مشاهدة النسخة كاملة : @@ المعلمين الفوق متوسط والمتوسط رجاء الدخول@@

zxxzwa
20-06-2014, 05:36 PM
الرجاء الرحمة مع المعلمين المؤهلات الفوق متوسطة والمتوسطة !!

freebmb
20-06-2014, 09:11 PM
يا اخى الفاضل دى مشكلة من اسباب فشل التعليم فى مصر

سياسة بالقطعة و الصوت العالى و خوف كل واحد على الكرسى

واقسم بالله العلى العظيم ارى خريجى المؤهلات العليا مستوى

ضعيف و لا يصلح للتدريس الا القليل يمكن ان يعد على اصابع اليد

لك الله يا مصر

من وجهى نظرى على الجميع ان يكونوا يد واحدة برفع قضية فى القضاء الادارى

وانا متاكد 100 % انكم سوف تحصلون على حقكم طبقا لقانون 47

mohamed-sayed
21-06-2014, 02:44 PM
يا اخى الفاضل دى مشكلة من اسباب فشل التعليم فى مصر

سياسة بالقطعة و الصوت العالى و خوف كل واحد على الكرسى

واقسم بالله العلى العظيم ارى خريجى المؤهلات العليا مستوى

ضعيف و لا يصلح للتدريس الا القليل يمكن ان يعد على اصابع اليد

لك الله يا مصر

من وجهى نظرى على الجميع ان يكونوا يد واحدة برفع قضية فى القضاء الادارى

وانا متاكد 100 % انكم سوف تحصلون على حقكم طبقا لقانون 47

فعلا عندك حق المؤهلات المتوسطة يصلحوا للتدريس والعليا لا يصلحو ابدا بدليل الطلبة بتطلع من الابتدائي ممتازين وبتوع المؤهلات العليا بينسوهم اللي اتعلموه؟!!!!!!!!
بطلوا تحلوا الامتحانات علي السبورة او تملوها للعيال علشان ربنا يكرمكوا ولا لازم تداروا علي مستواكم طول السنة بكدة انا معاك ان فيه مؤهلات عليا اسوا من كدة

mr_bakar
21-06-2014, 03:35 PM
[QUOTE=mohamed-sayed;5906902]فعلا عندك حق المؤهلات المتوسطة يصلحوا للتدريس والعليا لا يصلحو ابدا بدليل الطلبة بتطلع من الابتدائي ممتازين وبتوع المؤهلات العليا بينسوهم اللي اتعلموه؟!!!!!!!!
بطلوا تحلوا الامتحانات علي السبورة او تملوها للعيال علشان ربنا يكرمكوا ولا لازم تداروا علي مستواكم طول السنة بكدة انا معاك ان فيه مؤهلات عليا اسوا من كدة[/QUO
بلاش أغلط انتة قلتلة اللى فية الكفاية
أحسن بعد كدة يتعملى حظر
فعلا فية مدرسين مينفعوش بياعين بطاطا زى الظريف اللى بيغلط فى المؤهلات العليا
وميعرفش ان مستويات طلبة الإبتدائى بدأت تنضف من ساعة لما دخل المثبتين حديثا الأزهر والأشكال اللى زية هما اللى خربوهها وما زالوا بيخربوا فى التعليم

freebmb
21-06-2014, 06:07 PM
[QUOTE=mohamed-sayed;5906902]فعلا عندك حق المؤهلات المتوسطة يصلحوا للتدريس والعليا لا يصلحو ابدا بدليل الطلبة بتطلع من الابتدائي ممتازين وبتوع المؤهلات العليا بينسوهم اللي اتعلموه؟!!!!!!!!
بطلوا تحلوا الامتحانات علي السبورة او تملوها للعيال علشان ربنا يكرمكوا ولا لازم تداروا علي مستواكم طول السنة بكدة انا معاك ان فيه مؤهلات عليا اسوا من كدة[/QUO
بلاش أغلط انتة قلتلة اللى فية الكفاية
أحسن بعد كدة يتعملى حظر
فعلا فية مدرسين مينفعوش بياعين بطاطا زى الظريف اللى بيغلط فى المؤهلات العليا
وميعرفش ان مستويات طلبة الإبتدائى بدأت تنضف من ساعة لما دخل المثبتين حديثا الأزهر والأشكال اللى زية هما اللى خربوهها وما زالوا بيخربوا فى التعليم

انا هارد بنفس اسلوبك يابتاع البطاطا لان دى شغلتك الاساسية مش التدريس لانك وصلت
لمكان اللى انت فيه دلوقتى بالغش

فعلا فية مدرسين مينفعوش بياعين بطاطا وميعرفش ان مستويات طلبة الإبتدائى احسن من مستوى المؤهلات العليا اللى بتغلط فى القراءة و الكتابة ويجى الطفل يصحح له اخطاءة و بدأت المستويات تقل من ساعة لما دخل المثبتين حديثا الأزهر والأشكال اللى زيك لما كنت فى اللفة بتشخ على روحك يا فاشل وانت اللى خربوتهها لان مدرس الابتدائى جزمة برقبتك انت وامثالك يا زبالة المجتمع واسال و شوف من اللى قوى فى المادة العلمية يا زبالة يا ابن الزبالة
يا فاشل لانك شوية فاشلة اتملت المعاهد بيكم انا اتكلم على امثالك وليس المحترمين ماشى يافاشل روح اقعد جار امك اتعلمك من دور وجديد حسن التربية يافاشل يا فاشل

elhlwany2001
22-06-2014, 12:55 AM
بالله عليكم استغفروا الله
قال الله تعالى : وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِينًا (53). سورة الاسراء

قال الامام بن كثير رحمه الله : يأمر تبارك وتعالى عبده ورسوله صلى الله عليه وسلم أن يأمر عباد الله المؤمنين أن يقولوا في مخاطبتهم ومحاورتهم الكلام الأحسن والكلمة الطيبة, فإنهم إن لم يفعلوا ذلك, نزع الشيطان بينهم, وأخرج الكلام إلى الفعال, وأوقع الشر والمخاصمة والمقاتلة, فإنه عدو لاَدم وذريته من حين امتنع عن السجود لاَدم, وعداوته ظاهرة بينة, ولهذا نهى أن يشير الرجل إلى أخيه المسلم بحديدة, فإن الشيطان ينزع في يده أي فربما أصابه بها

أ/محمد المنشاوي
22-06-2014, 01:14 AM
أولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ثانيا : للأسف أصبح للناس اسلوب غير لائق ولا أخلاقي في الحوار لازم يا جماعة نتقبل آراء بعض سواء متفقين أو مختلفين
ثالثا : ودا الأهم المشكلة مفيش حد صنعها غير المفسدين في الحكومه ودا من زمان ----- ومحدش يقدر ينكر إن كلنا اتعلمنا على أيدى مدرسيين محترمين جدااااااااااااااا كانوا وما زالوا على وعي بما يفعلوا وكانوا دبلوم معلمين --------- وفي نفس الوقت مينفعش نقلل من الشباب اللى بيتخرج من الجامعة واللى أنا مخالف لرأي الكثير إنهم ليسوا على قدر المسئولية بل أعتقد ان نسبة كبيرة جدااااااا منهم يجتاج إلى فرصة وأكيد التعليم هيتغير للافضل . وعلى فكرة الضعف عند المتخرجين ليس بسببهم ولكن بسبب منظومة التعليم الفاشلة في الجامعة ايضا وأكيد يا جماعة الانسان أما بيكون دارس بيكون أفضل وأكيد الحكومة كانت بتلجأ لدبلوم المعلمين بسبب العجز الشديد اللى كان في المدارس الابتدائية والخرجين كانوا قلة لا تكفي لسد العجز

عماد خير
22-06-2014, 01:28 AM
أيها السادة الأفاضل حياكم الله أولا ثم صلوا علي النبي هناك من حاملي معهد المعلمين من يجيد التعامل مع طلاب الابتدائي أفضل من غيرهم بكثير ونتمني من الله تعالي أن يلتفت شيخ الأزهر إلي مشكلاتهم وأن يفتح لهم باي الالتحاق بكلية التربية تعليم مفتوح حتي لا يظلموا ويخرجوا علي المعاش ( إن وصلوا من الأساس ) وبيدهم الطباشير

أ/ سعيد موسى
22-06-2014, 06:45 AM
تم اغلاقه منعا للمشاحنات