مشاهدة النسخة كاملة : طالب فى حالة حرجة.........................حالته النفسية لا يعلم بها الا الله

اتعلمت ولسه بتعلم
05-06-2014, 01:22 AM
السلام عليكم
دى تانى مرة اظهر فى قسم اجتماعيات طالب (اكشن تانى مرة)
طبعآ اليومين دول امتحانات الثانوية العامة ربنا يوفق كل الطلاب :av4056bb7jp3:
ومبروك ولوانها متاخرة لطلبة الدفعة الجديدة2015 اللى هما مسيطرين على اجتماعيات طالب بقالهم كام اسبوع :p
ندخل فى الموضوع انا حاسس ان انا من كوكب تانى انا مختلف عن كل الناس
الموضوع معقد شوية مش عارف ايه الى بيحصل بس اللى اتأكدت منه ان المشكله كبيرة وحلتى النفسي اسوء ما يكون انا منطوى على نفسى جدآ جدآ لدرجة ان
الضيوف بيجوا بتنا ويشفونى بالصدفة دا أن شفونى ويقلولى احنا بقلنا فترة طويلة مشفنكش بتكون بالشهور طبعآ :excl: وكمان فى منهم اللى ميعرفنيش اصلآ:confused: رغم
انى اناساكن فى قرية وسعتها بقول لنفسى للدرجة دى وصلة حالتى والله العظيم يا جماعة انا حالتى النفسية سيئه جدآ جدآ لأن الموضوع مش بس مقتصر على الانطواء ارجوكم حد يساعدنى بفكر اروح
لدكتور نفسانى بس طبعآ مش هقدر الان جلساتهم غالية وانا لسه طالب ثانوى وكمان مش عايز حد فى البيت يعرف ياريت حد يحاول يسمعنى نفسى اتكلم مع حدمعرفهوش حتى لو على الفيس لأن الخاص غير متاح لى على المنتدى:angry2:;)
m_aya121
واخيرآ اسألكم الدعاء لى بالشفاء والهداية وصلاح الحال لولو مرة وحدة فى سجودكم
لا يسعنى الأن غير انى اقولكم والله العظيم انى احبكم فى الله

دى برولى
05-06-2014, 01:28 AM
طالما انت عارف ايه هى مشكلتك وحددتها انت كده معاك اول خطوة فى حلها :) لو حابب تتكلم فعلا تقدر تدخل ع صفحتى وراسلنى ... تحياتى,,

مريم السباعى.
05-06-2014, 05:20 AM
طيب انا معاك ان فعلا فى وقت الانسان بيجى عليه بيبقى نفسه يففضض وان شاء الله تلاقى الى تقدر تفضفض معاه بس فى كلمة قرتها هناقبل بتقول اى مشكلة بيوجها الانسان غالبا هتلاقيها حاجه من الاتنين لا علاقته بربنا لا مجهوده طبعا ان فى حاجات خارجيه بس برضه انت هتلاقى ان وجبك تبذل جهد اكبر عشان متتاثرش بيها واكيد الموضوع هيوضح اكتر لما تحكى المشكلة لان لم االانسان بيكون فى الموقف يمكن بيكبر حاجات او بيتعصى عليه حل برغم ان ممكن يكون سهل وفى ايده
ربنا يصلحللك الاحوال يارب ويخفف عنك وعنا كل هم

mahmoud_nomercy
05-06-2014, 11:55 AM
الحل انك تصلى كتييير وتدعى ربك وخلاص انتا بتتعب من اول السنه يعنى ربنا مش هيرضى يضيع تعبك ربنا حنين على عباده

شـوفت الجـو أتغير في الشوية اللى فاتو كدة ازاي ؟
شـوفت من قمـة الحر لـ قمة البرد أزاي ؟
في 24 ساعه بـ الظبط ؟
شـوفت قدرة ربنا في غمضة عين ايه الـ حصل ؟
طـيب ما مش ربنـا الـ غير الـ جو هـو ربك أنت كمان ؟
مش ربنا الـ بعتلك البلاء قادر في غمضة عين يشيله كمان ؟
خـلاص زعلان ليه ,
ربـــك بيقول كن فـ يكون , كلمة واحده بس بيغير منها الكون كله , و يغير بيها حالك أنت كمان ,
أنت ممكن تنام مهموم و حزين و مكسـور الخاطر , و تقوم من نومك على فرج لا على بالك ولا خاطرك ,
في ثانيه الحال بيتبدل , في أقل من ثاينه , بس الصبر الصبر , لازم تصـبر , و تثق في ربك ,
مهما ضــــــــاقت هتفـرج , مهما أتقفلت هتفرج , مهما حصل هتفرج , إن مع العسر يسرا ,
أصبر و ثق بالله , و ربنا مُستحيل يضيع حد واثق فيه , مُستحيل
احبك ربى

1 Afnana
05-06-2014, 05:37 PM
انصحك تشوف حلقات الاستاذ،/ مصطفى حسنى حلقاته بجد مفيدة جدا وشوف مشكلتك والحلقه
حتلاقى الحل اكيد

Solty Ray
06-06-2014, 05:50 AM
متوهمش نفسك انك محتاج تروح عند طبيب نفسي
بس شد حيلك
انا والله لسة بدأة مذاكرة في العربي النهاردة
وان شاء الله اخلصه