مشاهدة النسخة كاملة : نقابة الاجتماعيين

المؤمنة الصالحة
07-02-2014, 02:09 AM
احنا فوجنا بوصول قرار الى المدارس عندنا من نقابة الاجتماعيين تطالبنا بدفع مبالغ اشتراكات للنقابة من سنة التخرج وحتى الان والمبالغ دى تتعدى الالف الى الفين جنيه كل حسب سنة تخرجه الى فيهم ناس اتخرجوا من اكتلر من 20 سنة واحنا اصلا مش عاوزين نشترك وسكتنا فوجئنا بقرار تانى صل للمدارسان الاشتراك اجبارى وانه سيتم خصم ربع المرتب اجبارى بداية من شهر 3
حد سمع عن الكلام دهانا عايزة اعرف يعنى ايه يتم دفع مبلغ اشتراكات لمدد تتعدى العشرين سنة ويعنى ايه يخصم ربع المرتب اجبارى همه ما بيفكروش فى الناس دى ليهيعنى فيه ناس اولادهم بيتعلموا فى الثانوى والكليات وفيه ناس بتجوز اولادها وفيه ناس واخدة قروض من البنوك ويمكن مش بيفضل معاهم ربع المرتب اللى عاوزين يستولوا عليه وفيه ستات ارامل وفيه مرضى بيصرفوا على الدكاترة والعلاج مصاريف يمكن بيستلفوا على المرتب علشان يكملوا علاجهم وفيه كتيييييييييييييير والله وحده اعلم بالناس وظروفها وبعدين همه كانوا نايمين على ودانهم ولما لقوا الصندوق بتاعهم فاضى من النهب والسرقة وفضايح النقابة فى الجرايد وفى النيابة انا مش باتبلى عليهم وماجيبتش حاجة من عندى و علشان يملوا الصندوق تانى من دم الغلابة علشان مصالحهم همه اقسم بالله لو ماكنوش همه لهم مصلحة ماكانوش قاموا مرة واحدة كدة يدوروا فى دفاترهم القديمة ويكفي اعضاء النقابة المحترمين الدعاء عليهم وعلى اولادهم يكون من حدهم ومن نصيبهم وبعدين الحاجة اللى بالعاقية دى حرام ولا همه الفلوس اعمتهم عن الحلال والحرام
وماحدش يقول مميزات وخدمات من امتى حتى لو كدة الاسلوب ده جعلنا نكرههم لان هم كدة اثبتوا انهم مش حاسين بينا ومافكروش فى ظروف الناس وفى الايام اللى مايعلم بيها الا ربنا دى ومش بيدوروا الاعلى نفسهم وبس ومش لازمنا نشترك ومش حنشترك وده مش كلامى لوحدى وعلى راى المثل يانحلة لاتقرصينى ولا عايز عسلك اللى عاوز يشترك يشترك واللى مش عاوز هوة حر
ما دور النقابة في حياه الاخصائيين الاجتماعيين المهنية والحياتيه
علي العكس فإن النقابة مافيش حد سمع لها صوت فى هذه المشكلة و وقفت عاجزة عندما أصدر وزير التربية والتعليم قرارا بعدم دخول الاخصائيين الاجتماعيين في الكــــــــادر الخاص للمعلمين ولولا أحتجاج الاخصائيين الاجتماعيين انفسهم لما تحركت وزارة التربية والتعليم والغت القرار ياريت يراجعوا نفهم ويتقوا يوما تشخص فيه الابصار وياريت حد يقل لنا اذا كان جالهم حاجة زى كدة وايه رايهم وحيعملوا ايه
وحسبى الله ونعم الوكيل فى كل ظالم ومفترى

المؤمنة الصالحة
07-02-2014, 02:28 PM
ياجماعة اللى وصل عنده حاجة عن الكلام ده يعرفنا ويقول رايه ايه وحيتصرف ازاى