مشاهدة النسخة كاملة : كل ما يخص اقسام كليه هندسه...ارجو التثبيت للفائده

shrief_2008
01-08-2008, 05:11 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا:حابب ابارك لكل اللى دخلوا هندسه

ثانيا:ديه معلومات عن اقسام كليه هندسه يارب تفيدكم

بسم الله الرحمن الرحيم

أولا الاقسام الموجوده بكلية الهندسة بحلوان

ميكانيكا

1. طبعا اجمل قسم فى الهندسة.... اللى يدخل ميكانيكا لازم يعرف انة قسم صعب جدا بس لو حتحبوا حيكون لذيذ جدا......

2. لو عايز تدخل ميكانيكا لازم تعرف ان كتاب الفيزياء بتاع ثانوية عامة اللى درستة حتلاقى كل فصل منة بقى مادة ولا اثنين فى القسم وعلى فكرة مش معنى ان القسم اسمة ميكانيكا انك حتاخد ميكانيكا لغاية لما تموت.... لا القسم اغلبة مواد فيزيائية و تصميم......

3. لازم تعرف ان قسم ميكانيكا اقوى و افضل قسم فى مصر على الاطلاق .... وانا بقول كدة من واقع الشغل والحياة العملية اللى برة الكلية.....

5. نطاق شغل مهندسين ميكانيكا برة كبير و مراتبتهم حلوة

6. ينقسم الى انتاج و صناعيه و ميكاترونيك

ميكانيكا(انتاج)

1.طبعا مجال الانتاج دة من اكثر المجالات الرهيبة جدا و اللى مش اى حد شغال فيها و مرتباتها عالية جدا طبعا لو طلعت مهندس فاهم و حتبقى استشارى فى حدود 7 سنين من تخرجك

2.ولازم تعرف ان انتاج اصعب قسم فيكى يا هندسة على الاطلاق..... وانك احتمال 85% حتسقط سنة ولا اثنين فى النص

3. الدراسة فية 50% انتاج..... والانتاج هوة بالضبط اللى اخذتوه فى اعدادي بس بتوسع كل باب من اعدادى بيكون نصف الكتاب

4. مجال العمل يكون فى المصانع و تشغيل الماكينات فى الورش الصناعية الكبيرة و احيانا فى مجال تاكيد الجودة.

- ميكالكترونيك

1. قسم جميل يجمع بين ميكانيكا و الكترونيات فى دراسته
2. مجال عملة محدود فى مصر يعنى من الاخر فى الغالب حتطلع تشتغل فى ميكانيكا او الكترونيات مش الاتنين مع بعض زي ما هوة مفروض

3. اما لوكنت حابب الموضوع وابدعت فية مش عايز اقولك انك حتبقى اية...

كهرباء

1.مهندس الكهرباء بيستلم من مهندس اميكانيكا و من المجالات اللى مجال شغلها واسع جدا زي ميكانيكا

2.و مواضيع دراستها تتلخص فى كل ما يخص الكهرباء و قليل من الالكترونيات.... يعنى لو مش فاهم كهربية اعدادى او حاسس انها تقيلة على قلبك.... اياك تدخل قسم كهرباء يااما للاسف ممكن ماتطلعش منه..!!!

3.حيكون نطاق عملك فى كل حاجة و اي شركة هندسية حتكون فيها مهندس كهرباء

- اتصالات

1. لو حابب اتصالات و عايز تتدخلها و عندك حد يشغلك برة مصر....تبقى عبيط لو مدخلتهاش..... اما لو حتفضل جوا مصر فلازم تعرف ان مجال اتصالات ضيق للغاية و يكاد يكون منحصر فى شركات الاتصالات و المحمول و البترول فقط.... وشوف بقى كام الف مهندس اتصالات بيتخرج...

2. مواد اتصالات تشبة مواد كهرباء اوى لان اتصالات جزء من كهلرباء اصلا ...

3. اغلب مهندسين الاتصالات فى مصر بيشتغلوا فى الاخر يا اما مهندسين كهرباء او مهندسين كومبيوتر .... طيب ما تدخل كهرباء او كومبيوتر من الاول و لخص....

4. و ينقسم القسم الى حاسبات و الكترونيات

طبية

1.طبية هى عبارة عن خليط من مواد قسم ميكانيكا على كهرباء على مواد طبيه احياء و كيميا عضويه.... وقسم طبعا مش سهل...بس طبعا كلامى دة ميفرقش كتيير مع اللى حيدخلوا... دة حيكون من المتفوقين.....يعنى ياكل الزلط

2. طبعا مفيش غير حلوان و القاهرة اللى فيهم طبية يعنى اقل من 100 مهندس طبية كل سنة بيتخرج و دى طبعا ميزة

3.طبعا مفيش كلام على القسم.... بس واللى تجيلوا و مايدخلش يبقى عبيط.... بس ورينى يا حدق انت و هية حتجيبوا مجموعها ازاى

ثانيا الاقسام الموجوده بكليه الهندسه بالمطريه

ميكانيكا باور

1. خليط بين قسم الميكانيكا و الكهرباء نفس المواد بتاعت القسمين و مجال شغله كويس جدا

- سيـــارات:

1. القسم دة قريب جدا لميكانيكا و بنصح بية الاولاد بس... بس على البنات حيقكون صعب شوية .... الا اذا كنتى ناوية تتجوزى و تقعدى تربى عيالك

3. القسم دة مفيش منة الا فى كليتين بس ...يعنى عدد المهندسين السيارات اللى بيتخرجوا كل سنة فى مصر كلها ميعدوش 300 مهندس ودة عدد قليل جدا و ميزة طبعا

4. ممكن بعد ما تخلص ميكانيكا برضة تشتغل فى مجال سيارات.

5. المواد اللى فية كلها تتعلق بالصيانة و محركات الاحتراق الداخلى و الفيزياء - بس مش زى ميكانيكا طبعا - وأنظمة التعليق وعلى فكرة المواد بتاعتهم قريبة قوى قوى من ميكانيكا بس امتحانتهم اسهل بكتيييييييييييييير

عمارة

1. قسم عمارة دة بقى قسم البنات او الاولاد اللى بيحبوا يقعدوا وسط البنات...!!!! او المواهب طبعا...

2. القسم دة بنسميه تجارة هندسة علشان محدش بيسقط فية ولا حتى بيشيل مادة..... دة اللى بيجيب جيد....جيييد... بيعيط..!!!! ودة ميزة للى عايز ينجز و يخلص.

3. طبعا القسم دة المذاكرة فية قليلة خالص بس المجهود البدنى فية عالى جدا... يعنى لو كنتى بتاعة بابى و مامى ونونو.. متفكريش فى القسم دة خالص

4. يعنى ممكن ايام المشاريع تقعدى شغالة مثلا لغاية 12 ليلافى الكلية

5. لو عندك حس فنى و قدرة على الابتكار ادخل القسم دة على طوول... و لو عايز تدخلوا منظرة او علشان تفرح بالمسطرة اللى حتكون اطول منك ...بلاش.. مش حتسقط حتنجح برضة و حتجيب جيد.... بس حتتخرج من الكلية علشان تقف على "عمارة" تحرسها -بواب يعنى-

6. عيب القسم دة انه مجال عمله لا يسمح بوجود انصاف المواهب... يعنى لو عندك موهبة حتطلع تشتغل فى احسن الاماكن و بمرتبات خرافية.. بس لو موهبتك عادية حتشتغل بقرشين....

8. مواد القسم اغلبها رسم و مواد من قسم مدنى وهى مواد تتعلق بخصائص المواد و الانشائات و المساحة وحاجات بسيطة و لذيذة

مـــدنـى

2. القسم دة بقى جمع المعادلة الصعبة ومسك العصاية من النص...يعنى لا هوة صعب قوي زي ميكانيكا وكهرباء ولا هوة سهل اوى زى عمارة.....لا مجال عمله واسع اوى زى ميكانيكا و كهرباء و لا ضيق زى عمارة...و دى ميزة للى بيحب المعقول

3. القسم دة مشكلتوا ان تسليم الشيتات بيكون تقريبا اسبوعى طول السنة

4. و المواد فية كلها بقى خرسانة و طبيعة مواد و سدود و سكك حديد و مساحة و هندسة انشائية....

5. الفرق بين المهندس المعماري و المدنى ان الاول بيرسم و التانى بينفذ .... يعنى الاثنين بيسلموا لبعض

6.مجال شغلة مش بطال بس فية سنة بهدلة شوية

7. واللى نفسة يبنى عمارات و سدود و كباري و انفاق يدخل مدنى على طوول

اقسام خارج جامعة حلوان

كمياء

1. اولا القسم دة موجود فى القاهرة و فى هندسة العاشر....

2. قسم انا شايف انة مالوش مستقبل لانك لا حصلت مهندس بترول و ولا جبت علوم قسم كمياء.... يعنى ممكن تدرس كمياء فى مدرسة خاصة لما تتخرج.

3.مواد دراسته تتلخص فى كتاب الكمياء اللى تخذته فى اعداداى حتلاقية بقدرة قادر بقى مواد و كورسات و كتب و اتمط و اتوسع و بدل ما حتخده فى ترم حتدره فى اربع سنين ...

نووية

1. القسم دة موجود فى هندسة الاسكندرية فقط....

2.طبعا قسم حكاية و رواية وشوف بقى المجال النووى والذرى فى العالم وصل لغاية فين فى جميع المجالات

3.لما تتخرج من القسم دة حتلاقى مستقبل مشرق فى المكان الوحيد اللى بيشغل بتوع الذرات فى مصر - مع الاعتذار لجورج سيدهم - الا و هو المركز القومى للطاقة النووية و طبعا مرتب رهيب حوالى173 جنيها و لما تتجوز حيراعوا دة وحيزودوك حوال 6 جنية .

4. اما لوحتسافر برة بالتحديد امريكا انسى بقى مصر لانهم مش حيخلوك تشفها تانى بس روح بقى هناك و تبقى عالم كبير و مش بعيد تعمل قنبلة نووية.... بس لما تقف على ديلك مش حترجع مصر تانى

5. مجال دراستها ينحصر فى الفيزياء الكلاسيكية -اللى زى اللى درستها فى اولى ثانوي- و الفيزياء الحديثة

طيران

1. موجودة فى القاهرة فقط.

2. قسم من الاقسام الداخلية لميكانيكا وطبعا مجال جامد و برستيج عالى جدا

3. ممكن تدخل ميكانيكا و تخلص و تعمل دبلومة فى الطيران و تبقى مهندس طيران قد الدنيا

4. نفس دراسة ميكانيكا بس مع التركيز على الايرو ديناميك بشدة..

قسم البترول و التعدين

1. هتتخرج هتبقى مهندس بترول قد الدنيا و بمرتب جامد جدا و يا سلام لو سافرت بقى بره مصر و يا سلام اكتر لو مهندس شاطر بره مصر هيدوك شقه و اقامه و تظبيط يعنى مرتبك كله فى البنك

2. بس ممكن اى مهندس تانى يروح يشتغل فى المجال ده و لو شاطر هيبقى احسن من بترول نفسه

مشحوت للافاده

الباشمهندس
01-08-2008, 05:18 PM
شكرا ليك على المعلومات دى بجد كنت محتاجها و ربنا يوفقنا كلنا...

shrief_2008
01-08-2008, 05:42 PM
نورت الموضوع يا باشمهندس

ايه الحلاوة دى انا نفسى انفتحت وهنخش واحنا مرتحين..............

shrief_2008
01-08-2008, 05:57 PM
ايه الحلاوة دى انا نفسى انفتحت وهنخش واحنا مرتحين..............

منور الموضوع

Solom_X
01-08-2008, 07:18 PM
ياااااااااااه موضوع جامد انا كدة اتهزيت في اتصالات لان الحاجات اللي انا بحبها وسعت اوي بقت في اقسام كتيرة
ربنا معانا وننفع في اعدادي الاول
بس انشاء الله يا ميكانيكا يا اتصالات

shrief_2008
01-08-2008, 11:34 PM
ياااااااااااه موضوع جامد انا كدة اتهزيت في اتصالات لان الحاجات اللي انا بحبها وسعت اوي بقت في اقسام كتيرة
ربنا معانا وننفع في اعدادي الاول
بس انشاء الله يا ميكانيكا يا اتصالات

ربنا يوفقك وكالعاده اللى انت بتحبه خشه
ونورت الموضوع

Ra2oF
02-08-2008, 12:18 AM
جزاك الله خيرا و انا ان شاء الله كهرباء و ربنا يسهل لاني بحبها :: :)

shrief_2008
02-08-2008, 12:26 AM
جزاك الله خيرا و انا ان شاء الله كهرباء و ربنا يسهل لاني بحبها ::

ربنا يوفقك وشكرا لمرورك

MGMAS
02-08-2008, 02:19 AM
ألف ألف شكر على الموضوع الجميل ده ..

يستحق التثبيت اكيد ..

لكن عندى سؤال بسيط كده ..

قسم البترول و التعدين اللى انت ذكرته ده هو اللى موجود فى هندسة الإسكندرية على إنه قسم متخصص بفلوس ؟ ..

أنا الصراحة الكل بينصحنى بالقسم ده بس انا متردد شوية ..

هل هو كويس فعلا ؟ ..

سمعت برضه ان مفيش سنة اعدادى فيه .. يعنى الـ 5 سنين تخصص .. فهل ده صحيح ؟ ..

و جزاك الله كل خير ..

MGMAS
02-08-2008, 02:23 AM
و لو مش هتقل عليك برضه ..

ايه نظام القسم ده من ناحية المواد و كده ؟ .. صعب اوى ؟ .. متوسط ؟ .. سهل ؟ ..

ايه المواد العامة اللى بتبقى فيه يعنى ..

لكن لاحظ انى اقصد القسم المتخصص بكلية الهندسة جامعة ( الإسكندرية ) ..

مش هندسة البترول اللى تنسيقها 99 % دى ..

و شاكر لك تعبك ده .. :)

اه صحيح .. معرفتناش عليك يعنى .. متقولنا كده انت فى قسم ايه و محافظة ايه .. :d

تحياتى ..

أخوك ..

محمد جمال ..

shrief_2008
02-08-2008, 02:31 AM

اولا انا هندسه حلوان ولا اعلم عن هذا القسم شيئا ولكن هناك الكثير من طلبه هندسه اسكندريه فى المنتدى هنا ممكن تسألهم وبالتأكيد هيفيدوك اكتر منى
وعن نفسى انا هسألك عن الموضوع ده واذا لقيت حاجه هبعتلك رساله خاصه

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ebrahem_el
02-08-2008, 02:34 AM
ممكن اكتر عن هندسة طيران

و شكرا على الموضوع

MGMAS
02-08-2008, 02:46 AM

اولا انا هندسه حلوان ولا اعلم عن هذا القسم شيئا ولكن هناك الكثير من طلبه هندسه اسكندريه فى المنتدى هنا ممكن تسألهم وبالتأكيد هيفيدوك اكتر منى
وعن نفسى انا هسألك عن الموضوع ده واذا لقيت حاجه هبعتلك رساله خاصه

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مهو أغلب اللى فى هندسة الإسكندرية لسه زى حالاتى رايحين إعدادى ... :rolleyes:

عموما ألف شكر على إهتمامك :)

و معلش إذا كنت أزعجتك ..

ســـ الله ـــلام ..

أحمد بلما
02-08-2008, 03:40 PM
مشكور علي اللي قدمته وياريت فعلا تثبيت الموضوع عشان مهم

shrief_2008
02-08-2008, 04:50 PM
شكرا لمروركم
و احنا تحت الخدمه

هايدي مصطفى
03-08-2008, 01:28 AM
شكرا لمعلوماتك المفيدة

FUNNYBABY
03-08-2008, 04:46 PM
طب فين هندسه اسكندريه
او حتى شبين لحد ما احول

eng_325
03-08-2008, 06:21 PM
[السلام عليكم
الف شكر يا بشمهندس علي المعلومات المهمة دي
وان شاء الله انا حندخل ميكانيكا]

shrief_2008
04-08-2008, 12:36 AM
طب فين هندسه اسكندريه
او حتى شبين لحد ما احول

يا بشمهندس
الاقسام المكتوبه مش مرتبطه بجامعه معينه
انما شرح للقسم عامةُ سواء كان فى هندسه اسيوط او حتى عين شمس

وشكرا لمرورك

hossamahmed30
07-08-2008, 12:44 PM
انا لسه داخل أعدادى هندسة فى جامعة الأسكندرية
وطبعا قلقااااااان جدا
ولقيت حاجة كدة بسيطة فحبيت أنقلها
وطبعا الحاجة دى بالنسبة لأسكندرية

يلا

الرســاله و الأهداف و الرؤيـه هم نتائج التاريخ العريق لكليـة الهندســة.
تطور إنشاء الكلية و أقسامها العلمية:-

فى عام 1941 أنشأت كلية الهندسة بجامعة القاهرة فرعا لها بالإسكندرية.

و فى عام 1942 صدر مرسوم بقانون رقم 32 لسنة 1942 بإنشاء جامعة الإسكندرية.
فى عام 1942 كانت بداية الدراسة بالسنة الإعدادية والسنة الأولى ( عمارة, مدنى , ميكانيكا , كهرباء ).
فى عام 1946 تم إنشاء قسم الهندسة الصحية والبلديات.
و فى عام 1953 تم أنشاء قسم الهندسة الكيميائية.
و فى عام 1960 تم إنشاء قسم هندسة القوى الميكانيكية وهندسة الغزل والنسيج.
و فى عام 1961 تم إنشاء قسم الهندسة البحرية.
و فى عام 1963 تم إنشاء قسم هندسة الانتاج.
و فى عام 1964 تم إنشاء قسم الهندسة النووية.
و أخيرا فى عام 1974 تم إنشاء قسم الآلات الحسبة والتحكم الآلى.

السادة العميد و الوكلاء :-
نرحب بالســيد الأســتاذ الدكتور رشــدى رجاء زهران – عميــد كليـة الهندســة و يوفقــه الله.

الأســتاذ الدكتور رشــدى رجاء زهران أســتاذ بقســم الهندســة الكيميائية و كان يشـغل منصب وكيل الكلية لشئون الطلاب منذ أغسطس 2003 .

يـوجد بـكليـة الهندســة 3 وكلاء
وكيل الكليـة لشـئون التـعليم و الطـلاب
الأســتاذ الدكتور محمد نزيـه الدريـنى – رئيس قســم هندسـة الحاسب و النـظم (سابـقا) هندسة الحسب والنظم.

وكيــل الكليـة للدراسـات العليا الأســـتاذ الدكتور حســام غـانم

وكيـل الكليـة لتـنمية المجتمع و شـئون البيـئة الأســـتاذ الدكتور عادل الكردى

اقسام الكلية :-
1- قسم الرياضيات والفيزياء الهندسية :-
قســم الرياضيات و الفيزياء الهندسيـة أنشأ فى عام 1942. القسـم يستقبل الطلاب الجدد و يؤهلهم عن طريق تدريس المواد المختلفة لكل قسـم و هذا يتم فى السـنة الأعدادية التى تكون تحت أشراف قسم الرياضيات و الهندسـة الفيزيائية. و هذا القسـم يدعم جميع أقســام كليـة الهندسـة بقيامه بتدريس المواد الخاصة به لجميع السنوات الدراسية.
و يبلغ عدد أعضاء هيئة التدريس 82 عضو هيئة تدريس و 19 معيد
2- قسم الهندسة المعمارية :
أهداف القسم يعمل القسم على الارتقاء بمهنة الهندسة المعمارية من خلال ربط الدراسة النظرية والعملية بالمجتمع والبيئة المحيطة وما يتبع ذلك من الارتقاء بمستوى العمارة ليس على المستوى المحلي فقط ولكن على المستويين القومي والأقليمي في الوطن العربي. ويهدف القسم إلى تخريج مهندسين معماريين على مستوى عال من الكفاءة والمقدرة التنافسية في سوق العمل وعلى مستوى كفء من تحصيل العلوم المعاصرة والمقدرة على حل المشكلات واتخاذ القرارات وتطوير المجتمعات من خلال المشاركة في وضع الحلول العلمية والتطبيقية للمشاكل الحالية . والقسم يبدأ في التخصص إلى شعب في السنتين الثالثة والرابعة من خلال مجموعة مقررات تخصصية في (شعبة المباني العامة – الإسكان – التصميم الحضري).

3- قسم الهندسة الانشائية :-
بدأت الدراسة بقسم الهندسة الإنشائية عام 1942 والقسم أحد الأقسام العلمية لقسم الهندسة المدنية 4
4- قسم هندسة الرى والهيدروليكا :-
يهدف قسم هندسة الري والهيدروليكا إلى تخريج مهندس مدني يلم بالمقررات العلمية المتعلقة بالمصادر المائية الطبيعية من مياه أمطار وسيول وأنهار ومياه جوفية ودراسة خصائصها الهيدروليكية وحساب كمياتها وتصميم شبكات الري والصرف لخدمة مجالات استصلاح الأراضي الجديدة ، وتصميم المنشآت المائية التي تتحكم في المياه لاستغلالها في أعمال توزيع مياه الري والحماية من أخطار الفيضانات والسيول . وفي هذا المجال يقوم القسم بالتعاون مع وزارة الموارد المائية والري لاختيار مشاريع البكالوريوس لطلاب السنة النهائية بقسم الهندسة المدنية والتي تقوم الوزارة بدراستها لكي يكون الطالب على ارتباط وثيق بالمشروعات المائية العملاقة الحالية
5- قسم هندسة المواصلات :-
قسم هندسة المواصلات أحد أقسام الهندسة المدنية الأربعة (الهندسة الإنشائية – الهندسة الصحية – هندسة الري والهيدروليكا – هندسة الموصلات) .
يتولى القسم تدريس مقررات في مجال تخطيط وتصميم مرافق النقل ، بالإضافة إلى المساحة والجيوديسية ، ومواد إنسانية وهندسة أساسية.
المقررات التي يشرف القسم على تدريسها في مرحلة البكالوريوس تعطي الطالب مبادئ أساسية لجميع مجالات الهندسة المدنية بصفة عامة ومجالات الأشغال العامة والنقل بصفة خاصة . وهذه المقررات هي : الرسم المدني – الجيولوجيا الهندسية – التشريع والاقتصاد الهندسي – المساحة بأنواعها (المساحة الطبوغرافية والمستوية والمساحة التفصيلية والمساحة التصويرية والمساحة الجيوديسية والمساحة البحرية والمساحة البحرية والمساحة باستخدام نظام الرصد على الأقمار الصناعية والاستشعار عن بعد) – تخطيط النقل وهندسة المرور – هندسة الطرق والمطارات – هندسة السكك الحديدية – هندسة المواني والأشغال البحرية.
أما في مجال الدراسات العليا فيتولى القسم إعداد المهندس للحصول على الدرجات العلمية في المجالات التخصصية السابق الإشارة إليها “دبلوم الدراسات العليا – الماجستير – الدكتوراه”
6- قسم الهندسة الصحية
7- قسم الهندسة الميكانيكية :-
تعليم وتدريس العلوم الهندسية الأساسية والتطبيقية اللازمة لحل مشاكل الهندسة الميكانيكية. تدريب الطالب على الخبرات اللازمة للتصميم الهندسي من خلال تطوير مهارات الاتصال والتأكيد على روح عمل الفريق الواحد والقدرة على اتخاذ القرار. توفير البيئة اللازمة لتنمية إحساس الطالب بأهمية التعلم والبحث عن المعلومة وتطوير قدراته العلمية والعملية باستمرار مع التركيز على استخدام الحاسب الآلي والوسائط المتعددة في مجال الهندسة الميكانيكية. توفير المهارات الأساسية الحسابية والمعملية والتصنيعية اللازمة لأداء وتنفيذ وتقييم عمليات الهندسة الميكانيكية المختلفة. التأكد على أخلاقيات المهنة ودورها الهام والمؤثر نحو تطوير المجتمع والحفاظ على البيئة. اطلاع الطالب على آخر ما وصلت إليه التطورات والأبحاث العلمية في مجال الهندسة الميكانيكية.
مجالات الدراسة بالقسم
الهندسة الحرارية : التبريد وتكييف الهواء – محطات القوى الحرارية – تصميم المعدات الحرارية – الطاقة الجديدة والمتجددة وتحلية المياه – الثرموديناميكا الحرارية. هندسة الموائع : ميكانيكا الموائع – المضخات – خطوط الأنابيب – الدوائر الهيدروليكية – محطات القوى المائية – التوربينات المائية. هندسة الاحتراق : نظرية الاحتراق – آلات الاحتراق الداخلي – التوربينات الغازية – ديناميكا الغازات – مقدمة في هندسة السيارات. الميكانيكا التطبيقية : التصميم الميكانيكي – الاهتزازات الميكانيكية – التحكم الآلي – الصيانة الوقائية – ميكانيكا الآلات – هندسة المواد. بالإضافة إلى ما يدرسه الطالب من مقررات من الأقسام الأخرى مثل مقررات الرياضيات – الآلات الكهربية والألكترونيات الصناعية – هندسة التصنيع – علوم الحاسب والعلوم الإنسانية وتشمل علم الاقتصاد الهندسي – علم النفس – التسويق – التشريعات الصناعية – تخطيط المشروعات – اللغات الأجنبية – تاريخ العلوم الهندسية.
8- قسم هندسة الغزل والنسيج :
يعتبر قسم الغزل والنسيج أول قسم في الشرق الأوسط لهذا التخصص الذي يخدم أهم الصناعات في مصر والمنطقة العربية . وقد بدأت الدراسة به عام 1960 وتخرجت أول دفعة عام 1964 ، ولقد كان لإنشاء هذا القسم الأثر الأكبر في تطوير الصناعات النسجية بمصر من خلال إعداد المهندسين المتخصصين على مستوى البكالوريوس والماجستير وكذلك الدكتوراه. ولقد تم تأهيل أعضاء هيئة التدريس ذاتيا على مستوى الماجستير وقاموا كذلك بالحصول على درجة الدكتوراه من جامعات عالمية مختلفة وجامعة الإسكندرية ، وهذا التنوع أدى إلى تجمع خلاصة الفكر والتطور وتخريج مهندسين أكفاء في مجال الغزل والنسيج.
9- قسم هندسة الانتاج :
بدأ قسم هندسة الإنتاج كفرع من الهندسة الميكانيكية في عام 1957 وأصبح قسما مستقلا لأول مرة في الجامعات المصرية عام 1963
10- قسم الهندسة البحرية وعمارة السفن :
أنشئ قسم الهندسة البحرية وعمارة السفن عام 1961 وتخرجت أول دفعة من طلبة القسم عام 1964 وقد كان القسم قبل ذلك شعبة من شعب قسم الهندسة الميكانيكية. ويتضمن مجال الدراسة في القسم العديد من المقررات التي تخدم التخصصات المختلفة والتي تؤدي بالطالب إلى الإلمام بكل التفاصيل التصميمية والتشغيلية الخاصة بالسفن ومنشآت ما وراء الشواطئ وتتضمن المقررات التي تدرس بالقسم مقررات خاصة بالعلوم الأساسية مثل الرياضيات والميكانيكا ومقررات هندسية تخدم تخصص القسم مثل رسم السفن وميكانيكا الموائع وبرمجة الحاسب الآلي وتكنولوجيا المواد والهندسة الكهربية والمقررات التطبيقية والتصميمية مثل تصميم السفن والتصميم الإنشائي للسفن ومحطات القوى البحرية وهندسة ما وراء الشواطئ بالإضافة على بعض المقررات الإنسانية مثل الاقتصاد الهندسي ، الأمن الصناعي والقانون والتأمين البحري.
11- قسم الهندسة الكهربية :-
يعتبر هذا القسم من أكبر أقسام الكلية ويلقى إقبالا متزايدا من الطلاب للالتحاق به ، ويتمتع بتزايد أعداد طلبة الدراسات العليا وارتفاع إحصائيات منح الدرجات المختلفة من ماجستير ودكتوراه ودبلوم.
12- قسم هندسة الحاسب والنظم :-
تم افتتاح قسم الآلات الحاسبة والتحكم الآلي بكلية الهندسة جامعة الإسكندرية في عام 1969 . ويرجع الفضل في ذلك بعد توفيق الله عز وجل إلى جهود الأستاذ الدكتور نعيم ابو طالب والأستاذ يحيى الحكيم رائدا ومؤسسا القسم عليهم رحمة الله . وكان القسم في هذا الوقت يعتبر الأول من نوعه على مستوى الشرق الأوسط . ويقوم القسم بتدريس المناهج المرتبطة بعلوم الحاسب مثل البرمجة وهياكل البيانات والمترجمات ونظم التشغيل وغيرها. تم تغيير مسمى القسم إلى قسم هندسة الحاسب و النظم من العام الجامعى 2003/2004.
13- قسم الهندسة النووية والاشعاعية :-
تم إنشاء قسم الهندسة النووية والإشعاعية في عام 1963 وتخرجت أول دفعة من القسم في عام 66/67 وفي عام 2004 تم تغيير اسم القسم إلى قسم الهندسة النووية والإشعاعية وتم تعديل المناهج لتواكب التطور العلمي في مجال استخدام النظائر المشعة وتطبيقاتها الصناعية والأخطار البيئية المصاحبة لهذا التطور
14- قسم الهندسة الكيميائية :-
كانت دراسة العلوم مقتصره على كليات العلوم بالجامعات المصرية التى كانت انشطتها تحتوى على الفروع التقليدية من علم كيمياء. فى عام 1942 انشىْ لاول مره فى مصر قسم الهندسة الكيميائية بكلية الهندسة جامعه فؤاد الاول (القاهرة حاليا) ثم تلاه مباشره فى عام 1944 انشاء الدراسة لمعهد الكيمياء الصناعية بجامعة فاروق الاول (الأسكندرية حاليا) الذى تحول عام 1954 الى قسم الهندسة الكيميائية بكلية الهندسة
15- قسم الهندسة المدنية :-
قســم الهندسـة المدنية يهدف لتـخريج مهندســين فى التخصـصات الآتيـة

(1) الهندسة الانشائية :- بدأت الدراسة بقسم الهندسة الإنشائية عام 1942 والقسم أحد الأقسام العلمية لقسم الهندسة المدنية (2) هندسة الطرق و المواصلات
(3) هندسة الصرف الصحى

أحمد بلما
08-08-2008, 12:04 AM
ياريت يابشمهندس شريف تجيب لنا معلومات أكثر عن قسم الهندسة الحيوية الطبية وليه ملهوش اقبال جامد زي اتصالات مثلا خصوصا وان حضرتك بتقول ان ليه مستقبل ؟؟؟؟؟؟ ياريت الرد للإفادة

Sherif Elkhodary
08-08-2008, 10:30 AM
انا مش في هندسة انا لسه في ثانوي بس عاوز استفسر منك علي حاجة

عيب القسم دة انه مجال عمله لا يسمح بوجود انصاف المواهب... يعنى لو عندك موهبة حتطلع تشتغل فى احسن الاماكن و بمرتبات خرافية.. بس لو موهبتك عادية حتشتغل بقرشين....

يعني ايه

و ده بتوقف علي ايه

يعني مين هيعرف اني عندي الموهبه دي

ارجو الافادة و لك مني جزيل الشكر

عمر علي أبوشادي
08-08-2008, 11:34 AM
وايه اخبار قسم تجكم (control) دا كله بيشكر فيه هو في هندسه منوف وانا ناوي عليه يا ريت لو عندك معلومات توضح اكتر وحضرتك عامل شغل
ENG.Silence

هشام محمد هاشم
09-08-2008, 11:02 AM
موضوع جااااامد جدااااااااااااااا وبجد مشكور علي المعلومات دي

Sherif Elkhodary
09-08-2008, 07:04 PM
عاوز اسالك سؤال تاني استاذ شريف

وهو

ايه هو القسم اللي تدخله بس ليه مستقبل حلو

يعني مش صعب اووووي

و ليه شغلانة

و شكرا ليك

thelord1001
11-08-2008, 12:29 AM
انت جاااامد بس ياريت لو عندك معلومات عن الكتروميكانيكال او بتروكيميكال تفيدنا

hoky70
11-08-2008, 12:32 PM
شكرا على المجهود دة وربنا يوفق الجميع

ابو عبد الفتاح
15-08-2008, 02:26 AM
مشكور على الموضوع الشديد ده

Rogy_Mezo
18-08-2008, 05:42 AM
ميرسيه جدا على الموضوع الجامد ده
ياريت معلومات عن قسم الحاسبات
أنا جامعة قناة السويس0بورسعيد0

catyy
04-06-2009, 05:16 PM
بصراحة نفسى حد يعرفنى على كلية الهندسة بالسويس (هندسة البترول والمناجم) ولكم جزيل الشكر

Eng.Sherief
18-06-2009, 03:41 PM
هييييييييه السنه خلصت يا بشر
ونعتبر دلوقتى )1/5( مهندسين مصرىيين
خدنا خبره سنه ف الكليات الهندسيه
------------------
ودلوقتى بقى هنبدأ نحدد نخش قسم ايه
--------------------
الف مبروك للجيل بتاعى
وبالتوفيق للجيل بتاع السنادى اللى هيطلعوا معانا

mahmoud hamed abd el gwad
28-07-2009, 04:53 AM
[quote=shrief_2008;6300
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:-
شكرا للافادة بشمهندس شريف
انا اخوك من هندسة المطرية مخلص اعدادى وكنت عايز اسال هل هندسة المطرية ليست بالاسم الجيد الذى يستطيع ان يجعل خريجها صالح للعمل ام هندسة عين شمس والقاهرة هم افضل واكثر فرص فى العمل.
بصراحة انا حاسس ان اصحابى الللى فى عين شمس والقاهرة بيستعروا منها.

-هل احسن قسم مدنى فى عين شمس واحسن طبية فى القاهرة؟
عشان دول القسمين اللى داخلين دماغى

وهل تعرف معلومات عن التحويل للقاهرة عشان عايز اخش قسم طبية لسببين:-
1-اسم الكلية.
2-حلوان بعيدة جدا عنى.

وياريت تجاوب على اسئلتى000000000وشكرا.

mahmoud hamed abd el gwad
28-07-2009, 05:01 AM
[quote=shrief_2008;630017]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بسم الله الرحمن الرحيم

ميكانيكا

1. طبعا اجمل قسم فى الهندسة.... اللى يدخل ميكانيكا لازم يعرف انة قسم صعب جدا بس لو حتحبوا حيكون لذيذ جدا......

ممكن ترد على اسالتى بصراحة وماتحاولش تبرر اى حاجة عشان انت جامعة حلوان زييى عشان دا مستقبلى

وممكن تقولى اذا كان رسم مدنى صعب ولا اذا كانت عندك خلفية

BaNZeR
28-07-2009, 04:45 PM
[quote=shrief_2008;630017]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بسم الله الرحمن الرحيم

ميكانيكا

ممكن ترد على اسالتى بصراحة وماتحاولش تبرر اى حاجة عشان انت جامعة حلوان زييى عشان دا مستقبلى

وممكن تقولى اذا كان رسم مدنى صعب ولا اذا كانت عندك خلفية

مدني كمذاكرة ابسط من الاقسام الباقية
لكن مش معنى اسهل إنه مدني فعلاً سهلة

لما يكون عندك اتنين كبار في السن
واحد فيهم اصغر
بس هو مش صغير

اي حاجة في هندسة لو انت داخلها عن حب كل حاجة ستذلل لك صعابها
لكن مدني صعبة
واللى مبيعرفش يتخيل ومش غاوي الحاجات ده يبقى بلاش يدخل احسن
مدني فيها رياضة ورياضتها شديدة (حسب مدني اللى عندنا)
فمادام ده اللى انت عايزه ادخله من غير ما تبص لشكل المنهج

i wish
04-08-2009, 12:10 AM
اما لوكنت حابب الموضوع وابدعت فية مش عايز اقولك انك حتبقى اية...

يعنى ايه سعتك هبقى ايه؟
يا ريت الافادة فى الموضوع ده لانى بفكر فى القسم ده ومحتار فى ناس بتقول لا علشان لانت بتبقى متخصص فى ميكانيكا ولا كهربا شوية من هنا وشوية من هنا وبتطلع تشتغل نفس شغل ميكانيكا فلزمتها ايه ؟
وعايز اعرف هو فى اى جامعات مصر بالظبط؟ غير اسيوط وهل هو موجود فى القاهرة او عين شمس؟

معتز احمد
05-08-2009, 02:39 PM
مشكور يا بشمهندس علي مجهودك الاكثر من رائع
بس يا ريت تجاوبني علي سؤالي
هل مدني افضل ام طبية من حيث فرص العمل
وهل طبية قسم صعب ؟
شكرا جزيلا علي موضوعك

i wish
05-08-2009, 03:53 PM
ايه ياشمهندس انت نفضت كده ليه؟

BaNZeR
05-08-2009, 07:47 PM
ايه ياشمهندس انت نفضت كده ليه؟

الموضوع اساساً قديم وصاحبه مش موجود

هو ببساطة قصده إنك لو هاوي الحاجات ده ميكا صعبة وكهربا صعبة
والدمج بينهم لو انت ابدعت فيه مش حقولك حتبقى ايه ....:d

حتتميز فيه يعني مش قصده حاجة وحشة :d

i wish
06-08-2009, 03:28 AM
الموضوع اساساً قديم وصاحبه مش موجود

هو ببساطة قصده إنك لو هاوي الحاجات ده ميكا صعبة وكهربا صعبة
والدمج بينهم لو انت ابدعت فيه مش حقولك حتبقى ايه ....:d

حتتميز فيه يعني مش قصده حاجة وحشة :d

ماشى يا شمهندس شكرا جزيلا وربنا يسهل بس ممكن اعرف هو الميكاترونكس موجود فى اى جامعات مصر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

roro123
06-08-2009, 03:30 AM
ماشى يا شمهندس شكرا جزيلا وربنا يسهل بس ممكن اعرف هو الميكاترونكس موجود فى اى جامعات مصر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

.

مانا رديت فى الموضوع التانى و قلت عين شمس و حلوان :d

i wish
06-08-2009, 03:31 AM
على فكرة انا لسه عارف ان القسم ده موجود فى عين شمس كويس الحمد لله يعنى لو فى يوم من الايام فكرت فيه هيبقى قريب منى ربنا يهسل ويستر ان شاء الله ادى حكاية من الحكايات خلصت نخش عالباقى

roro123
06-08-2009, 03:41 AM
على فكرة انا لسه عارف ان القسم ده موجود فى عين شمس كويس الحمد لله يعنى لو فى يوم من الايام فكرت فيه هيبقى قريب منى ربنا يهسل ويستر ان شاء الله ادى حكاية من الحكايات خلصت نخش عالباقى

معلش بس سؤال

انا قلت عين شمس و حلوان

انت قريب ازاى منك يعنى مش فاهمة ؟!! :d

hargo
06-08-2009, 07:08 AM
و لو مش هتقل عليك برضه ..

ايه نظام القسم ده من ناحية المواد و كده ؟ .. صعب اوى ؟ .. متوسط ؟ .. سهل ؟ ..

ايه المواد العامة اللى بتبقى فيه يعنى ..

لكن لاحظ انى اقصد القسم المتخصص بكلية الهندسة جامعة ( الإسكندرية ) ..

مش هندسة البترول اللى تنسيقها 99 % دى ..

و شاكر لك تعبك ده .. :)

اه صحيح .. معرفتناش عليك يعنى .. متقولنا كده انت فى قسم ايه و محافظة ايه .. :d

تحياتى ..

أخوك ..

محمد جمال ..

ahlan bashmhnds ma7md

ana asf ana hakteb franko 3ashan ghazy msh met3rb

ana handasa alex w da5el 1 msh e3dady

bielnsba llksm elly ent btklm 3aleh esmo btrokemawyat

w btdf3 10000 fi elsana

howa malosh e3dady bs bta5od nafs mwad e3dady fi sana 1 in english

mafhosh 3araby 5ales

mafhosh s2ot 5als feh sammer courses

eldrasa msh sa3ba 5alles la kwysa

ma2drsh a2olk nzam sho3`loh eh 3ashan mafish wala dof3a et5rgt mnh

bs ana msh men elnas elly btns7 beh fi ra2ey
el3am a7sn mn elaksam el5asa

w yaret akon afdtk

a5ok ahmed

hargo
06-08-2009, 07:10 AM
ana 3ayez a2ol lly by2ol madny sahl

ana fi handasa alex sana 1

sa2et feha fi madny 700 sha5s

ya3ny akter mn nos eldof3a

max20051234
06-08-2009, 11:57 PM
ممكن يا بشمهندس تتكلم عن الهندسة البحرية لان انت نسيت القسم ده

بروف انس
07-08-2009, 03:16 PM
و الله يا بشمهندس لقد جعلت مني اكثر شجاعه في التقدم لقسم الميكانيكا بعد اعدادي والدي كان بيقولي يا بني انت بعد ماتخلص ميكانيكا هنفتحلك ورشه وتلبس العفريته وتبقي اسطي اد الدنيا بس بكلامك ده شجعتني اوي شكرا لك

i wish
08-08-2009, 07:01 PM
معلش بس سؤال

انا قلت عين شمس و حلوان

انت قريب ازاى منك يعنى مش فاهمة ؟!! :d

بكل بساطة انا جايلى اسيوط وفى اسوا الظروف منفعش التحويل دلوقتى هحول السنة الجاية ان شاء الله
فلو فكرت فى القسم ده هيبقى قريب منى لانى من القليوبية وعين شمس وشبرا قريبين من بيتى مش 10 دقايق
يعنى حوالى ساعة الاربع
مش زى اسيوط يعنى
بس هى دى الحكاية كلها

EnG.BeLaL
09-08-2009, 10:56 PM
ممكن يا بشمهندس تتكلم عن الهندسة البحرية لان انت نسيت القسم ده
القسم ده موجود عندنا في اسكندرية بيقولوا عليه حلو و احلى حاجة فيه السفر
بس بياخد من مقبول

yasasa
16-08-2009, 08:24 PM
ما هو قسم أجهزة طبية عايزين شوية كلام عنه

Eng. Alios
23-08-2009, 04:52 PM
مجالات الهندسة كتيييرة و لا حدود لها

و لا ننس ان هناك اقسام هندسية جديدة قد ظهرت :

- و منها : هندسة البرمجيات

طبعاً القسم ده موجود في جامعة حلوان و بس ....
و اكيد مستقبله مفتوح و موجود ... لان مهندس البرمجيات في اي دولة ما يقلش مركزه عن مهندس البترول ....
فعالم البرمجيات مفتوح و واسع و لن ينتهي ... مثله كالبترول , فالبترول و اكتشافه مازال مستمر حتى الآن ...

طبعاً القسم ده خاص و بمصروفات ... و عيبه انك مابتنضمش لنقابة المهندسين لأنك بتاخد القسم ده في 4 سنين ..
و القسم موجود بكلية الحاسبات و المعلومات بحلوان و بس ... و لم يدخل مجال كليات الهندسة بعد ...
و القسم ده يشبه في اعداده الى الهندسة الطبية ....
الا انه قسم مستقل و مميز ...

هندسة البرمجيات مواده عباره عن خليط من مواد برمجة الحاسبات ( علوم الحاسب ) على مواد من تكنولوجيا المعلومات ( برمجة الشبكات ) على مواد من نظم المعلومات ( ادارة نظم المعلومات و برمجتها ) ...

اللقب : مهندس برمجيات
و الدرجة العلمية : بكالوريوس حاسبات و معلومات - قسم هندسة البرمجيات

القسم مغري جداً في كل شيء ... يعني معاك فلوس و ميولك انك تدخله ح تدخله ...
مش معاك فلوس , يبقى سيبك منه ... و ده عيبه , المفوض انهم يضموه مع الاقسام التانية لكلية الحاسبات ....

الا انه قسم خاص لأنه جديد جداً مابقالوش سنة او سنتين ... و لم تتخرج منه اي دفعة ...

Medo abdo
29-08-2009, 04:36 AM
والله والله ومن غير حلفان :d انا استفدت اوووووووووووووى بس مهما قولت انا هفضل اسأل فى حاجات كتير
ياريت تقرأ اللى انا كاتبه :av4056bb7jp3:
:bosyht9:
انا حاسس او بلاش حاسس ديه انا متأكد (i am sure) ان انا very goodفى الفيزياء ومع انى مبحبش اقول ان انا ممتاز فى حاجة بس علشان حد يقولىت مصلحتى فين اوكى حلو الكلام لحد دلوقتى :stickjo4:
انا معظم الناس بتقولى خش مدنى وانا فى هندسة الزقازيق ومعرف ان هندسة الزقازيق الاحسن فى المدنى ومحدش بيقول غير كده ولا ايه :abdoog8:طيب
وبعدين انا برده ليا واحد قريبى فى المدنى وربنا موفقه وبرده بيقولى ادخل مدنى (وزى مانتم فاكرين ان انا بحب الفيزياء) اوعوا تنسوا :slap1qk6:
اعمل ايه ادخل مدنى ولا ادخل القسم اللى بيعتمد على المواد الفيزيائية ولا اعمل ايه ومع العلم انا برده حلو فى الرسم والحاجات بتاعت المدنى ديه بس الفيزياء اكتر وقبل ماترد عليا يافاعل الخير من المعروف ان هندسة الزقازيق مش حلوة غير فى المدنى بس قولولى اعمل ايه ينبكوا فيا ثواب :confused::confused::confused::confused:
شوفتم انا حيران ازاى ويريت الرد بسرعة علشان لو فيها تحويل لهندسة القاهرة او اى واحدة حلوة ياااااه انا اكيد صدعتكم بس اهه لاافادة ربنا يخليك يابشمهندس او بشمهندسة يالى بتقرء:blink:

Medo abdo
29-08-2009, 04:39 AM
ومعلش نسيت ياريت حد يقولى ايه القسم اللى بيعتمد على المواد الفيزيائية وايه اهم مميزاتة وايه الكلية اللى متقدمة فيه وفرص عمله وهكذااااااا يعنى ومع السلامة عليكم

devilscaler
29-08-2009, 10:07 PM
شكرا يا بشمهندس عالموضوع الجامد ده انا بجد مكنتش عارف اي حاجة عن اقسام هندسة و كنت محتار اوييييييي
جزاك اللة خيرا

Medo abdo
30-08-2009, 03:27 AM
ايه مفيش حد عايز يرد عاليا
طب بطلب من الخبراء والاعضاء الفاهمين او المشرفين يردوا عليا علشان دى خطوة مهمة ليا

Eng_lfc
31-08-2009, 12:36 AM
شكرااااااااااااااا

mido bassyo
01-09-2009, 02:00 PM
ياريت حد يفيدنى................ انهو قسم مستقبله احسن ميكاترونكس ولا الكترونيات و اتصالات؟؟؟؟ ياريت الرد

عبدالرشيد
02-09-2009, 03:38 PM
السلام عليكم انا مش شاطر فىالرسم اللى فىاعدادى بس كنت عايز ادخل ميكانيكا وبعدين اعمل دبلومة و ادخل طيران

عبدالرشيد
02-09-2009, 03:41 PM
ياترى البنات ينفع تدخل طيران بعد دبلومة الميكانيكا ياريت حد يرد علي بسرعة:o

عبدالرشيد
02-09-2009, 03:46 PM
يوجد قسم هندسة طبية فى المنيا ام لا لو يوجد بياخد من تقدير كام

عبدالرشيد
05-09-2009, 10:32 AM
هل ينفع اعمل دبلومة بعد قسم كهرباء وياترى ادخل اى فرع فى كهرباء لكى اعمل الدبلومة ياريت حد يرد على بسرعة

silverman
05-09-2009, 10:52 AM
طبية

1.طبية هى عبارة عن خليط من مواد قسم ميكانيكا على كهرباء على مواد طبيه احياء و كيميا عضويه.... وقسم طبعا مش سهل...بس طبعا كلامى دة ميفرقش كتيير مع اللى حيدخلوا... دة حيكون من المتفوقين.....يعنى ياكل الزلط

2. طبعا مفيش غير حلوان و القاهرة اللى فيهم طبية يعنى اقل من 100 مهندس طبية كل سنة بيتخرج و دى طبعا ميزة

3.طبعا مفيش كلام على القسم.... بس واللى تجيلوا و مايدخلش يبقى عبيط.... بس ورينى يا حدق انت و هية حتجيبوا مجموعها ازاى

مشحوت للافاده

هي دي زي بترول وكدا

ولا تدخل هندسة ولازم بعدين تجيب تقدير عشان تدخلها ممكن توضيح

ولو أنا في هندسة سوهاج وحولت على القاهرة ينفع أدخلها

Islam Hassan
19-09-2009, 08:17 AM
شكرا يا باشمهندس على الموضوع بصراحة انا محتار ادخل تخصص ايه مش عارف ايه اللى احسن....؟ باور ولا اتصالات ربنا يوفقنا جميعا.
على فكرة انا سجلت فى المنتدى مخصوص عشانك

eng_ baka
22-09-2009, 01:34 PM
تمام وشكراااااااااااا

جعلتني مهندسا
30-09-2009, 04:23 AM
أقدم اليوم تعريفاً لهذا القسم

فماهي ميكاترونكس؟

إختلف التعريف الهندسي للميكاترونكس منذ أن بدأت وحتى يومنا هذا وذلك بسبب التقدم المستمر لها بشكل يومي, فسأسرد لكم تلك التعريف

ميكاترونكس هو العلم الهندسي الذي يربط بين الهندسة الميكانيكية والهندسة الكهربية وهندسة الحاسب وأنظمة التحكم.

كما عرفها تاكاشي ياماجوشي كان يعمل في مجموعة تاهيشي المحدودة قائلاً " ميكاترونكس هي علم الإسلوب في تصميم المنتجات التي تتصرف بسرعة وتؤدي أداءً دقيقاً , هذه الخصائص تمكن تحقيقها ليس عن طريق الإدراك الميكانيكي وحده وإنما يستلزم إستخدام التحكم والحساسات والإلكترونيات"

ميكاترونكس هي الإستخدام للمتحكمات الصغيرة Microcontrollers والــمعالجات الصغيرة Microprocessors و الإلكترونيات الرقمية في التصميم وأنظمة التحكم والآلات الذكية Smart Machines.

مشتملة على الإستخدام لمجموعة متقدمة جداً من البرامج الهندسية.

لماذا ميكاترونكس مهمة؟

تماماً كما قال جون إلتر نائب رئيس البرنامج التخطيطي لشركة زيروكس Xerox , "نحن نحتاج مصممين قادرين على فهم نظرية التحكم بالشكل الكافي حتى ينفذ تصميم أفضل" , فميكاترونكس هي نتيجة التقدم السريع الآن, ويمكن ملاحظة ميكاترونكس في العديد من الصناعات مثل صناعة المتحكمات في الغسالات, في الأقراص الصلبة , في أجهزة الكمبيوترات المحمولة, في صناعة الأقراص المضغوطة CD-Rom في أجهزة التحكم المركبة على الصمامات, في أنظمة الــ PLC في لوحات التحكم عموماً, ولاننسى أهم أهداف الميكاترونكس وهي الروبوتات Robotics.

تاريخ الميكاترونكس

يعود مصطلح الميكاترونكس إلى 1960 في اليابان حيث بدأ إستخدامه في إحدى شركات التحكم هناك, ثم بدأ هذا المصطلح في الإنتشار بقارة أوروبا, وكان هذا اللفظ يطلق على جهاز كمبيوتر للتحكم بمحرك كهربي.

في السبعينيات بدأ هذا المصطلح ينتشر بسبب إنتشار تكنولوجيا المؤازرة أو التحكم Servo Technology.

في الثمانينات ومع وجود تكنولوجيا المعلومات Information Technology وبدء ظهور المعالجات الصغيرة Microprocessors والمتحكمات الصغيرة Microcontroller وإستخدامها في الأعمال الميكانيكية, أصبح عندها المصطلح يأخذ شكلاً موسعاً.

في التسعينات ومع ظهور الإتصالات , إنضمت الإتصالات أيضاً الى ميكاترونكس, لزيادة الأداء وزيادة التقدم

حيث أنها زادت من الفاعلية اللاسلكية للتحكم بالروبوت.

ولازلنا نشهد حتى يومنا هذا ما تقدمه ميكاترونكس لنا يومياً, ويمكنك أن تشهدوا ذلك بوضوح أكثر في سيارات المرسيدس و BMW , كما أن ميكاترونكس بدأت خدمة مجال الطيران أيضاً وهي واضحة في طيارة إير باص Air Bus A380 الجديدة, إن ميكاترونكس هي المستقبل بعينه, وهي كما قال دافور هاروفات متخصص فني في معمل فورد للبحوث " إن ميكاترونكس هي خليط من التكنولوجيا و الأساليب, فبهما نساعد في الحصول على منتج أفضل".

مجالات الميكاترونكس

Control and Automation
Robotics
CAD/CAM
Material and Manufacturing Processes

Monitoring and Inspection Systems

.................................................. .................

جدول المواد اللازم دراستها

وتندرج الميكاترونكس تحت قسم الهندسة المكانيكية وتكون فى السنة الرابعة و جارى الان تعديل فى اللائحة

بس كده

أخوكم أحمد

EnG.BeLaL
30-09-2009, 04:35 AM
جزاك الله خيرا يا باشمهندس

جعلتني مهندسا
30-09-2009, 05:00 AM
شكرا جزيلا لردك يا بشمهندس بلال

Eng_lfc
30-09-2009, 09:55 AM
شكرا على المعلومات دى يا بشمهندس احمد

Eng.Sherief
30-09-2009, 04:07 PM
اسمحلى انا برضه هتكلم عن قسم ميكاترونيكس
بس هختص هنا ميكاترونكس حلوان

وميكاترونيكس هوا عباره عن ميكس بين اقسام كهربا وميكانيكا واتصالات

اولا بياخد من من قسم كهربا ::ماده لكنترول
اللى المفروض بتتاخد ف باور سنه تالته بتتدرس فى ميكاترونيكس ف تانيه وفى ترم واحد
ونـــفس الكتاب

وبياخد من قسم ميكانيكا انتاج :
تعليم ال CAM --CAD وماكينات ال CNC

ده طريقه فى رسم المنتج او الاله وتقطيعها كاملا عن طريق الماكينه دى
يعنى مجرد انك بتدخلى للماكينه دى الابعاد اللي عايزها و كل حاجه عايز مفصل هنا ..خرط هنا ...الخ
والماكينه بتنفذ
ده ببساطه اوى

وخدت كمان من ميكانيكا باور ..
Thermo Dynamic و حاجه كمان بس مش فاكرها

وخدت من اتصالات قسم حاسبات
دراسه اللوجيك وحبه لغات برمجه
وحجات تانيه مش هفتى فيها

ده تقريبا ..قسم ميكاترونيكس
يارب مكونش غلطت فى حاجه واللى قايلى الكلام ده "" أول دفعه ميكاترونيكس حلوان السنادى ""

مع العلم بحاجه ,,انك مش هتشتغل باللى بتدرسيه فى الكليه
انت المفروض اللى بتدرسه ف الكليه ده ,,الارض اللى بتبنى عليها بعد كده بالكورسات والاجتهاد الشخصى ..
عشان كده
ميكاترونيكس بتفتح مجالات كتيــــــــــــر

والله المستعان

Eng.Sherief
01-10-2009, 12:35 AM
هي دي زي بترول وكدا

ولا تدخل هندسة ولازم بعدين تجيب تقدير عشان تدخلها ممكن توضيح

ولو أنا في هندسة سوهاج وحولت على القاهرة ينفع أدخلها
تدخل هندسه
وبعد اعدادى
تتخصص في قسم طبيه ..وطبعا لازم تكون جايب مجموعها

وبالنسبه انها ف القاهره وحلوان ..واعتفد انها بقت ف كليات تانيه كمان ...-الموضوع ده كاتبه هنا من سنه --
بس مش عارف نظام التحويل عندك ,,بس طالما هيا مش عندك فاعتقد عادى

--------------------------------
ومشكورين على المرور يا جدعان
نورتوا الموضوع
------------------------------
شكرا يا باشمهندس على الموضوع بصراحة انا محتار ادخل تخصص ايه مش عارف ايه اللى احسن....؟ باور ولا اتصالات ربنا يوفقنا جميعا.
على فكرة انا سجلت فى المنتدى مخصوص عشانك

الف شكر يا بشمهندس
ووالله انا كمان لسه محتار بينهم
ودماغى هتشيط
ربنا يقدم اللى فيه الخير لينا كلنا
:) :)

Eng. Alios
02-10-2009, 03:08 AM
السلام عليكم ...

ازيكم يا باشمهندسين ...

دلوقتي احنا دخلنا على مرحلة جديدة ... المرحلة الجامعية ...

عاوزين نشد حيلنا في الخمس سنين اللي جايين دول .... علشان نبقى بشمهندسين بقى بحق و حقيق إن شاء الله ...

----

كتر الكلام عن الهندسة الصناعية ....
و كتير من طلاب معاهد الهندسة لما تيجي تسألهم انت في قسم ايه , يقول لك : صناعي ...

انت كواحد صاحبه ح تقرف من الاسم .... اسم يقرف مش كدا ؟!

بس احب اقول لك ان صاحبك بتاع المعهد اختار الصح .. و صح الصح كمان ...

طب ليه هوا اختار صح ... ؟

دا اللي ح نعرفه في الردود اللي جاية ...

موضوعنا ح يكون مقسم كالآتي على شكل ردود :
1- ايه الجامعات اللي بتدرس الهندسة الصناعية
2- تعريف الهندسة الصناعية
3 - مجالات العمل و الوظيفة و اللقب

تابعونا ...
طبعاً ح تلاقوا معظم الكلام منقول من مواقع تانية ...

بس انا ح اترجم لكم العربي الفصيح للعامية إن شاء الله ...

Eng. Alios
02-10-2009, 03:18 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ...

نبدأ موضوعنا ...

و نكمل كلامنا ...

----------------------------------------------------------

كتير من الناس لما تسمع اسم : هندسة صناعية , ح تقرف من الاسم و تفتكره زي غزل و نسيج ...

يعني الناس ح تفتكر ان اللي بيتخرج من القسم ده اكنه زيه زي سمكري سيارات ...

و مش الناس في بلدنا و بس , العالم كله مازال لا يعرف حتى الآن مكانة الهندسة الصناعية ...

طبعاً دا كلام يحبط ...

و علشان منحبطكمش ... تعالوا بقى نعرفكم اهمية الهندسة الصناعية في حياتنا ...

---------------------------------------------------------------

الجامعات التي تدرس الهندسة الصناعية

مبدأياً و قبل ما نتكلم ... نحب نقول ان الهندسة الصناعية تقارب الهندسة المدنية في المكانة ..

تعالوا بقى نشوف ايه النظام في الجامعات ...

-------

نظراً لندرة المجال و في الوقت ذاته تحتاج كثير من الشركات خريجي هذا المجال ... قررت بعض الجامعات المصرية أن تدخل برنامجاً جديداً و تخصص جديد لم يسبق له مثيل الا و هو : الهندسة الصناعية ...

و هو موجود بالجامعات الآتية :
كلية الهندسة - جامعة عين شمس
كلية الهندسة بشبرا - جامعة بنها

بالإضافة الى بعض المعاهد الهندسية و اشهرها : المعهد العالي للهندسة و التكنولوجيا ( رجب ) بالأسكندرية - و المعهد العالي للهندسة و التكنولوجيا ببنها .

و للأسف , هذا التخصص لم يُدخل ضمن الأقسام العامة لكليات الهندسة مثل : العمارة - المدني - الكهرباء .
و هو يعمل بنظام الساعات المعتمدة و بمصروفات سنوية مرتفعة .

EnG.BeLaL
02-10-2009, 03:50 AM
يا سلام عليك يا باشمهندس ...... جزاك الله خيرا

Eng. Alios
02-10-2009, 03:53 AM
ندخل بقى في صلب الموضوع ...

الهندسة الصناعية

الهندسة الصناعية هو مجال من مجالات الهندسة , و من مميزاتها أن لها مجال في العديد من الشركات و المصانع المختلفة .

شركات مثل شركات الطيران و البنوك و شركات البترول و معاملها .

و هو يعتبر مجال عام لتحقيق أهداف الإدارة من خلال إعداد الخطط و التنظيم الجيد و الحفاظ على الجودة و تطبيقها و التعامل مع العاملين و غيرها .

و من الممكن ان يصل المهندس الصناعي للمناصب الإدارية العليا نظراً لقربه من الإدارة و من مهماتها .

* * *

و لذلك يمكن تسمية الهندسة الصناعية بالهندسة الإدارية .
و بإختصار , المهندس الصناعي يعتبر جسر بين الإدارة و أهدافها .
فهو يحقق ما تطلبه الإدارة بأقل تكلفة و بأعلى جودة .

و المهندس الصناعي هو مهندس إداري من الطراز الثقيل , فلغته هى الأرقام و الحسابات و هذا يعطيه فرصة لتولي أعلى المناصب الإدارية . و هو أيضاً يمكنه التعامل مع العاملين و توفير ما يحتاجونه في اسرع وقت و دون خسارة للشركة أو المصنع .

و المهندس الصناعي هو خير من يجمع بين قدرات المهندس و المدير . وهو يعتمد على المعرفة بالرياضيات وعلوم الهندسة الفيزيائية والفنية بالإضافة إلى الإدارة والعلوم السلوكية لكى يقوم بدوره فى حل المشكلات والإبداع والتصميم والتنسيق وإيجاد التكامل بين الأنظمة. ومن هنا يعمل المهندس الصناعى فى كافة مراحل العمليات الصناعية والصناعات الخدمية والوكالات الحكومية. فهو يقوم بتصميم وتنسيق التصميم فى المصنع والنظم التى تتضمن البشر والآلات ونظم تداول المواد الخام ونظم المعلومات والنظم التى يتم التحكم فيها باستخدام الحاسب ونظم الجرد. وبالإضافة إلى ذلك، فإنه يقوم بتحليل التكاليف والجدوى الاقتصادية والقدرات والاحتياجات البشرية ومقاييس العمل والعمالة والنماذج الرياضية للنظم. وتوفر الخلفية والخبرة والتدريب للمهندس الصناعى معرفة واسعة بالمشاكل الصناعية.

* * *

طبعاً علشان ما أنساش ... من اشهر الجامعات التي تدرس الهندسة الصناعية : الأكاديمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحري و هى اول من أدخلت برنامج الهندسة الصناعية عام 1994 . و كليات الهندسة بجامعة الزقازيق و الفيوم .

* * *

الهدف الأساسى لبرنامج الهندسة الصناعية أو لتخصص الهندسة الصناعية هو إعداد خريج:
• ليمتلك القدرة على تصميم وتطوير وتطبيق وتحسين النظم المتكاملة التى تضم البشر والمواد والمعلومات والآلات والطاقة.
• يتفهم العلاقات الهندسية بين المهام الإدارية من تخطيط وتنظيم وقيادة ورقابة والجانب الإنسانى فى الإنتاج والبحث ومنظمات الخدمات.
• يتفهم ويتمكن من التعامل مع تكامل نظم الإدارة فى سلسلة من البيئات التكنولوجية. وتقع مسئولية تحقيق هذا الهدف على هيئة التدريس المكونة من مهندسين على درجة عالية من الكفاءة والخبرة فى إدارة الهندسة والأنشطة التكنولوجية.

ويوفر المنهج قدرا كبيرا من المرونة فى اختيار المقررات، كما يوفر الأرضية الهندسية والعلمية اللازمة من خلال تتابع من المقررات فى الرياضيات والفيزياء والكيمياء والحاسب والعلوم الهندسية. وتصاحب تلك المقررات مقررات خاصة بالهندسة الصناعية تغطى مجالات هندسة التصنيع وتصميم المنشئات والإحصاء الهندسى وتحليل التكاليف الهندسية وإدارة العمليات والإنتاج وبحوث العمليات والرقابة على العمليات وقياس وتصميم العمل وهندسة العامل البشرى واستخدام الحاسب وتكنولوجيا المعلومات وتحليل وتصميم النظم وإدارة الجودة الشاملة.

* * *

مجالات الهندسة الصناعية

تشتمل مجالات الهندسة الصناعية على أربع حلقات إنتاجية مترابطة ومتكاملة مع بعضها البعض. وتضم هذه الحلقات العديد من مهام المهندس الصناعي، حيث يقوم باستخدام الوسائل الهندسية الفنية والطرق التحليلية والتجريبية للوصول إلى الحلول المثلى لهذه الأعمال. ويمكن إيجاز هذه المهام بوصف مختصر فيما يلي:

المنتج Product:
يقوم المهندس الصناعي بدراسة تحليلية للمنتج في مرحلتي متطلبات السوق والتصميم .
أبحاث التسويق Marketing Research:
دراسة الجدوى الاقتصادية للإنتاج الصناعي حيث يتم تقدير كل من التكلفة وحجم السوق بالإضافة إلى حساب طاقة المصنع وربحية المشروع الصناعي. وكذلك دراسة المتغيرات في مواصفات المنتج ومن ثم وضع قواعد لتقييس هذه المواصفات وتبسيطها..

تصميم وتطوير المنتج Product Development and Design:
يقوم المهندس الصناعي بتصميم المنتج ودراسة موثوقيته وتكلفته وقابليته للإنتاج. بالإضافة إلى اختيار المواد وعوامله الإنسانية ودراسة متغيرات المواصفات ووضع القواعد القياسية والتوصيف.
عمليات الإنتاج Production Process
يقوم المهندس الصناعي بتصميم عمليات الإنتاج الأساسية المثلي للقيام بالعملية الإنتاجية وتشمل:
دراسة قرار الإنتاج أو الشراء لجزء أو أجزاء من المنتج.
دراسة عمليات الإنتاج واختيار العملية الإنتاجية المناسبة.
دراسة وتحليل العمل وأزمنته القياسية .
التخطيط لعمليات الإنتاج وتسلسلها المنطقي ووضع جداول تسلسل العمليات ومخططات مسار حركة الإنتاج والتجميع .
دراسة وسائل الفحص وضبط الجودة ووضع أساليب مخططات الرقابة وأخذ العينات.
تحديد الكميات المطلوبة من المادة الخام والعمالة وذلك باستخدام الطرق التجريبية والتحليلية والمحاكاة.
اختيار المعدات والأدوات ومعدات المناولة ونظمها.
تصميم موقع العمل Workplace Design
يقوم المهندس الصناعي بالأعمال الآتية :
اختيار المكان
تحليل واختيار الموقع الأمثل للمصنع أو العمل أو مكان الخدمة.
تصميم خطوط الإنتاج والموقع
تخطيط حركة الإنتاج ومواقعها.
تحليل توازن خطوط الإنتاج والتجميع.
تحديد مراكز العمل والأنشطة المساندة للإنتاج
تحديد متطلبات المبنى وخدماته ومنافعه لعمليات الإنتاج والعوامل الإنسانية ومتطلبات السلامة.
تحديد متطلبات الصيانة للمعدات والأدوات والموقع.

الإنتاج Production
يقوم المهندس الصناعي بتخطيط وجدولة ومراقبة الإنتاج على النحو التالي:
التخطيط لإيجاد معدلات الإنتاج بواسطة طرق التخطيط على المدى المتوسط.
وضع جداول الإنتاج.
مراقبة مخزون المواد الأولية والمنتجات النهائية.
تحديد أساليب الرقابة على الإنتاج وأداء العمالة.
تحديد أساليب الرقابة على جودة المنتج.
مما سبق يمكن القول إن وظائف الهندسة الصناعية تقع في خمس مجالات أساسية

* * *

المهندس الصناعي و مهندس التصنيع

من الملاحظ ان كثير منا يمزج بين الهندسة الصناعية وهندسة التصنيع.. وهذا تعريف بالمجالين ومهامهما

الهندسة الصناعية :
تهتم الهندسة الصناعية بتصميم و تطوير و تركيب الانطمة الصناعية العادية و المعقدةويتعامل المهندس الصناعي مع العمال و الآلات و المواد و جمع البيانات و دراستها وتحليلها و تطويرها لذلك مهمة المهندس الصناعي تبدأ منذ إنشاء المصنع مرورابتخطيط الإنتاج و انتهاءً بتسويق المنتج و الدعم الفني و خدمات ما بعد البيع ..

هندسة التصنيع :

تهتم هندسة التصنيعبتصميم المنتج و تطويره و اختيار امثل طريقة لتصنيع المنتج و امثل وسيلة للإنتاجبأعلى المعدلات و اقل التكاليف .. يتعامل مهندس التصنيع مع معدات عالية التقنية والأذرع الآلية لذلك مهندس التصنيع يتمتع بمهارات عاليه في النواحي الرياضية و لديهالقدرة على التخطيط

و حسن التقدير للأمور وله سمات شخصية مميزة تساعده على انيكون مبدع و طموح و ذو مهارات عاليه يدوية و فكرية..

والحقيقة إن المهندس الصناعي و مهندس التصنيع و جهان لعملة واحدة و لا يستغني احدهما عن الأخر..

الهندسة الصناعية - الطريق إلى الإدارة الفعالة
الهندسة الصناعية ليست فقط متعلقة بالمصانع كما يتم الاستنتاج من الاسمفالتصنيع هو جزء من الهندسة الصناعية ، دارسي الهندسة الصناعية يجدون جمال الهندسةالصناعية في هندسة النظم وتحليلها فهي جزء ممتع جدا من الهندسة الصناعية فبإمكانالمهندس الصناعي المحترف في هندسة النظم أن يقوم بتحليل إي نظام (System) وكما هومعروف بالطبع فان إي منظمة هي عبارة عن نظام ويستطيع من خلال هذا التحليل اكتشافالكثير والكثير من خبايا النظام وأسراره وتطويره لاحقا إلى أن يصبح نظام فعال ولعلالهندرة Re-Engineering احد إفرازات تحليل النظم والتي أصبح لها شعبية كبيرة.

إن ارتباط الهندسة الصناعية بالإدارة ارتباط عميق لايستطيع الشخص أن يفصل بينهما ولعل المهندس الصناعي اقدر شخص على إدارة منشأة صناعية أو غير صناعية بحكم التوجهالدراسي له فالملاحظ من المواد التي تدرس في قسم الهندسة الصناعية بأنها مواد فيهاطابع إداري.

قد تصبح مهندس صناعي جيد إذا كان لديك

-خلفية جيدة عن الرياضيات

-
الرغبة في التخاطب مع الناس

-
القابلية للتعامل معالحواسيب الاليه

معهد المهندسون الصناعيون يعرف هذا النوع من الهندسة فيقول:
إنها ذلك العلم المهتم بالتصميم ، التطوير و خلق انظمه متكاملة من المواد و المعلومات و المعدات والطاقة.و هذا يتطلب معرفة جيدة بالعلوم الرياضية و العلوم الاجتماعية معا بدونإهمال المبادئ و الطرق الهندسية في التحليل و تصميم و تقييم النتائج لتكون مستقاةمن نظام معين.

أهميه هذا العلم:

بشكل عام فان هذا الفرع الهندسي مهتم بتطوير الإنتاجية و التي تعد من أهم التحديات التي تعترض حياة الإنسان بشكل يومي.إنالفائدة الرئيسية من زيادة الإنتاجية هي ببساطة للوصول إلى أفضل منتج باستعمال اقلمصادر ممكنة.و بشكل متتابع فان الهندسة الصناعية قد تعمل في معظم المعاهد اوالمنظمات من مثل شركات النفط و القطاعات الحكومية و البنوك و شركات الطيران إضافةإلى المستشفيات. المهندسون الصناعيون هم المسئولون عن أكمل النظم التكنولوجيةالمتكاملة.

لديهم القدرة لوضع حلول علميه لمعظم المشاكل الحقيقة التيتصادف.

الهندسة الصناعية تنظر للصورة بكبر حجمها بحيث يتطور المجتمع بشكل كامل.

يستعمل المهندسون الصناعيون الحواسيب الاليه كأداة لحل المشاكلالمعقدة و ليعملوا مع برامج الكمبيوتر المتطورة و الفعالة.

فهم يستعملون هذه المهارات ليصمموا و يتوقعوا بل و يقيموا أداء جميع أنواع النظم المعقدة.

بعض الفوائد التي يمكن ربطها مباشرة بعمل المهندسين الصناعيين تتضمن:

1 - مبدأ التصنيع القابل للتبادل.
هذا المبدأ هو لتصنيع أجزاء بدقة متناهية بحيث إن جزءمعين من وحدة معينة في منتج ما سيتكامل مع نفس الجزء من وحدة أخرى فيالمنتج.

2 - تخطيط جانت Gantt chart
وهو عبارة عن مساهمة ذات دلالة تزودنا بخطوات تخطيطية (رسوم ) لمرحلة ما قبل التخطيط و لجدولة الأعمال و مراجعة التقدم.
3- مبادئ التحكم بالجودة الإحصائية
4- جعل العمل أكثر أمانا و سرعة.

و هذا الفرق يشبه الفرق بين الهندسة المدنية و المعمارية , فالاثنان ايضاً وجهان لعملة واحدة .

* * *

مجالات العمل

العالم حالياً لم يقدر حتى الآن معنى الهندسة الصناعية ... او بمعنى آخر لم يفهم مداركها و أهدافها .. و لكن بالرغم من ذلك , فالمستقبل يقول ان الاحتياج لهذا المجال سيكون بشكل مكثف جداً ... و لن يمكن الاستغناء عن الهندسة الصناعية بعد ذلك ...

و حالياً أيضاً ففرص العمل متاحة جداً لمهندسي الإدارة أو للمهندسين الصناعيين ..

المهندسين الصناعيين الخريجين يحملون معهم معرفة جديدة لمجال جديد ... لكن لا يعرفوا أين يطبقوها ....

هنا سنعرض الاماكن المناسبة لتطبيق مجال الهندسة الصناعية :

إن مجال الهندسة الصناعية يؤهل الفرد للقيام بالعديد من المهام المختلفة. والخلفية الجيده في الهندسة الصناعية تؤهل المهندس الصناعي لتقلد العديد من المناصب منها:
• التحليل الإداري
• تحليل البرامج الحكومية
• تحليل الميزانيات الحكومية
• الهندسة العامة
• تحليل بحوث العمليات

الإعمال التقليدية للهندسة الصناعية في القطاع الحكومي

قياس العمل: في الوكالات الحكومية الكبيرة تستخدم طريقة قياس الوقت لتطوير معايير العمل وصياغة مستويات الموظفين للقيام بالأعمال.

تحليل النفقات والفائدة: في المشاريع الجديدة التي تتطلب معدات عادة ما يتم عمل دراسة تحليل النفقات والفوائد لها ويقوم بها المهندس الصناعي. عادة ما تقارن هذه الدراسة الطريقة الحالية بالطريقة المقترحة. ويجب أن تؤكد الطريقة المقترحة أن الفوائد العائدة سيتم تحصيلها من هذا الاستثمار خلال ثلاث سنوات.

نماذج المحاكاة: عادة ما تتطلب عمليات الأتمتة إلى نماذج المحاكاة للتأكد من الجدولة الزمنية والتوظيف السليمين، فيتم التغيير بالطريقة التي تؤكد أن الإنفاق تم كما يجب وفي محله. كما أن المحاكاة تساعد في التعرف على الموارد البشرية والتدريب المطلوب لها، بالإضافة إلى التخطيط الجيد للفترة الإنتقالية.

حساب الميزانيات: تقوم الحكومات عادة بالتخطيط لعدة سنين قادمة (مثل الخطط الخمسية). وعملية وضع الميزانيات هى عملية طويلة وتحتاج إلى وقت مسبق طويل للتخطيط لها وذلك نتيجة لتعدد المؤسسات والمصالح الحكومية التي تقوم بها عادة. كما أن الميزانيات تمر بالعديد من الهيئات التي توافق على الميزانيات كوزارات المالية ومجلس الوزراء وأجهزة الرقابة و المحاسبة والهيئات التشريعية كمجالس النواب والشورى. يقوم المهندسون الصناعيون هنا بالمساعدة عن طريق تطوير نماذج رياضية تتوقع أعداد الموظفين المطلوبين في الجهة الحكومية بناء على المخرجات التي تقدمها هذه الجهة.

تخطيط المشاريع: تستخدم مخططات جانت وتقنيات التقييم الأخرى في مخلتف المرافق الحكومية لتخطيط وإدارة المشاريع المختلفة. يساعد المهندس الصناعي في هذا المجال بوضع الجدول الزمني المبدئي للمشروع ومن ثم يعمل مع إدارة المشروع لإبقاء المخطط متوافقاً مع سير المشروع وتحليل الجداول في المراحل المختلفة لإبداء الرأي في التناقضات المحتملة والعمل على الحيلولة دون وقوعها.

تخطيط توزيع الأعمال: يتطلب توزيع العمل في مستويات العمال إلى معلومات يعتمد عليها وإلى توقعات دقيقة. فالموازنة في توزيع الأعمال مهم جداً لزيادة كفاءة العمليات. ومن الأمثلة في توزيع الأعمال:
• التوظيف في الخدمات البريدية لمواكبة التغيرات الموسمية في حركة البريد.
• جدولة رحلات الطيران والنقل البري والبحري لمواكبة التغييرات في حركات الشحن والسفر.

التخطيط والتقييم: يتطلب التخطيط القدرة على تحليل المعلومات التاريخية، والتنبؤ بالوجهات المستقبلية، وتحديد المشكلات المحتملة، ومن ثم التنبؤ بالتغييرات المطلوبة لحل مشكلة الزيادة في نفقات المشروع، والزيادة في مستويات العمال المطلوبة، والتغييرات في تقديرات الدعم المادي للمشروع.
وتتطلب عملية التقييم مراجعة حاسمة للمشروع بتطبيق الوسائل المنهجية والمنطقية لتقدير التقدم المطلوب للتزامن مع المواعيد النهائية وتعيين ما إذا كان من المجدي وضع تحسينات.
تقييم القدرة على الإنتاج: عادة ما يقوم المهندسون الصناعيون بزيارة المقاولين أو المتعهدين لتقييم أوضاعهم، حيث يتم التأكد من أن كل شئ يسير وفق الجداول الزمنية الموضوعة وما الذي يجب عمله من أجل تحسين هذه الجداول الزمنية. يقوم المهندسون بعد ذلك بتوثيق ما وجدوه ووضع آرائهم ورفعها للإدارة.

هيئات تقييم المصادر: تتطلب مهام المهندسين الصناعيين في هيئات تقييم المصادر تقييم عمليات التأكيد على الجودة، والجداول الزمنية للتسليم، ووضوح المواصفات والمساعدة في تقييم المصدر. من الأمثلة على ذلك العمل مع وزراة الدفاع، فيتم تقييم جميع أوجه الإنفاق على منظومة الدفاع. ويقوم المهندسون الصناعيون بوضع نماذج توضح الإختلافات في الإنفاق بناء على الكميات التي سيتم شراؤها وفقاً لإستراتيجية الإستحواذ المنشودة من قبل الوزارة. وعندما يبطل إستخدام أحد منظومات الدفاع فإن المهندسون يقومون بوضع إستراتيجيات التخلص من هذه المنظومة. ويتم إستخدام الطرق التالية عند مراقبة البرامج:
• تحليل أداء الجداول الزمنية.
• تحليل الإختلاف في النفقات.
• تحليل القيمة المكتسبة.
• تحليل عمليات الإستحواذ.
• تحليل العقود المعروضة.

* * *

بكدا انتهى موضوعنا ... و بكل اختصار ...

بس اعتقد انكم مفهمتوش هوا ليه طالب المعهد دا اختار المجال الصح ؟

الهندسة الصناعية بالبلدي بيدرس فيها انتاج و تحليل نظم ... يعني بياخد من ميكانيكا على كهرباء و على حاسبات و شوية كتير من العلوم الأساسية زي علم النفس و حقوق الانسان و الرياضيات و غيرها ..

علشان كدا يُقال انه اصعب قسم في كليات الهندسة و في معاهد الهندسة ... اصعب من مدني نفسها ...

و طبعاً لغة المهندس الصناعي هيا الأرقام و الحسابات ... و دا من اجمل ما يمكن و دا اللي ح يوصله لأنه يكون رئيس شركة ناجح ... لان الدقة و الحرص بيوصلوا لكدا ..

لكن مستقبل المجال دا بجد في قمة الامتياز .... يعني انت كمهندس صناعي ممكن تبقى رئيس شركة بحالها ...

طبعاً انا حبيت انقل لكم كام حاجة عن الهندسة الصناعية ... علشان انا شايف الطلبة نفسيهم مش عاوزين يدخلوها لمجرد اسمها ....

الاسم مقزز بالنسبة لهم ... لكن اعتقد ان من جوة الاسم تخلي قسم البترول هوا اللي مقزز ...

و يارب يخلوه قسم عام في هندسة و ياخد تقدير عالي ...

اي استفسار , احنا ان شاء الله موجودين

جزاكم الله كل خير

E n G . M ! D O
06-11-2009, 02:53 AM
جـــــــــامد يا اخ شـريف تسـلم ايدك

جيولوجى امير
08-11-2009, 05:37 PM
على فكره يا جماعه
بالنسبه للبترول بالذات مجال غريب اوى
فانا اعرف خريجين علوم قسم جيولوجيا وشغالين مهندسين بترول
والاقى مهندسين بترول مش بيشتغلوا
حاجه غريبه جدا

pr3ttysparrow
15-12-2009, 05:09 PM
يا بشمهندس شريف بعد اذن حضرتك انا كنت عاوز اعرف معلومات زياده عن (نوويه___طيران)
من حيث مجال العمل (بره مصر) بس مش فى امريكا ....... وكمان لو ينفع موبايل حضرتك يبقى كرم... او حتى ممكن حضرتك تبعت Please Call Me على رقم (0197417894) و انا اكلمك ...... بس يا ريت الرد بسرعه اصل الموضوع ده شاغلنى اوى... وقبل ده لازم اشكر حضرتك على المجهود الجامد ده.... اخوك(اسمحلى انول الشرف ده) / احمد رجب

نفسه يبقى مهندس
20-12-2009, 03:48 PM
لو سمحت يا بشمهندس شريف ممكن افاده اكثر بالنسبه لاقسام(بترول_نوويه_طيران) بالنسبه لمجال العمل و طبيعته لان بصراحه دى الاقسام اللى شدتنى جدا.. و فى راى حضرتك ايه احسن قسم فيهم ... وقبل ده طبعا احب اشكر حضرتك عالمجهود الجبار ده

Mahmoud_Nassar
04-01-2010, 12:42 PM

هانى وقع فى البير
قصدى
شادى نام على السرير
يوووووووه
قصدى
هابى نيو يير
ههههههههههههههه
كل سنه وانتو طيبين جميعا
وان شاء الله يكون عام سعيد علينا
ان شاء الله
يارب يكون وش السعد والنجاح السنة دى
بأذن الله
ياريت اكون احسن صديق ليكو بأذن الله
وكل سنه وانتو طيبين

http://www.alltalaba.com/board/style_emoticons/default/blowup.gif

مستشار محمود نصار

pr3ttysparrow
13-01-2010, 02:59 PM
ممكن سؤال؟؟
اييييييييه الفرق بين هندسة بترول السويس و هندسة القاهرة قسم بترول و تعدين؟؟؟
و لما ان شاء الله ال 2 يسافروا بره هل يبقى حد فيهم مميز عن التانى؟؟

pr3ttysparrow
13-01-2010, 03:03 PM
سؤال
اييييييييه الفرق بين هندسة بترول السويس و هندسة القاهرة قسم بترول و تعدين؟؟؟
و لما ان شاء الله ال 2 يسافروا بره هل يبقى حد فيهم مميز عن التانى؟؟
وفى ناس بتقول ان السويس احسن كتيييير ايه راى حضراتكم؟؟؟؟؟؟

احمد مجدىجودة
14-01-2010, 12:57 AM
انا عارف ان فى قسم لاابحاث الفضاء صح ولا لأ

eman _elbtal
01-02-2010, 07:14 PM
قسم البترول و التعدين

1. هتتخرج هتبقى مهندس بترول قد الدنيا و بمرتب جامد جدا و يا سلام لو سافرت بقى بره مصر و يا سلام اكتر لو مهندس شاطر بره مصر هيدوك شقه و اقامه و تظبيط يعنى مرتبك كله فى البنك

2. بس ممكن اى مهندس تانى يروح يشتغل فى المجال ده و لو شاطر هيبقى احسن من بترول نفسه

ليه بس كده يا بشمهندس

بس على فكرة انا اعرف ان اللى بيشتغلو مهندسين بترول من غير ما يكونو خريجين من قسم بترول بيكون معاهم واسطة جامدة اوى وبرضو مش يقبضو نفس المرتب اللى بيقبضو مهندس البترول اللى متخرج من القسم ده
و لو كان خريج علوم جولوجيا فده عادى انه يشتغل فى شركة بترول بالعكس دول بيفضلو خريج علوم قسم جولوجيا عن خريج بترول قسم جولوجيا

مدحت حسن
11-04-2010, 11:34 PM
جزاك الله خيرا وجعل هذا فى ميزان حسناتك

لأنى بسراحة نفسى اخش كلية هندسة

بس مكنش عندى المعلومات الكافية عنها

وانت بكدا وضحت الموضوع خالص

تشكر يا كبييييييييييييييييييييير

سندريلا5
27-06-2010, 12:00 PM
وانا كمان حلم عمري هو كليه الهندسه بس ادينا في انتظار المجموع خاصه بعد الامتحانات اللذيذه دي
بس انا عايزه اعرف الاقسام بتدخلها علي اساس ايه مجموع الثانوي ولا اعدادي هندسه ولا برغبتك ولا ايه يا ريت توضحولي ضروروري وادعولي

a7mad3ali
27-06-2010, 02:15 PM
وانا كمان حلم عمري هو كليه الهندسه بس ادينا في انتظار المجموع خاصه بعد الامتحانات اللذيذه دي
بس انا عايزه اعرف الاقسام بتدخلها علي اساس ايه مجموع الثانوي ولا اعدادي هندسه ولا برغبتك ولا ايه يا ريت توضحولي ضروروري وادعولي

ههههههههههههه لسه بدري علي موضوع الاقسام ده انتي بتفكري فيها من دلوقتي

عموما هي اول سنه في هندسه بتبقي اسمها اعدادي زي مالكل عارف وبيبقي الكل متساوي فيها يعني
بعد كده من اول اولي بيبدا التخصص وكل قسم بيعتمد علي التقدير في اعدادي وملوش علاقه بثانوي خالص مدام جبتي مجموع هندسه ودخلتيها ان شاء الله
وبعد كده بيبقي فيه تخصصات جوه الاقسام برده بتعتمد علي التقدير برده وده علي حسب كل جامعه
يعني عندنا في القاهره اقسام كتير اوي اعلاها اتصالات وحاسبات ممكن يوصلوا لبدايات الجيد جدا
بالنسبه لعين شمس ومعظم الجامعات التانيه بيبقي اعلي قسم اسمه كهربا وبياخد من مقبول او بدايه الجيد
وجوه القسم بيبقي فيه مثلا اتصالات وكهربا باور بياخد من تقدير اعلي وهكذا
يارب اكون قدرت اوضح
ونصيحه متفكريش في الحاجات ديه دلوقتي خالص

سندريلا5
30-06-2010, 07:06 AM
متشكره قوي a7mad ali علي التوضيح انا بس حبيت يكون عندي فكره مش اكتر ومتشكره مره تانيه بجد افدتني

ZIKA*STAR
21-07-2010, 02:48 PM
عماااااااااارة ان شاء الله

عبدة قورة
24-07-2010, 09:43 PM
شكرا ليك على المعلومات دى بجد كنت محتاجها و ربنا يوفقنا كلنا

NANSY AGRAM
27-07-2010, 03:30 AM
اولا ثانكس على التوبيك ثانيا ياريت حد يجاوبنى على السؤال ده بالنسبه لهندشة اتصالات مناسبه للبنات ولا لا وممكن لما اتخرج اشتغل فين بس فى مصر؟ياريت حد يرد

مش لاقية اسم
28-07-2010, 09:16 PM
يا ريت تسجل عشان عايزة اسال على حاجة

مش لاقية اسم
28-07-2010, 09:32 PM
اناجايبة94%و كنت عايزة اعرف اخش انهى قسم:confused::confused::confused::confused::confus ed:

ريما_eng
13-08-2010, 11:04 AM
بجد شكرا على المعلومات دي بس انا كنت عايزة اسال لو في قسم لتعليم الكمبيوتر من فضلك هيكون قسم ايه ممكن الرد بسرعة اصل انا لسة في ثانوي

شعبان رجب
14-08-2010, 06:03 PM
انا انشاء الله فى اولى ثانوى ولكن عندالرغبة فى دخول هندسة طبية اونووية ولكن مش عارفة اقر هو انا بذاكر والحمدلله بطلع الاولى على المدرسة فياريت تساعدنى

Eng/SaSo
24-08-2010, 06:16 PM
طيب الكلام دى جميل جدا جدا جدا.
بس ايه القسم الى بياخد من اعلى تقدير ؟
ولو ممكن ترتب لى الاقسام حسب التقديرات من الاعلى للاقل؟

ma7moud_mada
04-09-2010, 03:51 PM
شكرااااااااااااااااااااا على المعلومات الجامدة ديه d:

hesham2077
11-10-2010, 01:54 PM
انتا اهملت قسم فى غاااية الاهمية وهو التحكم الالى

ABDSSH80
13-10-2010, 07:40 PM
جزاك الله خير

mare_2000
21-11-2010, 02:20 PM
ممكن معلومات عن القسم ده؟

12- قسم هندسة الحاسب والنظم :-
وممكن اعرف هندسة عمارة القدرات بعد 3 ثانوي ولا بعد اعدادي؟

Solom_X
09-02-2011, 12:56 AM
انا اسف بس عايز ابين حاجة قسم الاتصالات والالكترونيات في هندسة القاهرة بينقسم ل
1-كمبيونر ويختص بالهاردوير وجزء بسيط اوي من السوفتوير بس هتفهم يعني ايه كمبيوتر من اول ما عملوا اللوجيك جيتس وال 0 1 لحد الميكروبروسسر
2-تحكم اللي هوة كنترول شغل المصانع والكلام ده
3-اتصالات وبتفرعاتها من نتووركس وانتينات اللي هية الهوائيات واللي بيشتغل فيها ده رائع
4-الكترونيات وهو مجال رائع بس في مصر محدود
ومجال العمل بحسب اللي شوفته غير ما الناس فكرة الشركات الثلاثة لا دلوقتي فيه شركات كتير طلعت ومصانع والقرية الذكية والبنوك وغيرها كتير بسبب النتووركس الشبكات
وطبعا القسم ده هو وكمبيوتر في مقدمة التنسيق يعني لازم تقدير عالي
وبتتخرج ممارس عام يعني عارف كل الاقسام اللي فوق دي مفيش تخصص داخل القسم
بس انت بتخصص نفسك بالكورسات والتدريب والشغل في مجال معين انت حبه

الغزالة
06-03-2011, 12:01 PM
انا عاوز بس اسئل سؤال انا دلوقتى فى تانية ثانوى بس عاوز اعرف حاجة هو على حد علمى ان كلية البترول والتعدين موجودة فى السويس بس ومجموعها 99.1 او 99.5 المهم هو ينفع بقا ان انا اخش هندسة عادى خالص وبعد كدا بقا لو جيبت مثلا امتيــاز اروح الكلية هناك فى السويس ومش مهم السنة الى هتضيع دى ياريت الافادة فى اقرب وقت بليز وشكـــــــرا لكم ع الموضوع الهايل ده

mezor
21-03-2011, 02:20 AM
ادعولى ربنا يوفقنى وادخل هندسة طيران

Mesho0o0o
22-04-2011, 11:22 AM
انا بكالوريوس تجارة جامعة المنصورة 2007 وكنت عاوز التحق بأكادمية السلاب هندسة اتصالات
انا ثانوية عامة دفعة 2003

كنت عاوز اعرف اذا كان ممكن انى اتقدم فى الاكاديمية مع العلم ان الثانوية العامة بتاعتى من 8 سنين
وياترى التكلفة كام يا ريت يا جماعة حد يساعدنى فى الموضوع ده

انا عاوز ادخل وادرس هندسة لانى مش لاقى نفسى فى الشغل كمحاسب لانى مش حابه
علما بأنى اساس بشتغل فى مجال it وواخد كورسات شبكات فى الدراسة مش هتكون صعبة اوى
بس المهم اجد مكان

هيثم قشطة
14-05-2011, 07:44 PM
مشششششششششششششششششكور

radwanco
11-07-2011, 05:51 AM
السلام عليكم
تحية خاصة
أنا طالب ثالثة علمى رياضة .. أملى إن شاء الله أدخل هندسة .. لكن عندى استفسارات ياريت تجاوبنى عليها قبل التنسيق خاصة أول سؤال ..
1- ما رأيك فى بترول السويس؟وخاصة أنها تتربع على عرش كليات القمة فى السنوات الأخيرة.. أسمع عنها أنها لصفوة طلبة مصر وانها تحفة,على قد ما أسمع ان فى ناس دخلوها ومستحملوش وحولوا من أول شهر.. ده ليه؟..هل هى فى الصحراء ومتعبة؟وهل قسم البترول بس فيها هو اللى تحفة وباقى الأقسام تعبانة؟وهل كل اللى يخشها بيتعين ع طول ؟ ولا شغل وسايط كالعادة؟؟وطبعا أنا كطالب ثانوى معنديش معلومات كافية تخلينى أميل لهندسة القاهرة عن لبترول السويس أو العكس ؟؟؟وياريت تجاوبوا السؤال ده بسرعة لأن تنسيقى اسبوعين بالكتير ويبدأ وانا محتار

2- أنا قريت الموضوع كله وعرفت عن أقسام الميكاترونيكس والاتصالات والمدنى والنووى والكهرباء والميكانيكا والكيمياء والمعمارى .. ولما أفكر دلوقتى وانا معلوماتى عن الأقسام دى مفيش .. مش عارف أقرر .. هل إعدادى هندسة هتساعدنى على اتخاذ القرار ده؟

3- مفيش أسماء كتب تعرفها حضرتك تكون تمهيدية تقفل الفجوة بين التعليم الثانوى والجامعى نقدر نقراها فى الأجازة دى ..بحيث تساعدنا فى إعدادى ان شاء الله .. بحيث تكون قريبة لمنهج تالتة ثانوى وتمهد للجامعة إن شاء الله

4- بالإضافة للكتب .. هل يوجد مواقع إلكترونية تعرفها حضرتك توسع المدارك أو تحتوى على فيديوهات تطبيق عملى عشان نفهم النظرى اللى هندرسه فى الجامعة؟؟

وآسف للإطالة

add228
17-07-2011, 02:13 AM
انا مخلص بكالوريوس من زمان ينفع ادخل هندسه دلوقتي باي طريقه يعني ادخل معهد معين وبعدين هندسه او اعمل دبلومة مثلا

shimaa gooda
22-07-2011, 09:43 PM
انا فى 2 ث وعايزه ادخل هندسه والحمدلله جبت مجموعها وهكمل رياضه هى الحلوة للبنات يا جماعه

اسماء على عوض
25-07-2011, 12:11 AM
انالسه هادخل ثانوى السنة دى بس عايزة المختصر المفيد(افضل قسم فى الهندسة ايه) يعنى القسم اللى كنت بتتمناه

جوهر الايمان
27-07-2011, 02:33 AM
لك خالص شكرى على الافادة بس بدى اسال عن الهندسة الطيبة بتدخل هندسة عادى وبعدين تدخل القسم ده ولاهى كلية لوحدها وبتاخد من كم
وبالنبة للهندسة الكميائية لية مش كويسة ؟

واية احسن الاقسام للبنات؟

ارجود الرد سريعا

ROMEOOOO
29-07-2011, 03:58 AM
شكرا على التفاصيل ديه اللي هتساعد الواحد في اختيار افضل قسم بالنسبة له

wise engineer
31-07-2011, 08:44 PM
بجد كلام جامد جدا يا بشمهندس ....وارى فيه مصداقيه كبيره لانى ليا معارف فى كام قسم كده منهم .....زى ماذكرت تماماااا من معلومات عنهم

بالنسبه ليا ان شاء الله تبقى اول سنه ليا فى كلية الهندسه السنه الجايه

وناويه باذن الله اختصر وادخل عماااره بس معرفش عندى الموهبه اللى تمكنى من الشغل فيها ولا لاء؟

جزااااااك الله خيرا

بجد افدتنا ربنا يكرمك

ahmed-alaa
02-08-2011, 05:53 PM
موضوع رائع شكرا ليك

ASSESANS
03-08-2011, 05:46 AM
merciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

الفلكي المصري
03-08-2011, 05:25 PM
يا ريت حد يجاوبني لان ده سؤال محيرني من زمان ايه هو قسم العلوم الاساسية في كلية هندسة وطبيعة الدراسة والعمل بعد التخرج خصوصا في مصر ....

مشمش الورد
03-08-2011, 10:34 PM
مشكور وجزاك الله خيرا

raa raa
05-08-2011, 12:40 AM
مشكور
ان شاء الله هدخل ميكانيكا انتاج زى والدى بس المشكله ان الكل بيقولى انو قسم شباب بس مش بتاع بنات وانا عندى جميع مراجع وكتب وكل شى عن هندسه ميكانيكا انتاج بتاعت والدى وهو صعب بس مش اوى وانا بحب شغل بابا اوى وفعلا والى جالوا شغل كتير خارج مصر وهو سافر كتير بس للاسف هو توفى السنه دى فمش عارفه اخذ قرار صح يا ريت تساعدونى

beso230
06-08-2011, 10:47 PM
شكراااااااااااااااااااا

mohammed shady
07-08-2011, 07:56 PM
انا عاوز بس اسئل سؤال انا دلوقتى فى تانية ثانوى بس عاوز اعرف حاجة هو على حد علمى ان كلية البترول والتعدين موجودة فى السويس بس ومجموعها 99.1 او 99.5 المهم هو ينفع بقا ان انا اخش هندسة عادى خالص وبعد كدا بقا لو جيبت مثلا امتيــاز اروح الكلية هناك فى السويس ومش مهم السنة الى هتضيع دى ياريت الافادة فى اقرب وقت بليز وشكـــــــرا لكم ع الموضوع الهايل ده

لا مينفعش لان هندسة بترول منفصلة تماما عن كليات الهندسة الاخرى ولازم تجيبى مجموعها علشان تدخليها بس ان شاء الله مع الاجتهاد كل شئ سهل

بيشوى هانى
08-08-2011, 12:07 AM
شكرا على المعلومات

Ahmed El Fateh
08-08-2011, 02:30 PM
جزاك الله خير ... و ربنا يسهل و الواحد يعرف يدخل القسم الى هو عايزه ( مدنى بالنسبة لى ) و ميجبروش التقدير على دخول قسم تانى

eng:nsrina
21-08-2011, 05:17 AM
ميغسي جدا ليك .. افدتني للغاية

ربنا يوفقنا جميعا في القسم الي هندخله انشاء الله.

E/A..R
01-09-2011, 09:48 AM
جزاك الله خيرا

memothesaw
05-09-2011, 05:17 PM
شكرااا جزيلا للمعلومات دى .................

hamadagamed
06-09-2011, 01:49 AM
معلومات قيمة .. بارك الله فيك

medo11
11-09-2011, 05:35 AM
الله عليك يا بشمهندس ربنا يحميك

emam2025
13-09-2011, 07:54 PM
معلومات غاية فى الروعة ....... كنت بدور عليها من فترة كبيرة

فارسة الإسلام
30-09-2011, 08:56 AM
جزاك الله خيراً وجعله في ميزان حسناتك

محمد العلمى
06-10-2011, 12:25 AM
موضوع هايل

صلاح مغاورى
02-11-2011, 01:41 AM
انا ف ثانوى بس ان شاء الله ناوى ع هندسة مدنى يارب يكتبهالى شكرا ع الموضوع يا بشمهندس ياكبير

SaElDeeb
07-02-2012, 08:59 PM
الموضوع رائع شكرا جزيلا .. بس فى اسئلة كتيير فى الردود محدش جاوب عليها و يهم ناس كتير انهم يعرفوها ف يا ريت لو حد من المشرفين يقدر يرد لو سمحتم يكسب فينا ثواب :d ؟؟ ألف شكر

المحب لكم
09-02-2012, 06:13 PM
سؤال خارج الموضوع لو سمحت خريج علوم قسم فيزياء، والتنظيم والإدارة في تعيين أوائل الخارجين وزعه في وظيفة أخصائي معمل ثالث بكلية الهندسة معناها إيه؟ وهل صحيح انه ممكن يبقى عضو هيئة تدريس بعد حصوله على الدكتوراة؟ أرجو الرد لو سمحت ولو حضرتك متعرفش ياريت تسألي بعد سماحك لأني محتار جداااا

hesham_abduljalil
08-03-2012, 10:40 PM
جزاك الله خيرا على هذه المعلومات و التى تتميز بالحس الفكاهى نوعا ما و ارجو من الاعضاء
حد يفهمنى حاجه فى التعامل مع المنتديات لانى اول مره اسجل فى منتدى

y2o2.y2o2
21-03-2012, 12:30 PM
thank you very much

طالبة مدرسة فرنسية
22-03-2012, 09:34 PM
الموضوع حلو جدا بس كنت عايزة اسأل لو فيه قسم فرنساوى فى اى جامعة فى مصر, سمعت انه موجود في جامعة الاسكندرية, الكلام ده صحيح ؟؟

222ahmed222
22-03-2012, 11:24 PM
الموضوع حلو جدا بس كنت عايزة اسأل لو فيه قسم فرنساوى فى اى جامعة فى مصر, سمعت انه موجود في جامعة الاسكندرية, الكلام ده صحيح ؟؟
مش فاهم قسم فرنساوي دا ف هندسه يعني؟ ولو اه ايه علاقته بهندسه؟

مصراوى 4
01-04-2012, 02:34 PM
انا بحب الطيران نفسى اخش هندسة طيران

يا رب

احمد البيجاوى
09-04-2012, 10:28 AM
بارك الله فيك على المجهود ده

A.H.L
01-05-2012, 03:38 PM
بالنسبه لقسم سيارات , هايبقى صعب عالبنات من انهى ناحيه ؟
انا عندى اهتمام فى العربيات و بحب اعرف بتشتغل ازاى و كدة
بس خايفه عشان ناس كتير بتقولى انها صعبه و بلاش عشان انا بنت

queen_2015
04-07-2012, 01:31 PM
طيب واية اخبار جامعة المنصورة ؟

the matrex
05-07-2012, 12:28 PM
ممكن حد يقولي اه الجامعه اللي مجموعها أقل مجموع و اه الأقسام اللي فيها؟
وهل في اختبارات قدرات لأي قسم فيها؟

rawdaa
11-07-2012, 01:24 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا باذن الله داخله اعدادى هندسه
ومحتاره جدا ف الاقسام
نفسى اتخصص ف حاجه تكون لها علاقه بالكمبوتر والاجهزه الحديثه
فممكن حضرتك تقوللى ايه القسم اللى مرتبط اكتر بالتكنولوجيا وفيه تطوير وابداع ف مجال الاجهزه
شكرا كتييييييييييير على التوبك المفيد جدا

Moaazshehab
17-07-2012, 08:10 AM
القسم المتعلق بالتكنولوجيا والتطوير .. قسم كهرباء .شعبه اتصالات .. هندسه القاهره او أسيوط .. علشان الامكانيات المتاحه والمعامل .
أو قسم هندسه الحاسبات ..
بتاخدي فيها تفصيل كل حاجه في الاجهزه الكهربائيه والمعدات وفي فرصه رائعه للتفكير والتطوير .

خالد 55
18-07-2012, 12:38 AM
جزاكم الله على هذا المجود فى المنتدى عجبنى كتير

منة محمود عوف
25-07-2012, 08:37 PM
معلش انا داخله اعدادىوعايزة اسئل حبه اسئله ؟؟
1.كل مواد اعداداى واحد ف جميع الكليات والمعاهد الخاصة ؟
2. وهل قسم عمارة افضل ولا اتصاللات بالنسبه للبنت ؟

mona hossam
06-08-2012, 08:48 PM
موضوع رائع ولذيذ

Eslam shawky(teto--semo) o
16-08-2012, 09:59 AM
اريد معلومات عن كل الاقسام فى هندسة عين شمس؟

Mohammed Harmoush
22-06-2013, 01:49 PM
شكرا ليك على المعلومات دى بجد كنت محتاجها و ربنا يوفقنا كلنا...

ehabelsapa
06-08-2013, 07:58 AM
مجهود رائع
تسلم الأيادى يا بشمهندس

Neno14
08-08-2013, 07:33 AM
لو سمحتوا ايه اللي الافضل بترول السويس ام هندسة اسكندرية؟

kingpepo69
27-02-2015, 11:38 PM
لو سمحت عايز رد بسرعة طب انتا كدة لغبطنى يعنى انا عايز قسم ابقى فيه من الاخر مهندس الالكترونيات ادخل ميكانيكا ولا ميكالكترونك ؟؟؟