مشاهدة النسخة كاملة : ملف مافيا الدورس الخصوصية في مرمي مجلس الوزراء

MR.Mamdouh Ramadan
11-03-2014, 11:49 PM
علمت ( السبورة ) ان ملف الدروس الخصوصية وصل من بعض الجهات المعنية التي انتهت منه الي رئيس مجلس الوزراء المهندس ابراهيم محلب لاتخاذ قرارا حاسما بشانه
قالت مصادر داخل مجلس الوزراء ان عدد من الجهات الرقابية بالمحافظات بدأت منذ فترة في حصر مراكز الدروس الخصوصية وايضا مجموعات التقوية التي تقدمها الجمعيات الاهليه
رجحت المصادر ان كل هذه الاجراءات التي تتم حاليا لاتخاذ اجراءات صارمة وحاسمة خلال الفترة القادمة بشأن قضية الدروس الخصوصية واباطرتها علي مستوي الجمهورية ، وان هناك لجان سيتم تشكيلها من قبل المحافظين لاغلاق بؤر الدروس الخصوصية ومتابعة المخالفين من المدرسين داخل المدارس وخارجها
اكدت المصادر ان السبب الرئيسي في ذلك هو استنزاف اموال الاسرة المصرية في الدروس الخصوصية والتي بلغت اكثر من مليار جنيه سنويا والهدف وراء ذلك تخفيف العبء عن كاهل اولياء الامور مع بحث العديد من البدائل المطروحة

عبدالرحمن سيد اللورد
12-03-2014, 02:12 AM
ياحلاوة ياولاد طيب قابلونى بكرة

عبدالرازق العربى
12-03-2014, 07:50 AM
كلام فى كلام

الأستاذ محمود عبد الفتاح
12-03-2014, 12:49 PM
جزاك الله خيرا

zizo-20099
12-03-2014, 04:52 PM
مش الاول يوفروا مرتب مجزى للمعلم وبعدين يكلموا عن الدروس
ولكن مثل ما قال عمر المختار يأتون كالاسود ويعودن كالماعز

ah20102006
12-03-2014, 07:40 PM
احيي الوزير اذا استطاع القضاء علي مافيا الدروس الخصوصيه ودي رساله فاضله

محمدبدران النجدي
13-03-2014, 02:37 PM
طيب سؤال بريء
ليه الحكومة ووزارة الصحة سايبين العيادات الخاصة للأطباء ... الاطباء موظفين مثل المعلمين .. لماذا نحارب المعلمين ونترك الاطباء وهم ايضا لا يقومون بعملهم داخل المستشفيات الحكومية - الا من رحم ربي - نصيحة : اعطوا المدرس مرتب مناسب وهو لن يفكر في الدروس الخاصة او على الاقل اغلبهم
- انا مدرس خريج كلية التربية منذ 17 سنه ارجوكم اعطوني مرتب فراش في الكهرباء او في البنوك

ramadan maher
13-03-2014, 04:45 PM
على الضرائب نزلت فعلا عند فى الشرقية
وسجلت اسماء بعض معلمى الاعدادى والثانوى
وعلى فكرة فى قرى كمان

احمدهيم
13-03-2014, 05:24 PM
انا مدرس دراسا ت بس مكتوي بنار الدروس الخصوصية ومش بعطي دروس ربنا يخدهم جميعا

m_ezoo
14-03-2014, 03:40 AM
الوزير نفسة بيقول ان الدروس الخصوصية موجودة فى العالم كله بس عندنا زيادة شوية.
وبالنسبة لقضية الغاء او محاربة الدروس الخصوصية فالكلام ده اتقال الف مرة قبل كدة وما حدش عرف يعمل حاجه لا الوزير ولا غيره ولا حتى 60 وزير .

gihanegypt
14-03-2014, 06:26 AM
حتى لو اعطتو لمعلم مليون جينية سوف يعطى دورس

عمران جابر مهني
14-03-2014, 12:15 PM
طيب سؤال بريء
ليه الحكومة ووزارة الصحة سايبين العيادات الخاصة للأطباء ... الاطباء موظفين مثل المعلمين .. لماذا نحارب المعلمين ونترك الاطباء وهم ايضا لا يقومون بعملهم داخل المستشفيات الحكومية - الا من رحم ربي - نصيحة : اعطوا المدرس مرتب مناسب وهو لن يفكر في الدروس الخاصة او على الاقل اغلبهم
- انا مدرس خريج كلية التربية منذ 17 سنه ارجوكم اعطوني مرتب فراش في الكهرباء او في البنوك

كلم حضرتك صحيح 100%

عبدو عصر
14-03-2014, 01:20 PM
وفر أولا مرتب محترم وبعدين جرم الدروس ومن يشتغل بالدروس

محمدشومان
14-03-2014, 07:58 PM
يجب توفير بيئة سليمة الاول وبعدين يمنعو الدروس

يعنى مرتب كويس اقدر اعيش منه انا واولادى

وبعد ذلك يتم تجريم الدروس الخصوصية

مسترأحمدسويلم
14-03-2014, 08:41 PM
طيب سؤال بريء
كلام مظبط احنا والله زهقنا فى البلد دى واحد مانع الاجازات والسفر ودلوقتى بيتكلموا فى الدروس بكرة يتكلموا فى الهوا اللى بنتنفسة وعجبى

رجب فهمى
14-03-2014, 10:23 PM
طيب لو بطلوا الدروس هل سيبستفيد الطالب من الدراسة فى المدرسة هل سيقوم بتحصيل نفس الكم الذى يحصل عيه من خلال الدرس الخاص انا باشتغل فى مؤسسة فترتين والله الحصة 35 دقيقة اساسا المنظومة فاشلة من قاعدة المثلث حتى قمته