شوفه بقي
عشان انا تعبت من التفكير

حفصة كانت مخنوق اوي ومحتارة
وقررت تاخد اليوم الي بعده
اجازة من الكلية عشان تفكر

ونزلت حفصة تشتري كام كتاب
رجعت بيتها
لسه هتدخل اوضتها

ورن الجرس
تفتح الباب

حفصة :ميييين
اسلام ووالدته ووالده ومنال

حفصة:اهلا
اتفضلوا

والدها:اهلا
جيتوا ف المعاد بالضبط

وفي نفس اللحظة
يرن الجرس
يفتح والدها

معاذ ووالدته وعائشة
والدها :جيتوا في المعاد

حفص باندهاش :

معاد ايه يابابا !!!!!!
هو انت ماديهوم نفس المعاد

والدها:ايوووه
عشان يفكروا معنا

حفصة :كانت هتجنن
من تصرف والدها
ودخلت اوضتها

وراحت بسرعة جت نجوي
عشان يشوفه هيتصرفوه ازاي

وبعد شويه *******

ناده والدها عليهم

والدها:حفصة
معاذ بيقول
انه مش هيضايق خالص
لو رفضتيه
وبيقول رد الجميل لوالده
هيكون انك تكتري الدعاة
وتساعدي الناس وتقربيهم للدين
مش لازم رده انك تكوني زوجة ابنه

ها ؟؟؟؟
ايه قرارك ؟؟؟؟؟؟

حفصة بتبص لنجوي
نجوي اتسرعت وخدت قرار

نجوي :طيب ممكن كل واحد يقولنا رايه

حفصة:يابنتي انا هتجوز
احنا مش في مجلس الشعب
دي جوازة يا حجة
مش استتاء ع الدستور

نجوي :اسكتي انتي

وفي الجو الكوميدي ده
الكل كان رايه
ان حفصة تتجوز اسلام

ووفقت حفصة
واسلام فرح جدا
وقرروا ان الخطوبة تكون وقت صغير
وبعيدها كتب كتاب
وبعد الكلية
الزواج

حفصة كانت مندهشة جدا
ونجوي كانت فرحانة اووي
واسلام كان ميت من الفرحة
اخيرا هيتعرف ع البنوتة
الي غيرت حياته

وعدت الايام
وفي يوم

حفصة:الو
يانجوي تعالي يابنتي
انا مستنياكي في بيتكوم

نجوي :بتنا
ليييه !!!!!!
حفصة :يعني هتطرودني يانجوي

نجوي :لا ياحفصة بس مستغربة

حفصة :تعالي بس
عشان عايزاكي في موضوع

نجوي :ربنا يستر من موضيعك

ووصلت نجوي البيت
ولقيت مييييين !!!!!!!!!!!

نجوي :هاني
عايز ايييه ؟؟؟؟؟

هاني :جاي اتقدم لك
واخطبك
زي ما كنتي بتتمني

نجوي :مين قل اني هقبلك

هاني :حفصة

نجوي بتبوص ع حفصة
نظرة شريرة >:(
ومخبية الفرحة جوه عنيها =D

حفصة:وفقي بقي يانجوي
عشان نعمل فرحنا مع بعض =D

هاني :بالله عليكي يانجوي =D

والد نجوي :وانا موافق يا نجوي
يالا خليني اخلص منك =D

نجوي بابتسامة :وانا موفقة

وعدت الايام
وهما الي اربعة
بيحققوا نجاحات في الدعوة كبيرة جدا
وفرحانبيييين جداااااااا =D

وفي يوم فرحهم
طبعا كان اسلامي =D
وكان يوم واحد =D

وبعد ايام قليلة
قرروا ينشروا الاسلام
بره مصر =D
في كل بلاد العالم
وكان ديما اسلام بيساعدهم بالفلوس =D
ومعاذ كان فرحان جدا
وكانوا بيروح له
لما بتختلط عليهم اي شبهة =D

وكملوا حياتهم
في الدعوة للاسلام
واكيد كانت اخرتها =D
-
-
-
-
الجنة ♥

*********************
*********************

وخلصت قصتنا
يارب تكون عجبتكم
واستفدتوا منها

وقولوا لي رايكم
بقي =D
يارب تعجبكم
الحلقة
الثانية والعشون
النهاية
**************
من قصة
(همتي في دعوتي )
---------------------

عائشة : انا كنت عايزة اقولك
اني اخويا معاذ
عايز يتقدم لك

حفصة :اييييييييييييه !!!!!!!

عائشة :ايه مش موفقة
حفصة:لا اصلي اتفجأت

عائشة :طب يا حبي خدي وقتك
وردي عليه

وفتحت حفصة الرسالة
لقيتها من منال
بتطلب منها
تسمحها لانها كدبت عليها
المقابلة الي فاتت
وحفصة تكلمها
راحت

راحت حفصة بسرعة تكلم نجوي
عشان يلقوا حل

************ والصبح **********

راحوا الكلية
حفصة :وبعدين يا نجوي
نجوي :ولا اعرف
انا مش عارفة باباكي
مصر ع ابن عمك كده ليه
هو لسه في جواز كده
ده غير عائشة
هنعمل اييييييييه ؟؟؟؟؟؟

حفصة :مش عارفة
كمان منال مش عارفة عايزة ايه
والحقيقة مش عارفة اكلمها
عشان متكونش مشكلة تاني

نجوي :اقولك تعالي نروح
حفصة :تعالي معايا البيت
نجوي :اوك

وروحت حفصة مع نجوي
واقعدوا يفكروا كتييير اوووي

وبليل بقي
جرس بيت حفصة رن
قامت اخت حفصة تفتح
ودخل الضيوف
وخرجت حفصة مع نجوي
عشان توصلها

ميييييييين
مش معقول !!!!!!!!!!!!!
اسلام ومنال والدهم ووالدتهم

منال :انا اسفة اني جيت يا حفصة
بس طلبت منك تكلمني
ومكلمتنيش قررنا نيجي

والد حفصة : والله احنا نتشرف بيكم
بس هو في ظروف كده

حفصة :تتشرفوا بي اييييه !!!!!!!!!!!
اسلام:طالبك للجواز

وهنا بقي حفصة ونجوي
لحظة جنون
بصوا لبعض واقعدوا يضحكوا

والدها :بتضحكوا علي ايه
حفصة :لا مفيش
والدها :ردي يا بنت

نجوي :يا عمي اصل حضرتك
عايز تجوزها لشريف ابن عمها
ولسه بنت شيخها
مكلمها تخطبها لاخوها معاذ
واستاذ اسلام جاي يتقدم لها
هي بقي تعمل اييييييييه !!!!!!!!!!!!!

والدها : طيب احنا محتاجين
وقت نفكر لو سمحتوا

والد اسلام: الوقت مع حضرتكم زي ما تحبوا
بس يا حفصة يابنتي عايزك تعرفي
انك غيرتي كتير في ابني
واتمني تكوني زوجته ونتشرف بيكم اووووي

نجوي :انا لازم امش بقي سلام

والد :حفصة انتي مقولتيش لي ليييه
ع موضوع معاذ ده
حفصة :بابا عائشة لسه مكلماني امبارح بليل
وبصراحة مش عارفة ارد ازاي
والدها :لحد دلوقتي انتي هتجوزي ابن عمك

حفصة :يايابا
حرام والله

ودخلت تعيط تاني
يعني يارب اتنين
ملتزمين وروح لواحد مبصليش
اعمل اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟

وفجأة **************

باب اوضتها بيخبط ادخل
سهيلة اختها

سهيلة :حفصة عايزة اقولك حاجة
حفصة :قولي
سهيلة :انا ممكن اتجوز شريف
اصلا احنا ع طول في الجامعة مع بعض
حفصة :طيب ما تقولي لبابا
سهيلة : خايفة بصراحة
حفصة :طب وشريف
سهيلة :يابنتي بصراحة شريف
شيفك معقدة ومش طايقك
حفصة :الحمد لله

بصي بقي يا اسو
انا هطلع اقول لبابا
اني مستحيل اتجوزه
خلي سهيلة
وهما الي اتنين
من سن بعض
واروح منادية عليكي
وتروحي تقولي امري لله عشان
مش تزعل يابابا

ايييه رايك ؟؟؟؟؟

سهيلة :يا خربيت دماغك
انا موفقة
حفصة :طب يالا ع التطبيق

ونفذت حفصة وسهيلة الخطة بالضبط
ونجحت

وكملت حفصة الخطة
حفصة :سهيلة كلمي شريف
قوليله ع الي حصل

وكلمت سهيلة شريف
وشريف كلم والده
وتاني يوم شريف اتقدم لسهيلة
وخلصت حفصة من مشكلة

واتقبلت مع نجوي
حفصة :الحمد لله
خلصنا من حاجة
نجوي :اها هتعملي ايه بقي

حفصة :من غير تردد لازم ارد الجميل لشيخي
وده ابن شيخي ولي فضل كبير عليه

نجوي :حفصة بصي

هي حاجة محيرة اووي بس
انا شايفة انك مع اسلام افيد
ع الاقل تضمني انه ميرجعش تاني للغلط
ومعاذ ما شاء الله عليه اسرته ملتزمة اصلا
وهو اصلا بيشتغل كويس في الدعوة
المهم نعمل جنود جديدة للاسلام
تفيده ونزودها
لكن معاذ كده كده هيتجوز ملتزمة
لكن اسلام الله اعلم
معاذ في قد مه الي يصحح له طريقه زي والدته واخته
لكن اسلام لا

حفصة :بصي
انا اصلا اصلا
مش بفكر في الموضوع ده دلوقتي
ا بفر ارفض الي اتنين
اصلا انا عايزة اكمل الجامعة

نجوي :يعني انتي
هتروحي تجوزي الصبح
ما هو اكيد هيكون في فترة خطوبة
وكتب كتاب
يعني تكوني خلصتي

حفصة :انا هرفضهم الي اتنين

نجوي :تكوني غبية

حفصة :ياووه
خلاص بقي سيبك
انا عايزة افرح شوية
بالهم الي اتشالت من عليه
مش مصدقة اني مش هتجوز شريف
ياااااااه انا فرحانة

نجوي :اسكتي طيب
تلفوني بيرن

نجوي : سلام عليكم
بجد =D
لالالالالا
محدش قالي
طبعا
حالا واكون عندكم
ده يوم المني زي ما بيقوله =D

حفصة :ايه يابنتي مالك !!!!!

حفصة انا فرحانة اوي =D
احمد خطب النهارده
ورايح يجيب الشبكة
خلصت من حواره اخيرا
قولتلك انه بيحبني زي اخته
انا همشي بقي =D

حفصة :ماشي يا ستي
ربنا يفرحك ديما =D

ومشيت نجوي
ومن بعيد
كانت منال وعائشة بيقربوا ع حفصة =D

حفصة :اهلا اهلا =D
الحمد لله جيتوا في معاد واحد

فكروا بقي معايا
انا اعمل اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟ =D

عائشة :حفصة انا عارفة
انه قرار محير
بس استخيري كده
وخليها ع الله =D

منال :والله يا حفصة
انا نفسي تكوني
زوجة اخويا
بس ده قرارك =D

حفصة :وانا نفسي اخرج من الجو ده
وافرح ع الاقل النهارده =D
بصوا
ده رقم بابا
وده عنوان بيتنا
شوفه بقي
عشان انا تعبت من التفكير =D

حفصة كانت مخنوق اوي ومحتارة
وقررت تاخد اليوم الي بعده
اجازة من الكلية عشان تفكر

ونزلت حفصة تشتري كام كتاب
رجعت بيتها
لسه هتدخل اوضتها =D

ورن الجرس
تفتح الباب =D

حفصة :ميييين
اسلام ووالدته ووالده ومنال :o

حفصة:اهلا
اتفضلوا

والدها:اهلا
جيتوا ف المعاد بالضبط =D

وفي نفس اللحظة
يرن الجرس =D
يفتح والدها

معاذ ووالدته وعائشة
والدها :جيتوا في المعاد

حفص باندهاش : :o

معاد ايه يابابا !!!!!!
هو انت ماديهوم نفس المعاد

والدها:ايوووه =D
عشان يفكروا معنا =D

حفصة :كانت هتجنن
من تصرف والدها
ودخلت اوضتها

وراحت بسرعة جت نجوي
عشان يشوفه هيتصرفوه ازاي =D

وبعد شويه *******

ناده والدها عليهم

والدها:حفصة
معاذ بيقول
انه مش هيضايق خالص
لو رفضتيه
وبيقول رد الجميل لوالده
هيكون انك تكتري الدعاة
وتساعدي الناس وتقربيهم للدين
مش لازم رده انك تكوني زوجة ابنه =D

ها ؟؟؟؟
ايه قرارك ؟؟؟؟؟؟ =D

حفصة بتبص لنجوي
نجوي اتسرعت وخدت قرار =D

نجوي :طيب ممكن كل واحد يقولنا رايه =D

حفصة:يابنتي انا هتجوز
احنا مش في مجلس الشعب
دي جوازة يا حجة
مش استتاء ع الدستور =D

نجوي :اسكتي انتي
=D
وفي الجو الكوميدي ده :v
الكل كان رايه
ان حفصة تتجوز اسلام :v

ووفقت حفصة (y)
واسلام فرح جدا
وقرروا ان الخطوبة تكون وقت صغير
وبعيدها كتب كتاب
وبعد الكلية
الزواج

حفصة كانت مندهشة جدا =D
ونجوي كانت فرحانة اووي ^_^
واسلام كان ميت من الفرحة
اخيرا هيتعرف ع البنوتة
الي غيرت حياته ♥

وعدت الايام
وفي يوم

حفصة:الو
يانجوي تعالي يابنتي
انا مستنياكي في بيتكوم =D

نجوي :بتنا
ليييه !!!!!!
حفصة :يعني هتطرودني يانجوي =D

نجوي :لا ياحفصة بس مستغربة

حفصة :تعالي بس
عشان عايزاكي في موضوع =D

نجوي :ربنا يستر من موضيعك =D

ووصلت نجوي البيت
ولقيت مييييين !!!!!!!!!!! =D

نجوي :هاني
عايز ايييه ؟؟؟؟؟

هاني :جاي اتقدم لك
واخطبك
زي ما كنتي بتتمني =D

نجوي :مين قل اني هقبلك

هاني :حفصة =D

نجوي بتبوص ع حفصة
نظرة شريرة >:(
ومخبية الفرحة جوه عنيها =D

حفصة:وفقي بقي يانجوي
عشان نعمل فرحنا مع بعض =D

هاني :بالله عليكي يانجوي =D

والد نجوي :وانا موافق يا نجوي
يالا خليني اخلص منك =D

نجوي بابتسامة :وانا موفقة

وعدت الايام
وهما الي اربعة
بيحققوا نجاحات في الدعوة كبيرة جدا
وفرحانبيييين جداااااااا =D

وفي يوم فرحهم
طبعا كان اسلامي =D
وكان يوم واحد =D

وبعد ايام قليلة
قرروا ينشروا الاسلام
بره مصر =D
في كل بلاد العالم
وكان ديما اسلام بيساعدهم بالفلوس =D
ومعاذ كان فرحان جدا
وكانوا بيروح له
لما بتختلط عليهم اي شبهة =D

وكملوا حياتهم
في الدعوة للاسلام
واكيد كانت اخرتها =D
-
-
-
-
الجنة ♥

*********************
*********************

وخلصت قصتنا
يارب تكون عجبتكم
واستفدتوا منها

وقولوا لي رايكم
بقي =D

مادوكا
02-03-2014, 11:52 AM
الصراحة قصة في قمة الروعة والجمال
واستفدت منها حاجات كتيييير
وهي ان الله سبحانه وتعالي لن يضيع اجر من احسن عملا
و الصديق وقت الضيق
والتسامح
وحاجات كتيرة اوي
بجد قصة في قمة الروعة والجمال
ونهايتها السعيدة اجمل
تسلم ايدكي علي هذا الجمال
وجزاك الله كل خير
تقبلي مروري

مروة محمد فراج
02-03-2014, 11:03 PM
قصة فى قمة الرووعة فعلا واستفدت منها حاجات كتير جداااااا
كفاية نهايتها الجميلة دى
ربنا يبارك فييكى ويجازيكى كل خير
شكرااااااااااااااااااااا

عبقرينو الكيميائية
03-03-2014, 02:09 PM
الصراحة قصة في قمة الروعة والجمال
واستفدت منها حاجات كتيييير
وهي ان الله سبحانه وتعالي لن يضيع اجر من احسن عملا
و الصديق وقت الضيق
والتسامح
وحاجات كتيرة اوي
بجد قصة في قمة الروعة والجمال
ونهايتها السعيدة اجمل
تسلم ايدكي علي هذا الجمال
وجزاك الله كل خير
تقبلي مروري
http://forum.hwaml.com/imgcache2/hwaml.com_1379437549_103.gif

عبقرينو الكيميائية
03-03-2014, 02:10 PM
http://smiles.a7bk-a.com/smile_albums/welcoms/11893680483359.gifقصة فى قمة الرووعة فعلا واستفدت منها حاجات كتير جداااااا
كفاية نهايتها الجميلة دى
ربنا يبارك فييكى ويجازيكى كل خير
شكرااااااااااااااااااااا

اية عبد اللطيف
03-03-2014, 07:00 PM
القصة رووووووووووووووووعة
انا اندمجت معاها خاالص
ربنا يكرمك
ويحقق كل امانيكى

عبقرينو الكيميائية
04-03-2014, 10:39 AM
http://www.ourpetclub.com/vb/imgcache/2962.imgcacheالقصة رووووووووووووووووعة
انا اندمجت معاها خاالص
ربنا يكرمك
ويحقق كل امانيكى

عبقرينو الكيميائية
04-03-2014, 10:50 AM
على فكرة انا نزلت قصة جديدة