مشاهدة النسخة كاملة : مطبلتية عباس شومان

eslam6zakry
28-02-2014, 02:49 PM
امر عجيب لما يحدث علي صفحة الدكتور عباس شومان. فما من قرار يتخذة وينشرة علي صفحتة الا ان تجد من يطبل له في الثواني الأولي من النشر، الله عليك يا دكتور، قرار صائب، سيشهد لك التاريخ علي هذا القرار، وغيرة من التعليقات السخيفة متي نكون علي حيادية وموضوعية في أرائنا، فمثلا القرار السخيف الخاص بالمتعاقدين بالخارج قرأت بعض التعليقات واستنتجت ان معظم هؤلاء اما من الذين يلهثون خلف الإعارات من كبار السن، او من الفشلة من المعلمين الذين ليس لهم خبرة بسبب عملهم بالأزهر وتقديراتهم ضعيفة ولا امل لهم في السفر، او من اصحاب التخصصات الغير مرغوبة بالخارج، فلما لم يجدوا الفرصة لهم فرحوا من ضياعها من غيرهم هذا مما استنتجتة من تعليقات الأزهرين من مختلف التخصصات والاعمار
حسبي الله ونعم الوكيل

وللعلم انا سافرت بالخارج سنتين فيما مضى ورأيت العذاب الذي يعانون منه المدرسين في الغربة وكان هذا من اسباب رجوعي ولكن لكل ظروفة ولكل حظة وليس لاني رجعت من الخارج ان يكون لي الحق ان اؤيد هذا القرار الفاشل الغير مدروس

خالدالنم
28-02-2014, 03:08 PM
امر عجيب لما يحدث علي صفحة الدكتور عباس شومان. فما من قرار يتخذة وينشرة علي صفحتة الا ان تجد من يطبل له في الثواني الأولي من النشر، الله عليك يا دكتور، قرار صائب، سيشهد لك التاريخ علي هذا القرار، وغيرة من التعليقات السخيفة متي نكون علي حيادية وموضوعية في أرائنا، فمثلا القرار السخيف الخاص بالمتعاقدين بالخارج قرأت بعض التعليقات واستنتجت ان معظم هؤلاء اما من الذين يلهثون خلف الإعارات من كبار السن، او من الفشلة من المعلمين الذين ليس لهم خبرة بسبب عملهم بالأزهر وتقديراتهم ضعيفة ولا امل لهم في السفر، او من اصحاب التخصصات الغير مرغوبة بالخارج، فلما لم يجدوا الفرصة لهم فرحوا من ضياعها من غيرهم هذا مما استنتجتة من تعليقات الأزهرين من مختلف التخصصات والاعمار
حسبي الله ونعم الوكيل

وللعلم انا سافرت بالخارج سنتين فيما مضى ورأيت العذاب الذي يعانون منه المدرسين في الغربة وكان هذا من اسباب رجوعي ولكن لكل ظروفة ولكل حظة وليس لاني رجعت من الخارج ان يكون لي الحق ان اؤيد هذا القرار الفاشل الغير مدروس
لا تحكم على تعليقات غيرك بالسخيفةلكل شخص رأيه ادخل وشارك برأيك اخى الكريم

محمـد الشيخ على
28-02-2014, 03:12 PM
عليك اخى الفاضل ان تعبر عن وجهه نظرك دون اتهام احد وليس معنى ان تختلف مع زملائك فى الراى ان تصفهم بالتطبيل والنفاق
اليكم رد الدكتور عباس على من يطالب الفريق السيسى بالتدخل لالغاء قرار الازهر علشان يكمل عامه التاسع بالخارج
وماعلاقة المشير السيسي بالقرار،وهل سوّغ لك علمك الأزهري بأن أحدا له سلطة إلفاء قرار الأزهر؟ألم تعلم أن سفرك بعد الثماني سنوات عير قانوني أصلا؟عموما قرارات الأزهر تصدر بنا على مايحقق المصلحة وليس كما تريده السلطة،وإذا كنت تود رد الجميل لدولة الكويت الشفيقة فبإمكانك البقاء فيها كما تشاء ولم يطلب منك أحد الرجوع،ولكن هنا من يبحثون عن مكان أنت تشغله ولست في حاجة إليه.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1977064_369128849896553_640797117_n.jpg

الأستاذ محمود عبد الفتاح
28-02-2014, 04:02 PM
هو القرار بالفعل من وجهة نظرى قرار ظالم للغاية
ومع هذا فلكل شخص الحق فى فهمه من الناحية التى تتناسب مع شخصيته وطبيعته
ولكن لو نظرنا الى القرار من الناحية الواقعيه
اى مدرس يحتاج الى بيت او دخل محترم لماذا نحرمه من كل هذا

prof77
28-02-2014, 04:45 PM
فعلا النفاق في اردود تجاوز الحد وانا بقول لو رجع في ىالقرار نفس الناس هيقولوا قرار صائب اتقوا الله وبلاش النفاق دا

أ/مصطفى محمود
28-02-2014, 05:10 PM
حقيقة منذ تولي د شومان أو حتى غيره من مسؤولي الازهر لم اعقب على اي خبر أو قرار على صفحاتهم الشخصية ،ليس لشئ لكن لاني لا احب المنافقة أو الرد بدون موضوعية أو اسباب مقنعة
و الكل يعلم مدى نقدي لمسؤولي الازهر في قراراتهم و لكن انتقدهم و امدحهم فيما يستحقون و حسب القرار الصادر عنه
و قلتها و اكررها
د شومان يستحق كل تقدير ليس الا لأنه اول مسؤول ازهري يتفاعل مع المعلمين الكترونيا و يسمع لشكواهم فقط وسط كل مهام وظيفته و لم يقم بعمل هذا الشئ لا رئيس قطاع المعاهد و لا غيره و ان كان جميع المسؤولون الجدد حاليا يقدمون مساعدات و يستمعون للجميع في نطاق مسؤوليتهم .

تحياتي

محمود احمد قيرم
28-02-2014, 05:21 PM
حقيقة منذ تولي د شومان أو حتى غيره من مسؤولي الازهر لم اعقب على اي خبر أو قرار على صفحاتهم الشخصية ،ليس لشئ لكن لاني لا احب المنافقة أو الرد بدون موضوعية أو اسباب مقنعة
و الكل يعلم مدى نقدي لمسؤولي الازهر في قراراتهم و لكن انتقدهم و امدحهم فيما يستحقون و حسب القرار الصادر عنه
و قلتها و اكررها
د شومان يستحق كل تقدير ليس الا لأنه اول مسؤول ازهري يتفاعل مع المعلمين الكترونيا و يسمع لشكواهم فقط وسط كل مهام وظيفته و لم يقم بعمل هذا الشئ لا رئيس قطاع المعاهد و لا غيره و ان كان جميع المسؤولون الجدد حاليا يقدمون مساعدات و يستمعون للجميع في نطاق مسؤوليتهم .

تحياتي
اتفق معك استاذ مصطفي فعلا الراجل تجاوب معي علي صفحته اكثر من مره وبصراحه دا امر جديد مكنشي بيحصل من اي مسئول قبل كده

الاستاذ عوض على
28-02-2014, 07:23 PM
يجب المساواة بين الازهر والتربية والتعليم

eslam6zakry
28-02-2014, 08:18 PM
يجب المساواة بين الازهر والتربية والتعليم

لماذا فعلا لا تتخذ التربية والتعليم مثل هذا القرار

وهل يوم ما ينفرد الأزهر بقرار يشذ به عن التربية والتعليم نجده ضد صالح المعلم
اتمنى مرة سماع قرار للأزهر يكون فى صالح المعلم ونفتخر اننا فى مؤسسة
تصدر قرارات فى صالح المعلم وليس ضدة

وجزاكم الله خيرا

Mr.Mohammed Khedr
28-02-2014, 08:58 PM
♪♪♪ كلٌ يغني على ليلاه ♪♪♪

ابن الأكرمين
28-02-2014, 09:26 PM
اخي نحن في ارض النفاق مع اني مش مسافر بسي بالله عليك لو واحد لسه متخرج يجيب منين شقة وعفش وشبكه وتكاليف زوراج القرار منه الشيخ قرار عنتري لابد وان يتراجع عنه
وراي مثل رايك المطبلاتيه للشيخ كثر جدا معاهم معاهم عليهم عليهم

أ/ هشام العيسوى
28-02-2014, 10:04 PM
قبل ابداء اى رأى يجب دراسة القرار هل هو مفيد للدولة ام مضر
وليس حسب الاهواء الشخصية
انا فى الخارج واتمنى الغاء هذا القرار الجائر من وجهة نظرى

واعتقد ان من له حق ابداء الرأى هم العاملون بالخارج فقط لانهم ادرى وبناء عليه يتم اتخاذ القرار المناسب

amar amr
28-02-2014, 10:21 PM
اصل اللي بيأيد القرار لو هوه مسافر ومسئول عن عمل خارج البلاد ومسئول عن أسره يمكن كان حس بغيره
ان مش مسافر خارج البلاد ولكن حب لاخيك ما تحب لنفسك والناس اللي مأيده القرار هل فعلا
مايهمهم مصلحه الازهر ام هي النفوس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

teacher120
28-02-2014, 11:53 PM
الموضوع مش حقد ولا حسد زى ما حضراتكم فاكرين الحكايه ان دا قرار بينظر لمصلحه عامه للازهر والمصالح الفرديه ناتجها وعائدها لاصحابها- المصلحه العامه بتقول انك بعد 8 سنوات مش عاوز ترجع اوك بس اترك مكانك لمن يحتاج اليه مصر بها ملايين عاطلين يتمنوا ول كتبوا على نفسهم اقرار بعدم السفر لمده 15 عام هيوقعوا عليه - احنا بننشد الخير للجميع لكن برده لازم يكون فى توازن - القرار بيقول التخصص الى فيه عجز بيسافر مادام لاول مره وان كان سافر بالفعل وفى تخصصه عجز له اربع سنوات- الساده الى سافروا 8 سنوات يتفضلوا يعودوا او يتركوا اماكنهم ارى انه حقق توازن انما البعض عاوز مصلحته الخاصه ونسى ان كل بيت فيه اخ واخت وابن من غير عمل وصاحب تقدير متميز ولكن الجهاز الادارى للدوله حال دون طلب موظفين جدد------ انا فى معهدى معلمين بقالهم 14 عام بالخارج لا هو عاوز يرجع وفى نفس الوقت ان عينوا مكانه هيبقى فيه تضخم وان متعينش زملائه الى بيشيلوا الليله مكانه اى عدل هذا اما موضوع التطبيل والتصفيق دا كلام هزلى وغير لائق لا يستحق الرد عليه لانك مادمت لا تحترم اراء الاخرين يبقا عاوزين نحترم راى جنابك ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محمـد الشيخ على
28-02-2014, 11:58 PM
الموضوع مش حقد ولا حسد زى ما حضراتكم فاكرين الحكايه ان دا قرار بينظر لمصلحه عامه للازهر والمصالح الفرديه ناتجها وعائدها لاصحابها- المصلحه العامه بتقول انك بعد 8 سنوات مش عاوز ترجع اوك بس اترك مكانك لمن يحتاج اليه مصر بها ملايين عاطلين يتمنوا ول كتبوا على نفسهم اقرار بعدم السفر لمده 15 عام هيوقعوا عليه - احنا بننشد الخير للجميع لكن برده لازم يكون فى توازن - القرار بيقول التخصص الى فيه عجز بيسافر مادام لاول مره وان كان سافر بالفعل وفى تخصصه عجز له اربع سنوات- الساده الى سافروا 8 سنوات يتفضلوا يعودوا او يتركوا اماكنهم ارى انه حقق توازن انما البعض عاوز مصلحته الخاصه ونسى ان كل بيت فيه اخ واخت وابن من غير عمل وصاحب تقدير متميز ولكن الجهاز الادارى للدوله حال دون طلب موظفين جدد------ انا فى معهدى معلمين بقالهم 14 عام بالخارج لا هو عاوز يرجع وفى نفس الوقت ان عينوا مكانه هيبقى فيه تضخم وان متعينش زملائه الى بيشيلوا الليله مكانه اى عدل هذا اما موضوع التطبيل والتصفيق دا كلام هزلى وغير لائق لا يستحق الرد عليه لانك مادمت لا تحترم اراء الاخرين يبقا عاوزين نحترم راى جنابك ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جزاك الله خيرااااااا على هذا العرض المحترم

اسماعيل عبدالمنعم
01-03-2014, 12:14 AM
الله يبارلك ياخى ؟؟

الأستاذ عبده السوهاجى
01-03-2014, 12:36 AM
أحسنت وجبت من الاخر .
.

**نبيلة**
02-03-2014, 09:34 AM
الدكتور شومان اذا قام احد المعلقين على صفحته الشخصية بالنقد او المخالفة له بالرأي
يقوم على الفور بشطب الصديق فورا دون التعليق
منتهى الديمقراطية

**نبيلة**
02-03-2014, 09:35 AM
ديمقراطية الدكتور شومان

mohamed-sayed
11-08-2014, 07:41 AM
فعلا المطبلتية كتير ومعظمهم معاهم دكتوراه فاكرين ان شومان هيقولهم تعالوا اشتغلوا معاي واسمائهم معروفة شوفوا مين اول المعلقين في كل منشور شومان بينزله

attic
11-08-2014, 09:10 AM
فعلا المطبلتية كتير ومعظمهم معاهم دكتوراه فاكرين ان شومان هيقولهم تعالوا اشتغلوا معاي واسمائهم معروفة شوفوا مين اول المعلقين في كل منشور شومان بينزله

كلام صحيح جدا

Mr...Ahmed
11-08-2014, 09:31 AM
من ناحیة التطبيل فده موجود كتير اوى على اى منشور الدكتور ينزله بس حق ربنا ان الراجل بيتقبل الرأى الاخر طالما فى حدود الادب..انا بعارضه كتيير ومحذفنيش من عنده ولا حاجة.
انما موضوع السفر ده فأنا شايف انه صائب فيه ناس بتسافر وتقول عدولى وده حرام فيه شباب عفن من كتر القعدة ع القهاوى

العشرى1020
11-08-2014, 02:42 PM
انا معك فعلا هناك مجموعة معروفة بالاسم تقول بالتهليل لاى قرار للشيخ عباس شومان مع العلم ان سبب البلاء فى قطاع المعاهد الازهرية هو رئيس القطاع وربنا يهدى اصحاب المصالح