مشاهدة النسخة كاملة : دفعة 2015 مذاااااااااااااكرة من ناااااااااااار

Physician future
03-07-2014, 10:05 AM
بصو يا جماعه الموضوع ده يبقى لاى اسئله تقف معانا فى مذاكرتنا
نحطها هنا عشان نستفيد وغيرنا يستفيد......... يمكن تلاقى اكتر من طريقه حل لسؤال واحد......... لان معظمنا من محافظات مختلفه ودى ميزة ........... واكيد اسلوبنا فى الاجابه هيختلق واكيد طريقه الحل................ اه هنا يبقى قسم للمذااااااكرة فقط اه ومذاكرة من نار يعنى يوميا المفروض نحفظ 100 كلمه انجليزى ونحل 25 ترجمه............ عايزين نضغط على نفسنا اوى ونشجع بعض على ده......... اللى دخلوا طب مش احسن مننا.............. اه واليوم اللى مش هنذاكر فيه بجد يبقى مش نفتح فيه ولازم نعوض ده................ هنا هيبقى مسابقات واسئله صعبه نفاجىء بعض بيها ......... بدل ما نتفاجىء بيها فى الامتحان............. اللى عنده استعدااااااااااااااد لده يقول....... ويشترك معايا :022yb4:

Physician future
03-07-2014, 10:09 AM
انا هبدا ............
الاسئله دى وقفت معايا فى الكهربيه ........اللى بدا كهربيه ياريت يقولى افكارها...........واللى لسه اما تبدؤا كهربيه ابقو بصو عليها.اه وحلوها
.
.

انا عندى مسائل مش عارفه احلها ارجو الاجابه
السؤال الاول:
ملف دائرى نصف قطره 7 سم يمر به تيار كهربى فتولد عند مركزه مجال كثافة فيضه 3. تسلا. احسب كثافة الفيض على امتداد محوره اذا استطال على شكل ملف لولبى طوله 20سم مع مرور نفس التيار فيه
السؤال الثانى:
شحنه مقدارها 1.كولوم تدور فى مسار دائرى نصف قطره 7 سم بسرعه 220م/ث.احسب كثافه الفيض المغناطيسى عند مركز المسار الدائرى
السؤال الثالث:
ملف دائرى قطره 12 يمر به تيار كهربى يولد مجالا مغناطيسيا عند مركزه ابعدت لفاته بانتظام عن بعضها فى اتجاه محوره ليصبح ملفا حلزونيا يمر به نفس شده التيار فاصبحت كثافه الفيض المغناطيسى عند نقطه داخله وتقه على محوره =1/2كثافه كثافه الفيض المغناطيسى غند مركز الملف الدائرى.احسب طول الملف الحلزونى عند اذن
السؤال الرابع:
بطاريه قوتها الدافعه الكهربيه 8 فولت ومقاومتها الداخليه واحد اوم وصل قطباها بسلك مستقيم طوله 10سم ومساحة مقطعه 3*10^-8ومقاومته النوعيه 4.5*10^-6 اوم.متر احسب كثافه الفيض المغناطيسى عند نقطه بعدها العمودى عن مركز السلك 20سم علما بان الوسط هواء

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر
03-07-2014, 12:10 PM
ايه الحماس دا كله يا سندس
معاكي بس انا لسه مبدأتش دروس
وحكايه 100 كلمه ف اليوم دي مش اوفر اوي؟
وبعدين ليه نضغط علي نفسنامن دلوقتي يا حبيبتي كدا كمان 6 او 7 شهور هنفرقع :d

Physician future
03-07-2014, 12:17 PM
ايه الحماس دا كله يا سندس
معاكي بس انا لسه مبدأتش دروس
وحكايه 100 كلمه ف اليوم دي مش اوفر اوي؟
وبعدين ليه نضغط علي نفسنامن دلوقتي يا حبيبتي كدا كمان 6 او 7 شهور هنفرقع :d

ايوه لازم يبقى فى حماس ولازم نشجع بعض....... والتوبيك ده فعلا هيبقى اسم على مسمى....... و100 كلمه مش كتير على فكرة انا حفظتهم امبارح....... ومش كانو صعبين...... وانا قلت اللى مستعد يشترك..... ولما تبداى دروس ساعتها هتحتاجى حد يشجعك انك تعملى حاجات كتير........ وعلى فكرة كلمه هنفرقع وهتزهقو لو دنتكو تقولوها يبقى دة اللى هيحصل معاكو....... ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا......... والرسول علمنا الصبر والجد والاجتهاد .......... ولا تؤجل عمل اليوم الى الغد........ وياريت كل اللى يكتب حاجه يبقى قصده بيها تشجيع ونصح مش انه يهبط اللى قدامه....... بالله عليكو السنه مش مستحمله........ والتوبيك ده هيبقى للاسئله زى ما قلت ...... والحاجات الشاذة اللى هتقابلنا

03-07-2014, 12:29 PM
ايوه لازم يبقى فى حماس ولازم نشجع بعض....... والتوبيك ده فعلا هيبقى اسم على مسمى....... و100 كلمه مش كتير على فكرة انا حفظتهم امبارح....... ومش كانو صعبين...... وانا قلت اللى مستعد يشترك..... ولما تبداى دروس ساعتها هتحتاجى حد يشجعك انك تعملى حاجات كتير........ وعلى فكرة كلمه هنفرقع وهتزهقو لو دنتكو تقولوها يبقى دة اللى هيحصل معاكو....... ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا......... والرسول علمنا الصبر والجد والاجتهاد .......... ولا تؤجل عمل اليوم الى الغد........ وياريت كل اللى يكتب حاجه يبقى قصده بيها تشجيع ونصح مش انه يهبط اللى قدامه....... بالله عليكو السنه مش مستحمله........ والتوبيك ده هيبقى للاسئله زى ما قلت ...... والحاجات الشاذة اللى هتقابلنا

خلاص خلاص انا معاكي وحاول ادور ع 100 كمله جديده انهارده و 25 ترجمه
دعواتك بقي :blush: :022yb4:

Physician future
03-07-2014, 12:32 PM
خلاص خلاص انا معاكي وحاول ادور ع 100 كمله جديده انهارده و 25 ترجمه
دعواتك بقي :blush: :022yb4:

ربنا يعينك ويعنى .........اه على فكرة الل انا قلته مش الزام تقدرى تزودى عليه.......... اللى يقدر يزود يزود اهو هيفيد نفسه قبل اى حد تانى....... وافتكرو انها سنه اتعبوها صح ...... عشان ترتاحو بعدين....

03-07-2014, 12:33 PM
ربنا يعينك ويعنى .........اه على فكرة الل انا قلته مش الزام تقدرى تزودى عليه.......... اللى يقدر يزود يزود اهو هيفيد نفسه قبل اى حد تانى....... وافتكرو انها سنه اتعبوها صح ...... عشان ترتاحو بعدين....
تمــــام يافندم :078111rg3:

Pro Saher Abdel-Aziz
03-07-2014, 01:21 PM
انا هبدا ............
الاسئله دى وقفت معايا فى الكهربيه ........اللى بدا كهربيه ياريت يقولى افكارها...........واللى لسه اما تبدؤا كهربيه ابقو بصو عليها.اه وحلوها
.
.

انا عندى مسائل مش عارفه احلها ارجو الاجابه
السؤال الاول:
ملف دائرى نصف قطره 7 سم يمر به تيار كهربى فتولد عند مركزه مجال كثافة فيضه 3. تسلا. احسب كثافة الفيض على امتداد محوره اذا استطال على شكل ملف لولبى طوله 20سم مع مرور نفس التيار فيه

فيه قاعدة بتقول فيض دائرى على فيض لولبى = طول الملف اللولبى على قطر الدائرى
لان التيار واحد وعدد اللفات ثابت وطبعا الطول بيتناسب عكسيا مع الفيض

السؤال الثانى:
شحنه مقدارها 1.كولوم تدور فى مسار دائرى نصف قطره 7 سم بسرعه 220م/ث.احسب كثافه الفيض المغناطيسى عند مركز المسار الدائرى

عشان تجيبى عدد اللفات بتقسمى طول السلك على محيط اللفة ... هنا هنعتبر ان طول السلك هو السرعة فى الثانية فتكون220 على 7*2*10اس سالب 2 عشان تبقى بالمتر *3.14 اللى هى ط
هتطلع ب 500
والزمن 1 ثانية والشحنة 1 كولوم يبقى التيار 1 امبير وتعوضى عادى

السؤال الثالث:
ملف دائرى قطره 12 يمر به تيار كهربى يولد مجالا مغناطيسيا عند مركزه ابعدت لفاته بانتظام عن بعضها فى اتجاه محوره ليصبح ملفا حلزونيا يمر به نفس شده التيار فاصبحت كثافه الفيض المغناطيسى عند نقطه داخله وتقه على محوره =1/2كثافه كثافه الفيض المغناطيسى غند مركز الملف الدائرى.احسب طول الملف الحلزونى عند اذن

نفس قاعدة السؤال الاول

السؤال الرابع:
بطاريه قوتها الدافعه الكهربيه 8 فولت ومقاومتها الداخليه واحد اوم وصل قطباها بسلك مستقيم طوله 10سم ومساحة مقطعه 3*10^-8ومقاومته النوعيه 4.5*10^-6 اوم.متر احسب كثافه الفيض المغناطيسى عند نقطه بعدها العمودى عن مركز السلك 20سم علما بان الوسط هواء

من المقاومة النوعية والطول ومساحة المقطع تجيبى المقاومة .. ونجمعيها على مقاومة البطارية .. ونقسمىفرق الجهد على المقاومة الكلية عشان تجيبى التيار
وتعوضى عادى

بقالى سنتين مدخلتش الموقع ... هايييييييح

ahmad khalid
03-07-2014, 02:36 PM
تمام
انا معاكو ان شاء الله

bondoka111
03-07-2014, 02:40 PM
ربنا يوفقنا يارب .............. معاكو

Physician future
03-07-2014, 02:47 PM

اووووووووووك ثاانكس على الحلول الف شكر

ahmad khalid
03-07-2014, 02:49 PM
فى خطة معينه هتلتزم بيها ولا كل واحد فى اخر اليوم يقول اللى عمله و خلاص؟

bondoka111
03-07-2014, 02:51 PM
يا جماعة مفروض نركز على الاسياسيات ....... الفيزياء ووحدات القياس .. بالنسبة لكميا الرموز .... والرياضة وكده

ahmad khalid
03-07-2014, 02:57 PM
يا جماعة مفروض نركز على الاسياسيات ....... الفيزياء ووحدات القياس .. بالنسبة لكميا الرموز .... والرياضة وكده
انا بالنسبالى راجعت ع اساسيات الكيمياء و الكهربية و الحرارة بتاعت سنة اولى
اما الرياضة لسه

bondoka111
03-07-2014, 02:58 PM
هو احنا هنتعامل مع معادلات فى 3 ولا لاء ؟؟ فى الكميا

الرياضة لسة موضوعها طوووويل

ahmad khalid
03-07-2014, 03:00 PM
هو احنا هنتعامل مع معادلات فى 3 ولا لاء ؟؟ فى الكميا

الرياضة لسة موضوعها طوووويل
اكتريه المعادلات عضوية
حاجات قليله بس اللى زى بتوع اولى و تانية
و بالنسبة للرياضة من اين نبدأ؟

bondoka111
03-07-2014, 03:03 PM
مفروض اننا نكون عارفين خواص وقوانين الاشكال الهندسية بشكل اوسع

ونراجع على الاسياسيات الهامة فى المناهج اللى فاتت

المفروض هههههههههه

ahmad khalid
03-07-2014, 03:06 PM
مفروض اننا نكون عارفين خواص وقوانين الاشكال الهندسية بشكل اوسع

ونراجع على الاسياسيات الهامة فى المناهج اللى فاتت

المفروض هههههههههه
يعنى نبدأ نراجع من الدائرة ولا ثانوى على طول

bondoka111
03-07-2014, 03:06 PM
ايه رايك نبدا من اعدادى دور على القوانين الهامة فى الثلاث سنوات ونعرضها هنا ربما حد فينا يكون وقع منه حاجه

ahmad khalid
03-07-2014, 03:09 PM
انا اخر كتاب معايا بتاع اعدادية اما اللى قبل كده ضاع

bondoka111
03-07-2014, 03:13 PM
اكيييييييييد مفيش حد فينا معاه حاجات اعدادى ........ بس ندور على النت ...وكل واحد يجيب اللى يقدر عليه

مثلا انت عليكى كل قوانتين المربع والمعين والمستطيل
انا عليه المتوازى والمثلث والدائرة
بس بشكل اوسع
وبعد كده ندخل فى حساب المثلثات والتفاضل وكده

ahmad khalid
03-07-2014, 03:23 PM
خلاص هحاول اجيبهم و احطهم باذن الله
و لما نخلص اعدادى الباقى سهل

bondoka111
03-07-2014, 03:25 PM
ان شاء الله

Pro Saher Abdel-Aziz
03-07-2014, 03:27 PM
من اهم القوانين اللى ممكن تقابلكم فى الرياضة
فى المثلث القائم قاعدة فياغورث
وقاعدة اقليدس
وتشابه مثلثين
وقاعدة جيب الزاوية
وقاعدة تاليس
بس كده تقريبا
اه وحساب المثلثات .. راشق كله تقريبا معاك:028ja7:

ahmad khalid
03-07-2014, 03:29 PM
من اهم القوانين اللى ممكن تقابلكم فى الرياضة
فى المثلث القائم قاعدة فياغورث
وقاعدة اقليدس
وتشابه مثلثين
وقاعدة جيب الزاوية
وقاعدة تاليس
بس كده تقريبا
يااه قاعد تاليس
انا افتكرتها بس كمجرد اسم
عموما انا فاكر ابابقى الحمد لله و هبقى بس ارجع على اقليدس

bondoka111
03-07-2014, 03:33 PM
هى فى قاعدة اسمها تاليس ............... !!!!!!!!!!!!!

Pro Saher Abdel-Aziz
03-07-2014, 03:34 PM
فى الفيزياء مش محتاج تراجع حاجة والكيمياء كذلك
الانجلش طبعا لازم تحفظ كلمات بالعبيط 3 مليون كلمة مثلا! والجرامر كله طبعا
العربى النحو بتاع السنين اللى فاتت كلها راشق معاك وكمان البلاغة بس فيها زيادة حاجة كده اسمها التجربة الشعرية والوحدة العضوية
الالمانى او اللغة التانية يعنى تلمه فى يومين

ahmad khalid
03-07-2014, 03:34 PM
ايوه بتاعت اولى ثانوى بس احنا كنا بنقول عليها طاليس
و انا متهيألى انها كانت ف التشابه

ahmad khalid
03-07-2014, 03:40 PM
فى الفيزياء مش محتاج تراجع حاجة والكيمياء كذلك
الانجلش طبعا لازم تحفظ كلمات بالعبيط 3 مليون كلمة مثلا! والجرامر كله طبعا
العربى النحو بتاع السنين اللى فاتت كلها راشق معاك وكمان البلاغة بس فيها زيادة حاجة كده اسمها التجربة الشعرية والوحدة العضوية
الالمانى او اللغة التانية يعنى تلمه فى يومين
انا خلاص راجعت:blush:
و بعدين فرنساوى ايه اللى يتلم ف يومين ده انا ضاييييييييييييييييع فيه
و ربنا يسهل

Pro Saher Abdel-Aziz
03-07-2014, 03:41 PM

تاليس او طاليس هو اسم اجنبى اصلا فمش فارقة

إذا قطع مستقيمان 3 مستقيمات متوازية فإننا نحصل على: http://www.marefa.org/images/math/c/8/7/c873bf5264d48dbc80a1e0372031dff6.png

ادخل على الصورة

ahmad khalid
03-07-2014, 03:44 PM
ايوه افتكرتها
شكراااااااااااااااااا

ahmad khalid
03-07-2014, 03:46 PM
و بالنسبة للميكانيكا كلها مهمه صح؟

Pro Saher Abdel-Aziz
03-07-2014, 03:47 PM
لا فى الميكانيكا مكنتش محتاج انى اراجع على اى حاجة قديمة

ahmad khalid
03-07-2014, 03:50 PM
اصل انا كنت واخدها ف الترم الاول فناسى حاجات كتير منها
اللى فاكره قوانين المتجهات
قاعدة لامى و مثلث القوى
معادلات الحركة بس بتوع مجال الجاذبية الارضية مش فاكرهم اوى
محصله القوى ناسى معظمها
اما بالنسبة لمحصلة عدة قوى و شروط الاتزان فاكرهم
و الفصل الرابع ناسيه كله

Pro Saher Abdel-Aziz
03-07-2014, 03:54 PM
اصل انا كنت واخدها ف الترم الاول فناسى حاجات كتير منها
اللى فاكره قوانين المتجهات
قاعدة لامى و مثلث القوى
معادلات الحركة بس بتوع مجال الجاذبية الارضية مش فاكرهم اوى
محصله القوى ناسى معظمها
اما بالنسبة لمحصلة عدة قوى و شروط الاتزان فاكرهم
و الفصل الرابع ناسيه كله

معادلات الحركة معاك فى الديناميكا بشكل اساسى
قاعدة لامى شوفتها فى مسألة واحدة
محصلة القوى مهمة

Physician future
03-07-2014, 04:11 PM
انا قلت هدخل الاقى اسئله............الاقى حوارات........يا جماعه الحوارات فى الموضوع التانى هنا اسئله بس....شكلكو نسيتو العنوان ثوانى اجيبهولكم http://thanwya.com/vb/showthread.php?t=607661 التوبيك دة للاسئله والتشجيع الجااااااااااااااااااد الحوااراااااااااااات تبقى فى التانى افهوا باه...... مش من اول يوم 3 صفحات على سؤال واحد......وياريت مش تدايقو منى

bondoka111
03-07-2014, 04:12 PM
تاليس او طاليس هو اسم اجنبى اصلا فمش فارقة

إذا قطع مستقيمان 3 مستقيمات متوازية فإننا نحصل على: http://www.marefa.org/images/math/c/8/7/c873bf5264d48dbc80a1e0372031dff6.png

ادخل على الصورة

افتكرتها شكرا جزيلا ........... جزاك الله كل خير

Pro Saher Abdel-Aziz
03-07-2014, 04:21 PM
انا قلت هدخل الاقى اسئله............الاقى حوارات........يا جماعه الحوارات فى الموضوع التانى هنا اسئله بس....شكلكو نسيتو العنوان ثوانى اجيبهولكم http://thanwya.com/vb/showthread.php?t=607661 التوبيك دة للاسئله والتشجيع الجااااااااااااااااااد الحوااراااااااااااات تبقى فى التانى افهوا باه...... مش من اول يوم 3 صفحات على سؤال واحد......وياريت مش تدايقو منى

حاضر يا ابلة:028ja7:

احنا اسفين

طيب سؤال فى السريع
نحو
"اكلت حذاء اخى" اعرب حذاء:bosyht9:

Physician future
03-07-2014, 04:22 PM
حاضر يا ابلة:028ja7:

احنا اسفين

طيب سؤال فى السريع
نحو
"اكلت حذاء اخى" اعرب حذاء:bosyht9:

ههههه اقدم كلمه اعراب فى التاريخ لان حذاء هنا تبقى بمعنى بجانب

eman_m
03-07-2014, 04:22 PM
انا معاكم ان شاء الله يا سندس بس التوبيك الاولانى هنعمل فيه ايه ولو عايزة الاقيكم الاقيكم فين ؟ يعنى النهاردة بعد ما نخلص مذاكرة ندخل على اى توبيك فيهم؟؟؟

Physician future
03-07-2014, 04:23 PM
انا معاكم ان شاء الله يا سندس بس التوبيك الاولانى هنعمل فيه ايه ولو عايزة الاقيكم الاقيكم فين ؟ يعنى النهاردة بعد ما نخلص مذاكرة ندخل على اى توبيك فيهم؟؟؟

ادخلى على ده http://thanwya.com/vb/showthread.php?t=607661.......... اما اللى احنا فيه ناو للاسئله فقط لا غير

Pro Saher Abdel-Aziz
03-07-2014, 04:26 PM
ههههه اقدم كلمه اعراب فى التاريخ لان حذاء هنا تبقى بمعنى بجانب

تمام
"اعجبنى رجل قوية عزيمته" اعربى قوية:bosyht9:

eman_m
03-07-2014, 04:42 PM
قوية هتبقى نعت سببى

Pro Saher Abdel-Aziz
03-07-2014, 04:58 PM
قوية هتبقى نعت سببى

تمام:028ja7:

ahmad khalid
03-07-2014, 09:42 PM
و الله احنا كنا بنتناقش فى مناهج مش حوارات زى اللى فاتت
و معلش لو كنتى زعلتى:)

Pro Saher Abdel-Aziz
03-07-2014, 10:38 PM
فين النار فين الاسئلة انا عايزها تولع:022yb4:

ahmad khalid
03-07-2014, 10:53 PM
اصبر بس مش معقول نولع و نعمل دخنه بليل:d

سؤال فى الفرنساوى
كيف افرق بين que ou
لما استعملهم كأداة ربط

eman_m
03-07-2014, 11:41 PM
كلمات e
going astray
contradiction
consolidate
concept
solidarity
prosperity
characteristics

03-07-2014, 11:46 PM
كلمات e

concept
solidarity
prosperity
characteristics

مفهوم
تضامن
رخاء
صفات؟؟

pharmacist x
04-07-2014, 02:12 AM
ربنا يوفقوا بجد ولازم فعلا الناس تبدأ من دلوقتى

بس بلاش افوره فى حفظ الانجليش لانى حفظت مذكره الترجمه كامله وفى الاخر الترجمه جت حاجه تانيه سهله جدا

مش بقول متحفطوش بس اهتموا اكتر انكوا تبصوا للقطع وتحاولوا تحلوها اكتر من انكوا تحفظوا كلمات كتير بتتنسى وفرصه ضعيفه انها تيجى

يعنى اعرفوا ازاى القطعه بتترجم صح وحاولوا تلاقوا بديل لكل كلمه سواء من انجليزى لعربى او من عربى لانجليزى

واهم حاجه فى الانجليش القصه لو ذاكرتوها كويس هتدخلوا الامتحان ضامنينها ومرتاحين جدا

وعامه امتحان الانجليزى بيبقى اغلبه من بره المنهج

نصيحه

ركزوا على البراجرافات ازاى بتتكتب صح وحاولوا كل اسبوع على الاقل تكونوا كتبتوا براجراف ولو الاستاذ اللى بتاخدوا وعاه من النوع اللى بيحفظ براجرفات فده تضييع للوقت ولا هتفتكر اللى حفظته ولا نيله

واى سؤال انا معاكوا خصوصا فى الانجليش ده لعبتى اساسا ^_^

pharmacist x
04-07-2014, 02:18 AM
كلمات e
going astray
contradiction
consolidate
concept
solidarity
prosperity
characteristics

اول واحده معناها يتوه او يضل ... يعنى لو واحد ضل الطريق او حاجه زى كده

تانى واحده contradiction يعنى تناقض ... يعنى لو فى حاجتين ضد بعض فى المعنى .. عكس بعض

consolidate
دى حسب معناها فى الجمله بس اللى اعرفه انه معناها تقويه ... يعنى تخلى حاجه اقووى او اكتر صلابه

concept مفهوم

solidarity تضامن

prosperity رخاء

والكلمات عامه معناها الجمله بتوضحه لما تقف معاك كلمه حاول تشوف اقرب حاجه ليها فى المعنى او ايه اللى لايق مع الجمله

eman_m
04-07-2014, 02:19 AM
شكراااااا اوى على انصائحك الجميلة اللى اكدت استفدت منها وفعلا انا بحس ان امتحان الانجليزى بيعتمد على خبراتنا من السنين اللى فاتت بس انا بحفظ الكلمات وبهتم بيها علشان ساعات فى القطعتين اللى بيجوا فى الامتحان بيبقى فيه كلمات مش عارفاها فمبعرفش احل الاسئلة اللى عليها ميرسى على مرورك الجميل ونصائحك المفيدة

eman_m
04-07-2014, 02:25 AM
اول واحده معناها يتوه او يضل ... يعنى لو واحد ضل الطريق او حاجه زى كده

تانى واحده contradiction يعنى تناقض ... يعنى لو فى حاجتين ضد بعض فى المعنى .. عكس بعض

consolidate
دى حسب معناها فى الجمله بس اللى اعرفه انه معناها تقويه ... يعنى تخلى حاجه اقووى او اكتر صلابه

concept مفهوم

solidarity تضامن

prosperity رخاء

والكلمات عامه معناها الجمله بتوضحه لما تقف معاك كلمه حاول تشوف اقرب حاجه ليها فى المعنى او ايه اللى لايق مع الجمله

اول كلمة الضلال
consolidate يعنى يدعم او يقوى صح برااااااااااافو:022yb4::022yb4::022yb4:
وبقيت الكلمات اجابتها صح برااااااااااااااافو :022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:
الاخيرة سمات او صفات

eman_m
04-07-2014, 02:33 AM
مفهوم
تضامن
رخاء
صفات؟؟

برااااااااااااااااافو سمسم :022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::0 22yb4::022yb4:

fort00
04-07-2014, 02:20 PM
انا من دفعة 2014 اللي مستنية نتيجتها كمان كام يوم

انا مش عايز احبطكم و لا حاجة و عجبني الحماس لانه هو تقريبا نفس الحماس اللي كان عندنا و في الاخر كلنا جينا على شهر 2 او 3 مش قادرين نبص في كتاب لدرجة ان في مننا ساب التعليم و هو من الناس الشاطرين جدا

فانتوا اللي بتعملووووووووه غلط

استمتع باجازتكم لانكم هتشوفوا ايام سوده و قدام هتتندموا على الايام ده لان الاسئلة اللي حضراتكم بتقولوها كلهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــا هتتحل قدامكم مليوووووووووووووووووون مرة و المنهج ده هتعيدووووووووووووووووووووووووووووه مليون الف مرة و هتملوا منه

عيشوا حياتكم و مستعجلين على قضاكم ليه كلها بس 3 اسابيع و تخشوا

#ربنا_يوفقكم

سلمة بن الأكوع
04-07-2014, 05:43 PM
مفيش حد عنده اي سؤال في الاحياء ....... اجاوبه

04-07-2014, 05:48 PM

بس بلاش افوره فى حفظ الانجليش لانى حفظت مذكره الترجمه كامله وفى الاخر الترجمه جت حاجه تانيه سهله جدا

مش بقول متحفطوش بس اهتموا اكتر انكوا تبصوا للقطع وتحاولوا تحلوها اكتر من انكوا تحفظوا كلمات كتير بتتنسى وفرصه ضعيفه انها تيجى

يعنى اعرفوا ازاى القطعه بتترجم صح وحاولوا تلاقوا بديل لكل كلمه سواء من انجليزى لعربى او من عربى لانجليزى

واهم حاجه فى الانجليش القصه لو ذاكرتوها كويس هتدخلوا الامتحان ضامنينها ومرتاحين جدا

نصيحه

ركزوا على البراجرافات ازاى بتتكتب صح وحاولوا كل اسبوع على الاقل تكونوا كتبتوا براجراف ولو الاستاذ اللى بتاخدوا وعاه من النوع اللى بيحفظ براجرفات فده تضييع للوقت ولا هتفتكر اللى حفظته ولا نيله

يا جماعه ميرسي جدا علي تعاونكم دا بس احنا نعتبر كلنا مش بدأنا دروس يعني مفيش غير اتنين بالكتير اللي بدأو اكيد لما نبدأ دروس ونحتاج مساعده هنلجأ لاخواتنا الكبار ف المنتدي اللي هو حضراتكم

شروق احمد محمد
04-07-2014, 11:02 PM
انا برده من دفعة 2015 ونفسي اوي حد كده يشجعني ونتعاون مع بعض كازمله واصحاب اناكل مااقول اناهبدا اذاكر حاجة تعطلني ياريت حد يتجاوب معايا مايكونشي كلامي علي الفاضي

Physician future
05-07-2014, 10:30 AM

نصيحه

اوك الف شكر على النصيحه........ ابقى تابعينا باه........ انا استاذى ناو علمنى اذاى اتب براجراف .قلتله عايزة احفظ مقدمه قالى مفيش حاجه اسمها حفظ .........وعلمنى اذاى اكتبه الحمد لله.:022yb4: وخليكى متابعانا

Physician future
05-07-2014, 10:31 AM

متستعجليش.لما تفتحى هجيبلك اسئله بالهبل ......انا بدات احياء..........فهتبقى معاكى واحده زى الفل...

طالبةُ التفوقِ
06-07-2014, 03:58 AM
ربنا معاكم يارب ويوفقكم :d

Physician future
06-07-2014, 04:00 PM
.................................................. ..

Physician future
07-07-2014, 09:41 PM
فين الاسئله يا شباااااااااااب

ahmad khalid
08-07-2014, 12:05 PM
سؤال فيزياء
ما التطبيقات على السيولة الفائقه؟

Pro Saher Abdel-Aziz
08-07-2014, 12:11 PM
سؤال فيزياء
ما التطبيقات على السيولة الفائقه؟

قارورة ديوار

ahmad khalid
08-07-2014, 12:14 PM
ازاى يعنى؟

Pro Saher Abdel-Aziz
08-07-2014, 12:25 PM
ازاى يعنى؟

انت عندك حاجة غيرها فى المنهج اصلا متعلق بالسيولة الفائقة؟:d

ahmad khalid
08-07-2014, 01:46 PM
انت عندك حاجة غيرها فى المنهج اصلا متعلق بالسيولة الفائقة؟:d

لأ
بس انا لما فكرت فى قارورة ديوار قلت لأ اكيد مش هيا
و طلعت هيا
شكر ليك:d:022yb4::022yb4:

Pro Saher Abdel-Aziz
13-07-2014, 05:16 PM
واضح ان المذاكرة من نار فعلا:028ja7:

شروق احمد محمد
13-07-2014, 05:58 PM
ههههههههههههه عندك حق فين المذاكره ديه

Physician future
13-07-2014, 09:28 PM
واضح ان المذاكرة من نار فعلا:028ja7:

انا شامة ريحة تريقه...........انا مخليه دة للدرااااااسة :slap1qk6:

Pro Saher Abdel-Aziz
13-07-2014, 11:46 PM
انا شامة ريحة تريقه...........انا مخليه دة للدرااااااسة :slap1qk6:

لا لا تريقة ازاى هو انا اقدر :rolleyes:

Physician future
19-07-2014, 01:13 PM
المسائل دى وقفت معايا
1)زيد الفيض الذى يخترق ملف عموديا على مستوى اللفات من 5*10^-4 وبر الى 25*10^-4 وبر خلال فترة زمنيه معينه فاحسب متوسط الالكترونات الحرة التى تتحرك فى الملف نتيجه لذلك علما بان الملف يتكون من 100 لفة مقاومة كل منها .05 اوم وان شحنة الالكترون 1.6*10^-19 كولوم

2)سلك طوله 200 سم استخدم لتوليد ق د ك مستحثة بطريقتين مختلفتين الاولى بتحريكه عموديا على مجال المغناطيس كثافة فيضة .8 تسلا وبسرعة 100 سم /ث والثانيه بتشكيله كملف نصف قطر لفته 2/ط سم ثم بتحريك قضيب مغناطيسى بداخله يولد فيضا قدرة 6*10^-4 وبر فى .1 دقيقة احسب ق.د.ك.فى الحالتين

3)سلك مستقيم طوله 1 متر مثبت فى سيارة تسير بسرعة 90كم/ساعه ومقاومتة 8 اوم بحيث يتحرك السلك فى مستوى افقى عمودى على المركبة الراسية لمجال الارض فاذا وصل السلك بجلفانومتر مقاومته 2 اوم وكانت قراءته 4*10^-4 امبير احسب قيمة المركبه الراسية لمجال الارض (فى هذا المكان)

alshymaa hafez
30-08-2014, 05:29 AM
انا اول مرة اشوف الموضوع دا :d
معاكي بس معادا 100 كلمة دي : D

Physician future
30-08-2014, 05:34 AM
انا اول مرة اشوف الموضوع دا :d
معاكي بس معادا 100 كلمة دي : D

لوك دة كان فى الاجازة
خليها 10

30-08-2014, 06:34 AM
معاكوا انا بردوا :d

mohamed-khalaf
30-08-2014, 04:49 PM
المسائل دى وقفت معايا
1)زيد الفيض الذى يخترق ملف عموديا على مستوى اللفات من 5*10^-4 وبر الى 25*10^-4 وبر خلال فترة زمنيه معينه فاحسب متوسط الالكترونات الحرة التى تتحرك فى الملف نتيجه لذلك علما بان الملف يتكون من 100 لفة مقاومة كل منها .05 اوم وان شحنة الالكترون 1.6*10^-19 كولوم

2)سلك طوله 200 سم استخدم لتوليد ق د ك مستحثة بطريقتين مختلفتين الاولى بتحريكه عموديا على مجال المغناطيس كثافة فيضة .8 تسلا وبسرعة 100 سم /ث والثانيه بتشكيله كملف نصف قطر لفته 2/ط سم ثم بتحريك قضيب مغناطيسى بداخله يولد فيضا قدرة 6*10^-4 وبر فى .1 دقيقة احسب ق.د.ك.فى الحالتين

3)سلك مستقيم طوله 1 متر مثبت فى سيارة تسير بسرعة 90كم/ساعه ومقاومتة 8 اوم بحيث يتحرك السلك فى مستوى افقى عمودى على المركبة الراسية لمجال الارض فاذا وصل السلك بجلفانومتر مقاومته 2 اوم وكانت قراءته 4*10^-4 امبير احسب قيمة المركبه الراسية لمجال الارض (فى هذا المكان)
المسائل دي من ملخص ايه بالضبط خصوصا المسالة 3 وبعدين المسائل دي في الفصل 11 :blush::blush:

30-08-2014, 05:42 PM
المسائل دي من ملخص ايه بالضبط خصوصا المسالة 3 وبعدين المسائل دي في الفصل 11 :blush::blush:

المسائل دي محطوطه بقالها شهررررين :022yb4::022yb4:

mohamed-khalaf
30-08-2014, 05:49 PM
المسائل دي محطوطه بقالها شهررررين :022yb4::022yb4:
معلش مخدتش بالي من التاريخ :bosyht9: الحمد لله الحمد لله :022yb4::022yb4::022yb4:

asmaa232
30-08-2014, 07:02 PM

ماشاء الله لسا فاكر الفيزيا
انا الحمد لله مش فاكرة ولا كلمة فيها :d

asmaa232
30-08-2014, 07:06 PM
100 كلمة انجليزى :o ماشاء الله

بتفكرينى بنفسى .. السنة اللى فاتت نويت احفظ القاموس كله :d خلصت حرف ال A من هنا ومعادش ليا نفس اسمع سيرة الانجليزى أصلا :blush:

مش قصدى احبطك بس عيزاكى تستمرى ف الكلام دا ومتزهقيش .. ربنا يوفقك

Physician future
31-08-2014, 05:26 AM

بص باختصار شديد انا محلصه الكهربيه
والمسائل دى من مذكرة معايا
يعنى لو كنت معانا من اول الاجازة كنت هتابعنا احنا عاميلن انجازات

Physician future
31-08-2014, 05:27 AM
100 كلمة انجليزى :o ماشاء الله

بتفكرينى بنفسى .. السنة اللى فاتت نويت احفظ القاموس كله :d خلصت حرف ال A من هنا ومعادش ليا نفس اسمع سيرة الانجليزى أصلا :blush:

مش قصدى احبطك بس عيزاكى تستمرى ف الكلام دا ومتزهقيش .. ربنا يوفقك

قولى ياااااااااا رب

عاشقة الافنان
31-08-2014, 05:31 AM
طالبة علم
انا معاكم من النهاردة واشد علي اياديكم وهنحمس بعض معلش ماشفتش موضوعكم الا دلوقتي بس هحاول اني الحقكم... بس المزكرة دي فين لو ممكن احملها معاكي و اطبعه ونحاول نشوف مع بعض وكذلك الانجلش فكرة حلوة قووووووووووووووي

Physician future
31-08-2014, 09:16 AM
طالبة علم
انا معاكم من النهاردة واشد علي اياديكم وهنحمس بعض معلش ماشفتش موضوعكم الا دلوقتي بس هحاول اني الحقكم... بس المزكرة دي فين لو ممكن احملها معاكي و اطبعه ونحاول نشوف مع بعض وكذلك الانجلش فكرة حلوة قووووووووووووووي

المذكرة دى جبتها من قربتى فى الزقازيق
فمش هقدر ابعتهالك
بس اكيد تقدرى تلحقينا:022yb4:

mohamed-khalaf
31-08-2014, 09:53 AM
بص باختصار شديد انا محلصه الكهربيه
والمسائل دى من مذكرة معايا
يعنى لو كنت معانا من اول الاجازة كنت هتابعنا احنا عاميلن انجازات
عموما لو انتي عايزة حل المسائل دي انا ممكن احلهالك :blush::p

Physician future
31-08-2014, 11:36 AM
عموما لو انتي عايزة حل المسائل دي انا ممكن احلهالك :blush::p
لا اكيد:slap1qk6::stickjo4:
دة كان فى الاجازة واكيد انت مش كنت هتعرف تحلها.
واكيد يعنى مش هستنى لحد ناو عشان احلها
وفى ناس حلوهالى ساعتها فى قسم الفيزيا لو دورت هترقى اسئلتى دى