مشاهدة النسخة كاملة : كل مدرس يكتب رأيه فى الموضوع ده من فضلكم .

bebenona
12-04-2014, 12:54 PM
أنا رأيى بالنسبة للصف الثالث الثانوى :
لابد من رجوع المنهج القديم للشعبتين العلمى والأدبى هذا المنهج من أفضل المناهج التى وضعت لعلم النفس والاجتماع لما يتضمنه من قضايا هامة للفرد والمجتمع لابد من أن يصل صوتنا لمستشارة المادة يا جماعة منهج هذا العام سيئ للغاية أزاى يتشال من علم الاجتماع قضايا مثل الانحراف والادمان ويتم وضع التغير المناخى والسياحة وكمان موضوع زى الشخصية يتم وضعة بهذا الشكل السئ فى منهج هذا العام من فضلكم كل واحد يقول رأيه فى هذا الموضوع .

أ / أحمد سالم
مدرس المواد الفلسفية
الأسكندرية

حسين محمد
12-04-2014, 04:44 PM
انا معا حضرتك مليون فى المئه ياريت

هيما2011
12-04-2014, 06:04 PM
انا مع حضرتك ويجب التواصل مع المستشاره حتي لايتم تهميش الماده اكثر من كده

almhagr36
12-04-2014, 06:10 PM
انا مع حضرتك ايضا فيه مشكلات اخلاقيه لابد ان تدخل فى نطاف علم الاجتماع لانقاذ مجتمعنا من الانهيار الاخلاقي

ناجى عبد السلام
12-04-2014, 06:52 PM
القائمين والمسئولين عن وضع المناهج عندهم ظروف ربنا معاهم احتمال لما المنهج يتغير تانى تلاقى موضوعات عن تنظيم الأسرة والتطعيمات الخاصة بالأطفال

أ/ تامر صفوت
12-04-2014, 07:10 PM
انا شايف مكن ناخذ من المنهج القديم ونعدل شوية في منهج هذا العام ويكن مزيج ونأخذ افضل ما في الاثنين
ولكن اعتقد ان هناك لجنة تبحث المنهج الجديد العام بعد القادم
لان منهج هذا العام سوف يقوموا بمراجعته ولكن يتم التغير العام بعد القادم ،،،،،،،
اما العام القادم سوف يتم تغير منهج 2 ثانوي فقط

hai portsaid
12-04-2014, 10:02 PM
المنهج الجديد للصف الثالث اعتقد انه فوق مستوى طالب الادبي المتوسط لما يتضمنه من دروس ومعلومات غزيرة وقوية جدا في محتواها.
كما انها تتطلب احترافية من المعلم المتخصص في علم النفس وليس معلم الفلسفة مع احترامي لاجتهاد زملائي من معلمين الفلسفة لكنهم ليسوا بالكفائة في توصيل معلومة علم النفس للطالب وبالمساواة نجد ايضا ان معلم علم النفس قد لا ينجح كثيرا في توصيل المعلومة في منهج الفلسفةوالمنطق.
لذلك اعتقد ان المنهج محتاج مزيد من التنقيح لما يتضمنه من الفاظ اصطلاحية واكاديمية كثيرة لا تناسب مستوى التعليم الثانوي هذا من ناحية ، ومن ناحية اخرى فهناك بعض الدروس التي يجب اعادة النظر في طريقة عرضها مثل الذاكرة وانواعها والاتجاهات والميول والشخصية ..والباب الاول في علم الاجتماع والسياحة والتغيرات المناخية وكلها دروس تدخلنا في علم الجغرافياولا داعي لاعادة تدريسها في منهج الاجتماع..

مستر/أحمدأبوسعده
12-04-2014, 10:14 PM
هذا المنهج عقيم جدا وبه الكثير من المواضيع المتشابه المنهج القديم موضوعاته مفيدة جدا جدا وكانت مشوقه لكل الطلاب انا مع عودة المنهج القديم على الشعبتين الادبي والعلمي سؤال واحد بس
هوا المستشار الدكتور الامام مفكر إن طلاب الادبي نوابغ اوي عشان يحط منهج بالمنظر ده ميعرفشي إن 90 % من طلاب الادبي تحت المتوسط المنهج اتراجع اكتر من مرة ولكثرة التشابهات في المواضيع وخاصة علم الاجتماع بيعانو منو الطلاب بس للاسف كل حد يمسك المادة يقوم منزل منهج جديد مش عارف مفيش غير علم النفس والفلسفة ولا ايه

heshamahmedsaleh
12-04-2014, 10:44 PM
بالاضافة لان العيب فى المنهج
العيب فى النظااااااااااااامممممممممممممممممممممممم يااساتذة اللى غيروا نظام الثانويةا العامة

علاء شندي
12-04-2014, 11:15 PM
اؤيد هذا الكلام منهج علم النفس القديم كان رائع ولا يوجد به حشو ولا تشابهات ولكن فيه موضوعات رائعه في المنهج الجديد يعني نقوم بعمليه مزج بين ايجابيات الاتنين ونخرج منهما محتوي رائع وغير ممل وليس به حشو ولا تشابهات والله المستعان.

زياد بدير
12-04-2014, 11:19 PM
المنهج عقيم لو رجع نظام المواد الاختيارية تانى مفيش طالب هيختار مادة علم النفس نظرا لصعوبة المادة وتداخل المعلومات مع بعضها والموضوعات الجغرافية التى يدرسها الطالب فى علم الاجتماع مثل التغير المناخى - انا مش عارف ليه مادة علم النفس دون مواد الثانوية العامة اللى كل شوية يغيروا فيها مع ان المنهج القديم كان شيق جداً بما فيه من موضوعات ومشكلات تتعلق بالواقع - لااااااااااااااااااااااابد من صوتنا يوصل للمستشارة يا جماعة ونعمل حاجة - الاستاذ / محمد بدير مدرس أول المواد الفلسفية .

وائل نور
13-04-2014, 12:01 AM
بالفعل المنهج الحالى فوق مستوى الطالب كما انه يرسخ فكرة الحفظ الصم اللى احنا عاوزين نقضى عليها ياريت نرجع للمنهج القديم مع حذف المكرر

د/هاشم درويش
16-04-2014, 03:57 AM
المنهج الجديد متعب جدا للمعلم والطالب معا ننادى بعودة المنهج القديم كان مناسب للمعلم والطالب والله المستعان

sherif shawky
16-04-2014, 10:08 AM
تعبت كتير فى المنهج دة بس إستمتعت لما خلصته وهستمتع أكتر وأنا براجعه لإنه بالفعل قيم جدا ومعلوماته كتيرة جدا جدا ومحتاجة بالفعل إحترافية طالب ومعلم

غدا نلقي الأحبة
16-04-2014, 07:27 PM
انا مع الاستاذ شريف .. صدقونى المنهج دة قيم جداا والله وفيه موضوووعات جميلة جدااا .. بس فعلااا هو محتاج يتشال مووضوع التغيرات المناخية اللى مفروض يدرس فى الجغرافيا .. ويرجع موضوع الإدمان والإنحراف .. لانهم من أخطر المشكلات فى تلك المرحلة ولابد من دراستهم ... بنفس أهمية باب النمو والإرتقاء .. فعلااا المنهج قيم بس هو محتاج تعديل الاخطاء اللى وردت فيه والموضاعات الزائده ... ودة اللى تم فعلاا ويارب يكون السنة اللى جاية تعديل المنهج للأحسن ماتبقاش مهزله زىالسنة دى
الله المستعان

أ/علي جمعة
19-04-2014, 11:09 PM
لااختلف كثيرا معكم
أسماء الموضوعات في علم النفس
قيمة ولكن المعلومات متداخلة وبعضها مغلوط وتحتاج اعادة نظر.
أما معظم موضوعات علم الاجتماع
لاترقى للتدريس والبعض الآخر لاتخصص علم الاجتماع لذا يجب طرحها جانبا واستبدالها.

reda1885
27-04-2014, 09:47 PM
اؤيد هذا الكلام منهج علم النفس القديم كان رائع ولا يوجد به حشو ولا تشابهات ولكن فيه موضوعات رائعه في المنهج الجديد يعني نقوم بعمليه مزج بين ايجابيات الاتنين ونخرج منهما محتوي رائع وغير ممل وليس به حشو ولا تشابهات والله المستعان.

pepo2003
05-05-2014, 03:19 AM
كلها امال وتطلعات والواقع يخالف ذلك

تريزا نعيم
08-05-2014, 01:54 PM
انا مدرسة علم نفس انا ثالث سنة ادرس فعلا المنهج صعب على الطلبة وعليا انا كمعلم جديد المنهج القديم كان سلس ومفهوم بسهولة ونقدر نطلع اسئلة

احمدالرفشاوى
11-05-2014, 07:07 PM
أهم شىء يا زملائى الكرام -------- رجوع مادة علم النفس الى القسم العلمى

لأن طالب القسم العلمى هو الوحيد الذى يجعل المعلم مبدعاً ومبتكراً

أما طالب الأدبى ((( لا حياة لمن تنادى )))

ايهاب_فكرى
12-05-2014, 12:20 AM
ياريت والله الاستاذة الفاضلة مستشارة المادة تطالب برجوع تدريس المنهج القديم بعد تنقيحة ويرجع تدريس منهج علم النفس على الشعبتين وده لصالح المجتمع وصالح الطلاب وياريت الكل يطالب بذلك .

Mohamed Fayez 13
12-05-2014, 03:01 AM
ياريت بجد توصلوا للمستشارة ان المادة تدرس لعلمى تانى :) :)