مشاهدة النسخة كاملة : ادخل واسأل اى سؤال عن سياسة واقتصاد

Eco esraa feps
09-06-2014, 12:52 PM
انا زميلتكم اسراء طالبة بالفرقة الثانية بكلية الدراسات الاقتصادية والعلوم السياسية جامعة بنى سويف
اللى عاوز يسأل اى سؤال عن اى حاجه ف الكلية او المواد او الجروب او اى سؤال ف اى حاجه يتفضل انا ف الخدمه دائما :) :) :)

ممدوح يس
19-06-2014, 09:31 AM
شكرررررررررررررررررررررررا

أحمد طارق فرغلي
21-07-2014, 12:05 AM
أنا طالب بالثانوية العامة من محافظة أسيوط وكده كده بإذن الله جاي اقتصاد وعلوم سياسية بني سويف لانها الوحيدة الموجودة في الرغبات
بس أنا عاوز أعرف ايه النظام في الكلية هناك زحمة ولا
كمان في فرصة إني أتفوق ولا
وهل بني سويف حلوة في تعامل الناس بتوعها أرجوكي جاوبيني بصراحة شديدة
وأرجو إني ماكنش طولت علي حضرتك

Eco esraa feps
26-07-2014, 01:07 PM
أنا طالب بالثانوية العامة من محافظة أسيوط وكده كده بإذن الله جاي اقتصاد وعلوم سياسية بني سويف لانها الوحيدة الموجودة في الرغبات
بس أنا عاوز أعرف ايه النظام في الكلية هناك زحمة ولا
كمان في فرصة إني أتفوق ولا
وهل بني سويف حلوة في تعامل الناس بتوعها أرجوكي جاوبيني بصراحة شديدة
وأرجو إني ماكنش طولت علي حضرتك

اولا :متأسفه جدا جدا ع التأخير ف الرد
ثانيا: نظام الكلية من حيث الزحمة لو قصدك ع العدد بتاع الدفعه احنا كنا الاول حوالى مئتين وشويه عربى و84 انجلش او 89 مش فاكراه الصراحه يعنى كنا 300 طالب الدفعه كلها تقريبا
النظام بتدرس اول سنه المواد كلها زى القاهره بالضبط ونفس المنهج مع اختلاف اسلوب الدكاتره طبعا وف سنه تانيه بتتخصص فرعى اقتصاد او سياسية وبيقولو احتمال يفتحوا قسم احصاء ع دفعتكم ولسه الكلام ده مش مؤكد
وف تالته بتتخصص فرعى ف الفرع بتاعك سواء كان اقتصاد او سياسة
بالنسبه لفرصة التفوق طبعا ده ع حسب مذاكرتك وجدك واجتهادك وحضورك للمحاضرات وكده يعنى ع حسب ما هتذاكر هتجيب انا بالنسبه لى الموضوع كان صعب ف الاول ف المذاكره وخصوصا من دراسة لاول مره تدرسها بس الحمد لله عافرت وجبت امتياز وطبعا لو انت قدرت تركز وتحط ف دماغك انك هتجيب كده هتجيب وبكل سهولة كمان بس اهم حاجه ماتحطش ف دماغك فكرة انها جامعه وخلاص كبرنا والكلام ده
والدكاتره ارقى ما يكونوا بصراحه ف التعامل معاهم وبيساعدوك اوى لو محتاج اى حاجه اصلك مش هتبقى ف اى كلية يعنى
الناس بتوع بنى سويف نفسهم فيهم الحلو والوحش انا مقدرش اعمم بس اغلب اللى اتعاملت معاه كويس جدا
اتمنى اكون افدتك بعض الشئ
اتمنى لحضرتك التوفيق :) :)

أحمد طارق فرغلي
26-07-2014, 09:17 PM
شكرررررررررررررررررررراً جداً لحضرتك واهتمامك بسؤالي
:078111rg3:

Eco esraa feps
27-07-2014, 09:53 PM
شكرررررررررررررررررررراً جداً لحضرتك واهتمامك بسؤالي
:078111rg3:

العفو اى خدمة وبالتوفيق :)

أحمد طارق فرغلي
03-08-2014, 04:24 PM
ماهي مصاريف كلية الدراسات الاقتصادية والعلوم السياسية كل عام والاجمالي بالضبط؟؟
عشان أنا قبلت في جامعة بني سويف في الكلية دي ومش عارف أي حاجة عن المصاريف هل هي بسيطة ولا غالية

Eco esraa feps
11-08-2014, 02:46 PM
هيا قسمين قسم العربى ب 250 تقريبا المصاريف العادية او 235 مش فاكره الصراحه كام بالضبط
والانجلش 7 الاف ف السنه بس بامتحان ولازم تكون جايب فوق ال 90% فى الانجلش

Eco esraa feps
11-08-2014, 02:55 PM
بس بالنسبه لامتحان الانجلش ده السنه اللى فاتت ما تعملش معرفش بصراحه ليه يمكن علشان اول سنه الله اعلم

ziena
17-08-2014, 10:50 AM
ايه الى بيحصل بعد التخرج ؟! فى فرص عمل و عاوزة حاجة مريحة. للبنات !!

Eco esraa feps
18-08-2014, 04:33 PM
ايه الى بيحصل بعد التخرج ؟! فى فرص عمل و عاوزة حاجة مريحة. للبنات !!

بصى يا استاذة زينة
الشغل ده اولا ارزاق اعرف ناس خريجين اداب وخدمة اجتماعية بيشتغلو ويكسبوا اكتر من اللى خارجين من طب بشرى
اهم حاجه انك تدرسى اللى عاوزاه واللى حاسه انك هتبدعى فيه طبعا

وطبعا الشغل حسب القسم الللى بتحدديه من سنه تانيه
بالنسبة لقسم اقتصاد يعملون بالبنوك والبورصة ووزارة الاقتصاد وبالأخص في التمثيل التجاري والشركات الخاصة إلى جانب مراكز البحوث والصحافة وأجهزة الإعلام بشكل عام فسم إحصاء يعملون في أغلب الوظائف حيث لا تخلو شركة من فسم للإحصاء أما فسم علوم سياسية فيعملون بالأساس في مراكز البحوث سواء الخاصة أو التابعة للدولة والصحافة والإعلام وأجهزة الدولة مثل وزارة الإدارة المحلية وهيئة الاستعلامات وأمانة مجلس الشعب والمجالس القومية المهم أن الكلية تكون الطالب بحيث يمكن أن يطور نفسه او حتى يزاوج تخصصه مع تخصص آخر كما في حالة الترجمة.
واهم حاجه ف ده كلو انك تجيبى تقدير عال ومش مهم الواسطه اهم حاجه شطارتك والكورسات بتاعتك والكلام ده
اتمنى اكون افادتك :)

حمكوشة سنة اولى
19-08-2014, 11:14 PM
يا ترى مصاريف قسم الانجلش بتدفع على مرة واحدة فى السنة ولا ايه بالضبط ؟
وايه مواعيد الدفع ؟

Eco esraa feps
23-08-2014, 12:36 AM
مصاريف سنه اولى بانسبه للانجلش ف جامعة بنى سويف السنه اللى فاتت تم تقسيطها 3ونص تلات3 ونص واتدفع القسط الاول ف اول التيرم مع بداية الدراسة والقسط التانى ف بداية التيرم التانى
لكن السنه دى لا اعلم هل سيظل الوضع كما هو ام سيتغير

حمكوشة سنة اولى
23-08-2014, 08:55 PM
شكرا لردك .......
طيب هل هناك فارق كبير بين قسم الانجلش وقسم العربى من حيث العمل ؟

Eco esraa feps
24-08-2014, 08:33 PM
بعض الناس بيقولو ف فرق فعلا لكن من واقع تجربتى وتجربة المحيطين بى
لو خريخ عربى وتقديرك كويس ومعاك كورسات انجلش وحاسب وكلام من ده شغلك مضمون
ولو انجلش واقتصرت ع الكلمتين اللى بيتقالو ف المحاضره من غير تنمية مهاراتك يبقى للاسف كده مش كويس
المقصود اهم حاجه نجاحك وتنمية مهاراتك اللغوية والفكرية والثقافية بغض النظر عن القسم

صلاح ابو أمين
25-08-2014, 05:35 PM
سلام عليكم جميعا رغم اني اسأل عن الماجستير لكن لو سمحتو الي عندو فكرة او نمرة حد مستعد يفيدني بمعرفتو عن الجامعات الي فيها ماجستير علوم سياسية في مصر وايها احسن من حيث تعاون الاساتذة ومشريفين البحوث.....

Eco esraa feps
27-08-2014, 02:57 PM
كل اللى اقدر افيد حضرتك بيه انى هدى لحضرتك بعض البمواقع اللى ممكن تفيدك
اتفضل
http://cu.edu.eg:8080/ISB/post_conditions_ar.jsp

http://www.feps.edu.eg/ar/prospective/graduate/applygraduatestudy.php

وبالنسبه للينكات الفيس حضرتك ممكن تدخل عليها وتسأل
https://www.facebook.com/groups/yadanwahedaforegypt/

https://www.facebook.com/groups/62030953853/

https://www.facebook.com/groups/152223468210267/

https://www.facebook.com/groups/327397084405/

https://www.facebook.com/groups/123616401068667/

https://www.facebook.com/GotchaJobs

لو لقيت لحضرتك اى مواقع تانيه هبعتها اكيد
اتمنى ان المواقع دى تفيد حضرتك

mac gyver
14-10-2014, 07:39 PM
شكرا على المعلومة

طارق أمين
20-10-2014, 06:37 PM
بالنسبة للمواد هتكون إيه

بيدولزيزو
12-12-2014, 05:41 PM
انا عندي استفسار
أولا بخصوص الجامعة هل فيها أنشطة حلوة
ثانيا هل مدرسينها مختلفين عن بتوع القاهرة ولا منتدبين ،، يعني بيكونوا موجودين طول الوقت ولا ﻷ
انا لسه في ثانوية عامة ،، بس نفسي أخش كلية القاهرة فهل في أي طريقة للتحويل ما دمت جايب المجموع انا من أسيوط

Eco esraa feps
18-01-2015, 11:41 AM
انا عندي استفسار
أولا بخصوص الجامعة هل فيها أنشطة حلوة
ثانيا هل مدرسينها مختلفين عن بتوع القاهرة ولا منتدبين ،، يعني بيكونوا موجودين طول الوقت ولا ﻷ
انا لسه في ثانوية عامة ،، بس نفسي أخش كلية القاهرة فهل في أي طريقة للتحويل ما دمت جايب المجموع انا من أسيوط

فى البداية متأسفه جدا جدا ع التأخير....أولا بالنسبه للجامعه فيها أنشطة وأسر ورحلات وبيتم تنظيم معرض كتاب وأحيانا حفلات ....الخ ،ثانيا أساتذة الجامعه فيها أغلبهم مختلفين لكن معظمهم خريجى سياسة واقتصاد القاهره وأحيانا بيتم الاستعانه ببعض المنتدبين من القاهره ، ثالثا بالنسبه للتحويل هيكون صعب جدا للاسف لان الكلية دى بقت توزيع إقليمى وبالتالى ف محافظة أسيوط تبع جامعة بنى سويف .......بالتوفيق

Eco esraa feps
18-01-2015, 11:50 AM
بالنسبة للمواد هتكون إيه

متأسفه جدا ع التأخير .....المواد فى سنه أولى اقتصاد جزئى وكلى موزعين ترم أول وتانى وعلوم سياسية وإحصاء وقراءات بلغه أوروبية دى المواد اللى بتدرسها ع مدار الترمين وفى مواد تانيه بتدرسها مرة واحده ف تيرم واحد سواء الاول قانون وإدارة أعمال أو ترم تانى حاسب آلى ورياضة .....ف سنه تانيه بقى بيتم التخصص سواء اقتصاد أو علوم سياسيه أو إحصاء (ان وجد هذا القسم فى الكلية ) وبالتالى فلكل تخصص مواد خاصة بيه وفى سنه تالته بتتخصص فرعى(مينور) وده بيبقى حسب تخصصك الرئيسى....بالتوفيق

ام الشعور
28-01-2015, 08:28 PM
]السلام عليكم انا شيماء سعيد كليه الاقتصاد والعلوم السياسيه جامعه القاهره .قسم الاقتصاد . لو فى اى اسئله عن الكليه مميزاتها ومجالاته وفرص عمله وتخصصتها .ان شاء الله اساعدكم[/b]

بيدولزيزو
21-05-2015, 06:14 PM
فى البداية متأسفه جدا جدا ع التأخير....أولا بالنسبه للجامعه فيها أنشطة وأسر ورحلات وبيتم تنظيم معرض كتاب وأحيانا حفلات ....الخ ،ثانيا أساتذة الجامعه فيها أغلبهم مختلفين لكن معظمهم خريجى سياسة واقتصاد القاهره وأحيانا بيتم الاستعانه ببعض المنتدبين من القاهره ، ثالثا بالنسبه للتحويل هيكون صعب جدا للاسف لان الكلية دى بقت توزيع إقليمى وبالتالى ف محافظة أسيوط تبع جامعة بنى سويف .......بالتوفيق

هل لو أنا غيرت سكني أو عنواني للقاهر بعد الامتحانات أو بعد التنسيق حتى
ممكن أغير الكلية؟
شكرا جدا

رنا وريهام
15-07-2015, 05:40 AM
جزاكم الله خير على ما تبذلونه من مجهود لافادة زملائكم الجدد
فى البداية اتحدث عن ابن اخى : وكانه يتكلم بلسانه
انا حصلت على مجموع 397.5 يعنى 97.95 % وان شاء الله ناوى التحق بالكلية بس لى بعض الاستفسارات واريد الاجابة
اولا : انا من بنى سويف هل يحق لى الالتحاق بجامعة القاهرة كلية الاقتصاد والعلوم السياسية ولا دا توزيع جعرافى زى كلية تربية
ثانيا : هل هناك اختلاف بين المؤهل فى الجامعتين القاهرة وبنى سويف
ثالثا : بالنسب للمصروفات الدراسية يلاحظ فرق بين الدراسة بالعربي والانجلش كبير فما السبب
ثالثا : اود ان اعرف اي من التخصصين له مستقبل افضل حيث اننى قرات ان العلوم السياسية اقل فى فرص العمل يليها الاقتصاد اكثر اهميه والاكثر منها قسم الاحصاء
معذرة للاطالة وجزاكم الله خير

احمد محمد سيد هانى
15-07-2015, 11:47 AM
انا جايب 398 وعايز التحق بكلية السياسة والاقتصاد وعندى سؤال
هو فى السنة الاولى بندرس رياضة ولو بندرسها ما مدى صعوبتها وهل سندرسها فى السنة الاولى فقط ام فى كل السنين

Eco esraa feps
18-07-2015, 05:41 PM
ف سنه اولى بتدرس رياضه بس سهله جدا بتدرسها تيرم واحد وبتدرس احضاء بس اساسيات بس وبتدرسها تيرمين

Eco esraa feps
21-07-2015, 09:10 PM
جزاكم الله خير على ما تبذلونه من مجهود لافادة زملائكم الجدد
فى البداية اتحدث عن ابن اخى : وكانه يتكلم بلسانه
انا حصلت على مجموع 397.5 يعنى 97.95 % وان شاء الله ناوى التحق بالكلية بس لى بعض الاستفسارات واريد الاجابة
اولا : انا من بنى سويف هل يحق لى الالتحاق بجامعة القاهرة كلية الاقتصاد والعلوم السياسية ولا دا توزيع جعرافى زى كلية تربية
ثانيا : هل هناك اختلاف بين المؤهل فى الجامعتين القاهرة وبنى سويف
ثالثا : بالنسب للمصروفات الدراسية يلاحظ فرق بين الدراسة بالعربي والانجلش كبير فما السبب
ثالثا : اود ان اعرف اي من التخصصين له مستقبل افضل حيث اننى قرات ان العلوم السياسية اقل فى فرص العمل يليها الاقتصاد اكثر اهميه والاكثر منها قسم الاحصاء
معذرة للاطالة وجزاكم الله خير

ف الاول : لللاسف طبقا للتوزيع الجغرافى ما يحقش ليك غير بنى سويف فقط
ثانيا: لا مفيش اى اختلاف احنا بندرس تبع لايحه جامعة القاهره بنفس المواد واغلب الدكاتره من هناك اصلا
ثالثا:اها انجلش 7000 وعربى 250 وده لان الدراسه بالانجلش غاليه زى ما احنا عارفين ف كل جامعات مصر بس خلى بالك انت كعربى بتدرس مواد كتيير بالانجلش وبالنجلش بيدرسوا برضه مواد بالعربى لان في مواد هتبقى مشتركه بلغه واحده للقسمين
رابعا: سيبك من الافضل شوف انت احسن ف ايه وادخل فيه وماتصدقش اللى يقولك ده احسن او ده انا اهو ف سنه تالته ومن واقع اختلاطى بسوق العمل خاررج الكليه بقولك ان التلات اقسام زى بعض بالضبط بس الفكره كلها ف حبك للقسم وانك ازاى تنمى نفسك فيه ثقافه وكورسات حاسب وانجلش مش اكتر
انا تحت أمرك ف اى استفسار اخر
ومعذره ع التأخير ف الرد

بيدولزيزو
01-08-2015, 01:35 PM
هل لو انتقلت للمعيشة في القاهرة يحق لي النقل لكلية القاهرة ولا لأ

بنوتة دلوعة
10-08-2015, 02:47 AM
السلام عليكم
انا دخله 2 ثانوي انا سؤالى بدري بس بجد انا هدفي ادخل اعلام او كلية سياسة واقتصاد جدا
بس المجموع المطلوب ايه باعلام وسياسة واقتصاد جامعة القاهرة ؟ وهل لازم اكون جايبة درجة عاليه بالانجليزى ؟
وانا بجد فرحانة جدا انى وجدت واحدة اسئلة اسئلتى

بيدولزيزو
11-08-2015, 12:12 AM
]السلام عليكم انا شيماء سعيد كليه الاقتصاد والعلوم السياسيه جامعه القاهره .قسم الاقتصاد . لو فى اى اسئله عن الكليه مميزاتها ومجالاته وفرص عمله وتخصصتها .ان شاء الله اساعدكم[/b]

أكيد حضرتك سمعتي عن السمعة اللي طالعة على خريجي الكلية انهم بيشتغلوا مدرسين:d
لكن أنا مش مصدق ،، فهل حضرتك ممكن تكلمينا عن الوظائف ،، ودور الوسائط ،، وهل اللي من غير واسطة يقدر يوصل ،، وكيف الطريق إلى سفير؟

Nader Hesham
15-08-2015, 04:33 PM
<p>ط§ظˆظ„ط§ ط§ظ„ط³ظ„ط§ظ… ط¹ظ„ظٹظƒظ… ظˆ ط±ط*ظ…ط© ط§ظ„ظ„ظ‡ ظˆ ط¨ط±ظƒط§طھظ‡ ط§ظ†ط§ ظ…ط¶ط·ط± ظ„ظ„ط§ط³ظپ ط§ط¯ط®ظ„ ط§ظ„ظƒظ„ظٹط© ط¨طھط§ط¹طھ ط¨ظ†ظٹ ط³ظˆظٹظپ ط¹ط´ط§ظ† ط§ظ„طھظˆط²ظٹط¹ ط§ظ„ط§ظ‚ظ„ظٹظ…ظٹ ظ„ظ„ط¬ط§ظ…ط¹ط§طھ ظˆ ط§طھط§ ظ…ظ† ط§ظ„ط¨ط*ط± ط§ظ„ط§ط*ظ…ط± ظˆ ط³ظ…ط¹طھ ط§ظ† ط§ظ„ظƒظ„ظٹط© ط¨طھط§ط¹طھ ط§ظ„ظ‚ط§ظ‡ط±ط© ط§ظپط¶ظ„ ط¨ظƒطھظٹظٹظٹظٹظٹظٹظٹظٹط± ط¬ط¯ط§ ظˆ ط¯ظٹ ط¨ط³ط¨ط¨ ط´ط±ظˆط· ظپط±ط¶طھظ‡ط§ ط¯ظƒطھظˆط±ط© ظ‡ط§ظ„ط© ط§ظ„ط¹ظ…ظٹط¯ط© ط¨طھط§ط¹طھ ط§ظ„ظƒظ„ظٹط© ط¨طھط§ط¹طھ ط¬ط§ظ…ط¹ط© ط§ظ„ظ‚ط§ظ‡ط±ط©</p><p>ظٹظƒظپظٹ ط§ظ† ظ…ط§ظپظٹظ‡ط§ط´ ط§ظ„ظ†ظ…ط§ط°ط¬ ط²ظٹ ط§ظ„ظ„ظٹ ظ…ظˆط¬ظˆط¯ط© ظپظٹ ط¬ط§ظ…ط¹ط© ط§ظ„ظ‚ط§ظ‡ط±ط©</p>

Nader Hesham
15-08-2015, 06:26 PM
<P>it's said that the Feps of Bans isn't qualified enough such as Cairo</P>

Nader Hesham
16-08-2015, 12:11 AM
<p>ظٹط§ طھط±ظٹ ط§ظ„ظƒظ„ظٹط© ط¨طھط§ط¹طھ ط¨ظ†ظٹ ط³ظˆظٹظپ ط¨طھط*طھظˆظٹ ط¹ظ„ظٹ ط¹ظ„ظٹ ظ†ظ…ط§ط°ط¬ ظ…ط*ط§ظƒظٹط© ط¨ط±ط¶ظˆط§ ظ„ظ„ظ…ط¤ط³ط³ط§طھ ط§ظ„ط§ظ‚طھطµط§ط¯ظٹط© ظˆ ط§ظ„ط³ظٹط§ط³ظٹط© طںطں</p>

alomda2006
17-08-2015, 10:24 PM
انا خريج اداب وكلمت الكلية لو ينفع اكمل دراسات عليا بها . فقالوا انه ينفع بس هما بينزلو بعض الدبلومات فقط وبشروط
فياريت لو حد يقدر يفدنى بدبلومات السنة دى ... والمصروفات ... شكرا للاهتمام

abdo elhwary
28-10-2015, 10:41 AM
كام مجموع سياسه واقتصاد ازهر