مشاهدة النسخة كاملة : كفاية كسل يا دفعة ثانوية عامة 2015

الصفحات : [1] 2 3 4

m_d10
03-06-2014, 01:07 AM
أيه يا جماعه الكسل دوت . هو كل شوية واحد فينا يفتحله موضوع ونقول هنراجع وبعد كده نكسل ومحدش يراجع ولا يعمل أى حاجه خالص أيه الكسل دوت :angry2::angry2::angry2::angry2: .

عايزين نشاط وحيويه علشان نبقى داخلين جاهزين ومسخنين علشان نعرف نلعب الماتش :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056b b7jp3::av4056bb7jp3:
وكمان مش عايزين نخرج خارج المنتدى لأنه هنا أفضل والتعليقات والردود مبتضعشى بعكس الفيسبوك .
عن نفسى هفضل داخل المنتدى .

هااااااااااا مين معايا دلوقتى .

هحاول أنزل مذكرات علشان نبدأ منها ;);););););) .

m_d10
03-06-2014, 01:22 AM
دية مذكرة English مهارات مجمعها من مذكرات رائعه على المنتدى .

شامله ( ترجمه - المتحدثون - مواقف - قطع فهم - مواضيع كتابيه ) جميه المهارات .

شامله إمتحانات السودان والثانويه العامه ( 2 و 3 )

m_d10
03-06-2014, 01:30 AM
هذه مفاتيح حل سؤال النحو والبلاغه . مأخوذه من المنتدى أيضا
جامده جدا

m_d10
03-06-2014, 01:44 AM
دى مذكره علشان تفكرنا بكتابة المعادله الكيميائيه وتكافئات العناصر للناس الى كانت كيمياء وأحياء الترم الأول :078111rg3: وللجميع أيضا :stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4: :stickjo4::stickjo4:

mahmoud_nomercy
03-06-2014, 01:30 PM
تسلم ايدك ...انا هعرفكم بنفسى اسمى محمود محمد من سوهاج رايح سنه 3 ثانوى زيكم ...........................كله بقى يكتب اساميكم عشان نتعرف وياريت يوميا نتفق على ساعه نفتح كلنا

mahmoud_nomercy
03-06-2014, 01:31 PM
مذكرررررات جامدة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا جزاك الله خيرا

mahmoud_nomercy
03-06-2014, 01:51 PM
فى مذكرة التكافؤات ايه الفرق بين التكافئ الموجب والسالب زى الهيدروجين تكافؤه -1 وبيتعمل 1
والليثيوم تكافؤه+1 وبيتعمل واحد
وفى عناصر ليها 2 تكافؤ زى النحاس مثلا احادى وثنائى متى اعمل ده ومتى اعمل ده
:039uw8::049gc0::049gc0::049gc0:

m_d10
03-06-2014, 02:07 PM
فى مذكرة التكافؤات ايه الفرق بين التكافئ الموجب والسالب زى الهيدروجين تكافؤه -1 وبيتعمل 1

أنا عن نفسى معرفشى أيه السبب:d:d:d:d:d

هنا بقى هو الى هيقلك فى السؤال . يعنى مثلا يقلك حديد ثنائى التكافئ II :cool:

mahmoud_nomercy
03-06-2014, 02:13 PM
تسلم يريس ربع ساعه رايح اشترى شئ لابوية وجاى

mahmoud_nomercy
03-06-2014, 02:30 PM
عاوزين نتعرف باسمك

عبد المقصود مصطفى
03-06-2014, 03:43 PM
[QUOTE=mahmoud_nomercy;5881926]فى مذكرة التكافؤات ايه الفرق بين التكافئ الموجب والسالب زى الهيدروجين تكافؤه -1 وبيتعمل 1
[CENTER]والليثيوم تكافؤه+1 وبيتعمل واحد

لا لو هتحط الاشارة تبقى قصدك على عدد التاكسد مش التكافؤ
يعنى لو عايز تقول التكافؤ يبقى ثنائى احادى ثلاثى اظن انه بدون اشارات
دا الى فاكرة
وربنا يسهل

mahmoud_nomercy
03-06-2014, 05:15 PM
[quote=mahmoud_nomercy;5881926]فى مذكرة التكافؤات ايه الفرق بين التكافئ الموجب والسالب زى الهيدروجين تكافؤه -1 وبيتعمل 1
[center]والليثيوم تكافؤه+1 وبيتعمل واحد

لا لو هتحط الاشارة تبقى قصدك على عدد التاكسد مش التكافؤ
يعنى لو عايز تقول التكافؤ يبقى ثنائى احادى ثلاثى اظن انه بدون اشارات
دا الى فاكرة
وربنا يسهل شكرا على الاضافة

عبد المقصود مصطفى
03-06-2014, 05:20 PM
[quote=عبد المقصود مصطفى;5882022] شكرا على الاضافة

الشكر لله

m_d10
03-06-2014, 06:03 PM
أنا إسمى أحمد علمى علوم من المنيا

eman_m
03-06-2014, 07:03 PM
انا ان شاء الله معاكم بس هنبتدى بايه
وباذن الله الموضوع ده هيبقى احسن من الموضوعات الى قبله
وربنا يوفق الجميع

m_d10
03-06-2014, 07:40 PM
مذكرت فرنساوى فيها كلمات وقواعد وكلمات 2 + 3 ثانوى + مراجعه على أولى ثانوى + تدريبات كتيييييييييييييرة جدا

مذكره رائعه جدا للمذاكره فعلا .

m_d10
03-06-2014, 07:43 PM
دلوقتى إحنا بنجهز المذكرات الى هنراجع منها علشان منكسلشى زى المره الى فاتت .:stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4 ::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4 ::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4 ::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4 :

:078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3::07811 1rg3::078111rg3:OK

m_d10
03-06-2014, 07:50 PM
دى مذكره فيها جميع الإمتحانات الى وردت فى تاريخ ثانويه عامه فى النحو والبلاغه بإجاباتها النموزجيه .

m_d10
03-06-2014, 07:52 PM
ونختم بـ أهم الكتب الخارجيه

لغه عربية : الرساله + الإمتحان والأضواء ( كتاب الرساله فى الشرح ممتاز جدا وعالى جدا وكتاب الإمتحان والأضواء أسئله )
لغه إنجليزيه : The Best / Surprise / Gem / Top student
لغه فرنسيه : الأغلبيه مكنشى بيستعمل كتب خارجيه فى اللغه الفرنسيه والى كان بستعمل قالى : جنيال أو برافو أو ميرسى

فيزياء : الإمتحان + الوسام ( أسئله أكرر أسئله وليس الوسام شرح ) + نيوتن + المثالى
كيمياء : الإمتحان + مندليف + المثالى
أحياء : الإمتحان + النفيس
جولوجيا : الإمتحان ( طبعا الجولوجيا زمان مكنتشى مقرره على علمى )

رياضه 2 : لامى + المعاصر

طبعا بإضافه إلى : كتاب دليل التقويم + كتاب التوقعات المرئيه ( كتاب أسئله و مراجعه بينزل فى شهر 1 )

ahmad khalid
03-06-2014, 10:19 PM
:039uw8::049gc0::049gc0::049gc0:

راجع قواعد اعداد التأكسد و انت تعرف
ببساطة فى هيدرات الفلز الهيدروجين سالب و غير كده كله موجب و ده عشان الفلزات على طول موجبة
و هتلاقى بردوا شوية ملاحظات على الاكسجين زيهم

Tom Jones
03-06-2014, 11:14 PM
Finally , That's It

Nicely Done

And This Time Is For Real

Thanks Bro .

eman_m
04-06-2014, 02:40 AM
ان شاء الله هنبتدى باى مذكرة فيهم ؟
والموضوع جميل جدااااا والمذكرات ممتازة

mahmoud_nomercy
04-06-2014, 01:14 PM
نبدأ من بكرة يا شباب ولا ايه رايكم شوفو بكرة هنذاكر وياريت يشباب الى مش عاوز يبدأ معنا ميعلقش يخليه فى حاله :stickjo4: مش عاوزين نتعقد انا راى بكرة نبدأ نذاكر تكافؤات الكمياء لانهم سهلين ونبدأ بالتدريج كان معكم اخوكم محمود محمد علمى علوم

دى اخر سنه لينا ولازم نتعب عشان نحقق احلامنا

To be or not to be

mahmoud_nomercy
04-06-2014, 01:23 PM
احلى كتاب قريته عن الثانوية العامة مقدم من واحد كان فى عمرنا الكلام من القلب بجد ياريت الى يقراه يدعى لصاحب الكتاب ولى انا وللمسلمين اسم الكتاب تجربتى فى الثانوية العامة
http://www.mediafire.com/download/4i7taacbbbbgd9z/%28+%D9%85%D9%86+%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D8%AA%D9 %89+%D9%81%D9%89+%D8%A7%D9%84%D8%AB%D8%A7%D9%86%D9 %88%D9%8A%D9%87+%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9% 87+%29.rar

mahmoud_nomercy
04-06-2014, 01:28 PM
الى مش هيقرا الكتاب هيندم الكتاب جميل جدا فى كل حاجه نصائح للتحفيز وتحديد الهدف وجو الذاكرة وتقسيم الوقت وازاى تراجع اسبوعيا وازاى تخلص المنهج فى 25 يوم

m_d10
04-06-2014, 01:39 PM
أنا عندى على على الجهاز وقرأته كذا مره بجد كتاب رائع وأنصح الجميع بتحميله

mahmoud_nomercy
04-06-2014, 05:02 PM
بكرة هنذاكر ايه احنا كده معانا المذكرات يشباب مش فاضل غير تعبنا.............................................

متنسوش الصلاه

الامام الشافعى قال :شكوت لوكيع سوء حفظى فاخبرنى ان العلم نور ونور الله لا يهدى لعاصى

احمدالمدريدي
04-06-2014, 11:16 PM
انا معاكم باذن الله وهابتدي في مراجعة النحو والبلاغة من بكره باذن الله

اسراء سمير00
05-06-2014, 12:34 AM
ونختم بـ أهم الكتب الخارجيه

لغه عربية : الرساله + الإمتحان والأضواء ( كتاب الرساله فى الشرح ممتاز جدا وعالى جدا وكتاب الإمتحان والأضواء أسئله )
لغه إنجليزيه : The best / surprise / gem / top student
لغه فرنسيه : الأغلبيه مكنشى بيستعمل كتب خارجيه فى اللغه الفرنسيه والى كان بستعمل قالى : جنيال أو برافو أو ميرسى

فيزياء : الإمتحان + الوسام ( أسئله أكرر أسئله وليس الوسام شرح ) + نيوتن + المثالى

طبعا بإضافه إلى : كتاب دليل التقويم + كتاب التوقعات المرئيه ( كتاب أسئله و مراجعه بينزل فى شهر 1 )

بجد الملخصات والكتب دي كلها من أفضل الكتب اللي كنا بنستخدمها
وبقدرة ربنا مكنش بيخرج عنها اي نموذج امتحانات في اي مادة ..ركزوا عليهم اووووووي

بشجعكم علي حماسكم ده وانكم واخدين الامر جد وفعلا هي السنه الأهم
اها هتتعب فيها بس هتلاقي نتيجة تعبك ده وربنا مابيضيعش تعب حد وربنا
اعملوا اللي عليكوا وتوكلوا علي الله وربنا معاكم ،
بالاضافة ماتنسوش ان دي فترة أجازة يعني غصب عنكم هتحسوا بالكسل تجاة المذاكرة دي
يعني بلاش تاخدوا كل حاجة علي أعصابكم ، جزء بسيط كده تحددوه وتبقوا قد المسئولية وتذاكروه :)
وربنا معاكم كلكم ياااااااااارب وتحققوا احلامكم وأهدافكم إن شاء الله ، الثانوية العامة دي مش رعب والله ولا حاجة لاء خالص ، لو ذاكرتم المادة أول بأول وبدون كسل الكلام ده في بدايه الدارسة ان شاء الله والله هتبقوا زي الفل صدقوني وعن تجربه والله الموفق ، ومحدش بياخد أكتر ولا أقل من نصيبة ربنا معاكم :)

m_d10
05-06-2014, 06:00 AM
بجد الملخصات والكتب دي كلها من أفضل الكتب اللي كنا بنستخدمها
وبقدرة ربنا مكنش بيخرج عنها اي نموذج امتحانات في اي مادة ..ركزوا عليهم اووووووي

بشجعكم علي حماسكم ده وانكم واخدين الامر جد وفعلا هي السنه الأهم
اها هتتعب فيها بس هتلاقي نتيجة تعبك ده وربنا مابيضيعش تعب حد وربنا
اعملوا اللي عليكوا وتوكلوا علي الله وربنا معاكم ،
بالاضافة ماتنسوش ان دي فترة أجازة يعني غصب عنكم هتحسوا بالكسل تجاة المذاكرة دي
يعني بلاش تاخدوا كل حاجة علي أعصابكم ، جزء بسيط كده تحددوه وتبقوا قد المسئولية وتذاكروه :)
وربنا معاكم كلكم ياااااااااارب وتحققوا احلامكم وأهدافكم إن شاء الله ، الثانوية العامة دي مش رعب والله ولا حاجة لاء خالص ، لو ذاكرتم المادة أول بأول وبدون كسل الكلام ده في بدايه الدارسة ان شاء الله والله هتبقوا زي الفل صدقوني وعن تجربه والله الموفق ، ومحدش بياخد أكتر ولا أقل من نصيبة ربنا معاكم :)

شكرا جزيلا على النصائح الغاليه :d . وحضرتك أوحيتيلى بفكره :022yb4::022yb4:

بصوا بقى يا جماعه أنا تقريبا حددت ليه لما نقول هنذاكر مادة كذا بكره مش بنلاقى أى حد . ممكن يكون مش فاضى أو برا أو عنده ظروف . فدلوقتى هنعمل إقتراح .

إن شاء الله هنراجع بالليل . فكل واحد يكتب الساعه الى هقدر يكون موجود معانا هنا على المنتدى .

أقترح : 11:30 :cool:

كل واحد يكتب المعاد المناسب ليه وفى الآخر هنتفق على معاد واحد :bosyht9:

mahmoud_nomercy
05-06-2014, 11:53 AM
مفيش مشاكل بس الساعه 11:30 هنذاكر ولا نراجع الى ذكرناه

. ahmed-gamal
05-06-2014, 12:08 PM
بالمناسبة اعرف نفسى :
احمد جمال
وانا معاكم وانا معايا روابط لملخصات لاهم قوانين الرياضيات اللى تم دراستها فى كل سنوات الدراسة الماضية هتفيد كل اللى داخل علمى رياضة كتير اوى

mahmoud_nomercy
05-06-2014, 12:52 PM
تشرفنا بيك انا محمود محمد (علمى علوم) محافظة سوهاج

m_d10
05-06-2014, 03:21 PM
تشرفنا بمعرفتك أنا أحمد علمى علوم من المنيا

m_d10
05-06-2014, 03:23 PM
يا جماعه على فكره سعات أخويا هو الى بيدخل المنتدى فمككن تلاقونى فاتح بس بدخل الموضوع

Dr Alaa Inv
05-06-2014, 06:05 PM
اتمنى تتقبلوني معاكم انا علاء رايح 3 ثانوى علمي علوم الجيزة ... ياريت تقلولي ايه اخبار الانجليزى معاكم انا كنت ناوي احفظ كلمات كتير خلال الاجازة دي عشان تفيدني في الترجمة او بشكل عام يبقي عندي ثروة لغوية وبالفعل بدأت اول الاجازة بهمة عالية بس بمرور الوقت حسيت بشوية تكاسل بس شغال حفظ برضو بس مش بالكم زي الاول علي العموم هو تفسير الكسل اننا لسه في اجازة. والواحد برضه مش هياخد الموضوع علي اعصابه ... علي العموم انا بحفظ من كتاب سربريز القاموس الي في اخره ... وانتم اخباركم ايه في الانجليزى و الترجمة بالذات ؟

m_d10
05-06-2014, 07:40 PM
أهلا بيك معانا .

أنا نظامى هو إنى بحفظ كل يوم 6 كلمات The Best الترجمه بتاع سنه تانيه علشان كنت متنشها خالص + وبحفظ معاهم كليمتان من قاموس Surprise وكل يوم من مجال مختلف + كلمتان من ملحق كتاب Gem للمهارات .
وبشوف قطعة ترجمة محلوله من مذكرة المهارات الى إحنا منزلينا هنا وأفهمها وأحفظ كلماتها الى مش عارفها .
يعنى حوالى 13 كلمة كل يوم بس كده .

Dr Alaa Inv
05-06-2014, 08:18 PM
13 كلمة كل يوم معدل بطيء جدا للحفظ علي العموم ياريت تديني اللينكات بتاعت قطع الترجمة المحلولة لان بجد انك تشوف قطع ترجمة محلولة اهم مليون مرة من انك تحفظ اصلا ....., لي رد جاي هقول فيه علي الكتب الخارجية الي ناوي اجيبها ان شاء الله

Dr Alaa Inv
05-06-2014, 08:35 PM
بسم الله ... اولا انا هكتب الكتب المتوقعة اني هجيبها هو كم كبير شوية بس مش معناه اني هجيبهم كلهم نبدأ

العربي ----> الامتحان و المعلم و محتار التالت اجيب الوسام ولا الرسالة ياريت تفيدونى ... طبعا هبعد عن الاضواء لاني مبحبوش بصراحة مش منسق ومش بيعجبني

الانجليزى ----> المعاصر و جيم وسربريز وممكن اجيب توب ستيدونت طبعا ذا بيست في المذكرة بتاعت الاستاذ الي باخد معاه ... حاجة تانية ... ياريت الي يقدر يجيب اجابات المعاصر انجليزى ينزلها علي شهر 8 كده تمام ؟

الالماني ----> بريمير وستار و جلوبال + ملازم الهير

الاحياء ----> الامتحان و النفيس و مندل

الجيولوجيا ----> الامتحان و المعلم و مندل

الكيمياء -----> الامتحان و المثالي وياريت تفيدونى بشأن مندليف و الوسام ؟

الفيزياء ----> الامتحان و المثالي والمعلم و الشامل

ملاحظات : انا بعكس بقية الناس مش متخوف من الفيزياء نهائي لاني بقدر اسيطر عليها والحمدلله .... هو كل الي خايف منه الكيمياء مطقهاش ابدا ولا بطيق احفظ معادلتها ممكن تقولولي بتعملوا ايه معاها ومع الكم الكبير من المعادلات الي موجود في منهج السنة الجاية هتتعاملوا معاها ازاي ؟؟

m_d10
05-06-2014, 09:18 PM
13 كلمة كل يوم معدل بطيء جدا للحفظ علي العموم ياريت تديني اللينكات بتاعت قطع الترجمة المحلولة لان بجد انك تشوف قطع ترجمة محلولة اهم مليون مرة من انك تحفظ اصلا ....., لي رد جاي هقول فيه علي الكتب الخارجية الي ناوي اجيبها ان شاء الله

أولا: لما تحفظ 13 كلمه ترجمه كل يوم مع المداومه أفضل من إنك تحفظ 40 كلمه وبعد كده تكسل تحفظ تانى ;););) ولو عملنا مقياس فى الشهر يبقى 300 كلمه تقريبا مع المداومه تبقى رائعه . ( خير الأعمال أدومها وإن قلت )

اللينك هتلاقيه فى أول صفحه فى موضوعنا (http://thanwya.com/vb/attachment.php?attachmentid=114312&d=1401751012)
http://thanwya.com/vb/showthread.php?t=603942

بالنسبه للكتب الخارجيه . إحناه لسه ضايفين أهم الكتب الخارجيه فى الصفحه رقم 2
لغه إنجليزيه : The Best / Surprise / Gem / Top student

فالعربى : أنصحك بالرساله أهم كتاب فى العربى .
الإنجليزى : المعاصر المستر قالنا إنه أسوأ كتاب لغه إنجليزيه ونصحنا محدش يجيبه .
الألمانى : للأسف أنا فرنساوى :friendsxs3:
الكيمياء : أنا بصراحه مجربتش غير كتاب الإمتحان . بس الناس التانيه الى مجربه قالولى أفضل كتب فى الكيمياء هى الإمتحان ومندليف والمثالى .

m_d10
05-06-2014, 09:23 PM
ملاحظات : انا بعكس بقية الناس مش متخوف من الفيزياء نهائي لاني بقدر اسيطر عليها والحمدلله .... هو كل الي خايف منه الكيمياء مطقهاش ابدا ولا بطيق احفظ معادلتها ممكن تقولولي بتعملوا ايه معاها ومع الكم الكبير من المعادلات الي موجود في منهج السنة الجاية هتتعاملوا معاها ازاي ؟؟

أنا زيك بالظبط بحب الفيزياء جدا . أهم حاجه تبقى حافظ العناصر وتكافئاتها وتبقى حافظ المجموعات الذريه . وأكيد المدرس هيكون له دور كبير فى كده . والناس الى قبلينا طمنونى من الكيمياء وقالولى مفهاش أى حاجه صعبه بس عايز شوية حفظ وشوية مذاكره فقط

Dr Alaa Inv
05-06-2014, 09:34 PM
ربنا يسهلها علينا السنة الجاية ... بالنسبة لكتاب المعاصر فانا مش متفق معاك كتاب المعاصر منسق جدا و اسئلته كويسة جدا هو صحيح مش هنقول انه رقم 1 في الانجليزى لكنه مش بالسوء ده برضه وانا هجيبه برضه ان شاء الله :)

m_d10
05-06-2014, 09:43 PM
ربنا يسهلها علينا السنة الجاية ... بالنسبة لكتاب المعاصر فانا مش متفق معاك كتاب المعاصر منسق جدا و اسئلته كويسة جدا هو صحيح مش هنقول انه رقم 1 في الانجليزى لكنه مش بالسوء ده برضه وانا هجيبه برضه ان شاء الله :)

شرحه سئ جدا جدا جدا . بس برضه براحتك

mahmoud_nomercy
05-06-2014, 10:44 PM
بكرة هنذاكر ايه

اتفقنا على ايه الساعه عدت 11:30

m_d10
05-06-2014, 10:57 PM
أنا مستنى حد يفتح ومش لاقى حد خالص

اية العشري
06-06-2014, 03:27 AM
بكرة هنزاكر ايه يا جماعه

Dr Alaa Inv
06-06-2014, 12:55 PM
شباب عندي سؤال ... بالنسبة ل كم الكتب الخارجية اجيب كتابين في كل مادة ولا تلاتة ولا اكتفي بواحد انتم هتعملوا ايه ؟

m_d10
06-06-2014, 07:22 PM
أنا هجيب الكتب دية

الإنجليزى :Top student + The Best
لغه فرنسيه : جنيال
فيزياء: الإمتحان + الوسام + نيوتن ( علشان عايزه حل كتيييييييييييير )
كيمياء : الإمتحان + مندليف
عربى : الرساله + الإمتحان
جولوجيا : الإمتحان

m_d10
07-06-2014, 03:17 PM
بصوا يا جماعه كل واحد يقلنا ليه أختار علمى علوم أو علمى رياضه .

أنا عن نفسى كنت بحب الرياضه جدا فدخلت علمى علوم

NeVeR CoMe BacK
07-06-2014, 10:02 PM
بتهزروا !! :d

NeVeR CoMe BacK
07-06-2014, 10:06 PM
بصوا يا جماعه كل واحد يقلنا ليه أختار علمى علوم أو علمى رياضه .

أنا عن نفسى كنت بحب الرياضه جدا فدخلت علمى علوم

هههههههه نفس اللى حصلي :d
دى مشكلة جيل ;)

m_d10
07-06-2014, 10:46 PM
هههههههه نفس اللى حصلي :d
دى مشكلة جيل ;)

بجد أنا كنت بحب الرياضه جدا جدا وكانت من أكتر المواد الى بذاكرها بس فى الإمتحان لما أكون مخلص الميكانيكا ومذاكرها تمام وأغلط فى مسأله وكمان وحده إختار يبقى معناه إنى مش هينفع أكمل رياضه خالص وكمان من الناحيه الأخرى كنت متنش الأحياء ومذكرتهاش غير آخر شهر بس وألاقى نفسى مش غلطان غير 0,2 يبقى ده معناه إنى ........... :d:d:d:d:d;);););) فاهمين إنتوا بقى .

NeVeR CoMe BacK
07-06-2014, 10:48 PM
بجد أنا كنت بحب الرياضه جدا جدا وكانت من أكتر المواد الى بذاكرها بس فى الإمتحان لما أكون مخلص الميكانيكا ومذاكرها تمام وأغلط فى مسأله وكمان وحده إختار يبقى معناه إنى مش هينفع أكمل رياضه خالص وكمان من الناحيه الأخرى كنت متنش الأحياء ومذكرتهاش غير آخر شهر بس وألاقى نفسى مش غلطان غير 0,2 يبقى ده معناه إنى ........... :d:d:d:d:d;);););) فاهمين إنتوا بقى .
-_-
انت بتهزر ولا ايه
لا طبعا غلط خالص دى حسابات فاشلة تماما
كل شخص وحسب ميوله وطموحه انت لو دخلت كلية طب وانت بتكرهها هتفضل طول عمرك عايش ندمان :\\\ :blush:;):(:(

m_d10
07-06-2014, 10:53 PM
-_-
انت بتهزر ولا ايه
لا طبعا غلط خالص دى حسابات فاشلة تماما
كل شخص وحسب ميوله وطموحه انت لو دخلت كلية طب وانت بتكرهها هتفضل طول عمرك عايش ندمان :\\\ :blush:;):(:(

أنا كنت بحب الرياضه بس برضو معنديش مشكله فى الأحياء وأنا نفسى أدخل طب إن شاء الله

NeVeR CoMe BacK
07-06-2014, 10:58 PM
أنا كنت بحب الرياضه بس برضو معنديش مشكله فى الأحياء وأنا نفسى أدخل طب إن شاء الله
تمام ربنا يعينك هى كلية محتاجة مجهود ضخم الحقيقة مش عايزة اصدمك يعنى
بس لو فاكرين ان اللى هيدخل طب هيرتاج م المزاكرة تبقوا غلطانين تمااااااااااااااااااما كلية طب عاوزة مزاكرة اكتر من مزاكرة ثانوية عامة كمان :(;)
بس ايه ده انتو بتزاكرو فعلا وايه بتهزروا؟؟ :stickjo4:

m_d10
07-06-2014, 11:04 PM
تمام ربنا يعينك هى كلية محتاجة مجهود ضخم الحقيقة مش عايزة اصدمك يعنى
بس لو فاكرين ان اللى هيدخل طب هيرتاج م المزاكرة تبقوا غلطانين تمااااااااااااااااااما كلية طب عاوزة مزاكرة اكتر من مزاكرة ثانوية عامة كمان :(;)
بس ايه ده انتو بتزاكرو فعلا وايه بتهزروا؟؟ :stickjo4:

يعنى تقدرى تقولى من دى على دى

أنا ماشى مع نفسى 14 كلمه كل يوم English وربنا يسهل
.................................................. ............................................
أنا داخل وعامل تحدى مع نفسى ومع شخص تانى ويا صابت يا صابت ومينفعشى لقدر الله تخيب :(
I am going to do my best to achieve my ambition

NeVeR CoMe BacK
07-06-2014, 11:09 PM
يعنى تقدرى تقولى من دى على دى

أنا ماشى مع نفسى 14 كلمه كل يوم English وربنا يسهل
.................................................. ............................................
أنا داخل وعامل تحدى مع نفسى ومع شخص تانى ويا صابت يا صابت ومينفعشى لقدر الله تخيب :(
I am going to do my best to achieve my ambition

ربنا معاكو :d
بس ياجماعة نصيحة من العبدة لله (عارفة انها مفروض الأمة :p ) بلاش تزاكرو من دلوقتى والله ملهاش لازمة خاااااااااالص حاولو تستمعوا بالاجااااااااااااااااازة علا اد ماتقدروا دى اطول اجازة هتشوفوها من دلوقتى لحد ماتتخرجوا من الجامعة :d:d بلاش مزاكرة اللهم بلغت اللهم فاشهد
سنة تالتة طويلة والله وعايزة صبررر بلاااااااااااااااش تزاكرو دلوقتى والله هتملوووو جدااااااااااااااا انتو حرين بس افتكروا انى قلتلكو مزاكرتكو دى ولا اليها ااااااااااااااااااااى نص لازمة بالمرررة وكل كلمات الانجلش اللى بتحفظوا فيها دى موجودة كلها ف منهج انجلش تالتة :d:d
انتو حرين :blush:

m_d10
07-06-2014, 11:12 PM
فيه ناس كتيره كانت بتخوفنى وبتقلى طب ممكن توصل على سنتك 99.5% فم الأفضل تدخل رياضه . بس أنا أنا أخترت علوم وأنا ميهمنيش التنسيق هيبقى كام . علشان مثلا لو الإمتحانات صعبه مش هتبقى صعبه عليا أنا بس . وزى ما قلت أمنيتى إنى إن شاء الله أدخل كلية طب إلى جانب إنى بحب العناد والمخاطره جدا جدا . وكمان بحب الناس جدا الى بتقلى كلام ييأس ويحاول يقضى على تطلعاتك وآمالك بصراحه والله العظيم أنا بعجبنى الكلام دوت علشان الكلام دوت هو الى بيزيد من النشاط والحيويه وأنا طبيعتى إنى بحب أثبت للناس وجهت خطأهم وإنهم على خطأ وبحب العناد جدا جدا .
:stickjo4: ممكن تكون وجهة نظرى غريبه

NeVeR CoMe BacK
07-06-2014, 11:20 PM
فيه ناس كتيره كانت بتخوفنى وبتقلى طب ممكن توصل على سنتك 99.5% فم الأفضل تدخل رياضه . بس أنا أنا أخترت علوم وأنا ميهمنيش التنسيق هيبقى كام . علشان مثلا لو الإمتحانات صعبه مش هتبقى صعبه عليا أنا بس . وزى ما قلت أمنيتى إنى إن شاء الله أدخل كلية طب إلى جانب إنى بحب العناد والمخاطره جدا جدا . وكمان بحب الناس جدا الى بتقلى كلام ييأس ويحاول يقضى على تطلعاتك وآمالك بصراحه والله العظيم أنا بعجبنى الكلام دوت علشان الكلام دوت هو الى بيزيد من النشاط والحيويه وأنا طبيعتى إنى بحب أثبت للناس وجهت خطأهم وإنهم على خطأ وبحب العناد جدا جدا .
:stickjo4: ممكن تكون وجهة نظرى غريبه
هههههههههه دوت ايه بس :cool:
تالتة ثانوى اسهل من تانية علافكرة والله انا زاكرتها فى اخر تلات شهور او شهرين وجبت فيها اعلا من تانية مع انى ف تانية كنت بدح من اول السنة :rolleyes::rolleyes:
الموضوع بسييييييييييييط جدااااااااااا وانتو اساسا نظامكو مخفف والاجزاء الرخمة اللى هى اول شباتر ف كل مادة دى حطوها ف تانية ;);) يعنى ملكوش حجة المفروض تجيبوا 110% :p:slap1qk6::slap1qk6:
هههههههه ربنا معاكوو:028ja7:

m_d10
08-06-2014, 12:44 AM
شكرا يا دكتورة ميادة على النصائح ويريت حضرتك تكون متابعه موضوعنا علشان فيه أعضاء عايزين منك شوية إستفسارات وأجوبه على أسئلتهم .
ومن النهارده شعارنا لا تتراجع أبدا NeVeR CoMe BacK (http://thanwya.com/vb/member.php?u=410513) . :stickjo4::stickjo4::stickjo4::d:d:d:d:d:cool::coo l::cool:

m_d10
08-06-2014, 12:50 AM
يا جماعه بالنيابه عن الدكتوره مياده الى عنده أى إستفسار أو أسئله يتفضل بسرعه ( عرض خاص لفتره محدوده:p:p:p:p:p ) الكميه محدوده:d:d:d:d

Abdalla Ali Hassan
08-06-2014, 01:34 AM
طلب مساعدة مهمة يا جدعان لاخوكم انا عندى امتحان مع مدرس نحو وبلاغة ومش فاهم اى حاجة وكل ما احل حاجة تطلع غلط ساعدونى لو سمحتم

eman_m
08-06-2014, 01:52 AM
سؤال محيرنى جدااااااا هو لازم مقدمةوخاتمة ف التعبير طب بيبقى شكلها ازاى بالظبط يعنى مقدمات مثلا زى الى فيها القلم دى ولا ايه اصلا بحس ساعات ان بيبقى فيه مقدمات الى بيتقال انها تنفع لكل موضوع بس بحس انها متناسبش كل الموضوعات ياريت تفيدونى فى الموضوع ده بالظبطوالى عنده مقدمة حلوة ممكن يكتبها

عبد المقصود مصطفى
09-06-2014, 01:30 AM
بس ياجماعة نصيحة من العبدة لله (عارفة انها مفروض الأمة :p ) بلاش تزاكرو من دلوقتى والله ملهاش لازمة خاااااااااالص حاولو تستمعوا بالاجااااااااااااااااازة علا اد ماتقدروا دى اطول اجازة هتشوفوها من دلوقتى لحد ماتتخرجوا من الجامعة :d:d بلاش مزاكرة اللهم بلغت اللهم فاشهد
سنة تالتة طويلة والله وعايزة صبررر بلاااااااااااااااش تزاكرو دلوقتى والله هتملوووو جدااااااااااااااا انتو حرين بس افتكروا انى قلتلكو مزاكرتكو دى ولا اليها ااااااااااااااااااااى نص لازمة بالمرررة وكل كلمات الانجلش اللى بتحفظوا فيها دى موجودة كلها ف منهج انجلش تالتة :d:d

راى حضرتك تمام طبعا :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::):):078111rg3::078111 rg3:

ahmedalaaeldin16
09-06-2014, 09:17 AM
مذكرات English

ahmedalaaeldin16
09-06-2014, 09:19 AM
english 2 مذكرات

ahmedalaaeldin16
09-06-2014, 09:43 AM
مذكرات french

ahmedalaaeldin16
09-06-2014, 09:48 AM
مذكرات french 2

ahmedalaaeldin16
09-06-2014, 10:20 AM
مذكرة تربية وطنية

ahmad khalid
09-06-2014, 11:25 AM
و الله عندك حق
بس اللى بيحصل ده مسموش مذاكرة ده تسخين و بس:d

ahmad khalid
09-06-2014, 11:28 AM
سؤال محيرنى جدااااااا هو لازم مقدمةوخاتمة ف التعبير طب بيبقى شكلها ازاى بالظبط يعنى مقدمات مثلا زى الى فيها القلم دى ولا ايه اصلا بحس ساعات ان بيبقى فيه مقدمات الى بيتقال انها تنفع لكل موضوع بس بحس انها متناسبش كل الموضوعات ياريت تفيدونى فى الموضوع ده بالظبطوالى عنده مقدمة حلوة ممكن يكتبها
موضوع المقدمات ده كل واحد و مزاجه بس ممكن تكتبيها عشان تكبرى الموضوع و طبعا مش بتكتب فى اى موضوع لازم تكونى فاهمه هتحطيها امتى بحيث تتناسب مع الموضوع
بس احسن واحدة هى " مما لا شك فيه و من الجدير بالذكر أن ...........
لأن دى غالبا بتنفع على طول

ahmedalaaeldin16
09-06-2014, 08:23 PM
:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::):):078111rg3::078111 rg3:
ayoa ana m3ako f 3 sanwy 2015 isa 3lme 3lom

ahmedalaaeldin16
09-06-2014, 08:25 PM
isa 3aozen n3ml Group Sanwy 2015 (3lme 3lom/ryadaa - adby).

ahmed menesy
09-06-2014, 09:38 PM
أحمد منيسى
البحيرة
رايح 3ثانوي ان شاء الله
علمى أزهر

ahmed menesy
09-06-2014, 09:39 PM
ممكن حد يعرفنى أمشى ازاى معاكم
ممكن نتواصل على الفيس بعمل جروب

ahmedalaaeldin16
09-06-2014, 09:46 PM
ممكن حد يعرفنى أمشى ازاى معاكم
ممكن نتواصل على الفيس بعمل جروب
hnktb asame al kotb al hnzakr mnha w a ahsn al kotb al feha al sharh ,, w mmkn tktb as2la sa3ba l2tha w 3aoz 7alha f ay mada , mmkn thot ay malzma tl2eha f ay mada 3shan kolna nstfad ,,, al site hna a7sn mn face 3shan kol al nas tstfad .

. ahmed-gamal
11-06-2014, 02:49 PM
معلش يا جماعة مكنتش موجود اليومين اللى فاتوا لانى كنت مشغول شوية
المهم
انا لاحظت ان مفيش حد علمى رياضة غيرى موجود
وكمان لاحظت ان ناس كتيير فيكم كانت بتحب الرياضة جداااا لكن اختارت علمى علوم
هقولكم على حاجة كده
انا على فكرة الاول على مدرستى وانا متفوق الحمد لله وكل الناس اللى عندى (طلبة ومدرسين واقارب ) بيقولولى ادخل علمى علوم والحق طب لكن انا بحب الرياضة والفيزياء جداااااااا فقررت انى ادخل علمى رياضة
لان لازم الواحد يكون بيشتغل وظيفة هو بيحبها
فانا اديت لميولى الاولوية على كل الكلام اللى بيتقالى

m_d10
12-06-2014, 12:56 AM
وكمان لاحظت ان ناس كتيير فيكم كانت بتحب الرياضة جداااا لكن اختارت علمى علوم علمى رياضه أو علوم كل واحد زى ما إنت قلت حسب رغباته وميوله و أنا من الناس دى بس أنا الى إخترت علوم

انا على فكرة الاول على مدرستى وانا متفوق الحمد لله وكل الناس اللى عندى (طلبة ومدرسين واقارب ) بيقولولى ادخل علمى علوم والحق طب لكن انا بحب الرياضة والفيزياء جداااااااا فقررت انى ادخل علمى رياضة ماشى يا عم الدحيح :d:d:d:d:d أنا بقى بعد بكتييييير بفضل الله الخامس على مدرستى :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes: :rolleyes::rolleyes: وإن شاء الله هكون أحسن وأحسن العام القادم. وبخصوص الفيزياء أنا مكنتش بذاكر غير فيزياء كانت أكتر ماده بتريحنى لما أكون متضايق من المواد التانيه :bosyht9::bosyht9::bosyht9::bosyht9: كنت أول ما بذاكرها بحس براحه نفسيه رهييييييييييييييييييييبه :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056b b7jp3::av4056bb7jp3:

m_d10
12-06-2014, 01:33 AM
جميع التراجم التى وردت فى الثانويه العامه والسودان دور أول وثانى من 2011 وحتى إمتحان يوم الثلاثاء ( الى كان من يومين يعنى ) 2014 بالإضافه إلى تارجم Longman وتراجم الورك بوك .

دى أنا مجمعها من أعمال المستر القدير محمد ديوشى عطا

m_d10
12-06-2014, 05:53 AM
أنا لما تصفحة المنتدى لقت ناس كتيره بتسأل عن الكتب الخارجيه فى اللغه الإنجليزيه ولقيت أجوبه وكل رأى غير التانى خالص . بصوا إنتوا بقى . بالنسبه للكتب الخارجيه فى اللغه الإنجليزيه. زى ما قلنا قبل كده
1 - The Best
2- Gem
3- Top student
4- Surprise
5 - Senoir
دى هيه أشهر الكتب الخارجيه . بانسبه لنوعية الأسئله الى فى كل كتاب بقى .
نبدأ بـ Gem : يتميز بالشرح الراقى العالى فى القواعد والحكمه فى الكلامات ,والمستر كان ديما بيقلنا إن كتاب جم بيستخد إستراتيجيه معينه علشان والناس الراقيه . وكمان الكتاب دوت دائم التطوير وكان نظامه رائع من حيث Translation
يتميز بسؤالين وهما Choose , Find the mistake ويعتبر أكثر كتاب فيه هذه النوعيه من الأسئله دى ولو عايز فعلا تقفلهم يبقى عليك وعلى Gem .

m_d10
12-06-2014, 05:56 AM
THe Best : فعلا هو إسم على مسمى بالنسبه لشرحه العالى جدا جدا جدا فى شرح القواعد يعنى لو عايز شارح تام كامل للقواعد يبقى عليك بـ The Best وبالنسبه لكلماته وأسئلته تشمل جميع أجزاء المنهج ككل وهو موازن بين جميع الأسئله من حيث المهارات والقواعد والكلمات حقا كتاب رائع جدا جدا . وكمان أسئلته فى مستوى الطالب المتوسط والممتاز يعنى هو عامل موازنه بين الإثين .

m_d10
12-06-2014, 06:01 AM
Surprise : كتاب رائع يتميز بكثرة الأسئله وهو فى مستوى الطالب المتوسط ( وزى ما قال المستر هو كتاب حنين على الطالب )
كتاب حاطت أكبر إهتمام ليه فى أسئلة المهارات يعنى لو عايز تتدرب على الترجمه أو speakers او المواقف يبقى عليك وعلى Surprise وى ما قلنا أسئلة فى مستوى الطالب المتوسط بس فارد جنحاته جدا فى الترجمه وال Speakers

m_d10
12-06-2014, 06:05 AM
Top student : ده كتاب الطالب العالى ويمكن كلمة العالى قليله جدا عليه ( يعنى عارفين إنتوا الطالب الجيد والجيد جدا والممتاز لا ده بقى فى مستوى الطالب الممتاز والممتاز جدا والفائق الإمتيازيه )
- أسئله جامده جدا جدا بمعنى الكلمه ولو كان مستواك عالى فى اللغه فعلا يبقى عليك وعلى Top student هو مستواه فى الشرح عادى زى أى كتاب آخر لكن ميزته الأسئله الصعبه

m_d10
12-06-2014, 06:07 AM
Senoir : كل الى سألتهم محدش جرب قبل كده الكتاب دوت بس لما سألت عليه المستر قال ده كتاب شبيه بعض الشئ بـ Top Student ولكن فيه بعض الأخطاء

m_d10
12-06-2014, 06:15 AM
وأخيرا وليس آخرا
دلوقتى إحنا قلنا مزايا كل كتاب , نشوف بقى العيوب .

Gem : عيبه إنه مهتم زياده عن اللزوم بـ choose و find the mistake ومش عاطى بقية الأسئله كامل حقها يعنى زيادته هنا أثرت عيه هناك .
Surprise : مشكلته إنه شرحه مش كامل للقواعد يعنى بتكون واقعه منه كثير من القواعد ومعظم أسئلته فى مستوى الطالب المتوسط .
Top student: شرحه أيضا عادى يعنى أسئلة ممكن متلاقيها فى الشرح ووممكن حجات كتيره منه مش بتيجى خالص فى الإمتحان .
وأخيرا The Best : يكاد يكون هذا الكتاب بدون أخطاء يعنى نظامه متوازن جدا جدا جدا

ahmad khalid
12-06-2014, 09:37 AM
معلش يا جماعة مكنتش موجود اليومين اللى فاتوا لانى كنت مشغول شوية
المهم
انا لاحظت ان مفيش حد علمى رياضة غيرى موجود
وكمان لاحظت ان ناس كتيير فيكم كانت بتحب الرياضة جداااا لكن اختارت علمى علوم
هقولكم على حاجة كده
انا على فكرة الاول على مدرستى وانا متفوق الحمد لله وكل الناس اللى عندى (طلبة ومدرسين واقارب ) بيقولولى ادخل علمى علوم والحق طب لكن انا بحب الرياضة والفيزياء جداااااااا فقررت انى ادخل علمى رياضة
لان لازم الواحد يكون بيشتغل وظيفة هو بيحبها
فانا اديت لميولى الاولوية على كل الكلام اللى بيتقالى
يااااه اخيرا لقيت حد علمى رياضة:d:d
طيب يا عم انا معاك اهوا و على فكرة انا كنت بحب الرياضة و الاحياء فى سنة تانية بس ميولى مش فى الطب خالص فقلت ادخل علمى رياضة مع انى لو دخلت علوم مش هتفرق معايا بردوا

ahmad khalid
12-06-2014, 09:40 AM
surprise : كتاب رائع يتميز بكثرة الأسئله وهو فى مستوى الطالب المتوسط ( وزى ما قال المستر هو كتاب حنين على الطالب )
كتاب حاطت أكبر إهتمام ليه فى أسئلة المهارات يعنى لو عايز تتدرب على الترجمه أو speakers او المواقف يبقى عليك وعلى surprise وى ما قلنا أسئلة فى مستوى الطالب المتوسط بس فارد جنحاته جدا فى الترجمه وال speakers

و الله انا شايف ان سربرايز احسن واحد فيهم عشان انا مش بحب اتعقد فى الماده بس من عيوبه انه فى سنه تانية مكنش جايب امتحانات كتير

Physician future
12-06-2014, 09:47 AM
انا كمان طالبه لسه رايحه 3 ث .وكنت حبه اسال اى اكتاب احسن فى العربى الاضواء ولا الامتحان واحفظ منين ................... وغير كده انا عندى مذكرات كتير احفظ منهم ولا من الكتب احسن ارجو الافاده

ahmad khalid
12-06-2014, 09:49 AM
انا كمان طالبه لسه رايحه 3 ث .وكنت حبه اسال اى اكتاب احسن فى العربى الاضواء ولا الامتحان واحفظ منين ................... وغير كده انا عندى مذكرات كتير احفظ منهم ولا من الكتب احسن ارجو الافاده
انا عن نفسى لو لقيت الامتحان شرح هجيبه هو و الاسئلة و اكتفى و لو ملقتش هجيب الامتحان اسئلة و الاضواء شرح

Physician future
12-06-2014, 09:51 AM
بالنسبه لكتاب سنيور انا جربته فى تانيه بس بجد تحفه اسئلته جديده وعايز حد بيحب الانجليزى ولماااااااااح كان فايند مستاك فيه حلوة اوى ....... واحلى حاجه فيه انه بيكتب المواضيع المقرر

Physician future
12-06-2014, 09:52 AM
فى الامتحان شرح وفى منه اسئله بس المشكله انى مش اتعودت على اسلوبه انا متعودة على الاضوواء

ahmad khalid
12-06-2014, 09:58 AM
ده كان فى سنة تانية بس فى تالتة معرفش ايه النظام
بس الامتحان اسلوبه رووووووووووووعه ع الاخر فى كل الفروع ما عدا القصة عادية

Physician future
12-06-2014, 10:00 AM
طب اذاكر منين الفرنساوى ميرسى ولابرافو

ahmad khalid
12-06-2014, 10:02 AM
انا شايف ان برافو حلو و ميفرقش كتير اوى عن مرسى بس الفكرة ان برافو متعود عليه من اعدادى فصعب اجى اذاكر من كتاب تانى فى ثانوية عامة

m_d10
13-06-2014, 04:17 AM
و الله انا شايف ان سربرايز احسن واحد فيهم عشان انا مش بحب اتعقد فى الماده بس من عيوبه انه فى سنه تانية مكنش جايب امتحانات كتير

بص يا أبو حميد تحب تتعقد فى الماده من دلوقتى وتتدرب عليها وإزاى تحل العقد دي ولا تحب تتعقد يوم الإمتحان داخل اللجنه زى ما حصل فى إمتحان الإنجليزى السنادى وأكيد سمعتم عنو

m_d10
13-06-2014, 04:22 AM

بصى الإمتحان بالنسبه لشرحه رائع جدا جدا وكمان ميزته الأسئله بتحته وهو أفضل ميت مره من الأضواء
وفيه كتاب رائع أيضا إسمه الرساله شرحه عالى جدا جدا ولو عايز تضمن سؤال المفردات والجمع والمتضادات وكده يبقى هاتى الرساله . هو بيعمل قاموس بعد كل درس قراءة ونصو وقصه فيه كل الماعنى والمضاد والجمع . غير شرحه الرائع فى البلاغه والنحو . ولكن عيبه إنه بيشرح القصه على إنها أفكار فمحتاج معاه كتاب تانى .

يعنى أنصحك بـ الإمتحان + الرساله

Physician future
13-06-2014, 10:24 AM
انا كده كده كل الكتب هاجيبها بس مش كنت عارفه احفظ منييييييييين

Physician future
13-06-2014, 10:42 AM
انا عايزة اعرف احسن كتاب فى الانجليزى ايه .............عشان اخليه اعتمادى الاول

Tom Jones
13-06-2014, 11:29 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أسف على التغيب الفترة الماضية , عاملين اية يا رب تكونوا بخير

على فكرة الانجليزى مش صعب للدرجة دى بس هو عايز حب استطلاع

حد بدأ فى المراجعة ؟

Physician future
13-06-2014, 11:35 AM
انا هبدا درس نحو كمان يومين.بس الانجليزى مش عارفه ابدا امتى

مروة محمد فراج
13-06-2014, 12:40 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا معاكم رايحة تالتة ثانوى ان شاء الله علمى علوم

يا جماعة انا كل اللى مخوفنى هى الكتب الخارجية الكتييير دى والمذكرات الكتير
يعنى انا ان شاء الله بفكر اجيب كل الكتب بس عاوزة انظم يعنى لانى فى سنة تانية كان معايا تقريبا كتب كتير فى العربى والانجليزى فكنت ببقا متلخبطة مش عارفة اذاكر منين ولا احل منين وكنت ببقا عاوزة باى طريقة اخلصهم كلهم ومسيبش ولا حاجة ومنظرى كان بيبقا مؤسف جدا لما بكون مثلا عاوزة اذاكر انجليزى ويبقا قدامى مثلا 3 كتب ومذكرة كنت ببقا محتارة اعتمد على ايه بالظبط فياريت ده ميحصلش السنة الجاية يعنى يا ريت لو حد مجرب يقولنا بالظبط نعتمد على ايه بالترتيب يعنى مثلا فى العربى نبدا بكتاب كذا ونخلصه وبعده كذا ولا ايه مش عارفة والله

وربنا يوفقنا كلنا باذن الله وكل واحد يحقق اللى بيحلم بيه

Tom Jones
13-06-2014, 02:03 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا معاكم رايحة تالتة ثانوى ان شاء الله علمى علوم

يا جماعة انا كل اللى مخوفنى هى الكتب الخارجية الكتييير دى والمذكرات الكتير
يعنى انا ان شاء الله بفكر اجيب كل الكتب بس عاوزة انظم يعنى لانى فى سنة تانية كان معايا تقريبا كتب كتير فى العربى والانجليزى فكنت ببقا متلخبطة مش عارفة اذاكر منين ولا احل منين وكنت ببقا عاوزة باى طريقة اخلصهم كلهم ومسيبش ولا حاجة ومنظرى كان بيبقا مؤسف جدا لما بكون مثلا عاوزة اذاكر انجليزى ويبقا قدامى مثلا 3 كتب ومذكرة كنت ببقا محتارة اعتمد على ايه بالظبط فياريت ده ميحصلش السنة الجاية يعنى يا ريت لو حد مجرب يقولنا بالظبط نعتمد على ايه بالترتيب يعنى مثلا فى العربى نبدا بكتاب كذا ونخلصه وبعده كذا ولا ايه مش عارفة والله

وربنا يوفقنا كلنا باذن الله وكل واحد يحقق اللى بيحلم بيه

هو مفيش غير حل واحد

اننا نستنى اخوانا واخواتنا الى فى تالتة

لما يخلصواً

يقولوا لنا ترتيب الكتب حسب اهميتها !

وبنا يوفقناً جميعاً
.

ahmad khalid
13-06-2014, 02:50 PM
بص يا أبو حميد تحب تتعقد فى الماده من دلوقتى وتتدرب عليها وإزاى تحل العقد دي ولا تحب تتعقد يوم الإمتحان داخل اللجنه زى ما حصل فى إمتحان الإنجليزى السنادى وأكيد سمعتم عنو
يعنى انت شايف انى مجبش شربرايز
طب انهى احسن واحد اجيبه ذا بست ولا توب ستيودنت؟

ahmad khalid
13-06-2014, 02:53 PM
بصى الإمتحان بالنسبه لشرحه رائع جدا جدا وكمان ميزته الأسئله بتحته وهو أفضل ميت مره من الأضواء
وفيه كتاب رائع أيضا إسمه الرساله شرحه عالى جدا جدا ولو عايز تضمن سؤال المفردات والجمع والمتضادات وكده يبقى هاتى الرساله . هو بيعمل قاموس بعد كل درس قراءة ونصو وقصه فيه كل الماعنى والمضاد والجمع . غير شرحه الرائع فى البلاغه والنحو . ولكن عيبه إنه بيشرح القصه على إنها أفكار فمحتاج معاه كتاب تانى .

يعنى أنصحك بـ الإمتحان + الرساله

بس هو فى امتحان شرح فى سنة تالتة؟

مهاب احمد محمد
13-06-2014, 03:25 PM
السلام عليكم ياشباب شدوا حيلكم كده وعايزكم تفضلوا بالنشاط ده علي طول انا كنت ثانوي السنه اللي فاتت علمي رياضه للي عايز اي نصيحه وياريت تدعولي عندي امتحان فيزياء بكره

ahmad khalid
13-06-2014, 03:29 PM
ربنا معاك و شد حيلك و بلاش تعقد ع النت اكتر من كده:d

alshymaa hafez
13-06-2014, 07:48 PM
ان شاء الله معاكم ^_^
بس هنبتدى بايه بالظبط :)

NeVeR CoMe BacK
13-06-2014, 09:22 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أسف على التغيب الفترة الماضية , عاملين اية يا رب تكونوا بخير

على فكرة الانجليزى مش صعب للدرجة دى بس هو عايز حب استطلاع

حد بدأ فى المراجعة ؟

مراجعة :o:o:o:giljotiiniug3::mellow::huh::unsure::blink:

ahmad khalid
13-06-2014, 09:47 PM
ايوه اصل احنا خلصنا المنهج و بدأنا فى المراجعه:d

ahmad khalid
13-06-2014, 09:48 PM
ان شاء الله معاكم ^_^
بس هنبتدى بايه بالظبط :)
شوف اللى يناسبك بس انا لسه محتار و الله

NeVeR CoMe BacK
13-06-2014, 09:57 PM
بجدز !
::d:039uw8::049gc0::eek::wacko::mellow::mellow:

ahmad khalid
13-06-2014, 10:04 PM
ايوه و متنسيش تقولى لندى ع المعلومات الخطيرة دى:d

NeVeR CoMe BacK
13-06-2014, 10:05 PM
ايوه و متنسيش تقولى لندى ع المعلومات الخطيرة دى:d
:p:p:p:p:p:p:p:p:p طبببعا سيدهاتكو معايا :cool::cool::stickjo4:

ahmad khalid
13-06-2014, 10:09 PM
خلاص ماشى و انا بردوا هبقى اجيب سيدهاتك و تاريخك الطويل
:p:p:p:p:p:p

smsmzeros
13-06-2014, 10:11 PM
موضوع جميل ومجهود رائع
بالتوفيق إن شاء الله لكم جميعا
ويديم عليكم نعمة الحماس والنشاط :)
...
بالنسبه للمرفقات كل عضو له مساحه محدده فحافظ عليها قدر المستطاع واجعلها للضروره
.. فإذا كانت المذكره او الكتاب له روابط فيمكن تجيب الرابط او ترفع الملف بعد تحميله على موقع مثل الميديا فير لسهولته وسلسته
..

ahmad khalid
13-06-2014, 10:14 PM
ربنا يخليك

alshymaa hafez
13-06-2014, 10:54 PM
انا قرأت انكم بتتجمعوا 11.30 بتعملوا ايه ؟! :)

m_d10
14-06-2014, 01:43 AM

أكيد طبعا أمال شيفانه بنلعب ولا أيه :cool::cool::cool::cool::cool:;););)

يااااه دا إحنا بذلنا مجهود رهييييييييييييب جدا عيزين بقا نلحق نراجع قبل بداية السنه :p:p:p:p:p:p:p

شوف اللى يناسبك بس انا لسه محتار و الله

مش أحنا مخلصين كله يبقى نبدأ بقى نحل أسئله ولا أيه رأيكم إنتوا ;);););)

بجدز !
::d:039uw8::049gc0::eek::wacko::mellow::mellow:

صراحه مفهمتش الكلمه دى ولكن ردى إحنا ولا يهمنا خالصصصصصصصصصصص:stickjo4::stickjo4::stickjo4::stick jo4::stickjo4::stickjo4:

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes: :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes: :078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3::07811 1rg3::078111rg3::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rol leyes::rolleyes::rolleyes:

خلاص ماشى و انا بردوا هبقى اجيب سيدهاتك و تاريخك الطويل
:p:p:p:p:p:p

بس بصراحه حاجه تشرف جدا :078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3::07811 1rg3: دكتوره بقى وزى ما قال المثل الشهير ( أسأل مجرب ولا تسأل طبيب :p:p )

انا قرأت انكم بتتجمعوا 11.30 بتعملوا ايه ؟! :)

كل خير :022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:

عبد المقصود مصطفى
14-06-2014, 01:51 AM

مراجعة ؟؟؟ هه :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:
عايزين نبخرجكم يا جماعة ايه رايكم ؟؟؟؟ :022yb4::022yb4::p:p

eman_m
14-06-2014, 01:52 AM
انا راحة 3 ث علمى علوم ان شاء الله انا معاكم بس انا عندى مشكلة كل اما اجى احفظ كلمة انجليزى احس اننا زهقت ومش عارفة احفظ واحس ان كل كلمة بحفظها ان بعد ايام ممكن انساها يا ريت حل و ربنا يوفقنا جميعا

NeVeR CoMe BacK
14-06-2014, 01:54 AM
بكرة تزهقوا ^_^

m_d10
14-06-2014, 01:56 AM

وإحنا كمان يا دوك :cool:

أنا سمعت إنك فى الإجلزى كنت جايبه 7 كتب خارجيه ;);););) دا إنت شكلك كنتى مقطعة السمكه ودلها فى المذاكره 100.1 % بقى :022yb4: ( نجيبه متولى الخولى بقى * )

طيب عندى سؤال :- هو ترتيبك كان الى كام فى اولى ثانوى آه فى أولى وحتى لو هتقليلى مش مهم أنا عايز أعرف للعلم فقط .:friendsxs3:

بصى وهسألك سؤال تانى : فى الفيزياء : كتاب نيوتن والوسام والمثالى إجابات المسائل بتحتوا بتكون موسوق منها ولا لازم أتكد من المستر بتاعى

وكمان مندليف فى الكيمياء نفس الموضوع .
سؤال أخير , هو دليل التقويم بيتباع فى المكتبات ولا ايه نظامه ونشتريه منين هو والتوقعات المرئيه ايضا

منتظر ردك يا دكتوره وأنا بحب ديما أطبق المثل المشهور ( إسال مجرب ولا تسأل طبيب )

عبد المقصود مصطفى
14-06-2014, 02:00 AM
لو سمحتم يا جماعة سورة ايه اللى علينا فى الدين ؟؟؟

eman_m
14-06-2014, 02:05 AM
سورة النحل ان شاء الله

عبد المقصود مصطفى
14-06-2014, 02:11 AM
انا راحة 3 ث علمى علوم ان شاء الله انا معاكم بس انا عندى مشكلة كل اما اجى احفظ كلمة انجليزى احس اننا زهقت ومش عارفة احفظ واحس ان كل كلمة بحفظها ان بعد ايام ممكن انساها يا ريت حل و ربنا يوفقنا جميعا

عشان جو الاجازة والكل مأجز ومفيش الزام بحاجة واكيد كل واحد محتاج راحة لنفسه بعد سنة طويلة عدناها الحمد لله
فيا جماعة انصح الجميع بعد لما يخلصوا اى سنة يرتاحوا شوية وبعدين من نفسكم اساسا هتلاقوا انكم زهقتم من الاجازة وعايزين تغيروا لحاجة تانية
وبرده مش كله يبقى جد لازم يكون فى break حوالى 4 سعات كدا وجد حوالى 2 هتلاقوا نفسكم تمام ان شاء الله
مع العلم انى لا امس بالكلام دا بعلاقة بس الكلام دا هوا الصح :022yb4::022yb4::cool::cool:

عبد المقصود مصطفى
14-06-2014, 02:14 AM
انا لى علاقة ان المذاكرة بتطير بسرعة اذا فيها كحول اذا المذاكرة حرام لا تنتبهوا لكلامى استمروا مراجعة هههه :022yb4::022yb4::022yb4::022yb4: ;););););););)

عبد المقصود مصطفى
14-06-2014, 02:16 AM
سورة النحل ان شاء الله

شكرا لحضرتك

Physician future
14-06-2014, 10:13 AM
الاقيش علاج للزهايمر هنا....................انا فعلا عندى مشكله نسيان الكلمات بتتبخر...........وعايزة حد يقولى احسن الكتب فى كل المواد اه انا علمى علوم

ahmedalaaeldin16
14-06-2014, 03:43 PM
Kol wahd yktb hy5od dros m3 myn :)
ana :
English : naglaa ali
Arabic :mostafa faried
Physics:tamer elkady
Biology: lula abd alglil
Chemistry:Lula moris
Geology : mnal wadea
French: hussein abo elenein

ahmad khalid
14-06-2014, 03:55 PM
مراجعة ؟؟؟ هه :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:
عايزين نبخرجكم يا جماعة ايه رايكم ؟؟؟؟ :022yb4::022yb4::p:p
هههههههه
انت صدقت ولا ايه:p:p:p:p

عبد المقصود مصطفى
14-06-2014, 04:15 PM
لا بجد عندكوا تحمس ما شاء الله عليكم :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056b b7jp3:
ربنا معاكم
وبرده عايزين نبخركم ههه : :):):cool::cool::cool::028ja7::028ja7::028ja7:

ahmad khalid
14-06-2014, 04:18 PM
طب هات شوية مستكى و زعفران

عبد المقصود مصطفى
14-06-2014, 04:24 PM
http://www.arabiaweddings.com/sites/default/files/tips/2013/08/saffron.jpg
دا الزعفران
دا المستكى
http://women.bo7.net/14/03/%D8%B5%D9%88%D8%B1_%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D9%85% D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D 8%AA%D9%83%D9%87_%D8%A7%D9%84%D8%B7%D8%A8%D9%8A%D9 %87_w.jpg

ahmad khalid
14-06-2014, 04:26 PM
http://www.arabiaweddings.com/sites/default/files/tips/2013/08/saffron.jpg
دا الزعفران
دا المستكى
http://women.bo7.net/14/03/%D8%B5%D9%88%D8%B1_%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D9%85% D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D 8%AA%D9%83%D9%87_%D8%A7%D9%84%D8%B7%D8%A8%D9%8A%D9 %87_w.jpg
هههههههههههههههه
حبة فحم كمان عشان نولعهم
:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:

عبد المقصود مصطفى
14-06-2014, 04:30 PM
هههههههههههههههه
حبة فحم كمان عشان نولعهم
:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:

دول مكلفنى يا عم بس عشان متقولش ببخل عليكم وعشان الحسد خود اهو ومتولع كمان

اى خدمة :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056b b7jp3:

ahmad khalid
14-06-2014, 04:31 PM
طب انا كنت لسه هطلب منك كبريت عشان نولع الفحم دلوقتى اعمل ايه؟

عبد المقصود مصطفى
14-06-2014, 04:32 PM
عايز كبريت كمان؟؟؟؟
دا داخلين كدا على طمع بقا

Physician future
14-06-2014, 11:06 PM
ايه دة انتو قلبتو الموضوع هزاااار............طب السلام عيلكم

m_d10
14-06-2014, 11:22 PM
محنا لازم نهزر شويه كده علشان نسخن فى الأول ............. طب وعليكم السلام

m_d10
15-06-2014, 04:29 AM
شوية كلمات عظيمه مش هنساها قالهالى واحد صاحبى فى كلية هندسه .

هيه شوية مذاكره هيعملوك برنس .

- خلى سنه تانيه إمتحان تجربه لتالته . يعنى متشدش اوى ومترخيش أوى خليك وسط علشان تطلع صافى .
- سنه تانيه هى السنه الى تقدر تشوف فها أخطائك وتصححها وترجب فيها طرق المذاكره علشان فى تالته مفيش وقت غير للمذاكر والتطبيق .

- متباش ذى العيال الهبله الى يقولوا ناخد سنه تانيه تفاريح ولعب . وبعد كده نشد حيلنا لتالته .

- الناس الى بتجيب 100 % و 99 % مش مختلفين عنك غير في حاجه وحده بس ( تنظيم وقت المذاكره )

- دى تعتبر آخر سنه ليك فشد تحيلك والى يقلك لما إنت جايب فى تانيه مثلا 90% تتقوع هتجيب فى سنه تالته الى أصعب منها 99 % يبقى بتحلم ( سيبك منه ده واد عبيط وميفهمشى حاجه أهم حاجه التصميم والإراده تقدر تجيب أعلى من كده كمان وزى ما قلنا تانيه ملعب للتجربه قبل المباره النهائيه فإغتنم التجربه ولا تضيعها )

m_d10
15-06-2014, 04:42 AM
النصيحه الأخيره : قالى إنها سر نجاحه وده الى قالوهلى بالنص والحرف الواحد

إجتهد وزاكر وإعمل الى عليك فى المذاكره وفى الآخر إرمى كل شئ وراك بدم بارد وروح الإمتحان على أساس إنك هتسقط ( ده هيساعدك على تهدأت أعصابك جدا جدا ) وإن شاء الله هتقفل .
ملحوظه النصيحه دى مش أى حد يعملها لازم يكون واحد مجربها قبل كده

shaimaa shemoo
15-06-2014, 05:21 AM
سلام علييكم
اناا اسمى شيمااء وان شااء الله اناا دااخلة السنة الجااية 3 ث علمى علووم وان شااء الله هبقى معااكم
بس فى الاول كنت حاابة استفسر منكم ع حااجة هو انا لازم اجيب مذكرات المستشارين و الاسااتذة الكبيرة اللى بتبقى ناازلة فى المكتباات ؟؟ ولو هجيبها تنصحوونى باى مذكرة بس بحيث تبقوا مجربينها محدش يدينى اى رد وخلاص
واسفة ع الاطالة

Physician future
15-06-2014, 10:49 AM
بصى يا شوشو والله انا سالت فى الموضوع دة قالولى اعتمدى على كتاب واحد بس فى المذاكرة وهاتى بقيت الكتب والمذكرات شوفى الاسئله اللى فيها ......... ملحوظه كله ناقل من كله .....يعنى ريحى نفسك وهاتيهم عشان بس نفسيا تكونى مرتاحه........اه ومش تسيبيهم ديكور لالالالالالالا كده مش صح ....بعد ماتذاكرى اى درس شوفيه فى كل المذكرات والكتب او كل مرة تراجعى حلى عليه من كتاب مختلف .........كده هتكونى عملتى حاجه ............ اه وبالنسبه للنصايح انا ماما نصحتى نصيحه(اتعبى سنه وارتاحى العمر كله ...........او ارتاحى سنه واتعب العمر كله )..........بس انا عندى مشكله فظيعه انا اساسا بحب الرياضه وببدع فى حلها وطول عمرى بقفلها.....ومع ذلك داخله علمى علوم عشان ماما عايزة كده والمشكله انى بكرة الكيميا اعمل ايه !!!!!!اه وكمان مش بعرف احفظ الكلمات بتاع الانجليزى وخصوصا كلمات الترجمه

ahmad khalid
15-06-2014, 10:55 AM
بصى يا شوشو والله انا سالت فى الموضوع دة قالولى اعتمدى على كتاب واحد بس فى المذاكرة وهاتى بقيت الكتب والمذكرات شوفى الاسئله اللى فيها ......... ملحوظه كله ناقل من كله .....يعنى ريحى نفسك وهاتيهم عشان بس نفسيا تكونى مرتاحه........اه ومش تسيبيهم ديكور لالالالالالالا كده مش صح ....بعد ماتذاكرى اى درس شوفيه فى كل المذكرات والكتب او كل مرة تراجعى حلى عليه من كتاب مختلف .........كده هتكونى عملتى حاجه ............ اه وبالنسبه للنصايح انا ماما نصحتى نصيحه(اتعبى سنه وارتاحى العمر كله ...........او ارتاحى سنه واتعب العمر كله )..........بس انا عندى مشكله فظيعه انا اساسا بحب الرياضه وببدع فى حلها وطول عمرى بقفلها.....ومع ذلك داخله علمى علوم عشان ماما عايزة كده والمشكله انى بكرة الكيميا اعمل ايه !!!!!!اه وكمان مش بعرف احفظ الكلمات بتاع الانجليزى وخصوصا كلمات الترجمه
حكاية حفظ الكلمات دى مشكلة بتقابل اى حد بس حاولى تكونى مركزة و انتى بتحفظيهم و كل شوية راجعى عليهم بالقراءة فقط و شفوى و هتلاقى نفسك فكراهم و اللى تكونى نسياه احظيه تانى و هكذا
بالنسبة لكرهك للكيمياء انتى بتكريه انك تحفظى فيها ولا بتكرهيها كلها
و بعدين ما انتى ممكن تدخلى رياضة و تقنعى مامتك بكده عشان تنسيق علمى علوم بيبقى عالى جدا

Dr Alaa Inv
15-06-2014, 01:31 PM
النهارده 15 /6 باقي شهر و نصف بالظبط علي بداية الدروس. :)

ahmad khalid
15-06-2014, 01:38 PM
الله يطمنك

Physician future
15-06-2014, 02:29 PM
انا هبدا كمان ساعه ونص ادعولى

Physician future
15-06-2014, 02:31 PM
انا مش بفهم كميا اصلا انا بحفظ وبس:angry2:

Dr Alaa Inv
15-06-2014, 04:13 PM

The Same Problem. :mad:

نفس المشكلة عندي مبطقش الكمياء دون عن بقية المواد ... حد يقولنا نتعامل معاها ازاي ونذاكرها ازاي لأنه حفظها كتير و رخم وكلام كله مبيبقاش مفهوم من تعريفات و تعليلات و معادلات وعندي سؤال تاني ايه افضل كتاب خارجي فيها انا هكتب كل الكتب الموجودة وحد يرتبها حسب الافضل ( الامتحان - الوسام - المثالي -مندليف - المعلم ) ياريت حد يرتبها حسب الافضل

alshymaa hafez
15-06-2014, 09:43 PM

The Same Problem. :mad:

نفس المشكلة عندي مبطقش الكمياء دون عن بقية المواد ... حد يقولنا نتعامل معاها ازاي ونذاكرها ازاي لأنه حفظها كتير و رخم وكلام كله مبيبقاش مفهوم من تعريفات و تعليلات و معادلات وعندي سؤال تاني ايه افضل كتاب خارجي فيها انا هكتب كل الكتب الموجودة وحد يرتبها حسب الافضل ( الامتحان - الوسام - المثالي -مندليف - المعلم ) ياريت حد يرتبها حسب الافضل

انا الحمد لله بحب الكمياء ^_^
لو اخدناها على انها مش حفظ بس هنحبها
يعنى مثلا تعريفات اقطعها وافهمها جزء جزء لو فهمتها جزء جزء اقدر احفظها على بعضها عن طريق فهمى والحفظ مش بيكون بالقراءه فقط :) بيكون قراءه وكتابه ده بيساعد جدااا
والتعليلات طبعا بتعتمد على فهمك للمادة أكتر من الحفظ بكتيير
بالنسبه للمعادلات دى بقى بتحتاج انك تعلميها بحاجة
يعنى تربطى المعادله بحاجة تخيليه فى دماغك بتنجح الفكرة دى كدا :)
علشان اقدر احفظ معادلات الباب الرابع بتاع الكمياء فـ تانيه ثانوى علّمت المعادلات وربطها ببعض واقعدت احفظ مثلا فى اول المعادلة فى كذا وفى الاخر كذا متكرر واعلمها باى حاجة حتى لو كانت كرتون :D :d :romarioxp6:
وضرورى طبعا تحفظ التكافؤات وكدا ده بيساعد على الحفظ علشان بدل متحفظ تعرف تحل يعنى مثلا مش ضرورى احفظ ان H2So4 " ان الH معاها اتنين طالاما انا عارفه ان تكافؤ So4 تنائى ^_^ يارب يكون قصدى وصل :)
مش صح انى احفظ بردك الوزن لا اكتب المعادله كلها وبعدين اوزنها اى نعم فى معادلات غبيه فى الوزن بس ممكن احفظ حته ضغيره من الوزن لو صعب اعمله واكمل الباقى لانه هيبقى سهل :)
يارب اكون افدتكم ولو حاجة بسيطة :rolleyes:
أما بقى بالنسبه لموضوع الكتب فنا هنتظر معاكم حد يفيدنا :D :friendsxs3::022yb4:

eman_m
15-06-2014, 10:11 PM
السلام عليكم وكل سنة وانتم طيبين ورمضان كريم
اولا : ايه رايكم لو نحفظ اول عشر ايات من سورة النحل
ثانيا : عشر كلمات e
بس ياريت ان احنا نحاول ننفذ اى حاجة
وانا بقول للى بيشتكوا من الكيميا صدقونى وعن تجربة اى مادة علمية بتحتاج فهم قبل الحفظ انا من النوع لو مفهمتش اى جزئية بحس اوى ان الموضوع صعب عليا حاولوا انكم تمسكوا اى جزئية انتم مش عارفينها وتفهموها كده مع نفسكم وبعد كده هتلاقوه ان حفظها سهل ومش هتحتاج اى حاجة بعد كده وربنا بيدى كل واحد على قد عمله واجتهدوا وصدقونى اى مادة لو ما ديتهاش حقها متستهلش انك تجيب الدرجة الحلوة الى انت بتستناها وربنا يوفقنا جميعا

Physician future
15-06-2014, 10:48 PM
ههههههههه انا عمرى ما فهمت كيميا من وانا فى اعدادى بحفظ وبس ولما اجى اسال بيشتمونى ويبان غبائى فبسكت لانى اتعودت اذاكر لوحدى

eman_m
15-06-2014, 10:54 PM
طب ايه الاجزاء الى بتحسى انها صعبة عندك فى الكيميا الجزء النظرى ولا العملى يا سندس ممكن اعرف افيدك

shaimaa shemoo
16-06-2014, 02:30 AM

ااااها .. ميرسى خااالص ع ردك ياا ساسو ياا قمر ... بس انتى فهمتينى غلط فى النصايح انا كاان قصدى تنصحونى باى ملزمة (اقصد اجيب ملزمة اى استاذ) .. وبالنسبة للريااضه اناا برضه زيك وبحبها الحمد لله بقفلها علطول بس ده ميمنعش انى بحب الاحيااء واحب برضه انى اتعمق اوى فى جسم الانسان واعرف ايه اللى فيه
والكيميا .. اناا عن نفسى مكنتش بفهم حااجة فيها فى الدرس بس كنت لما ارجع امسك الورق وابدا افهم نفصى كلمة كلمة وسطر وسطر والحاااجة اللى بلاقيها صعبة .. كنت بحط جمبها علامة لحد ما يجى الدرس واخلى المستر يفهمهااالى لو مفهمتهااش منه بروووح عند مدرسين المدرسة وبالنسبة للمعاادلات اناا كنت بببص لمكوناات المعاادلة واعرف اسااميهم بالرموز بتااعتهم وبحااول اظبطها مع نفسى وبعدين ابص للمعادلة لو لقيت نفسى عاملاها صح ابتدى احفظها وبعدين اخبى المعاادلة واكتبها من غير ما ابص عليها وبالنسبة للانجليش انا عندى نفس المشكلة لانى دلوووقتى بكرة الماادة موووت من اللى بيتقااال عليها

m_d10
16-06-2014, 04:17 AM
بالنسبالى أنا محب الكيمياء موووووووووووووووت لأن المستر فى الدرس بسطهالنا جدا جدا وحبننا فيها بجد . أحنا كنا أول ما نروح الدرس فى أوائل الحصص يروح يصرحنا إزاى نكون معادله من ال الألف للياء وكان عملنا جدول رائع شملة تكافئات العناصر والمجموعات الزريه . وكمان كان بيعلمنا إزاى نوزن المعادله بالفهم مش بالحفظ وحتى الأوزان المعقده لما تضيف ربع أو خمس والحجات دى يعنى . مفيش كتاب كيمياء شرح شامل خالص فهتعتمدوا على كتاب المدرسه ومذكرة المستر بتاعتكم الأسئله : الإمتحان ثم مندليف ثم المثالى ولو خلصتوهم إتجهوا للوسام بالنسبه للإنجلزى دى تعتبر مادتى المفضله ومن أكتر المواد الى بذاكرها وبحب جدا الإنجلزى كلغه وكدراسه ويا جماعه محدش يهمه الكلام الى بيتقال على الإنجليزى إنتوا ذاكروا وإعملوا الى عليكم ووالله إنجلزى ماد سهله مش عايزه غير شوية حفظ كلمات وفهم وتزوق للقواعد علشان حفظ القواعد مش بيجيب نتيجه فالفهم ثم الحفظ بعد كده . لازم تحل أسئله على طول . أجمد كتاب شرح : The Best ويليه Gem وإحنا قلنا قبل كده ميزة كل منها فى الصفحات السابقه للموضوع دوت . أجمد كتاب لحل الأسئله : The Best ويليه Top student ويله Gem ثم Surprise

NeVeR CoMe BacK
16-06-2014, 07:06 AM
احسن حاجة تعملوها فعلا هى انكو تحفظوا سورة النحل ف الاجازة :)

Physician future
16-06-2014, 09:21 AM
انا الحمد لله حافظه للقران كله فالسورة مش مشكله عندى......... بالنسبه اللكيميا انا مش بفهم المعادلات والتخضيرات والتجارب...........اصلى باخد عنداستاذ مش بيفهم حاجه بيحفظ بس........ واختى بتحاول تفهمنى بس مش بقت فضيالى ..........فاللى بتفهمهولى بجله واللى مش فهماه بلخبط فيه...........اه انا عايزة اسالكم سؤال تانى ......... انا هاخد فلا كل مادة مايقلش عند درسين كده صح ولا درس واحد كفيا ........ على فكرة انا بعشق حاجه اسمها اخياء اخويا بيفهمهالى كويس عشان طب فبالنسبالى مش مشكله خالص واللى بيكرهنى فى الكميا انى غمرى ما اخدت فيها دروس غير اخر سنتين كنت بذاكر العلوم لوحدى

ahmad khalid
16-06-2014, 09:32 AM
انا الحمد لله بحب الكمياء ^_^
لو اخدناها على انها مش حفظ بس هنحبها
يعنى مثلا تعريفات اقطعها وافهمها جزء جزء لو فهمتها جزء جزء اقدر احفظها على بعضها عن طريق فهمى والحفظ مش بيكون بالقراءه فقط :) بيكون قراءه وكتابه ده بيساعد جدااا
والتعليلات طبعا بتعتمد على فهمك للمادة أكتر من الحفظ بكتيير
بالنسبه للمعادلات دى بقى بتحتاج انك تعلميها بحاجة
يعنى تربطى المعادله بحاجة تخيليه فى دماغك بتنجح الفكرة دى كدا :)
علشان اقدر احفظ معادلات الباب الرابع بتاع الكمياء فـ تانيه ثانوى علّمت المعادلات وربطها ببعض واقعدت احفظ مثلا فى اول المعادلة فى كذا وفى الاخر كذا متكرر واعلمها باى حاجة حتى لو كانت كرتون :D :d :romarioxp6:
وضرورى طبعا تحفظ التكافؤات وكدا ده بيساعد على الحفظ علشان بدل متحفظ تعرف تحل يعنى مثلا مش ضرورى احفظ ان H2So4 " ان الH معاها اتنين طالاما انا عارفه ان تكافؤ So4 تنائى ^_^ يارب يكون قصدى وصل :)
مش صح انى احفظ بردك الوزن لا اكتب المعادله كلها وبعدين اوزنها اى نعم فى معادلات غبيه فى الوزن بس ممكن احفظ حته ضغيره من الوزن لو صعب اعمله واكمل الباقى لانه هيبقى سهل :)
يارب اكون افدتكم ولو حاجة بسيطة :rolleyes:
أما بقى بالنسبه لموضوع الكتب فنا هنتظر معاكم حد يفيدنا :D :friendsxs3::022yb4:
يااااه اخيرا لقيت حد بيحب الكيمياء :022yb4:
انتى كلامك علا صح بس انا كان ليا معلومة انا عن نفسى فى المواد العلمية حتى الاحياء السنة اللى فاتت كنت بفهمها و لما اجى احفظ احفظ شفوى فقط و مبستعملش طريقة الكتابة الا فى اللغات بس
و كمان بالنسبة لوزن المعادلات الطويلة بالذات كان عندنا فى الباب الرابع معادلتين طول هما بس اللى احتجت احفظهم و الباقى كله اما اتحاد مباشر و اوزن او احلال مزدوج اللى هيا القوانين بتاعت اعدادى و كمان بالنسبة لحمض مع ملح لازم يكون الحمض اقوى من الشق الحامضى فى الملح عشان يطرده فى صورة غاز و كمان فيه شويه حاجات كده فى الترسيب
بس فى المعادلات الطويلة احسن حاجة تحظ الوزن فى صورة ارقام الاستاذ عملنا المعادلة بتاعت برمنجنات البوتاسيوم كده ى العملى عشان مننسهاش
و ى الاخر احب اقول لكل واحد رابط دماغه انه يحفظ الكيمياء ساعتها هتلاقى الكيمياء زى الكحول بتطير بسرعه و هتبذل مجهود جبار فيها بالاضافة انك ممكن تيجى فى الاخر و تنسى

"التلقين شر طرائق التعليم" هكذا قال الكندى هتلاقوها موجوده ورا كل كتاب وزارة

ahmad khalid
16-06-2014, 09:37 AM
بالنسبالى أنا محب الكيمياء موووووووووووووووت لأن المستر فى الدرس بسطهالنا جدا جدا وحبننا فيها بجد . أحنا كنا أول ما نروح الدرس فى أوائل الحصص يروح يصرحنا إزاى نكون معادله من ال الألف للياء وكان عملنا جدول رائع شملة تكافئات العناصر والمجموعات الزريه . وكمان كان بيعلمنا إزاى نوزن المعادله بالفهم مش بالحفظ وحتى الأوزان المعقده لما تضيف ربع أو خمس والحجات دى يعنى . مفيش كتاب كيمياء شرح شامل خالص فهتعتمدوا على كتاب المدرسه ومذكرة المستر بتاعتكم الأسئله : الإمتحان ثم مندليف ثم المثالى ولو خلصتوهم إتجهوا للوسام بالنسبه للإنجلزى دى تعتبر مادتى المفضله ومن أكتر المواد الى بذاكرها وبحب جدا الإنجلزى كلغه وكدراسه ويا جماعه محدش يهمه الكلام الى بيتقال على الإنجليزى إنتوا ذاكروا وإعملوا الى عليكم ووالله إنجلزى ماد سهله مش عايزه غير شوية حفظ كلمات وفهم وتزوق للقواعد علشان حفظ القواعد مش بيجيب نتيجه فالفهم ثم الحفظ بعد كده . لازم تحل أسئله على طول . أجمد كتاب شرح : The best ويليه gem وإحنا قلنا قبل كده ميزة كل منها فى الصفحات السابقه للموضوع دوت . أجمد كتاب لحل الأسئله : The best ويليه top student ويله gem ثم surprise
طب و ليه اعتمد على المدرس اللى هاخد معاه ما كتاب الامتحان موجود و فيه شرح

ahmad khalid
16-06-2014, 09:42 AM
ههههههههه انا عمرى ما فهمت كيميا من وانا فى اعدادى بحفظ وبس ولما اجى اسال بيشتمونى ويبان غبائى فبسكت لانى اتعودت اذاكر لوحدى
عادى كلنا تقريبا كنا فى اعدادى بنحظ يعنى انا مثلا فى تالته اعدادى كان عندنا جزء كهربية كنت بمسك التعريفات و احفظها و لأنها كلها شبه بعض فكنت بنسى بسرعه و كانت مجننانى ع الاخر اما لما طلعت اولى ثانوى حاولت افهم الجزء ده و بقى بالنسبالى ممتع جدا

انا الحمد لله حافظه للقران كله فالسورة مش مشكله عندى......... بالنسبه اللكيميا انا مش بفهم المعادلات والتخضيرات والتجارب...........اصلى باخد عنداستاذ مش بيفهم حاجه بيحفظ بس........ واختى بتحاول تفهمنى بس مش بقت فضيالى ..........فاللى بتفهمهولى بجله واللى مش فهماه بلخبط فيه...........اه انا عايزة اسالكم سؤال تانى ......... انا هاخد فلا كل مادة مايقلش عند درسين كده صح ولا درس واحد كفيا ........ على فكرة انا بعشق حاجه اسمها اخياء اخويا بيفهمهالى كويس عشان طب فبالنسبالى مش مشكله خالص واللى بيكرهنى فى الكميا انى غمرى ما اخدت فيها دروس غير اخر سنتين كنت بذاكر العلوم لوحدى
ما شاء الله
طب ما تفكك من الاستاذ ده و تشوفى واحد يهمك و اقرى النصايح اللى انا كاتبها عن المعادلات و لو احتجتى المزيد هساعدك باذن الله
و ربنا يوفق الجميع

ahmad khalid
16-06-2014, 09:43 AM
السلام عليكم وكل سنة وانتم طيبين ورمضان كريم
اولا : ايه رايكم لو نحفظ اول عشر ايات من سورة النحل
ثانيا : عشر كلمات e
بس ياريت ان احنا نحاول ننفذ اى حاجة
وانا بقول للى بيشتكوا من الكيميا صدقونى وعن تجربة اى مادة علمية بتحتاج فهم قبل الحفظ انا من النوع لو مفهمتش اى جزئية بحس اوى ان الموضوع صعب عليا حاولوا انكم تمسكوا اى جزئية انتم مش عارفينها وتفهموها كده مع نفسكم وبعد كده هتلاقوه ان حفظها سهل ومش هتحتاج اى حاجة بعد كده وربنا بيدى كل واحد على قد عمله واجتهدوا وصدقونى اى مادة لو ما ديتهاش حقها متستهلش انك تجيب الدرجة الحلوة الى انت بتستناها وربنا يوفقنا جميعا
عشر ايات كل اد ايه؟
و هو انتى بتحفظى كلمات منين عشان انا مش عارف؟؟؟

Basma2 Aml
16-06-2014, 09:54 AM
انا معاكم يا جماعة وانا رايحة 3 ثانوى علمى علوم

shaimaa shemoo
16-06-2014, 08:26 PM
يااا جمااااااااعة نفسى الاقى حد يرد عليا
اناا عااوزة دلووقتى اشترى ملازم ومذكراات الاسااتذة االلى بتنزل فى المكتباات فعااوزاكم تقولولى اجيب ملازم اى استاذ وبرضه عااوزة احمل ملازم من هنا فى المنتدى اختاار ملزمة اى استاااذ

m_d10
17-06-2014, 03:09 AM
على فكره كتاب الإمتحان فى الكيمياء مش بينزل شحر ولكن بينزل أسئله فقط ومراجعه سريع على أهم القوانين

ahmad khalid
17-06-2014, 09:16 AM
على فكره كتاب الإمتحان فى الكيمياء مش بينزل شحر ولكن بينزل أسئله فقط ومراجعه سريع على أهم القوانين

ده كان فى النظام القديم اما السنادى فى واحد صحبى اخوه فى ثانوية عامة و قالى ان الامتحان منزل شحر فى الكيمياء و الفيزياء بس اللى انا شفته بنفسى كان الفيزياء

ahmedalaaeldin16
17-06-2014, 03:55 PM
Kol wahd yktb hy5od dros m3 myn :)
ana :
English : naglaa ali
Arabic :mostafa faried
Physics:tamer elkady
Biology: lula abd alglil
Chemistry:Lula moris
Geology : mnal wadea
French: hussein abo elenein

m7dsh rad leh :D
mmkn nbd2 mn al agaza an a7na kol yoom n7fz 4 ayat f sort النحل
w 5lal 32 yoom hnb2a 5lsnaha !! !!

ahmedalaaeldin16
17-06-2014, 03:59 PM
يااا جمااااااااعة نفسى الاقى حد يرد عليا
اناا عااوزة دلووقتى اشترى ملازم ومذكراات الاسااتذة االلى بتنزل فى المكتباات فعااوزاكم تقولولى اجيب ملازم اى استاذ وبرضه عااوزة احمل ملازم من هنا فى المنتدى اختاار ملزمة اى استاااذ

mo3zm al malzem deh btkon kolo na2l mn kolo al a7sn ank trkze 3la malazm al dars w ktab al madrsa w t7le mn kotb 5argia w feh hna f al site malzm mmkn tstafde mnha ana mnzl hna f al topic hna malazm french w english
bs 3amtn al malzem al feha shara7 lazm tkon bt3t modrs bt5de 3ndo dars 3shan tb2e fahma tr2et al shara7 al f al malzma

alshymaa hafez
17-06-2014, 09:51 PM
يااااه اخيرا لقيت حد بيحب الكيمياء :022yb4:
انتى كلامك علا صح بس انا كان ليا معلومة انا عن نفسى فى المواد العلمية حتى الاحياء السنة اللى فاتت كنت بفهمها و لما اجى احفظ احفظ شفوى فقط و مبستعملش طريقة الكتابة الا فى اللغات بس
و كمان بالنسبة لوزن المعادلات الطويلة بالذات كان عندنا فى الباب الرابع معادلتين طول هما بس اللى احتجت احفظهم و الباقى كله اما اتحاد مباشر و اوزن او احلال مزدوج اللى هيا القوانين بتاعت اعدادى و كمان بالنسبة لحمض مع ملح لازم يكون الحمض اقوى من الشق الحامضى فى الملح عشان يطرده فى صورة غاز و كمان فيه شويه حاجات كده فى الترسيب
بس فى المعادلات الطويلة احسن حاجة تحظ الوزن فى صورة ارقام الاستاذ عملنا المعادلة بتاعت برمنجنات البوتاسيوم كده ى العملى عشان مننسهاش
و ى الاخر احب اقول لكل واحد رابط دماغه انه يحفظ الكيمياء ساعتها هتلاقى الكيمياء زى الكحول بتطير بسرعه و هتبذل مجهود جبار فيها بالاضافة انك ممكن تيجى فى الاخر و تنسى

"التلقين شر طرائق التعليم" هكذا قال الكندى هتلاقوها موجوده ورا كل كتاب وزارة

انا مبقدرش احفظ غير شفوى بس انا اقصد حفظ الكتابه انى بعد محفظ بسمع لنفسى كتابه لانه بيساعد فى انى اثبت المعلومة ووقت منساها افتكر نفسى وانا بكتبها ده بيثبت المعلومة بكل الطرق لانى استخدمت حواسى كلها
معلش ممكن توضح اكتر عن موضوع صورة غاز والترسيب وكدا :blush:

م

ahmad khalid
17-06-2014, 10:29 PM
انا مبقدرش احفظ غير شفوى بس انا اقصد حفظ الكتابه انى بعد محفظ بسمع لنفسى كتابه لانه بيساعد فى انى اثبت المعلومة ووقت منساها افتكر نفسى وانا بكتبها ده بيثبت المعلومة بكل الطرق لانى استخدمت حواسى كلها
معلش ممكن توضح اكتر عن موضوع صورة غاز والترسيب وكدا :blush:

م
حكاية ان التفاعل يكون ناتج منه غاز دى لما يكون حمض اقوى من الشق الحامضى فى الملح الاخر فيقوم الحمض يطرد الشق الحامضى بتاع الملح فى صوره غاز مثل حمض كبريتيك + كلوريد الصوديوم = تصاعد غاز كلوريد الهيدروجين + كبريتات صوديوم
و الاحماض القوية اخدنا كره عنها فى الباب التانى تقريبا
و هى كما اظن حمض البيركلوريك الكبريتيك الهيدروكلوريك النيتريك
اما الترسيب فغالبا بيكون لهيدروكسيدات الفلز فقط و دى لازم يكون التفاعل فيه هيدروكسيد صوديوم و طبعا الالوان بتتحفظ و كلنا اكيد عارفينها

ahmad khalid
17-06-2014, 10:32 PM
m7dsh rad leh :d
mmkn nbd2 mn al agaza an a7na kol yoom n7fz 4 ayat f sort النحل
w 5lal 32 yoom hnb2a 5lsnaha !! !!

بس صعب على فكرة انك كل يوم تحفظ اربع ايات لانك ممكن تحصلك ظروف او تكسل شوية فالاحسن انك كل اما تبقى فاضى احفظ ايات
و بعدين لسه حكاية الدروس دى مش كل واحد ظبط نفسه متستعجلش:d

نور القمر الخافت
17-06-2014, 10:33 PM
ممكن انضم ليكو ؟؟ :rolleyes: انا منار علمى علوم وبصراحة زى ناااس كتييييييييير جدا خايفة من سنة تالتة لان فى ناس كتيرة بتستعد من الاول جامد وبعدين بتمل لان السنة طووويلة وللاسف درجاتهم بتقل ولو عملنا العكس يبقى احنا بنخاطر وهنحس ياريتنا بدأنا مذاكرة من بدرى شوية ؟؟ ...... مش عارفة بقى ايه رأيكو ؟:huh:

ahmad khalid
17-06-2014, 10:40 PM
طبعا انتى تشرفى باول مشاركة ليكى هنا فى المنتدى كله

نور القمر الخافت
17-06-2014, 10:43 PM
ربنا يخليك ... طيب انا لسه لغاية دلوقتى مذاكرتش حاجة بجد لازم نبدا من بدرى ولا ايييه ؟

Solty Ray
17-06-2014, 10:43 PM
يا جماعة والله ما تخافوا بس المهم فعلا متبدأش السنة من اولها دح

ahmad khalid
17-06-2014, 10:49 PM
ربنا يخليك ... طيب انا لسه لغاية دلوقتى مذاكرتش حاجة بجد لازم نبدا من بدرى ولا ايييه ؟
انا حتى و الله زيك
بس لو عندك طاقة كبيرة اوى ممكن تبدأى تراجعى على بعض اجزاء من الفيزياء و الفرنساوى و النحو

ahmad khalid
17-06-2014, 10:51 PM
انتى قصدك السنة من اولها يعنى اواخر 8 و بداية 9 ولا دلوقتى؟

alshymaa hafez
17-06-2014, 10:53 PM
حكاية ان التفاعل يكون ناتج منه غاز دى لما يكون حمض اقوى من الشق الحامضى فى الملح الاخر فيقوم الحمض يطرد الشق الحامضى بتاع الملح فى صوره غاز مثل حمض كبريتيك + كلوريد الصوديوم = تصاعد غاز كلوريد الهيدروجين + كبريتات صوديوم
و الاحماض القوية اخدنا كره عنها فى الباب التانى تقريبا
و هى كما اظن حمض البيركلوريك الكبريتيك الهيدروكلوريك النيتريك
اما الترسيب فغالبا بيكون لهيدروكسيدات الفلز فقط و دى لازم يكون التفاعل فيه هيدروكسيد صوديوم و طبعا الالوان بتتحفظ و كلنا اكيد عارفينها

شكراً :):rolleyes:

نور القمر الخافت
17-06-2014, 10:53 PM
انا بقول كده بردو :d وخصوصا اننا هنتعب فى السنة ده افتكر ناخد فترة راحة واستعداد :049gc0:

نور القمر الخافت
17-06-2014, 10:56 PM
طب والانجليزى ؟؟ حاجة اساسية بردو ولا ايه ؟؟ على كل اقل حاجة ممكن نعملها اننا نأكد على الثوابت لان ساعات الزهايمر بيجى وتبقى حاجات بديهية مش فاكرينها خاااالص :o

Solty Ray
يعني بص تذاكر مذاكرة عادية يعني الحاجة اللي تخدها في الدرس تروح البيت تذكرها وتخلي الحياة فري يعني بمعنى اصح حاول تنسى انك ثانوية عامة وتعالى بقى في شهر 3 وشد جامد بس طبعا يعني لو انت مثلا مش حلو في النحو حاول تدرب نفسك ونفس الكلام على البراجراف والتعبير يعني تدرب نفسك فقط يعني كأنك بتتسلى واهم حاجة انك تعيش حياتك عادي خالص وان شاء الله ربنا هيوفقوكوا كلكوا بس ادعولبييييييييييييييي

ahmad khalid
ماشى ناخد فترة راحة و استعداد و نسخن على مهلنا
احنا مش هنيجى فى يوم و نذاكر 22 ساعة مرة واحده لأ دى لازم تبدأ لو ب 5 دقايق كل تلت ايام مثلا

ahmad khalid
17-06-2014, 10:58 PM
يعني بص تذاكر مذاكرة عادية يعني الحاجة اللي تخدها في الدرس تروح البيت تذكرها وتخلي الحياة فري يعني بمعنى اصح حاول تنسى انك ثانوية عامة وتعالى بقى في شهر 3 وشد جامد بس طبعا يعني لو انت مثلا مش حلو في النحو حاول تدرب نفسك ونفس الكلام على البراجراف والتعبير يعني تدرب نفسك فقط يعني كأنك بتتسلى واهم حاجة انك تعيش حياتك عادي خالص وان شاء الله ربنا هيوفقوكوا كلكوا بس ادعولبييييييييييييييي
ملش ليا سؤال هو انتى فى ثانوية عامة ولا خلصتى

Solty Ray
17-06-2014, 10:58 PM
انا لسه في ثانوية عامة

ahmad khalid
17-06-2014, 11:00 PM
طب والانجليزى ؟؟ حاجة اساسية بردو ولا ايه ؟؟ على كل اقل حاجة ممكن نعملها اننا نأكد على الثوابت لان ساعات الزهايمر بيجى وتبقى حاجات بديهية مش فاكرينها خاااالص :o
يااااااااااااه يعنى انا لما نسيت الانجليزى معناه انه مش مهم;)
عموما ل طبعا الانجليزى حتى ممكن تبدأى بكلمات الترجمة عشان دى اكتر حاجة ملهاش وقت ف الدراسة اما الجرامر فكده كده هنذاكره

ahmad khalid
17-06-2014, 11:01 PM
انا لسه في ثانوية عامة
و هو انتى مرتاحه ى الامتحانات ولا مزنوقه ع الاخر
معلش اصلى لازم اطمن عشان منلبسش كلنا فى الحيط:d

نور القمر الخافت
17-06-2014, 11:02 PM

ربنا يوفقك يااااااااااارب , بس مش متأخر اووى فى شهر تلاتة ؟؟ انا اعرف نااس بيذاكرو جامد اووى من الاول وفى الاخر بيريحوا قبل الامتحانات بشهر كده مع استمرار المذاكرة طبعا بس يقللوا الضغوط عشان يركزوا فى الامتحان زى مبدأ كده اللى ذاااكر ذااكر

Solty Ray
17-06-2014, 11:03 PM
لأ عادي يعني انا بعمل اللي عليا يعني بذاكر وبحل ملخصات وبحل امتحانات السنين اللي فاتت وكدة يعني وربنا يستر

ahmad khalid
17-06-2014, 11:04 PM
ربنا يسترها معاكى ان شاء الله و تعدى السنادى على خير

نور القمر الخافت
17-06-2014, 11:04 PM
يااااااااااااه يعنى انا لما نسيت الانجليزى معناه انه مش مهم;)
عموما ل طبعا الانجليزى حتى ممكن تبدأى بكلمات الترجمة عشان دى اكتر حاجة ملهاش وقت ف الدراسة اما الجرامر فكده كده هنذاكره

طب تمااااام اووى ربنا يوفقنا بجد :d

Solty Ray
17-06-2014, 11:07 PM
ربنا يوفقك يااااااااااارب , بس مش متأخر اووى فى شهر تلاتة ؟؟ انا اعرف نااس بيذاكرو جامد اووى من الاول وفى الاخر بيريحوا قبل الامتحانات بشر كده مع استمرار المذاكرة طبعا بس يقللوا الضغوط عشان يركزوا فى الامتحان زى مبدأ كده اللى ذاااكر ذااكر

على فكرة انا قولت 3 مع اني تقريبا بدأت المذاكرة الجد في شهر 5 بس وعادي لميت كل المناهج وعلى فكرة انا طبعي اني بكره حاجة اسمها مذاكرة بس بحاول احبب نفسي فيها وعلى فكرة بقى اللي يقولك طالب الثانوية العامة يذاكر يجي 100 ساعة في اليوم (ههههههههههههههه) علشان يكون شاطر لأ الكلام ده غلط لاني مش بعرف اقعد ساعتين على بعض على المذاكرة ولما بقول اني قعدت وطولت بكون قعدت 7 او 8 ساعات

طالبةُ التفوقِ
17-06-2014, 11:07 PM
بصوا انتوا حاولوا تتعودوا ع المذاكرة من اول السنة بس ياريت ميكونش مذاكرة وبس لا فيه وقت للترفيه واللعب وفى نفس الوقت مش مذاكرة بشدة وتوتر لا ريلكس وخليكوا واثقين فى ان محدش هياخد غير نصيبه وايلى مكتوبله ودى اسباب بس :) وربنا معاكم ومعانا ياااااااارب

Solty Ray
17-06-2014, 11:10 PM
يا ايات مش عارفة ابعتلك الرسالة امسحي رسايل من عندك

طالبةُ التفوقِ
17-06-2014, 11:10 PM
على فكرة انا قولت 3 مع اني تقريبا بدأت المذاكرة الجد في شهر 5 بس وعادي لميت كل المناهج وعلى فكرة انا طبعي اني بكره حاجة اسمها مذاكرة بس بحاول احبب نفسي فيها وعلى فكرة بقى اللي يقولك طالب الثانوية العامة يذاكر يجي 100 ساعة في اليوم (ههههههههههههههه) علشان يكون شاطر لأ الكلام ده غلط لاني مش بعرف اقعد ساعتين على بعض على المذاكرة ولما بقول اني قعدت وطولت بكون قعدت 7 او 8 ساعات
مالكوش دعوة بينا عشان ده غلط انا كمان والله ماذكرتش غير فى 5 وكنت حتى الواجبات الاساسية مش بعملها وكنت لعب اوى لانى لعبت فى اولى وتانية اوى ده خلانى واخدة ع اللعب مش قادرة اشد خاااااالص بس ده غلط الواحد يبدأ من الاول بس بعقل ونظام وتنظيم وقت
فيه وقت للنوم ووقت للترفيه ووقت للخروج وكل حاجة حتى فى الاخر قبل الامتحانات متقديهاش دح وتشد اعصابك لا حاول تخليك ريلكس وتسبها ع ربنا :)

نور القمر الخافت
17-06-2014, 11:11 PM

:d فعلا الموضوع مبيتحسبش بعدد الساعات بس بالجهد كمان والاستمرارية

نور القمر الخافت
17-06-2014, 11:12 PM
مالكوش دعوة بينا عشان ده غلط انا كمان والله ماذكرتش غير فى 5 وكنت حتى الواجبات الاساسية مش بعملها وكنت لعب اوى لانى لعبت فى اولى وتانية اوى ده خلانى واخدة ع اللعب مش قادرة اشد خاااااالص بس ده غلط الواحد يبدأ من الاول بس بعقل ونظام وتنظيم وقت
فيه وقت للنوم ووقت للترفيه ووقت للخروج وكل حاجة حتى فى الاخر قبل الامتحانات متقديهاش دح وتشد اعصابك لا حاول تخليك ريلكس وتسبها ع ربنا :)

طب وعملتى ايه بقى ؟؟

ahmad khalid
17-06-2014, 11:13 PM
ده طبيعى و الله انا بردوا مبحبش احسبها بالساعات خالص لأن فيه طالب بيذاكر بتاع 9 ساسعات يوميا و واحد تانى بيذاكر 5 ساعات و هما الاتنين بيطلعو بنفس النتيجة بس اهم حاجة انك تخلص مذاكره بعدين ترتاح مش العكس
بس حكاية لم المنهج فى شهر دى انا عملتها السنة اللى فاتت عشان مكنتش بحب العربى خالص و الحمد لله عديت فيه بس خايف اعملها السنة الجاية

alshymaa hafez

:) انا بابا بيقولى كدا "العربية لما بتيجى تتحرك بتسخن الاول وتمشى على اول سرعة وبعدين اعلى فاعلى
لكن لو مشيت على اسرع سرعه علطول غلط وهتبوظ "
أحنا بالظبط كدا زى العربية ^_^

Solty Ray
والله كل واحد وليه طريقتو انا بالنسبة ليا شهر 5 كان كويس جدا بالنسبالي وعلى العموم ده يرجع لكل واحد يعني لو انت متعود انك تذاكر عادي بس انا اللي خلاني مذكرش من اول سنة اني اصلا مكنتش بذاكر في اولى وثانية غير قبل الامتحان باسبوع

نور القمر الخافت
17-06-2014, 11:14 PM
:) انا بابا بيقولى كدا "العربية لما بتيجى تتحرك بتسخن الاول وتمشى على اول سرعة وبعدين اعلى فاعلى

هههههههه اقتنعت بصرااحة :022yb4:

ahmad khalid
17-06-2014, 11:15 PM

عندك حق اهم حاجة ان الواحد ميقلقش فى نفسه ع الاخر

Solty Ray
17-06-2014, 11:18 PM
ده طبيعى و الله انا بردوا مبحبش احسبها بالساعات خالص لأن فيه طالب بيذاكر بتاع 9 ساسعات يوميا و واحد تانى بيذاكر 5 ساعات و هما الاتنين بيطلعو بنفس النتيجة بس اهم حاجة انك تخلص مذاكره بعدين ترتاح مش العكس
بس حكاية لم المنهج فى شهر دى انا عملتها السنة اللى فاتت عشان مكنتش بحب العربى خالص و الحمد لله عديت فيه بس خايف اعملها السنة الجاية

العربي دة مادة جميلة جدا وانا بموت فيه وعلى فكرة انا كنت مكنتش بذكرة من اول السنة بس كنت بقول مثلا الاسبوع ده لازم اخلص في العربي كذ وكذا وكدة يعني وكنت بمتحن فيه كتتتتير عند المستر لدرجة اني حفظتو زي اسمي وايام الامتحانات رجعت على العربي قبل الامتحان بيوم واحد بس

ahmad khalid
17-06-2014, 11:18 PM
تصحيح
اسمها هتقطع مش تبوظ:p:p:p
عندك حق و الله خاصة اذا كانت العربية manual

طالبةُ التفوقِ
17-06-2014, 11:19 PM
طب وعملتى ايه بقى ؟؟
لا ما هو لسه معملتش انتظروا النتيجة هههههه انا لسه فى تالتة :)

ahmad khalid
17-06-2014, 11:19 PM
العربي دة مادة جميلة جدا وانا بموت فيه وعلى فكرة انا كنت مكنتش بذكرة من اول السنة بس كنت بقول مثلا الاسبوع ده لازم اخلص في العربي كذ وكذا وكدة يعني وكنت بمتحن فيه كتتتتير عند المستر لدرجة اني حفظتو زي اسمي وايام الامتحانات رجعت على العربي قبل الامتحان بيوم واحد بس
راجعتى العربى فى يوم الله اكبر
بس هيا حكاية ازواق و بس يعنى انا مثلا بحب الفيزيا و بكره العربى عادى خالص

طالبةُ التفوقِ
17-06-2014, 11:20 PM
انا بقى طول عمرى مش بفتح العربى غير قبل الامتحانات وفى اولى وتانية مكنتش بروح درس ولا مدرسة وقريته قبل الامتحانات ب 3 ايام :)

طالبةُ التفوقِ
17-06-2014, 11:22 PM
انا برضو بحب الفيزياء والكيمياء بس السنة دى مش بحب حاجة
بس بحب النحو مووت لكن القصة والادب كنت بكرههم اووووووووى

نور القمر الخافت
لا ما هو لسه معملتش انتظروا النتيجة هههههه انا لسه فى تالتة :)
ربنا يوفقك يااارب ويرزقك بنتيجة حلوة كده متعرفيش جت ازاى ;)

alshymaa hafez
تصحيح
اسمها هتقطع مش تبوظ:p:p:p
عندك حق و الله خاصة اذا كانت العربية manual

:d:cool::d

ahmad khalid
17-06-2014, 11:24 PM
انا برضو بحب الفيزياء والكيمياء بس السنة دى مش بحب حاجة
بس بحب النحو مووت لكن القصة والادب كنت بكرههم اووووووووى
ليه هما رزلة جدا فى ثانوية عامة
اما القصة فبينى و بينها عداء على طول الخط

طالبةُ التفوقِ
ربنا يوفقك يااارب ويرزقك بنتيجة حلوة كده متعرفيش جت ازاى ;)
ههههه يااااااااااااااااارب اتفاجأ بنتيجة جميلة كده تصدمنى من حلاوتها :):)

Solty Ray

صدقني لما تبدأ في المناهج بتاعت ثالثة هتلقيها جميلة جدا يعني مثلا الكيماء سهلة جدا اسهل من بتاعت ثانية والفيزياء مفيهاش حجات معقدة مثلا زي قاعدة ارشميديس والرياضة طبعا معرفش وطبعا معروف الفرنساوي تافه والعربي انا بشوفة سهل اما بالنسبة للانجليزي مفيش حاجة مضمونة

نور القمر الخافت
17-06-2014, 11:25 PM

اهم حاجة تساعد جدااااا خصوصا فى العربى الامتحانات المستمرة والمراجعة على طوول وتثبت المعلومات
بس انا مشكلتى تقريبا فى كل الموااد انى بحب أأكد على كل المعلومات بالورقة والقلم ولان ده متعب وبياخد وقت طووويل فبيخلى المذاكرة بوجه عاام بطيئة .. مفيش انجاز يعنى

طالبةُ التفوقِ
17-06-2014, 11:26 PM
لا مش رزلين الفيزياء والكيمياء حلويين
انا القصة بالذات عمو طه حسين كنت بكرهها اوووى واسلاماه تحفة قصة وحكاية
انت كنت جايب مجموع كام فى تانية ؟ :)

ahmad khalid
17-06-2014, 11:27 PM
صدقني لما تبدأ في المناهج بتاعت ثالثة هتلقيها جميلة جدا يعني مثلا الكيماء سهلة جدا اسهل من بتاعت ثانية والفيزياء مفيهاش حجات معقدة مثلا زي قاعدة ارشميديس والرياضة طبعا معرفش وطبعا معروف الفرنساوي تافه والعربي انا بشوفة سهل اما بالنسبة للانجليزي مفيش حاجة مضمونة
هو الفرنساوى فعلا تافه بس في شوية مشاكل حصلتلى مع الماده دى فعايز فيها اعاده هيكلة من جديد

Solty Ray
17-06-2014, 11:27 PM

القصة انا كنت بحبها لانها قصة وكنت اشتر واحدة في اصحابي وكنت انا اللي بشرحلهم ولو خدتها على انها فعلا قصة هتحبها جدا اما بقى اللي بيخلينا نكرة المواد بتعتنا انا مش عارفة اية بصراحة بس انا فعلا بكرة اغلب المواد مع انها سهلة وحلوة

ahmad khalid
17-06-2014, 11:28 PM
لا مش رزلين الفيزياء والكيمياء حلويين
انا القصة بالذات عمو طه حسين كنت بكرهها اوووى واسلاماه تحفة قصة وحكاية
انت كنت جايب مجموع كام فى تانية ؟ :)
236.8
قصة ايه الحلوه بس ده انا كويس انى خلصت منها:blush:

طالبةُ التفوقِ
17-06-2014, 11:29 PM
القصة انا كنت بحبها لانها قصة وكنت اشتر واحدة في اصحابي وكنت انا اللي بشرحلهم ولو خدتها على انها فعلا قصة هتحبها جدا اما بقى اللي بيخلينا نكرة المواد بتعتنا انا مش عارفة اية بصراحة بس انا فعلا بكرة اغلب المواد مع انها سهلة وحلوة
عكنا فى الامتحانات يا دودو هو ايلى بيخلينا نكره المواد هههههههههه :)

Solty Ray
17-06-2014, 11:30 PM
اهم حاجة تساعد جدااااا خصوصا فى العربى الامتحانات المستمرة والمراجعة على طوول وتثبت المعلومات
بس انا مشكلتى تقريبا فى كل الموااد انى بحب أأكد على كل المعلومات بالورقة والقلم ولان ده متعب وبياخد وقت طووويل فبيخلى المذاكرة بوجه عاام بطيئة .. مفيش انجاز يعنى

مدام دة طريقتك في المذاكرة صعب تغيريها بس انا بصراحة ومحدش يستغرب مش بذاكر اي حاجة انا بس بقرأ المهنج بتركيييييييييييييييييييييز

طالبةُ التفوقِ
17-06-2014, 11:30 PM
236.8
قصة ايه الحلوه بس ده انا كويس انى خلصت منها:blush:
دى واسلاماه دى تحفة احلى قصة مرت عليا احداثها كلها مبادىء وتعلمنا حاجات كتير ومشوقة جدا
امال لو شفت عمك طه تافهة بس مالهاش هدف ولها تفاصيل زيادة اوى
ربنا معاكم :)

Solty Ray
17-06-2014, 11:31 PM
عكنا فى الامتحانات يا دودو هو ايلى بيخلينا نكره المواد هههههههههه :)

تصدقي عندك حق هههههههههههههه

طالبةُ التفوقِ
17-06-2014, 11:31 PM
مدام دة طريقتك في المذاكرة صعب تغيريها بس انا بصراحة ومحدش يستغرب مش بذاكر اي حاجة انا بس بقرأ المهنج بتركيييييييييييييييييييييز
انا كمان السنة دى عمرى ما مسكت ورقة وقلم كله قراية بس الورقة والقلم احسن بيثبتوا المعلومات وطريقة كويسة

نور القمر الخافت
17-06-2014, 11:32 PM

:) عايزة اعمل كده بردو بس متأكدة الكلام مش بيطير اول متخلصى ولا ايه ؟؟

ahmad khalid
17-06-2014, 11:32 PM
انا تعبت انا داخل انام يا جماعه يلا اللى عندوا امتحان بكره الصبح يطفى النور

طالبةُ التفوقِ
17-06-2014, 11:34 PM
انا تعبت انا داخل انام يا جماعه يلا اللى عندوا امتحان بكره الصبح يطفى النور
ههههههههه ده الكلام لينا احنا يعنى احنا عندنا تربية وطنية ومنعرفش كلمة فشللللل

Solty Ray
17-06-2014, 11:34 PM
انا كمان السنة دى عمرى ما مسكت ورقة وقلم كله قراية بس الورقة والقلم احسن بيثبتوا المعلومات وطريقة كويسة

والله مش بحس كدة فمثلا اصحابي بيذاكرو بالورقة والقلم وانا ممكن اخوذ في الحاجة ساعة وهما ثالثة او اربعة او خمسة كمان وفي الاخر بنكون بنفس المستوى وكمان هما بينسو وانا الحمد لله لأ مع اني في الحياة الطبيعية بنسى جامد جدا

alshymaa hafez
17-06-2014, 11:35 PM
عالفكرة احنا الـ بنخلى المادة وحشه وحلوة :)
احنا حطين فدنماغنا كدا فبنخلى عقلنا الباطن يردد فيها ويرسخها فدماغنا :)
لو غيرنا فكرتنا عن اى مادة هنلاقيها سهله وجميلة ^_^

طالبةُ التفوقِ
17-06-2014, 11:37 PM
والله مش بحس كدة فمثلا اصحابي بيذاكرو بالورقة والقلم وانا ممكن اخوذ في الحاجة ساعة وهما ثالثة او اربعة او خمسة كمان وفي الاخر بنكون بنفس المستوى وكمان هما بينسو وانا الحمد لله لأ مع اني في الحياة الطبيعية بنسى جامد جدا
كل واحد ليه طريقته انا برضو بذاكر من غير ورقة وقلم

Solty Ray
17-06-2014, 11:39 PM
:) عايزة اعمل كده بردو بس متأكدة الكلام مش بيطير اول متخلصى ولا ايه ؟؟

بصي جربي يعني لما تخدتي درس احياء النهاردة اول ما تروحي البيت اقرأي وبس ولما يجي الاسبوع اللي جاي ميعاد الحصة اقرأي الدرس مرة ثانية وروحي الدرس وشوفي لو عرفتي تجاوبي مع المستر يبقى ده طريقة ناجحة ولو معرفتيش هبقى اقولك على طريقة ثانية

نور القمر الخافت
17-06-2014, 11:40 PM
[QUOTE=Solty Ray;5902758]والله مش بحس كدة فمثلا اصحابي بيذاكرو بالورقة والقلم وانا ممكن اخوذ في الحاجة ساعة وهما ثالثة او اربعة او خمسة كمان وفي الاخر بنكون بنفس المستوى وكمان هما بينسو وانا الحمد لله لأ مع اني في الحياة الطبيعية بنسى جامد جدا[/QUOTE

شجعتينى والله ان شاء الله احاول :d

نور القمر الخافت
17-06-2014, 11:41 PM
بصي جربي يعني لما تخدتي درس احياء النهاردة اول ما تروحي البيت اقرأي وبس ولما يجي الاسبوع اللي جاي ميعاد الحصة اقرأي الدرس مرة ثانية وروحي الدرس وشوفي لو عرفتي تجاوبي مع المستر يبقى ده طريقة ناجحة ولو معرفتيش هبقى اقولك على طريقة ثانية

طب تمااااااااااااام :022yb4:

Solty Ray
17-06-2014, 11:43 PM
طب تمااااااااااااام :022yb4:

ربنا يوفقك انت وزمايلك وان شاء هخلص الامتحان وهفضلكوا بس ادعولييييييييييييييييييييييي

نور القمر الخافت
17-06-2014, 11:47 PM
ربنا يوفقك انت وزمايلك وان شاء هخلص الامتحان وهفضلكوا بس ادعولييييييييييييييييييييييي

ربنا يخليكى .... انتى اهم دلوقتى فى الدعوة ;) فيااارب يوفقك ويعينك على البقية وتعدى السنة ده على خير وفرحة بس بعد النتيجة انا ليا حاجة ساقعة :p

طالبةُ التفوقِ
17-06-2014, 11:49 PM
ربنا يخليكى .... انتى اهم دلوقتى فى الدعوة ;) فيااارب يوفقك ويعينك على البقية وتعدى السنة ده على خير وفرحة بس بعد النتيجة انا ليا حاجة ساقعة :p
يااااااااااااااارب يوفقنا كلنا وييسرلنا الأمور ويحققلنا أحلامنا يااااااااارب :)

eman_m
17-06-2014, 11:50 PM
ربنا يوفقوا يا بتوع 3ث ويحققلكوا كل الى بتتمنوه ربنا كريم اوى وبيدى كل واحد على قد تعبه وربنا دايما بيختارنا الى فى مصلحتنا فخلينا واثقين ان الخير دايما هيجيلنا وكل واحد مش هياخد اكتر من نصيبه الى ربنا كتبهوله وشكرا اوى على النصايح و مروركم الجميل على الصفحة

Solty Ray
17-06-2014, 11:50 PM

طبعا اومال ايه (طيب يلا انا هقوم انام علشان لازم اصحى بدري تصبحي على خيييييييييييييير ياقمر )واحنا اسفين لو كنا دخلنا نفسنا في جربوكوا الخاص

نور القمر الخافت
17-06-2014, 11:52 PM
يااااااااااااااارب يوفقنا كلنا وييسرلنا الأمور ويحققلنا أحلامنا يااااااااارب :)

ياااااااااااااااااارب

طالبةُ التفوقِ
17-06-2014, 11:52 PM
ربنا معاكم يارب ويعينكم وان شاء الله فى الاجازة هنكون معاكم اكتر ونحاول نفيدكم ونساعدكم :)

نور القمر الخافت
17-06-2014, 11:53 PM
طبعا اومال ايه (طيب يلا انا هقوم انام علشان لازم اصحى بدري تصبحي على خيييييييييييييير ياقمر )واحنا اسفين لو كنا دخلنا نفسنا في جربوكوا الخاص

فى امان الله :) وبعدين تنورو ومنكم نستفيد دائما

نور القمر الخافت
17-06-2014, 11:55 PM
ربنا معاكم يارب ويعينكم وان شاء الله فى الاجازة هنكون معاكم اكتر ونحاول نفيدكم ونساعدكم :)

نكون شاكرين جدا :022yb4: وربنا يوفقوا ويعينكوا ياارب :)

shaimaa shemoo
18-06-2014, 12:39 AM
mo3zm al malzem deh btkon kolo na2l mn kolo al a7sn ank trkze 3la malazm al dars w ktab al madrsa w t7le mn kotb 5argia w feh hna f al site malzm mmkn tstafde mnha ana mnzl hna f al topic hna malazm french w english
bs 3amtn al malzem al feha shara7 lazm tkon bt3t modrs bt5de 3ndo dars 3shan tb2e fahma tr2et al shara7 al f al malzma

المشكلة انى فى محاافظة بعيييدة والاسااتذة عندنا مش بيعملوا ملازم الا اساااتذة قليلين جدا وكل بيعتمد انه بيجى يكتب ورق فى حصة درس فعشاان كده اناا عااوزة اشترى الملازم اللى بتنزل بره او حتى انزلها من هنا فى المنتدى بس مش عاارفة اختاار انهى ملزمة وخاايفة اشترى ملزمة او احملها تطلع مش حلوووة فعشااان كده كنت عاااوزة رايكم

ahmedalaaeldin16
18-06-2014, 12:57 AM
المشكلة انى فى محاافظة بعيييدة والاسااتذة عندنا مش بيعملوا ملازم الا اساااتذة قليلين جدا وكل بيعتمد انه بيجى يكتب ورق فى حصة درس فعشاان كده اناا عااوزة اشترى الملازم اللى بتنزل بره او حتى انزلها من هنا فى المنتدى بس مش عاارفة اختاار انهى ملزمة وخاايفة اشترى ملزمة او احملها تطلع مش حلوووة فعشااان كده كنت عاااوزة رايكم

mynf3sh t3tmde 3la shar7 malzma anti msm3tesh shar7ha mn modars bs feh malzm mmkn tstfde mnha f english msln aw french lw bio , chem , ay haga mn dol 3aoza modars tfhme mno hta al klam al mktob f malzma

shaimaa shemoo
18-06-2014, 03:21 AM
mynf3sh t3tmde 3la shar7 malzma anti msm3tesh shar7ha mn modars bs feh malzm mmkn tstfde mnha f english msln aw french lw bio , chem , ay haga mn dol 3aoza modars tfhme mno hta al klam al mktob f malzma

اناا مش هعتمد عليها اعتماد كلى .. وبالنسبة لحكاااية الشرح انى مسمعتووش انا دايما بذااكر من الكتب الخاارجية وبفهم منها عادى .. فانتوا انصحونى حتى بالملازم اللى انزلها من المنتدى بس يااريت تبقى عن تجربة لانى فى ملازم كتير اووووى

ahmad khalid
18-06-2014, 09:17 AM
عالفكرة احنا الـ بنخلى المادة وحشه وحلوة :)
احنا حطين فدنماغنا كدا فبنخلى عقلنا الباطن يردد فيها ويرسخها فدماغنا :)
لو غيرنا فكرتنا عن اى مادة هنلاقيها سهله وجميلة ^_^
لأ احنا اللى بنخلى الماده سهلة او صعبة اه لأننا لو سبنا ماده رزلة من غير مذاكرة هتبقى اصعب من الاول اما لو قعدنا نذاكرها كل شوية هتبقى سهلة
اما حكاية حب المادة فدى ميول حتى المادة الرزلة لو انت ذاكرتيها كتير و بقت سهلة هل هتكونى و انتى فضية فى الاجازة تحبى انك تطلعى على معلومات زيادة فيها؟
اعتقد الاجابة لا

Physician future
18-06-2014, 09:53 AM
يا شباب انا باه عندى كارثه فى الانجليزى .......... انى مش بعرف اكتب براجراف.... بليز ساعدونى انتو بتكتبو اذاى البراجرافات

ahmad khalid
18-06-2014, 10:45 AM
يعنى انتى كنتى بتسبى سؤال البرجراف فى امتحان اولى و تانية ولا انتى بتهبلى فيه و خلاص

ahmad khalid
18-06-2014, 10:47 AM
بصى هو غالبا انتى لازم الاول تحددى العناصر فى دماغك و تعقدى تكتبى بتاع 3 جمل على كل عنصر و تكتبى مقدمة طبعا عشان تزود الموضوع و تستعينى بالجملة اللى بتبقى موجوده فى السؤال و كل العوامل دى بتكونلك برجراف ف الاخر

ahmedalaaeldin16
18-06-2014, 02:11 PM
يا شباب انا باه عندى كارثه فى الانجليزى .......... انى مش بعرف اكتب براجراف.... بليز ساعدونى انتو بتكتبو اذاى البراجرافات

aknk btktbe t3beer arabic , by3tmd tkwne gomla f dma8ak w t3mliha grammer mzboot w al al klamat spelling mzboot w kolo al paragraph byb2a tktbe 100 words bs ,, ahm haga tb2e 3arfa klamat kteera 3shan tktbeha feh

نور القمر الخافت
18-06-2014, 02:46 PM

افتكر اهم حاجة فى البراجراف ان تراكيب الجمل تبقى دايما فى دماغك زى جمل الترجمة بتساعد جدا ده غير انك تعملى مقدمة تزود الموضوع ولو لقيتى الكلام خلص اعملى زى التعبير فى العربى وخشى من الموضوع ده لموضوع غيره مرتبط بيه يزود جامد برضو وتعملى خاتمة ويبقى الكلام وااضح هتلاقى عملتى اكتر من صفحة كبيرة كمان :)

ahmedalaaeldin16
18-06-2014, 02:57 PM
بس صعب على فكرة انك كل يوم تحفظ اربع ايات لانك ممكن تحصلك ظروف او تكسل شوية فالاحسن انك كل اما تبقى فاضى احفظ ايات
و بعدين لسه حكاية الدروس دى مش كل واحد ظبط نفسه متستعجلش:d

m a7na fadyen f al agaza f nst8l al shahr dh ,, azai dh ana hagz mn a5r 2013 O.o !! w kan lazm akon giab fo2 90% f talta a3dady :D !!!

نور القمر الخافت
18-06-2014, 03:24 PM
m a7na fadyen f al agaza f nst8l al shahr dh ,, azai dh ana hagz mn a5r 2013 o.o !! W kan lazm akon giab fo2 90% f talta a3dady :d !!!

يااااه من بدرى كده وكمان شروط تالتة اعدادى ده صعبة بردو يعنى افرض شاطر بس ربنا موفقكش فى تالتة اعدادى ؟؟ الكلام ده فين ؟؟